Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
781
Ioniq 5 tuli Tammikuussa käyttöön ja erittäin tyytyväinen olen ollut. 7000km takana. Rwd karvalakkiversio, nastoilla ja vetokoukulla. Hienosti mahtuu kyytiin 2 aikuista, 20kg koira, 2 lasten turvakaukaloa takapenkille ja rattaa yms roippeet takaluukkuun. Koira makoilee apukuskin jaloissa, kun siinä yllättävän hyvin tilaa, siirrettävän keskikonsolin takia. Paljon mukavammin mahdutaan, kuin edelliseen farmari Mondeoon. Etuluukulle olen keksinyt käyttöä työvaatteiden ja turvakenkien säilytystilana, niin ei sotke takaluukkua kurakeleillä.
Siis eikö koiralle ollut tilaa tavaratilassa? Mulla oli yhtenä autona farkkumondeo kun kakrut oli pieniä ja kyllä takakontissa oli vaunut/rattaat pitkittäin ja koiranroikale siellä vieressä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Mondeo on valtava auto melkein mihin tahansa verrattuna. Ioniq5 ja EV6 on enintään keskikokoisia katumaastureita.
En ole Hyundaita livenä vielä päässyt katsomaan, mutta luulisi että 3 metrin akseliväli näkyisi todella väljinä sisätilona?
Mondeossa akseliväliä on 15cm vähemmän.
Tavaratilalla tuollaisen suv mallisen auton on toki hankala kilpailla, pienemmässäkin farmarimallisessa autossa on isompi kontti litroissa mitattuna mutta muoto on erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Kabiinin puolella on helvetin hulppeat tilat Mondeoon verrattuna. Takakontti jossain farkkumondeossa vie jäätävän osan autosta, toki jäätävän isokin se kontti. Ioniqin perän muoto on sellainen laskeva, että varmaan koiralla on kivempi siinä aparin vieressä. Tuskin jää mahtumisesta kiinni (ja rattaitakin sun muuta on niin monenlaista...) Takapenkin jaloissakin toki olisi helvetisti tilaa koiralle.

e: Veikkaisin, että se tilantunne tulee noista turvakaukaloista, joille Ioniqissa on valtavasti enemmän tilaa kuin Mondeossa.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Tämähän kuulostaa siltä, että omaan Ioniqiin tuleva automaattiset ovenkahvat ei ole yhtään hassumpi ominaisuus.
Näitä itsekin pohdin, mutta jäi ottamatta. Kun tyytyi oletusväriin niin käytännössä sai valita takavetoiseen styleen yhden lisävarusteen, jolloin pysyttiin edelleen hankintatuen piirissä. Näin hyödyllisemmäksi safety packin, jossa tulee 360 kamera mukana.

Premiumin tapauksessa olisin ruksannut ne, samoin kuin awd-version. Premium takavetoisesta ei kuitenkaan ole kuin pari tonnia style nelikkoon, josta vielä kolme tonnia premium-nelivetoiseen. Nyt hankintatuki takaveto-stylen erotus premium-takavetoon on 7000€ (awd-styleen 9000€), joten nuukuus iski. Toivottavasti awd:n puute ei aiheuta vakavaa katumusta talvella! :lol:

Noissa kahvoissa jännitti internet-kommenttien perusteella myös se, että ne ei tykkää lumesta jos sinne kahvan sisään sitä sattuu menemään. Menee kuulemma herkästi jäähän (ja rikki?), mutta tiedä sitten. Koeajamassani EV6:ssa oli nousevat kahvat, niin olihan ne kieltämättä kätevät! :tup:
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Kabiinin puolella on helvetin hulppeat tilat Mondeoon verrattuna. Takakontti jossain farkkumondeossa vie jäätävän osan autosta, toki jäätävän isokin se kontti. Ioniqin perän muoto on sellainen laskeva, että varmaan koiralla on kivempi siinä aparin vieressä. Tuskin jää mahtumisesta kiinni (ja rattaitakin sun muuta on niin monenlaista...) Takapenkin jaloissakin toki olisi helvetisti tilaa koiralle.

e: Veikkaisin, että se tilantunne tulee noista turvakaukaloista, joille Ioniqissa on valtavasti enemmän tilaa kuin Mondeossa.
Samoin Q4 / Enyaq on sisällä hulppeat tilat. Mun poika (190cm) mahtui molempiin niin että on joka suuntaan tilaa - ja samalla vaimolla edessä mahtuis saksanpaimenkoira jalkoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
En ole Enyaqia ja Ioniqia nähnyt vierekkäin, mutta mielikuva olisi, että Ioniqissa on aavistuksen isommat sisätilat ja vastaavasti Enyaqin kontti on auton muodon takia toimivampi. Omassa ajoasennossa persjalkaisena Ioniqin takapenkille jäävä (jalka)tila on koomisen iso. Enyaqissakin tilaa oli hyvin, mutta ei silmiinpistävän paljon. Enemmän kuin riittävästi kuitenkin molemmissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 260
Ottaisin kotilaitteen kyllä kiinteällä johdolla.
Mitä se kiinteäjohtoinen malli tuo parempaa verrattuna tuohon go-e chargeriin? Itse näen vain etuja tuossa, että johdon saa laturista halutessaan irti tai laturin saa irti seinästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Mitä se kiinteäjohtoinen malli tuo parempaa verrattuna tuohon go-e chargeriin? Itse näen vain etuja tuossa, että johdon saa laturista halutessaan irti tai laturin saa irti seinästä.
Kääntäen voisi ihan hyvin kysyä miksi pitäisi ottaa tuollainen siirrettäväksi tarkoitettu, jos tarkoitus on tehdä kiinteä latauspiste?

