Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Rapiat 21% m3:sta myynnissä.. No on tuolla varmaan jokunen taxfreekin myynnissä, ja noita on keskimääräisät helpommin saatavilla, mutta mielestäni aika paljon kuitenkin..
Veikkaisin et aika moni uitettuja kyllä. Niitä alkaa saamaan Saksasta aika halvalla
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 371
Veikkaisin et aika moni uitettuja kyllä. Niitä alkaa saamaan Saksasta aika halvalla
Mitään veikkausta, paljonko tuollaisen perus Model 3:sen, jota Suomessa myydään käytettynä noin 45k hinnalla, osto ja tuonti Suomeen maksaa liikkeelle kokonaisuudessaan? Onko paljon ilmaa suomihinnassa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 007
Mitään veikkausta, paljonko tuollaisen perus Model 3:sen, jota Suomessa myydään käytettynä noin 45k hinnalla, osto ja tuonti Suomeen maksaa liikkeelle kokonaisuudessaan? Onko paljon ilmaa suomihinnassa?
Pari tonnia ottavat jos pyytää uittaa tänne. Eli ei niissä paljoa voi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Näköjään taas noussut e2008 hinta 2000€, hullut päivät tarjouksessa nyt jo n. 10k€ ale.
Niin näyttäisi. Hinnasto päivitetty eilen 2.5.

Pitkä odotus vaan, kun lupailivat että toimitusaika olisi 6kk, kun "ensimmäisenä" tilasin. Nyt onneksi pyörien ajokausi pian alkaa, kunhan säät vähän lämpenee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 371
Niin näyttäisi. Hinnasto päivitetty eilen 2.5.

Pitkä odotus vaan, kun lupailivat että toimitusaika olisi 6kk, kun "ensimmäisenä" tilasin. Nyt onneksi pyörien ajokausi pian alkaa, kunhan säät vähän lämpenee.
Näköjään myös pikkuveljen e-208 hinnat nousi. Itse tilasin e-208 GT:n kuukausi sitten 37 250 eurolla, nyt hintaa on 39 590 euroa. Yrittävätköhän vähän piilottaa tuota hinnannousua iskemällä samalla päälle "hankitatuki tuplana" kampanjan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Näköjään myös pikkuveljen e-208 hinnat nousi. Itse tilasin e-208 GT:n kuukausi sitten 37 250 eurolla, nyt hintaa on 39 590 euroa. Yrittävätköhän vähän piilottaa tuota hinnannousua iskemällä samalla päälle "hankitatuki tuplana" kampanjan.
Saa nähdä. Opel nosti myös hintoja. Mokka-e vanha hinta oli pitkään 29 990€, mutta nyt on peräti 4000€ suurempi hinta. 33 990€.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Onko joku nähnyt vaivaa ja selvitellyt top 5 hinnannousut? Jossain autoissa varmaan yli 5000€ nousut ja jossain (halvemmissa) taas suurimmat % osuus nousut.
Onko hinnannousun syy jo aiemmin ollut komponenttipula vai Putler vai joku muu?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 907
Varmaan monia syitä, mutta eiköhän inflaatio ole yksi vaikuttava tekijä.

Toinen taas voi olla se, että komponenttipula aiheuttaa jonoja, ja korkea hinta voi tarkoittaa lyhyempää jonoa ja kuitenkin 100% tehdaskapasiteettia (eli enemmän voittoa).

Mun Q4 40 oli lokakuussa alle 50k ja kaupan päälle sai monella tonnilla varusteita. Nyt listahinta karvan alle 56k. Tässä tapauksessa siis kolmas skenaario, missä alkuperäinen halpa hinta liittyi hankintatuen rajaan. Kun se raja menee puhki niin voi yhtä hyvin nostaa enemmänkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 828
Rellun hinnathan repes ihan täysin, kun ylihintainen tuote jo alkujaankin ja sit useampi versio meni vielä hankintatuen yli 3-4 k€ korotuksen jälkeen. Onnea vaan myyjille :D Ioniq 5 on näennäisesti noussut vaan veroalen verran (premium), mutta varusteissa on tapahtunut hävikkiä. Toisaalta tuolla on ollut sekin vaikutus, että jos nyt haluaa premiumin ilman kromauksia, niin onnistuu. Kaipa se reaalikorotus on ollut joku 4-5 k€.

