Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Eikös Ioniq ja Ev6 oo periaatteessa yhteistyössä tehtyä samaa tekniikkaa? Eli sama auto eri kuorissa karkeasti sanottuna
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 094
Tämä on kyllä totta. Ja joo, ei Ioniq mikään hitain ladattava ole. Se vaan että sitä todella nopeaa latausta hehkutetaan Ioniqin ja EV6:n kohdalla paljon, mutta oikeassa tilanteessa siitä nopeudesta ei hirveästi hyödy vaikka laturi sen mahdollistaisi.
Miten paha se tilanne oikeasti mahtaa olla? Lähinnä, että jos 120 kW on se "ongelma"nopeus, niin en mä nyt itkisi itseäni uneen (Miin 30 kW :cigarbeye: ). Toki tuo tarkoittaa samalla sitä, että ei välttämättä kannata sikahintaisiin nopeimpiin mennä roikkumaan. Emt, jotenkaan en osaa näitä latausnopeuksia katastrofina tai ylimainostettuna ottaa, kun muuttujia ja suorituskyvyn vaihtelua on ihan samanlailla kuin autojen todellisessa kantamassakin. Olishan se kiva, jos aina toimis samalla tavalla, mutta vielä ei olla ihan siinä sähköautojen kehityskaaressa. Pakko sopeutua alla olevan auton mukaan (mikä on optimi).
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Miten paha se tilanne oikeasti mahtaa olla? Lähinnä, että jos 120 kW on se "ongelma"nopeus, niin en mä nyt itkisi itseäni uneen (Miin 30 kW :cigarbeye: ). Toki tuo tarkoittaa samalla sitä, että ei välttämättä kannata sikahintaisiin nopeimpiin mennä roikkumaan. Emt, jotenkaan en osaa näitä latausnopeuksia katastrofina tai ylimainostettuna ottaa, kun muuttujia ja suorituskyvyn vaihtelua on ihan samanlailla kuin autojen todellisessa kantamassakin. Olishan se kiva, jos aina toimis samalla tavalla, mutta vielä ei olla ihan siinä sähköautojen kehityskaaressa. Pakko sopeutua alla olevan auton mukaan (mikä on optimi).
No tuo on nimenomaan se, mikä näissä keskusteluissa osuu silmiin. Kyllä sen varmaan tietää, jos pitkiä reissuj tekee jatkuvasti, mutta useimmiten joku 400km on jo aika pitkä reissu eikä silloin tarvitse mitata, paljonko akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää. Ja vielä vähemmän lyhyemmillä reissuilla.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 874
Lataushintalaskuri, onko sellaista? Esimerkiksi jos on kaksi 50 kW laturia, toinen 25 c/kWh ja toinen 20 c/min, ja latausnopeus on vaikka 40 kW, kumpi on edullisempi? Kyseessä siis vaan esimerkkiluvut. Onko valmista laskuria vai pitääkö vääntää oma excel?
Ei se ole ihan noin yksinkertaista koska latausnopeus vaihtelee latauksen aikana.

Tässä ABC mobiilista screenshotit kolmesta latauskerrasta 150kw laturilla.

Oman KIAn maksimi on 77kw mutta sitä harvemmin näkee, normaali nopeus on 50kw laturilla ollut noin 46kw mittarin mukaan, silloin kun niitä on tullut kurkittua. Tuo ABC Itäharjun laturi onkin ainoa jossa olen nähnyt 77kw toteutuvan jonkin aikaa, yleensä sekin on jotain 56kw nurkilla.

1650149533773.png

1650149562752.png

1650149595746.png


Nuo ~50kwh lataukset on ollu about 10% -> 80%. 80% jälkeen latausnopeus putoaa 24kw tasolle, olen asettanut latauksen katkeamaan 90% kohdalla viimeistään. Yleensä se tulee lopetettua käsin hiukan 80% saavuttamisen jälkeen, riippuen siitä miten pitkään on tv-sarjassa jaksoa jäljellä :p

Eka lataus olis maksanut minuuttihinnoittelulla aika tarkkaan saman, 12e / 60min.
Toinen vähän vähemmän, 11.60e (pyöristin ylöspäin kokonaiseen minuuttiin).
Kolmas, lyhyt lataus olisi maksanut n. 7e, suhteessa paljon kalliimpi kuin kwh hinnalla.

Vaikka olenkin kartellut K-latausten käyttöä minuuttihinnan vuoksi, tämän perusteella 0.20e/min jos lataa reilun tunnin verran on omassa autossa suunnilleen samoissa 0.25e/kwh kanssa.

Lidlin laturi näyttää kyllä latauksen statsit mutta en ole niitä ottanut ylös. Niistä saisi parempaa vertailupohjaa 50kw latausnopeuksia ajatellen. Motonetin laturi näyttää vaan imetyt kilowatit, ei kulunutta aikaa.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
387
Eikös patteri ole sellainen mitä ei ladata. Akkuja taas ladataan. Tarkoitat varmaan akkuautoja?
Eikös patteri ole joko sellainen millä lämmitetään taloa, tai vaikka sellainen ilmatorjuntapatteri. Varmaan paristoa/akkuparistoa tässä haettiin takaa.

Ja tottakai me kaikki tiedämme että "patteriauto" on sellainen alentava termi, ja käytetään kun halutaan sitä ladattavaa autoa vähän niinkuin sellaisen leikkiauton tasolle polkea. Että oltais vähän niinku isompaa ja aikuista, että "eikös lapset sellaisilla 'patteriautoilla' leiki, ja vähän radio-ohjauksella, kun 'oikea auto' kulkee polttomottorilla".

Nojuu, vähän offtopicia. Aina nää "sähkö vatkain patteri auto" -hommat vaan sylettää.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
948
Ei se ole ihan noin yksinkertaista koska latausnopeus vaihtelee latauksen aikana.

Tässä ABC mobiilista screenshotit kolmesta latauskerrasta 150kw laturilla.

