Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
836
Onko kellään kokemusta näistä kahdesta laturista? Mitä suosittelette. Sähköauton matkalatauslaite, EV Charging Box II (Type 2) tai Sähköauton kotilaturi go-eCharger HOME+ 11kW | KOTILATURI

Pitäisi kotilaturi hommata ja omaan tarpeeseen olisi hyvä tuommoinen puolikiinteä laturi että saisi mukaan ja voimavirralla nopeammin ladattua muuallakkin.
Go-e on säätäjän vaihtoehto, siinä kun on yksinkertainen API minkä kautta seurata ja säätää asioita. Kannettavaksi se on kömpelön kokoinen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
632
Miksi suurin osa sähköautoista on tullaisia pieniä tai katumaastureita? Tekeekö kukaan vielä täysveristä farmaria?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Miksi suurin osa sähköautoista on tullaisia pieniä tai katumaastureita? Tekeekö kukaan vielä täysveristä farmaria?
Taitaa olla parhaiten myyvät segmentit. Katumaastureissa parhaat katteet, pikkuautot täyttää halvemman pään.
Farmarit taitaa tulla viimeisenä, koska ne on lähinnä (pohjois)euroopassa myytävä segmentti ja korimuoto vaikuttaa rangeen aerodynamiikan osalta heikentävästi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
632
Taitaa olla parhaiten myyvät segmentit. Katumaastureissa parhaat katteet, pikkuautot täyttää halvemman pään.
Farmarit taitaa tulla viimeisenä, koska ne on lähinnä (pohjois)euroopassa myytävä segmentti ja korimuoto vaikuttaa rangeen aerodynamiikan osalta heikentävästi.
Eli vielä tarvii odotella tovin, että mahtuu koko perhe (4hlöä) + kamat + koira kyytiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 114
Eli vielä tarvii odotella tovin, että mahtuu koko perhe (4hlöä) + kamat + koira kyytiin.
Näinpä. Skoda Enyaq vaikuttaisi tilojen (lue takapenkin) puolelta vaihtoehto, kun perheessä on 3 lasta. Pitäisi käytä katsastamassa tuo koko perheen voimin niin pääsee koeistumaan takapenkin ja katsastamaan muut tilat ja laajennettavuuden.

Kovin on nihkeästi markkinoilla toistaiseksi sähköautoja, joissa on reilut tilat kolmelle takana. Tuntuu, että kaikki ovat kahdelle takapenkin matkustajalle sunniteltuja ja keskipenkki on vain äärimmäiseen hätään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 057
E-Berlingo ja pösön vastine ovat tilavia vahinkovankkureita vetokoukkukyvyllä, mutta muuten tietysti aika epäkiinnostavia.

e: Ja tietysti sitten on pakettiautoluokan e-spacetourer, johon menee jo harras perhe pohjanmaalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Jos akkujen elinkaari osoittautuu monelle tutuksi, eli myydessä siitä markkinoidaan kapasiteetilla x ja paketiin on rakennettu "itsekorjaavuutta", yli kapasiteettia, (viallisia osakokonaisuuksia voidaan kytkeä pois, jne) kun elinkaari alkaa olemaan ehtopuolella voi romahdus tulla pian, ei kerta hajoaminen, mutta siitä tulee lyhyenmatkaan ajoon kelpaava, ei muuhun.
Tämä riippuu ihan akkukemiasta + akun koosta. Oikein suunnitellun lämmönhallinan kanssa akkujen pitäisi kestää varsinaisen ikääntymisen suhteen 1000-1500 sykliä NMC kemialla (ilman mahdollisia yksittäisten kennojen losahduksia jotka sitten rikkovat satunnaisen osuuden akuista kokonaan) ja luokkaa 3000 sykliä LFP-kemialla. 1500 sykliä onnistuu normaaleilla NMC-kemioilla kunhan akkua ei ladata aivan täyteen tai ajeta aivan nollille jatkuvasti. Jos akkua syklataan pääosin välillä 10-80% ja sen lämmöt pidetään "käyttöalueella", niin elinikää pitäisi tulla paljon.

Kunhan akku on tarpeeksi iso, niin kummassakin tapauksessa akku saadaan suhteellisen helposti kestämään tarpeeksi pitkään.

