Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 689
Mulla ainakin ladannut omaa teslaani verkkokaupan uudet laturit loistavasti ilman ongelmia joka kerta kun olen käynyt.
Ja mitään etukäteisaktivointeja tms. ei tarvittu, senkus auto parkkiin ja lataamaan? Ja on joka kerta aloittanut lataamaan samantien riippumatta paljonko autoja siinä on latauksessa?

Panitko merkille laturin valoa, oliko koko ajan kirkkaan sininen vai pumppasiko sininen himmeäksi ja kirkkaaksi?

Päättelin vaan että kirkas sininen = lataa kun taas pumppaaminen = neuvottelee tai odottelee jotain. Muistaakseni molemmilla kerroilla näin joillakin muillakin paikoilla/autoilla tuota "pumppaamista".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 689
Itsehän käskisin painua vittuun, jos joku tulisi latailemaan autoaan mun piikkiin. En mä vieraille polttoainetakkaan maksa. Sähköautoilu ei ole hyväntekeväisyyttä tai köyhäinkauppaa.
Jos noin sanoisit vierailulle tulevalle äidillesi tai tyttärellesi, voi olla nimesi poistuisi testamentista, tai tytär ei tulevaisuudessa kävisikään vanhainkodissa sinua tapaamassa.

Minä en ainakaan sanoisi noin rumasti vieraalle jonka sähköauto tai -potkulauta ehkä tarttisi hieman lisäenergiaa. Ei siinä montaa kymmentä senttiä ehdi laskua kertyä latailulle. Kas kun en käskisi painumaan vittuun jos pyytävät vesilasillista janoonsa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 689
Zoe kyllä kertoo aika nopeasti kojetaulussa että lataus mahdotonta, jos latauspiste ei täytä sen vaatimuksia.
Tuosta vielä sen verran että kyllä siinä mielestäni varmaan ainakin minuutti ellei enemmänkin mennyt ennenkuin Zoe ilmoitti verkkokauppa.com:n latauksessa että ei pysty lataamaan (sitä ennen oli se normi "valmistelee latausta" tms. ilmoitus, joka normaalisti menee pois alta aikayksikön). Vai meneekö tuo vielä tuon "aika nopeasti" alle...

Tiedä sitten mistä kyse, kaikkein todennäköisimpänä pidin että autoni oli vasta jonossa eikä vielä saanut virtaa, ja auto jäi siis venailemaan että noh millois sitä virtaa alkaa tulla, ja kun ei tullut pitkään aikaan, timeout... Semmoista. Joiltakin olen kuullut että joillakin Virran AC-latureilla on tuollaisia jonotussysteemeitä joissa se jollain logiikalla valitsee mitä autoja ladataan ja mitä ei, kaikkia ei pyritä lataamaan samanaikaisesti.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 589
Jos noin sanoisit vierailulle tulevalle äidillesi tai tyttärellesi, voi olla nimesi poistuisi testamentista, tai tytär ei tulevaisuudessa kävisikään vanhainkodissa sinua tapaamassa.

Minä en ainakaan sanoisi noin rumasti vieraalle jonka sähköauto tai -potkulauta ehkä tarttisi hieman lisäenergiaa. Ei siinä montaa kymmentä senttiä ehdi laskua kertyä latailulle. Kas kun en käskisi painumaan vittuun jos pyytävät vesilasillista janoonsa.
Myönnän, että oli kärkkäästi kirjoitettu tämä ulostulo ja en ehkä ihan radikaali ole näin foorumin ulkopuolella. Tämä kuitenkin noin yleisellä tasolla perustuu omakohtaiseen lokkeiluasiantuntijuuteen. Elikkäs jos avaan: itselläni on plugari ja sähkäri katoksessa, joita käytetään molempia päivittäin työ, harraste, vapaa-aikamenoihin. Kun tulee jotain vieraita, on heillä ikäänkuin automaattinen oletus, että he saavat yön yli latailla autonsa siinä ohella kun ovat kylässä. Itseäni ei tämä harmittaisi, jos edes lupaa kysyttäisiin ja vaikka tulisi jonkinlainen "voinko ladata tässä autoa samalla kun ollaan teillä kylässä?" -kysely. Mutta kun yleensä tulee sellainen "siirrätkö polestarisi tuosta pois, että saan omani lataukseen" -tason toteamus. Ei minulla oikeasti ole ongelmaa antaa toiselle sähköä varsinkin näin kevät/kesä/syksyllä kun paneelit tuottaa sen sähkön joka tapauksessa, vaan tuo automaattinen asenne että tottakai sähköä saa kun iskee laturin auton kylkeen kiinni. Samat ihmiset sitten taas hädin tuskin suostuisivat antamaan 1.8kW/h suko-laturiakaan käyttää omassa pihassaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 122
Varasin itteasiassa tuolta sovelluksesta jo pari viikkoa sitten. 9. kesäkuuta näyttäisi olevan. Toki en asu huollon lähellä. Eipä tässä hätää ole, katotaan laittaako joku joskus viestiä. :D
Laita siihen tekstiviestiin että haluat etätarkistuksen.
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
11kw todennäköisesti on auton rajoitus.

