Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 765
Yhtälailla ne maailmalla vertaa kuukausierää polttisten ja sähkisten välillä. Monille ei oikeasti ole auton varsinaisella hinnalla yhtään mitään merkitystä ja ainoa mikä merkitsee on nimenomaan se mitä se maksaa per kk.
Itellekin tulee hyvä jos 10tkm vuodessa ja autoksi riittäisi 15v yaris ihan hyvin mutta silti alle piti saada uusi sähköbemmi. Yhtään en tällä säästä, päinvastoin.
En ole oikein katsonut BMW:n hinnastoa, mutta jos sellaisen uuden (polttiksen) haluaa, niin aika kalliiksi sekin taitaa tulla. Varsinkin jos haluaa 4 sarjan kokoisen auton, kun pienemmät on toki vähän halvempia. Itsekin ajan aika vähän. Uuden auton plussana sitten, että kilometrejä kertyy aika vähän. Oma paras auto oli vw id.3 ja eihän siihen olisi paljoa kilometrejä ehtinyt tulla, vaikka auto olisi vieläkin. Käytettynä jos "joutuisi" ostamaan, niin ne sitten olisi enemmän ajettua.

Bmw i4 M50 on kyllä houkutteleva auto. Itse en siitä juuri moitteita löydä. Vähän kuin joku hyvä moottoripyörä ja että ei keksisi ostaa enää parempaa pyörää tilalle.

Yks tuttu sanoi tuosta M50, että miksi siinä on niin paljon tehoa. Mutta kun samalla saa nelivedon, niin taisi ymmärtää paremmin. Ihan sopivasti tehoa, vaikka soveltuu normaali ajoonkin erittäin kivasti tuo auto. Ja kun Teslaa en ole kokeillut, niin siihen en osaa siksi verrata. Bmw on ainakin hiljainen ja Tesla ei ehkä siinä niin hyvä.

Itse varmaan köyhäilen ja ajan uudehkolla moottoripyörällä ja odottelen e-2008. Tuli kyllä hyvään saumaan tuo tarjous, kun epäilen että seuraavia tarjouksia saakin sitten odotella aika pitkään. Auton järkevyyttä en ole oikein itse miettinyt, vaan vaihdellut autoja aina tilanteen mukaan. Ja koska sota, niin hinnat tuntuu olevan suuret. Eikä sitä osannut mitenkään itse aavistaa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Sulla ei näköjään sitten ole väliä myöskään auton ulkonäöllä ja ajotuntumasta kunhan vaan on halpaa ajamista. Monelle on merkitystä auton ulkonäöllä ja se on valmistajillekin kova haaste saada näyttäviä autoja aikaan. Nämä pienet sähköautomallit ainakin minun mielestä ovat ihan vain kauppakasseja jolla ajetaan vaan siellä kaupungissa eikä lähdetä mihinkään pitemälle. Renaultin Clio ja Toyotan Yaris taitavat kuulua myös tähän kategoriaan.
Tämä on oleellinen pointti. Täytyy ymmärtää, että auton hankinnalle on ihmisillä eri kriteereitä, joten auton hankintaankaan ei ole mitään yleispäteviä "sääntöjä" jotka sopisivat kaikille. Markkinoilla on hyvin vähän sellaisia sähköautoja, jotka ulkonäkönsä puolesta ovat millään mittareilla vaihtoehtoja ihmiselle, jolle auton täytyy olla ns. hyvännäköinen. Ja nekin harvat ovat sitten niin korkeissa hinnoissa, että harva sellaisia autoja ostaa.

Sitten taas ihminen, jolle auto on lähinnä vain liikkumisväline, eikä ole väliä miltä se näyttää, niin vaihtoehdot ovat huomattavasti laajemmat.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Sulla ei näköjään sitten ole väliä myöskään auton ulkonäöllä ja ajotuntumasta kunhan vaan on halpaa ajamista. Monelle on merkitystä auton ulkonäöllä ja se on valmistajillekin kova haaste saada näyttäviä autoja aikaan. Nämä pienet sähköautomallit ainakin minun mielestä ovat ihan vain kauppakasseja jolla ajetaan vaan siellä kaupungissa eikä lähdetä mihinkään pitemälle. Renaultin Clio ja Toyotan Yaris taitavat kuulua myös tähän kategoriaan.
Myönnän sähköauton hankintapäätökseeni vaikuttaneen selvästi eniten halpa ajelu, kun kuitenkin pitkiä työmatkoja ajelen. Ketutti maksaa 300-400€/kk pelkkiä bensakuluja, en tiedä kuinka paljon olisivat nykyhinnoilla... Seat Mii olisi ollut vieläkin halvempaa ajamista, mutta päätin olla ostamatta sitä koska se on nelipaikkainen (eli viidettä matkustajaa, edes lasta, ei saa laillisesti laittaa auton sisään edes takakonttiin), ja Zoen selvästi pidempi toimintamatka myös ilahdutti, ilman että joutui maksamaan siitä lähemmäs 50000€.

Minulle auton ulkonäöllä ja värillä on enintään himpun verran enemmän väliä kuin pölynimurini värillä ja ulkonäöllä (minulla on kaksi pölynimuria: pussillinen on kauniin keltainen ja virtaviivainen, toinen pussiton pölynimuri on musta/harmaa ja aika rohjon näköinen. Ihan hyvin molemmat imevät kuitenkin, ja kiihtyvät täyteen imunopeuteen alle sekunnissa. Kääntösäde molemmissa on pieni ja ovat molemmat etuvetoisia, letkusta edestä vetämällä liikkuvat).

Auto on minulle ensisijaisesti työkalu joka mahdollistaa pääsyn kätevästi eri paikkoihin. Toki toivoisin että Zoe:ssa olisi isommat tavaratilat koska ajatukseni hakea Kouvolasta sähköskootteri sillä ei taida luonnistua, tosin ei se skootteri moneen paljon isompaankaan autoon mahtuisi, paketilla lähemmäs 180cm pituutta ja on myös korkea ja leveä. Taidan tilata skootterin kotiinkuljetuksen.

Ajotuntumassa tärkeää on että auto on edelleen mukava ja luotettavan tuntuinen ajaa moottoritienopeuksissakin, kun siellä paljon kuitenkin ajelen. Zoe tuntuu tuossa suhteessa ns. tarpeeksi hyvältä, vakaaltakin siellä tuntuu kiitos sähköautoille luontaisen alhaisen painopisteen.

Sinulla tuntuu edelleen olevan autojen kokoluokat vähän hakusessa kun mainitset esim. Yariksen tässä samassa yhteydessä. Toyota Yaris vertautuu sisätiloiltaan ja kooltaan ehkä paremmin juuri Seat Miihin, Toyota Auris/Corolla puolestaan Zoeen ja ID.3:seen. Ymmärrän että nopeasti ulkopäin vilkaisemalla ne voivat kaikki näyttää samalta, varsinkin jos vertailukohtana on Volvo V90 kaltaiset valtamerilaivat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Tämä on oleellinen pointti. Täytyy ymmärtää, että auton hankinnalle on ihmisillä eri kriteereitä, joten auton hankintaankaan ei ole mitään yleispäteviä "sääntöjä" jotka sopisivat kaikille. Markkinoilla on hyvin vähän sellaisia sähköautoja, jotka ulkonäkönsä puolesta ovat millään mittareilla vaihtoehtoja ihmiselle, jolle auton täytyy olla ns. hyvännäköinen. Ja nekin harvat ovat sitten niin korkeissa hinnoissa, että harva sellaisia autoja ostaa.

Sitten taas ihminen, jolle auto on lähinnä vain liikkumisväline, eikä ole väliä miltä se näyttää, niin vaihtoehdot ovat huomattavasti laajemmat.
Tätä minä olen ketjua lukiessani joskus kanssa miettinyt. Ostaako porukka B-segmentin autoja kakkosautoiksi, vai ajellaanko niillä oikeasti moottoriteilläkin? Itse kävin taannoin koeajamassa Konan, varmaan kaupungissa hyvä ja käytännöllinen, mutta ei kyllä isompiin nopeuksiin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Sulla ei näköjään sitten ole väliä myöskään auton ulkonäöllä ja ajotuntumasta kunhan vaan on halpaa ajamista. Monelle on merkitystä auton ulkonäöllä ja se on valmistajillekin kova haaste saada näyttäviä autoja aikaan.
Tekisi mieli sanoa ettei ulkonäöllä ole väliä, jos se ei näy ikkunasta, (vinkki parkki/katos kannttaa sijoittaa niin, jos voi vaikuttaa)
Pitää kyllä myöntää ettei sitä voi ihan kokonaan ohittaa ja valmistajat sen tietää. ja ketjujen perusteella osalla se on äärettömän tärkeä, jopa niin tärkeä että sen eteen ollaan valmiita tinkimään muusta.