Prosentuaalisesti suurin korotus lienee ollut Miillä, sitä toki ei voi ihan suoraan laskea kun ei ole uusmyynnissä. Tuon jälkeen 16-17 k€ pintaan uutena (19 k€ plus malli täysin varustein ja kaksin renkain), nyt pitkälle päälle 20 k€ ne vähät ei-plussat mitä jäljellä.

e: Hyundaissa oli muuten reilusti ilmaa välissä, kun kyselin tarjouksia. Toisellakin "kierroksella" lähti vielä merkittävästi pois. Viittais vähän siihen, että kustannukset eivät ole nousseet samassa tahdissa katehaaveiden kanssa. Ensiesittelyn aikana kun potkin renkaita, niin siihen nähden nyt sai kevyehköllä keskustelulla 2x pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 056
Eikös ne jälkeenmyyjät tingi lähinnä omista katteistaan?

Vaikea sanoa paljonko autotehtaat itsessään tienaavat enemmän autoista.

Etenkin vaihdokkien kanssa ostajat voivat kait saada vaihdokeistaan myös enemmän kuin aikaisemmin -> hintojen nousut eivät monille ostajille ole niin isoja kuin hintalapuista voisi päätellä.

Tai ainakin jos vertailen oman auton hinta 2v sitten ostohintaan, niin arvo näyttäisi lähinnä nousseen, vaikka mittariin on tullut 32000km lisää ja autolle ikää 2v. Ja siis ihan perus diesel-golf kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 828
No Huyndailla on maahantuojan pulju yksi myyjistä... Ja ekojen tarjousten osuminen hyvin erilaisia reittejä kymppien sisään toisistaan kokonaishinnassa viittaisi siihen, että siitä vasta varsinaisesti lähti tinkaaminen todellisista katteista.

e: Tämä siis ilman vaihdokkia kysyttynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Etenkin vaihdokkien kanssa ostajat voivat kait saada vaihdokeistaan myös enemmän kuin aikaisemmin -> hintojen nousut eivät monille ostajille ole niin isoja kuin hintalapuista voisi päätellä.

Tai ainakin jos vertailen oman auton hinta 2v sitten ostohintaan, niin arvo näyttäisi lähinnä nousseen, vaikka mittariin on tullut 32000km lisää ja autolle ikää 2v. Ja siis ihan perus diesel-golf kyseessä.
Vuoden takaisesta on tosiaan käytetyt polttiksetkin kallistuneet.

Syitä näyttää olevan nyt monia. Sähköautoissa akku on nyt kalliimpi. Kuljetuskustannukset on nyt kalliimmat ym. Inflaatio.

"Akuissa keskeisten nikkelin ja koboltin hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti"


"Raaka-aineiden ja valmistus- sekä logistiikkakustannusten nousu ovat jo nostaneet hintoja.

– Edellä mainituilla perusteilla olemme korottaneet 9.3.2022 mallistomme hintoja mallista riippuen 3–10 prosenttia, sanoo Toyota"
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
985
Rapiat 21% m3:sta myynnissä.. No on tuolla varmaan jokunen taxfreekin myynnissä, ja noita on keskimääräisät helpommin saatavilla, mutta mielestäni aika paljon kuitenkin..
Ensirekisteröinnit ovat, kuten sanakin sanoo, ensirekisteröintejä. Käytettynä maahantuotu auto ei ole Suomessa ensirekisteröity. (Seison korjattuna, ei menekään näin)

Trafilta löytyy myös tilasto: Taulu 14.1b Liikennekäytössä 31.12.2021 olevat henkilöautot merkeittäin ja malleittain käyttövoiman ja käyttöönottovuoden mukaan

Tämän mukaan Tesla Model 3 autoja oli liikennekäytössä viime vuoden lopussa 3695 kappaletta. Tesloja yhteensä 6450 kpl.

