Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 334
Täytyy myöntää etten ihan tarkalleen tiedä miten SUV määritellään, ja miten eroaa vaikka farmarista.
Molemmissa käsittääkseni yleensä melko paljon tilaa, varsinkin tavaratilaa, mutta tuppaako farkku olemaan sitten monesti pitempi auto, kun taas SUV korkeampi ja myös isompi maavara?

Mistä sitten kai päästään kysymykseen, miksi pitää olla farmari eikä SUV? Halvempi, SUV:n hinnassa enemmän katetta?
Käsittääkseni SUV:t kuluttaa farmareita enemmän, on ainakin toisinaan vastaavia farmarimalleja kalliimpia ja vähän merkistä tai mallista riippuen pahimmillaan vähän farmareita pienempiä ainakin tavaratiloiltaan.

Oma käsitykseni perustuu mm. Top Gearin kaltaisiin automedioihin, joissa yleensä on tapana nostaa farmarikorit jalustalle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
166
Yleensä tuntuu, että SUV on vastaavaa farmaria pienempi ja kalliimpi. Tiguan vs Passat, XC60 vs V90, GLC vs E, jne.

Sähköautossa myös farmarin pienempi ilmanvastus olisi eduksi. Ulkonäkö on makuasia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 330
Yleensä tuntuu, että SUV on vastaavaa farmaria pienempi ja kalliimpi. Tiguan vs Passat, XC60 vs V90, GLC vs E, jne.
Nuo on vähän vääriä verrokkeja. Tiguanin lähin verrokki on Golf farmari, XC60:n V60, E:n ehkä GLE. Toki näistä voi vääntää mutta olet sinänsä varmaan oikeassa että vastavankokoinen SUV on farmaria kalliimpi lähes aina.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 330
Tuo 450-neliveto on aika vastaava kuin BZ4X:n neliveto-versio eli kokonaisteho ei juuri kasva vaan molemmissa päissä on pienemmät moottorit. Suurempi kokonaisteho vaatinee myös muutoksia tehoelektroniikkaan ja kahta pienempää moottoria käyttämällä saattaa olla mahdollista tehdä "jatkuva neliveto" ilman että range kärsii niin paljon. Esim. VAG:lla on käsittääkseni edessä induktiomoottori, joka tulee vain tarvittaessa mukaan ja Kialla/Hyundailla taisi olla kytkin, jolla etumoottori saadaan irti kun sitä ei tarvita.
Kylmästi speksien perusteella voisi arvioida että 450:ssä on 360hv takamoottori, 450 4maticissa 180+180 hp moottorit ja 580 4Maticissa 180+360, aika tarkasti osuu hevosvoimat yksiin (580 4matic ilmoitettu teho 544hp)
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 010
Nuo on vähän vääriä verrokkeja. Tiguanin lähin verrokki on Golf farmari, XC60:n V60, E:n ehkä GLE. Toki näistä voi vääntää mutta olet sinänsä varmaan oikeassa että vastavankokoinen SUV on farmaria kalliimpi lähes aina.
Onko? Hinnastoja nopeasti vilkasemalla esim. Tiguan on lähempänä Passattia kuin Golffia, mallit ei toki ole 1:1 joten en julista tätä absoluuttisena totuutena.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
166
Nuo on vähän vääriä verrokkeja. Tiguanin lähin verrokki on Golf farmari, XC60:n V60, E:n ehkä GLE. Toki näistä voi vääntää mutta olet sinänsä varmaan oikeassa että vastavankokoinen SUV on farmaria kalliimpi lähes aina.
Joo, vertailu on hankalaa kun hinnat ja kokoluokat eivät täsmää.

Hinnaston puolesta Tiguan ja GLC ovat lähempä Passattia ja E:tä kuin 100k€ paikkeilla olevat Touareg ja GLE.

Volvoissa XC60 T6 long range alkaa 67k€. Vastaava V60 56k€ ja V90 65k€.

B4 AWD V90 maksaa 5k€ vastaavaa XC60 vähemmän.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
769
Täytyy myöntää etten ihan tarkalleen tiedä miten SUV määritellään, ja miten eroaa vaikka farmarista.
Molemmissa käsittääkseni yleensä melko paljon tilaa, varsinkin tavaratilaa, mutta tuppaako farkku olemaan sitten monesti pitempi auto, kun taas SUV korkeampi ja myös isompi maavara?