Tuon lisäksi tulee sitten tietysti se riski, että riippuen akkukennojen valmistusvioista osa hajoaa kokonaan ennen aikojaan ja silloin koko akku voi lopettaa toimintansa aikaisemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Näinpä. Skoda Enyaq vaikuttaisi tilojen (lue takapenkin) puolelta vaihtoehto, kun perheessä on 3 lasta. Pitäisi käytä katsastamassa tuo koko perheen voimin niin pääsee koeistumaan takapenkin ja katsastamaan muut tilat ja laajennettavuuden.

Kovin on nihkeästi markkinoilla toistaiseksi sähköautoja, joissa on reilut tilat kolmelle takana. Tuntuu, että kaikki ovat kahdelle takapenkin matkustajalle sunniteltuja ja keskipenkki on vain äärimmäiseen hätään.
Kaverin Enyaqiin mahtui ihan kohtuullisesti 3 aikuista miestä takapenkille laskettelukamoissa ja laudat/sukset katolla suksiboksissa.

Meillä oli vielä pari lastenistuinta takakontissa kun ei jaksettu erikseen viedä niitä varastoon.

Jos tuohon ei mahdu, niin sitten kyllä ylipäätään tarvitsee jonkun VW Sharanin tjsp. että on oikeasti enemmän tilaa.

Se, että miten sinne taakse mahtuu niiden istuinten kanssa on sitten toinen juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 114
Kiitos kokemuksesta. Meillä ei ole enää kuin yksi tovin korokeistuimessa mutta vanhin alkaa olemaan jo äijämitoissa.

Pitäisi oikeastaan lähteä tutustumaan tuohon. Uskoisin että tilat riittäisivät, konttihan tuossa on ihan kelvollinen ja boksi löytyy suksien kuljettamiseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 405
Virran latauspisteet (esim. Humppilan Lasitehtaan tämä laturi: Charge ). Saako noista jäsenhintaan 0.35 eur/kWh latausta vain Virran omalla tilillä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 405
Kyllä. Kallis paikka kyllä lataa.
Siltä vaikuttaa. Usein Helsinki-Rauma-Helsinki väliä matkaavana yritän jo etukäteen suunnilleen miettiä, että miten vanhat reittivaihtoehdot (lataushintojen ja nopeuksien mukaan) soveltuu sitten sähköautoaikaan. Olisi helppoa jos tuohon Better Route Planneriin saisi valkattua vaihtoehdoiksi vaikka pelkän S-ryhmän tai vaikka Motonetin latauspisteet, että näkisi mitä kautta pitäisi mennä jos haluaisi mahdollisimman halpaa sähköä pisin matkaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 617
... ja luokkaa 3000 sykliä LFP-kemialla. 1500 sykliä onnistuu normaaleilla NMC-kemioilla kunhan akkua ei ladata aivan täyteen tai ajeta aivan nollille jatkuvasti. Jos akkua syklataan pääosin välillä 10-80% ja sen lämmöt pidetään "käyttöalueella", niin elinikää pitäisi tulla paljon...
1500*300 km, 450 000km
Menee reilusti yli mitä henkilöautolta odotetaan. Jos tuollaisen saavuttaa 70% autoista, niin se kuullostaa hyvältä. Ja henkilöauto käytössä ei oikein ole ideaa vaihdettavista aukuista, siis siihen ei kannata uhrata autonominaisuuksia.

Isot autot, isolla toimintasäteellä, tuolla kaavalle sitten loikkivat paljon pidempään, eli jatkossakin saatetaan nähdä nuorisolla isoja vanhoja paljon energiaakuluttavia autoja.

Jos tulevaisuudessa autoilla on kierrätysarvoa, mm akkujen ja muiden komponettia raaka-ainaiden arvossa, niin yli 10v autojen loppuun ajaminen ei osatajalle välttämättä riski, jos kallis vika tulee, niin paaliin ja uutta vastaavaa vanhusta tilalla. Hyvässä lykssä liikenteestä pysyy pois ne menneiden vuosien tekohengitetyty pommit.