Näistä suhdeluvut Nettiauton mukaan:
- Model 3: 334/3695 = 9 %
- Kaikki Teslat: 588/6450 = 9 %

Vertailun vuoksi vaikka kaikki BMW henkilöautot: 8210/126776 = 6 % liikennekäytössä olevista autoista on myynnissä Nettiautossa. Toyotalla vastaava luku oli noin 1 %.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Lisäksi Nettiautossa on myynnissä ulkomailta käytettynä tuotavia autoja, joita ei ole vielä ehditty edes uittamaan Suomeen asti, saatikka sitten rekisteröimään. Ja Suomeen uitetutkaan eivät tosiaan ole välttämättä vielä rekisterissä. En ihmettelisi jos Tesloissa tuollaiset olisivat reilusti yliedustettuina.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 609
Mä olen miettinyt että meneekö noi kaupaksi? 20-30 k ajettu maksaa enemmän kuin uusi Model Y eikä noi toimitusajat ole edes mahdottoman pitkiä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 559
Mä olen miettinyt että meneekö noi kaupaksi? 20-30 k ajettu maksaa enemmän kuin uusi Model Y eikä noi toimitusajat ole edes mahdottoman pitkiä.
No siis voisin ymmärtääkseni saada tällä hetkellä omasta 2021 Model 3 Perfromancesta uuden hinnan ihan vain koska oma on 20tkm ajettu ja uusien saanti on mallia hidasta joten jengi on valmis maksamaan jos auto muuten on ehjä ja pidetty huolta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 007
No siis voisin ymmärtääkseni saada tällä hetkellä omasta 2021 Model 3 Perfromancesta uuden hinnan ihan vain koska oma on 20tkm ajettu ja uusien saanti on mallia hidasta joten jengi on valmis maksamaan jos auto muuten on ehjä ja pidetty huolta.
Suomalainen maksaa enemmän kuin uusi? Ehkä USA juttuja mutta en usko suomalaiseen tallaajaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 559
Suomalainen maksaa enemmän kuin uusi? Ehkä USA juttuja mutta en usko suomalaiseen tallaajaan.
Näin sitä pahimmillaan on/oli ymmärtääkseni. Ei paljoa yli mutta jos auto on tuore niin omansa saa kyllä pois ymmärtääkseni. Nimenomaan myös täällä suomessa. Ehkä vain parin merkin juttuja mutta monelle ei ole muita optioita kun se malli ja merkki x joten ollaan valmiita maksamaan hiukan enemmän että saadaan se heti.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 609
Y:llä toimitusaika elokuussa. Jotenkin hassua maksaa preemioo käytetystä autosta jotta saa pari kuukautta nopeammin mutta kai hintaluokka alkaa olemaan sitä luokkaa ettei ole enää tonneista kiinni.

Toisekseen olen miettinyt, että missä vaiheessa toi hinnanlasku alkaa? 50k, 100k ajettu? Kyllähän se 100 k alkaa jo autossa vähän näkymään ettei ole enää uusi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 007
Y:llä toimitusaika elokuussa. Jotenkin hassua maksaa preemioo käytetystä autosta jotta saa pari kuukautta nopeammin mutta kai hintaluokka alkaa olemaan sitä luokkaa ettei ole enää tonneista kiinni.