Mistä sitten kai päästään kysymykseen, miksi pitää olla farmari eikä SUV? Halvempi, SUV:n hinnassa enemmän katetta?
SUV = Sport Utility Vehicle. Aika suurpiirteinenhän tuo määritelmä niissä on, mutta yleisesti 2 asiaa niitä yhdistää suhteessa ”normaali” autoon. Korkeampi ja isommat tavaratilat. Yleensä niissä on myös vähän erikoisempi muotoilu, mistä lienee sitten tuo ”Sport” nimessä. Mutta kun näitä malleja nykyisin yhdistellään aika paljon, niin SUV ei aina ole vain SUV. Se voi olla myös farmarimaisempi, sedanmaisempi, maasturimaisempi jne. Ei kannata tuijottaa auton merkintöjä, vaan valita auto omaan tarpeeseen tutustumalla autoon paikanpäällä. Silloin näkee ja kokee, onko tilaa tarpeeksi jne. Jottei ihan offariksi mene, niin mielestäni SUV:t yleisesti eivät ole sähköautoksi paras korimalli monesti suuremman ilmanvastuksensa vuoksi.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
SUV:ssa saattaa olla isompi tavaratila korkeussuunnassa mutta esim koirien kanssa siitä ole mitään iloa. Mieluummin enemmän syvyyttä kuin korkeutta, monessa suvissa vähänkin isompi koira joutuu könöttämään naama kiinni takaikkunassa ja tilaa ei ole makuulle mennä (muuten kuin solmussa).
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 596
Tämä kyllä mahtava homma.

Neste rakentaa Suomeen julkisen pikalatauksen runkoverkon – Ukrainan sota nopeutti päätöstä - Autot - Ilta-Sanomat

"Neste rakentaa Suomeen julkisen pikalatauksen runkoverkon – Ukrainan sota nopeutti päätöstä
EU-rahoituspäätös tuli tavanomaista nopeammin.

Pikalataus on oma tekniikka, jolla sähköauton akkuun saadaan siirrettyä lyhyessä ajassa suuri määrä energiaa.

SUOMALAINEN öljynjalostus- ja markkinointiyhtiö Neste on saanut EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoituksesta yhteensä kolme miljoonaa euroa hankkeelle, jossa tarkoituksena on rakentaa Suomeen julkisen pikalatauksen runkoverkko.

Hankekuvauksen mukaan Neste rakentaa vuoteen 2025 mennessä kevyiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen pikalatausasemat kaikkiaan kolmellekymmenelle Nesteen asemalle.

Nesteen saama EU-rahoituspäätös tuli tavanomaista nopeammin, sillä Venäjän hyökättyä Ukrainaan Euroopan komissio nopeutti Verkkojen Eurooppa -hankkeiden valintaprosessia.

Suurin osa EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoituksesta meni tällä kertaa erilaisille sotilaallisen liikkuvuuden hankkeille."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 580
Lähtee vähä lapasesta tää täyteen varustellun i7:n takapenkki. Kai tollasella takapenkillä jo lappiin menomatkan istuis, vaikka matkalla kusella joutuis käymäänkin.

 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 661
Tuo maski on... Näin bemaristina pitää tunnustaa oma pinnallisuutensa ja todeta; "Nyt ei pysty."

On niin rumat keulat ja aina pahenee, ettei pysty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Rekisterikilpi on siirretty maskin alapuolelle, niin oikein korostuu nuo munuaiset :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 393
Tämä kyllä mahtava homma.
Hiljalleen voisi kuvitella, että entistä useampi bensa-asema ryhtyy pumppujen rinnalle rakentamaan sähkölatauksia, kuten ABC on jo tehnyt ja Neste ryhtyy nyt pienessä mittakaavassa tekemään. Jotenkin voisi kuvitella, että sähkölatailijat ovat erityisen houkuttelevaa asiakaskuntaa, koska latausta ei tarvitse vieressä tuijotella ja se usein kestää useita minuutteja, jonka vuoksi se sähkötankkaaja on oivaa riistaa kaikille oheispalveluille, joista huoltikset nykyäänkin rahansa tekee.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 201
Neste ryhtyy nyt pienessä mittakaavassa tekemään.
En nyt puhuisi ihan pienestä mittakaavasta. 30 lokaatiolla saa kohtalaisen kattavan verkoston ja lähtökohtaisesti on parempi, että lokaatioita on kohtalaisen vähän, mutta yhdessä paikassa on sitten paljon töpseleitä. Nyt sitten jännitetään että tuleeko yksittäisiä latureita vai kunnon latauskenttiä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 526
Hiljalleen voisi kuvitella, että entistä useampi bensa-asema ryhtyy pumppujen rinnalle rakentamaan sähkölatauksia, kuten ABC on jo tehnyt ja Neste ryhtyy nyt pienessä mittakaavassa tekemään. Jotenkin voisi kuvitella, että sähkölatailijat ovat erityisen houkuttelevaa asiakaskuntaa, koska latausta ei tarvitse vieressä tuijotella ja se usein kestää useita minuutteja, jonka vuoksi se sähkötankkaaja on oivaa riistaa kaikille oheispalveluille, joista huoltikset nykyäänkin rahansa tekee.
Jotenkin kyl jäänyt vähä toisenlainen kuva näistä sähköautoilijoista kuluttamassa huoltoaseman ylihintaisia palveluja latauksen aikana :D. Lidlin ilmaislaturi ollut varattuna niin sitten on joutunut hampaita kiristellen ajelee maksulliselle ja sit siellä naama mutrulla istuu autossa kännykkää tuijottaen...No mutta joo hieman erilaisen tankkaustauon tuo sähköauto useimmiten vaatii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Eikä ole, en istu polvet suussa ja olen 189cm pitkä ja 100kg :)
Ainakin 2016-vuosimallin model ässässä oli kyllä ihan kelvottomat takatilat tuon kokoiseksi ja hintaiseksi autoksi. Istuessa tuntuu siltä, kuin olisi ~kenkälaatikon paksuinen esine jalkatilassa, vaikka pituussuunnassa tilaa riittääkin. Lattia oli niin korkealla (tai penkki matalalla), että piti ihan myyjältä mennä kysymään, onko tässä jotain istuinosan säätöä millä saisi lisää reisitukea, mutta eipä ollut. Pääkin hipoi kattoa, mutta ymmärtäähän sen, kun katsoo korin muotoa ja muistaa sen, että sisätiloista puuttuu akun verran korkeutta. Viiston perän alle ei vaan yksinkertaisesti jää tilaa. :beye:

Onnettomat takatilat ja sisämelu olivat itselleni pahimmat dealbreakerit, kun käytiin koeajolla. Omasta mielestä on järjetöntä raahata mukana viisimetristä ja yli paritonnista lotjaa, jossa kulkee pelkät etupenkkiläiset mukavasti. Mieluummin säästää (yli) puolet hinnasta ja ostaa kahden hengen autoksi sitten jonkun e-208:n tai muun pikkukinnerin.

Oltiin puolison kanssa yllättyneitä tuosta, sillä Teslojen arvosteluiden yhteydessä harvemmin mainitaan onnettomia takatiloja. Kolmosta vaivasi ihan sama homma kun otin takapenkistä tyypit, mutta se oli toki ahtaampi myös pituussuunnassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 163
Kia EV6 GT-Line
Mukava ajettava. Tilava edestä ja takaa.
Teslaan verrattuna ehkä tunkkaisen oloinen. GT voisi sopia paremmin omalle kaasujalalla kuin tämä GT-Line.

BMW i4 M50
Menee mukavasti tiellä ja ei valittamista. Ehkä hiukan pettyi kun kuskinikkuna suhisi. Vaikka polttisrunko niin tilaa on edessä mutta takas hyvinkin ahtaanoloinen.

Tehoa on ja kulkee normaalissa tilassa jo mukavasti.

Edit. Molemmissa autoissa oli HUD käytössä. Kian osalta HUD oli jotenkin akvaariomainen eli joko heijastus oli tehty omalla tapaa kun tuntui oudolta. BMW HUD oli taas paljon selkeämpi ja tarkempi. Se tuntui siltä että oli ilmassa eikä mitenkään akvaariomaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Facesta löytyi ilmeisesti Tuulilasin testi. Kia ev6 vs Tesla Model Y. Itse olen pariin otteeseen koeajanut Kian ja ihan hyvältähän se vaikutti.

Screenshot_2022-04-20-17-35-55-56_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Kia EV6 GT-Line
Mukava ajettava. Tilava edestä ja takaa.
Teslaan verrattuna ehkä tunkkaisen oloinen. GT voisi sopia paremmin omalle kaasujalalla kuin tämä GT-Line.

BMW i4 M50
Menee mukavasti tiellä ja ei valittamista. Ehkä hiukan pettyi kun kuskinikkuna suhisi. Vaikka polttisrunko niin tilaa on edessä mutta takas hyvinkin ahtaanoloinen.

Tehoa on ja kulkee normaalissa tilassa jo mukavasti.
Teslaan verrattuna Kia ev6 GT:stä saisi parhaan alennuksen. BMW tosiaan on mukava ajaa ja tehoakin on, että varmasti tuo 400kW riittää.

Ilmeisesti Ioniq 5 olisi akseliväliltään 10cm pidempi kuin ev6. Mutta ei varmaan ajossa huomaa akselivälin eroa.

Edit:
Luin kommentteja ja vähän siellä moitittiin Tesla Model Y:n melko kovaa alustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 163
Facesta löytyi ilmeisesti Tuulilasin testi. Kia ev6 vs Tesla Model Y. Itse olen pariin otteeseen koeajanut Kian ja ihan hyvältähän se vaikutti.




Teslaan verrattuna Kia ev6 GT:stä saisi parhaan alennuksen. BMW tosiaan on mukava ajaa ja tehoakin on, että varmasti tuo 400kW riittää.

