Yleistä keskustelua sähköautoista

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Katselin noita akkutakuita. Tyypillisesti 160 tkm, 8 vuotta ja lisärajoituksena että kapasiteetin pitää mennä alle 70%:n alkuperäisestä ns. 100%:sta.
Jos nyt käy tulevaisuudessa niin että vaikka 30% 10 vuotta vanhoista sähköautoista joutaa paaliin akun takia en välttämättä näe sitä huonona asiana Suomen jo korkean autojen keski-iän kannalta. Eri juttu sitten onko ihmisillä enää varaa (ja halua) uusiin autoihin. Luulen kuitenkin että tämä hintojen nousu ja kova inflaatio on väliaikaista. Ympäristön kannalta tuo akkugate on vähän fifty-sixty.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
106
En tiedä onko tuo lupaus sama kuin takuu, eli jos ennen kymmentä vuotta menee 89%, akku menee takuuvaihtoon?
vielä 10 vuoden käytön jälkeen akustot kykenevät saavuttamaan 90 % alkuperäisestä suoritustasosta.

Eiköhän tuo ole sama kuin muillakin, eli ei takuukorjaus tarkoita uutta akustoa vaan korjaus voi tarkoittaa vaikka yhden akun tai akkuosion korvaamista parempi kuntoisella käytetyllä yksilöllä. Kunhan tuo lupaus 90% toteutuu sen takuuajan niin takuulupaus on toteutettu.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Suurin riski akuissa on se että valmistajat alkavat valamaan niitä akustoja, niin että se on yksi klöntti, jossa on vaan töpseli kyljessä.

Itseasiassa näin todennäköisesti tapahtuukin, jos sitä ei jotenkin säädöksillä estetä. Valmistajan kannaltahan optimaalinen tilanne on se että sillä on monopoli tuotteensa jälkimarkkinoihin.
Eikös esim. Tesla tuota just kehittele, nimenomaan LFP-akkujensa kanssa?

Käsittääkseni tarkoituksena ei ole estää akkujen vaihtoa tai korjaamista, vaan (tietysti) alentaa auton valmistuskustannuksia ja myös keventää autoa, kompensoidakseen LFP-akkujen huonompaa energiatiheyttä eli suurempaa painoa tietylle kWh-kapasiteetille.

Sinänsä LFP-akut tuohon kai soveltuvatkin paremmin jos kestävät jopa 4x NMC ja NCA-akkujen eliniän, ja ovat rakenteeltaankin fyysisesti kestävämpiä joten soveltuvat siihen että ne ovat osana korin tukirakennetta.

En tiedä onko Tesla tai joku muu sitten suunnittelemassa myös NMC ja NCA-akkujen "valamista" osaksi korirakennetta... mitäs sitten tekevät jos akun kapasiteetti laskee liikaa takuuaikana tai menee rikki, antavat kokonaan uuden auton takuussa?

Sinänsä voisi olla järkevä joku EU-direktiivi että sähköautojen akkujen pitää olla jälkikäteen vaihdettavissa/korjattavissa... mutta siinä voi olla myös sudenkuoppansa, esim. että siten suunnitellut sähköautot ovat kalliimpia ja/tai raskaampia (koska esim. LFP-akut eivät voisikaan korvata osaa auton korirakenteesta). Näin ihan maallikkona pohtien...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
vielä 10 vuoden käytön jälkeen akustot kykenevät saavuttamaan 90 % alkuperäisestä suoritustasosta.

Eiköhän tuo ole sama kuin muillakin, eli ei takuukorjaus tarkoita uutta akustoa vaan korjaus voi tarkoittaa vaikka yhden akun tai akkuosion korvaamista parempi kuntoisella käytetyllä yksilöllä. Kunhan tuo lupaus 90% toteutuu sen takuuajan niin takuulupaus on toteutettu.
Joo en tiedä miten käytännössä menee. Olen jotain videoita nähnyt Leafien akkuvaihdoista, ja niissä on tunnuttu aina vaihdettavan koko akkupaketti uudempaan (yleensä ne uudemmatkin akkupaketit ovat olleet jo käytettyjä mutta parempikuntoisia kuin vaihtoon menevä?), ja kehitelty siihen väliin jotain adaptereita kun uudemmassa Leaf-akustossa on erilaiset portit tms...

Lisäksi jos kerran jossain ainakin LFP-akullisissa autoissa akku tulee osaksi kiinteää korirakennetta, en tiedä miten akun korjaaminen (tai edes vaihto) niissä onnistuu...

Mietin miten tuo akkujen korjaus tapahtuu esim- nykyisissä Tesloissa? Eikö siellä ole valtava määrä "sormiparistoja" vieri viereen ahdettuina kehikkoon? Otetaanko ne kaikki ulos, mitataan kaikki yksitellen missä on selvästi vähentynyt kapasiteetti, ja kaikki taas takaisin (osa uusia)? Joku osaa varmaan kertoa jos tekee tuota työkseen...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 598
Vaggineisiin nyt tulossa ripeämpi infotainmentti? Tässä polttisauton testi, mutta silti relevantti, koska käyttöjärjestelmä on sama. Eli nyt on Golfiin tullut ripeämmällä raudalla oleva infotainmentti ja näyttäisi pyörivän ripeämmin (kohdasta 3:47 eteenpäin). Ei täysin sulava, mutta vaikuttaa selvästi paremmalta kuin aiemmin.