Toisekseen olen miettinyt, että missä vaiheessa toi hinnanlasku alkaa? 50k, 100k ajettu? Kyllähän se 100 k alkaa jo autossa vähän näkymään ettei ole enää uusi.
Vähänkäytettyä varmaan myydään uutena mutta kyllä kun siellä on enemmän kilsoja alla, niin näkyy se jo hinnassakin. Vaikka tarjontaa ei nyt uutena ole mutta käytetyissä tuntuu silti vielä olevan vaihtoehtoja yllin kyllin.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 506
No siis voisin ymmärtääkseni saada tällä hetkellä omasta 2021 Model 3 Perfromancesta uuden hinnan ihan vain koska oma on 20tkm ajettu ja uusien saanti on mallia hidasta joten jengi on valmis maksamaan jos auto muuten on ehjä ja pidetty huolta.
Vaikea kyllä uskoa tuota jos Saksasta saa 57500€ alle 10tkm ajettua vastaavaa.

Itekin kohta lähdössä Saksasta hakemaan Model 3 LR:ää 6kk/6000km vanhaa 14k€ halvemmalla kuin mitä Suomessa on uusi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 007
Vaikea kyllä uskoa tuota jos Saksasta saa 57500€ alle 10tkm ajettua vastaavaa.

Itekin kohta lähdössä Saksasta hakemaan Model 3 LR:ää 6kk/6000km vanhaa 14k€ halvemmalla kuin mitä Suomessa on uusi.
Haet yksityisenä ja hoidat paperit? Eikä liike joka ottaa 2k välityksen vs liike mikä hakee myyntiin?
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Ensirekisteröinnit ovat, kuten sanakin sanoo, ensirekisteröintejä. Käytettynä maahantuotu auto ei ole Suomessa ensirekisteröity.

Trafilta löytyy myös tilasto: Taulu 14.1b Liikennekäytössä 31.12.2021 olevat henkilöautot merkeittäin ja malleittain käyttövoiman ja käyttöönottovuoden mukaan

Tämän mukaan Tesla Model 3 autoja oli liikennekäytössä viime vuoden lopussa 3695 kappaletta. Tesloja yhteensä 6450 kpl.

Näistä suhdeluvut Nettiauton mukaan:
- Model 3: 334/3695 = 9 %
- Kaikki Teslat: 588/6450 = 9 %

Vertailun vuoksi vaikka kaikki BMW henkilöautot: 8210/126776 = 6 % liikennekäytössä olevista autoista on myynnissä Nettiautossa. Toyotalla vastaava luku oli noin 1 %.

Uudelle autolle sekä tuontiautolle tehdään ensirekisteröinti, kun se ensimmäisen kerran rekisteröidään Suomen ajoneuvorekisteriin.
Eli sillä tarkoitetaan ajoneuvon ensimmäistä rekisteröintiä Suomessa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 559
Vaikea kyllä uskoa tuota jos Saksasta saa 57500€ alle 10tkm ajettua vastaavaa.

Itekin kohta lähdössä Saksasta hakemaan Model 3 LR:ää 6kk/6000km vanhaa 14k€ halvemmalla kuin mitä Suomessa on uusi.
Jengi ei osaa edes ajatella uuden auton saksan uittoa koska totuttu isoihin veroihin jne. Se unohtui siis luonnollisesti mainita että oma on saksan uitto ja saisin siis takuulla omani pois ja ymmärtääkseni jopa listahinnan jos kilsat kohdallaan jne. Ja toki kalleimman mallin premium vs se yleisin malli.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 506
Jengi ei osaa edes ajatella uuden auton saksan uittoa koska totuttu isoihin veroihin jne. Se unohtui siis luonnollisesti mainita että oma on saksan uitto ja saisin siis takuulla omani pois ja ymmärtääkseni jopa listahinnan jos kilsat kohdallaan jne. Ja toki kalleimman mallin premium vs se yleisin malli.
Mä en nyt oikein ymmärrä miten on mahdollista saada listahinta jos uusi maksaa 68590€, Saksassa alle 10tkm ajettu 57500€ ja Suomesta liikkeestä refresh mallit alkaen 62k€ :oops:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 559
Mä en nyt oikein ymmärrä miten on mahdollista saada listahinta jos uusi maksaa 68590€, Saksassa alle 10tkm ajettu 57500€ ja Suomesta liikkeestä refresh mallit alkaen 62k€ :oops:
Voi olla että muistan väärin mutta uusien hinta oli muistaakseni jossain 65ke tms paikkeilla ja silloin noista sai aikalailla tuon ja jos oli saksan tuonti niin sai halvemmalla kuten itse sain.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
95
Reilu vuosi sitten tuotatin autoliikkeen kautta -20 model 3 performancen Saksasta. Vaihdossa meni kaksi autoa. Toisesta vaihtarista hävisin muutaman satasen siitä mitä itse maksoin ja toisesta tuli reilu 2K voittoa. Autoliikkeelle piti maksaa koko jumpasta alle 3K.