Ajotuntuma, se menee samaan sarjaan, osalle vaivattomuus, helppous, mukavuus. osa hakee jotain muuta. Toisen inhokki, toisen suosikki. ostaahan jotkut manuaaleja ihan tarkoituksella, toinen ei valitsisi millään.

Mutta moni valmis tinkiin, ei niin isoja juttuja, manuaali kelpaa, jos automaattista kustantaa enemmän. kaks veto kelpaa jos nelivetokustantaa enemmän. Neliveto monelle, joo hyötyä joskus, mutta vuosikausia pärjännyt ilmankin, ja huono neliveto voi olla jopa vieroksuttu, saati että maksaisi lisää.

Osa taasen selittee jotain fiilis valintaa jollain "tärkeällä" jutulla, voi jopa jäädä päälle, kuten jollain jää päälle merkki.

Tätä minä olen ketjua lukiessani joskus kanssa miettinyt. Ostaako porukka B-segmentin autoja kakkosautoiksi, vai ajellaanko niillä oikeasti moottoriteilläkin? Itse kävin taannoin koeajamassa Konan, varmaan kaupungissa hyvä ja käytännöllinen, mutta ei kyllä isompiin nopeuksiin.
Kaikki ei aja säännöllisesti pitkiä moottoritie vetoja, jää <20km pätkiin, monella ei edes viikottain motariajoa.



Edit:
Ja on sitten paljon kuskeja joilla ei suuria vaatimuksia, toivovat huolettomuutta, sähköauto sitä tarjoaa, mutta lataukset voi tökkiä, ei kaikki jaksa kytkeä edes lohko/sisätilan lämmittimen johtoa, tankkaamisella käyntiä vältellään viimeiseen asti. Eli iso juttu jos selviää kerran kuukaudessa viiden minuutin pumpulla käynnillä, osa senkin ukoistanut.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Lisäksi huomioon tulee ottaa ihmisten motivaatio siirtyä sähköautoiluun. Kaikilla se ei suinkaan ole se, että sähköautoilulla säästäisi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Tätä minä olen ketjua lukiessani joskus kanssa miettinyt. Ostaako porukka B-segmentin autoja kakkosautoiksi, vai ajellaanko niillä oikeasti moottoriteilläkin? Itse kävin taannoin koeajamassa Konan, varmaan kaupungissa hyvä ja käytännöllinen, mutta ei kyllä isompiin nopeuksiin.
Ajan Zoella joka arkipäivä hieman yli 120km/h nopeutta Porvoon moottoritiellä pitkähkön pätkän.

Mitä minun tulisi huomata ajossani sellaista mikä tekee siitä sopimattoman tuohon käyttöön? Tuntuu niissä nopeuksissa ainakin ihan vakaalta eikä tunnu ollenkaan liikkuvan "äärirajoillaan", toisinkuin vaikka ensiautoni -80 Toyota Tercel joka alkoi suunnilleen täristä yli 100km/h nopeuksissa.

Varmasti rengasmelu sisään on kovempi kuin 200000€ mersuissa (sellaisenkin kyydissä olen ollut kyseisellä tienpätkällä), mutta ei sekään häiritsevän kovaa ole ollut. Ihan hyvin olen motarilla pystynyt puhumaan esim. auton kaiuttimien kautta puhelimessa, eli sisällä on ns. tarpeeksi hiljaista kommunikointiin ja se riittänee minulle.

Ainoa mikä tuon kokoluokan autossa voi ongelmaksi tulla on mahduttaa sisään 5 painonnostaja-aikuista matkalle Nuorgamiin ja takaisin Hankoon, tai kuljettaa erittäin kookkaita elottomia objekteja sen tavaratilassa, esim. ampumani hirvi. Nuo rajoitteet eivät kuitenkaan vaikuta siihen kun yksin, tai 42kg vaimoni ja 20+22kg poikieni kanssa ajan moottoritiellä, vakkarissa 126 km/h asetettuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 765
Sulla ei näköjään sitten ole väliä myöskään auton ulkonäöllä ja ajotuntumasta kunhan vaan on halpaa ajamista. Monelle on merkitystä auton ulkonäöllä ja se on valmistajillekin kova haaste saada näyttäviä autoja aikaan. Nämä pienet sähköautomallit ainakin minun mielestä ovat ihan vain kauppakasseja jolla ajetaan vaan siellä kaupungissa eikä lähdetä mihinkään pitemälle. Renaultin Clio ja Toyotan Yaris taitavat kuulua myös tähän kategoriaan.
Uusin Renault Clio on hieno, hyvä ajaa ja hiljainen. Vanhempi Clio tuntuu vähän "lelulta".

Mulla menee Renault Zoe akkukoot vähän sekaisin. Zoen kolariturvallisuus ei taida olla kovin hyvä. Ulkonäkökään ei ole niin hyvä, kuin esim uusimmassa Cliossa. Zoe oli silti yllättävän hyvä ajaa R3 kitkoilla, jokunen vuosi sitten. Kysyin silloin tarjoustakin, mutta muistaakseni ei olisi saanut yhtään alennusta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Lisäksi huomioon tulee ottaa ihmisten motivaatio siirtyä sähköautoiluun. Kaikilla se ei suinkaan ole se, että sähköautoilulla säästäisi.
Tuosta ajattelin joskus laittaa kyselyn että mikä itsekullekin on sähköautoilussa tärkeää.

Tämä on tullut mieleeni kun ilmastonmuutoksesta, sähköautojen hiilidioksipäästöistä koko elinkaareltaan yms. puhutaan, myös sähköautoilun vastustajien taholta jotka jaksavat muistuttaa että kuulemma akkujen valmistus tuottaa ihan hitosti hiilidioksidia ja kobolttia kaivavat kongolaiset lapset paljain käsin. Niistä keskusteluista tulee kuva ikäänkuin suurin motivaattori ihmisillä sähköauton hankintaan olisi "ilmastonmuutoksen torjunta" ja kaikenlainen turhanpäiväinen hyvesignalointi.

Täytyy myöntää että se oli minulle ehkä vähäisin syy siirtyä sähköautoiluun, minun puolestani ilmastonmuutos lämpimine kesineen ja vähälumisine talvineen saakin tulla, ja kuka niistä kongolaisista lapsista oikeasti välittää, tuskin he itsekään. Jos heidän kohtalonsa harmittaa niin ostaisin LFP-akullisen Teslan koska siinä ei ole sen enempää kobolttia kuin nikkeliäkään, säästyvät kongolaisorpojen kätöset ja pääsevät takaisin kilometritehtaalle kobolttia kaivelemasta.

Minulle syitä siirtyä sähköautoiluun olivat, tässä tärkeysjärjestyksessä (ensimmäinen niistä selvästi tärkein, loput tulevat kaukana perässä):

1. Säästö polttoainekuluissa. Alkuvuoden tapahtumat ovat vain vahvistaneet tätä näkemystä että hyvän päätöksen tein, en olisi millään uskonut viime vuonna että yli 2€/L hintojen mennään ihan leikiten.

2. Jonkin verran hiljaisempi kuin polttisautot, ainoa melu käytännössä on rengasmelu.

3. Tekniikan yksinkertaisuus, eli ei varsinaista vaihteistoa, sähkömoottori on yksinkertainen eikä tarvitse vaihdettavia öljyjä, ei mitään ihme katalysaattoreita ja päästömittaussysteemeitä tms. Poljin vaan pohjaan ja hyrrrrrrr.

4. Ei päästä ilmoille pienhiukkasia, eli ihan kiva autojonossa takanaoleville ja jalankulkijoille kun en kärytä yhtikäs mitään ilmoille. Enintään vähän voi nastarenkaista tulla asfalttipölyä ilmoille keväisin mikä toki on valitettavaa, anteeksi siitä.