 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 308
Tuskin kukaan ainakaan oletti että prosenttirajan puuttuminen tarkoittaisi sitä että jos akun State Of Health on 7 vuoden jälkeen 99%, akun voisi vaihtaa ilmaiseksi takuussa?
Näissähän pitää aina miettiä se huonoin skenaario eli worst case scenario esim. näin: Henkilö A ostaa uuden sähköauto hinnalla 49 900 €. Auto hänelle luovutetaan talvella, jolloin hän olettaa että autolla pääsee suomen talvikelissä 200 km. Kesällä oletus on lähemmäs 400 km. Akun kanssa käyn niin että henkilölle A sattuu käteen musta pekka ja hänen autonsa akun kapasitetti romahtaa ensimmäsen latauksen aikana 71%:iin ja pysyy siinä jatkolataustenkin aikana. Takuu ei kata akun vaihtoa tai korjausta, koska sen kapasiteetti on takuurajan yläpuolella. Asiakas kyllä voisi ostaa autoon itse uuden akun mutta se maksaa 15 000 €.

Käytännössä tuossa ajomatkasta tippuuu pois lähemmäs kolmannes ja suomen talvikelissä 200 km autosta tuli 140 km auto, eikä siinä ole takuunäkökulmasta katsottuna mitään vikaa. Tämmöisellä autolla pitäisi sitten ajaa 8 vuotta ja toivoa että jossakin kohtaa akun kapasiteetti laskee alle 70%:n.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Näissähän pitää aina miettiä se huonoin skenaario eli worst case scenario esim. näin: Henkilö A ostaa uuden sähköauto hinnalla 49 900 €. Auto hänelle luovutetaan talvella, jolloin hän olettaa että autolla pääsee suomen talvikelissä 200 km. Kesällä oletus on lähemmäs 400 km. Akun kanssa käyn niin että henkilölle A sattuu käteen musta pekka ja hänen autonsa akun kapasitetti romahtaa ensimmäsen latauksen aikana 71%:iin ja pysyy siinä jatkolataustenkin aikana. Takuu ei kata akun vaihtoa tai korjausta, koska sen kapasiteetti on takuurajan yläpuolella. Asiakas kyllä voisi ostaa autoon itse uuden akun mutta se maksaa 15 000 €.

Käytännössä tuossa ajomatkasta tippuuu pois lähemmäs kolmannes ja suomen talvikelissä 200 km autosta tuli 140 km auto, eikä siinä ole takuunäkökulmasta katsottuna mitään vikaa. Tämmöisellä autolla pitäisi sitten ajaa 8 vuotta ja toivoa että jossakin kohtaa akun kapasiteetti laskee alle 70%:n.
Väitän, että kuluttajansuojaviraston kanssa ei tarvitse montaa minuuttia puhua, jos sun uudessa autossa putoaa kolmannes myydystä akustosta pois pelistä.

Noista akkujen yksittäisten solujen vaihdoista mietityttää kun työssäni vaihdetaan ylläpitoakkuja turvajärjestelmiin. Jos sieltä 230 V:n 18 akun järjestelmästä putoaa akku tai pari pois pelistä, niin käytännössä aina uusitaan koko paketti. Jos vaihtaa yksittäisen akun välistä niin se ei kauaa siellä asiaa korjaa, kun akkujen jännite alkaa heittelemään ja akut kyrvähtävät. Nämä toki erilaisia akkuja tyystin mutta kuriositeettina.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 074
EDIT: Voi jenha että Toyota on mennyt laittamaan akun latausluukun surkeaan paikkaan... Siinä saa monella latauspisteellä tarkasti parkkeerata autoa että paksu CCS-latauspiuha ylettyy sinne. Fäck! Olen edelleen sitä mieltä että latausluukku keulassa on paras paikka, tuo "melko keskellä jollain sivulla" taas surkein mahdollinen... Parkkeerataanko tuo auto Lidlin latauspaikalla poikittain, vieden kaksi latauspaikkaa?
Kyllä itelle taas juurikin tuo kohta, kuskinpuoleinen lokasuoja latausportin kohdaksi on se sopivin, sitten keula. Inhottavasti omaan makuun meni latausportti väärään paikkaan tuossa uudessa, mielenkiintoisessa autossa, Meganessa, hantinpuolelle mutta ihan päin pers***ttä paikka on ev6:ssa tai jossain mersuissa siellä oik takakulmassa jossan puskurin tasossa :D :thumbsdown:
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
Suurin riski akuissa on se että valmistajat alkavat valamaan niitä akustoja, niin että se on yksi klöntti, jossa on vaan töpseli kyljessä.