Oman KIAn maksimi on 77kw mutta sitä harvemmin näkee, normaali nopeus on 50kw laturilla ollut noin 46kw mittarin mukaan, silloin kun niitä on tullut kurkittua. Tuo ABC Itäharjun laturi onkin ainoa jossa olen nähnyt 77kw toteutuvan jonkin aikaa, yleensä sekin on jotain 56kw nurkilla.





Nuo ~50kwh lataukset on ollu about 10% -> 80%. 80% jälkeen latausnopeus putoaa 24kw tasolle, olen asettanut latauksen katkeamaan 90% kohdalla viimeistään. Yleensä se tulee lopetettua käsin hiukan 80% saavuttamisen jälkeen, riippuen siitä miten pitkään on tv-sarjassa jaksoa jäljellä :p

Eka lataus olis maksanut minuuttihinnoittelulla aika tarkkaan saman, 12e / 60min.
Toinen vähän vähemmän, 11.60e (pyöristin ylöspäin kokonaiseen minuuttiin).
Kolmas, lyhyt lataus olisi maksanut n. 7e, suhteessa paljon kalliimpi kuin kwh hinnalla.

Vaikka olenkin kartellut K-latausten käyttöä minuuttihinnan vuoksi, tämän perusteella 0.20e/min jos lataa reilun tunnin verran on omassa autossa suunnilleen samoissa 0.25e/kwh kanssa.

Lidlin laturi näyttää kyllä latauksen statsit mutta en ole niitä ottanut ylös. Niistä saisi parempaa vertailupohjaa 50kw latausnopeuksia ajatellen. Motonetin laturi näyttää vaan imetyt kilowatit, ei kulunutta aikaa.
Tulispa tännekin kwh-pohjainen hinnoittelu HPC latureille.
Eilen juuri laskeskelin Fortumin kartasta että lähiseudun HPC laturien nykyisellä 0,54€/min taksalla ja sähköautolla joka lataa keskimäärin 60kw teholla ja kuluttaa 20kwh/100km, ajaa tavallisella bensahybridillä 5,3L/100km fossiilia polttaen samalla hinnalla kuin sähkiksellä.
Kotilatauksella toki kustannus on vain murto-osa ja paljon edullisempaa kuin polttiksella.
Mutta jos ei jaksa jonottaa Lidliin eikä ole kotilatausmahdollisuutta, niin HPC lataus on aika hintavaa jo sekin.
Kannattaa siis satsata autoon joka lataa mahdollisimman rivakkaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Todellisuudessa tuossa oli useita riskiä pienentäviä tekijöitä:
-tavaratilasta matkustamoon on kuvan mukainen hieman alle 20 cm korkea kynnys, joka pidättelee perämoottorin rikiä, joka taas pidättelee vesikanisteria ja kylmälaukkua

-Lisäksi tämän kaadetun selkänojan aukkoa tukkimassa on koirankoppa, joka on turvavyötetty edestä ja vasemmalta. Oikealla puolella on vain oikea takaovi. Kaksi ristikkäistä mustekalaa eivät ota törmäysvoimia vastaan, vaan pitävät asentoa yllä.

-Toinen selkänoja on pystyssä ja pitää takanaan perämoottorin raskaamman moottoripään, öljykanisterit ja painavat ruokakassit.

-Korkealla on vain märkäpuku, sulkapallomailat, sanomalehteä ja 0,1 kg drone. Hattuhylly on lukittuneena pystyasentoon, jolloin rako tavaratilan ja matkustamon välillä on 4-10 cm. Hylly irtoaa noin 200 N eteenpäin suuntautuneesta voimasta, jonka jälkeen se saa lisäapuja takapenkin selkänojasta ja korkealle säädetystä niskatuesta.

-Vyötetyn koirankopan edessä on vain vaatteita täynnä oleva putkikassi ja jalkatilassa oleva uimakassi sekä koiranhihna.

-kesällä hirvet eivät juuri liiku teiden yli

-... varsinkaan valoisaan aikaan

-Spinnailut estää ESP ja "Vatasen kädet"

-Tilanteisiin joutumista ehkäisevät: ennakoiva ajo, nuoruuden hölmöilyt, yli 25 v vanha kortti, sisä- ja ulkokarting-kisoista perua olevat "Vatasen jalat" sekä lievä alinopeus.

-korona-aikana ajot vain 10 tkm/a, eikä ole pakko suhata kiireellä kelillä kuin kelillä ja mihin aikaan tahansa


Ei tämä tyyli kaikkien ajotarpeisiin sovi. Olisi pitänyt lisätä varoitus: "Älkää kokeilko tätä kotona!". :)




Voi toki hommata paremman, muttei ole pakko. Vähempikin voi riittää, jos perhe ei ole iso ja ajot ovat vähäisiä. Silloin esim. salkku voi olla isompi. Vaatimattomampi auto kuluttaa sähköä useita kymmeniä tai jopa 50 % vähemmän kuin iso ja mukava X3. Tämä auttaa Suomen energiaomavaraisuustavoitteen toteutumista. Viime vuonna noin 10 % Suomen sähköstä tuotiin Venäjältä.

Kukin tehköön tavallaan. Molemmissa tavoissa on plussia ja miinuksia.
Mikään 20cm koroke ei estä mitään, saatikka turvavöillä laitettu muovinen koirankoppi :facepalm:

Toki voit itsellesei uskotella mitä vain...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
880
Ioniq 5 olisi itselle paperilla ykkösvaihtoehto sähkikseksi, Enyaqin (RS) ja ID4 GTX:n ohella. Tuo akun esilämmitys laturille mennessä on yksi niistä puutteista, miksi vaggilainen on ehkä kuitenkin listalla edellä. Tuosta on huhuttu että se tulee kaikkiin Ioniqeihin softapäivityksellä, mutta mitään kovin virallista vahvistusta ei ole tullut eteen.