Kiinteässä tyyli on aikalailla fiksumpi ja varkaiden varalle ei tarvitse tehdä mitään erityisiä viritelmiä. Vaihtoehtoisesti saattaisi myös hieman nuppi hajota, jos jotain 7,5 m** irtojohtoa pitäis aina johonkin pakata. Tuskin tuo jatkuva liitosten räpläämineenkään hyväksi on. Kääntöpuolena kiinteässä tietysti sitten se, että mahdollinen rikkonainen johto on hieman hankalampi vaihtaa.

** Ostakaa tarpeeksi pitkä johto heti kättelyssä, varsinkin jos on tarkoitus ottaa pari sähköautoa jossain vaiheessa ja laturia ei saa optimaalisesti molempiin p-ruutuihin nähden. 5 metriä olis meillä ollut auttamattomasti liian vähän.
 
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
113
Siis eikö koiralle ollut tilaa tavaratilassa? Mulla oli yhtenä autona farkkumondeo kun kakrut oli pieniä ja kyllä takakontissa oli vaunut/rattaat pitkittäin ja koiranroikale siellä vieressä.
Edellinen auto oli tosiaan 2017 vuoden farkku Mondeo, eikä vauvojen kaksosrattaat ja koira todellakaan mahtuneet yhtäaikaa takaluukkuun. Kuskin takana kun oli turvakaukalo, niin joutui n.5cm siirtämään kuskin penkkiä optimi asennosta eteenpäin. Ioniqissa ei tarvitse.
Kääntäen voisi ihan hyvin kysyä miksi pitäisi ottaa tuollainen siirrettäväksi tarkoitettu, jos tarkoitus on tehdä kiinteä latauspiste?

Kiinteässä tyyli on aikalailla fiksumpi ja varkaiden varalle ei tarvitse tehdä mitään erityisiä viritelmiä. Vaihtoehtoisesti saattaisi myös hieman nuppi hajota, jos jotain 7,5 m** irtojohtoa pitäis aina johonkin pakata. Tuskin tuo jatkuva liitosten räpläämineenkään hyväksi on. Kääntöpuolena kiinteässä tietysti sitten se, että mahdollinen rikkonainen johto on hieman hankalampi vaihtaa.

** Ostakaa tarpeeksi pitkä johto heti kättelyssä, varsinkin jos on tarkoitus ottaa pari sähköautoa jossain vaiheessa ja laturia ei saa optimaalisesti molempiin p-ruutuihin nähden. 5 metriä olis meillä ollut auttamattomasti liian vähän.
Sama huomio kanssa, että laturissa kiinteä yli 5m pitkä johto olisi kyllä todella jees. Hyvä olla kuitenkin se type 2 johto aina autossa mukana, vaikka en sitä ole kyllä kertaakaan vielä käyttänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Se autossa mukana oleva johto olisi näppärin olla sellainen haitarimalli. Firman parkkihallissa Miin mukana tullut keltainen n. 5 metrin johto on turhauttava kelata kasaan ja asetella siten, että ei ole kenenkään tiellä/renkaan alla. Toki pituutta tarvittaessa on näppärä. Kateellisena katsellut haitarimalleja viereisillä pakoilla. Haitarimalli tietysti vie vähän enemään tilaa, Miissä esim. on perusjohdolle mukava kaukalo tavaratilan takaosassa. Siihen mahtuu sekä töpselilaturi että tuo type 2 johto (tulivat siihen varastoituna uudessakin).
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Kääntäen voisi ihan hyvin kysyä miksi pitäisi ottaa tuollainen siirrettäväksi tarkoitettu, jos tarkoitus on tehdä kiinteä latauspiste?
Itselläni on ideana latauspiste olla puoli kiinteä. Aina kotona/töissä ollessa pidän laturia telineessä ja siinä 3-vaihe type 2 kaapelia paikallaan, tai koko settiä. Latailen eli kytken autoon, kun tarve tulee.

Siinä mielessä en täysin kiinteää itselleni asennuta, kun ajatus on ladata sukulaisilla/muissa paikoissa, jos sattuu 3-vaihepistorasia löytymään.

Kaapelin räpläämistä ei kotikäytössä paljon yhtään itselläni tule, koska käytännössä sen irrottaa seinän päästä aina silloin kun lähtee reissuun. Eli karkeasti 1-3 krt kuukaudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Itselläni on ideana latauspiste olla puoli kiinteä. Aina kotona/töissä ollessa pidän laturia telineessä ja siinä 3-vaihe type 2 kaapelia paikallaan, tai koko settiä. Latailen eli kytken autoon, kun tarve tulee.

Siinä mielessä en täysin kiinteää itselleni asennuta, kun ajatus on ladata sukulaisilla/muissa paikoissa, jos sattuu 3-vaihepistorasia löytymään.

Kaapelin räpläämistä ei kotikäytössä paljon yhtään itselläni tule, koska käytännössä sen irrottaa seinän päästä aina silloin kun lähtee reissuun. Eli karkeasti 1-3 krt kuukaudessa.
Jos asuu paikassa, jossa johdot ja laitteet saa jäädä ulos vapaasti lojumaan, niin eipä tuollainen puolikiinteä sitten paljoa eroa kiinteästä asennuksesta. Ulkonäöstä jokainen on tietysti omaa mieltään, meillä jo pelkkä kiinteä laturikin aiheutti pientä keskustelua, saati sitten jos siihen tuollaisen voimavirta-virityksen olisi pistänyt. Oleellisinta tuossa laturin valinnassa on se, että sopii omaan käyttöön. Johtokerän ripustus ja autosta irti olevan pään suojaus ovat oleellisia, varsinkin jos vesi/lumi pääsee puhaltamaan laitteen nurkille.

