Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
978
Itse nuukuuksissani tilasin Ranskasta tuon useammankin nettikaupan, muiden muassa Verkkokauppa.comin, kaupitteleman hinnat alkaen -laturin voimavirtapistokkeella :D En suosinut tällä kertaa ”suomalaista”, koska ymmärtääkseni täsmälleen saman tuotteen sai ulkomailta noin puoleen hintaan suhteessa jälleenmyyntihintaan Suomessa. Hankitaan sitten parempi, jos tuon kanssa ei tule toimeen.
Ei linkkiä olisi tuotteeseen?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 250
Ei tarvitse.
Jep, eli mieluummin laturi jossa b-vikavirta valmiina niin ei tarvitse erikseen asentaa mitään ylimääräistä, joka lisää kuluja. Esim. Go-e chargerista löytyy b-vikavirta valmiina :thumbsup:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 290
Noista toimitusajoista sellainen mielenkiintoinen..

Oli tuolla töissä kahvitunnilla puhetta kun kaveri oli liisannut Leafin. Kesti 2,5 viikkoa siinä kun ne teki siihen sen luovutushuollon, tai mitä sille nyt tehdäänkään. Pääsi siis sopparia tehdessä livenä näkemään auton liikkeen takapihalla, mutta alle auton sai vasta 2,5 viikon päästä.

Myös yllättävän pitkään ovat hautoneen ennenkin noita, esim oman autoni näin viikkoa ennen luovutusta liikkeen pihassa.

Jep, eli mieluummin laturi jossa b-vikavirta valmiina niin ei tarvitse erikseen asentaa mitään ylimääräistä, joka lisää kuluja. Esim. Go-e chargerista löytyy b-vikavirta valmiina :thumbsup:
Tuosta nyt on jotain iloa lähinnä jos asuu jossain vanhassa talossa jossa vikiksiä ei muuten ole.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
845
Mulle piti tulla huhtikuussa. Vielä helmikuussa yritettiin kovasti sanoa että aikataulut pitää, mutta toiset jälleenmyyjät ovat kuulemma puhuneet 6kk (tai enemmän) viiveistä. Aika selvää ettei se tällä viikolla valmistu kun tehdas ei ole lyönyt mitään lukkoon.

Vähän semmonen fiilis että jälleenmyyjä ei vaan halua kertoa kuinka myöhässä se on ettei sitä peruta. Toisaalta tämmöset hinnankorotukset vähentävät haluja perua tilausta. :)
Minulla olisi pitänyt tulla EV6 jo syksyllä, mutta nyt näyttää siltä, että toimitus venähtää jopa vuodella luvatusta. Halpoja kilometrejä kuitenkin vaihtoauton osalta, mutta jos toimitus venähtää, niin renkaat on kuitenkin uusittava, mutta kuluisivat ne uudenkin auton renkaat toki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Jep, eli mieluummin laturi jossa b-vikavirta valmiina niin ei tarvitse erikseen asentaa mitään ylimääräistä, joka lisää kuluja. Esim. Go-e chargerista löytyy b-vikavirta valmiina :thumbsup:
Harva sitä loppujen lopuksi tarvitsee, kun vikavirtasuoja on ollut pakollinen 2008 jälkeen tehdyissä rakennuksissa ja tulee perussähkörempoissa väkisinkin asennetuksi muihinkin. DC + type A on täysin standardin mukainen ratkaisu. Turha type b:stä on maksaa ylihintaa jossain Go-e:n muodossa jos ei tarvitse, kun volkkarin peruslaturin saa paljon halvemmalla, 550,- 7,5 m pitkällä johdolla (sama DC + type A). Go-e on tonnin vehje, kun ottaa siihen pitkän kaapelin mukaan. Saa tosissaan kaivata sitä siirrettävyyttä, kun katsoo mitä toimintoja kiinteisiin saa halvemmalla tai samalla rahalla. Mut kuten totesin jo aiemmin, kiva että itse tykkäät, mut ko. laturin pakottaminen muille vois kyllä silti pikkuhiljaa riittää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 250
Harva sitä loppujen lopuksi tarvitsee, kun vikavirtasuoja on ollut pakollinen 2008 jälkeen tehdyissä rakennuksissa ja tulee perussähkörempoissa väkisinkin asennetuksi muihinkin. DC + type A on täysin standardin mukainen ratkaisu. Turha type b:stä on maksaa ylihintaa jossain Go-e:n muodossa jos ei tarvitse, kun volkkarin peruslaturin saa paljon halvemmalla, 550,- 7,5 m pitkällä johdolla (sama DC + type A). Go-e on tonnin vehje, kun ottaa siihen pitkän kaapelin mukaan. Saa tosissaan kaivata sitä siirrettävyyttä, kun katsoo mitä toimintoja kiinteisiin saa halvemmalla tai samalla rahalla. Mut kuten totesin jo aiemmin, kiva että itse tykkäät, mut ko. laturin pakottaminen muille vois kyllä silti pikkuhiljaa riittää.
Sulla on faktat taas vähän hakusessa. Go-e maksaa 650€ ja kaapelin saa reilulla satasella. Ei siis lähellekään tonnia ja 650€ hintaan saa sen b-vikavirran. Ei siinä juuri ylimääräistä siitä makseta. Jos käyttää auton mukana tullutta kaapelia niin sitten pärjää tuolla 650 eurolla. Itse en esimerkiksi ikinä lataa toista autoa kodin ulkopuolella omalla kaapelilla.