5. Kiihtyy kivan ripeästi valoista verrattuna polttiksiin, silloin joskus kun ärsyttää joku kyrväke joka puskee viereen valoissa ilmeisenä tarkoituksenaan ohittaa esim. oikealta. Näytän sille takalasista kahta keskisormea kun yllättäen ranskalainen feminiininen pikkuautoni ampaiseekin erittäin kalliin ökymersun edelle (tämä tapahtui toissaviikolla Vantaalla Vaskivuorentien/Kaivokselantien risteyksen valoissa kohti Myyrmäkeä, heh heh... Talla oli mersulla pohjassa mutta ei onnistunut oikealta ohitus.). Tai toisella kerralla Porsse selvästi kyrpiintyi miten nopeasti lähdin Vihdintiellä valoista hänen edellään, kovaa ohitti minut myöhemmin heh heh...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Ajan Zoella joka arkipäivä hieman yli 120km/h nopeutta Porvoon moottoritiellä pitkähkön pätkän.

Mitä minun tulisi huomata ajossani sellaista mikä tekee siitä sopimattoman tuohon käyttöön? Tuntuu niissä nopeuksissa ainakin ihan vakaalta eikä tunnu ollenkaan liikkuvan "äärirajoillaan", toisinkuin vaikka ensiautoni -80 Toyota Tercel joka alkoi suunnilleen täristä yli 100km/h nopeuksissa.

Varmasti rengasmelu sisään on kovempi kuin 200000€ mersuissa (sellaisenkin kyydissä olen ollut kyseisellä tienpätkällä), mutta ei sekään häiritsevän kovaa ole ollut. Ihan hyvin olen motarilla pystynyt puhumaan esim. auton kaiuttimien kautta puhelimessa, eli sisällä on ns. tarpeeksi hiljaista kommunikointiin ja se riittänee minulle.

Ainoa mikä tuon kokoluokan autossa voi ongelmaksi tulla on mahduttaa sisään 5 painonnostaja-aikuista matkalle Nuorgamiin ja takaisin Hankoon, tai kuljettaa erittäin kookkaita elottomia objekteja sen tavaratilassa, esim. ampumani hirvi. Nuo rajoitteet eivät kuitenkaan vaikuta siihen kun yksin, tai 42kg vaimoni ja 20+22kg poikieni kanssa ajan moottoritiellä, vakkarissa 126 km/h asetettuna.
Nämä ovat onneksi makuasioita, eikä niistä voi oikein sanoa kumpi on oikeassa. Hyvä jos olet saanut mieleisesi auton! Minun makuuni tuo Kona oli pieni ja äänekäs suuremmissa nopeuksissa, tuntui jopa turvattomalta. Yksi suurista pettymyksistä oli tehon puute moottoritie nopeuksilla, kaasusta ei tapahtunut enää oikeastaan mitään. Meillä on ainakin nyt sikäli hyvä tilanne, ettei tarvitse oikeastaan välittää ja valittaa polttoaineen hinnasta, niin on valinnoissa ehkä tuo taloudellisuus jäänyt sivummalle.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Mulla menee Renault Zoe akkukoot vähän sekaisin. Zoen kolariturvallisuus ei taida olla kovin hyvä. Ulkonäkökään ei ole niin hyvä, kuin esim uusimmassa Cliossa. Zoe oli silti yllättävän hyvä ajaa R3 kitkoilla, jokunen vuosi sitten. Kysyin silloin tarjoustakin, mutta muistaakseni ei olisi saanut yhtään alennusta.
Zoe uudet (2020 eteenpäin?) mallit ovat 52kWh (netto, 55kWh brutto) akuilla.
Vanhemmat Zoet ovat jotain 40kWh akuilla, ja vielä vanhemmat... jollain päälle 20kWh miniakuilla.

Turvallisuustesteissä uusin Zoe tosiaan sai surkeat pisteet. Joku muu on varmaan analysoinut paremmin, ymmärsin pikalukemalla että johtui suurimmalta osin joidenkin päänalueen sivutörmäystyynyjen puutteesta, ja myös ettei siinä ole jotain uusia turvaominaisuuksia kuten kaistavahteja, automaattijarrutuksia jos joku kersa juoksee tielle eteen jne.

No, yritän kompensoida tuota välttelemällä muiden autojen kanssa törmäilemistä. Auton eteen eksyviä taaperoita hätistelen vilkuttelemalla valoja ja tööttäilemällä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Ilmeisesti asunnoista ja sijoittamisesta parempi keskustella täällä.
Tuolla on merkitystä jos joku ostelee asuntoja ja autoja varastoon, ei käyttöön.

muuten sillä ei ole mitään väliä, ei se tee autosta huonoa kohdetta. samat kaavat.

Ero on siinä että autoilla ei toistaiseksi ole yksityistä vakiintunutta vuokraus markkinaa (on heräilemässä)

Asumisella on joku kustannus, liikkumisella on joku kustannus.
Ei joo kuulu ketjuun, mutta ei edelleenkään asumisen ja autoilun kustannusten vertailu ole millään tavalla järkevää. Asumisen kustannus on se lainanlyhennys 1000€/kk ja 30v päästä sulla on maksettu asunto ja arvoa helposti 400-500te.

Sitten voit vaikka eläkeiässä myydä asunnon ja sulla on se 400-500te tilillä…

Autolainaa maksat 30v aikana vaikka 400€/kk (3-5 vuoden välein aina uus alle) ja lopussa sulla on edelleen se 400e kk maksu ja ei yhtään enempää varallisuutta.

Autoilu on vain ja ainoastaan kustannus ja nyt sähkäreillä vs bensavehkeellä on tilanne se, että yhä useammalle se sähköpeli tullee halvemmaksi/km. Puhutaan siis uusista/uudehkoista perheautoista.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ei joo kuulu ketjuun, mutta ei edelleenkään asumisen ja autoilun kustannusten vertailu ole millään tavalla järkevää. Asumisen kustannus on se lainanlyhennys 1000€/kk ja 30v päästä sulla on maksettu asunto ja arvoa helposti 400-500te.

Sitten voit vaikka eläkeiässä myydä asunnon ja sulla on se 400-500te tilillä…

Autolainaa maksat 30v aikana vaikka 400€/kk (3-5 vuoden välein aina uus alle) ja lopussa sulla on edelleen se 400e kk maksu ja ei yhtään enempää varallisuutta.

Autoilu on vain ja ainoastaan kustannus ja nyt sähkäreillä vs bensavehkeellä on tilanne se, että yhä useammalle se sähköpeli tullee halvemmaksi/km. Puhutaan siis uusista/uudehkoista perheautoista.
Läheskään kaikkialla asuntojen hinnat eivät kasva. Autossa kannattaa myös sisäistää se että aika monella(esimerkiksi minulla) mun kuukausitulot on 0 euroa kun en pääse töihin, eli ne on todella eria asiat, asunnon tarvitset elämiseen ja auto on joillekkin pakollinen työväline siihen jotta voi esimerkiksi maksaa sen asunnon.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Onko tietoa tuleeko "vanhoihin" malleihin Hyundai Ioniq 5:ssa myös akun lämmitys navigoinnin perusteella?

Talvilataus mahtaa näissä olla se suurin yksittäinen ongelma. Toki tarve itselläni muutaman kerran talvessa, muuten kotilatausta.

TMn jutussa meinasivat siten, että olisi tulossa 23 malleihin.

Linkki

Myyjän kanssa tiukat väännöt viimeisistä euroista menossa, olisi kovasti halukas myymään tämän vuoden puolella toimitukseen tulevan Premium Ioniq 5n.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Nämä ovat onneksi makuasioita, eikä niistä voi oikein sanoa kumpi on oikeassa. Hyvä jos olet saanut mieleisesi auton! Minun makuuni tuo Kona oli pieni ja äänekäs suuremmissa nopeuksissa, tuntui jopa turvattomalta. Yksi suurista pettymyksistä oli tehon puute moottoritie nopeuksilla, kaasusta ei tapahtunut enää oikeastaan mitään. Meillä on ainakin nyt sikäli hyvä tilanne, ettei tarvitse oikeastaan välittää ja valittaa polttoaineen hinnasta, niin on valinnoissa ehkä tuo taloudellisuus jäänyt sivummalle.
Turvallisuuden tunne motarinopeuksissa on tietty tärkeä. Se miten tuon kukin kokee, en tiedä.