Itseasiassa näin todennäköisesti tapahtuukin, jos sitä ei jotenkin säädöksillä estetä. Valmistajan kannaltahan optimaalinen tilanne on se että sillä on monopoli tuotteensa jälkimarkkinoihin.
Tesla tekee valitettavasti juuri näin. Jossain injektoimassassa ovat kennot puristuksissa. Kelpaa lähinnä silputen kierrätettäväksi.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Kyllä itelle taas juurikin tuo kohta, kuskinpuoleinen lokasuoja latausportin kohdaksi on se sopivin, sitten keula. Inhottavasti omaan makuun meni latausportti väärään paikkaan tuossa uudessa, mielenkiintoisessa autossa, Meganessa, hantinpuolelle mutta ihan päin pers***ttä paikka on ev6:ssa tai jossain mersuissa siellä oik takakulmassa jossan puskurin tasossa :D :thumbsdown:
Tämä kanssa mielestäni paras paikka. Ei pysty ymmärtää miksi i4 se on siirretty sinne mistä normaalisti tankataan kun bemarin hybrideissäkin se on siinä lokarissa. Tuon joutuu sitten aina peruuttaa parkkiin. :(
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
970
Ei kukaan oleta että amg mersun 2v takuun loppuessa moottori jysähtää hintaan 50k€ myöskään?
(Ihan perus autojenkin moottorit maksavat uutena lähes 20k).
Tuossa voi varmaan vähän vaihtelua olla, mutta esim. uuden Mazda skyactive moottorin sai ainakin muutama vuosi sitten reilulla 5k:lla ja tuo on kuitenkin moderni 2.5l kone, aika kaukana ollaan 20k:sta.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
154
Eikös toi keulan portti ole alttina loskapaskalle ja sitä myöten jäätymiselle? Eikä se tunnu olevan ihan de facto, että luukku olisi lämmitetty. Ilmeisesti Leafissa oleva hieman ylempi sijainti on ainakin ajaessa tulevan loskan suhteen turvallisempi mutta tietysti ulkona lumisateessa vielä inhottavampi latauksen aikana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 393
Väitän, että kuluttajansuojaviraston kanssa ei tarvitse montaa minuuttia puhua, jos sun uudessa autossa putoaa kolmannes myydystä akustosta pois pelistä.

Noista akkujen yksittäisten solujen vaihdoista mietityttää kun työssäni vaihdetaan ylläpitoakkuja turvajärjestelmiin. Jos sieltä 230 V:n 18 akun järjestelmästä putoaa akku tai pari pois pelistä, niin käytännössä aina uusitaan koko paketti. Jos vaihtaa yksittäisen akun välistä niin se ei kauaa siellä asiaa korjaa, kun akkujen jännite alkaa heittelemään ja akut kyrvähtävät. Nämä toki erilaisia akkuja tyystin mutta kuriositeettina.
Jos siihen akustoon vaihtaa yhden kennon, niin korvaavan kennon pitää olla suunnilleen samassa kunnossa kuin muidenkin.

Käsittääkseni noi takuu korjaukset toimii näin, eli niillä on siellä akun korjauskeskuksessa purettuja akkuija, joiden kennojen kapa on mitattu, kun tulee korjaukseen akusto jossa on kenno rikki, mitataan jäljellä olevat kennot ja otetaan hyllystä vastaavan kapasiteetin käytetty kenno sinne sekaan.

Tuon takiahan merkkiliikkeessä ei sitä akkua raoteta lainkaan, vaan mikä tahansa siihen liittyvä ongelma, niin vaihdetaan koko akkupaketti ja lähtetään se viallinen keskitettyyn huoltoon.

Sinänsä aktiivisella balansoinnilla sinne voidaan kyllä laittaa parempikin kenno väliin, mutta se ei ole kovin järkevää eikä niin energiatehokasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 393
Ja 4680 myötä ne tulee osaksi autoa/runkoa.
Ehkä noissa on sitten jokin metodi jolla yksittäinen kenno voidaan ohittaa ja lisätä sitä vastaamaan apukenno.

Väistämättä myös takuuaikana jokin noista tulee hajoamaan, enkä usko että tesla vaihtaa koko auton toiseen... Siis vaikka ne siirtysisvät johonkin auton vuokrausmalliin, jossa asiakas ei tuosta voi kieltäytyä, niin tuo ei voi olla taloudellista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 236
Ehkä noissa on sitten jokin metodi jolla yksittäinen kenno voidaan ohittaa ja lisätä sitä vastaamaan apukenno.

Väistämättä myös takuuaikana jokin noista tulee hajoamaan, enkä usko että tesla vaihtaa koko auton toiseen... Siis vaikka ne siirtysisvät johonkin auton vuokrausmalliin, jossa asiakas ei tuosta voi kieltäytyä, niin tuo ei voi olla taloudellista.
Selviää ajan kanssa. Vielä ei ole ainuttakaan tuollaista saatu asiakkaalle asti ja kaikki vielä lasten kengissä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 406
Eikö tämä nyt ole about ala-asteen matikan tehtävän tasoinen laskeminen?
Eihän se tosiaan vaikeaa ole, mutta olisi hauska pystyä nopeasti siinä latauskäyrää seuraillessaan arvioimaan, että kannattaako yhä latailla minuuttitaksalla vai siirtyä kWh-perusteiseen veloitukseen. Pitää varmaan vaan saada kertotaulun tapaan valmiiksi kalloon tietyt perusmuunnokset, ettei tarvitse alkaa tyhmässä päässä tekemään laskuja siinä paikanpäällä, kun latausnopeus vaihtelee kelin sekä laturin ja hinta latauspaikan mukaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eikö tämä nyt ole about ala-asteen matikan tehtävän tasoinen laskeminen?

Vai onko se jo yläasteen kun on kW vs kWh?

25c/kWh*40kW = 1000c/h = 10€/h
20c/min on tietty yllättäen 12€/h.