Tuossa volkkarin halvimmassa laturissa taas ei ole mitään älyä tai toimintoja, joten ominaisuuksiltaan ei edes kannata puhua samassa lauseessa noista kahdesta laturista.

Kaikki ei myöskään asu 2008 tai uudemmassa talossa. Vamaankin suurin osa asuu vanhemmassa talossa. Ja kun siitä laturista löytyy se b-vikavirta niin asiaa ei tartte edes miettiä, helpottaa taas asiaa.

Laitatko nyt kiinteän laturin tähän verrokiksi, joka maksaa sen 750€ ja josta löytyy kaikki seuraava:
-Laturin etähallinta puhelimella
-B-vikavirta
-Portaaton tehonsäätö 1A askelin
-Liitettävyys kotiautomaatioon (API-rajapinta)
-RFID-tagi lukitusmahdollisuus
-Ladatun energian mittaus + RFID kohtainen sähkön seuranta (10 eri käyttäjää)
-Latauksen aloituksen ja lopetuksen ajoitus ja hallinta
-Lennosta vaihto 1 ja 3-vaihelatauksen välillä
-Laturin FW-päivitys wifin kautta
-Kuormanhallinta useamman laturin välillä

Eli kun väität, että halvemmalla tai samalla rahalla saa kiinteään enemmän toimintoja, niin todistatko väitteesi, kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Näytäpä mulle se satkun 7,5 m kaapeli :D Siitähän tässä oli puhe. Go-e:n oma 279,- ja laturikin niiden kaupassa 679 tai 699. Tonnin vehje, pyörittelet sä sitten sen miten tahansa mielessäsi. Id charger connect näytti esim. olevan 820,- pidemmällä kaapelilla, paljon toiminnallisuutta. Tyhmänä ID monta satkua Go-e:tä halvempi. Ts. Ihan turhaan sä tuollaisia "pakkovaatimuksia" listailet, kun tarpeet vaihtelee ja laturi sen mukaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 250
Näytäpä mulle se satkun 7,5 m kaapeli :D Siitähän tässä oli puhe. Go-e:n oma 279,- ja laturikin niiden kaupassa 679 tai 699. Tonnin vehje, pyörittelet sä sitten sen miten tahansa mielessäsi. Id charger connect näytti esim. olevan 820,- pidemmällä kaapelilla, paljon toiminnallisuutta. Tyhmänä ID monta satkua Go-e:tä halvempi. Ts. Ihan turhaan sä tuollaisia "pakkovaatimuksia" listailet, kun tarpeet vaihtelee ja laturi sen mukaan.
Eli et siis löytänyt enemmän toiminallisuuksia sisältävää kiinteää laturia samaan tai halvempaan hintaan. MOT.

ID charger Pro näyttää olevan lähemmäs 1200€.
Screenshot 2022-04-28 212723.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Eli et siis löytänyt enemmän toiminallisuuksia sisältävää kiinteää laturia samaan tai halvempaan hintaan. MOT.
Rauhoitus nyt vähän. Mitä sä kuvittelet juuri todistaneesi? Sinä itse esitit väitteen "enemmän toimintoja", en minä. Mun viesti on koko ajan ollut, että laturi tarpeen mukaan ja valitsee siihen ne toiminnot mitä tarvitsee. Eri toimintoja ei ole sama kuin enemmän toimintoja. Siirrettävyys on yksi toiminnoista ja sen valitsemalla uhraa jotain toista. Halossa on esimerkiksi lisä-schuko ja lamppu, pistäpä ne Go-e:hen.

e: Hinnan otin esille sen takia, että esität Go-e:tä jotenkin halpana ratkaisuna. Sitä se ei ole, varsinkin jos tarvitsee pitkän type 2 kaapelin ja muuten pärjää perustoiminolla (perus-id).