Vanha Toyota Tercelini oli motarinopeuksissa varsin turvattoman oloinen tärinän takia, ja myös muuten epämiellyttävä erittäin korkean melutason takia (siitä olisi voinut saada pysyvän kuulovamman motarinopeuksissa).

Zoe on mielestäni motarilla vakaampi ja turvallisemman oloinen kuin esim. 2007 Toyota Auris, jos tuo mitään vertailukohtaa antaa. Myös haastavissa tilanteissa kuten talvella loskaisen ja jäätyneen kaistojen välisen vallin ylittäminen, tai kun mereltä yhtäkkiä autoon tarttuu sivulta kova puhuri. Oletan tämän johtuvan Zoen Aurista suuremmasta painosta (jotain +200kg jos oikein muistan) ja alemmasta painopisteestä.

On myös jonkinverran hiljaisempi moottoritiellä, mutta varmasti meluisampi kuin täyspehmustetut mersut tai Volvo V90:t (en tiedä, en ole itse ajanut, joskus kalliin mersun kyydissä ollut motarilla).

Siitä enemmän on kyse kuinka paljon olen valmis maksamaan ekstraa tuollaisista lisäherkuista, joita en koe kuitenkaan juurikaan oikeasti tarvitsevani. Eli en paljoakaan, kunhan ei täysin surkea ja epämiellyttävä ole. Auton ulkonäöstä tai väristä en ole valmis maksamaan 100€ enempää ekstraa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Ei joo kuulu ketjuun, mutta ei edelleenkään asumisen ja autoilun kustannusten vertailu ole millään tavalla järkevää. Asumisen kustannus on se lainanlyhennys 1000€/kk ja 30v päästä sulla on maksettu asunto ja arvoa helposti 400-500te.
Jos omistat asunnon joka markkina vuokra on 1400€ ja hoitomenot + muut vastaavat kulut olisi 400€, niin tuolla kaavalla jos et vuokraa vaan asut siinä itse, niin menetät joka kuukausi 1000€.


Autolainaa maksat 30v aikana vaikka 400€/kk (3-5 vuoden välein aina uus alle) ja lopussa sulla on edelleen se 400e kk maksu ja ei yhtään enempää varallisuutta.
Autolla liikkuminen on toki kustannus, kuten asuminen on kustannus.

Se kilometri maksaa jotain, oman auton edelleen vuokraus markkinat on lastenkengissä, mutta toisin päin. Auton voit vuokrata, siitä saat markkinahinnan. vertaat sitä omistamiseen, siitä sitten lasket saatko riittävän tuoton sille että omistat auton itse.

Yleinen tapa laskea on toki se että auto on surkea sijoitus, sijoitus on tappiollinen ja autolla ajelu on halpaa, moni pöristelee bensalla 20 senttiä kilometri, ihanan halpaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Tuosta ajattelin joskus laittaa kyselyn että mikä itsekullekin on sähköautoilussa tärkeää.

Tämä on tullut mieleeni kun ilmastonmuutoksesta, sähköautojen hiilidioksipäästöistä koko elinkaareltaan yms. puhutaan, myös sähköautoilun vastustajien taholta jotka jaksavat muistuttaa että kuulemma akkujen valmistus tuottaa ihan hitosti hiilidioksidia ja kobolttia kaivavat kongolaiset lapset paljain käsin. Niistä keskusteluista tulee kuva ikäänkuin suurin motivaattori ihmisillä sähköauton hankintaan olisi "ilmastonmuutoksen torjunta" ja kaikenlainen turhanpäiväinen hyvesignalointi.

Täytyy myöntää että se oli minulle ehkä vähäisin syy siirtyä sähköautoiluun, minun puolestani ilmastonmuutos lämpimine kesineen ja vähälumisine talvineen saakin tulla, ja kuka niistä kongolaisista lapsista oikeasti välittää, tuskin he itsekään. Jos heidän kohtalonsa harmittaa niin ostaisin LFP-akullisen Teslan koska siinä ei ole sen enempää kobolttia kuin nikkeliäkään, säästyvät kongolaisorpojen kätöset ja pääsevät takaisin kilometritehtaalle kobolttia kaivelemasta.

Minulle syitä siirtyä sähköautoiluun olivat, tässä tärkeysjärjestyksessä (ensimmäinen niistä selvästi tärkein, loput tulevat kaukana perässä):

1. Säästö polttoainekuluissa. Alkuvuoden tapahtumat ovat vain vahvistaneet tätä näkemystä että hyvän päätöksen tein, en olisi millään uskonut viime vuonna että yli 2€/L hintojen mennään ihan leikiten.

2. Jonkin verran hiljaisempi kuin polttisautot, ainoa melu käytännössä on rengasmelu.

3. Tekniikan yksinkertaisuus, eli ei varsinaista vaihteistoa, sähkömoottori on yksinkertainen eikä tarvitse vaihdettavia öljyjä, ei mitään ihme katalysaattoreita ja päästömittaussysteemeitä tms. Poljin vaan pohjaan ja hyrrrrrrr.

4. Ei päästä ilmoille pienhiukkasia, eli ihan kiva autojonossa takanaoleville ja jalankulkijoille kun en kärytä yhtikäs mitään ilmoille. Enintään vähän voi nastarenkaista tulla asfalttipölyä ilmoille keväisin mikä toki on valitettavaa, anteeksi siitä.

5. Kiihtyy kivan ripeästi valoista verrattuna polttiksiin, silloin joskus kun ärsyttää joku kyrväke joka puskee viereen valoissa ilmeisenä tarkoituksenaan ohittaa esim. oikealta. Näytän sille takalasista kahta keskisormea kun yllättäen ranskalainen feminiininen pikkuautoni ampaiseekin erittäin kalliin ökymersun edelle (tämä tapahtui toissaviikolla Vantaalla Vaskivuorentien/Kaivokselantien risteyksen valoissa kohti Myyrmäkeä, heh heh... Talla oli mersulla pohjassa mutta ei onnistunut oikealta ohitus.). Tai toisella kerralla Porsse selvästi kyrpiintyi miten nopeasti lähdin Vihdintiellä valoista hänen edellään, kovaa ohitti minut myöhemmin heh heh...
Mutta mä en käsitä miksi tätä sähköautoilua yritetään väkisin tuputtaa kaikelle kansalle näiden hankintatukien ja bensan hinnan korotuksilla ynnä muilla? Mikä kiire on siirtyä sähköautoiluun? Miksi pitää tehdä muista tavoista niin vaikeaa ja kallista?

Sitten toinen asia. Sähköautot ja hybridit on mukamas niin yksinkertaista tekniikkaa mutta MIKSI helvetissä niiden "yksinkertaisten akkujen" vaihto maksaa kymmeniä tuhansia euroja? VRCF foorumilla joku juuri sanoi että omaan V60 2013 plugariin pitäisi akusto vaihtaa ja hinta 11000€. Kuka viitsii tollasia hintoja ihan oikeasti maksaa? Halpaa ajamista ja katin kontit. Kovin ympäristöystävällistä lyödä 9v vanha auto paaliin.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
En juurikaan näe että autoja tuputetaan vaan niihin annetaan tukia. Toki toi akustojen hinta on kova mutta niin on myös niiden materiaalien arvo joita valmistamiseen käytetään on aika suuri. Teknologialtaanhan sähkömoottori verrattuna polttomoottoriin on aika suvereeni ja esimerkiksi vaihtoiston puuttuminen on iso plussa, toki sähköautossa on muita osia joita polttis autoissa ei ole.

Ois mielenkiintoista tietää paljon esim tolla V60 2013 Volvolla on kilsoja. Kumminkin akkujen kesto pitäisi olla todella hyvä ja mikäli tolla on vaikka puoli miljoonaa kilsaa rullattu niin kulu on kohtuullisen pieni.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
En juurikaan näe että autoja tuputetaan vaan niihin annetaan tukia. Toki toi akustojen hinta on kova mutta niin on myös niiden materiaalien arvo joita valmistamiseen käytetään on aika suuri. Teknologialtaanhan sähkömoottori verrattuna polttomoottoriin on aika suvereeni ja esimerkiksi vaihtoiston puuttuminen on iso plussa, toki sähköautossa on muita osia joita polttis autoissa ei ole.

