Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
En ole varma mihin viittaat. Sen tiedän, että omassa Teslassani ei ole ollut mitään vikaa, ihan mahtava auto.
Konepelti voi nousta pystyyn kesken ajon – Teslalta takaisinkutsu
Tesla on kutsunut lähes 120 000 Model S -mallia tarkistuksiin. Lisäksi kutsu koskee myös isoa määrää Model 3 -mallia.

JAA
KOMMENTOI
Tesla Model S:n keulassa on 150 litran tavaratila.

Tesla Model S:n keulassa on 150 litran tavaratila. KUVA: KIMMO TASKINEN
Kari Ylänne

12:55
TAKAISINKUTSUN kohteina ovat vuosina 2014-2021 rakennetut autot.

Ongelma liittyy ns. frunkiin eli keulassa sijaitsevaan tavaratilaan. Keulapeiton ja rungon välissä sijaitseva ilmanottoaukko voi aiheuttaa tärinää konepellissä, mikä taasen voi aiheuttaa rasitusmurtumia konepellin lukkoon. Pahimmillaan konepelti nousee näköesteeksi kesken ajon.

Tesla kutsui viime vuonna takaisin autoja saman ongelman vuoksi Yhdysvalloissa.

Nyt takaisinkutsut koskevat myös Eurooppaa. Ilta-Sanomien tiedossa ei ole, koskeeko kutsu Suomessa rekisteröityjä autoja.

Lue lisää: Ensimmäiset Berliinissä valmistetut Teslat ovat nyt Suomessa – näin paljon maksaa upouusi ”Saksa-Tesla”

Tesla ilmoittaa suomalaisilla verkkosivuillaan, että se on päättänyt ennaltaehkäisevästi kutsua mallivuosien 2017–2020 Model 3 -ajoneuvoja tavaratilan kannen johtosarjan tarkastukseen. Kyse on kuitenkin eri ongelmasta.

”Tietyissä Model 3 -autoissa tavaratilan kannen johtosarjassa on kiinteäytiminen koaksiaalikaapeli, jota pitkin takakameran kuva välitetään keskinäyttöön. Tavaratilan kannen toistuva avaaminen ja sulkeminen saattaa ajan mittaan aiheuttaa koaksiaalikaapelin liiallista kulumista. Jos koaksiaalikaapelin ydin kuluu poikki, takakameran kuva ei enää näy. Arvioimme, että vika koskee alle yhtä prosenttia ajoneuvoista”, Tesla kertoo.
Nauratti, kun just luin tämä artikkelin ennen tätä keskustelua. On saanut kyllä aika silmät kiinni olla, jos ei Teslan laatuongelmiin ole törmännyt.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
940
Konepelti voi nousta pystyyn kesken ajon – Teslalta takaisinkutsu
Tesla on kutsunut lähes 120 000 Model S -mallia tarkistuksiin. Lisäksi kutsu koskee myös isoa määrää Model 3 -mallia.

JAA
KOMMENTOI
Tesla Model S:n keulassa on 150 litran tavaratila.

Tesla Model S:n keulassa on 150 litran tavaratila. KUVA: KIMMO TASKINEN
Kari Ylänne

12:55
TAKAISINKUTSUN kohteina ovat vuosina 2014-2021 rakennetut autot.

Ongelma liittyy ns. frunkiin eli keulassa sijaitsevaan tavaratilaan. Keulapeiton ja rungon välissä sijaitseva ilmanottoaukko voi aiheuttaa tärinää konepellissä, mikä taasen voi aiheuttaa rasitusmurtumia konepellin lukkoon. Pahimmillaan konepelti nousee näköesteeksi kesken ajon.

Tesla kutsui viime vuonna takaisin autoja saman ongelman vuoksi Yhdysvalloissa.

Nyt takaisinkutsut koskevat myös Eurooppaa. Ilta-Sanomien tiedossa ei ole, koskeeko kutsu Suomessa rekisteröityjä autoja.

Lue lisää: Ensimmäiset Berliinissä valmistetut Teslat ovat nyt Suomessa – näin paljon maksaa upouusi ”Saksa-Tesla”

Tesla ilmoittaa suomalaisilla verkkosivuillaan, että se on päättänyt ennaltaehkäisevästi kutsua mallivuosien 2017–2020 Model 3 -ajoneuvoja tavaratilan kannen johtosarjan tarkastukseen. Kyse on kuitenkin eri ongelmasta.