e: Id connect, ei pro. Sinällään ihan sama, kun ei ollut se pointti. Ei tämä ole mikään Go-e vs. maailma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ja tuossa oma.k-auto / Audi -kuviossa oli ihan sama ongelma, että tänne ainakin tuli ihan mitä sattuu alustavaksi tuotantoviikoksi yms eikä tuo päivittynyt yli kuukauteen vaikka alustava tuotantoviikko oli mennyt. Mutta se oli ihan hyvä, että lopulta kun puskista auto meni tuotantoon niin statukset päivittyivät ihan ok siihen asti kun auto oli Suomessa. Tuo ei vain isossa kuvassa paljon lämmitä, kun on pimennossa ensin x kuukautta ja viimeisen kuukauden ajan näkee mitä tapahtuu.
Kiitokset tästä, piti heti käydä katsomassa mitä omalle Cupralle luvataan toimitusajaksi.
No tuotantoviikko vahvistamatta, mutta mielenkiintoisempana koin sen, että siellä on tilattuna auto pienemmällä akulla ja "karvalakkina". Tilaussopimuksessa kaikki kyllä oikein, jossa sama kaupinta/tilausnumero.
Pitääkin huomenna soitella myyjälle.
Tilattu 13.4 ja lokakuusta myyjä puhui, alustavasti, tilanne kun on mitä on :cautious:

Edit. Laturiksi kotiin ajattelin laittaa Garon dynaamisella kuormanhallinnalla, kunhan saavat myyntiin sen 7 metrin kiinteällä johdolla. (Huhun mukaan sellainen olisi tulossa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Kiitokset tästä, piti heti käydä katsomassa mitä omalle Cupralle luvataan toimitusajaksi.
No tuotantoviikko vahvistamatta, mutta mielenkiintoisempana koin sen, että siellä on tilattuna auto pienemmällä akulla ja "karvalakkina". Tilaussopimuksessa kaikki kyllä oikein, jossa sama kaupinta/tilausnumero.
Pitääkin huomenna soitella myyjälle.
Tilattu 13.4 ja lokakuusta myyjä puhui, alustavasti, tilanne kun on mitä on :cautious:
Mulla k-auton myyjä lähetteli pitkään tietoja autosta, jonka muija oli tilannut. Useamman kerran korjasin ja aina lupas merkata järjestelmään. Sit kun autoa oltiin käytännössä toimittamassa, niin hädissään soitti, että valtakirja sähköautotukeen puuttuu. Ehdotin, jos katsois rouvan nimen kohdalta. Sen jälkeen vasta korjaantui. Että olisko sullakin mennyt paperit suloisesti sekaisin huolettoman myyjän toimesta.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 062
Kylläpäs Ellin Id Charger karvalakki mallin hinta on noussut sitten 2020 kevään. Silloin sen sai 460e ja nyt näyttää maksavan 660e (ilman asennuksia ja 7,5m johdolla). Itelle on riittänyt enemmän kuin hyvin tuo laturi. Olen pelannut varman päälle ja kuristin 8Ampeerille (3x8A) :) :thumbsup:

Tämä laturi on itelle sellanen semi kiinteä, laturi ottaa voimavirta roikalla virran erillisestä työmaakeskuksesta jossa vikavirrat ja itse laturissa tämä kiinteä 7,5m johto autoon. Jos muuttaisin, niin kaikki vaan mukaan, kätevää ettenkö sanoisi :tup: Volkkari merkin tilalle voisi laittaa vaikka jonkun kivan hymiön :rofl:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 511
Vaimo haluaa Audi E-tronin ja autoa ei tietty voi ostaa jos ei ole laturia talon seinässä odottamassa. Kilsoja kun tulee yli 30k/vuosi niin viikossa rullataan sen verran että ei yleisiä latauspisteitä jaksa käyttää. Varsinkin kun kotipihasta on noin 2km lähimmälle laturille.
No jo on kaukana. Voimahalit.

Eli mikä merkki/malli 11kw latureista on kustannustehokas ja hyvä? Täytyy vielä mitata, mutta luultavasti latauskaapelin pituus täytyy olla 7,5m tai enemmän. Tämä nopealla googlauksella rajoittaa valintaa aika paljon?
Defa eRange IQ 11kW.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Hyvän väittelynhän tästä on saanut aikaiseksi :)

Ilmeisesti pieni tarkennus tarpeen:
-Asutaan "maalla". Eli 300m sisällä on yksi naapuri.
-Tämän takia ei tarvita mitään rfid lukijoita tms. Kukaan meidän pihaan tule autoa latailemaan...
-Tämän takia myöskään en ole huolissani WLANin WPA2 salauksen puutteista, kukaan ei jaksa tulla pihalle availemaan salauksia
-Ja se mitä tuli että lähin yleinen laturi on noin 2km päässä niin tarkoitin sitä että sinne ei voi autoa joka ilta jättää lataukseen. Enkä pihinä ole valmis muiden latureista valmis maksamaan
-Talo on rakennettuy 1956, joten ei ole aivan 2008-> rakennetun talon tasolla. Päänallit sentään 35A että siitä ei toivottavasti jää kiinni. Eli vikavirta laturissa on ihan ok.