Jos lataus kestää 15min, niin hintaeroa on 50snt ja kummallakin latautuu 10kWh.

Per kWh ero on huima, mutta kaikkihan meistä tekevät mitä vaan säästääkseen 50snt ”tankkauksessa”.
Ala-aste -tasoisella matikalla saa ala-aste -tasoisen arvauksen. Jos hinnoitteluperuste on kilowattitunti, voi päästä melko hyvään arvioon tietämällä aiemmista latauksista auton verkosta-akkuun hyötysuhteen. Minuuttihinnoittelulla taas pitäisi etukäteen osata ennustaa tuleva latauskäyrä ja integroida sitä pitkin. Energia-perusteisellakaan hinnoittelulla ei tietenkään saa oikeaa vertailulukua laskemalla vain hinta*teho, koska tehon laskiessa hinta aikayksikköä kohden laskee ja päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Parkkiin keula edellä ajavat ovat suunnitelmallisuuteen kykenemättömiä ali-ihmisiä. Syytäkin opetella sivistyneille tavoille.
Ei se olisi ehkä iso ongelma jos latausportti olisi takana keskellä.

Julkisilla latauspaikoilla, missä suoraan parkkipaikkojen edessä tai välissä on latauspömpelit, näen näillä "toispuoleisilla" aina arpomista kumpaan paikkaan voivat mennä jotta paksu CCS-laturipiuha ylettyy ja taipuu latausportille asti.

Jos latauportti on oikeasti edessä tai takana, EIKÄ jommassa kummassa kyljessä (edessä/takana/keskellä), sitten tuota ongelmaa ei ole. Paikka kuin paikka käy, joko etu- tai takaperin.

Tesla Chargereilla en ole käynyt kun ei ole Teslaa. Ymmärrän että ne on suunniteltu juuri niin että Teslojen, joissa on portti aina samassa kohdassa samalla kyljellä, sopii mennä niihin just oikein tietty kylki kiinni. Nyt niitäkin availlaan muille automerkeille, ja Tesla-Björnin videoista olen ollut ymmärtävinäni että nyt on ongelma kun automerkit joissa latausportti on toisella puolella, pysäköivät noille paikoille "väärin".

Tuon lisäksi toki preferoin etuosaa koska kun ajan autoni kotini parkkiruutuun missä latausasema on jokseekin ruudun edessä (tai oikeastaan vieruspaikan ja minun paikkani välissä edessä), siihen peruuttamalla olisi sitten ikävä ottaa ostoskasseja ulos takatilasta, varsinkin talvella kun sitten joutuu seisoskelemaan hangessa (syksyllä mudassa). Latauspiuhan siinä mahduu vielä asettamaan paikalleen joutumatta tarpomaan hangessa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Eikös toi keulan portti ole alttina loskapaskalle ja sitä myöten jäätymiselle?
Yhden talven vankalla kokemuksella, ainakaan Zoe:ssa se ei ole ollut ongelma, vaikka alunperin viime syksynä muuta pelkäsinkin. Tuli ajettua paljon kaikenlaisessa kelissä, plusmiinus nollakeleistä loskineen ja alijäähtynytvesisateista -21 asteen pakkasiin, ja kaikkeen siltä väliltä.

Muista automerkeistä en osaa sanoa. Zoen latausluukku on aika jykevä, syvä ja paksu, ja olen nähnyt että joissakin muissa autoissa, myös niissä joissa latausluukku on edessä, se on joku ihme ohut muoviläppä tai vastaava.

Tuolla sivulla näkyy alempana miltä Zoen latausluukku näyttää avattuna:


Kaksi kertaa menneen talven aikana muistan Zoen latausluukun tarvinneen hieman lisäavitusta avaamiseen, eli ei ponnahtanut auki suoraan nappia painamalla. Kumpikaan tapaus ei ollut ajon jälkeen, vaan auto oli ollut parkissa latausluukku kiinni ja yön aikana oli satanut paljon alijäähtynyttä vettä joka oli kuorruttanut auton muutenkin jäällä. Kyseinen jäätyvä vesi oli päässyt sitten jäätymään myös latausluukun saumoihin.

Molemmissa tapauksissa luukku kyllä aukesi helposti kun ohuella avaimella hieman avitti luukkua auki latausluukun saumakohdasta, siihen jäätynyt jää irtosi ja luukku aukesi. Operaatiota helpotti luukun jykevyys niin ei tarvinnut pelätä että luukku menisi siinä samalla rikki.

Noissa tapauksissa luukku olisi kaiketi jäätynyt riippumatta missä se olisi ollut, paitsi jos se olisi sijoitettu auton pohjaan.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
898
Parkkiin keula edellä ajavat ovat suunnitelmallisuuteen kykenemättömiä ali-ihmisiä. Syytäkin opetella sivistyneille tavoille.
Olen katsellut näiden sivistyneiden yli-ihmisten parkkeeraustaitoja. Vinoparkkeeraus taitaa olla asian ydin. Oikeastaan ainoa paikka jossa auto saadaan lähes suoraan, on kadunvarren vinoparkkeerausruudut, joihin tietysti pitää peruuttaa, vaikka se vaatii useita vekslauksia edestakaisin. Sama pitää tehdä myös ruudusta lähdettäessä. Pysäköinnin suoruuden hyötykin jää hieman kyseenalaiseksi, johtuen parkkipaikan luonteesta...