Toinen mikä Ioniq 5/EV6:ssa on huonoa on akun lämpötilan ja latauksen hallinta. Jos se on liian kylmä, niin lataus on pikalaturissa hidas - luonnollisesti kun akku pitää lämmittää passeliin lämpötilaan, joka taisi olla jossain 15C asteen paikkeilla. Sitten sitä käytännössä ladataan niin isolla tehoilla kuin laturi sallii, kunnes akun varaus on 50% tai akun lämpötila on 45C ja yli. Ja jos se lämpötila menee tuon yli, niin se vaikuttaa uloslähtevään tehoonkin: kuumalla akulla teho saattaa pudota jopa 60 kW:n paikkeille! Vag-autoissa ei ihan tällaisia ongelmia ole.

Nämä infot ovat Bjørn Nylandin videoilta, esim. tässä taisi tapahtua nuo mainitsemani asiat:
Kannattanee muistaa, että Björn kokkaa noita akkuja pikalatureilla aika ripeällä tahdilla lyhyin välimatkoin, että ei ainakaan itsellä edustaisi millään tasolla omaa käyttötapaa. Toinen juttu, että näin useimpien nykyautojen näkökulmasta ei tuo Ioniq ongelmista huolimatta mitenkään hidas lataaja ole. Enemmän huomiota itse kiinnittäisin tuohon ajon aikaiseen tehorajoitukseen kuin lataukseen. Hankala arvioida miten suureksi ongelma voi tulla "normaalissa" käytössä.
Tuota tehonrajoitusta (ajossa) on raportoitu vain tuolla samalla yksilöllä, ei muilla. Eikä esim. Suomalaiset käyttäjät ole tästä raportoineet olleenkaan.

Esim. Moottori lehdessä (4/22) ollut pikalaustestissä olleet tulokset, 200km latauksen kesto: ID4 / Enyac 20min ja I5 / EV6 22-23min.
Lataustehot keskimäärin: ID 4/ Enyac 93kW/ 94 kW ja I5 / EV6 107kW/ 112kW.
Latauksen huipputehot : ID 4 / Enyac 131kW / 131kW ja I5 / EV6 145kW /154kW.

Lämpimänä vuodenaikoina on Ioniq 5 ja EV6 lataustehot omaa luokkaansa. :thumbsup::thumbsup:En pitäisi niitä huonoina talvellakaan ja ainakin 2023 malleihin on tulossa esilämmitysmahdollisuus ajonaikana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 715
Teslasta tulee kokoajan vain ahneempi.
Nyt vain toivomaan että tulisi hiukan järkeä joko Teslaan TAI muut merkit saisivat kaivettua sormensa hanurista ja rakentelisivat jotain oikeasti kilpailukykyistä omiin tarpeisiini. Tehoa, ajettavuutta, varusteita, auto joka ei ole naamioitu polttomoottorisesta sähköksi feikkimaskeineen yms ja pitäisi ylipäänsä olla hauska ja pitäisi nostaa virnetta naamalle kun vähän innostuu. Ja tehoakin voi toki olla vähän jos ajettavuus kompensoi tuon tehonpuutteen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 297
Nyt vain toivomaan että tulisi hiukan järkeä joko Teslaan TAI muut merkit saisivat kaivettua sormensa hanurista ja rakentelisivat jotain oikeasti kilpailukykyistä omiin tarpeisiini. Tehoa, ajettavuutta, varusteita, auto joka ei ole naamioitu polttomoottorisesta sähköksi feikkimaskeineen yms ja pitäisi ylipäänsä olla hauska ja pitäisi nostaa virnetta naamalle kun vähän innostuu. Ja tehoakin voi toki olla vähän jos ajettavuus kompensoi tuon tehonpuutteen.
Kyllä ne muut ovat tehneet hyvää jo. Kaikille se teho ei ole juttu mutta jos puhutaan energiatehokkuudesta, niin korealaiset ovat olleet jo hiukan parempiakin ja nyt MB myös todisti, että heillä on taitoa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 076
Tuota tehonrajoitusta (ajossa) on raportoitu vain tuolla samalla yksilöllä, ei muilla. Eikä esim. Suomalaiset käyttäjät ole tästä raportoineet olleenkaan.
Pakko laittaa tästä jos nyt samasta asiasta puhuttiin niin kyllä Leaf 40kwh vm 19 leikkasi puolet auton tehoista kun oli kuumassa kesäkelissä kolme kertaa ladannut pikalaturilla, (kolmannella kerralla olis voinu ladata vaan hitaammalla koska lataustehojakin leikattiin) semmosella 400km matkalla n 30c ulkolämpötilassa. Ihmettelin kun kikdownista ei tapahtunut mitään, no leafapy kertoi asian todeksi.

Kylläpäs tuo Musse tuntui tehokkaalta kun nyt koitin vähän Untamed moodia kesärenkailla, yllättävän voimakas se regen ja vähän kulmikasta muutenkin, kurviin jarrutteli ja kaasua painoi niin johan pojat mentiin. Kivan herkkä kaasupoljin tossa tilassa, harmi kun autoa ei saa rullaamaan siinä tilassa kuten Whisperissä. Onhan sitä tehoa enemmän kuin tarpeeksi tässä awd 75kwh mallisessa Ponissa ja tolleen kun jatkais ni on äkkiä renkaat vaihdossa :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 715
Kyllä ne muut ovat tehneet hyvää jo. Kaikille se teho ei ole juttu mutta jos puhutaan energiatehokkuudesta, niin korealaiset ovat olleet jo hiukan parempiakin ja nyt MB myös todisti, että heillä on taitoa.
Juu monen tarpeisiin juu. Mutta itselle hot hatch maailmasta tulleelle nuo tarpeet ovat mitä itse haen kiposta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 825
Kyllä ne muut ovat tehneet hyvää jo. Kaikille se teho ei ole juttu mutta jos puhutaan energiatehokkuudesta, niin korealaiset ovat olleet jo hiukan parempiakin ja nyt MB myös todisti, että heillä on taitoa.
Tuossa videolla onkin kattavasti käyty SUV vaihtoehdot läpi. On vaan niin pitkä video, että katselin vaan osan. Omaan silmään BMW IX3 oli kaikista rumin. Model Y:lle olisi kumminkin aika paljonkin ihan hyviä vaihtoehtoja.