”Tietyissä Model 3 -autoissa tavaratilan kannen johtosarjassa on kiinteäytiminen koaksiaalikaapeli, jota pitkin takakameran kuva välitetään keskinäyttöön. Tavaratilan kannen toistuva avaaminen ja sulkeminen saattaa ajan mittaan aiheuttaa koaksiaalikaapelin liiallista kulumista. Jos koaksiaalikaapelin ydin kuluu poikki, takakameran kuva ei enää näy. Arvioimme, että vika koskee alle yhtä prosenttia ajoneuvoista”, Tesla kertoo.
Nauratti, kun just luin tämä artikkelin ennen tätä keskustelua. On saanut kyllä aika silmät kiinni olla, jos ei Teslan laatuongelmiin ole törmännyt.
Onhan noita ongelmia kaikilla autoilla, tuskin Teslalla keskimäärin enempää kuin millään muullakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Onhan noita ongelmia kaikilla autoilla, tuskin Teslalla keskimäärin enempää kuin millään muullakaan.
No kyllä sillä tuossa hintaluokassa on selkeästi enemmän ongelmia laadun kanssa. Menet veholta ostamaan uuden mersun niin siinä aivan varmasti istuu pellit kohdalleen ja sillä saa mennä konepesuun ilman että takuu lähtee.
Tuostahan on ollu jo useamman vuoden juttua vaikka kuinka paljon miten teslan isoin ongelma on ollut että on tehty hommat niin säästäen ku pystyy. Teknisesti upeita laitteita mutta muu onkin sitten vähä sinnepäin.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
940
No kyllä sillä tuossa hintaluokassa on selkeästi enemmän ongelmia laadun kanssa. Menet veholta ostamaan uuden mersun niin siinä aivan varmasti istuu pellit kohdalleen ja sillä saa mennä konepesuun ilman että takuu lähtee.
Tuostahan on ollu jo useamman vuoden juttua vaikka kuinka paljon miten teslan isoin ongelma on ollut että on tehty hommat niin säästäen ku pystyy. Teknisesti upeita laitteita mutta muu onkin sitten vähä sinnepäin.
Ei taida sähkömersua saada samaan hintaan kuin Teslaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Onhan noita ongelmia kaikilla autoilla, tuskin Teslalla keskimäärin enempää kuin millään muullakaan.
Onhan niiden perustekemisen laadussa ollut paljon sekoilua. Siis nimenomaan niissä palikoissa, jotka keskimäärin joka ikinen muu merkki saa kohdilleen, kun autoja ovat ennenkin tehneet. Eikä noissa mitään, oppimiskäyrään tuollaiset kuuluu. Tesla ei oo tainnut vaan hoitaa takuuasioitaan näissä tapauksissa kovin hyvin...
 
Liittynyt
21.04.2022
Viestejä
1

Nyt tuli mielinkiintoinen kapistus vastaan, eli kyseessä Aptera sähköauto. Kuumimpien huhujen mukaan pitäis 1000 mailia päästä latauksella (optiimiolosuhteissa tietysti). Näyttää melko virtaviivaiselta sukkulalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Luulisi että pystyisi tekemään autot kunnollisestikin tuolla voitolla, vai siksikö juuri ovatkin voitolla että halpuutetaan?
Kun menee kaupaksi nykylaadulla ja korotetuilla hinnoilla, niin mitä tesla oikein hyötyisi laadun parantamisesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Kun menee kaupaksi nykylaadulla ja korotetuilla hinnoilla, niin mitä tesla oikein hyötyisi laadun parantamisesta?
Tämä on kyllä aivan totta. Itse firman päättäjänä jopa huonontaisin entisestään koska kaikki menee mitä valmistetaan jokatapauksessa. Ei ehkä kanna pidemmän päälle mutta käärii hyvät fyffet nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Taitaa tuotantoversioon tulla vähän enemmän tavaraa kattoon ja muualle, kun auton täytyy päästä kolaritesteistä läpi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
968
Onhan noita ongelmia kaikilla autoilla, tuskin Teslalla keskimäärin enempää kuin millään muullakaan.
Kuten esimerkiksi Volkswagenilla, ihan keskeneräistä softaa vielä ja autojen julkaisusta alkaa olla pari vuotta :rofl: Ei edes akkua osaa lämmittää -> paitsi kun väärään aikaan.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Kuten esimerkiksi Volkswagenilla, ihan keskeneräistä softaa vielä ja autojen julkaisusta alkaa olla pari vuotta :rofl: Ei edes akkua osaa lämmittää -> paitsi kun väärään aikaan.
Sitä on kyllä pakko ihmetellä, että minkä helvetin takia edelleen on pakko se oma softa pyrkiä kehittämään, kun on olemassa esimerkiksi Google jonka osaaminen softassa on varmasti valovuosia edellä jokaikistä autovalmistajaa maailmassa. Tekisivät edes jollain isommalla yhteistyöllä mutta kun ei.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 109
Sitä on kyllä pakko ihmetellä, että minkä helvetin takia edelleen on pakko se oma softa pyrkiä kehittämään, kun on olemassa esimerkiksi Google jonka osaaminen softassa on varmasti valovuosia edellä jokaikistä autovalmistajaa maailmassa. Tekisivät edes jollain isommalla yhteistyöllä mutta kun ei.
No Volvo sentään on aloittanut Googlen kanssa yhteistyön, tosin ei sekään kai ihan kivuttomasti ainakaan ekoissa versioissa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Sitä on kyllä pakko ihmetellä, että minkä helvetin takia edelleen on pakko se oma softa pyrkiä kehittämään, kun on olemassa esimerkiksi Google jonka osaaminen softassa on varmasti valovuosia edellä jokaikistä autovalmistajaa maailmassa. Tekisivät edes jollain isommalla yhteistyöllä mutta kun ei.
VAG teki tämän suhteen jo peliliikkeen ja kalleimpiin malleihin tulee se Android Automotiven "VAG" versio omalla sovelluskaupalla. En kyllä keksi miksei halvempiin malleihin voisi samaa laittaa mutta ehkä joskus...