Keulassa oleva latausliitin näyttäisi olevan kätevin ainakin sillä perusteella kuinka hyvin auto mahtuu lataukseen tarkoitettuun ruutuun.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Parkkiin keula edellä ajavat ovat suunnitelmallisuuteen kykenemättömiä ali-ihmisiä. Syytäkin opetella sivistyneille tavoille.
Kerro lisää. Pääsääntöisesti ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin ruutuun peruuttaminen. Ei kannata yleistää omia tottumuksiaan kaikkiin ihmisiin siten, että kuvittelee mielessään kaikki erimieltä olevat vähä-älyiseksi.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 109
Kerro lisää. Pääsääntöisesti ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin ruutuun peruuttaminen. Ei kannata yleistää omia tottumuksiaan kaikkiin ihmisiin siten, että kuvittelee mielessään kaikki erimieltä olevat vähä-älyiseksi.
Riippuu paikasta. Kaupan pihassa blondi parkkiin tai peruuttaminen ruutuun on järkevämpää kun liikennettä on enemmän joten siitä poistuminen ajamalla eteenpäin on helpompaa ja näkee paremmin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Kerro lisää. Pääsääntöisesti ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin ruutuun peruuttaminen. Ei kannata yleistää omia tottumuksiaan kaikkiin ihmisiin siten, että kuvittelee mielessään kaikki erimieltä olevat vähä-älyiseksi.
Ainoa hyvä peruste parkkiruutuun peruuttamisella mitä olen kuullut on että ruudusta poistuminen on helpompaa ja turvallisempaa etiäpäin.

Toki tuohonkin voisi ilkeästi kommentoida että hankalaa ja vaarallista peruuttaminen pois ruudusta on höhläkkeille jotka eivät osaa havainnoida ympäristöään. Meille ninjoille se ei ole homma eikä mikään.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Riippuu paikasta. Kaupan pihassa blondi parkkiin tai peruuttaminen ruutuun on järkevämpää kun liikennettä on enemmän joten siitä poistuminen ajamalla eteenpäin on helpompaa ja näkee paremmin.
Monesti tosin ostosten pakkaaminen takakonttiin on silloin hankalaa, riippuen mitä ruudun päässä on. Joskus siinä on joku iso kannatintolppa, joskus seinä (tai se latauspiste) lähellä, joskus vastakkaisen auton keula tai perä liian lähellä tms.

Tämä on näitä makujuttuja, onneksi itsekukin saa mennä ruutuun kumminpäin haluaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 109
Monesti tosin ostosten pakkaaminen takakonttiin on silloin hankalaa, riippuen mitä ruudun päässä on. Joskus siinä on joku iso kannatintolppa, joskus seinä (tai se latauspiste) lähellä, joskus vastakkaisen auton keula tai perä liian lähellä tms.

Tämä on näitä makujuttuja, onneksi itsekukin saa mennä ruutuun kumminpäin haluaa.
Niin totta juu. Kaikkialle ei juu kannata peruuttaa
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Ainoa hyvä peruste parkkiruutuun peruuttamisella mitä olen kuullut on että ruudusta poistuminen on helpompaa ja turvallisempaa etiäpäin.

Toki tuohonkin voisi ilkeästi kommentoida että hankalaa ja vaarallista peruuttaminen pois ruudusta on höhläkkeille jotka eivät osaa havainnoida ympäristöään. Meille ninjoille se ei ole homma eikä mikään.
Kehtaisin kyllä väittää että ruutuun peruuttaessa on paljon parempi kokonaistilannetaju kuin ruudusta peruuttaessa. Kun peruutat ruutuun, olet juuri ajanut sitä väylää jonka varrella ruutu sijaitsee, näet takaa ja edessä olevat autot, sekä mahdolliset muihin ruutuihin pysäköijät. Kun kokonaiskuva on hallussa, on ruutuun peruuttaminen parin sekunnin homma. Ruudusta taas pois peruuttaessa ei näe läheskään niin hyvin parkkialueen (tai tien) liikennettä, eikä muita autoja jotka esim. peruuttavat ruuduistaan pois. Toki ostosten pakkaaminen on toinen juttu, mutta itse mielummin koen pienen epämukavuuden auton lastaamisen kanssa kuin mahdollisen matamin autoni takanurkkaan tekemät naarmut/lommot.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Toki tuohonkin voisi ilkeästi kommentoida että hankalaa ja vaarallista peruuttaminen pois ruudusta on höhläkkeille jotka eivät osaa havainnoida ympäristöään. Meille ninjoille se ei ole homma eikä mikään.
Tämäpä juuri. Itselleni ruudusta pois peruuttamisessa ei ole mitään ongelmaa ja se on nopeampaa kuin ruutuun peruuttaminen kahden auton väliin.

Pointtina kuitenkin se, että ei kannattaisi alkaa muita ihmisiä haukkumaan ja arvostelemaan tuollaisen asian pohjalta, joka kukin hoitaa itselleen mieluisalla tavalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Tämäpä juuri. Itselleni ruudusta pois peruuttamisessa ei ole mitään ongelmaa ja se on nopeampaa kuin ruutuun peruuttaminen kahden auton väliin.
Ei pitäisi sanoa mutta en itsekkään muista yhtään edes läheltä piti tilannetta pois peruuttaessa. Toki nykyisessä autossa laajakulmakamera takana auttaa mutta olen silti varovainen kun muut peruuttajat eivät välttämättä ole.