Jos tämä niin laite kykenee 22kw ja nyt kun sinulla on tuo kuormanhallinta niin saat aina ns. maksimit.
Juu ID 4 Kyseessä. Tyytyväisiä kyl ollaan oltu. Viime toukokuussa se asennettiin. Kaikki toimi siihen asti, kun alko pakkasia oleen. Silloin alkoi vikavirtasuoja laukeileen. Asentaja tuli vaihtaan uuden suojan, mut se oli kuollut jo uutena :speechless: Laittoi vanhan jotenkuten toimivan takaisin ja sanoi, että täytyy tilata uus suoja ja, että siinä saattaa kestää. Noh helmikuussa sitten saatiin uus suoja ja nyt rokkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Kävin koeajamassa Porsche Taycan 4S Cross Turismon, ja hakemassa samalla vähän vertailupohjaa Tesla Model Y:lle, periaatteella "mitä saa jos laittaa enemmän euroja tiskiin".

Huomioita:
+ Ulkoisesti omaan silmään yksi tyylikkäimmistä autoista mitä tällä hetkellä on olemassa, ja "herättää tunteita". Autoon istuminen aiheutti lapsenomaista iloa ja hymyä. Kääntää myös katseita toisin kuin "massatesla", tämän voi toki mieltää hyväksi tai huonoksi puoleksi
+ Yleisesti laatuvaikutelma sisältä ja ulkoa.
+ Ajettavuus parasta mitä olen missään autossa tähän mennessä kokenut. Siinä missä Model Y:n ohjaus on vähän siinä ja tässä, totteli Taycan rattia juuri kuten pitää. Myös jousitus aivan eri tasolla Teslan kanssa.
+ Ohjaamoon pumpattavat "sähköäänet" kaasua painettaessa. Odotin näiden kuulostavan lähinnä kornilta, mutta ainakin koeajolla näissä riitti vielä uutuudenviehätystä.
+ Suuri tavaratila, joskin Model Y:ssä toki vielä suurempi
+ Nopeat toimitusajat, autoja löytyy suoraan varastosta ja toukokuun alussa pääsisi rattiin.
- Hinta: halvinkin takavetoinen base-malli vähänkään järkevillä varusteilla kustantaa jo n. 114 000 euroa, samalla hintaa saa jo 1,5 Model Y:tä. Kaikki varusteet penkinlämmittimistä ja kääntyvistä peileistä lähtien maksaa ekstraa, versus Teslassa kaikki autopilottia vaille kerralla mukana. Muutenkin Taycanista ottaisi mielellään GTS-version, joka nostaa hintaa vielä muutaman kympin ylöspäin, suorituskyvyn puolesta Tesla pesee base-mallin selvästi.
- Infotainment tuntui ainakin ensivaikutelman puolesta vähän sekavalta eikä responsiivisuuskaan ollut ihan parhaasta päästä.
- Säilytystilaa (aurinkolaseille yms) oli huonosti, ja kuskin käden alle menevään laatikkoon on melkein mahdotonta päästä ajon aikana.