Syitähän on toki monia, halutaan pitää kontrolli omissa käsissä eikä luovuttaa valtaa Googlelle kehityksen suhteen. Ehkä olisi ollut fiksumpaa aloittaa AA:lla ja sitten kun omat softat ovat valmiita niin siirrytään niihin. Mene ja tiedä.

Siitä samaa mieltä että AA on ihan ylivoimainen automotive softan osalta, mikään muu ei pääse edes lähelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
En kyllä ikipäivänä vaihtaisi Teslan softaa mihinkään Android Auto kikkareeseen. Teslan suurin etumatka on mielestäni juuri softassa.
No tästä voi toki olla montaa mieltä, itselle taas Teslan softa/käyttöliittymä on taas yksi suurimpia miinuksia autossa.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat Teslan softan eduilla, Tesla vetää keulilla kun puhutaan OTA päivityskyvystä jne mutta uskon että tämä ero kurotaan suurelta osalta kiinni tulevina vuosina.

AA on tulossa voimalla tänä ja ensi vuonna uusiin autoihin ja sitten varmaan alkaa tulemaan isosti appejakin mutta jo nykyään pelkkä Google Maps on ylivoimainen navigoinnissa, Waze tulossa ilmeisesti "piakkoin", löytyy jo EasyParkit, ABRP:t, podcast-ohjelmat, internet-radiot jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
En kyllä ikipäivänä vaihtaisi Teslan softaa mihinkään Android Auto kikkareeseen. Teslan suurin etumatka on mielestäni juuri softassa.
Millä tavalla etumatka? Noita uusimpia saksalaisia kun käynyt koeajamassa (BMW, Audi, MB) niin en kyllä ite huomannut mitään etumatkaa? Paitsi että teslan softa ei missään mallissa taivu näyttämään tietoja tuulilasiin mikä nyt ihan perusjuttu nykyautoissa. (tämä oli varmaan suurin syy miksi model3 jäi ostamatta, olin aidosti hämmentynyt kun myyjä sanoi että sitä ei saa edes rahalla siihen).
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
En kyllä ikipäivänä vaihtaisi Teslan softaa mihinkään Android Auto kikkareeseen. Teslan suurin etumatka on mielestäni juuri softassa.
Toinen tykkää äideistä ja toinen tyttäristä. Ei kai tuo ole kuin maku- ja tottumiskysymys. Jos itse Teslan olisin ostamassa niin ostaisin varmaan myös juurikin softan takia. Autot eivät muuten vain omaan käyttöön sovellu - edes koskaan autoa testaamatta. Liian huonoja kokemuksia karmittomista ikkunoista ja samaten nuo ovenkahvat jännittäisi. Riittävän isot perheautoiksi karkaavat jo auttamatta oman budjetin ulkopuolelle, joten Tesla ei ole oikein koskaan ollut edes vaihtoehto.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 697
No tästä voi toki olla montaa mieltä, itselle taas Teslan softa/käyttöliittymä on taas yksi suurimpia miinuksia autossa.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat Teslan softan eduilla, Tesla vetää keulilla kun puhutaan OTA päivityskyvystä jne mutta uskon että tämä ero kurotaan suurelta osalta kiinni tulevina vuosina.

AA on tulossa voimalla tänä ja ensi vuonna uusiin autoihin ja sitten varmaan alkaa tulemaan isosti appejakin mutta jo nykyään pelkkä Google Maps on ylivoimainen navigoinnissa, Waze tulossa ilmeisesti "piakkoin", löytyy jo EasyParkit, ABRP:t, podcast-ohjelmat, internet-radiot jne.
Päivitykset rokkaavat mutta kyllä sitä Android auton tuomaa tiettyä vapautta on ikävä. Ei lisämittareita, ei Wazea, ei googlen ääniohjausta jne jne. Nuo menut ja kontrollit itsessään vielä menettelevät ja toimivat pääosin nätisti mutta antaisivat prkl valita mitä karttasoftaa käytän ja vielä parempaa antakaa Play store josta latailla esim streaming palveluita lisää.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447

Nyt tuli mielinkiintoinen kapistus vastaan, eli kyseessä Aptera sähköauto. Kuumimpien huhujen mukaan pitäis 1000 mailia päästä latauksella (optiimiolosuhteissa tietysti). Näyttää melko virtaviivaiselta sukkulalta.
Joskus lapsena jo haaveilin, että tulevaisuuden autot voisivat näyttää kutakuinkin tältä. Ajattelin, että kun olen noin 60-vuotias eli 2050-luvulla visuaalisesti autot olisivat tällaisia ja ne leijuisivat, eli renkaita ei enää olisi autoissa ollenkaan. No, tämän perusteella ollaan jo puolessa välissä lapsuuden visiota - jäljellä on enää pahin rasti :)
 