Ilmeisesti Ioniq 5 olisi akseliväliltään 10cm pidempi kuin ev6. Mutta ei varmaan ajossa huomaa akselivälin eroa.

Edit:
Luin kommentteja ja vähän siellä moitittiin Tesla Model Y:n melko kovaa alustaa.
Kummatkin autot on mukavampia tiellä kuin Tesla. Ja tarvittaessa saa vastaavaa kovuutta. Jos toimitusajat olisi tyyliin 3-4kk niin voisi katsoa vaihtoa. Nyt on järkevämpää odotella Saksan tuonteja.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
En nyt puhuisi ihan pienestä mittakaavasta. 30 lokaatiolla saa kohtalaisen kattavan verkoston ja lähtökohtaisesti on parempi, että lokaatioita on kohtalaisen vähän, mutta yhdessä paikassa on sitten paljon töpseleitä. Nyt sitten jännitetään että tuleeko yksittäisiä latureita vai kunnon latauskenttiä.
Tuo on siis 30 asemaa vuoteen 2025 mennessä. ABC-lataus laittoi vähän aikaa sitten lehdistötiedotteen, että tällä hetkellä on rakenteilla 40 asemaa ja tämän vuoden loppuun mennessä suunnitteilla siihen 70 lisää, niin että vuoden lopussa pitäisi 150 ABC-latauksen asemalla olla 1000 latauspistettä. Ok, osa noista ABC-latausasemista on varmaan jatkossakin pelkkää AC-latausta, mutta mittakaavaero on silti selkeä.


Hyvä liike Nesteeltä silti.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 201
^ABC on omakin suosikkini kun hinnat ovat edulliset ja käyttävät Kempoweria. Pidempiä matkoja ajatellen heillä ei kuitenkaan ole vielä kovin hyvin HPC-lokaatioita.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
^ABC on omakin suosikkini kun hinnat ovat edulliset ja käyttävät Kempoweria. Pidempiä matkoja ajatellen heillä ei kuitenkaan ole vielä kovin hyvin HPC-lokaatioita.
Saisivat Kempowerilta päivitellä laturit 800v jännitteelle myös niin ev6/i5 saisi ladattua 200+kw
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Facesta löytyi ilmeisesti Tuulilasin testi. Kia ev6 vs Tesla Model Y. Itse olen pariin otteeseen koeajanut Kian ja ihan hyvältähän se vaikutti.




Teslaan verrattuna Kia ev6 GT:stä saisi parhaan alennuksen. BMW tosiaan on mukava ajaa ja tehoakin on, että varmasti tuo 400kW riittää.

Ilmeisesti Ioniq 5 olisi akseliväliltään 10cm pidempi kuin ev6. Mutta ei varmaan ajossa huomaa akselivälin eroa.