Sitten taas Model 3 ei taidakkaan löytyä niin vaihtoehtoja? Eli tavallisen perus auton näköisiä autoja. BMW i4 ja i4 M50 on ihan tavallisen näköisiä, että siinä yksi hyvä kilpailija minusta. Tuossa SUV videossakin sanottiin IX3:sta kalleimmaksi ja eihän tuo i4 M50 ole sekään kovin halpa. Lisäksi Teslan varmaan saisi nopeammin kun BMW:n. Toki nyt vw id.3 ja Cupra Born tuli kanssa mieleen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 297
Sitten taas Model 3 ei taidakkaan löytyä niin vaihtoehtoja? Eli tavallisen perus auton näköisiä autoja. BMW i4 ja i4 M50 on ihan tavallisen näköisiä, että siinä yksi hyvä kilpailija minusta. Tuossa SUV videossakin sanottiin IX3:sta kalleimmaksi ja eihän tuo i4 M50 ole sekään kovin halpa. Lisäksi Teslan varmaan saisi nopeammin kun BMW:n. Toki nyt vw id.3 ja Cupra Born tuli kanssa mieleen.
Model 3:sta saa elo-marraskuussa tällä hetkellä jos nyt tilaa.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
116
Onko kokemuksia tai näkemyksiä sähkäristä (60-75kw) omistamisesta kun kotiltaus on mahdollista vain 1.8kw tehoilla? Päivittäinen ajo keskimäärin alle 60km, mutta toki pidempiä stinttejä ja reissuja tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 286
Lataushintalaskuri, onko sellaista? Esimerkiksi jos on kaksi 50 kW laturia, toinen 25 c/kWh ja toinen 20 c/min, ja latausnopeus on vaikka 40 kW, kumpi on edullisempi? Kyseessä siis vaan esimerkkiluvut. Onko valmista laskuria vai pitääkö vääntää oma excel?
Eikö tämä nyt ole about ala-asteen matikan tehtävän tasoinen laskeminen?

Vai onko se jo yläasteen kun on kW vs kWh?

25c/kWh*40kW = 1000c/h = 10€/h
20c/min on tietty yllättäen 12€/h.

Jos lataus kestää 15min, niin hintaeroa on 50snt ja kummallakin latautuu 10kWh.

Per kWh ero on huima, mutta kaikkihan meistä tekevät mitä vaan säästääkseen 50snt ”tankkauksessa”.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 908
Joillekin tuntuu tuottavan hirveästi tuskaa ajatus maksaa sähköautosta lyhennystä 300e/kk mutta samat tyypit tankkaa sitä tonnipommia 6-700e/kk silmää räpäyttämättä.
Jos on yhtään järkevä tonnipommi ja ajaa oikeasti niin paljon tai raskailla kuormilla että menee tuo 6-700 €/kk poltsikkaan niin joissain tapauksissa 300€/kk sähköauto ei korvaa sitä edes huonosti.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 381
Jos on yhtään järkevä tonnipommi ja ajaa oikeasti niin paljon tai raskailla kuormilla että menee tuo 6-700 €/kk poltsikkaan niin joissain tapauksissa 300€/kk sähköauto ei korvaa sitä edes huonosti.
Jos sulla on ns. tonnipommi ja ajelet sillä sen jonkun 4000km kuussa niin ellet ole kätevä käsistäsi ja omaat pajan missä korjata itse niin saa laittaa kyllä korjauksiin aika paljon rahaa sivuun bensan lisäksi.

Jos kk-erää ajattelet niin tuo vastaa helposti sellaista 500-600e /kk sähköautoa josta löytyykin sitten jo ihan hyviä pitkän matkan vaihtoehtoja.

Toki jos pitää päästä joka päivä monta sataa kilsaa itä-lapissa niin sitten olet oikeassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 908
Jos sulla on ns. tonnipommi ja ajelet sillä sen jonkun 4000km kuussa niin ellet ole kätevä käsistäsi ja omaat pajan missä korjata itse niin saa laittaa kyllä korjauksiin aika paljon rahaa sivuun bensan lisäksi.

Jos kk-erää ajattelet niin tuo vastaa helposti sellaista 500-600e /kk sähköautoa josta löytyykin sitten jo ihan hyviä pitkän matkan vaihtoehtoja.

Toki jos pitää päästä joka päivä monta sataa kilsaa itä-lapissa niin sitten olet oikeassa.
Juu, just tälleen juuri nyt ajelen. On todella vaikea speksata sähköautoa joka tuon korvaisi edullisemmin.

Iso saksalainen 4-veto farkku (3 vuotta siten maksoi 1400€), diesel. Kytkentämassaa 1600kg ja tarvin lähes sen kaiken talvisin (kelkkatraileri..)

Dieseliin menee joku 4-500€/kk nykyään 2,3€/l hinnalla ja kaikki huollot ja korjaukset teen itse.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 381
Juu, just tälleen juuri nyt ajelen. On todella vaikea speksata sähköautoa joka tuon korvaisi edullisemmin.

Iso saksalainen 4-veto farkku (3 vuotta siten maksoi 1400€), diesel. Kytkentämassaa 1600kg ja tarvin lähes sen kaiken talvisin (kelkkatraileri..)

Dieseliin menee joku 4-500€/kk nykyään 2,3€/l hinnalla ja kaikki huollot ja korjaukset teen itse.
No sitten olet oikeassa, tuohon tilanteeseen ei varmasti löydy sopivaa BEV ratkaisua samaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 908
No sitten olet oikeassa, tuohon tilanteeseen ei varmasti löydy sopivaa BEV ratkaisua samaan hintaan.
Mulla on kyllä on jatkuvasti tuntosarvet ulkona että ostaisin jonkun kolari tmv. X tai Y Teslan.