Jos siis se akkukapasiteetti pysyy tuossa 50-70% välillä myynti lupauksesta, niin noilla ajelee ne sadankilometrin toimintasäteet ongelmitta. Jos autot vielä antaa nätin ja luotettavan akkuraportitin, niin se mallit voi saada muutaman euron lisäarvoa. Ja kyllä se tieto kulkee kentällä, mitkä mallit käytettynä sopii suomen oloihin, ja mitkä ei, niin ja toki se haltiakin oppii kerrasta, jos oma yksilö ei ole talviauto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 057
Siltä vaikuttaa. Usein Helsinki-Rauma-Helsinki väliä matkaavana yritän jo etukäteen suunnilleen miettiä, että miten vanhat reittivaihtoehdot (lataushintojen ja nopeuksien mukaan) soveltuu sitten sähköautoaikaan. Olisi helppoa jos tuohon Better Route Planneriin saisi valkattua vaihtoehdoiksi vaikka pelkän S-ryhmän tai vaikka Motonetin latauspisteet, että näkisi mitä kautta pitäisi mennä jos haluaisi mahdollisimman halpaa sähköä pisin matkaa.
Kannattanee suosiolla alkaa ajamaan Turun kautta niin ei tarvitse arpoa pisteitä samalla tarkkuudella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Siltä vaikuttaa. Usein Helsinki-Rauma-Helsinki väliä matkaavana yritän jo etukäteen suunnilleen miettiä, että miten vanhat reittivaihtoehdot (lataushintojen ja nopeuksien mukaan) soveltuu sitten sähköautoaikaan. Olisi helppoa jos tuohon Better Route Planneriin saisi valkattua vaihtoehdoiksi vaikka pelkän S-ryhmän tai vaikka Motonetin latauspisteet, että näkisi mitä kautta pitäisi mennä jos haluaisi mahdollisimman halpaa sähköä pisin matkaa.
Toi kwh+aika kombo on kyllä jotain mitä ei kyllä saisi olla. Jompi kumpi. Koita tossa nyt sitten laskea mitä lataus maksaa.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
484
Kovin on nihkeästi markkinoilla toistaiseksi sähköautoja, joissa on reilut tilat kolmelle takana. Tuntuu, että kaikki ovat kahdelle takapenkin matkustajalle sunniteltuja ja keskipenkki on vain äärimmäiseen hätään.
BMW iX saattaisi olla tarpeeksi tilava. Tai tänään julkaistu Mercedes EQS SUV. Siinä on jopa kolmas penkkirivi. Tuo malli kiinnostaa jopa itseäni, mutta luulen että tehokkaamman mallivaihtoehdon hinta alkaa Suomessa kakkosella :cigarbeye:
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Toi kwh+aika kombo on kyllä jotain mitä ei kyllä saisi olla. Jompi kumpi. Koita tossa nyt sitten laskea mitä lataus maksaa.
Tagilla tai rekisteröityneenä sovelluksessa tuo minuuttihinta tulee vasta tunnin jälkeen. Minusta 35c/kWh on suurteholatauksesta ihan kohtuullinen ja jos ei tunnissa saa tarpeeksi, sieltääkin vaihtaa AC-latauksen perään jos vielä tarvitsee jotain.

Norjassa on ainakin tosin yleinen malli, että pieni minuuttihinta, esimerkiksi 1,25kr/min pyörii kWh-hinnan päälle alusta asti. Kai siinäkin on tarkoituksena motivoida olemaan roikkumatta latauksessa ylimääräistä aikaa. Ja vaikka Norjassa kaikkea sähköautoiluun liittyvää tuetaan eri tavoin, halpa lataus ei ole yksi niistä tavoista, eli tien päällä siellä kyllä saa sähköstä ihan oikeastikin maksaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Tagilla tai rekisteröityneenä sovelluksessa tuo minuuttihinta tulee vasta tunnin jälkeen. Minusta 35c/kWh on suurteholatauksesta ihan kohtuullinen ja jos ei tunnissa saa tarpeeksi, sieltääkin vaihtaa AC-latauksen perään jos vielä tarvitsee jotain.