Tässä uutta autoa odotellessa olisin saanut myytyä nykyisen jo moneen kertaan. Autoliikkeet tarjoavat 2K enemmän kuin mitä itse maksoin kuluineen ja yksityiseltä irtoaisi 4K enemmän. Ei voi valittaa, että Teslan myynti olisi vaikeaa tällä hetkellä...
Näyttää vähän siltä, että tuolla voisi ajella toisen vuodenkin ja myydä vähintään omilla pois.

Saksan käytettyjen hintoja seuranneena pitää sanoa, että tuntuu järjettömältä, kun tällä hetkellä vastaavan ikäiset käytetyt ovat useita tuhansia kalliimpia sielläkin ja kilometrejä on mittarissa yli tuplasti, mitä vuosi sitten. -21 vuotisiin on tullut vielä enemmän ilmaa hintoihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 007
Saksassahan nostivat juuri hintoja ja eikä etua saa enää niin paljon. Lisäksi ensi vuoden alusta tulee mahdollisesti se muutos, että pitää omistaa auto vuoden kunnes saa edut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 428
Mielenkiintoista nähdä seuraavan 2-3v automarkkinat. Myynti Suomessa on romahtanut ja kaikki haluaa sähköautoja, joita ei ole tarjolla. Ei valtion tavoite X-kpl sähköautoa vuonna 2030 voi toteutua mitenkään, jos ei ole mitä myydä ja mietin, että mitä markkinoille yleensä ottaen käy, kun tarjontaa ei yksinkertaisesti ole. Aika karulta tuntuisi odottaa 1v uutta autoa, ei mitenkään kyllä houkuttaisi tekemään kauppoja.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 907
Eiköhän valmistajat lisää kiireellä kapasiteettia, esim. MEB valmistusta tulee kai Belgiaan ja USA’han? Taitaa vaan reagoiminen olla hidasta, ja samoin valmistajat eivät ole mitenkään valmistautuneet ongelmiin komponenttien hankinnassa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 358
Sähköautojen hinnat ovat kuplassa jos käytetystä pyydetään enemmän kuin uudesta. Kestänee joo jonkin aikaa että taas kääntyvät laskuun.

Saatavuusongelma hidastaa Suomen autokannan uusiutumista. Valtio voisi laskea vähäpäästöisten bensa-autojen veroa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
70
Sähköautojen hinnat ovat kuplassa jos käytetystä pyydetään enemmän kuin uudesta. Kestänee joo jonkin aikaa että taas kääntyvät laskuun.