EDIT: Tuo Go-echarger vaikuttaa ihan ok:lta, mutta mistä tuohon saisi edullisen kaapelin? Hurjia noi hinnat kun 8m kaapeli 210e. Metrihinta ihan jäätävä, mutta näinhän se usein hipsterikamassa on...
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 511
Ja se mitä tuli että lähin yleinen laturi on noin 2km päässä niin tarkoitin sitä että sinne ei voi autoa joka ilta jättää lataukseen. Enkä pihinä ole valmis muiden latureista valmis maksamaan
Okei, eli syynä siis pihiys - en arvannut kun Audi E-Tron on aika arvokas auto.

Ajattelinkin että sulla oli vähän liian ruusuinen kuva Suomen latausinfrasta jos tuo matka tuntui pitkältä. Yleensähän noihin julkisiin paikkoihin ei kai jätetä autoa yöksi vaan siellä käydään lataamassa, keskimäärin varmaan jotain puolisen tuntia (mutua).

Ja ne johdot ovat kalliita, odottelen vaan koska narkkarit hoksaavat tämän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Okei, eli syynä siis pihiys - en arvannut kun Audi E-Tron on aika arvokas auto.

Ajattelinkin että sulla oli vähän liian ruusuinen kuva Suomen latausinfrasta jos tuo matka tuntui pitkältä. Yleensähän noihin julkisiin paikkoihin ei kai jätetä autoa yöksi vaan siellä käydään lataamassa, keskimäärin varmaan jotain puolisen tuntia (mutua).

Ja ne johdot ovat kalliita, odottelen vaan koska narkkarit hoksaavat tämän.
Juu, vaimo haluaa e-tronin... ei mun piheydet auta. Toisaalta hankalan moutoinen piheys minulla, koska omana autona on vanha Audin RS6.... Mutta ei ole varaa ajaa veekasilla jos ei pihistä vaimon auton sähköjohdosta!

Teslan laturi on kyllä aika edullinen kun siihen kuuluu se reipas 7m kaapeli mukaan!

EDIT: Ja siis siksi otin julkisen laturin puheeksi, että tällä hetkellä talossa ei ole yhtään ulkopistorasiaa. Eli autoa ei voi pihalla ladata ollenkaan. Siksi täytyy laturin tulee olla asennettuna kun auto tulee pihaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Mielenkiinnolla odottelen löytyykö kustannustehokkaampi vaihtoehto tuolle Teslan Wall Chargerille :)
Saako tähän dynaamisen kuormanhallinnan?
Mulla sähkölämmitteinen asunto 3x25 sulakkeilla. Jotta saisi aina maksimit ulos niin tuo ominaisuus olisi itsellä ihan ehdoton.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 199
Ja ne johdot ovat kalliita, odottelen vaan koska narkkarit hoksaavat tämän.
Tuskinpa noista narkkari saa muutamaa kymppiä enempää ja toisaalta irtopiuhaankin saa aika hyvän varkaussuojan kun laittaa vaan munalukon siihen johdon ympärille ja johonkin kiinteään/painavaan kiinni. Eikä toisaalta kiinteän asemankaan varastaminen ole mikään mahdottomuus.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 554
Saako tähän dynaamisen kuormanhallinnan?
Mulla sähkölämmitteinen asunto 3x25 sulakkeilla. Jotta saisi aina maksimit ulos niin tuo ominaisuus olisi itsellä ihan ehdoton.
Ei saa.

Katoin myös noita kuormanhallinnalla olevia niin ID. Chargeriin käsittääkseni saa ja Zappissa sitten on paljon muutakin esim. aurinkoenergiajärjestelmien omistajille.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ei saa.

Katoin myös noita kuormanhallinnalla olevia niin ID. Elliin käsittääkseni saa ja Zappissa sitten on paljon muutakin esim. aurinkoenergiajärjestelmien omistajille.
Myös Garolla on malli, mutta ei vielä pitkällä johdolla. Siihen tarvii erikseen sen Garon sähkömittarin(200€) ja A tyypin (50€) vikarin sitten lisäksi, katselin että alle tonniin jää + asennus (200€).
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Edullisen kaapelin saa Tesla shopista jos 4m riittää, 99e kotiin toimitettuna. Pitemmistä edullisista vinkkoset kiinnostaa myös.

Itse tulin tilanneeksi amazon.de deltacon 11kW latausaseman, 330e, mutta taidanpa laittaa takaisin kun ei missään ole infoa dc-suojauksista. Kiinanromun tapaan sitä ei siellä todennäköisesti ole sitten lainkaan.
Näistä oli taannoin juuri tutkittu aihetta, muistaakseni facebookin "sähköautot - nyt" ryhmästä lueskelin. Suomessakin taidettiin myydä latureita inasen virheellisesti, myyjä markkinoi laitetta suojatuksi, mutta kun kuoret oli avattu niin todellisuudessa sisällä ei ollutkaan sitten ns. tarvittavia komponentteja.