Mut siis uusien markkinoilta ei löydy mitään alle 50 tonnilla. Ja vaikka löytyisi niin saako sen alle vuodessa tilauspäivästä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 874
Kahden auton loukku voi myös olla ratkaisu, jos kelkan vetäminen ei kuulu päivittäiseen työajoon. Väliajat auto talliin liikenteestä poistettuna. Mullakin on tallissa yksi bensa-auto, millä en ole kohta vuoteen ajanut kuin katsastukseen mutta tarvittaessa on kuitenkin auto millä pääsee vaikka sinne Lappiin ja takaisin ilman lataustaukoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 908
Kahden auton loukku voi myös olla ratkaisu, jos kelkan vetäminen ei kuulu päivittäiseen työajoon. Väliajat auto talliin liikenteestä poistettuna. Mullakin on tallissa yksi bensa-auto, millä en ole kohta vuoteen ajanut kuin katsastukseen mutta tarvittaessa on kuitenkin auto millä pääsee vaikka sinne Lappiin ja takaisin ilman lataustaukoja.
Joo, mutta kallista se on silti pitää uutta autoa. Vakuutukset ja renkaatkin maksaa ihan helkkaristi enemmän kuin tuommoseen vanhaan paskaan.

Jos nyt ihan raakasti katsoo siis että paljonko autoilu aiheuttaa miinusmerkkistä rahaliikennettä tilille.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 230
Onko kokemuksia tai näkemyksiä sähkäristä (60-75kw) omistamisesta kun kotiltaus on mahdollista vain 1.8kw tehoilla? Päivittäinen ajo keskimäärin alle 60km, mutta toki pidempiä stinttejä ja reissuja tulee.
Tarkoitit varmaan 60-75kWh. Pitäisi onnistua oikein hyvin. Hieman toki pitää katsoa, minkä auton ottaa (esim. paku tai tila-auto saattaa kuluttaa liikaa) ja selvittää, miten kiikarissa oleva auto tulee toimeen talvella pienen lataustehon kanssa. Esim. Kona tai e-Niro olisivat hyviä tuohon käyttöön kun kuluttavat vähän eivätkä liiemmin lämmitä akkua, mutta moni muukin varmasti toimisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 286
Onko kokemuksia tai näkemyksiä sähkäristä (60-75kw) omistamisesta kun kotiltaus on mahdollista vain 1.8kw tehoilla? Päivittäinen ajo keskimäärin alle 60km, mutta toki pidempiä stinttejä ja reissuja tulee.
Paljonko ajat vuositasolla?

8h/pv * 1.8kW * 365pv = 5256kWh. Jos kulutus olisi keskimäärin 18kWh/100km, niin tuolla ajaisi 29000km vuodessa. Sillä oletuksella että auto saisi joka päivä istua sen 8h lataamassa täydellä 1.8kW teholla.

Toki pidemmillä päivämatkoilla voisi käydä niin, että pitää joskus pistäytyä pikalaturilla, mutta noilla ajomäärillä akun pitäisi pääosin olla aina aamuisin 80-90% latingissa.

Jotta energiataselaskelma pitää kutinsa, niin auton sitten pitäisi ladata kelissä kuin kelissä se 1.8kW siitä hitaasta shukosta, eikä kuluttaa tuntikausia yöstä akun lämmittelyyn. Tesla ainakin jäänee pois laskuista.

ID3/4/Enyaq ovat tuon suhteen tuntemattomia. Korealaiset kai ihan ok.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
116
Karkeasti 25k, eli siinä mielessä keskiarvoitettuna ei pitäisi paperilla olla ongelmaa. Mietin juuri käytännön kannalta, että mitä kokemuksia
Jotta energiataselaskelma pitää kutinsa, niin auton sitten pitäisi ladata kelissä kuin kelissä se 1.8kW siitä hitaasta shukosta, eikä kuluttaa tuntikausia yöstä akun lämmittelyyn.

Tesla ainakin jäänee pois laskuista.

ID3/4/Enyaq ovat tuon suhteen tuntemattomia. Korealaiset kai ihan ok.
Erityisesti talviajan käytännön lataus. Saako pk-seudun lämpötiloissa 1.8kw tehoilla lainkaan virtaa akkuun vai meneekö kaikki lämmittelyyn/harakoille? Tesla on listan kärjessä, eli siitä kiinnostaa käytännön kokemukset myös.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 783
Mutta mä en käsitä miksi tätä sähköautoilua yritetään väkisin tuputtaa kaikelle kansalle näiden hankintatukien ja bensan hinnan korotuksilla ynnä muilla? Mikä kiire on siirtyä sähköautoiluun? Miksi pitää tehdä muista tavoista niin vaikeaa ja kallista?
Syy on ideologinen ja poliittinen, ajatus siitä että fossiilisista polttoaineista pitäisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti eroon koska ilmastonmuutos. Tosin nyt Ukrainen tilanne on saanut jopa perussuomalaiset samalle kannalle.

Minulle kyllä olisi sopinut ettei sähköautoilua erikseen tuettaisi, annettaisiin markkinoiden päättää. Mutta näillä mennään.

Sitten toinen asia. Sähköautot ja hybridit on mukamas niin yksinkertaista tekniikkaa mutta MIKSI helvetissä niiden "yksinkertaisten akkujen" vaihto maksaa kymmeniä tuhansia euroja?
Hybridit eivät mielestäni ole yksinkertaista tekniikkaa vaan nimenomaan mahdollisimman monimutkaista ja sitä kautta vikaantumisherkkää (= enemmän rikkoutuvia osia) verrattuna puhtaisiin sähköautoihin, tai edes puhtaisiin polttisautoihin. Kaksi eri moottoria jne... Sen takia en halunnut edes harkita (ladattavaa) hybridiä, se toki myös helpotti päätöstä että (uudet) ladattavat hybridit tuntuvat olevan melkein yhtä kalliita kuin täyssähköautot.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 324
On noissa Nik97:n kommenteissa se totuuspohja, että akkujen kestävyys suuressa mittakaavassa on vielä mysteerio. Samoin akkujen varaosa- ja jälkimarkkinat ovat kehittymättömät.