Jos rahaa ei tarvitsisi miettiä lainkaan, niin valinta olisi todella helppo. Kyllähän tuo Taycan herätti pahimman autokuumeen pitkään aikaan, mutta ei tuota valintaa pysty enää millään tavalla järjellä perustelemaan, ja varmaan joutuu antamaan järjelle tässä periksi ja jättämään kaaran kauppaan. Jos valinta ei osu Teslaankaan niin kenties Polestarin tulevat SUV:t voisivat olla kiinnostavia vaihtoehtoja, kunhan joskus ehtivät markkinoille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 122
Onkos sellaiselle keksitty joku hinta? Varsinkin takuuajan ulkopuolella?
Eikös ongelmasi ollut rikkinäinen latauslaite? Kaikki tietääkseni on jotain +100€ per tunti mitä tekevät.
Toki jos kerrot siihen viestiin, että laturi toimii näin jne. niin ehkä kertovat meneekö laite uusiksi vai ei.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 055
Vuosikymmenet on vedelty lohkolämmittimien johtoja roikkien kanssa pihamailla talvisin ja nyt latausjohdot tuntuu olevan ongelma :)
Latausjohdoissa ei tietysti saa jatkojohtoja käyttää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 645
Vuosikymmenet on vedelty lohkolämmittimien johtoja roikkien kanssa pihamailla talvisin ja nyt latausjohdot tuntuu olevan ongelma :)
Latausjohdoissa ei tietysti saa jatkojohtoja käyttää.
Latausjohdoissa myös kulkee laturista riippuen kohtuu isot virrat vs lohkarin johto. Myös itse latauspulikka vaatii älyä, painaa ja aiheuttaa sillä ongelmia jne hupia :/. Nimimerkillä tälläkin hetkellä uutta laturia odotellen Teslalla.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Latausjohdoissa myös kulkee laturista riippuen kohtuu isot virrat vs lohkarin johto. Myös itse latauspulikka vaatii älyä, painaa ja aiheuttaa sillä ongelmia jne hupia :/. Nimimerkillä tälläkin hetkellä uutta laturia odotellen Teslalla.
Type-2 on sentään virraton niin kauan kunnes auto kertoo, että nyt voi ladata vs. lohkolämmittimen johdossa ei paljon älyä ole. Eli jos latauspalikat pihassa on Type-2 -tasoa, tilanne on lähinnä kosmeettinen jos noi piuhat roikkuvat tolpissa.

Tammikuussa -21 alkoi täällä talonyhtiössä keskustelu latauskuvioista ja nyt lopulta viime perjantaina latauspömpelit saatiin asennettua. Vaati ensin kesäkuussa yhtiökokouksen päätöksen ja kun siinä isännöitsijä lievästi veteli mutkia suoraksi niin vielä homma meni uudelleen ylimääräisen yhtiökokouksen pöydälle. Jonkin verran siinä keskustelua ja pyörittelyä tuli, mutta onneksi läpi (Kehä3n sisällä 15 osakkaan pari/pientaloyhtiö ja valmistunut). Nyt nuo tulivat ilman kiinteitä piuhoja (Wallen 64-mallit 11kW:lle missä T-2 ja suko) ja ainakaan vielä en koe kauheksi ongelmaksi vedellä piuhaa erikseen autosta kiinni ja pois, kun ehkä hehtaarilleen kerran tai pari viikossa tarvitsee ladata).

Ja kohta kuukausi sähköautoilua ja takana pari pidempään reissua boksi katolla (n. 850km & 450km suuntaansa). Ei aivan kivutonta vs. polttis ja aikaa palaa pikkasen toisella tapaa mihin tottunut. Mutta kulutkin tippui todella reilusti vaikka HPC:lla lataillut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 645
Type-2 on sentään virraton niin kauan kunnes auto kertoo, että nyt voi ladata vs. lohkolämmittimen johdossa ei paljon älyä ole. Eli jos latauspalikat pihassa on Type-2 -tasoa, tilanne on lähinnä kosmeettinen jos noi piuhat roikkuvat tolpissa.

Tammikuussa -21 alkoi täällä talonyhtiössä keskustelu latauskuvioista ja nyt lopulta viime perjantaina latauspömpelit saatiin asennettua. Vaati ensin kesäkuussa yhtiökokouksen päätöksen ja kun siinä isännöitsijä lievästi veteli mutkia suoraksi niin vielä homma meni uudelleen ylimääräisen yhtiökokouksen pöydälle. Jonkin verran siinä keskustelua ja pyörittelyä tuli, mutta onneksi läpi (Kehä3n sisällä 15 osakkaan pari/pientaloyhtiö ja valmistunut). Nyt nuo tulivat ilman kiinteitä piuhoja (Wallen 64-mallit 11kW:lle missä T-2 ja suko) ja ainakaan vielä en koe kauheksi ongelmaksi vedellä piuhaa erikseen autosta kiinni ja pois, kun ehkä hehtaarilleen kerran tai pari viikossa tarvitsee ladata).