Saatavuusongelma hidastaa Suomen autokannan uusiutumista. Valtio voisi laskea vähäpäästöisten bensa-autojen veroa.
Joo tuo on ihan sairasta menoa. Esim. Polestar 2:sta saa uutena (pilot+plus(lite)-paketeilla) vajaalla 63k€:lla, 1,5...2v käytetystä pyydetään Nettiautossa surutta sen 67-68k€ jostain 30 000 ajetusta ja noita vielä joku hullu ostaa. Esim. https://www.nettiauto.com/polestar/2/12838208

(tuo rinta-jupin toiminta on muutenkin ihan hämärää, peitetään/sutataan rekisterinumero, vissiin ei haluta kertoa että on tuontiauto kyseessä tjms?)
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Näköjään taas noussut e2008 hinta 2000€, hullut päivät tarjouksessa nyt jo n. 10k€ ale.
Tuo Hullujen päivien tarjous vain paranee ajan kanssa. Korot lähtivät nousuun ja rahoitusdiilikin tuossa vain rupeaa näyttämään jatkuvasti paremmalta.
Kyselin jo omalta myyjältä noista lisävarusteista, jos asennoituisikin suosiolla pitämään tuota vähän pidempään ja/tai edes myymään sen itse kun uuden auton haluaa. Mitään älyttömiä määriähän tuohon ei saa edes varusteita hankittua mutta lisämukavuutta autoiluun kuitenkin melko pienellä lisäsijoituksella (peruutuskamera, lämmitettävä tuulilasi nyt ainakin).
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Saatavuusongelma hidastaa Suomen autokannan uusiutumista. Valtio voisi laskea vähäpäästöisten bensa-autojen veroa.
En näkisi kovin suurta hyötyä tuossa. Järkevämpi ajaa nykyisillä polttiksilla hieman pidempään ja vaihtaa sähköiseen kun niitä saa.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Nyt myydään jo syksyä 2023 (esimerkiksi Kia Niro), joten tosiaan varmaan hetken kestää, että tilanne tästä normalisoituu.
Sama Enyaq, nyt tilattuun arvioidaan luovutukseksi 09/23. Kun oman biilin toimitus meni vain reilu 3kk pitkäksi, vissiin pitäisi olla jo tyytyväinen. Mutta saa sitten nähdä mitä käy tilatun e-2008:n kanssa. Ensin arvioitiin elo-syyskuuta ja muutama viikko sitten arvio oli jo muuttunut marras-huhtikuun vaihteeseen.

Tuon joskus tulevan HP-pösön kanssa voi ollakin jännä tilanne, kun listahinnat vielä nousi. Vuoden käytön jälkeen autossa on pätkää kiinni noin 25 jolloin täytyy päättää luovuttaako auton takaisin vai pitää itse. Ja nyt kun tuonkin mallin hinta nousi tonnilla, voisi kuvitella että nätisti pidetty, metallimusta (eli ei normikamppisoranssi) e-2008 max 15tkm ajettuna voisi autovexittääkin paremmalla hinnalla. Mutta no sittenhän tuon näkee eikä paljon maksa ainakin testata.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Sama Enyaq, nyt tilattuun arvioidaan luovutukseksi 09/23. Kun oman biilin toimitus meni vain reilu 3kk pitkäksi, vissiin pitäisi olla jo tyytyväinen. Mutta saa sitten nähdä mitä käy tilatun e-2008:n kanssa. Ensin arvioitiin elo-syyskuuta ja muutama viikko sitten arvio oli jo muuttunut marras-huhtikuun vaihteeseen.