Takuuajat tietenkin hoituvat, mutta jos takuuajan jälkeen tapahtuu akkuvaurio, niin ainut vaihtoehto käytännössä on marmoritiski ja lasku on tähtitieteellinen.

Näitä akkuasioita (ja latausasioita) tullaan vielä puimaan monissa eri julkisuuden tahoissa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 123
Onhan se nyt ihan selkeä asia että sähkö/hybridiautojen akun kunto takuun jälkeen on Suomalaisille sellainen asia että kovin mielellään ei sellaista uskalleta hankkia juurikin näiden 11000€ akunvaihto kauhutarinoiden takia. Myöskin ne jotka hankkivat sen menopelin uutena aikoo pitää sen vain sen 3-4v vai voiko täällä joku rehellisesti sanoa että hankkii sähkärin loppuelämän autoksi? Ja monellako on varaa uuteen? Tai no luultavasti olisi varaa mutta moni ei viitsi panostaa autoiluun kun se on jo tarpeeksi kallista ihan sillä tonnin rutkullakin. Tuosta päästään siihen että niitä käytettyjä sähköautoja tulee olemaan vielä autokaupat täynnä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
On noissa Nik97:n kommenteissa se totuuspohja, että akkujen kestävyys suuressa mittakaavassa on vielä mysteerio. Samoin akkujen varaosa- ja jälkimarkkinat ovat kehittymättömät.

Takuuajat tietenkin hoituvat, mutta jos takuuajan jälkeen tapahtuu akkuvaurio, niin ainut vaihtoehto käytännössä on marmoritiski ja lasku on tähtitieteellinen.

Näitä akkuasioita (ja latausasioita) tullaan vielä puimaan monissa eri julkisuuden tahoissa.
Noissa kaikissa 8-10v takuu niin eiköhän nyt kun suosio on räjähtänyt niin ala hetken päästä löytymään näihin erikoistuneita pajoja ettei tarvitse koko akkua vaihtaa aina kun jotain häikkää.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 230
Hybridit eivät mielestäni ole yksinkertaista tekniikkaa vaan nimenomaan mahdollisimman monimutkaista ja sitä kautta vikaantumisherkkää (= enemmän rikkoutuvia osia) verrattuna puhtaisiin sähköautoihin, tai edes puhtaisiin polttisautoihin. Kaksi eri moottoria jne... Sen takia en halunnut edes harkita (ladattavaa) hybridiä, se toki myös helpotti päätöstä että (uudet) ladattavat hybridit tuntuvat olevan melkein yhtä kalliita kuin täyssähköautot.
Hybrideiksi suunnitellut (esim. Toyotat, Outlander, Ampera) ovat aika yksinkertaisia eli moottori on vapari ja vaihteistoa ei ole. Päälle liimatut ratkaisut sitten vastaavat enemmän näkemystäsi.

Noissa kaikissa 8-10v takuu niin eiköhän nyt kun suosio on räjähtänyt niin ala hetken päästä löytymään näihin erikoistuneita pajoja ettei tarvitse koko akkua vaihtaa aina kun jotain häikkää.
Kilometrirajat ovat pääosin sellaiset että tulevat vastaan ennen aikarajaa noissa takuissa. Toyota toki poikkeuksena.

Takuuajat tietenkin hoituvat, mutta jos takuuajan jälkeen tapahtuu akkuvaurio, niin ainut vaihtoehto käytännössä on marmoritiski ja lasku on tähtitieteellinen.
Eiköhän pääosin tehdä kuten polttistenkin kanssa eli takuun jälkeen isommat korjaukset muualla kuin marmorilla. Kuten @jopee sanoikin niin pajoja tulee ja niitä on jo nyt.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
413
Akkujen kulumaan ei ole yhtä totuutta, joka toteasi niiden olevan käyttökelvottomia takuuajan jälkeen. Kolmannen osapuolen vaihtopajoja on jo edullisemman pään autoihin tullut, joilla riittävän isoa myyntiä ja/tai pitkä historia, kuten Nissan Leaf. Näin ollen jälleenmyyntiarvo voikin pysyä hyvänä kahdesta syystä akkutakuun loputtua: kapasiteetti on riittävä jälkimarkkinoilla oleville käyttäjille ja/tai akkuvaihto on riittävän edullinen sen tullessa mahdollisesti eteen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 297
Onhan niitä ainakin rapakon takana ja taitaa olla ihan tuolla Puola jne. akselilla. Kyllä ne varmaan Suomeenkin tulee kunhan aika on kypsä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 046
Kova luotto että niitä pajoja tulee.
Tietysti niitä tulee. Vaaditaan kuitenkin ensin riittävän kysynnän kehittymistä, jotta syntyy tarjontaa. Toisin sanoen, tarvitaan riittävä määrä takuun ylittäneitä autoja ja niissä puolestaan riittävästi akkuvikoja. Ensimmäiset Leafit täyttävät jo tämän ehdon, muut merkit ja mallit seuraavat pikkuhiljaa perässä.

Vertailukohtaa voi hakea vaikka kaksoiskytkinvaihteistojen alkutaipaleesta. VW-konsernin DSG-laatikot yleistyivät joskus 2008-2010 kieppeillä. Tänä päivänä Suomessakin on useita pajoja jotka korjaavat DSG-vaihteistoja, vaikka ensimmäiset vuodet ainoa vaihtoehto tapasi olla järkyttävän hintainen laatikonvaihto merkkiliikkeessä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 324
Noissa kaikissa 8-10v takuu niin eiköhän nyt kun suosio on räjähtänyt niin ala hetken päästä löytymään näihin erikoistuneita pajoja ettei tarvitse koko akkua vaihtaa aina kun jotain häikkää.
Katselin noita akkutakuita. Tyypillisesti 160 tkm, 8 vuotta ja lisärajoituksena että kapasiteetin pitää mennä alle 70%:n alkuperäisestä ns. 100%:sta.