Ja kohta kuukausi sähköautoilua ja takana pari pidempään reissua boksi katolla (n. 850km & 450km suuntaansa). Ei aivan kivutonta vs. polttis ja aikaa palaa pikkasen toisella tapaa mihin tottunut. Mutta kulutkin tippui todella reilusti vaikka HPC:lla lataillut.
Nämä on näitä mihin on tottunut. Kerran totut eberiin/webastoon ja etäohjaukseen, pirun vaikeaa se on olla ilman. Onnistuu mutta kivempi se olisi olla kimpoilematta kontin ja tolpan välillä :D
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Nämä on näitä mihin on tottunut. Kerran totut eberiin/webastoon ja etäohjaukseen, pirun vaikeaa se on olla ilman. Onnistuu mutta kivempi se olisi olla kimpoilematta kontin ja tolpan välillä :D
Viimeisistä kolmesta biilistä kahdessa ollut weba (ja toki nyt tehtaan normikakella) ja juu ei paljon lohkolämmittimen pistokkeen tökkiminen kiinnostele. Hyvä juttu kuitenkin, että kun sähkiksen paperirange 482km niin ei tarvitse kovin usein vetästä yöksi piuhaa. Ja selkeästi hätäisemmin tuo sähkis lämmittää sisätilat kuin weba.

Itsellä 80-85% kilsoista tulee pidemmästä matkasta. Kylmyys vaikuttaa yllättävän rajusti kaikkeen vaikka vasta ehti olla noin max -10’ kelejä ja saakin vielä jännitellä miten hommat menevät seuraavana talvena.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
Näköjään Audi Q4’n listahinnat nousivat taas. Rupeaa tuntumaan että sai aikoinaan hyvän diilin kun sai neuvoteltua alle 50k€ hintaan kokoonpanon jonka listahinta olisi nyt yli 60k€. Päälle vielä vanhasta 5 vuotiaasta autosta vaihdossa 60% alkuperäisestä hinnasta.

Kun vaan vielä saisi sen auton…
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Taitaa autojen saanti olla vähän vaakalaudalla, kai niitä sieltä hiljalleen tipahtelee kaikilla merkeillä, mutta heikkoa on.
Oman Ioniq 5 toimitus piti olla alustavasti touko/kesäkuun vaihteessa, nyt näyttää siltä, että venähtänee ainakin heinäkuulle jos ei jopa elokuulle.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
Mulle piti tulla huhtikuussa. Vielä helmikuussa yritettiin kovasti sanoa että aikataulut pitää, mutta toiset jälleenmyyjät ovat kuulemma puhuneet 6kk (tai enemmän) viiveistä. Aika selvää ettei se tällä viikolla valmistu kun tehdas ei ole lyönyt mitään lukkoon.

Vähän semmonen fiilis että jälleenmyyjä ei vaan halua kertoa kuinka myöhässä se on ettei sitä peruta. Toisaalta tämmöset hinnankorotukset vähentävät haluja perua tilausta. :)
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Mulle piti tulla huhtikuussa. Vielä helmikuussa yritettiin kovasti sanoa että aikataulut pitää, mutta toiset jälleenmyyjät ovat kuulemma puhuneet 6kk (tai enemmän) viiveistä. Aika selvää ettei se tällä viikolla valmistu kun tehdas ei ole lyönyt mitään lukkoon.

Vähän semmonen fiilis että jälleenmyyjä ei vaan halua kertoa kuinka myöhässä se on ettei sitä peruta. Toisaalta tämmöset hinnankorotukset vähentävät haluja perua tilausta. :)
Joo olen tuota samaa vähän pohtinut oman auton osalta, että myyjä ei halua kertoa aivan kaikkea. Ainoa kommentti autoon liittyen on vain ollut, että auto on valmistuksessa.
VIN numeroa olen yrittänyt tivata, mutta myyjä sanoi että sitä ei vielä ole annettu. Joka toki kuulostaa oudolta minun korvaani, sillä VIN numero kaiketi luodaan kun auto menee tuotantoon..
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
No kuullostaa siltä että on ainakin pidemmällä. Mulla ainoa arvio löytyy alkuperäisestä sopimuksesta. Tehtaan ”arvio toimitusajasta” puuttuu edelleen vaikka yleensä se tulee heti tilauksen jälkeen.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Ihan mutuna fiilis, että ei se myyjä tiedä sen enempää missä mennään kun arvioita tai mitään päivämääriä ei ilmesty palikoihin.