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
316
Ethän sotke keskenään Android Autoa ja Android Automotivea, kyseessä on kaksi eri asiaa.
Android auto sentään toimi. AAOS on hyvä aihio mutta paska käyttöliittymä ja sitä surkeampi sovellusvalikoima vie vuotavan pohjankin pois Volvon toteutukselta.
Pikkuäivitykset siihen tulevat ilman erillisilmoituksia( mm. sovellukset) ja isommat päivitykset tulevat tasaisin välein( nyt odotellaan 2.0:aa). Volvo itse on ryssinyt toteutuksensa, tosin, sillä kilpailijoiden toteutukset ovat huomattavasti järkevämmin toteutettuja
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Ei siinä mitään varsinaista tietokantaa vaativaa kättelyä kai ole. Timppelillä on Zoe, joka kyllä on auton laturin puolesta hyvin tarkka siitä että maadoitus on kunnossa ja kolmivaihelatauksessa vaihejrjestys on oikea. Sähköautoiun luvatussa maassa Norjassa Zoe ei tule ilman lisälaitetta ollenkaan toimeen suurimmassa osassa Norjaa yksivaihelatausten kanssa, sikäläisen maadoitusjärjestelmän takia. Tehokkaammissa kolmivaiheisissa ei kai yleensä pitäisi olla tätä ongelmaa, mutta Norjassa näissäkin on kohtalaisen usein kytketty vaiheet vähän mihin sattuu järjestykseen. Onneksi Norjassa ei DC-latauksestakaan ole suurempaa pulaa. Tiedä sitten onko Verkkokaupassa jotain samaa, koska monet autot eivät tuosta kiukuttele. Zoe kyllä kertoo aika nopeasti kojetaulussa että lataus mahdotonta, jos latauspiste ei täytä sen vaatimuksia.
Täytyy sanoa etten ole vielä täällä Suomessa törmännyt vastaavanlaisiin ongelmiin muilla latauspömpeleillä, toki en ole läheskään kaikkien pömpeleitä edes kokeillut. Ainakin K-Lataus, Lidlit, Espoon IKEA, Jumbon ilmaiset laturit yms. ovat toimineet kaikki ihan heittämällä.

Vantaan Variston Tokmannin lataus ei toiminut mutta latauskartta.fi yms. mukaan se ei ole tainnut toimia kellään muullakaan, olikohan jo poistettu latauskartalta sen takia...

Verkkokaupan pömpeleissä kyllä lukee valmistaja mutta en sitä nyt muista. No, kai sitten jää siellä latailut sikseen, ilmeisesti myös joiltain muilta sähköautoilijoilta (eli ainakin yksi Tesla ja ID.4 tuntuivat myös jääneen ilman latausta). Minä epäilin syyksi että se systeemi lataa vain tiettyä määrää autoja ja siksi jotkut jäävät vain vartoomaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Android auto sentään toimi. AAOS on hyvä aihio mutta paska käyttöliittymä ja sitä surkeampi sovellusvalikoima vie vuotavan pohjankin pois Volvon toteutukselta.
Pikkuäivitykset siihen tulevat ilman erillisilmoituksia( mm. sovellukset) ja isommat päivitykset tulevat tasaisin välein( nyt odotellaan 2.0:aa). Volvo itse on ryssinyt toteutuksensa, tosin, sillä kilpailijoiden toteutukset ovat huomattavasti järkevämmin toteutettuja
En kyllä voisi olla enempää erimieltä. Ennen oli AA jota en viitsinyt asennuksen jälkeen kytkeä kun pari kertaa kun oli niin kuppainen. Nyt A automotive ja tuo toimii kun ajatus.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Kävin ennen Ioniqin tilaamista koeajamassa mm. XC40:n, jonka Android-käyttis kyllä tuntui todella karulta niin äppien lukumäärän kuin käyttiksen ulkoasun ja ominaisuuksienkin suhteen. Kerta kaikkiaan pökäle kokemus, en henkilökohtaisesti tykännyt yhtään. Google Maps mittaristossa oli ihan kiva, mutta siihen ne hyvyydet sitten jäivätkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Millä tavalla kuppanen ja montako vuotta siitä on kun AA:n lopullisesti tuomitsit?
Jotenkin tuntu aina vaan ihan turhalta laittaa se päälle, päivittelin sillon tällöin ja käytin sen kerran ja seuraavan kerran käynnistin taas puolen vuoden päästä ihan vaan päivityksen vuoksi jos sitä vaikka joskus käyttäisi.. automotivesta nyt kokemusta 1kk.