Edit:
Luin kommentteja ja vähän siellä moitittiin Tesla Model Y:n melko kovaa alustaa.
Hämmentävää, että noilla ajettavuuden kommenteilla on annettu 8,7 pistettä - lähes kiitettävä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 201
Saisivat Kempowerilta päivitellä laturit 800v jännitteelle myös niin ev6/i5 saisi ladattua 200+kw
Useimmissa paikoissa taidettaisiin tarvita lisää tehomoduleita että tuosta saisi merkittävästi hyötyä. Vagin 800-volttiset taitaisivat hyötyä enemmän tuosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Ei paljoa ole varaa nostaa, kun palvelukokemus on mitä on. Koivuhaan ABC:lla ihailin, kun Ioniq 5 ja mun Mii riitti siihen, että "80 kW" pukkas ulos vähemmän kuin Mii olis pystynyt ottaa sisäänsä. Yksi pikalatauspaikka oli vielä rikki, voi olla että se vaikutti sillä kertaa. Toki hienoahan se on, että annetaan tehoa ulos, jos on tyhjää, mutta ruuhkaisilla paikoilla saakin sitten nauttia "Mii experience":stä oli töpselissä mikä auto tahansa. Kehä 3:n pisteelläkin puolitti viereisen paikan nopeuden, kun tökkäs auton kiinni. Olettaisin, että on Kempowerin "feature"(?)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 163
Ei paljoa ole varaa nostaa, kun palvelukokemus on mitä on. Koivuhaan ABC:lla ihailin, kun Ioniq 5 ja mun Mii riitti siihen, että "80 kW" pukkas ulos vähemmän kuin Mii olis pystynyt ottaa sisäänsä. Yksi pikalatauspaikka oli vielä rikki, voi olla että se vaikutti sillä kertaa. Toki hienoahan se on, että annetaan tehoa ulos, jos on tyhjää, mutta ruuhkaisilla paikoilla saakin sitten nauttia "Mii experience":stä oli töpselissä mikä auto tahansa. Kehä 3:n pisteelläkin puolitti viereisen paikan nopeuden, kun tökkäs auton kiinni. Olettaisin, että on Kempowerin "feature"(?)
Tarkoitatko sitä S-Markettia?
Kun kävin itse siellä ja ajattelin nopeasti imaista hetken niin kaksi autoa latasi ongelmitta. Koitin saada omaa latautumaan niin heti katkesi. Rahat kyllä varasi mutta mitään ei tullut. Pöntössä luki että 40kw olisi antanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Tarkoitatko sitä S-Markettia?
Kun kävin itse siellä ja ajattelin nopeasti imaista hetken niin kaksi autoa latasi ongelmitta. Koitin saada omaa latautumaan niin heti katkesi. Rahat kyllä varasi mutta mitään ei tullut. Pöntössä luki että 40kw olisi antanut.
Siinä kehän vieressä, tais se S-marketin pihassa olla juu. 80 kW asemana ne niitä "myy", kyltti vaihtuu vaan sen mukaan mitä on enää tarjolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 163
Siinä kehän vieressä, tais se S-marketin pihassa olla juu. 80 kW asemana ne niitä "myy", kyltti vaihtuu vaan sen mukaan mitä on enää tarjolla.
Joo. Kuinkahan alas se menee kun kaksi autoa sai 40kw mutta kolmas ei saanut mitään?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Joo. Kuinkahan alas se menee kun kaksi autoa sai 40kw mutta kolmas ei saanut mitään?
Noissa, jotka mainostavat 80kW ilman kuormanjako pitäisi olla 100kW tehomodulit 25kW yksiköissä ja ne jaetaan jotenkin konfiguroidulla reilulla tavalla. Latauspisteen (kai kaapelin) maksimivirran takia yhdestä ei kuitenkaan lähde kuin noin 80kW vaikka ei olisi jakajia. Suurteholatauspaikoissa on sitten tyypillisesti 200kW edestä moduleja, mutta yksittäisen maksimi 150kW. Vähintään noin 25kW pitäisi olla tarjolla kaikille lataajille, jos auto vaan sen verran ottaa vastaan. Itse kun pääsin juuri ruuhkaisammasta 100kW paikasta "nauttimaan", se asemalle tulevan QR-koodin takaa löytyvä Kempowerin linkki näytti 23-24kW tehoa ja tekstiä, että latausasema rajoittaa, eli käytännössä jää pikkuriikkisen tuon 25kW alle. Ruudulla ennen latausta näkyvä mainostettu maksimi lienee tuosta syystä vähän alakanttiin.

Tuon pitäisi olla kohtuullisen vaivattomasti laajennettava kokonaisuus, mutta isompi homma voi olla saada kiinteistöön riittävästi sähköä. Nyt niissä kai tyypillisesti käytetään kylmälaitteiden ja muiden kaupan sähkölaitteiden modernisoinnilla vapautunutta kapasiteettia.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Zoen kanssa nyt pääsiäisruuhkissa ABC-latauksella ärsytti, että niissä AC-latauspisteet jakavat pareittain 22kW tehoa. Nyt kun olin kohtalaisen kiireettömällä stopilla, olisin ihan hyvin voinut vapauttaa CCS-pisteen jollekin muulle ja ladata Type2:sta 22kW teholla, mutta siinä olisi ollut riski että siihen joku tulee viereen lataamaan, jollojn teho olis jäänyt 11kW:n. Ja näytti AC-lataajiakin olevan sen verran, että riski oli ihan todellinen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 163
Noissa, jotka mainostavat 80kW ilman kuormanjako pitäisi olla 100kW tehomodulit 25kW yksiköissä ja ne jaetaan jotenkin konfiguroidulla reilulla tavalla. Latauspisteen (kai kaapelin) maksimivirran takia yhdestä ei kuitenkaan lähde kuin noin 80kW vaikka ei olisi jakajia. Suurteholatauspaikoissa on sitten tyypillisesti 200kW edestä moduleja, mutta yksittäisen maksimi 150kW. Vähintään noin 25kW pitäisi olla tarjolla kaikille lataajille, jos auto vaan sen verran ottaa vastaan. Itse kun pääsin juuri ruuhkaisammasta 100kW paikasta "nauttimaan", se asemalle tulevan QR-koodin takaa löytyvä Kempowerin linkki näytti 23-24kW tehoa ja tekstiä, että latausasema rajoittaa, eli käytännössä jää pikkuriikkisen tuon 25kW alle. Ruudulla ennen latausta näkyvä mainostettu maksimi lienee tuosta syystä vähän alakanttiin.