Norjassa on ainakin tosin yleinen malli, että pieni minuuttihinta, esimerkiksi 1,25kr/min pyörii kWh-hinnan päälle alusta asti. Kai siinäkin on tarkoituksena motivoida olemaan roikkumatta latauksessa ylimääräistä aikaa. Ja vaikka Norjassa kaikkea sähköautoiluun liittyvää tuetaan eri tavoin, halpa lataus ei ole yksi niistä tavoista, eli tien päällä siellä kyllä saa sähköstä ihan oikeastikin maksaa.
35c olisikin kiva mutta tuohan antaa 46c.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
35c olisikin kiva mutta tuohan antaa 46c.
Ihmettelin kovaa hintaa ja katsoin Virran sovelluksesta, joka sanoi 35c/kWh ja tunnin jälkeen 20c/min. Lienee linkin takana joku kertamaksuhinta niille, jotka eivät halua rekisteröityä. Helenin tunnareilla käytän, jos sillä jotain merkitystä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Ihmettelin kovaa hintaa ja katsoin Virran sovelluksesta, joka sanoi 35c/kWh ja tunnin jälkeen 20c/min. Lienee linkin takana joku kertamaksuhinta niille, jotka eivät halua rekisteröityä. Helenin tunnareilla käytän, jos sillä jotain merkitystä.
Jaa. Ehkä tuo on se etu mistä puhui.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 405
Jaa. Ehkä tuo on se etu mistä puhui.
Juuri näin. Linkissä näkyvän hinnan saa käyttämällä kertamaksua, vaikka luottokorttia, ilman mitään tiliä. Jos on rekisteröitynyt, saa sillä 35c/kWh hinnalla. Ja kuten tässä juuri opin, on Helen se paras vaihtoehto käyttää näissä :)

Kiitos kaikille neuvoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 114
BMW iX saattaisi olla tarpeeksi tilava. Tai tänään julkaistu Mercedes EQS SUV. Siinä on jopa kolmas penkkirivi. Tuo malli kiinnostaa jopa itseäni, mutta luulen että tehokkaamman mallivaihtoehdon hinta alkaa Suomessa kakkosella :cigarbeye:
Kummankin hinta karkaa niin kauas todellisuudesta ettei mitään mahdollisuuksia edes unelmoida näistä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
324
Nyt on sähköautobuumin myötä tehty ensimmäinen uuden auton osto! Nopeita liikkuja viime aikoina, kun dieselistä vajaa kuukausi sitten vaihdettiin sähköön ja lähes heti perään seuraavat kaupat.

Ioniq 5sta solmittiin tänään kaupat. Tämän vuoden puolella saapuu, kun oli liikkeen ennakkoon tilaama. Varustelista yksilössä ainakin kohtuullinen. Löytyy kaikki varusteet paitsi lasikatto!

Ajellaan nyt E-Nirolla siihen asti.

Pääsiäinen meni kattoessa kaikki mahdolliset videot, arvostelut ja vertailut ioniqista. Muutama viikko sitten käytiin koeajamassa Ioniq 5 ja EV6. Tykättiin Ioniqista enemmän.

Eihän se Ioniqkaan täydellinen toistaiseksi ole noiden latausten suhteen. Toivottavasti päivitykset korjaa. Itselleni fakta on kuitenkin se, että 95% lataan kotona ja kerran/kaksi kun käy riittävän etelässä tai pohjoisessa niin tarvii enemmän hyödyntää julkisia latureita.

Tällä hetkellä omien vertailujen perusteella on kuitenkin kova auto hinta/saatavuus/varuste suhteeltaan, joten uskalsin auton tilata.

Edit.
Eiköhän noiden isojen SUVien hinnat ole lähellä 100k, jos ei ylikin. Ajellaan Ioniqilla niin kauan, kunnes markkinoille tulee järkevä SUV/farmariauto tilavilla tiloilla. Luulisin, että tuon auton tiloilla pärjätään toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Nyt on sähköautobuumin myötä tehty ensimmäinen uuden auton osto! Nopeita liikkuja viime aikoina, kun dieselistä vajaa kuukausi sitten vaihdettiin sähköön ja lähes heti perään seuraavat kaupat.

Ioniq 5sta solmittiin tänään kaupat. Tämän vuoden puolella saapuu, kun oli liikkeen ennakkoon tilaama. Varustelista yksilössä ainakin kohtuullinen. Löytyy kaikki varusteet paitsi lasikatto!

Ajellaan nyt E-Nirolla siihen asti.