Tuota sukulaisten nurkista ja muualla lataamista vähän miettisin vielä toisen kerran. Ihan oikeastiko meinaat siellä latailla tai ylipäätään onko tarve? Ymmärrettävästi asuinpaikka vaikuttaa valtavasti, mutta näin ruuhkasuomen näkökulmasta ihan turhaa puuhastelua lähteä laturia raahaamaan viattoman kaverin/sukulaisen riesaksi. Hyvässä lykyssä käräytät pääsulakkeet sieltä :D
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Tuota sukulaisten nurkista ja muualla lataamista vähän miettisin vielä toisen kerran. Ihan oikeastiko meinaat siellä latailla tai ylipäätään onko tarve? Ymmärrettävästi asuinpaikka vaikuttaa valtavasti, mutta näin ruuhkasuomen näkökulmasta ihan turhaa puuhastelua lähteä laturia raahaamaan viattoman kaverin/sukulaisen riesaksi. Hyvässä lykyssä käräytät pääsulakkeet sieltä :D
Ei pohjosessa vielä latureita oo niin kuin sieniä sateella, joten kyllä välillä pitää turvautua niihin.

Toki, järki mukana. En usko, että ikinä lataan 3x16A, vaan huomattavasti alemmilla virroilla.

Edit. Tämä on vielä siis omaa mutuilua, että tulen tarvimaan latausta majapaikoista. Toistaiseksi vielä niin vähän kokemusta pikalatureista ja yleisesti lataamisesta, sekä reissaamisesta sähköautolla. Silti, jos vaihtoehtona on olla joitakin kymmeniä minuutteja vähemmän tienpäällä ja perillä enemmän, mieluummin lataan perillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Ei pohjosessa vielä latureita oo niin kuin sieniä sateella, joten kyllä välillä pitää turvautua niihin.

Toki, järki mukana. En usko, että ikinä lataan 3x16A, vaan huomattavasti alemmilla virroilla.
Juu, jos pohjoisessa liikkuu, niin onhan tuo näppärä. Kuitenkin lähes joka talosta löytyy myös se voimavirtatöpseli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Varaus ei ole sitova, eikä se ole ostosopimus.

Eiköhän niitä huoltoja ja testiajomahiksia tule tarjolle ennenkuin euroopan toimitukset alkavat.
Ovatko kertoneet Euroopan hinnasta tai edes arviota siitä milloin autoja voisi alkaa ilmestyä tänne? 100 euron panttia Cybertruckista mietin aikanaan, mutta sitäkään en viitsinyt laittaa kiinni, näin jälkeenpäin ajatellen ihan fiksua kun auto tuskin tänne lähivuosina / koskaan saapuu. Tonnin varausmaksun kanssa olisin vielä huomattavasti varovaisempi.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Onko kellään kokemusta laittaa laturia, jossa on myös sellainen kuormanhallintapalikka keskuksella? Tai erityisesti sellainen ratkaisu, että ryhmäkeskus on täynnä ja tarvitsee se kuormanhallintahärpäke laittaa siihen keskuksen viereen/läheisyyteen?
Itsellä vanha puinen paritalo ja laturi tulee kesällä kun rakennetaan autokatos. Ajattelin laittaa (laitattaa) jonkun kuormanhallinnan siihen samalla, niin ei tarvitse itse kahlata pääkeskukselle metrin hankeen iltapimeällä talvella kun lyö kiukaan päälle ja vaimo laittaa ruokaa samalla kun auto latailee seuraavaa reissua varten. Ainakin yhdellä työkaverilla on ilman kuormanhallintaa rapsinut säännöllisen epäsäännöllisesti pääsulakkeita, kun on sopiva yleiskuorma ollut kämpässä.

E: Niin siis onko tietoa minkälainen homma sen kuormanhallintamoduulin kanssa on ja kuinka isoja ne vehkeet on?
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 607
Itsehän käskisin painua vittuun, jos joku tulisi latailemaan autoaan mun piikkiin. En mä vieraille polttoainetakkaan maksa. Sähköautoilu ei ole hyväntekeväisyyttä tai köyhäinkauppaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Itsehän käskisin painua vittuun, jos joku tulisi latailemaan autoaan mun piikkiin. En mä vieraille polttoainetakkaan maksa. Sähköautoilu ei ole hyväntekeväisyyttä tai köyhäinkauppaa.
:lol:
Noh, maksaa tuplahinnan sukulaisen sähkön ostohinnasta, ni josko antais. Ei kukaan puhunut, että oltais lokkeilemassa. Sukulaisellakin tienestipäivät tulee!

Ja joo, ei enää sukulaisten luona latailut ole tämän ketjun ydin asiaa, joten jätetään tähän.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Meillä on 3x25A pääsulake ja laturi antaa 3x16a. Vielä ei ole ainakaan kertaakaan sulakkeet poksuneet. Jos näin rupeisi käymään säännöllisesti varmaan ensimmäisenä pudottaisin latausnopeutta vaikka 12A ennen kuin rupeisin asentelmaan kuormanhallintaa.
Kiitoksia. Täytyy tuota varmaan itsekin harkita sitten vielä kun ryhmäkeskus on sen verran näkyvällä paikalla ettei mitään ihan hirveän kokoisia kilkkeitä viitsisi sen keskuksen viereen laittaa näkösälle. Toki kiinnostaisihan sitä noin muuten vain seurailla enemmän mitä tässä omassa huushollissa kulutuskin on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Onko kellään kokemusta laittaa laturia, jossa on myös sellainen kuormanhallintapalikka keskuksella? Tai erityisesti sellainen ratkaisu, että ryhmäkeskus on täynnä ja tarvitsee se kuormanhallintahärpäke laittaa siihen keskuksen viereen/läheisyyteen?
Itsellä vanha puinen paritalo ja laturi tulee kesällä kun rakennetaan autokatos. Ajattelin laittaa (laitattaa) jonkun kuormanhallinnan siihen samalla, niin ei tarvitse itse kahlata pääkeskukselle metrin hankeen iltapimeällä talvella kun lyö kiukaan päälle ja vaimo laittaa ruokaa samalla kun auto latailee seuraavaa reissua varten. Ainakin yhdellä työkaverilla on ilman kuormanhallintaa rapsinut säännöllisen epäsäännöllisesti pääsulakkeita, kun on sopiva yleiskuorma ollut kämpässä.
Ei ole ostosuositus, mutta tässä esimerkiksi yksi combo:

Näitä katselin siihen asti, kunnes tajusin, että maalämpöpumpussa oli integroitu suojaus. Toki sitten kun tulee saunakin vielä remontin jälkeen mukaan kuvioihin, niin täytyy miettiä kuviota uusiksi. MLP:n suojaus kun toimii vain sille itselleen.

e: Näitä kun alat pohtimaan, niin äkkiä päädyt uusimaan vanhan talon ryhmäkeskuksen :D
e2: MLP on rajoittanut itseään lähinnä sydäntalvella, kun auto on imenyt 7,2 kW ja ulkona -20 ja lämmintä vettä kulunut paljon (eli pumppu vetelee lisävastuksia peliin). 3x25A
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
En ole Enyaqia ja Ioniqia nähnyt vierekkäin, mutta mielikuva olisi, että Ioniqissa on aavistuksen isommat sisätilat ja vastaavasti Enyaqin kontti on auton muodon takia toimivampi. Omassa ajoasennossa persjalkaisena Ioniqin takapenkille jäävä (jalka)tila on koomisen iso. Enyaqissakin tilaa oli hyvin, mutta ei silmiinpistävän paljon. Enemmän kuin riittävästi kuitenkin molemmissa.
Enyaqin kontti on ainoa oikeasti toimivan kokoinen ja muotoinen. Ioniq5, EV6 ovat hämmentävän pieniä tavaratilan osalta auton kokoon nähden. Kaikissa farmareissa on parempi kontti kuin näissä kahdessa.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Ei ole ostosuositus, mutta tässä esimerkiksi yksi combo:

Näitä katselin siihen asti, kunnes tajusin, että maalämpöpumpussa oli integroitu suojaus. Toki sitten kun tulee saunakin vielä remontin jälkeen mukaan kuvioihin, niin täytyy miettiä kuviota uusiksi. MLP:n suojaus kun toimii vain sille itselleen.

e: Näitä kun alat pohtimaan, niin äkkiä päädyt uusimaan vanhan talon ryhmäkeskuksen :D
e2: MLP on rajoittanut itseään lähinnä sydäntalvella, kun auto on imenyt 7,2 kW ja ulkona -20 ja lämmintä vettä kulunut paljon (eli pumppu vetelee lisävastuksia peliin). 3x25A
Katsoin ettei mikään kauhean kokoinen mokkula, sitten alla luki mitoissa sentteinä (pitäisi varmaan olla milleinä). Hetken jo ehdin kauhistelemaan metri x metri ja puoli metriä syvää laatikkoa :D

Kyllä tuota nyt ainakin suunnitelmissa täytyy vielä mukana pitää, tosin varmaan löytyy budjettiystävällisempikin ratkaisu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 260
Kääntäen voisi ihan hyvin kysyä miksi pitäisi ottaa tuollainen siirrettäväksi tarkoitettu, jos tarkoitus on tehdä kiinteä latauspiste?
Esimerkiksi jos/kun muuttaa toiseen asuntoon. Jos laturi on kiinteä niin se jää pakosti uudelle asukkaalle, vaikka uusi asukas ei sitä tarvitsisikaan, ja uuteen kämppään joutuu taas sijoittaa uuteen laturiin. Sitten tuollaisen puolikiinteän laturin voi ottaa vaikka pidemmille reissuille mukaan ja adaptereilla sen saa kiinni lähes jokaiseen töpseliin kiinni (karavaani, suko, 16 tai 32A kolmivaihe). Tuo voi olla pelastus matkalla, jos yöpyy paikassa, jossa esimerkiksi on vain karavaanipistoke tarjolla. Ja kun sen laturin ottaa mukaan / ottaa sisälle talteen niin silloin sitä ei varkaatkaan voi viedä.

Kiinteässä tyyli on aikalailla fiksumpi ja varkaiden varalle ei tarvitse tehdä mitään erityisiä viritelmiä.
Osaava varas kyllä vie ihan samalla tapaa sen kiinteän tai puolikiinteän laturin, jos vain haluaa. Se puolikiinteä saattaa jopa lähteä siistimmin matkaan eikä aiheuta niin paljon tuhoa viedessään.

Vaihtoehtoisesti saattaisi myös hieman nuppi hajota, jos jotain 7,5 m** irtojohtoa pitäis aina johonkin pakata. Tuskin tuo jatkuva liitosten räpläämineenkään hyväksi on. Kääntöpuolena kiinteässä tietysti sitten se, että mahdollinen rikkonainen johto on hieman hankalampi vaihtaa.
Miksi sitä johtoa pitää jatkuvasti irroitella ja räplätä/pakata? Mulla on ollut tuollainen go-e charger kohta pari vuotta ja muutaman kerran olen kaapelin siitä irroittanut, kun olen vaihtanut sopivamman mittaisen tilalle. Kaapelihan pysyy lukittuna kiinni laturissa, kunnes sen lukituksen avaa. Vastaa siis ihan kiinteää kaapelia helpolla irroituksella, jos niin haluaa. Plussana on nimenomaan tuo helpompi kaapelin vaihto, jos kaapeli rikkoutuu.