Kiinastahan noita latureita saa reilulla parilla sadalla mitä vastaavia Suomessa myydään mm. verkkokauppa.com:ssa 500€ hintaan. Esimerkiksi Tietoset ELOAD.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 290
Näistä oli taannoin juuri tutkittu aihetta, muistaakseni facebookin "sähköautot - nyt" ryhmästä lueskelin. Suomessakin taidettiin myydä latureita inasen virheellisesti, myyjä markkinoi laitetta suojatuksi, mutta kun kuoret oli avattu niin todellisuudessa sisällä ei ollutkaan sitten ns. tarvittavia komponentteja.

Kiinastahan noita latureita saa reilulla parilla sadalla mitä vastaavia Suomessa myydään mm. verkkokauppa.com:ssa 500€ hintaan. Esimerkiksi Tietoset ELOAD.
Onhan tästä ollut jo aiemminkun puhetta, mutta mistä sen tietää onko se kiinankapan 200e kone sama kuin verkkiksen 500e laite?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
98
Onhan tästä ollut jo aiemminkun puhetta, mutta mistä sen tietää onko se kiinankapan 200e kone sama kuin verkkiksen 500e laite?
Itsekin tilasin tämän kapistuksen mistä puhutaan AliExpressistä :


ja tässä Verkkiksen


Ihan valmistuksen yksinkertaisuudesta lähtien voisin kuvitella, että tuo sisältää ihan kaikki samat jutut ja on täysin identtinen Tietoset eLoadin kanssa. Ei ole valmistajalle hirveästi järkeä lähteä tekemään useampaa eri mallia, jos aiotaan painaa menemään miljoonia kappaleita samaa laturia ja itse osilla ei ole huimaa kustannuseroa.

Tuo Aliexpressin laturi tulee Ranskasta kun sen tilaa, jolloin sen on pakko täyttää kaikki EU-alueella vaaditut standardit, jotta sitä ylipäätään saa myydä EU-alueella. Joku siis on hoitanut sen maahantuonnin ja hyväksynnän EU-alueelle eli periaatteessa pitäisi olla turvallisempi vaihtoehto kuin se, että itse tilaa jotain suoraan Alibabasta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 645
Itsekin tilasin tämän kapistuksen mistä puhutaan AliExpressistä :


ja tässä Verkkiksen


Ihan valmistuksen yksinkertaisuudesta lähtien voisin kuvitella, että tuo sisältää ihan kaikki samat jutut ja on täysin identtinen Tietoset eLoadin kanssa. Ei ole valmistajalle hirveästi järkeä lähteä tekemään useampaa eri mallia, jos aiotaan painaa menemään miljoonia kappaleita samaa laturia ja itse osilla ei ole huimaa kustannuseroa.

Tuo Aliexpressin laturi tulee Ranskasta kun sen tilaa, jolloin sen on pakko täyttää kaikki EU-alueella vaaditut standardit, jotta sitä ylipäätään saa myydä EU-alueella. Joku siis on hoitanut sen maahantuonnin ja hyväksynnän EU-alueelle eli periaatteessa pitäisi olla turvallisempi vaihtoehto kuin se, että itse tilaa jotain suoraan Alibabasta.
Kyllä noilla pienillä sisusten muutoksilla saadaan tarpeeksi säästöä että kannattaa tehdä eri variaatioita. Lisäksi, kuten moni lehtijuttu ja yleinen tieto on ettei EU:n alueella myynnissä oleva tuote tarkoita automaattisesti että se täyttäisi säädökset.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 505
Tuo Aliexpressin laturi tulee Ranskasta kun sen tilaa, jolloin sen on pakko täyttää kaikki EU-alueella vaaditut standardit, jotta sitä ylipäätään saa myydä EU-alueella. Joku siis on hoitanut sen maahantuonnin ja hyväksynnän EU-alueelle eli periaatteessa pitäisi olla turvallisempi vaihtoehto kuin se, että itse tilaa jotain suoraan Alibabasta.
Jotta tavaraa saa myydä EU:ssa niin periatteessa sen ei tarvitse täyttää yhtään mitään vaatimuksia. Tämäkin myyjä on jokin postilaatikkopuliveivaus niin onnea vain takuiden yms. osalta kun aliexpressin perävalotakuu umpeutuu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
363
Maxus tulossa kovalla rytinällä. eUniq 6 Grand SUV "kaikilla mausteilla" n. 48ke (sis hankintatuki).

Merkkihuollot löytyy ympäri Suomen jne. Onko joku nähnyt jo livenä? Oishan mielenkiintoinen, mutta tuollasessa "uudessa merkissä" on aina omat juttunsa...