Välillä tulee myös peruutettua ruutuun eli olen muodikkaasti hybridipysäköijä. Katson vähän tilanteen mukaan.

Sähköautoissa on yleensä hyvät tutkat tai (360) kamerat ja jopa automaattiset pysäköinnit sekä törmäyksen estot pienissä nopeuksissa niin eiköhän ne parkkipaikkakolhutkin ala vähenemään ja siinä voittavat kaikki - ainakin vakuutusyhtiöt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 406
Menee pahasti offtopiciksi tämä nokka edellä vs peruuttaen ruutuun, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi sitä nokka edellä ruudusta lähtemistä niin kovasti arvostetaan. Siinähän usein joutuu ajamaan ruudusta aika paljon ulos, ennen kuin näkee vieressään olevien autojen taakse. Peruuttaessa on yleensä erilaisia järjestelmiä apuna, kuten omassakin autossa laajakulma peruutuskameraa ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmää.

Ainoa vaaratilanne parkkiksella on ollut, kun nokka edellä ruudusta lähtenyt alkoi rullaamaan eteenpäin ja vetäisi keulansa suoraan eteeni, ennen kuin näki minun tulevan hänen viereensä pysäköidyn auton takaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 354
Menee pahasti offtopiciksi tämä nokka edellä vs peruuttaen ruutuun, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi sitä nokka edellä ruudusta lähtemistä niin kovasti arvostetaan. Siinähän usein joutuu ajamaan ruudusta aika paljon ulos, ennen kuin näkee vieressään olevien autojen taakse. Peruuttaessa on yleensä erilaisia järjestelmiä apuna, kuten omassakin autossa laajakulma peruutuskameraa ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmää.

Ainoa vaaratilanne parkkiksella on ollut, kun nokka edellä ruudusta lähtenyt alkoi rullaamaan eteenpäin ja vetäisi keulansa suoraan eteeni, ennen kuin näki minun tulevan hänen viereensä pysäköidyn auton takaa.
Selvästi tässä mennään ihan makuasioihin, joten parempi mennä sillä, mikä tuntuu paremmalta. Itse olen jo niin pitkään käytännössä melkein aina peruuttanut, että se hoituu nopeammin ja suuremmalla varmuudella, ja koen että lähtiessä on selkeämpää hahmotella tilannetta.

Varsinkin ahtaissa tai vilkkaissa paikoissa se vaan tuntuu kätevämmältä. Mutta kieltämättä menee jo pahasti ohi aiheesta, luulin itsekin että tulin kommentoimaan johonkin Mikä ärsyttää muissa -ketjuun.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 958
Takaisin ketjun varsinaiseen aiheeseen. Viime viikolla tuli 6kk täyteen Q4 tilauksesta. Alkuperäinen arvio toimitukselle oli huhtikuussa, mutta en ole saanut edes päivitettyä arviota.

Vielä tammikuussa myyjä piti kiinni siitä, ettei ole mitään syytä epäillä tuota ajankohtaa. Samaan aikaan osa suomalaisista jälleenmyyjistä ja suurin osa ulkomaalaisista puhui jo syksystä tai ”vuoden loppuun mennessä”. Liekö myyjillä provikat jotka menevät jos asiakkaat peruu tilaukset vai oikeastiko Audin eri toimipisteillä on eri toimitusajat?
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
303
Takaisin ketjun varsinaiseen aiheeseen. Viime viikolla tuli 6kk täyteen Q4 tilauksesta. Alkuperäinen arvio toimitukselle oli huhtikuussa, mutta en ole saanut edes päivitettyä arviota.

Vielä tammikuussa myyjä piti kiinni siitä, ettei ole mitään syytä epäillä tuota ajankohtaa. Samaan aikaan osa suomalaisista jälleenmyyjistä ja suurin osa ulkomaalaisista puhui jo syksystä tai ”vuoden loppuun mennessä”. Liekö myyjillä provikat jotka menevät jos asiakkaat peruu tilaukset vai oikeastiko Audin eri toimipisteillä on eri toimitusajat?
Kaikki audilla on ilman myytävää varsinkin sähköpuolella ja niitä tulee randomisti milloin tulee. Varmaan aikalailla sama homma kaikilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 057
Miin kanssa oli vähän sama homma aikanaan, koronan aiheuttama epätietoisuus riivasi ja mitään ei kuulunut/vastattu. Auto kuitenkin tuli ihan ajallaan, sen jälkeen sujui nopeasti, kun myyjä ilmoitti auton menneen tuotantoon. Selvää kuitenkin on, että jos mitään ei ole kuulunut, niin tuskin se Audi tässä kuussa on tulossa…
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
303
Joo kyllä se myyjä näkee heti kun slotti on lyöty kiinni tuotantolinjalle. Tuskin tarvii lähikuukausina odottaa, jos ei mitään tietoa myyjällä ole.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
73
Vaihdettavat akut ja langaton lataus. Näissä on ideaa!
Vaihdettavan&liisattavan akun tapauksessa menee se akun hyytymisen murhe kokonaan.