** Ostakaa tarpeeksi pitkä johto heti kättelyssä, varsinkin jos on tarkoitus ottaa pari sähköautoa jossain vaiheessa ja laturia ei saa optimaalisesti molempiin p-ruutuihin nähden. 5 metriä olis meillä ollut auttamattomasti liian vähän.
Tämä on iso plussa se, että voi vaihtaa juuri sopivan mittaisen kaapelin toisen tilalle, jos automalli vaihtuu ja siinä latausportti onkin toisessa paikkaa. Itsellä esimerkiksi aluksi oli 3m kaapeli, joka oli juuri sopivan mittainen vasemman etukulman latausluukkuun. No auto vaihtui ja latausluukku olikin takana. Tilalle pidempi kaapeli ja taas ylsi helposti latausluukulle eikä tarvinnut lähteä siirtämään itse laturia tai jopa vaihtamaan sitä kokonaan toiseen pidemmällä kaapelilla olevaan versioon. Eikä myöskään tarvitse roikotella niitä "ylipitkiäkään" kaapeleita turhaan maassa ja kieriä kehälle, kun aina voi laittaa sopivan mittaisen kaapelin.

Yhteenvetona tuo go-e charger toimii halutessaan ihan kuin kiinteästi asennettu laturi, mutta siinä on kaikki irroitettavan laturin hyvät puolet lisäksi. Etenkin kun se on samanhintainen kuin kiinteä laturi niin mun mielestä sille kiinteälle laturille ei ole oikein mitään perusteita olemassa. Oikeastaan ainoa negatiivinen asia on se voimavirtapistoke, mutta senkin voi helposti koteloida piiloon (joka samalla estää sen laturin varastamisen), jos ulkonäkö ei muuten miellytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Enyaqin kontti on ainoa oikeasti toimivan kokoinen ja muotoinen. Ioniq5, EV6 ovat hämmentävän pieniä tavaratilan osalta auton kokoon nähden. Kaikissa farmareissa on parempi kontti kuin näissä kahdessa.
Käyttäisin ennemmin termiä "matala" kuin "pieni". Syvyyttähän noissakin konteissa on, esim. jos ajattelee jotain matkalaukkujen tunkemista tai rattaita.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 556
Onko kellään kokemusta laittaa laturia, jossa on myös sellainen kuormanhallintapalikka keskuksella? Tai erityisesti sellainen ratkaisu, että ryhmäkeskus on täynnä ja tarvitsee se kuormanhallintahärpäke laittaa siihen keskuksen viereen/läheisyyteen?
Itsellä vanha puinen paritalo ja laturi tulee kesällä kun rakennetaan autokatos. Ajattelin laittaa (laitattaa) jonkun kuormanhallinnan siihen samalla, niin ei tarvitse itse kahlata pääkeskukselle metrin hankeen iltapimeällä talvella kun lyö kiukaan päälle ja vaimo laittaa ruokaa samalla kun auto latailee seuraavaa reissua varten. Ainakin yhdellä työkaverilla on ilman kuormanhallintaa rapsinut säännöllisen epäsäännöllisesti pääsulakkeita, kun on sopiva yleiskuorma ollut kämpässä.

E: Niin siis onko tietoa minkälainen homma sen kuormanhallintamoduulin kanssa on ja kuinka isoja ne vehkeet on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Esimerkiksi jos/kun muuttaa toiseen asuntoon....
Muuten saa sun makuasiat olla makuasioita (kiva että jaksat askarrella koteloita yms.), mutta tämä minua kyllä naurattaa joka kerta perusteena. Ymmärrän, jos muutto on kovasti näköpiirissä, mutta ihan oikeasti kuinka monella on? Vaikka muuttais perkeleen tiheään esim. 5 vuoden välein, niin vanha sään ja käytön raiskaama laturi ei nyt näyttele minkäänmoista rahallista merkitystä siinä konkurssissa. Päinvastoin veikkaisin, että valmis laturipaikka tulee ihan lähivuosina olemaan myynnin ediste asunnolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Katsoin ettei mikään kauhean kokoinen mokkula, sitten alla luki mitoissa sentteinä (pitäisi varmaan olla milleinä). Hetken jo ehdin kauhistelemaan metri x metri ja puoli metriä syvää laatikkoa :D

Kyllä tuota nyt ainakin suunnitelmissa täytyy vielä mukana pitää, tosin varmaan löytyy budjettiystävällisempikin ratkaisu.
Joo, tuo on ihan pieni laatikko. Charge Amps Amp Guard - Charge Amps

e: Laturin etäyhteys on toiminut ihan ok ja appikin löytyy ainakin ios:lle.
e2:
Miten tämä rajoittaa virtaansa talon kulutuksen mukaan?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 517
Onko kellään kokemusta laittaa laturia, jossa on myös sellainen kuormanhallintapalikka keskuksella? Tai erityisesti sellainen ratkaisu, että ryhmäkeskus on täynnä ja tarvitsee se kuormanhallintahärpäke laittaa siihen keskuksen viereen/läheisyyteen?
Itsellä vanha puinen paritalo ja laturi tulee kesällä kun rakennetaan autokatos. Ajattelin laittaa (laitattaa) jonkun kuormanhallinnan siihen samalla, niin ei tarvitse itse kahlata pääkeskukselle metrin hankeen iltapimeällä talvella kun lyö kiukaan päälle ja vaimo laittaa ruokaa samalla kun auto latailee seuraavaa reissua varten. Ainakin yhdellä työkaverilla on ilman kuormanhallintaa rapsinut säännöllisen epäsäännöllisesti pääsulakkeita, kun on sopiva yleiskuorma ollut kämpässä.