Toki riippuu autosta mutta nimenomaan käyttööiittymä oli aika ärsyttävä, hypi osoittimella tietyissä valikoissa ja sitten toisella napilla siirrytään eri kohtaan jolloin voit hyppiä osoittimella eri valikoissa yms.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 697
Jotenkin tuntu aina vaan ihan turhalta laittaa se päälle, päivittelin sillon tällöin ja käytin sen kerran ja seuraavan kerran käynnistin taas puolen vuoden päästä ihan vaan päivityksen vuoksi jos sitä vaikka joskus käyttäisi.. automotivesta nyt kokemusta 1kk.

Toki riippuu autosta mutta nimenomaan käyttööiittymä oli aika ärsyttävä, hypi osoittimella tietyissä valikoissa ja sitten toisella napilla siirrytään eri kohtaan jolloin voit hyppiä osoittimella eri valikoissa yms.
Ah. Olet tuon haista paska nappiperseilyn uhri. Itse esim käytättänyt vain täysin kosketusnäyttöpohjaiselta jossa oli fyysiset napit vain esim biisin vaihtoon ja ääniohjaukseen. Waze (ruuhkat, vaaranpaikat, kamerat, onnettomyydet jne aina ensimmäisenä tiedossa), kunnon Spotify (ei yhtä monipuolinen kaikessa kuin esim Tesla mutta oli toiminnaltaan vakaampi ja parempi) tai mikä muu olikaan asia mitä halusit käyttää, lisämittarit säädettynä suoraan auton näytölle OBD:n yli jne ja toki nopea ja helppo UI.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Ah. Olet tuon haista paska nappiperseilyn uhri. Itse esim käytättänyt vain täysin kosketusnäyttöpohjaiselta jossa oli fyysiset napit vain esim biisin vaihtoon ja ääniohjaukseen. Waze (ruuhkat, vaaranpaikat, kamerat, onnettomyydet jne aina ensimmäisenä tiedossa), kunnon Spotify (ei yhtä monipuolinen kaikessa kuin esim Tesla mutta oli toiminnaltaan vakaampi ja parempi) tai mikä muu olikaan asia mitä halusit käyttää, lisämittarit säädettynä suoraan auton näytölle OBD:n yli jne ja toki nopea ja helppo UI.
Oli kosketusnäyttö mutta se ei turvallisuussyistä toiminut kun auto oli liikkeessä, eli käytännössä aina piti käyttää nappeja. Auton oman UIn käyttö oli näppärää mutta android autoa ei voi järkevästi käyttää napeilla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 697
Oli kosketusnäyttö mutta se ei turvallisuussyistä toiminut kun auto oli liikkeessä, eli käytännössä aina piti käyttää nappeja. Auton oman UIn käyttö oli näppärää mutta android autoa ei voi järkevästi käyttää napeilla.
Fordilla oli olikohan 7painalluksen raja eli sai liikkeessä painaa x määrän painalluksia esim spotifyssä ja vastaavasti osoitetta näppäilläkseen piti pysähtyä. Toimi 99% ajasta mainiosti ilman ongelmia. Android Autoa ei kyllä erkkikään haluaisi käyttää napeilla :D. Helppo kyllä mutta ihan sama kuin yrittäisit käyttää älypuhelinta joystickilla.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Tuli tehtyä autoiluun liittyviä ratkaisuja, ja sähkis on nyt tilattu Ioniq 5 Style RWD:n muodossa. Pari sataa kilometriä ajettuani liikkeen nelivetoisella demoautolla tämä vaikutti kaikin puolin hyvältä optiolta. Ehkä VAG-sähkökulkine olisi ollut sinällään mieluisampi, mutta odotusajat niissä vähintään 14kk ja hankintahinnat aika korkealla tällä hetkellä.

Lisäksi Hyundain koko mallistoon on nyt 1% rahoituskorko ilman kuluja, joten se oli kanssa aika vahva houkutin.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
324
Tuli tehtyä autoiluun liittyviä ratkaisuja, ja sähkis on nyt tilattu Ioniq 5 Style RWD:n muodossa. Pari sataa kilometriä ajettuani liikkeen nelivetoisella demoautolla tämä vaikutti kaikin puolin hyvältä optiolta. Ehkä VAG-sähkökulkine olisi ollut sinällään mieluisampi, mutta odotusajat niissä vähintään 14kk ja hankintahinnat aika korkealla tällä hetkellä.

Lisäksi Hyundain koko mallistoon on nyt 1% rahoituskorko ilman kuluja, joten se oli kanssa aika vahva houkutin.
Onnittelut autosta!
Onko milloin oletettu toimitusaika?

Itselleni tulossa RwD premium loka-joulukuussa
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Onnittelut autosta!
Onko milloin oletettu toimitusaika?