177hv ja iso auto, ei varmaan mikään raketti ole ja toinen mikä on kysymysmerkki niin tuskin mitään hifi-pakettia tms tarjolla vaikka muutoin jos vaikka mitä varustetta pakattu.

EDIT// lisätään youtubesta pätkä:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 554
Jotta tavaraa saa myydä EU:ssa niin periatteessa sen ei tarvitse täyttää yhtään mitään vaatimuksia. Tämäkin myyjä on jokin postilaatikkopuliveivaus niin onnea vain takuiden yms. osalta kun aliexpressin perävalotakuu umpeutuu.
Takuun puuttumisen vielä kestää mutta jos hyväksymätön laite polttaa talon maan tasalle niin alkaa kiva vääntö vakuutusyhtiön kanssa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 602
Maxuksesta kuuluu paljon ei niin hyviä asioita kun seurailee ulkomaista mediaa Ruotsi, Norja tai Australia esim.

En vielä lähtisi myöskään heidän kelkkaansa omalla rahalla.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
106
Myös Garolla on malli, mutta ei vielä pitkällä johdolla. Siihen tarvii erikseen sen Garon sähkömittarin(200€) ja A tyypin (50€) vikarin sitten lisäksi, katselin että alle tonniin jää + asennus (200€).
8m johto on saatavilla Garon laitteisiin, mutten tiedä saako sitä suoraan laitteen kanssa vai pitääkö ostaa erikseen ja vaihdattaa jälkikäteen.


Onko Garolla tosiaan latauslaitteita ilman A-tyypin suojaa?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 291
Jotta tavaraa saa myydä EU:ssa niin periatteessa sen ei tarvitse täyttää yhtään mitään vaatimuksia. Tämäkin myyjä on jokin postilaatikkopuliveivaus niin onnea vain takuiden yms. osalta kun aliexpressin perävalotakuu umpeutuu.
En nyt aivan ymmärrä että mitä vihjailet tuola "periaatteessa ei tarvitse...". Kyllä EU alueella on vaatimuksia sähkölaitteille jos niitä aikoo valmistaa, myydä tai maahantuoda.

sahkolaitteiden_valmistus_maahantuonti_ja_myynti.pdf (teknologiateollisuus.fi)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 290
8m johto on saatavilla Garon laitteisiin, mutten tiedä saako sitä suoraan laitteen kanssa vai pitääkö ostaa erikseen ja vaihdattaa jälkikäteen.

Onko Garolla tosiaan latauslaitteita ilman A-tyypin suojaa?
On tietysti, ei niitä ole mitään järkeä laittaa useampaa peräkkäin.

Mun mielestä pitkä johto on järkevin toteuttaa hankkimallla latausasema pistorasialla, ja sitten sopivan mittainen kaapeli erikseen.
En nyt aivan ymmärrä että mitä vihjailet tuola "periaatteessa ei tarvitse...". Kyllä EU alueella on vaatimuksia sähkölaitteille jos niitä aikoo valmistaa, myydä tai maahantuoda.

sahkolaitteiden_valmistus_maahantuonti_ja_myynti.pdf (teknologiateollisuus.fi)
On kyllä aika naivia odottaa että se eu sisältä postitettu kiinantuonti tekisi siitä yhtään sen luotettavamman kuin suoraan kiinasta postitettu.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 313
En nyt aivan ymmärrä että mitä vihjailet tuola "periaatteessa ei tarvitse...". Kyllä EU alueella on vaatimuksia sähkölaitteille jos niitä aikoo valmistaa, myydä tai maahantuoda.

sahkolaitteiden_valmistus_maahantuonti_ja_myynti.pdf (teknologiateollisuus.fi)
Virallinen ohjeistus ja säännöstö on yksi asia, käytäntö toinen. Tuleehan noita recalleja Bilteman, Motonetin yms kiina-kuralle jatkuvasti, siellä on välillä aivan killerikamaa myynnissä. Ja noi on tunnettuja maahantuojia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 375
Maxus tulossa kovalla rytinällä. eUniq 6 Grand SUV "kaikilla mausteilla" n. 48ke (sis hankintatuki).

Merkkihuollot löytyy ympäri Suomen jne. Onko joku nähnyt jo livenä? Oishan mielenkiintoinen, mutta tuollasessa "uudessa merkissä" on aina omat juttunsa...

177hv ja iso auto, ei varmaan mikään raketti ole ja toinen mikä on kysymysmerkki niin tuskin mitään hifi-pakettia tms tarjolla vaikka muutoin jos vaikka mitä varustetta pakattu.

EDIT// lisätään youtubesta pätkä:
Ei tuo ainakaan keskinäyttö tosiaan vakuuttanut 50k autossa, todella pilipalin oloinen.
Muutama tonni lisää niin saa vaikka enyaq mikä varmastikin ihan jokaisella osa-alueella paljon parempi auto. Saati sitten jos omaksi ostaa niin kiinanvekottimissa jälleenmyyntiarvo voi olla kyllä uskomattoman surkea vs skoda.