E: Niin siis onko tietoa minkälainen homma sen kuormanhallintamoduulin kanssa on ja kuinka isoja ne vehkeet on?
ABB:llä on Terra AC-latausasema minkä kuormanhallinta hoituu DIN-kiskoon asennettavalla modbus-väyläisellä sähkömittarilla.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 556
Miten tämä rajoittaa virtaansa talon kulutuksen mukaan?
Ellen ihan väärin manuaalia lukenut niin mukana tulevat virtamuuntajat laitetaan päävirtasulakkeiden jälkeen ja laitteelle annetaan maksimivirta mitä sulakkeet kestävät. Laite rajoittaa sitten ottotehoa sen mukaan mitä muu talo kuluttaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 260
Muuten saa sun makuasiat olla makuasioita (kiva että jaksat askarrella koteloita yms.), mutta tämä minua kyllä naurattaa joka kerta perusteena. Ymmärrän, jos muutto on kovasti näköpiirissä, mutta ihan oikeasti kuinka monella on? Vaikka muuttais perkeleen tiheään esim. 5 vuoden välein, niin vanha sään ja käytön raiskaama laturi ei nyt näyttele minkäänmoista rahallista merkitystä siinä konkurssissa. Päinvastoin veikkaisin, että valmis laturipaikka tulee ihan lähivuosina olemaan myynnin ediste asunnolle.
Niin, itsehän et pystynyt antamaan yhtäkään hyvää perustetta sille kiinteälle laturille miksi se olisi parempi. Lähinnä todistit omaa tietämättömyyttäsi väittämällä asioita, jotka eivät oikeasti pidä paikkaansa puolikiinteästä laturista. Minun ei itse tarvitse askarrella kotelointeja laturin ympärille, koska se ei minua tai vaimoa häiritse tippaakaan. Se olikin lähinnä ehdotus niille, joilla puoliso kitisee joka ikisestä asiasta. Ja kerta, jos sillä laturin kustannuksella ei ole mitään merkitystä niin rahallahan sen koteloinnin tekee vaikka joku muu sun puolesta :thumbsup:
 
Liittynyt
20.04.2022
Viestejä
17
Premiumin tapauksessa olisin ruksannut ne, samoin kuin awd-version. Premium takavetoisesta ei kuitenkaan ole kuin pari tonnia style nelikkoon, josta vielä kolme tonnia premium-nelivetoiseen. Nyt hankintatuki takaveto-stylen erotus premium-takavetoon on 7000€ (awd-styleen 9000€), joten nuukuus iski. Toivottavasti awd:n puute ei aiheuta vakavaa katumusta talvella! :lol:
Ioniq 5 on ollut itsellänikin mielessä premium-varustelun kanssa takavetoisena. Nelivetoinen menee oman budjetin yli. Oletteko saaneet neuvoteltua alennusta näihin viitosiinne (ilman vaihtoauton olemassaoloa)? Itsekseni vaan mietin, että onkohan olemassa mitään mahdollisuuksia saada takavetoista premiumia mahtumaan hankintatukirajan alle... Tämä luonnollisesti edellyttäisi 4ke alennusta :whistling:.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Ellen ihan väärin manuaalia lukenut niin mukana tulevat virtamuuntajat laitetaan päävirtasulakkeiden jälkeen ja laitteelle annetaan maksimivirta mitä sulakkeet kestävät. Laite rajoittaa sitten ottotehoa sen mukaan mitä muu talo kuluttaa.
Näinhän sen on toimittava.

Asiaa kun tuossa tuumailin muutaman sekunnin pidempään, niin todellisuudessahan ei tarvitsisi saada muuta kuin vuorottelu kiukaan kanssa. Kun kiuas napsautetaan päälle niin virran voi suunnilleen katkaista koko laturilta pois (jossei siellä nyt jotain älyä ole, jos on niin jättää "herätevirran") ja jatkaa auton lataamista kun kiuas on pois päältä. Ei pitäisi olla mitään todellista ongelmaa ikinä. Jos jää siitä muutamasta kotilataustunnista kiinni niin sitten varmaan kannattaa käydä 15 minuuttia pikalaturilla reissunsa varressa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Niin, itsehän et pystynyt antamaan yhtäkään hyvää perustetta sille kiinteälle laturille miksi se olisi parempi. Lähinnä todistit omaa tietämättömyyttäsi väittämällä asioita, jotka eivät oikeasti pidä paikkaansa puolikiinteästä laturista. Minun ei itse tarvitse askarrella kotelointeja laturin ympärille, koska se ei minua tai vaimoa häiritse tippaakaan. Se olikin lähinnä ehdotus niille, joilla puoliso kitisee joka ikisestä asiasta. Ja kerta, jos sillä laturin kustannuksella ei ole mitään merkitystä niin rahallahan sen koteloinnin tekee vaikka joku muu sun puolesta :thumbsup:
Kuule mulla on ihan sama millä perustein sä itsellesi tuon viritelmäsi oikeutat. Pääasia, että olet tyytyväinen. Miksi helvetissä jotain kotelointia pitäisi tehdä, kun rahalla saa ihan tyylikkäitä kiinteitä latureita :D Oikeasti sille siirrettävälle laturille ei ole minkäänmoisia perusteita, jos tietää, että sitä ei "ikinä" ole siirtämässä ja arvostaa muutakin kuin halvinta mahdollista hintaa.

e: Aiempaan viestiisi liittyen täytyy kyllä kysyä, että oletko siis ostanut matkakäyttöön toisen johdon, jos pidät johtoa jatkuvasti laturissa? Kun et kerran tunnista tarvetta repiä sitä johtoa jatkuvasti irti.
 