Oman Q4n kanssa (tilattu heinäkuussa, non-sb 50q) aikataulut pomppivat vähän miten sattuu. Loka-marraskuussa infottiin, että myöhästyy eikä ehdi luvattuun 31.12 mennessä. Marraskuun lopussa ilmeistyi alustava tuotantoviikko (oma audiin), joka oli joulukuun alussa. Joulukuussa ei tapahtunut mitään ja noin tammikuun toisella viikolla myyjä ilmoitteli, että venyy maaliskuulle. No helmikuun puolella sitten vaikutti kuulemma sille, että menee huhtikuulle, mutta yhtäkkiä auton status muuttuikin "tuotannossa" juuri viikkoa ennen kuin tuotanto pysäytettiin. Vielä ehti onneksi ok junaan sekä laivaan ja täällä oli maaliskuun lopussa. Myyjä kyllä piti aktiivisesti kartalla, mutta aikamoista arpomista tuntui sielläkin olevan missä mennään.

Nyt HP e2008 -kamppiksen kanssa vähän sama. Tilattaessa arvioitiin, että tuotantoon elokuussa ja kilpiin syyskuussa. Nyt jo reilu viikko sitten myyjä veikkaili, että "ehkä" kilpiin marras-joulukuun vaihteessa, joten siinäkin se hehtaarilleen sama +3kk alkuperäisestä arvioidusta. Toki nyt arviot pitävät varmasti vielä vähemmän paikkaansa, jos tarvittavia palikoita ei vain ole. Esim. Enyaqin kanssa ilmeisesti 80-mallia koittavat saada nyt ulos ja 60 & 80x -malleista ei mitään tietoa miten jatketaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
855
Audilla pystyy ainakin seuraamaan myaudi oma audi palvelun kautta missä kohtaa valmistus menee ja auton rakentumisen edetessä sinne päivittyy ajoneuvon tietoja, kuten vin, moottorietiedot yms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Audilla pystyy ainakin seuraamaan myaudi oma audi palvelun kautta missä kohtaa valmistus menee ja auton rakentumisen edetessä sinne päivittyy ajoneuvon tietoja, kuten vin, moottorietiedot yms.
Sama myös Hyundailla, osa facebookin keskustelijoista on VIN numeron saanut kun auto on esi-valmistuksessa "pre-production" (en tiedä mitä pitää sisällään) ja auto luvattu syksyksi, mutta mun tilaamastani autosta myyjä sanoi että lukee vaan "production" eikä muuta tietoa ja auton pitäisi saapua muutaman kuukauden sisään.:rolleyes:
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Audilla pystyy ainakin seuraamaan myaudi oma audi palvelun kautta missä kohtaa valmistus menee ja auton rakentumisen edetessä sinne päivittyy ajoneuvon tietoja, kuten vin, moottorietiedot yms.
Ja tuossa oma.k-auto / Audi -kuviossa oli ihan sama ongelma, että tänne ainakin tuli ihan mitä sattuu alustavaksi tuotantoviikoksi yms eikä tuo päivittynyt yli kuukauteen vaikka alustava tuotantoviikko oli mennyt. Mutta se oli ihan hyvä, että lopulta kun puskista auto meni tuotantoon niin statukset päivittyivät ihan ok siihen asti kun auto oli Suomessa. Tuo ei vain isossa kuvassa paljon lämmitä, kun on pimennossa ensin x kuukautta ja viimeisen kuukauden ajan näkee mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
855
Ja tuossa oma.k-auto / Audi -kuviossa oli ihan sama ongelma, että tänne ainakin tuli ihan mitä sattuu alustavaksi tuotantoviikoksi yms eikä tuo päivittynyt yli kuukauteen vaikka alustava tuotantoviikko oli mennyt. Mutta se oli ihan hyvä, että lopulta kun puskista auto meni tuotantoon niin statukset päivittyivät ihan ok siihen asti kun auto oli Suomessa. Tuo ei vain isossa kuvassa paljon lämmitä, kun on pimennossa ensin x kuukautta ja viimeisen kuukauden ajan näkee mitä tapahtuu.
Käytännössähän tuo tarkoittaa, että homma seisoo ja kukaan ei tiedä, koska se etenee.
Omakin q4 otettiin pariksi kuukautta pois tuotantolinjalta komponenttipulan takia ja homma jatkui sitten, kun osat saatiin. Huhtikuussa tilasin ja viime lokakuussa sain auton.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
Audilla pystyy ainakin seuraamaan myaudi oma audi palvelun kautta missä kohtaa valmistus menee ja auton rakentumisen edetessä sinne päivittyy ajoneuvon tietoja, kuten vin, moottorietiedot yms.
Teoriassa ainakin. Mulla ei ole missään vaiheessa näkynyt tuolla minkäänlaista arvioitua aikataulua.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
Ihan mutuna fiilis, että ei se myyjä tiedä sen enempää missä mennään kun arvioita tai mitään päivämääriä ei ilmesty palikoihin.