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 617
Voiko niitä korjata? No tottakai voi, mutta merkkihuolto ei sitä korjaa. Toki osaavia sähköpajoja on jo mutta kovin vähän. Sitäpaitsi aikaisemminkin ollut juttuja että sähköautojen renkaat, alustan osat, jarrut saattavat olla enemmän koetuksella auton painon takia joten niitä lienee useammin joutua vaihtamaan. Ja se akuston korjaaminenkin riippunee ihan autosta ja akustosta.
Se voiko korjata riippuu mitä on vialla ja mikä on kustannus/hyöty, eli jos ne polttikset on tuttuja, niin sitä samaa.

Uskon että Suomessa käytettyjen autojen hinta taso tulee korjaantuu, kun se oletettu elinikä ylittyy, niin sillä autolla on romu arvo.

Kustannustehokkaampaa laittaa se auto SERiin, kuin alkaa sitä teippaileen. Logiikka siinä että sähköautossa akku on arvokkain komponnetti ja se on autonelinikäinen, mutta se on myös arvokkain kierrätyksessä.

Jos akkujen elinkaari osoittautuu monelle tutuksi, eli myydessä siitä markkinoidaan kapasiteetilla x ja paketiin on rakennettu "itsekorjaavuutta", yli kapasiteettia, (viallisia osakokonaisuuksia voidaan kytkeä pois, jne) kun elinkaari alkaa olemaan ehtopuolella voi romahdus tulla pian, ei kerta hajoaminen, mutta siitä tulee lyhyenmatkaan ajoon kelpaava, ei muuhun.


Joo, mutta kallista se on silti pitää uutta autoa. Vakuutukset ja renkaatkin maksaa ihan helkkaristi enemmän kuin tuommoseen vanhaan paskaan.

Jos nyt ihan raakasti katsoo siis että paljonko autoilu aiheuttaa miinusmerkkistä rahaliikennettä tilille.
Keskustelua kahdesta autosta.
Matikkaa, siis uskon siihen että entistä useammalle kaksiautoa on kannattavaa. Juuri noissa tilanteissa joissa on kaksi hyvin erilaista käyttötarvetta, suurin osa ajosta menee "pikku" sähkiksellä, jolloin se kannattaa jo ihan niiden ajojen takia, sitten jos on sitä peräkärrynvetoa, muutama lapinkeikka josta muutama satku sähkötöntä taivalta. Niin ne ei mene pikkusähkiksellä, eikä iso sähkiskään kannata.

Niin sitten se toinen iso polttis, joo maksaa, mutta jos ne ressut on tärkeitä niin niistä maksaa, halvempaa se noin on, kun ajella sillä isolla ne kaikki.

Kun se maksaa, hinnan tajuaa, niin sitten voi tietenkin miettiä onko kärry oltava oma, vai vuokraisko, tai onko se harrastus hinnan arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 617
Ainoa hyvä peruste parkkiruutuun peruuttamisella mitä olen kuullut on että ruudusta poistuminen on helpompaa ja turvallisempaa etiäpäin.

Toki tuohonkin voisi ilkeästi kommentoida että hankalaa ja vaarallista peruuttaminen pois ruudusta on höhläkkeille jotka eivät osaa havainnoida ympäristöään. Meille ninjoille se ei ole homma eikä mikään.
Jos on kattavat kamerat, selkeät näkyvät peruutusvalot, niin ruudusta pois peruuttaminen ei ehkä riski.

Ymmärtääkseni se opetus menee niin että ruutuun peruutetaan ja seille kaksi syytä, tärkein on turvallisuus, jonka useampi tuonutkin esille. Tuota sun höhläke juttua en tajunnut, höhläkkeet ei ehkä välitä ja luottaa että muut varoo.

Parkkipaikalla ammattialiset erottaa siitä heistä moni peruuttaa ruutuun.

Toinen syy on "huolto", jos se ajoneuvo kypsyy siihen ruutuu, niin jos se on valmiina oikein päin, niin helpompi edetä, hinata jne.


Monesti tosin ostosten pakkaaminen takakonttiin on silloin hankalaa, riippuen mitä ruudun päässä on. Joskus siinä on joku iso kannatintolppa, joskus seinä (tai se latauspiste) lähellä, joskus vastakkaisen auton keula tai perä liian lähellä tms.

Tämä on näitä makujuttuja, onneksi itsekukin saa mennä ruutuun kumminpäin haluaa.
Tämä voi ajatella toisinkin, jos takakonttiin tarkoitus ruudussa mennä, niin peruuttaa, jolloin on paljon turvallisempaa, ei tarvi siellä ajoradalla söhlätä.