Ois mielenkiintoista tietää paljon esim tolla V60 2013 Volvolla on kilsoja. Kumminkin akkujen kesto pitäisi olla todella hyvä ja mikäli tolla on vaikka puoli miljoonaa kilsaa rullattu niin kulu on kohtuullisen pieni.
250tkm kirjoitti sen viestin kirjoittaja. Kulu kohtuullisen pieni? Kenellä on laittaa suoraan 11000€ johonki autoremonttiin? Saatika ottaa siihen laina jollain kymmenenprosentin korolla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Noi vanhat hybridit oli vähän mitä oli, työkaverilla on 2016 mallin Volvo ja silläkin pääsee kesällä sen 30km akulla, talvella alle 20km, eli ei sekään ihan kondiksessa ole. Noihin on tosiaan kallista vaihtaa akku ja myös huollot on kalliimpia kuin polttomoottoripeliin, kun pitää monesti tehdä ylimääräistä säätöä sen akun kanssa.

Täyssähköautot tästä viimeisiltä vuosilta on hieman turvallisempi ostos, kun alkaa olla tekniikka vähitellen kypsää. Tesloissakin alkupään akuissa ollut hieman epävarmuutta kuinka kauan kestää, jotkut kestänyt sen puoli miljoonaa kilometriä, joitain vaihdettu takuuseen. Toisella duunikaverilla Prius hybridi ja se on kyllä ihan paskana se akku, toki sillä ajaa joitain kilometrejä, mutta kyllä se sanoi,että keskikulutus on kesät talvet 7.5-8 litraa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Noin 4,4 senttiä kilometrille, ei toki mikään älyttömän upea kesto mutta ei toi ihan älytön kulu ole. Toki kerralla tulevana kuluna iso.

Ja sähköauto ei todellakaan sovi kaikille eikä kaikilla sellaiseen ole varaa siirtyä. Mutta esimerkiksi kaupungissa pienillä ajoilla olevaan talouteen erittäin sopivia noi pienemmät ja sitten noi long range mallit ihmisille jotka ajelee sen 150-200km päivässä. Nämä siis toki oletuksena että on kotilataus mahdollisuus. En näe että se on keneltäkään pois.

EDIT: Kappas kehveliä, se olikin hybridi. Siinä toi kulu on kyllä todella kova. Seison korjattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 765
Sähköautot ja hybridit on mukamas niin yksinkertaista tekniikkaa mutta MIKSI helvetissä niiden "yksinkertaisten akkujen" vaihto maksaa kymmeniä tuhansia euroja? VRCF foorumilla joku juuri sanoi että omaan V60 2013 plugariin pitäisi akusto vaihtaa ja hinta 11000€. Kuka viitsii tollasia hintoja ihan oikeasti maksaa? Halpaa ajamista ja katin kontit. Kovin ympäristöystävällistä lyödä 9v vanha auto paaliin.
Tuota Volvon diesel hybridiä kannattaa välttää, koska siinä on ilmeisesti jotain tyyppivikaa. Taisi jotenkin liittyä ilmastointiin ja akun jäähdytykseen, ehkä.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Sulla ei näköjään sitten ole väliä myöskään auton ulkonäöllä ja ajotuntumasta kunhan vaan on halpaa ajamista. Monelle on merkitystä auton ulkonäöllä ja se on valmistajillekin kova haaste saada näyttäviä autoja aikaan. Nämä pienet sähköautomallit ainakin minun mielestä ovat ihan vain kauppakasseja jolla ajetaan vaan siellä kaupungissa eikä lähdetä mihinkään pitemälle. Renaultin Clio ja Toyotan Yaris taitavat kuulua myös tähän kategoriaan.
No jaa. Kaikilla on tietenkin vaatimuksensa, mutta kyllä minulla Zoe on täyttänyt tarpeensa myös pidemmillä reissuilla. Helsingistä Lapin kautta Norjaan ulottuneet reissut ovat vaatineet jo hieman latausten ja aikataulujen pähkäilyä, mutta ei sekään mitään ylivoimaista ole. Joku rangen sisään (383km WLTP, siitä voi arvioida eri käytännön tilanteisiin) tai tarpeeksi lähelle että välilataus ei tarvi täyttä akullista eli menee kahvitauolla on jo niin helppoa, että ei paljoa suunnittelua vaadi. Tilat ovat riittäneet hyvin kahdelle ihmiselle matkatavaroineen. Ajo-ominaisuudet ja mukaviis maantiellä ovat ihan kelvolliset kun auto on kuitenkin suhteellisen painava ja painopiste matalalla. Ei se mikään premium-auto ole, mutta sopivalla varustelulla (ZE50 malli, CCS-lataus) hoitaa kyllä paljon muitakin tarpeita kuin pelkän kauppakassin roolin.

Toki elämäntapakilometrinnielijöille, joile tulee paljon pitkää matkaa, suosittelen jotain jossa on isompi akku ja nopeampi pikalataus. Perheellisillä voi olla käyttöä vähän isommalle autolle.

Edit: Zoen tapauksessa nimenomaan ZE50 malliin on parannettu vanhoista ominaisuuksia pitkän matkan ajoon. Pikalataus, suurempi akku ja tehokkaampi moottori ovat tietenkin suoraan teknisissä tiedoissa, mutta lisäksi ainakin äänieristystä on kai parannettu.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 149
Mutta mä en käsitä miksi tätä sähköautoilua yritetään väkisin tuputtaa kaikelle kansalle näiden hankintatukien ja bensan hinnan korotuksilla ynnä muilla? Mikä kiire on siirtyä sähköautoiluun? Miksi pitää tehdä muista tavoista niin vaikeaa ja kallista?
En nyt ihan varma oliko tämä trolli mutta päästöthän siihen on syynä:
Suomen hallitus on päättänyt kaikessa viisaudessaan että Suomen pitää olla about ensimmäinen maailmassa päästöttömässä liikenteessä.
Sitten toinen asia. Sähköautot ja hybridit on mukamas niin yksinkertaista tekniikkaa mutta MIKSI helvetissä niiden "yksinkertaisten akkujen" vaihto maksaa kymmeniä tuhansia euroja? VRCF foorumilla joku juuri sanoi että omaan V60 2013 plugariin pitäisi akusto vaihtaa ja hinta 11000€. Kuka viitsii tollasia hintoja ihan oikeasti maksaa? Halpaa ajamista ja katin kontit. Kovin ympäristöystävällistä lyödä 9v vanha auto paaliin.
Akkujen vaihto on (autosta riippuen) suhteellisen yksinkertainen toimenpide mutta akku itsessään on yksinkertaisesti kallis.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Mutta mä en käsitä miksi tätä sähköautoilua yritetään väkisin tuputtaa kaikelle kansalle näiden hankintatukien ja bensan hinnan korotuksilla ynnä muilla? Mikä kiire on siirtyä sähköautoiluun? Miksi pitää tehdä muista tavoista niin vaikeaa ja kallista?
Ketju on pitkä, mutta vähän voisi kotiläksyjä tehtä.

Hankintatuki ei ole rajattu tietylle ryhmälle, eli on kenenkä vain yksityishenkilön käytettävissä.
Annetaan markkinan ohjata, yleensä jos viranomainen lähtee kovasti optimoimaan, eli rajaa niin menee pieleen, parempi antaa mennä pari hutia, kokonaisuus tärkeämpi.

ja bensan hinnan korotuksilla ynnä muilla?
Bensan hinnan nousu johtuu markkinoista, ei sähköautoista. Sähköautot periaatteessa alentaa bensanhintaa.
Jos mietit uusiutuva vaatimuksia, niin maaliikennepolttoaineet ei ole päästökaupan piirissä, ja eli liikenne polttoaineissa ei makseta täysimääräisesti päästöistä. Niissä on veroluenteisia, ja mini vaatimuksia sekoitteista, mutta lopputulos siis halpaa vs päästöneutraali polttoaine.

Sitten toinen asia. Sähköautot ja hybridit on mukamas niin yksinkertaista tekniikkaa mutta MIKSI helvetissä niiden "yksinkertaisten akkujen" vaihto maksaa kymmeniä tuhansia euroja? VRCF foorumilla joku juuri sanoi että omaan V60 2013 plugariin pitäisi akusto vaihtaa ja hinta 11000€. Kuka viitsii tollasia hintoja ihan oikeasti maksaa? Halpaa ajamista ja katin kontit. Kovin ympäristöystävällistä lyödä 9v vanha auto paaliin.
Onko tuo V60 tuorejuttu ? tuo kuullostaa siltä vanhalta pommilta.
Mutta akkut on akkuautoissa kalliita, periaatteessa elinikäisiä, varauskyky hiipuu elinkaaren loppua kohti, akku on toki vanhan sähkiksen suurin kustannusriski. jos siinä jotain yllättävää.