Tuon pitäisi olla kohtuullisen vaivattomasti laajennettava kokonaisuus, mutta isompi homma voi olla saada kiinteistöön riittävästi sähköä. Nyt niissä kai tyypillisesti käytetään kylmälaitteiden ja muiden kaupan sähkölaitteiden modernisoinnilla vapautunutta kapasiteettia.
Eli jotain olisi pitänyt saada. Ilmoitti aina että tietoliikennevirhe. Ajoin sitten mäkkäriin jossa samat laitteet ja 150kw valui ihan kivasti.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Eli jotain olisi pitänyt saada. Ilmoitti aina että tietoliikennevirhe. Ajoin sitten mäkkäriin jossa samat laitteet ja 150kw valui ihan kivasti.
Joo, jotain pitäisi aina saada. Nuo Kempowerin satelliitit eivät ulkonäöltänsä paljoa toisistaan eroa, vaikka teho olisi ihan eri luokkaa. Varsinaiset tehoyksiköt ovat erillisessä kaapissa ja suurtehoaseman erottaa lähinnä raskaammasta kaapelista, joka sekin on tietenkin vaihdettavissa, jos tehoja kasvatetaan myöhemmin. Toinen hyvä puoli on, että kuormanjako toimii molempiin suuntiin, eli vapautuva kapasiteetti tulee lennossa muiden käyttöön. Kapan pitäisi tulla myös uusjakoon 25kW yksiköissä, jos jollain auton puoli rajoittaa, eikä ota kaikkea tarjottua vastaan. Ei siis tarvitse hirveän huonoa omatuntoa potea, vaikka lataisikin hitaammin täyteen asti tai jopa jäisi rauhassa hörppimään kahvit loppuun vaikka akku on jo täynnä, kun muille riittää silloin enemmän tehoa.

Rechargen joillain asemilla kaksi pistettä jakaa 150kW asemaa ja molempien ollessa käytössä siis 75kW. Ainoa vaan, että kun se on kerran puolitettu, vaikka kaveri vierestä lähtisi, omakin teho jää puolikkaaseen, ellei erikseen lopeta ja käynnistä latausta uudestaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
781
Toinen syy on "huolto", jos se ajoneuvo kypsyy siihen ruutuu, niin jos se on valmiina oikein päin, niin helpompi edetä, hinata jne.
Kyllä se auto vetokoukusta helpoin on lavetille nykäistä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Ai jumalauta. Jos mietitte kämpän ostoa ja/tai olette vielä ilman kotilatausta. Tapelkaa se tavalla tai toisella läpi. Nyt pari kertaa saanut kotona ladattua ja nostaa kyllä arkiajon vaivattomuutta pirusti ja jo nyt näkee että tulee olemaan rennompi kokemus kuin omilla ajotavoilla polttis oli. Vaikkei päivittäin tankannut niin liian usein se halvan lähiaseman jono ja muiden perseily pisti kyllä vituttamaan sen sijaan että tökkää kaapeli tullessa ja revi irti lähtiessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 722
Kun latauspaikoista puhutaan, taisin kysellä aiemmin mutta en nähnyt vastauksia... Onko kenellekään valjenut Jätkäsaaren Verkkokauppa.com:n ilmaisten AC-latauspisteiden toimintalogiikka, ja miksi ne eivät mahdollisesti lataa?

Olen kaksi kertaa käynyt siellä kaupassa, ja ainakin minun Zoellani lataus on epäonnistunut molemmilla kerroilla. Siellä ei ole mitään ohjeita miten tulisi toimia, joten type2-piuha kiinni vihreää valoa näyttävään pömpeliin ja toinen pää kiinni autoon (kokeiltu myös toisessa järjestyksessä).

Pömpeli alkaa näyttää sinistä valoa joka pumppaa kirkkaan ja himmeän sinisen välillä, ja auto kertoo tekevänsä tarkistuksia latausta varten. Tarpeeksi kun odottaa niin auto ilmoittaa ettei lataus onnistu, ja pömpeli jatkaa sinisen valon pumppaamista himmeän ja kirkkaan välillä.

Kolmelta myyjältä olen kysynyt, eka väitti että latauspömpeleiden luona olisi seinällä ohjeet (en nähnyt missään, katselin joka suuntaan), kaksi muuta myyjää sanoivat että ilmaisia ovat ja pitäisi onnistua ihan vain kytkeytymällä kiinni, ilman mitään online-aktivointeja tai lätkän näyttämistä tai mitään. Eivät osanneet sanoa miksi ei toimi.

Ensimmäisellä latauskerralla parin paikan päähän tuli ID.4 jolla ei tuntunut myöskään lataavan, ja toisella kerralla kysyin toisesta paikasta lähtevältä Teslakuskilta että oliko hänellä ladannut. Eka hän sanoi "joo ei mitään ongelmaa", mutta tarkisti ja jatkoi "eiku eihän se olekaan ladannut mitään...".