Pääsiäinen meni kattoessa kaikki mahdolliset videot, arvostelut ja vertailut ioniqista. Muutama viikko sitten käytiin koeajamassa Ioniq 5 ja EV6. Tykättiin Ioniqista enemmän.

Eihän se Ioniqkaan täydellinen toistaiseksi ole noiden latausten suhteen. Toivottavasti päivitykset korjaa. Itselleni fakta on kuitenkin se, että 95% lataan kotona ja kerran/kaksi kun käy riittävän etelässä tai pohjoisessa niin tarvii enemmän hyödyntää julkisia latureita.

Tällä hetkellä omien vertailujen perusteella on kuitenkin kova auto hinta/saatavuus/varuste suhteeltaan, joten uskalsin auton tilata.

Edit.
Eiköhän noiden isojen SUVien hinnat ole lähellä 100k, jos ei ylikin. Ajellaan Ioniqilla niin kauan, kunnes markkinoille tulee järkevä SUV/farmariauto tilavilla tiloilla. Luulisin, että tuon auton tiloilla pärjätään toistaiseksi.
AWD vai takaveto?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 057
Kyllähän se neliveto vähän rivakammalta tuntui, mutta en sitten tiedä olisiko lisärahan arvoinen. Ei takavetoisellakaan varsinaisesti tientukoksi jää...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 405
Nyt on sähköautobuumin myötä tehty ensimmäinen uuden auton osto! Nopeita liikkuja viime aikoina, kun dieselistä vajaa kuukausi sitten vaihdettiin sähköön ja lähes heti perään seuraavat kaupat.
Mikä sai näin nopeasti siirtymään e-Nirosta eteenpäin?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
Kyllähän se neliveto vähän rivakammalta tuntui, mutta en sitten tiedä olisiko lisärahan arvoinen. Ei takavetoisellakaan varsinaisesti tientukoksi jää...
Paitsi talvella ;) nimim. AWD premium joskus tulossa jos ei kulkutaudit ja maailmansodat lopeta elämää ja kaupankäyntiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 057
Paitsi talvella ;) nimim. AWD premium joskus tulossa jos ei kulkutaudit ja maailmansodat lopeta elämää ja kaupankäyntiä.
Tottahan tuokin, mutta +3 astetta ja vesisade ei ollut paras keli testata. Itsellä ajo on 99% paljaalla asfaltilla etelän "talvessa", niin suurin "kiinnostava" ero on 0-100 lukemassa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
324
Mikä sai näin nopeasti siirtymään e-Nirosta eteenpäin?
2 juniorin ja tavaroiden kuskaaminen. Niro ei ihan täytä perheellisen autolle täysimääräisesti 1. auton vaatimuksia. Aikaisemmat ollut farkkuja ja kyllä Niro käy nopeasti ahtaaksi, kun niihin vertaa.

Nyt saa lisäksi vetokoukun, joten pystyy kärryä vetämään tarvittaessa, sekä laittamaan pyörätelineen siihen.

Ioniq 5 on tasaisesti joka osa-alueella päivitys Nirosta.

Tulevaisuudessa ehkä voisi kiinnostaa Volkkarin Id buzz.

Itselläni 95% ajosta rannikkokaupungin/moottoritien suolatuilla teillä. En siksi nähnyt AWDtä lisäpanostuksen arvoiseksi. Kiihtyvyys oli kyllä koeajon AWD versiossa huikea, mutta eiköhän tuolla 7 sekunnin kiihtyvyydelläkin kerkeä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Miksi suurin osa sähköautoista on tullaisia pieniä tai katumaastureita? Tekeekö kukaan vielä täysveristä farmaria?
Olen totta puhuen ihmetellyt samaa... mutta olikos kiinalais-"brittiläisellä" MG:llä kuitenkin jotain sen suuntaista, jos oikein muistan?

Vai onko kyseessä se että farmarit ovat noin muutenkin, jostain kumman syystä, menettäneet suosiotaan? Polttiksissakin/hybrideissä halutaan lähinnä katumaastureita jos halutaan enemmän tavaratilaa yms.?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Näinpä. Skoda Enyaq vaikuttaisi tilojen (lue takapenkin) puolelta vaihtoehto, kun perheessä on 3 lasta. Pitäisi käytä katsastamassa tuo koko perheen voimin niin pääsee koeistumaan takapenkin ja katsastamaan muut tilat ja laajennettavuuden.