Mutta jos autossa ei ole suunnittelu virheitä, niin sähköautossa on vähän huoltokohteita vs polttis ja sitä myöten vähemmän riskejä jotka seuraa huollon laiminlyönneistä. Eli kestää auton eliniän pienin kustannuksin, vaikka hinnoitelisit akkuriskin.

Suurempi arvoriski tulee uusien sukupolvien alenevista hinnoista ja teknologia kehityksestä. (hyvin lyhyellä tähtäimellä sähkis pitää poikkeuksellisen hyvin arvon, johtuu saatavuus/tuotanto haasteista)

Kuka viitsii tollasia hintoja ihan oikeasti maksaa? Halpaa ajamista ja katin kontit. Kovin ympäristöystävällistä lyödä 9v vanha auto paaliin.
Laskit väärin, ja se sun vanha V60, ei ole ollut koskaan ympäristöystävllinen, vaan päinvastoin.

Hiilijalanjäljen osalta tämän päivän sähkiksillä ei tarvi ajaa Suomi sähköllä edes akkutakuuta loppuun, eli on ympäristö teko vs polttis.

Jos olisi fosiilisen hintaista päästötöntä hiilivetyä (bensa), niin polttis olisi erinomainen ja ennenkaikkea halpa. Sen on selättänyt useita ongelmia, mutta tähän hiileen ei ole keksitty ratkaisua.
 
Viimeksi muokattu:

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
Zoen kolariturvallisuudesta: Vanhemmissa 40 kWh malleissa oli sivuilla turvatyynyverhot mutta uudemmista 50 kWh malleista nämä jätettiin pois ja NCAP tähdet romahtivat. Renaultin perustelu että uuden mallin kaistavahti yms. parantaisi kokonaisturvallisuutta niin paljon että sivutyynyt voi jättää pois ontuu minusta (ja NCAP mielestä ilmeisesti myös) pahasti.

On se silti kai kantama/hinta suhteeltaan markkinoiden paras sähköauto.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Zoen kolariturvallisuudesta: Vanhemmissa 40 kWh malleissa oli sivuilla turvatyynyverhot mutta uudemmista 50 kWh malleista nämä jätettiin pois ja NCAP tähdet romahtivat. Renaultin perustelu että uuden mallin kaistavahti yms. parantaisi kokonaisturvallisuutta niin paljon että sivutyynyt voi jättää pois ontuu minusta (ja NCAP mielestä ilmeisesti myös) pahasti.
Oleellisesti tulos romahti sen takia, että turvallisuuden kannalta 2021 Zoe oli sama auto kuin aikanaan viisi tähteä saanut 2012 Zoe. NCAP vain tiukentaa kriteerejään joka toinen vuosi, joten tuossa oli useampikin tiukennus välissä. Sivuturvatyynyjen vaihto huonompiin sai paljon huomiota, mutta NCAP:n mukaan se todennäköisesti ei olisi pelastanut edes yhtä tähteä, vaikka olisikin jäänyt tekemättä. Lisäksi NCAP arvioi aina vain alimman varustetason mallia, koska "turvallisuus ei saa olla lisävaruste". Zoessa automaattijarrutus, kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin puuttuvat perusmallista, ja niillä olisi nykyisillä EuroNCAP-kriteereillä voinut jopa useammankin tähden saada. Tietenkään niiden puuttuminen karvalakkimallista ei heikennä niillä varustettujen yksilöiden turvallisuutta.

Mutta oleellisin on, että pisteet jäisivät saamatta aika monelta muultakin 2012 hyvin menestyneeltä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Se että akkuteknologia on kehittynyt ei tarkoita sitä että se renault zoe ei voi missään tapauksessa laueta siinä 250tkm kohilla.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
En nyt ihan varma oliko tämä trolli mutta päästöthän siihen on syynä:
Suomen hallitus on päättänyt kaikessa viisaudessaan että Suomen pitää olla about ensimmäinen maailmassa päästöttömässä liikenteessä.

Akkujen vaihto on (autosta riippuen) suhteellisen yksinkertainen toimenpide mutta akku itsessään on yksinkertaisesti kallis.
Noh, antaa rahvaampien sitten pelastaa maailma :) onneksi sen loppujen 4,5 miljoonan suomalaisen ei tarvitse tuohon talkooseen lähteä (ainakaan vielä). Luku heitetty mutuna niinku kaikki muukin mitä kirjotan, ei kaikkeen onneksi tarvi suoria faktoja olla :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Se että akkuteknologia on kehittynyt ei tarkoita sitä että se renault zoe ei voi missään tapauksessa laueta siinä 250tkm kohilla.
Jos sillä autolla on ajellut 250tkm, niin paalausiässä

Muistaakseni Renautilla akkutakuu on 8v/160 000km ,

Eli akulle on takuuta pikkuauton ns eliniäksi, se ei tarkoita että ne sen jälkeen hajoaa, voi se polttiskin kestää yli 150 000km

jos vanhana hajoaa, niin sitten omistaja miettii paliin (todennäköisesti jokin arvo), vai korjaamolle, jos vika on sellainen että kohtuu rahalla korjattava , niin kuntoon. Samoin kun polttiksissa.

Ei polttiksessakaan tuossa vaiheessa marmorilta vaihtomoottoria, vaan katsotaan mikä on kustannukstehokasta vs hyöty.

Moottoriin verrattuna, akussa on myös se että autolle voi löytyä vielä käyttö pienemmällä akulla, isoa kantavat ajot on jos tuossa iässä siiretty uudemmalle.

Sori polttisvertaus, mutta ymmärsin että polttikset on tutumpia ja pohdit kriittisesti patteriautoa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Se että akkuteknologia on kehittynyt ei tarkoita sitä että se renault zoe ei voi missään tapauksessa laueta siinä 250tkm kohilla.
Miksi polttomoottori ei voi laueta 250tkm kohdilla? Tai vaihteisto? Kytkin? Noi kaikki on asioita mitä taas sähköautossa ei ole.

Toi sun argumentti on on ihan validi mutta se ei muuta oikeestaan asioita mitenkään.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Miksi polttomoottori ei voi laueta 250tkm kohdilla? Tai vaihteisto? Kytkin? Noi kaikki on asioita mitä taas sähköautossa ei ole.

Toi sun argumentti on on ihan validi mutta se ei muuta oikeestaan asioita mitenkään.
Ei muutakaan, mutta sähköautot eivät kustannuksiltaan välttämättä olekaan niin hyviä mitä annetaan ymmärtää. Toki tuo pätee vain niihin käytettyihin joissa ei takuuta enää
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Jos sillä autolla on ajellut 250tkm, niin paalausiässä

Muistaakseni Renautilla akkutakuu on 8v/160 000km ,

Eli akulle on takuuta pikkuauton ns eliniäksi, se ei tarkoita että ne sen jälkeen hajoaa, voi se polttiskin kestää yli 150 000km

jos vanhana hajoaa, niin sitten omistaja miettii paliin (todennäköisesti jokin arvo), vai korjaamolle, jos vika on sellainen että kohtuu rahalla korjattava , niin kuntoon. Samoin kun polttiksissa.

Ei polttiksessakaan tuossa vaiheessa marmorilta vaihtomoottoria, vaan katsotaan mikä on kustannukstehokasta vs hyöty.

Moottoriin verrattuna, akussa on myös se että autolle voi löytyä vielä käyttö pienemmällä akulla, isoa kantavat ajot on jos tuossa iässä siiretty uudemmalle.

Sori polttisvertaus, mutta ymmärsin että polttikset on tutumpia ja pohdit kriittisesti patteriautoa.
Mietihän uudestaan että paljonko suomessa on yli 250tkm rullattuja autoja? Ei se autojen keski-ikä tule nuorentumaan Suomessa vaikka patteriautoja tuleekin markkinoille. Monelle se on tärkeää että se on luotettava vielä takuun jälkeenkin. Ja sitä nämä hybridit ja sähkärit eivät vaan valitettavasti ole, sitä on ihan turha kenenkään kieltää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Ei muutakaan, mutta sähköautot eivät kustannuksiltaan välttämättä olekaan niin hyviä mitä annetaan ymmärtää.
Miten niin ?