Mitä muita pömpeleitä katsoin, joillakin paloi koko ajan kirkas sininen valo joten oletan että heillä lataus toimi. Jostain syystä kaikki nämä autot tuntuivat olevan lataushybrideitä, eivät täyssähköautoja.

Kysyin varmistukseksi hallissa olleilta myyjiltä että onko niissä joku kuormanjakosysteemi missä se lataa vain osaa autoista, ja siksi autoni ei aloita latausta. Väitti ettei siinä sellaista ole, mutta asiantuntevasti väitti että se vähentää latauspaikkojen jännitettä (ei virtaa?) sen mukaan kuinka monta autoa siinä on latailemassa, eli että kaikkia autoja kyllä ladataan mutta alhaisemmalla teholla.

Ainakaan sen puolen tunnin aikana kun kaupassa kävin, minun autoni ei ollut alkanut ladata. Toimiiko jollain täyssähköauton omistajalla?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 330
Vaikkei päivittäin tankannut niin liian usein se halvan lähiaseman jono ja muiden perseily pisti kyllä vituttamaan sen sijaan että tökkää kaapeli tullessa ja revi irti lähtiessä.
En tiedä mikä asema ja missä mutta en muista kertaakaan joutuneeni jonottamaan polttoaineen tankkausta. Tosin en koskaan ole myöskään jahdannut mitään 5c alennuksia tms. bensan suhteen.

Jos joku asia on helppoa niin se on polttiksen tankkaus ja ottaen huomioon ettei sitä tarvitse tehdä välttämättä edes viikottain niin aika pieni vaiva.

Mutta siitä samaa mieltä että sähkiksen kotilataus on myös helppoa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
769
Kun latauspaikoista puhutaan, taisin kysellä aiemmin mutta en nähnyt vastauksia... Onko kenellekään valjenut Jätkäsaaren Verkkokauppa.com:n ilmaisten AC-latauspisteiden toimintalogiikka, ja miksi ne eivät mahdollisesti lataa?

Olen kaksi kertaa käynyt siellä kaupassa, ja ainakin minun Zoellani lataus on epäonnistunut molemmilla kerroilla. Siellä ei ole mitään ohjeita miten tulisi toimia, joten type2-piuha kiinni vihreää valoa näyttävään pömpeliin ja toinen pää kiinni autoon (kokeiltu myös toisessa järjestyksessä).

Pömpeli alkaa näyttää sinistä valoa joka pumppaa kirkkaan ja himmeän sinisen välillä, ja auto kertoo tekevänsä tarkistuksia latausta varten. Tarpeeksi kun odottaa niin auto ilmoittaa ettei lataus onnistu, ja pömpeli jatkaa sinisen valon pumppaamista himmeän ja kirkkaan välillä.

Kolmelta myyjältä olen kysynyt, eka väitti että latauspömpeleiden luona olisi seinällä ohjeet (en nähnyt missään, katselin joka suuntaan), kaksi muuta myyjää sanoivat että ilmaisia ovat ja pitäisi onnistua ihan vain kytkeytymällä kiinni, ilman mitään online-aktivointeja tai lätkän näyttämistä tai mitään. Eivät osanneet sanoa miksi ei toimi.

Ensimmäisellä latauskerralla parin paikan päähän tuli ID.4 jolla ei tuntunut myöskään lataavan, ja toisella kerralla kysyin toisesta paikasta lähtevältä Teslakuskilta että oliko hänellä ladannut. Eka hän sanoi "joo ei mitään ongelmaa", mutta tarkisti ja jatkoi "eiku eihän se olekaan ladannut mitään...".

Mitä muita pömpeleitä katsoin, joillakin paloi koko ajan kirkas sininen valo joten oletan että heillä lataus toimi. Jostain syystä kaikki nämä autot tuntuivat olevan lataushybrideitä, eivät täyssähköautoja.

Kysyin varmistukseksi hallissa olleilta myyjiltä että onko niissä joku kuormanjakosysteemi missä se lataa vain osaa autoista, ja siksi autoni ei aloita latausta. Väitti ettei siinä sellaista ole, mutta asiantuntevasti väitti että se vähentää latauspaikkojen jännitettä (ei virtaa?) sen mukaan kuinka monta autoa siinä on latailemassa, eli että kaikkia autoja kyllä ladataan mutta alhaisemmalla teholla.

Ainakaan sen puolen tunnin aikana kun kaupassa kävin, minun autoni ei ollut alkanut ladata. Toimiiko jollain täyssähköauton omistajalla?
Eiköhän tuossa ole kyse siitä että auton ja latauslaitteen kättely ei onnistu. Olisiko puutteellinen tietokanta/ohjelmisto niissä latureissa kun selvästi usealla mallilla sama ongelma. Tuskin korjaantuu muulla kuin että toimittaja/valmistaja päivittää pömpelit.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
En tiedä mikä asema ja missä mutta en muista kertaakaan joutuneeni jonottamaan polttoaineen tankkausta. Tosin en koskaan ole myöskään jahdannut mitään 5c alennuksia tms. bensan suhteen.