Kovin on nihkeästi markkinoilla toistaiseksi sähköautoja, joissa on reilut tilat kolmelle takana. Tuntuu, että kaikki ovat kahdelle takapenkin matkustajalle sunniteltuja ja keskipenkki on vain äärimmäiseen hätään.
Onko Euroopassa myytävissä uusissa polttiksissa/hybrideissä yhtään parempi tilanne? Jotenkin tuntuu että Euroopassa on aina suosittu kapeita autoja jotta ne mahtuvat Italian ja Ranskan pikkuruisilla kujille pyörimään yms.

Jos haluaa oikeasti isoa ja leveää autoa niin sitten pitää muuttaa Amerikkaan. Amerikkalaista superisoa avolava-autoa en kyllä sitten toisaalta saisi mitenkään mahtumaan taloyhtiön ahtaaseen parkkipaikkaani, johon kapea Renault Zoekin mahtuu vain tarkasti sijoittelemalla, ja olisi semmoisella vaikeaa jopa monessa parkkihallissakin Suomessa. Ylöspäin nousevat Lamborghini-ovet voisivat olla pop jotta pääsee autostaan ulos kun toinen auto on kyljessä kiinni.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Nyt on sähköautobuumin myötä tehty ensimmäinen uuden auton osto! Nopeita liikkuja viime aikoina, kun dieselistä vajaa kuukausi sitten vaihdettiin sähköön ja lähes heti perään seuraavat kaupat.

Ioniq 5sta solmittiin tänään kaupat. Tämän vuoden puolella saapuu, kun oli liikkeen ennakkoon tilaama. Varustelista yksilössä ainakin kohtuullinen. Löytyy kaikki varusteet paitsi lasikatto!

Ajellaan nyt E-Nirolla siihen asti.

Pääsiäinen meni kattoessa kaikki mahdolliset videot, arvostelut ja vertailut ioniqista. Muutama viikko sitten käytiin koeajamassa Ioniq 5 ja EV6. Tykättiin Ioniqista enemmän.

Eihän se Ioniqkaan täydellinen toistaiseksi ole noiden latausten suhteen. Toivottavasti päivitykset korjaa. Itselleni fakta on kuitenkin se, että 95% lataan kotona ja kerran/kaksi kun käy riittävän etelässä tai pohjoisessa niin tarvii enemmän hyödyntää julkisia latureita.

Tällä hetkellä omien vertailujen perusteella on kuitenkin kova auto hinta/saatavuus/varuste suhteeltaan, joten uskalsin auton tilata.

Edit.
Eiköhän noiden isojen SUVien hinnat ole lähellä 100k, jos ei ylikin. Ajellaan Ioniqilla niin kauan, kunnes markkinoille tulee järkevä SUV/farmariauto tilavilla tiloilla. Luulisin, että tuon auton tiloilla pärjätään toistaiseksi.
Onnittelut! Itsellä alkaa pahasti näyttää siltä, että Ioniq 5 olisi tulossa talliin. ID4:ään verrattuna tykkäsin enemmän tästä, koeajossa oli ID4 GTX ja Ioniq 5 awd premium.

Kysymys on vielä se, että ottaako awd:n vai tyytyykö takatuuppariin. Rwd:n puolesta puhuu hankintatuen kanssa 9k€ halvempi hinta, aavistuksen parempi range ja isompi frunk. Awd:tä puoltaa hyvät ajo-ominaisuudet kelillä kuin kelillä, teho sekä (aavistuksen?) paremmin säilyvä jälleenmyyntiarvo. Lisäksi rwd:n voi myyjän mukaan tuurilla saada reilussa puolessa vuodessa, kun taas awd:n kanssa menee vähintään 11kk.

Oulun korkeudella lunta toisinaan tulee ihan kiitettävästi, joten siinä suhteessa awd:sta olisi konkreettista hyötyä. Toisaalta taas paskalla kelillä voi olla ajamatta ja jäädä kotikonttorille töihin. Matka-ajoa tulee harvakseltaan (yli 100km matkoja ehkä 6-10 kertaa vuodessa), pääsääntöisesti ajot koostuu taajama-ajosta. Lisäksi itselle jäänyt internetsin perusteella sellainen kuva, että rwd ioniq menee lumella aika kivasti, toisin kuin esim takaveto id4.