Itselleni tulossa RwD premium loka-joulukuussa
Kiitokset! Paperissa lukee maaliskuu 2023, mutta myyjän mukaan mahdollista että tulee jopa 6kk päästä. Joten saas nähdä, pitäisi joka tapauksessa päästä aika lailla heti testaamaan talviolosuhteissa etenemistä :D

Miten sinulla, tuleeko kaupassa mukana toiset vanteet vai metsästätkö itse tarvikevanteet? 3200€ ovh Hynysen omalla talvirengassetille oli sen verran suolainen, että jäi kauppaan :x3:
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
324
Kiitokset! Paperissa lukee maaliskuu 2023, mutta myyjän mukaan mahdollista että tulee jopa 6kk päästä. Joten saas nähdä, pitäisi joka tapauksessa päästä aika lailla heti testaamaan talviolosuhteissa etenemistä :D

Miten sinulla, tuleeko kaupassa mukana toiset vanteet vai metsästätkö itse tarvikevanteet? 3200€ ovh Hynysen omalla talvirengassetille oli sen verran suolainen, että jäi kauppaan :x3:
Oho, on ollut pyynti talvirengassetissä kohdallaan.

Minulla taisi hinta olla nastarenkaineen alle 2300€ 19" vanteilla (Taisi olla nuo Yangju mallin vanteet). Päädyin ottamaan mukana, käsittääkseni tarvikesetin voisi saada kikkailemalla 1500€n tienoille, mutta alkuperäisissä ainakin laadun tae. Mukana tuli Goodyearin renkaat, jotka viime TMn talvirengastestissä sijoittui toiseksi. Vaikka hieman äänekkäämmät kuin kitkat, Oulussa kuitenkin voi tarpeeseen välillä tulla nastarenkaat, eritoten kun pohjoiseen lähtee.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei ole helppoa latailu. Heikon ennakkosuunnittelun vuoksi oli lounaalta tullessa autossa enää 10 kilometriksi mehua. Kotimatka on n. 9 km. Kävelymatkan päässä työpaikalta on Virran 22 kW laturi, joten jätin auton siihen. Tuntia myöhemmin hain auton ja latausta oli tullut kokonaiset 0,76 kWh :facepalm:

Sillä olisi ehkä päässyt juuri ja juuri kotiin, mutta päätin lähteä muutaman kilometrin päähän huoltoasemalle. Ainoan laturin edessä oli parkissa ID.3-mallinen taksi, joka ei kuitenkaan ollut kiinni laturissa. Poikittain parkkeeraamalla sai sentään johdon ylettymään ja se laturi toimi. Muutaman minuutin jaksoin odotella ja latausta oli tullut useampi kWh.

Kotilataus on aivan ykköstä bensapumpulla vierailuun verrattuna, mutta julkisilla latauspisteillä ei kyllä jaksaisi asioida.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 347
Fully Charged vieraili Norjassa testaamassa akunvaihtopistettä (vaihto viidessä minuutissa) ja langatonta latausta

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Lucid Airia saisi varattua 300:lla (Pure) ja 900:lla Touring/Grand Touring. Onko kukaan innostunut hankkimaan kärkipaikkaa jonossa?

Hyviä puolia ovat iso range ja hyvät latausnopeudet (ainakin 800V latureilla).

Halvin 4WD malli kiinnostaa itseäni ainakin ihan vähän.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 728
Ostamaan auton, jolla ei ole jälleenmyynti- ja huoltoverkostoa suomessa näkemättä tuotetta isolla rahalla...? Peilaa asiaa vaikka Teslan huollon kipuiluun.

Ei kiitos, betatestaus omalla rahalla ei kiinnosta. :hmm:
 
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
114
Ioniq 5 tuli Tammikuussa käyttöön ja erittäin tyytyväinen olen ollut. 7000km takana. Rwd karvalakkiversio, nastoilla ja vetokoukulla. Hienosti mahtuu kyytiin 2 aikuista, 20kg koira, 2 lasten turvakaukaloa takapenkille ja rattaa yms roippeet takaluukkuun. Koira makoilee apukuskin jaloissa, kun siinä yllättävän hyvin tilaa, siirrettävän keskikonsolin takia. Paljon mukavammin mahdutaan, kuin edelliseen farmari Mondeoon. Etuluukulle olen keksinyt käyttöä työvaatteiden ja turvakenkien säilytystilana, niin ei sotke takaluukkua kurakeleillä.

Kulutus talvella nastoilla n.20kwh/100km eli 350km akulla ajanut 0 kelissä.
Nyt kesärenkailla 15-16kwh luokkaa kulutus.
Pääosin kotilatausta ja pari kertaa vain koittanut pikalaturia n.100kwh luokkaa virtaa saanut vastaan.

+
3m akseliväli, kuskin ajoasento täydellinen, vaikka turvakaukalo takana.
Hiljaisuus kesärenkailla.
Vetokyky 1600kg
Luistonesto, ei ongelmia pahemmissakaan talvikeleissä ja sai nopeasti pois päältä mäessä.
Lämmitys ja webasto ominaisuus, lämmin alle 10min etänä!