Tuon joskus tulevan HP-pösön kanssa voi ollakin jännä tilanne, kun listahinnat vielä nousi. Vuoden käytön jälkeen autossa on pätkää kiinni noin 25 jolloin täytyy päättää luovuttaako auton takaisin vai pitää itse. Ja nyt kun tuonkin mallin hinta nousi tonnilla, voisi kuvitella että nätisti pidetty, metallimusta (eli ei normikamppisoranssi) e-2008 max 15tkm ajettuna voisi autovexittääkin paremmalla hinnalla. Mutta no sittenhän tuon näkee eikä paljon maksa ainakin testata.
Itsellä kanssa e-2008 tilattuna (metallimustana toki :)). Voihan ton myydä vaikka välittömästi uutena. Mikäänhän sitä ei estä. Toki ekan vuoden ajelut on niin halpaa, että ei oikein kannata.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Suomalainen maksaa enemmän kuin uusi? Ehkä USA juttuja mutta en usko suomalaiseen tallaajaan.
Kyllä. Omasta reilu vuoden vanhasta M3:sta sain uuden verran hintaa, vaikka kilsoja oli ja kaikkea. Polestar 2 alla ja mitään Teslan "ominaisuuksia" ollut ikävä enää.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Hankintatuen joutunee palauttamaan jos ei pidä vuotta.
Totta. Ei tota muutenkaan varmaa kannata kyllä heti myydä. Tosin itsellä tulossa taloon kolmanneksi autoksi, joka nyt ei ihan pakollinen ole. Heti myymällä voisi silti jokusen tonnin netota.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Eipä tullutkaan mieleen, että voisihan sen pösön myydä vaikka heti. Tänne kanssa tulossa kolmanneksi "kun halvalla saa" ja pojan käyttöön ensiautoksi. Tuosta nousikin helvetinmoinen kriisi, kun ennemmin pitäisi saada kymppitonnin E91-lintta - olisikin hyvä sitten heittää, että no ei sitten, myyn Pösön pois ja tee mitä tykkäät :D

Nyt muuten tasan kuukausi ja 5000km takana täyssähköllä (Q4). Aika sokkona tuli tuo edellisenä kesänä tilattua ja kun takana on useita isohkoja farkkuja (A6 & 5-sarjaa) niin iso yllätys oli kuinka isot tilat käytännön tasolla Q4ssa on. Ajettavuuskin ihan ok kun pientä allergiaa ollut cittareiden keinuvaan menoon. Ja eipä tuota polttiksella ajaessa tajunnut, kuinka paljon parempi viiveetön ja sulava voimalinja sähkiksessä oikeasti on.

Vielä jännittää mitä aidosti kylmä talvi tuo tullessaan, kun on paljon ajoa pohjoiseen ja tuntuu että motarivauhti ja kylmyys kyllä imaisee kWh:a urakalla. Paperin 480km range on näillä kokemuksilla ollut noin 280-300km boksi katolla. Talvella varmaan tiputaan 200-250km väliä. Lähes koko kuukausi mentiin julkisten latauksien perässä kunnes kotipihaan saatiin laturi. Nyt sähkökulut keskimäärin 5,22e/100km vs. nyt kakkosbiiliksi jäänyt dieselin kulut vastaavasti 14,3e/100km.

Tällä hetkellä fiilis, että sähkiksen huonoin juttu on pidemmällä matkalla stoppien määrä. Ja siis kyse pysähdyksien määrästä eikä niinkään kauan noihin menee, kun ainakin näillä keleillä ihan ok-vauhtia latailu edistyy. Mutta kun se stoppi siinä on niin ainahan siinä pitää vetästä sundaet, kahvia tai sitä sun tätä. Varmaan vuoden päästä +5kg torsossa tätä menoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
985
Uudelle autolle sekä tuontiautolle tehdään ensirekisteröinti, kun se ensimmäisen kerran rekisteröidään Suomen ajoneuvorekisteriin.
Eli sillä tarkoitetaan ajoneuvon ensimmäistä rekisteröintiä Suomessa.
Seison korjattuna. Täytyy kyllä silti ihmetellä, että mistä johtuu tuo lähes tuhannen auton ero Trafin ensirekisteröintitilaston ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen välillä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 007
Kyllä. Omasta reilu vuoden vanhasta M3:sta sain uuden verran hintaa, vaikka kilsoja oli ja kaikkea. Polestar 2 alla ja mitään Teslan "ominaisuuksia" ollut ikävä enää.
Liikkeen kautta vai yksityinen?
Pitäisi odotella koska saisi jotain Teslan tilalle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 641
Viestejä
4 222 209
Jäsenet
71 073
Uusin jäsen
Maker's Marq

Hinta.fi

Ylös Bottom