Viimeksi muokattu:

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Onko kellään kokemusta laittaa laturia, jossa on myös sellainen kuormanhallintapalikka keskuksella? Tai erityisesti sellainen ratkaisu, että ryhmäkeskus on täynnä ja tarvitsee se kuormanhallintahärpäke laittaa siihen keskuksen viereen/läheisyyteen?
Itsellä vanha puinen paritalo ja laturi tulee kesällä kun rakennetaan autokatos. Ajattelin laittaa (laitattaa) jonkun kuormanhallinnan siihen samalla, niin ei tarvitse itse kahlata pääkeskukselle metrin hankeen iltapimeällä talvella kun lyö kiukaan päälle ja vaimo laittaa ruokaa samalla kun auto latailee seuraavaa reissua varten. Ainakin yhdellä työkaverilla on ilman kuormanhallintaa rapsinut säännöllisen epäsäännöllisesti pääsulakkeita, kun on sopiva yleiskuorma ollut kämpässä.

E: Niin siis onko tietoa minkälainen homma sen kuormanhallintamoduulin kanssa on ja kuinka isoja ne vehkeet on?
Me otettiin Helenin kautta Garo:n laturi kuorman hallinnalla. Eipä se kuormanhallinta kikkare iso ole.
IMG_20210421_160245.jpg
IMG_20210421_155242.jpg
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
Ainakin Ioniq:ssa ja varmaan myös EV6:ssa voi myös takapenkkiä liikuttaa olisko jopa 20cm jos kontti tuntuu liian pieneltä ja sisätilat muuten hulppeilta. Varmaasti ainakin kaukalot mahtuu taakse vielä hyvin jos vähän konttia suurentaa penkkejä siirtämällä.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Ainakin Ioniq:ssa ja varmaan myös EV6:ssa voi myös takapenkkiä liikuttaa olisko jopa 20cm jos kontti tuntuu liian pieneltä ja sisätilat muuten hulppeilta. Varmaasti ainakin kaukalot mahtuu taakse vielä hyvin jos vähän konttia suurentaa penkkejä siirtämällä.
Ongelma on yleensä se takaluukun muoto. Ne litrat taidetaan laskea hattuhyllyn alittavalta osalta?

Itsellä ei ainakaan mahtunut Ioniq 5 takaluukkuun koirien kuljetushäkit. Koirat mahtui ihan nippanappa joten olisi sopinut vain väliaikaiseen kuljetukseen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 914
Mitä se kiinteäjohtoinen malli tuo parempaa verrattuna tuohon go-e chargeriin? Itse näen vain etuja tuossa, että johdon saa laturista halutessaan irti tai laturin saa irti seinästä.
Itselläni on toi:
Omassani on voimavirtapistoke, eli ton saisi halutessaan vaikka mukaan. Lähinnä mulla tossa irroitettavuudessa on hyvää se, että nyt kun taloon tulee plugarin lisäksi sähkäri, niin saan ton nappaistua myyntiin helposti, kun laitan tilalle 2kpl Wallbox Pulsar Plussaa kuormanhallinnalla :)

Itselläni kulkee latausjohto aina kontissa (joo plugari ja tarvetta ei kovin usein). Kuitenkin välillä tulee ihan järkeviä käyttötapauksia. Välillä ollut esim. Helsingissä asioilla ja kadunvarsiparkin sijaan laitan auton Helenin latauspaikalle. Latauksessa on halvempaa/samanhintaista pelkän pysäköinnin kanssa pitää autoa tapaamisen ajan + saa autoa ladattua. Monesti päässyt tällaisen välilatauksen avulla takaisin kotiinkin sähköllä. Muutamia muitakin paikkoja on, joissa on järkevää autoa ladata. Eipä tartte miettiä, otanko johdon mukaan vai ei. Taas ton kotilaitteen johto on aina valmiina ja auto on nopea siihen kytkeä.

Enemmän toi sellainen mukavuusjuttu. Aivan varmasti silloin tällöin lähtötohinassa unohtuisi se johto ottaa matkaan, vaikka tarkoitus olisikin...
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
32
Onko kellään kokemusta laittaa laturia, jossa on myös sellainen kuormanhallintapalikka keskuksella? Tai erityisesti sellainen ratkaisu, että ryhmäkeskus on täynnä ja tarvitsee se kuormanhallintahärpäke laittaa siihen keskuksen viereen/läheisyyteen?
Itsellä vanha puinen paritalo ja laturi tulee kesällä kun rakennetaan autokatos. Ajattelin laittaa (laitattaa) jonkun kuormanhallinnan siihen samalla, niin ei tarvitse itse kahlata pääkeskukselle metrin hankeen iltapimeällä talvella kun lyö kiukaan päälle ja vaimo laittaa ruokaa samalla kun auto latailee seuraavaa reissua varten. Ainakin yhdellä työkaverilla on ilman kuormanhallintaa rapsinut säännöllisen epäsäännöllisesti pääsulakkeita, kun on sopiva yleiskuorma ollut kämpässä.

E: Niin siis onko tietoa minkälainen homma sen kuormanhallintamoduulin kanssa on ja kuinka isoja ne vehkeet on?
Mites olisi tällainen:


Itsellä ei kokemusta vielä ole laitteesta, mutta vakavasti harkinnassa tuollainen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 649
Kellään mitään neuvoa kun Telsan oma suko laturi on alkanut tehdä enemmän ja enemmän hankaluuksia itselle. Pudottaa 13A:sta 6A:lle ja väläyttää punaista T:tä kerran eli ohjeiden mukaan ylikuumeneminen. Kontaktit ovat puhtaat, pistoke tukee 16A virtaa, kokeiltu irrottaa ja kiinnittää laturin ja pistokkeen välinen adapteri ja varmistaa että on pohjassa. Pikalatureilla toimii täysin mutta ainakin kolmessa eri pistokkeessa toimii noin puolet ajasta 6A heti kiinnittämisen jälkeen ja puolet ajasta pudottaa siihen 6A virtaan. Monta topicia löytyi netistä mutta pääsosin koskien laturin ylikuumenemista tai että tuo adapteri pistokkeen ja laturin välissä olisi puoliksi irti (itsellä tiukka ja pohjassa). Olisi varsin mukava saada tuo täysi latausteho. Mukana siis auton mukana tuleva laturi.