Oman Q4n kanssa (tilattu heinäkuussa, non-sb 50q) aikataulut pomppivat vähän miten sattuu. Loka-marraskuussa infottiin, että myöhästyy eikä ehdi luvattuun 31.12 mennessä. Marraskuun lopussa ilmeistyi alustava tuotantoviikko (oma audiin), joka oli joulukuun alussa. Joulukuussa ei tapahtunut mitään ja noin tammikuun toisella viikolla myyjä ilmoitteli, että venyy maaliskuulle. No helmikuun puolella sitten vaikutti kuulemma sille, että menee huhtikuulle, mutta yhtäkkiä auton status muuttuikin "tuotannossa" juuri viikkoa ennen kuin tuotanto pysäytettiin. Vielä ehti onneksi ok junaan sekä laivaan ja täällä oli maaliskuun lopussa. Myyjä kyllä piti aktiivisesti kartalla, mutta aikamoista arpomista tuntui sielläkin olevan missä mennään.

Nyt HP e2008 -kamppiksen kanssa vähän sama. Tilattaessa arvioitiin, että tuotantoon elokuussa ja kilpiin syyskuussa. Nyt jo reilu viikko sitten myyjä veikkaili, että "ehkä" kilpiin marras-joulukuun vaihteessa, joten siinäkin se hehtaarilleen sama +3kk alkuperäisestä arvioidusta. Toki nyt arviot pitävät varmasti vielä vähemmän paikkaansa, jos tarvittavia palikoita ei vain ole. Esim. Enyaqin kanssa ilmeisesti 80-mallia koittavat saada nyt ulos ja 60 & 80x -malleista ei mitään tietoa miten jatketaan.
Eli pari kuukautta ennen arvioitua toimitusaikaa sait yhteydenoton jossa tiedoitettiin, myöhemminkin puhelun. Mulla on tilauksesta kohta 7kk, luvattu toimitusaika mennyt enkä ole saanut yhtäkään yhteydenottoa. Kun muutaman kerran tiedustelin väitettiin koko ajan olevan aikataulussa kunnes se ei käytännössä olisi enää mahdollista, ja tämäkin kaikki kommunikaatio omasta aloitteesta.

Samaan aikaan muut ovat jo alkuvuodesta saaneet aika selkeitä ilmoituksia siitä, että viiveitä tulee. Vaikea uskoa ettei se viesti ole Helsingissä tiedossa. :)