Lisäksi hämmensi hieman että fiilisteltiin että autossa on ovitiivisteet? Mitä ihmettä, onko olemassa autoja (uusia) missä niitä ei ole ja pöly ja muu rapa pääsee oven välistä ohjaamoon?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
98
Kyllä, sinäänsähän mitään takuita ei ole sille etteikö tuo / nuo laturit olisi roskaa, olipa ne ostettu EU-alueelta suomalaiselta maahantuojalta tai tilattu suoraan Kiinasta. Kun ostaa EU-alueen sisältä kamaa tämmöisellä kuviolla mikä tässä on niin siinä saattaa olla tai saattaa olla olematta ongelma tulipalotilanteessa vakuutusyhtiön kanssa, riippuen CE-merkintöjen ja hyväksyntöjen todellisuudesta sitten siinä tilanteessa. Oma tallini on kuitenkin suhteellisen arvoton ja kaukana onneksi talosta. Varmaan kuitenkin lähtökohtaisesti Kiinassakin yrittävät tuottaa ihan kelpoa kamaa ja noiden kahden laturin ollen identtisen näköisiä olettaisin tuon AliExpressistäkin tilatun olevan ihan kelpo kamaa vrt Verkkiksen tuotteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 291
Maxus tulossa kovalla rytinällä. eUniq 6 Grand SUV "kaikilla mausteilla" n. 48ke (sis hankintatuki).

Merkkihuollot löytyy ympäri Suomen jne. Onko joku nähnyt jo livenä? Oishan mielenkiintoinen, mutta tuollasessa "uudessa merkissä" on aina omat juttunsa...

177hv ja iso auto, ei varmaan mikään raketti ole ja toinen mikä on kysymysmerkki niin tuskin mitään hifi-pakettia tms tarjolla vaikka muutoin jos vaikka mitä varustetta pakattu.

EDIT// lisätään youtubesta pätkä:
Tuommoinenhan voisi liisarina mennä mutta itse en ainakaan haluaisi lähteä ensimmäiseksi beettatestaajaksi Suomen olosuhteissa.

Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:

- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erillaissa olosuhteissa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 375
Muutenkin jos ostaa 50 000E auton, niin siinä ole mitään järkeä sit enää paria sataa rueta pihisteleen latausjohtoista ja pelätä auton ja rakennusten puolesta. Mun mielenrauha on ainakin arvokkaampaa:lol:
No eihän jonku +50k sähköauton, ainakaan säästömielessä ostamisessa muutenkaan ole mitään järkeä. Ei sillä mitään säästä, jotku polttoainekulut on ihan marginaalinen osa kuluista jos ei aja aivan helvetisti.
Ei siinä, itekin tilasin mutta ihan muista ku säästösyistä. (jos ei lasketa että tän sai 0% verolla verrattuna helvetilliseen veroon mitä vastaava bensa olisi).
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
556
Muutenkin jos ostaa 50 000E auton, niin siinä ole mitään järkeä sit enää paria sataa rueta pihisteleen latausjohtoista ja pelätä auton ja rakennusten puolesta. Mun mielenrauha on ainakin arvokkaampaa:lol:
Tää toistuu aina kuukauden välein tää sama juttu. Eka tilataan +50ke auto ja sitten aletaan säästelemään satasia jossain laturista! :D esim. evasema.fi saa Euroopassa valmistettuja latureita 600e-800e. Ei luulis tuntuvan muutama satanen enää tuossa auton hinnassa ja tuollaisella varmaan nukkuu yönsä vähän paremmin.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
978
Kyllä niitä halvempiakin sähköautoja pitää ladata. Itse ainakin ostin vuodenvaihteessa 20k sähköauton (jonka arvo muuten nykymarkinnassa on n. 27k :kahvi:). Kyseisen auton AC-lataus on yksivaiheinen ja sen kanssa pärjää ihan hyvin auton mukana tulleella laturilla. Olen kuitenkin ajatellut kiinteämpään asennukseen ostaa toisen laturin, jos tarpeeksi järkevään hintaan löytyy. Se saisi olla tulevaisuutta ajatellen kolmivaiheiseen 11kW lataukseen kykenevä. Mutta kun ei pakottavaa tarvetta ole, niin en kyllä mitään tonnia ala tuollaisesta tässä vaiheessa maksamaan.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
764
No eihän jonku +50k sähköauton, ainakaan säästömielessä ostamisessa muutenkaan ole mitään järkeä. Ei sillä mitään säästä, jotku polttoainekulut on ihan marginaalinen osa kuluista jos ei aja aivan helvetisti.
Ei siinä, itekin tilasin mutta ihan muista ku säästösyistä. (jos ei lasketa että tän sai 0% verolla verrattuna helvetilliseen veroon mitä vastaava bensa olisi).
:confused:
Ostin Tesla model 3 sr+ pari vuotta sitten säästösyistä (ja ympäristösyistä). Hintaa jäi alennusten ja romutuspalkkion+hankintatuen kanssa 43500. Nyt on ajettu 50k km. Huoltoihin/korjauksiin 0e. Myydessä saisin omani pois milloin vain.
Samassa ajassa polttikseen olisi mennyt arvonlasku 5000, polttoaineet 7000, huollot/korjaukset 2000.
Eli karkeasti olen "tienannut" jo n 15k€ tällä 50k sähköautolla.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
No eihän jonku +50k sähköauton, ainakaan säästömielessä ostamisessa muutenkaan ole mitään järkeä. Ei sillä mitään säästä, jotku polttoainekulut on ihan marginaalinen osa kuluista jos ei aja aivan helvetisti.
Ei siinä, itekin tilasin mutta ihan muista ku säästösyistä. (jos ei lasketa että tän sai 0% verolla verrattuna helvetilliseen veroon mitä vastaava bensa olisi).
Osa meistä joutuu ajamaan isolla autolla (perhe+harrastukset) ja isoilla autoilla on tapana kuluttaa paljon polttonestettä. Esim vain 40tkm vuosiajoilla ja Skoda Kodiaq/Enyaq kokoluokassa, polttoainetta hörpitään melkein 6000€ enemmän mitä sähköllä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 733
:confused:
Ostin Tesla model 3 sr+ pari vuotta sitten säästösyistä (ja ympäristösyistä). Hintaa jäi alennusten ja romutuspalkkion+hankintatuen kanssa 43500. Nyt on ajettu 50k km. Huoltoihin/korjauksiin 0e. Myydessä saisin omani pois milloin vain.
Samassa ajassa polttikseen olisi mennyt arvonlasku 5000, polttoaineet 7000, huollot/korjaukset 2000.
Eli karkeasti olen "tienannut" jo n 15k€ tällä 50k sähköautolla.
+ Veroihin joku 200 - 1800 €.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 290
Kyllä, sinäänsähän mitään takuita ei ole sille etteikö tuo / nuo laturit olisi roskaa, olipa ne ostettu EU-alueelta suomalaiselta maahantuojalta tai tilattu suoraan Kiinasta. Kun ostaa EU-alueen sisältä kamaa tämmöisellä kuviolla mikä tässä on niin siinä saattaa olla tai saattaa olla olematta ongelma tulipalotilanteessa vakuutusyhtiön kanssa, riippuen CE-merkintöjen ja hyväksyntöjen todellisuudesta sitten siinä tilanteessa. Oma tallini on kuitenkin suhteellisen arvoton ja kaukana onneksi talosta. Varmaan kuitenkin lähtökohtaisesti Kiinassakin yrittävät tuottaa ihan kelpoa kamaa ja noiden kahden laturin ollen identtisen näköisiä olettaisin tuon AliExpressistäkin tilatun olevan ihan kelpo kamaa vrt Verkkiksen tuotteeseen.
Kiinahan on kunnostautunut nimenomaan tekeään luotettavan/tunnetun tuotteen näköisiä tuotteita, jotka ovat sisuskaluiltaan tehty niin halvalla kuin miten se on vaan ollut mahdollsita, niin että alkuperäinen perustoiminta edes jossain määrin toteutuu.

No eihän jonku +50k sähköauton, ainakaan säästömielessä ostamisessa muutenkaan ole mitään järkeä. Ei sillä mitään säästä, jotku polttoainekulut on ihan marginaalinen osa kuluista jos ei aja aivan helvetisti.
Ei siinä, itekin tilasin mutta ihan muista ku säästösyistä. (jos ei lasketa että tän sai 0% verolla verrattuna helvetilliseen veroon mitä vastaava bensa olisi).
Siis helvetisti ajamalla sen sähköauton saa "ilmaiseksi", ihan tuollaisella keskimääräiselläkin ajolla sähköauto on helposti edullisempi kuin polttis.

Tietysti jos verrataan ikäloppua käytännössä ilmaista polttista uuteen sähkäriin, tuo ei välttämättä säästä, mutta se on silloin myös tuurista kiinni paljonko se sähköri on kalliimpi, kun vanhan auton ylläpitokulut ovat luonteeltaan arvaamattomia.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
933
Ite tilasin Saksan Teslalta aika tasan vuosi sitten vähän ajetun SR+, kaikkine rahti ym kuluineen auto oli Suomessa rekisterissä hintaan 38000. Vuoden aikana autossa ei ole ollut mitään vikoja. Ihan ok sijoitus, voittoahan tuosta tulis jos pois myisi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 801
Viestejä
4 271 661
Jäsenet
71 560
Uusin jäsen
denimclub

Hinta.fi

Ylös Bottom