Pitkä auto, iso ylösnouseva takaluukku, esim joku pitkä pakettuauto, ja heti vapaan ruudun takana seinä, niin siinä voi olla houkutus ajaa nokka edellä, varsinkin jos jotain isoa pitäisi saada ulos/sisään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 617
Meidän (3 hlö + koira) perhe on vahingossa käynyt "Ihan vaan kauppakassilla" toistakymmentä kertaa mökillä (edestakaisin 270 km). Ajotuntuma on oikein hyvä ja eloisa, mutta pahimpiin routaheittoihin joutuu hölläämään virtapoljinta.
Eloisa :)
Pika googletuksen perusteella, menikö oikein 370 kiloa voi ottaa kyytiin, (75kg kuski kuuluu auton painoon?)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
317
Onko kellään kokemusta näistä kahdesta laturista? Mitä suosittelette. Sähköauton matkalatauslaite, EV Charging Box II (Type 2) tai Sähköauton kotilaturi go-eCharger HOME+ 11kW | KOTILATURI

Pitäisi kotilaturi hommata ja omaan tarpeeseen olisi hyvä tuommoinen puolikiinteä laturi että saisi mukaan ja voimavirralla nopeammin ladattua muuallakkin.
Ei kokemusta noista mainitsemistasi malleista, mutta vastaavasta. Itse hankin tämän ja hyvin toiminut. Jos pitäisi huonoja puolia keksiä niin energiamittaus toimii vain kun käytetään kolmea vaihetta. Esim. vanhan plugarin latauksessa näytti väärin ja mittauksessa ei ole muistia, eli kun johdon irrottaa voimavirtarasiasta niin lukemat lähtee mukana. Lootasta löytyy myös lenkki, jolla saa seinään kiinni halutessaan. Kuulemma vastaavaa saa kiinasta ilman brändäystä vieläkin halvemmalla...

Muoks. Ilmeisesti ei nyt kuitenkaan täysin vastaava tuote kuin vaikka toi go-eCharger, koska siinä myös jotain wifi etähallintaominaisuuksia jne.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Tämä voi ajatella toisinkin, jos takakonttiin tarkoitus ruudussa mennä, niin peruuttaa, jolloin on paljon turvallisempaa, ei tarvi siellä ajoradalla söhlätä.
Monesti ongelma myös se ettei ostoskärryjen kanssa mahdu autojen välistä takaluukulle, jos auto on peruutettu ruutuun.

Mutta tämä tästä aiheesta, pääasia ettei kukaan pysäköi poikittain.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Vaihdettavat akut ja langaton lataus. Näissä on ideaa!
Vaihdettavan&liisattavan akun tapauksessa menee se akun hyytymisen murhe kokonaan.

Nähdäkseni kyse on samasta kannattaako koko autoakaan ostaa omaksi, vai liisata. Molemmissa on puolensa, tilanteesta riippuen.

Nuo "akkujen liisaus"-systeemit tullevat olemaan yleisempiä LFP-akullisissa autoissa joissa akku kestää luultavasti/mahdollisesti moninkertaisesti auton muun tekniikan eliniän. Sellaisissahan tapausissa akun vuokraustoiminta voi olla auton myyjälle kannattavaa toimintaa, rahastetaan ihmisiä heidän akkufobioillaan.

Siinä voi sitten yrittää laskea että olisiko sittenkin kannattanut ostaa se akku omaksi, liisauksen sijaan. Ei liene ainoastaan yhtä oikeaa vastausta, vaan kaksi, tai parhaimmassa tapauksessa kolme. Mutta ei missään nimessä neljää tai enempää.

Mitä taas tulee akun vaihtoon lennossa (eli tyhjä akku vaihdetaan täyteen, sen sijaan että ihan vain latailisi akkua), entä jos saat vaihdossa tuliterän 99% akkusi tilalle täyteen ladatun vanhemman akun jossa kapasiteettia on jäljellä enää 71%? Eikö silloin ketuta?

Se on vähän eri juttu kuin tyhjän kaasupullon vaihto täyteen bensa-asemalla koska kaasupullot eivät niin erityisemmin huonone tai menetä kapasiteettiaan käytön myötä. Niissä et joudu niin miettimään ettet saa huonompaa pulloa vaihdossa tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
236
Ei kokemusta noista mainitsemistasi malleista, mutta vastaavasta. Itse hankin tämän ja hyvin toiminut. Jos pitäisi huonoja puolia keksiä niin energiamittaus toimii vain kun käytetään kolmea vaihetta. Esim. vanhan plugarin latauksessa näytti väärin ja mittauksessa ei ole muistia, eli kun johdon irrottaa voimavirtarasiasta niin lukemat lähtee mukana. Lootasta löytyy myös lenkki, jolla saa seinään kiinni halutessaan. Kuulemma vastaavaa saa kiinasta ilman brändäystä vieläkin halvemmalla...

Muoks. Ilmeisesti ei nyt kuitenkaan täysin vastaava tuote kuin vaikka toi go-eCharger, koska siinä myös jotain wifi etähallintaominaisuuksia jne.
Autosta löytyy etähallintahässäköitä niin en tiedä kuinka tarpeellisia nuo sitten laturissa on. Suurinosa ajasta laturi olisi kiinteästi seinällä voimavirrassa kiinni mutta tarvittaessa matkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 393
Pitkä auto, iso ylösnouseva takaluukku, esim joku pitkä pakettuauto, ja heti vapaan ruudun takana seinä, niin siinä voi olla houkutus ajaa nokka edellä, varsinkin jos jotain isoa pitäisi saada ulos/sisään.
Isompien pakujen kanssa sinne ruutuun on yleensä pakko peruuttaa kun se ei etuperin sinne taitu. Peruuttamalla sen kömpelön kaulan heilahduksen saa vietyä sinne leveälle ajoradalle, sen sijaan että se pitäisi saada mahtumaan pysköityjen autojen väliin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 112
Viestejä
4 307 246
Jäsenet
71 984
Uusin jäsen
Jonesy

Hinta.fi

Ylös Bottom