-
Ovien avaus painamalla kahvaa...
Hakkapeliitat kuuluu kyllä sisälle, mutta samaa luokkaa kuin -12 vuoden 520 bemmissä.
Välillä näytöt hidastelee liikkeelle lähdössä.
Puheohjaus aika lelu.
Etuvalot varauksin. Turhan selkeä valokuvio.
Ei nyt muuta tullut mieleen.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Ioniq 5 tuli Tammikuussa käyttöön ja erittäin tyytyväinen olen ollut. 7000km takana. Rwd karvalakkiversio, nastoilla ja vetokoukulla. Hienosti mahtuu kyytiin 2 aikuista, 20kg koira, 2 lasten turvakaukaloa takapenkille ja rattaa yms roippeet takaluukkuun. Koira makoilee apukuskin jaloissa, kun siinä yllättävän hyvin tilaa, siirrettävän keskikonsolin takia. Paljon mukavammin mahdutaan, kuin edelliseen farmari Mondeoon. Etuluukulle olen keksinyt käyttöä työvaatteiden ja turvakenkien säilytystilana, niin ei sotke takaluukkua kurakeleillä.

Kulutus talvella nastoilla n.20kwh/100km eli 350km akulla ajanut 0 kelissä.
Nyt kesärenkailla 15-16kwh luokkaa kulutus.
Pääosin kotilatausta ja pari kertaa vain koittanut pikalaturia n.100kwh luokkaa virtaa saanut vastaan.

+
3m akseliväli, kuskin ajoasento täydellinen, vaikka turvakaukalo takana.
Hiljaisuus kesärenkailla.
Vetokyky 1600kg
Luistonesto, ei ongelmia pahemmissakaan talvikeleissä ja sai nopeasti pois päältä mäessä.
Lämmitys ja webasto ominaisuus, lämmin alle 10min etänä!

-
Ovien avaus painamalla kahvaa...
Hakkapeliitat kuuluu kyllä sisälle, mutta samaa luokkaa kuin -12 vuoden 520 bemmissä.
Välillä näytöt hidastelee liikkeelle lähdössä.
Puheohjaus aika lelu.
Etuvalot varauksin. Turhan selkeä valokuvio.
Ei nyt muuta tullut mieleen.
Hyvät infot, kiitokset! Oven kahvat ovat kyllä vähän lelut, mutta kuitenkin sellaiset että niihin tottuu.

Miten sinulla on auto säilössä, ja millainen kotilataus? Itsellä autokatos (rivari), ja isännöitsijän kommenttien sekä kartoitusraportin mukaan 8A latauksen voisi laittaa osaan autopaikoista ilman inframuutoksia, mutta kattoo nyt miten taloyhtiössä mieli pahoitetaan jos tolpan muuttaisi omakustanteisesti lataavaan malliin. Viralliset päätökset siis puuttuu yhtiöltä vielä.

Kävi miten kävi, niin onneksi lähikaupassa ja töissä voi ladata. Ideaalia olisi tietysti jos edes tuolla 1,8kW teholla saisi autoa latailla kotona.
 
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
114
Hyvät infot, kiitokset! Oven kahvat ovat kyllä vähän lelut, mutta kuitenkin sellaiset että niihin tottuu.

Miten sinulla on auto säilössä, ja millainen kotilataus? Itsellä autokatos (rivari), ja isännöitsijän kommenttien sekä kartoitusraportin mukaan 8A latauksen voisi laittaa osaan autopaikoista ilman inframuutoksia, mutta kattoo nyt miten taloyhtiössä mieli pahoitetaan jos tolpan muuttaisi omakustanteisesti lataavaan malliin. Viralliset päätökset siis puuttuu yhtiöltä vielä.

Kävi miten kävi, niin onneksi lähikaupassa ja töissä voi ladata. Ideaalia olisi tietysti jos edes tuolla 1,8kW teholla saisi autoa latailla kotona.
Joo kahvoihin sinäänsä olen tottunut, mutta se lukituksen avaus ensin painamalla ja sitten kahvan kääntö on kyllä turha ominaisuus. Saisi aueta lukot kun ottaa kahvasta kiinni, ei siis mikään järisyttävä ongelma :D

Tällä hetkellä myös rivari, jossa normi pistokkeesta olen 10A ladannut. Autokatos sijaitsee kämpän edessä ja oman mittarini takana. Riittänyt hienosti tähän 100-200km päiväajoon ja johto kiinni noin joka toinen päivä. KK sisään on tarkoitus asentaa 3*16A voimavirtapistoke ja siihen sitten matkamalli "kiinteästi" kiinni. Saa mökkireissuille yms mukaan.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
324
Tämähän kuulostaa siltä, että omaan Ioniqiin tuleva automaattiset ovenkahvat ei ole yhtään hassumpi ominaisuus.

Itse olen toistaiseksi ladannut Niroakin pelkällä suko laturilla ja hyvin on pärjätty. Pientä ennakointia toki vaatii reissuun lähtöjen yms suhteen. Sähkömies lähiaikoina tulee asentamaan voimavirtapistokkeen.