Sähköauton suurin kustannus on hankintahinta ja autossa kallein komponentti on akku. ja se menee käsikädessä kapasiteetin kanssa.

Akkujen hintakehitys on ollut laskeva, mistä seurannut että akkut kasvaneet edullisissakin.

Kasvanut kysyntä ja mailmantilanne tuo valmistajille hinta/kustannusriskiä, mutta valmistajat ovat turvanneet (hinta)saatavuutta.


Mietihän uudestaan että paljonko suomessa on yli 250tkm rullattuja autoja? Ei se autojen keski-ikä tule nuorentumaan Suomessa vaikka patteriautoja tuleekin markkinoille. Monelle se on tärkeää että se on luotettava vielä takuun jälkeenkin. Ja sitä nämä hybridit ja sähkärit eivät vaan valitettavasti ole, sitä on ihan turha kenenkään kieltää.
Kuten aiemmin kirjoitin, se polttiskin voi kestää yli 150 000km.

Sähköautoja voi korjata, se että jos niihin tulee ensimmäinen vika 250tkm kohdalla ei tarkoita että se pitää laittaa paaliin, sen voi korjata. Jos on akkustossa vika, niin ei se tarkoita että korjaaminen olisi kallista. (joo sinäkö postatist se v60 hinnan, se oli polttishybridi, ei se kerro paljonko renun jonkin akkuvian korjaaminen maksaa 5-10v päästä.).

Joka tapauksessa jos pikkuautuolla ajettu 250tkm, niin se on hyvä saavutus, ja vaihtoehtona on paalaminen, vanhan auton arvo voi ehjänä vaihtarina olla sama kuin paalissa.

Ja sitä nämä hybridit ja sähkärit eivät vaan valitettavasti ole, sitä on ihan turha kenenkään kieltää.
Se mitä sähkäreistä ja hybridien sähköpuolesta on kokemusta, niin jos ei suunnittelu/valmistus virheitä niin näyttää siltä että ovat luotettavia.

Markkinoilla on myös "suunnitteluvirheitä" sisältäviä tuotteita, joiden osalta tulevaisuus on karua, hybrideissä on lisäksi ne polttisten vaivat ja huolet, vaikka optimiin suunniteltu paketti voi olla polttista parempi.

Se on kuitenkin oletus että ei ladattavat polttikset menettää arvon rajuimmin, onnistuneet ladattavat hybridit tyydyttää käytettyjen polttiskysynnän. Niiden osalta mielenkiintoista minkä tyyppiset, ehkä isot, joissa myös iso sähkökantama.

Pienetpolttikset, en keksi mihin niitä tarvitaan.

Edit: jos verotus muuttuu niin että varastointi ei maksa, ja joku vakuutus sitä varten, niin vara-auto, satunnaiseen ajoon. Mutta, ne vanhat sähkikset joissa akku sipannut minimiin, ne tuonkin täyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 182
Sulla ei näköjään sitten ole väliä myöskään auton ulkonäöllä ja ajotuntumasta kunhan vaan on halpaa ajamista. Monelle on merkitystä auton ulkonäöllä ja se on valmistajillekin kova haaste saada näyttäviä autoja aikaan. Nämä pienet sähköautomallit ainakin minun mielestä ovat ihan vain kauppakasseja jolla ajetaan vaan siellä kaupungissa eikä lähdetä mihinkään pitemälle. Renaultin Clio ja Toyotan Yaris taitavat kuulua myös tähän kategoriaan.
Monelle aikuiselle riittää käyttöauton ulkonäöksi, että se löytyy parkkipaikalta ja että muodot ovat riittävän yksinkertaisia helppoon kinnaspesuun. Kaikki eivät yritä autollaan tehdä vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen/kavereihin/naapureihin/sukulaisiin/työkavereihin/lapsiin/lasten kavereihin. Ovat ehkä nuorempana yrittäneet tehdä, mutta jossain vaiheessa eivät enää näe tarvetta moiselle. Harrastusautot ja yhdistetyt harrastus-/käyttöautot sitten erikseen.

Meidän (3 hlö + koira) perhe on vahingossa käynyt "Ihan vaan kauppakassilla" toistakymmentä kertaa mökillä (edestakaisin 270 km). Ajotuntuma on oikein hyvä ja eloisa, mutta pahimpiin routaheittoihin joutuu hölläämään virtapoljinta. Olisi tuossa pihalla 2016 Auris hybrid farkkukin, mutta eipä sitä oikein tule käynnistettyä noin lyhyttä matkaa varten.
 

Liitteet

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Monelle aikuiselle riittää käyttöauton ulkonäöksi, että se löytyy parkkipaikalta ja että muodot ovat riittävän yksinkertaisia helppoon kinnaspesuun. Kaikki eivät yritä autollaan tehdä vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen/kavereihin/naapureihin/sukulaisiin/työkavereihin/lapsiin/lasten kavereihin. Ovat ehkä nuorempana yrittäneet tehdä, mutta jossain vaiheessa eivät enää näe tarvetta moiselle. Harrastusautot ja yhdistetyt harrastus-/käyttöautot sitten erikseen.

Meidän (3 hlö + koira) perhe on vahingossa käynyt "Ihan vaan kauppakassilla" toistakymmentä kertaa mökillä (edestakaisin 270 km). Ajotuntuma on oikein hyvä ja eloisa, mutta pahimpiin routaheittoihin joutuu hölläämään virtapoljinta. Olisi tuossa pihalla 2016 Auris hybrid farkkukin, mutta eipä sitä oikein tule käynnistettyä noin lyhyttä matkaa varten.
Toisaalta, jos pystyy niin miksei hommaa parempaa autoa? Me ajellaan vaimon kanssa pääosin kahdestaan ja harvoin yli 200km kerrallaan ja vuosikilsat jää n. 14-15tkm luokkaan. Pärjättäis autolla kuin autolla, mutta silti ajetaan X3 hybridillä. 6/2021 saatu ja nyt 11tkm mittarissa ja siitä 9tkm mennyt sähköllä.

Sähköauton oisin oikeastaan halunnut, mutta kun 12/2020 toi tilattiin, niin ei silloin ollut mitään kiinnostavaa tarjolla. Tesla M3 oli kahteenkin otteeseen koeajossa, mutta ei vain sytyttänyt yhtään. XC40 Volvon ois saanut korjaamatta ostaa tuolloin ja siinäpä ne vaihtoehdot melkein olikin. Polestar 2 tuli vähän myöhemmin ja sen ajoinkin. Se ois voinut jopa tulla valituksi. Nyt kiinnostavia ois i4 bemut myös. Aika vähän noita vieläkään on kivoja sähkäreitä myynnissä. Mua ei noi korealaisen sun muut vain yhtään kiinnosta. 2001 ostin ekan uuden bemun ja siitä lähtien on ollut joko Audia tai bemu aina ykkösautona.

Toi on yksityisliisari ja loppuu 6/2024 toivotaan, että silloin, tai no n. vuotta aiemmin, eli 6/2023 ois jo valikoima kasvanut. Pitänee toimitusaikojen takia alkaa silloin autonvaihtoa suunnittelemaan. No onhan toi e2008 tulossa ja pihassa toi Ibiza FR -20, eli liikkumaan nyt pääsee vaikka tykkösautoa ei hetkeen olisikaan…
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Monelle aikuiselle riittää käyttöauton ulkonäöksi, että se löytyy parkkipaikalta ja että muodot ovat riittävän yksinkertaisia helppoon kinnaspesuun. Kaikki eivät yritä autollaan tehdä vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen/kavereihin/naapureihin/sukulaisiin/työkavereihin/lapsiin/lasten kavereihin. Ovat ehkä nuorempana yrittäneet tehdä, mutta jossain vaiheessa eivät enää näe tarvetta moiselle. Harrastusautot ja yhdistetyt harrastus-/käyttöautot sitten erikseen.