Lisärajoitus on tullut jälkeen päin. Ei ollut esim. 2019 taulukossa jonka löysin netistä enkä kovasti ihmettelisi vaikka tuota säädetäisiin tulevaisuudessa lisää.

Missä autoissa on 10v akkutakuu tai ilman näitä muita rajoitteitta (km ja/tai %) ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Katselin noita akkutakuita. Tyypillisesti 160 tkm, 8 vuotta ja lisärajoituksena että kapasiteetin pitää mennä alle 70%:n alkuperäisestä ns. 100%:sta.

Lisärajoitus on tullut jälkeen päin. Ei ollut esim. 2019 taulukossa jonka löysin netistä enkä kovasti ihmettelisi vaikka tuota säädetäisiin tulevaisuudessa lisää.

Missä autoissa on 10v akkutakuu tai ilman näitä muita rajoitteitta (km ja/tai %) ?
Toyota ainakin mainosti joku aika sitten että 10v jälkeen pitäisi olla 90% akusta jäljellä ja miljoona kilsaa pitäisi kestää.
En nyt tähän hätään löytänyt sitä uutista.

Miksi on olettamus että kun akkutakuu on loppu niin akku hajoaa sillä sekunnilla?
Ei kukaan oleta että amg mersun 2v takuun loppuessa moottori jysähtää hintaan 50k€ myöskään?
(Ihan perus autojenkin moottorit maksavat uutena lähes 20k).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
961
Toyota ainakin mainosti joku aika sitten että 10v jälkeen pitäisi olla 90% akusta jäljellä ja miljoona kilsaa pitäisi kestää.
En nyt tähän hätään löytänyt sitä uutista.

Miksi on olettamus että kun akkutakuu on loppu niin akku hajoaa sillä sekunnilla?
Ei kukaan oleta että amg mersun 2v takuun loppuessa moottori jysähtää hintaan 50k€ myöskään?
(Ihan perus autojenkin moottorit maksavat uutena lähes 20k).
Eikai se silloin heti jysähdäkkään, mutta kyllähän se riski siirtyy käyttäjälle. Polttomoottoreista kulutajilla on vuosikymmenten kokemus ja voidaan jo asettaa jonkinlaisia odotuksia siitä mitä ne kestää. 200tkm ajetut 10v sähköautot ovat vielä ylläpidoltaan melkoinen kysymysmerkki, eikä akkujen osalta ole laajaa kokemusta tai edes kunnollista huolto/korjaus infraa. Harvemmin ne 10v käyttikset on V8 AMG:tä, vaan koeteltua perustekniikkaa.

Akkujen osalta on myös kysymysmerkki, että jos sieltä uusitaan vaikka 30% kennoista, niin kauanko loput 70% alkuperäisistä kestää ennenkuin nekin tarvitsee huoltaa. Lisäksi on odotettavaa, että tulee laatuvaihteluita akkujen osien laadussa. Ostaakko 10v sähköauto, jossa osa akusta on huollettu nimettömillä osilla jossain Jaakon akkupajalla. Ainakin puhelimien ja läppäreiden aftermarket akut ovat olleet vahvasti kuraa vs alkuperäiset halvemmassa päässä. Lisätään vielä, että osa akuista tehtäneen valettuina osaksi rakennetta, joten huoltotyöt on jokseenkin mahdottomia.

Näitä on aika mahdoton ennustaa täydellisesti. Varmaan osa laitteista kestää aikaa paremmin kuin toiset. Uuden pitkän takuun kanssa ostettavan auton kanssa ne perusteet voivat vain olla eri. Katsotaan sitten vuonna 2032, kuka pistää eurot/ruplat peliin ja minkä edestä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 123
Mutta vaatiiko akut huoltamista vai viedäänkö ne sinne sähköautojen asiantuntijalle vasta sitten kun on jotain vikaa? Silloinhan kysyntää olisi jos ne jotain säännöllistä huoltamista vaatisi
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Mutta vaatiiko akut huoltamista vai viedäänkö ne sinne sähköautojen asiantuntijalle vasta sitten kun on jotain vikaa? Silloinhan kysyntää olisi jos ne jotain säännöllistä huoltamista vaatisi
Kyllähän nykyaukut ovat huoltovapaita. Sitten jos jotain hajoaa tms. Sinne pajalle on asiaa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 161
Ja joidenkin on oltava pioneeri myös sähköautoissa niinkuin DSG vaihteistoissa ym uudessa tekniikassa, jotta myöskin ne ikuiset pessimistit ja ”ennen oli kaikki paremmin”-vänkyrätkin uskaltaa joskus sen sähkökulkineen ostaa,jos oma ikä riittää.
Jos lukee mitä tahansa polttomoottoriautomerkin keskustelufoorumia niin kyllä siellä niitä hirmukalliita remontteja vaan on kaikilla joskus. Olen itsekin maksanut nelivedon kulmavaihteen 3000€, ilmajousia yms. Ja juuri laskin, että näillä bensanhinnoilla maksaa bensa-autoilija neljässä vuodessa sähköauton akun hinnan verran polttoaineena. Tosin, kun saa maksaa erissä niin ei kirpaise niin pahasti.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Ja joidenkin on oltava pioneeri myös sähköautoissa niinkuin DSG vaihteistoissa ym uudessa tekniikassa, jotta myöskin me ikuiset pessimistit ja ”ennen oli kaikki paremmin”-vänkyrätkin uskaltaa joskus sen sähkökulkineen ostaa,jos oma ikä riittää.
Jep. Olen ostanut käytettynä Tsi+DSG auton ja nyt on sähkäri tilauksessa. Niin ja ei ollut 3 v aikana mitään ongelmia ton DSG -auton kanssa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 381
Jos pitäisi arvata niin BEVit synnyttää ihan uuden korjaamoalan joka keskittyy vain akkujen korjaamiseen/vaihtamiseen ja näitä putkia sitten löytyy samalla tavalla kun nyt löytyy jotain turboihin tai vaihteistoihin erikoistuneita putiikkeja.
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Ei ne polttomoottoritkaan kaikilla valmistajilla kestä loputtomiin ja onhan niissäkin ollut pahoja suunnitteluvirheitä/haasteita kestävyyden kannalta kun päästöt on jotenkin saatava alas. Esim dieselien hyvinkin tyypilliset EGR, DPF ongelmat, öljynsyönnit jne... Ei siis ihme että valmistajat pääasiassa jo panostaa muihin tekniikoihin (hybridit, sähköautot, vety, polttokennot jne..). Aika näyttää miten nuo akut sähköautoissa todellisuudessa kestää mutta ei ne automaattisesti ole sen suurempi ongelma käytettyjän markkinoilla kuin joku tunnetusti pommin maineessa oleva polttomoottoriauto. ja ne keitä hirvittää ostaa se 200tkm ajettu 8v vanha sähköauto korjauskulujen pelossa niin ei sitä osta vaan voivat ostaa niitä "tonnin pommeja" tai vastaavan polttomoottorivehkeen, markkinoilta kyllä löytyy tulevaisuudessakin se jokaisella jossain määrin sopiva ja mieluinen vaihtoehto :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 431
Suurin riski akuissa on se että valmistajat alkavat valamaan niitä akustoja, niin että se on yksi klöntti, jossa on vaan töpseli kyljessä.