Ajattelin hommata mahdollisesti Go Echargerin laturiksi. Turhaan sitä hommaa koko piuhalla olevaa laturia? Käyttää tuota auton Type 2 kaapelilla ja säilyttää kotona telineessä. Reissuihin ottaa sitten tuon mukaan. Toki hieman mötkö tuo yksikkö on, mutta eipä ne vähempää taida voimavirta-type2 kokonaispaketitkaan viedä.
Kaukolämpötalo ja 3x25A pääsulakkeet, joten ei virranhallinta ole ihan välttämätön ominaisuus laturille, kunhan ei saunan kanssa yhtäaikaa pidä täysillä virroilla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Tämähän kuulostaa siltä, että omaan Ioniqiin tuleva automaattiset ovenkahvat ei ole yhtään hassumpi ominaisuus.

Itse olen toistaiseksi ladannut Niroakin pelkällä suko laturilla ja hyvin on pärjätty. Pientä ennakointia toki vaatii reissuun lähtöjen yms suhteen. Sähkömies lähiaikoina tulee asentamaan voimavirtapistokkeen.

Ajattelin hommata mahdollisesti Go Echargerin laturiksi. Turhaan sitä hommaa koko piuhalla olevaa laturia? Käyttää tuota auton Type 2 kaapelilla ja säilyttää kotona telineessä. Reissuihin ottaa sitten tuon mukaan. Toki hieman mötkö tuo yksikkö on, mutta eipä ne vähempää taida voimavirta-type2 kokonaispaketitkaan viedä.
Kaukolämpötalo ja 3x25A pääsulakkeet, joten ei virranhallinta ole ihan välttämätön ominaisuus laturille, kunhan ei saunan kanssa yhtäaikaa pidä täysillä virroilla.
Ottaisin kotilaitteen kyllä kiinteällä johdolla.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
317
Tämähän kuulostaa siltä, että omaan Ioniqiin tuleva automaattiset ovenkahvat ei ole yhtään hassumpi ominaisuus.

Itse olen toistaiseksi ladannut Niroakin pelkällä suko laturilla ja hyvin on pärjätty. Pientä ennakointia toki vaatii reissuun lähtöjen yms suhteen. Sähkömies lähiaikoina tulee asentamaan voimavirtapistokkeen.

Ajattelin hommata mahdollisesti Go Echargerin laturiksi. Turhaan sitä hommaa koko piuhalla olevaa laturia? Käyttää tuota auton Type 2 kaapelilla ja säilyttää kotona telineessä. Reissuihin ottaa sitten tuon mukaan. Toki hieman mötkö tuo yksikkö on, mutta eipä ne vähempää taida voimavirta-type2 kokonaispaketitkaan viedä.
Kaukolämpötalo ja 3x25A pääsulakkeet, joten ei virranhallinta ole ihan välttämätön ominaisuus laturille, kunhan ei saunan kanssa yhtäaikaa pidä täysillä virroilla.
Itsellä alla AWD premium ja nyt parissa viikossa rullattu eka tonni täyteen, nyt hetken käytön jälkeen voi suositella niitä automaattisia kahvoja. Hankala avata ovi jos samalla jotain kädessä.

Auton mukana ei sitten tule type2 kaapelia vaan pelkkä schuko latauslaite. Type2 kaapeli ostettava lisävarusteena. Itse vaihdoin plugari Passatista ja meinasin että olisin siitä pitänyt sen asiointikaapelin mutta olikin 1-vaihe versio. Auton mukaan sitten tinkasin sen type2 kaapelin ja se onkin jo paljon paksumpi kuin edellisessä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
324
Itsellä alla AWD premium ja nyt parissa viikossa rullattu eka tonni täyteen, nyt hetken käytön jälkeen voi suositella niitä automaattisia kahvoja. Hankala avata ovi jos samalla jotain kädessä.

Auton mukana ei sitten tule type2 kaapelia vaan pelkkä schuko latauslaite. Type2 kaapeli ostettava lisävarusteena. Itse vaihdoin plugari Passatista ja meinasin että olisin siitä pitänyt sen asiointikaapelin mutta olikin 1-vaihe versio. Auton mukaan sitten tinkasin sen type2 kaapelin ja se onkin jo paljon paksumpi kuin edellisessä.
Joo, tämä oli tiedossa!
Sain tingattua Defan 11 kWn type2-kaapelin mukaan, niin ei tarvii erikseen ostaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Ostamaan auton, jolla ei ole jälleenmyynti- ja huoltoverkostoa suomessa näkemättä tuotetta isolla rahalla...? Peilaa asiaa vaikka Teslan huollon kipuiluun.

Ei kiitos, betatestaus omalla rahalla ei kiinnosta. :hmm:
Varaus ei ole sitova, eikä se ole ostosopimus.

Eiköhän niitä huoltoja ja testiajomahiksia tule tarjolle ennenkuin euroopan toimitukset alkavat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 121
Viestejä
4 307 703
Jäsenet
71 985
Uusin jäsen
Pontuss

Hinta.fi

Ylös Bottom