Kaikillahan on nyt ongelmia, mutta aika ala-arvoisesti kommunikaatio musta sujuu. Kyllä maahantuojalla pitäisi tämmöiseen olla proaktiivinen ja selkeä linja eikä antaa yksittäisten myyjien / liikkeiden tehdä mitä haluavat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Itse tilasin viime viikolla VW ID4 Fastlane mallin. Myyjä lupaili toimitusajaksi 5-6kk eli alkutalvesta voisi auto tulla. Kuulemma koukullisia alkavat tekemään linjalla Saksan kesälomien jälkeen.
Muutamia autoja olisi saanut aika nopealla toimituksella jotka ilmeisesti K-Auto oli tilannut jo aiemmin mutta niissä ei ollut haluamaani sisustaa ja väriä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 511
Vähän semmonen fiilis että jälleenmyyjä ei vaan halua kertoa kuinka myöhässä se on ettei sitä peruta. Toisaalta tämmöset hinnankorotukset vähentävät haluja perua tilausta. :)
Joo inflaatio on nyt kova autoissa. Hyvä diili myös jos on kauppaan sovittuna vaihtoauto jolla saa sitten ajella ”halvalla” kilometreja (arvo ei laske) tuon ylimääräisen odotusajan. Eiköhän ne autoliikkeet tämänkin hoksaa jatkossa paikata.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
Joo inflaatio on nyt kova autoissa. Hyvä diili myös jos on kauppaan sovittuna vaihtoauto jolla saa sitten ajella ”halvalla” kilometreja (arvo ei laske) tuon ylimääräisen odotusajan. Eiköhän ne autoliikkeet tämänkin hoksaa jatkossa paikata.
Tuo ”ilmaiset kilsat” on varmaan suurimmalle osalle positiivinen juttu. Mä pihistelin nykysen auton kohdalla ja otin karvalakki Seatin kun oli sopivasti käteistä tilillä. Nyt lapsi on 190cm ja valittaa ahtautta ja muakin ärsyttänyt jo vuosia. Eli ilmaset kilsat ei auta. :)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 307
Sama myös Hyundailla, osa facebookin keskustelijoista on VIN numeron saanut kun auto on esi-valmistuksessa "pre-production" (en tiedä mitä pitää sisällään) ja auto luvattu syksyksi, mutta mun tilaamastani autosta myyjä sanoi että lukee vaan "production" eikä muuta tietoa ja auton pitäisi saapua muutaman kuukauden sisään.:rolleyes:
Mistä palvelusta Hyundailla voi kurkkia valmistustilannetta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 384
Peugeot e-208:n (ei siis e-2008) osalta minulle luvattiin huhtikuun alussa toimitusta viimeistään heinäkuussa, mutta voi saada vielä toukokuun tuotannosta. Kuulemma huhtikuun alun päivityksessä oli Peugeot ilmoittanut, että toukokuun tuotannossa oli tuolloin yhä tilaa. Ensi kuun alussa pitäisi sitten selvitä että miten käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Kotilataus-asemista on ketjussa ollut puhetta, mutta ei nyt jäänyt kouraan mitään konkreettistä että mikä olisi hyvä laturi himaan?
Vaimo haluaa Audi E-tronin ja autoa ei tietty voi ostaa jos ei ole laturia talon seinässä odottamassa. Kilsoja kun tulee yli 30k/vuosi niin viikossa rullataan sen verran että ei yleisiä latauspisteitä jaksa käyttää. Varsinkin kun kotipihasta on noin 2km lähimmälle laturille.

Eli mikä merkki/malli 11kw latureista on kustannustehokas ja hyvä? Täytyy vielä mitata, mutta luultavasti latauskaapelin pituus täytyy olla 7,5m tai enemmän. Tämä nopealla googlauksella rajoittaa valintaa aika paljon?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 554
Kotilataus-asemista on ketjussa ollut puhetta, mutta ei nyt jäänyt kouraan mitään konkreettistä että mikä olisi hyvä laturi himaan?
Vaimo haluaa Audi E-tronin ja autoa ei tietty voi ostaa jos ei ole laturia talon seinässä odottamassa. Kilsoja kun tulee yli 30k/vuosi niin viikossa rullataan sen verran että ei yleisiä latauspisteitä jaksa käyttää. Varsinkin kun kotipihasta on noin 2km lähimmälle laturille.

Eli mikä merkki/malli 11kw latureista on kustannustehokas ja hyvä? Täytyy vielä mitata, mutta luultavasti latauskaapelin pituus täytyy olla 7,5m tai enemmän. Tämä nopealla googlauksella rajoittaa valintaa aika paljon?
Itekin arvoin pitkän aikaa ja päädyin lopulta Teslan latauslaitteeseen. Siinä on yli 7 metrin latausjohto ja hintaa 549€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Selailin nopeasti Teslan Wall connector gen3 manuaalin. Onko tuossa siis Type 2 liitin ja kyvykkyys ladata 11kw teholla myös Audia? Manuaali kirjoitettu vain Tesloille ja liitintäkään ei mainita missään.

Tarvittavat työkalut listalla myös suomennos mitä en olekkaan ennen havainnut:
1651141770258.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 122
Selailin nopeasti Teslan Wall connector gen3 manuaalin. Onko tuossa siis Type 2 liitin ja kyvykkyys ladata 11kw teholla myös Audia? Manuaali kirjoitettu vain Tesloille ja liitintäkään ei mainita missään.

Tarvittavat työkalut listalla myös suomennos mitä en olekkaan ennen havainnut:
Voit ladata myös muita. Konffataan wifin yli että kaikki tai vain Teslat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Kustannustehokkaasta en tiedä, mutta joku sivu sitten linkkaamani Charge Amps halo sisältää 7,5 m johdon ja muita ominaisuuksia (valo, schuko, rfid,…)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 160
Itse en ostaisi teslan wallchargeria ihan sen takia, että sen wifi on niin vajavainen. Se ei raporttien mukaan toimi WPA2/WPA3 wifeissä -> se on jo nyt vanhentunutta tekniikkaa.