Jos joku asia on helppoa niin se on polttiksen tankkaus ja ottaen huomioon ettei sitä tarvitse tehdä välttämättä edes viikottain niin aika pieni vaiva.

Mutta siitä samaa mieltä että sähkiksen kotilataus on myös helppoa.
Helsingissä aika usealla. Eräälläkin usein jono kadulle asti. Monesti näitä yhdistää sijainti lähellä olennaista liittymää ja/tai kauppakeskus/mäkkäri tms siinä vieressä.

Ja itsellä tosiaan enemmän tuo omilla ehdoilla ilman lompakon kaivelua, koodien näppäilyä/korttien kaiveluita jne jne. niin koen tuon nykyisen olevan mukavampi. Oikeastaan ainoa ärsyttävä on että tuo latauskaapeli on niin pitkä että sen saaminen konttiin nätisti on välillä ärsyttävää jos on kikkaralla.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Eiköhän tuossa ole kyse siitä että auton ja latauslaitteen kättely ei onnistu. Olisiko puutteellinen tietokanta/ohjelmisto niissä latureissa kun selvästi usealla mallilla sama ongelma. Tuskin korjaantuu muulla kuin että toimittaja/valmistaja päivittää pömpelit.
Ei siinä mitään varsinaista tietokantaa vaativaa kättelyä kai ole. Timppelillä on Zoe, joka kyllä on auton laturin puolesta hyvin tarkka siitä että maadoitus on kunnossa ja kolmivaihelatauksessa vaihejrjestys on oikea. Sähköautoiun luvatussa maassa Norjassa Zoe ei tule ilman lisälaitetta ollenkaan toimeen suurimmassa osassa Norjaa yksivaihelatausten kanssa, sikäläisen maadoitusjärjestelmän takia. Tehokkaammissa kolmivaiheisissa ei kai yleensä pitäisi olla tätä ongelmaa, mutta Norjassa näissäkin on kohtalaisen usein kytketty vaiheet vähän mihin sattuu järjestykseen. Onneksi Norjassa ei DC-latauksestakaan ole suurempaa pulaa. Tiedä sitten onko Verkkokaupassa jotain samaa, koska monet autot eivät tuosta kiukuttele. Zoe kyllä kertoo aika nopeasti kojetaulussa että lataus mahdotonta, jos latauspiste ei täytä sen vaatimuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 757
Helsingissä aika usealla. Eräälläkin usein jono kadulle asti. Monesti näitä yhdistää sijainti lähellä olennaista liittymää ja/tai kauppakeskus/mäkkäri tms siinä vieressä.

Ja itsellä tosiaan enemmän tuo omilla ehdoilla ilman lompakon kaivelua, koodien näppäilyä/korttien kaiveluita jne jne. niin koen tuon nykyisen olevan mukavampi. Oikeastaan ainoa ärsyttävä on että tuo latauskaapeli on niin pitkä että sen saaminen konttiin nätisti on välillä ärsyttävää jos on kikkaralla.
Vaikka itsellä vain lataushybridi niin kyllä tuo pari kolme kertaa viikkoon tulee tolppaan laitettua (koska rouva käy sillä töissä ja siellä on 11kW tolppa). En itse ole kyllä ole vierastanut tuota piuhaan laittoa. Sama kuin joskus aikoinaan lohkonlämmittimen piuhan mutta ympäri vuoden. Kai se sitten jollekkin on niin ylivoimaisen raskasta :(
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Vaikka itsellä vain lataushybridi niin kyllä tuo pari kolme kertaa viikkoon tulee tolppaan laitettua (koska rouva käy sillä töissä ja siellä on 11kW tolppa). En itse ole kyllä ole vierastanut tuota piuhaan laittoa. Sama kuin joskus aikoinaan lohkonlämmittimen piuhan mutta ympäri vuoden. Kai se sitten jollekkin on niin ylivoimaisen raskasta :(
No enemmän tuo kaapeleiden paksuus, suko laturin paino jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 377
En ole varma mihin viittaat. Sen tiedän, että omassa Teslassani ei ole ollut mitään vikaa, ihan mahtava auto.
No viittaan että tehdään vähän sinnepäin että säästetään valmistuskuluista? Lisäksi että jätetään tutkia jne pois koska maksavat enemmän ku kamerat jne.
Eihän tämä mikään uutinen ole kenellekään, ihan ok autoja ovat mutta parannettavaakin riittäisi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 697
Viestejä
4 294 059
Jäsenet
71 688
Uusin jäsen
yhzt

Hinta.fi

Ylös Bottom