Mites täällä on rwd ioniqin omistajia? Riittääkö rwd omiin ajoihin, vai onko pitänyt kokea katumusta siitä, että ei ottanut nelikkoa?

PS. Vertailen siis autoja samoilla varusteilla, eli style safety packilla. Premiumissa tuntuu että maksaa turhasta styleen verrattuna.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Tottahan tuokin, mutta +3 astetta ja vesisade ei ollut paras keli testata. Itsellä ajo on 99% paljaalla asfaltilla etelän "talvessa", niin suurin "kiinnostava" ero on 0-100 lukemassa.
Asutko Virossa vai missä? Mielestäni Suomen etelässä oli kyllä talviajokelejä jotain 70-80 päivää. Ovat kyllä tuskallisen kalliita nelivetoiset sähköautot.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 958
Olen totta puhuen ihmetellyt samaa... mutta olikos kiinalais-"brittiläisellä" MG:llä kuitenkin jotain sen suuntaista, jos oikein muistan?

Vai onko kyseessä se että farmarit ovat noin muutenkin, jostain kumman syystä, menettäneet suosiotaan? Polttiksissakin/hybrideissä halutaan lähinnä katumaastureita jos halutaan enemmän tavaratilaa yms.?
Ovathan SUV’t ihan käteviä…

Jossain mainittiin lattiaan tulevien akkujen helposti paksuntavan alustaa jota ei huomaa niin selvästi SUV’ssa. En tiedä kuinka järkevä selitys, urheilullisia autojakin kuitenkin riittää.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 866
Ovathan SUV’t ihan käteviä…

Jossain mainittiin lattiaan tulevien akkujen helposti paksuntavan alustaa jota ei huomaa niin selvästi SUV’ssa. En tiedä kuinka järkevä selitys, urheilullisia autojakin kuitenkin riittää.
Ainakin Tesla S:iä testatessa usein kommentoidaan miten korkea takapenkin lattia on ja aikuiset istuu siellä takana polvet suussa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
BMW iX saattaisi olla tarpeeksi tilava. Tai tänään julkaistu Mercedes EQS SUV. Siinä on jopa kolmas penkkirivi. Tuo malli kiinnostaa jopa itseäni, mutta luulen että tehokkaamman mallivaihtoehdon hinta alkaa Suomessa kakkosella :cigarbeye:
Hmmm, takavetoisessa ja nelivetoisessa samat tehot (450-malli) vaikka toisessa yksi moottori enemmän....?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 695
Ainakin Tesla S:iä testatessa usein kommentoidaan miten korkea takapenkin lattia on ja aikuiset istuu siellä takana polvet suussa.
Hitto pitäisi melkein käydä koeistumassa oma 3:n mutta jotenkin mielikuva olisi että samaa olisi 3:ssa. Jos takana ei ketään tuo tasainen lattia on ihana esim tavarankuljetuksiin jne jne mutta jos on kuten muistelen niin ei siinä kyllä itse halua liikaa istuskella pitkäkoipisena.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Onhan tuosta tehokkaampikin neliveto saatavilla.
No on mutta se ei ollut pointtini, voisi kuvitella että lisämoottorilla tulisi edes vähän lisää tehoa. Ilmeisesti tossa 580 versiossa on se takaveto-450:n takamoottori ja neliveto-450:n etumoottori. Neliveto 450:ssä on sitten pienemmät moottorit edessä ja takana.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 209
No on mutta se ei ollut pointtini, voisi kuvitella että lisämoottorilla tulisi edes vähän lisää tehoa. Ilmeisesti tossa 580 versiossa on se takaveto-450:n takamoottori ja neliveto-450:n etumoottori. Neliveto 450:ssä on sitten pienemmät moottorit edessä ja takana.
Tuo 450-neliveto on aika vastaava kuin BZ4X:n neliveto-versio eli kokonaisteho ei juuri kasva vaan molemmissa päissä on pienemmät moottorit. Suurempi kokonaisteho vaatinee myös muutoksia tehoelektroniikkaan ja kahta pienempää moottoria käyttämällä saattaa olla mahdollista tehdä "jatkuva neliveto" ilman että range kärsii niin paljon. Esim. VAG:lla on käsittääkseni edessä induktiomoottori, joka tulee vain tarvittaessa mukaan ja Kialla/Hyundailla taisi olla kytkin, jolla etumoottori saadaan irti kun sitä ei tarvita.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 617
Tuo 450-neliveto on aika vastaava kuin BZ4X:n neliveto-versio eli kokonaisteho ei juuri kasva vaan molemmissa päissä on pienemmät moottorit. Suurempi kokonaisteho vaatinee myös muutoksia tehoelektroniikkaan ja kahta pienempää moottoria käyttämällä saattaa olla mahdollista tehdä "jatkuva neliveto" ilman että range kärsii niin paljon. Esim. VAG:lla on käsittääkseni edessä induktiomoottori, joka tulee vain tarvittaessa mukaan ja Kialla/Hyundailla taisi olla kytkin, jolla etumoottori saadaan irti kun sitä ei tarvita.
Neliveto ei kai tarvi muutenkaan lisätehoa jos menee marginaaleihin massa/kitka yms listä tarvetta vaativat tekiät. (jos ei siis nelivetoa ole tehty sen takia että saadaa isompi teho käyttöön)