Jos tuo korjataan, niin sitten.

Sama ongelma saattaa kyllä koskea kaikkia muitakin vastaavia laitteita - tuppaa olemaan aika yleinen ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Täytyypä selvittää.. Outoa jos WPA2 ei toimi kun mielestäni manuaalissa luki että asennusta tehdessä purkki on wpa2 salattu ja salasana lukee tyyppitarrassa.

Charge Amps halo on kyllä hurjan hintainen. Lähes tupla hinta teslaan verrattuna.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Mitenkäs tälläinen palvelisi käytössä?

Tämä toki mukaan otettava kun laturissa voimavirta pistoke, mutta saahan tuon myös kiinteäksi asennettua halutessa.
Tähän saa sitten johdon haluamansa mukaan, paketti saatavilla 5m, 8m sekä 10m johdoilla. Toki jos kiinteä johto haussa niin tämä ei käy.

E: näyttää saavan samaa laturia myös kiinteäksi asennettavana versiona
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Charge Amps halo on kyllä hurjan hintainen. Lähes tupla hinta teslaan verrattuna.
On siinä muutama ominaisuus enemmänkin... Mersu vs. lada.

e: Lähinnä siis, että lisärahoilleen saa muutakin vastinetta kuin pelkän tyhmän laturin. Jos ei ominaisuuksia tarvitse, niin sitten on turha maksaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 250
Mitenkäs tälläinen palvelisi käytössä?

Tämä toki mukaan otettava kun laturissa voimavirta pistoke, mutta saahan tuon myös kiinteäksi asennettua halutessa.
Tähän saa sitten johdon haluamansa mukaan, paketti saatavilla 5m, 8m sekä 10m johdoilla. Toki jos kiinteä johto haussa niin tämä ei käy.

E: näyttää saavan samaa laturia myös kiinteäksi asennettavana versiona
Itse en ainakaan ole vielä teknisesti parempaa tai monipuolisempaa laturia löytänyt samassa hintaluokassa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
417
Itse en ainakaan ole vielä teknisesti parempaa tai monipuolisempaa laturia löytänyt samassa hintaluokassa.
Tämä on tulossa myös itselle.
Oli alkuun tarkoitus asennella vielä energianmittaus erikseen laturille, mutta tämän kun löysin niin mieli muuttui.
Ominaisuuksia tuossa pitäisi olla kyllä ihan riittävästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 160
Täytyypä selvittää.. Outoa jos WPA2 ei toimi kun mielestäni manuaalissa luki että asennusta tehdessä purkki on wpa2 salattu ja salasana lukee tyyppitarrassa.

Charge Amps halo on kyllä hurjan hintainen. Lähes tupla hinta teslaan verrattuna.
Kyllä WPA2 toimii, mutta se on yli 10v vanha + siinä on haavoittuvuuksia ja olisi jo aika vaihtaa WPA3:seen.

Ongelma on se, että wallcharger ei toimi edes WPA2/WPA3 mixed-modessa, joten se estää kaikkien kodin laitteiden vaihtamisen turvallisempaan salaukseen...

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 940
Eihän tuossa ole edes B-vikavirtasuojaa --> ei jatkoon.
Ei tarvitse.
Latausasemassa on sisäänrakennettu DC-vikasuoja. Lisäksi tarvitaan A-tyypin vikavirtasuojakytkin. Nämä suojalaitteet toimivat yhdessä vaaditun B-tyypin vikavirtasuojakytkimen tavoin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Itse nuukuuksissani tilasin Ranskasta tuon useammankin nettikaupan, muiden muassa Verkkokauppa.comin, kaupitteleman hinnat alkaen -laturin voimavirtapistokkeella :D En suosinut tällä kertaa ”suomalaista”, koska ymmärtääkseni täsmälleen saman tuotteen sai ulkomailta noin puoleen hintaan suhteessa jälleenmyyntihintaan Suomessa. Hankitaan sitten parempi, jos tuon kanssa ei tule toimeen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
244 804
Viestejä
4 271 708
Jäsenet
71 560
Uusin jäsen
denimclub

Hinta.fi

Ylös Bottom