Itseasiassa näin todennäköisesti tapahtuukin, jos sitä ei jotenkin säädöksillä estetä. Valmistajan kannaltahan optimaalinen tilanne on se että sillä on monopoli tuotteensa jälkimarkkinoihin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 783
Katselin noita akkutakuita. Tyypillisesti 160 tkm, 8 vuotta ja lisärajoituksena että kapasiteetin pitää mennä alle 70%:n alkuperäisestä ns. 100%:sta.
Lisärajoitus on tullut jälkeen päin. Ei ollut esim. 2019 taulukossa jonka löysin netistä enkä kovasti ihmettelisi vaikka tuota säädetäisiin tulevaisuudessa lisää.
Luulin kyllä että akkutakuissa on aina tarkennettu että sen tietyn km tai vuosimäärän (kumpi tulee ekana vastaan) jälkeen akun kapasiteetti ei ole laskenut jonkun tietyn prosenttimäärän alle, olen mielestäni nähnyt lukuja 80% ja 70% mutta näin pikaisesti katselemalla 70% SOH-raja tuntuu olevan yleisin.

Jos aiemmin tuollaista prosenttirajaa ei ole ollut, mitä se on sitten oikein tarkoittanut? Että akku ei mene takuuvaihtoon ellei se ole ihan täysin rikkoutunut, eli jos löytyy vielä 20% kapasiteettia 8 vuoden jälkeen niin ihan ok akku ja auto sitten, valmistajan mielestä? Jos noin on, sittenhän tuon prosenttirajan ilmestyminen akkutakuuseen on ns. hyvä juttu, eikö?

Tuskin kukaan ainakaan oletti että prosenttirajan puuttuminen tarkoittaisi sitä että jos akun State Of Health on 7 vuoden jälkeen 99%, akun voisi vaihtaa ilmaiseksi takuussa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 783
Toyota ainakin mainosti joku aika sitten että 10v jälkeen pitäisi olla 90% akusta jäljellä ja miljoona kilsaa pitäisi kestää.
En nyt tähän hätään löytänyt sitä uutista.
Löytyy esim. Toyotan sivuilta:
En tiedä onko tuo lupaus sama kuin takuu, eli jos ennen kymmentä vuotta menee 89%, akku menee takuuvaihtoon?

Päättelen Toyotan lupauksen perusteella että BZ4X:ssä tulee olemaan LFP-akku, ne kun kuulemma kestävät jopa neljä kertaa enemmän latauskertoja/vuosia kuin nykyisin yleisimmät NCA tai NMC-akut. Niillä varmaan onkin helpompi antaa tuollaisia lupauksia sitten, ja ihan kivahan se on että tulee kestävämpiäkin akkuja, vaikka ne sitten raskaampia ovatkin kuin NMC ja NCA akut (eli huonompi energiatiheys).

Sama se on sen yhden kiinalaisautovalmistajan (olikohan "Nio" tai sitten joku muu) joka tarjoaa vaihtoehtoa että ostat sähköauton ilman akkua ja vuokraat akun heiltä. Oletan että heidänkin bisnestoimintamallinsa perustuu kestävämpien LFP-akkujen käytölle joita erittäin epätodennäköisesti tarvitsee vaihtaa tai korjailla auton eliniän aikana.

LFP-akut kun tuntuvat olleen jo aika yleisiä nimenomaan kiinalaissähköautoissa, kiitos LFP-patenttien omituisuuden että Kiinan markkinoille tarkoitetut, Kiinassa valmistetut, LFP-akut eivät ole olleet patentin piirissä. No tänä vuonna tuo patentti umpeutui tai umpeutuu muunkin maailman osalta joten voimme odottaa LFP-akkujen yleistymistä myös monissa, varsinkin halvemmissa, länsimaisissa sähköautoissa.

EDIT: Voi jenha että Toyota on mennyt laittamaan akun latausluukun surkeaan paikkaan... Siinä saa monella latauspisteellä tarkasti parkkeerata autoa että paksu CCS-latauspiuha ylettyy sinne. Fäck! Olen edelleen sitä mieltä että latausluukku keulassa on paras paikka, tuo "melko keskellä jollain sivulla" taas surkein mahdollinen... Parkkeerataanko tuo auto Lidlin latauspaikalla poikittain, vieden kaksi latauspaikkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 470
Viestejä
4 335 003
Jäsenet
72 223
Uusin jäsen
einousteri

Hinta.fi

Ylös Bottom