En keskustellusta autosta tiedä, mutta eikö joissain toteutuksissa ole moottorien max tehojen summa isompi kuin maximi kokonais teho. Jos siis auto muuten sellainen että olisi hyötyä mahdollisuudesta ohjata tehoa eri tilanteissa eri kulmiin ja siitä niin paljon hyötyä että siitä ollaan valmiita maksamaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
kahta pienempää moottoria käyttämällä saattaa olla mahdollista tehdä "jatkuva neliveto" ilman että range kärsii niin paljon.
Ai niin että toinen moottori liikuttaa autoa samalla kun toinen generoi? :)

Cybertruckiin taisi tulla napakohtaiset moottorit joka pyörään, en tiedä onko markkinoilla sellaista autoa jo. Ratkaisussa on varmasti hyvät ja huonot puolet. Kuopattuun Toroidioniin oli myös sellaiset suunnitteilla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 209
Ai niin että toinen moottori liikuttaa autoa samalla kun toinen generoi? :)
Juuri näin :) Sähkömoottoreillakin hyötysuhde riippuu kuormituksesta ja aivan pienellä kuormalla hyötysuhde on huono.

Cybertruckiin taisi tulla napakohtaiset moottorit joka pyörään, en tiedä onko markkinoilla sellaista autoa jo. Ratkaisussa on varmasti hyvät ja huonot puolet. Kuopattuun Toroidioniin oli myös sellaiset suunnitteilla.
Cyberiin ja S Plaidiin on tulossa huippumalliksi 3-moottorinen versio eli takana kaksi ja edessä yksi. Muistaakseni ei kuitenkaan napamoottoreita kuten Toroidionissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Ovathan SUV’t ihan käteviä…

Jossain mainittiin lattiaan tulevien akkujen helposti paksuntavan alustaa jota ei huomaa niin selvästi SUV’ssa. En tiedä kuinka järkevä selitys, urheilullisia autojakin kuitenkin riittää.
Täytyy myöntää etten ihan tarkalleen tiedä miten SUV määritellään, ja miten eroaa vaikka farmarista.
Molemmissa käsittääkseni yleensä melko paljon tilaa, varsinkin tavaratilaa, mutta tuppaako farkku olemaan sitten monesti pitempi auto, kun taas SUV korkeampi ja myös isompi maavara?

Mistä sitten kai päästään kysymykseen, miksi pitää olla farmari eikä SUV? Halvempi, SUV:n hinnassa enemmän katetta?
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 109
Sen enempää sähköautoihin puuttumatta, lähtökohtaisesti farmareissa on aina enemmän tilaa, SUV:t ovat vain korkeampi jolloin ehkä kivempi nousta kyytiin ja pois. Thats it.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 106
Viestejä
4 307 002
Jäsenet
71 984
Uusin jäsen
Jonesy

Hinta.fi

Ylös Bottom