EDIT: Ja Tesla palasikin jo asiaan ohjeilla että tule hakemaan korvaava tuote huollosta ja sillä selvä. Pitääkin huomenna hyökätä.
 
Viimeksi muokattu:

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Hyi helvetti itte maksoin tutulle sähköukolle (kuitilla) 200€ että kävi kytkemässä laturin kiinni.
Tesla wall charger 550€ + 200€ asennus.
No ei oo tuttuja sähkäreitä. Kylhän tuo joutui vähän keskuksen sulakkeitakin järjesteleen. Niin ja tarjosivat edullisempaa sähkösopimusta ton kylkeen. Vanhakin soppari oli Heleniltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2021
Viestejä
44
Kellään mitään neuvoa kun Telsan oma suko laturi on alkanut tehdä enemmän ja enemmän hankaluuksia itselle. Pudottaa 13A:sta 6A:lle ja väläyttää punaista T:tä kerran eli ohjeiden mukaan ylikuumeneminen. Kontaktit ovat puhtaat, pistoke tukee 16A virtaa, kokeiltu irrottaa ja kiinnittää laturin ja pistokkeen välinen adapteri ja varmistaa että on pohjassa. Pikalatureilla toimii täysin mutta ainakin kolmessa eri pistokkeessa toimii noin puolet ajasta 6A heti kiinnittämisen jälkeen ja puolet ajasta pudottaa siihen 6A virtaan. Monta topicia löytyi netistä mutta pääsosin koskien laturin ylikuumenemista tai että tuo adapteri pistokkeen ja laturin välissä olisi puoliksi irti (itsellä tiukka ja pohjassa). Olisi varsin mukava saada tuo täysi latausteho. Mukana siis auton mukana tuleva laturi.

EDIT: Ja Tesla palasikin jo asiaan ohjeilla että tule hakemaan korvaava tuote huollosta ja sillä selvä. Pitääkin huomenna hyökätä.
Mitenkä hoidit tämän käytännössä? Itsella on sama vika. Laturi kadotti puolet tehoista jo varmaan pari kk sitten ja latasi enää 8A, nyt meni jokunen viikko sitten vielä enemmän rikki ja lataa ainoastaan tuolla 6A. Vika rajattu laturiin. Ei ole itselle niin tärkeä, joten en ole vielä mitää tehnyt. Odotellut vain, jos jollekkin tulisi sama tilanne niin voi sitten samalla kysäistä kuinka piti toimia. :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 649
Mitenkä hoidit tämän käytännössä? Itsella on sama vika. Laturi kadotti puolet tehoista jo varmaan pari kk sitten ja latasi enää 8A, nyt meni jokunen viikko sitten vielä enemmän rikki ja lataa ainoastaan tuolla 6A. Vika rajattu laturiin. Ei ole itselle niin tärkeä, joten en ole vielä mitää tehnyt. Odotellut vain, jos jollekkin tulisi sama tilanne niin voi sitten samalla kysäistä kuinka piti toimia. :D
Pistin puolita öin tiketin, etädiagnosoivat ja pistivät viestiä että tule hakemaan laturi/kaapeli.
 
Liittynyt
21.05.2021
Viestejä
44
Pistin puolita öin tiketin, etädiagnosoivat ja pistivät viestiä että tule hakemaan laturi/kaapeli.
Mitä kautta sä tiketit laitoit? Laitoin itteasias huvikseni sovelluksesta huoltopyynnön niin sai sitäkin ekan kerran testata ja ajattelin, että ompahan laitettu edes vireille. Huoltoaikaa näytti kesäkuulle ja varasin jonkun klo 8 aamun. Ajattelin että en varmaan huoltoa tarvitse, mutta ehkä sieltä joku on sitten lähempänä yhteydessä ja sanoo, että ei tarvitse tulla, tässä uusi laturi, mutta ei sen jälkeen ole mitään tapahtunut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 649
Mitä kautta sä tiketit laitoit? Laitoin itteasias huvikseni sovelluksesta huoltopyynnön niin sai sitäkin ekan kerran testata ja ajattelin, että ompahan laitettu edes vireille. Huoltoaikaa näytti kesäkuulle ja varasin jonkun klo 8 aamun. Ajattelin että en varmaan huoltoa tarvitse, mutta ehkä sieltä joku on sitten lähempänä yhteydessä ja sanoo, että ei tarvitse tulla, tässä uusi laturi, mutta ei sen jälkeen ole mitään tapahtunut.
Otit sitten saman huoltoajan kuin itsellä todnäk oli ennen kuin peruivat :D. Laitoin netistä ja itse luurisoftasta.
 
Liittynyt
21.05.2021
Viestejä
44
Otit sitten saman huoltoajan kuin itsellä todnäk oli ennen kuin peruivat :D. Laitoin netistä ja itse luurisoftasta.
Varasin itteasiassa tuolta sovelluksesta jo pari viikkoa sitten. 9. kesäkuuta näyttäisi olevan. Toki en asu huollon lähellä. Eipä tässä hätää ole, katotaan laittaako joku joskus viestiä. :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 393
Viestejä
4 282 382
Jäsenet
71 663
Uusin jäsen
basicbobo

Hinta.fi

Ylös Bottom