Meidän (3 hlö + koira) perhe on vahingossa käynyt "Ihan vaan kauppakassilla" toistakymmentä kertaa mökillä (edestakaisin 270 km). Ajotuntuma on oikein hyvä ja eloisa, mutta pahimpiin routaheittoihin joutuu hölläämään virtapoljinta. Olisi tuossa pihalla 2016 Auris hybrid farkkukin, mutta eipä sitä oikein tule käynnistettyä noin lyhyttä matkaa varten.
Niin mitä sitä farkkua käynnistämään johon nuokin tavarat mahtuisi järkevämmin. Aika kitsasta porukkaa näyttää tälläkin foorumilla olevan. No offense.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Miten niin ?

Sähköauton suurin kustannus on hankintahinta ja autossa kallein komponentti on akku. ja se menee käsikädessä kapasiteetin kanssa.

Akkujen hintakehitys on ollut laskeva, mistä seurannut että akkut kasvaneet edullisissakin.

Kasvanut kysyntä ja mailmantilanne tuo valmistajille hinta/kustannusriskiä, mutta valmistajat ovat turvanneet (hinta)saatavuutta.



Kuten aiemmin kirjoitin, se polttiskin voi kestää yli 150 000km.

Sähköautoja voi korjata, se että jos niihin tulee ensimmäinen vika 250tkm kohdalla ei tarkoita että se pitää laittaa paaliin, sen voi korjata. Jos on akkustossa vika, niin ei se tarkoita että korjaaminen olisi kallista. (joo sinäkö postatist se v60 hinnan, se oli polttishybridi, ei se kerro paljonko renun jonkin akkuvian korjaaminen maksaa 5-10v päästä.).

Joka tapauksessa jos pikkuautuolla ajettu 250tkm, niin se on hyvä saavutus, ja vaihtoehtona on paalaminen, vanhan auton arvo voi ehjänä vaihtarina olla sama kuin paalissa.


Se mitä sähkäreistä ja hybridien sähköpuolesta on kokemusta, niin jos ei suunnittelu/valmistus virheitä niin näyttää siltä että ovat luotettavia.

Markkinoilla on myös "suunnitteluvirheitä" sisältäviä tuotteita, joiden osalta tulevaisuus on karua, hybrideissä on lisäksi ne polttisten vaivat ja huolet, vaikka optimiin suunniteltu paketti voi olla polttista parempi.

Se on kuitenkin oletus että ei ladattavat polttikset menettää arvon rajuimmin, onnistuneet ladattavat hybridit tyydyttää käytettyjen polttiskysynnän. Niiden osalta mielenkiintoista minkä tyyppiset, ehkä isot, joissa myös iso sähkökantama.

Pienetpolttikset, en keksi mihin niitä tarvitaan.

Edit: jos verotus muuttuu niin että varastointi ei maksa, ja joku vakuutus sitä varten, niin vara-auto, satunnaiseen ajoon. Mutta, ne vanhat sähkikset joissa akku sipannut minimiin, ne tuonkin täyttää.
Voiko niitä korjata? No tottakai voi, mutta merkkihuolto ei sitä korjaa. Toki osaavia sähköpajoja on jo mutta kovin vähän. Sitäpaitsi aikaisemminkin ollut juttuja että sähköautojen renkaat, alustan osat, jarrut saattavat olla enemmän koetuksella auton painon takia joten niitä lienee useammin joutua vaihtamaan. Ja se akuston korjaaminenkin riippunee ihan autosta ja akustosta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Monelle aikuiselle riittää käyttöauton ulkonäöksi, että se löytyy parkkipaikalta ja että muodot ovat riittävän yksinkertaisia helppoon kinnaspesuun. Kaikki eivät yritä autollaan tehdä vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen/kavereihin/naapureihin/sukulaisiin/työkavereihin/lapsiin/lasten kavereihin. Ovat ehkä nuorempana yrittäneet tehdä, mutta jossain vaiheessa eivät enää näe tarvetta moiselle. Harrastusautot ja yhdistetyt harrastus-/käyttöautot sitten erikseen.

Meidän (3 hlö + koira) perhe on vahingossa käynyt "Ihan vaan kauppakassilla" toistakymmentä kertaa mökillä (edestakaisin 270 km). Ajotuntuma on oikein hyvä ja eloisa, mutta pahimpiin routaheittoihin joutuu hölläämään virtapoljinta. Olisi tuossa pihalla 2016 Auris hybrid farkkukin, mutta eipä sitä oikein tule käynnistettyä noin lyhyttä matkaa varten.
Pieneen autoon mahtuu paljon tavaraa, mutta onhan tuo ihan itsemurhaa ajaa tuollaisen romumäärän kanssa, varsinkin kun niitä ei ole sidottu kunnolla eikä niitä saa erotettua matkustamosta.

Hirvenväistö ja siitä spinnaus niin tavarat lentelee matkustajien niskaan
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 748
Ei se autojen keski-ikä tule nuorentumaan Suomessa vaikka patteriautoja tuleekin markkinoille.
Eikös patteri ole sellainen mitä ei ladata. Akkuja taas ladataan. Tarkoitat varmaan akkuautoja?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Onko tietoa tuleeko "vanhoihin" malleihin Hyundai Ioniq 5:ssa myös akun lämmitys navigoinnin perusteella?

Talvilataus mahtaa näissä olla se suurin yksittäinen ongelma. Toki tarve itselläni muutaman kerran talvessa, muuten kotilatausta.

TMn jutussa meinasivat siten, että olisi tulossa 23 malleihin.

Linkki

Myyjän kanssa tiukat väännöt viimeisistä euroista menossa, olisi kovasti halukas myymään tämän vuoden puolella toimitukseen tulevan Premium Ioniq 5n.
Ioniq 5 olisi itselle paperilla ykkösvaihtoehto sähkikseksi, Enyaqin (RS) ja ID4 GTX:n ohella. Tuo akun esilämmitys laturille mennessä on yksi niistä puutteista, miksi vaggilainen on ehkä kuitenkin listalla edellä. Tuosta on huhuttu että se tulee kaikkiin Ioniqeihin softapäivityksellä, mutta mitään kovin virallista vahvistusta ei ole tullut eteen.

Toinen mikä Ioniq 5/EV6:ssa on huonoa on akun lämpötilan ja latauksen hallinta. Jos se on liian kylmä, niin lataus on pikalaturissa hidas - luonnollisesti kun akku pitää lämmittää passeliin lämpötilaan, joka taisi olla jossain 15C asteen paikkeilla. Sitten sitä käytännössä ladataan niin isolla tehoilla kuin laturi sallii, kunnes akun varaus on 50% tai akun lämpötila on 45C ja yli. Ja jos se lämpötila menee tuon yli, niin se vaikuttaa uloslähtevään tehoonkin: kuumalla akulla teho saattaa pudota jopa 60 kW:n paikkeille! Vag-autoissa ei ihan tällaisia ongelmia ole.

Nämä infot ovat Bjørn Nylandin videoilta, esim. tässä taisi tapahtua nuo mainitsemani asiat:


En nyt ihan varma oliko tämä trolli mutta päästöthän siihen on syynä:
Suomen hallitus on päättänyt kaikessa viisaudessaan että Suomen pitää olla about ensimmäinen maailmassa päästöttömässä liikenteessä.
Tämähän se on hassua, kun reilun viiden miljoonan kansalaisen Suomi kurittaa ja syyllistää kansalaisia, että pitäisi olla vieläkin puhtaampaa kun ollaan jo globaalisti yksi puhtaimpia maita, mitä (liikenne)päästöihin tulee. Samaan aikaan USA, Venäjä ja Kiina to name a few suoltaa paskaa taivaalle sellaista tahtia että heikompaa hirvittää.

Tämä siis puhtaasti siltä kantilta, jos todella kärjistetysti ajatellaan että maailma pelastuu kun suomalaiset ajaa sähköllä. Toki jos haluna olisi pyrkimys omavaraisuuteen niin, että tuotetaan Suomessa meidän oma sähköenergia mm. tuuli- ja ydinvoimaloiden avulla ja vähennetään polttoaine/öljy riippuvuutta ohjaamalla kansalaisia sähköautojen rattiin, niin sitä ajatusta tuen täysin (samoin kuin muutenkin omavaraisuuden edistämistä esim. maanviljelyn osalta, näin offtopic kommenttina).
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Ioniq 5 olisi itselle paperilla ykkösvaihtoehto sähkikseksi, Enyaqin (RS) ja ID4 GTX:n ohella. Tuo akun esilämmitys laturille mennessä on yksi niistä puutteista, miksi vaggilainen on ehkä kuitenkin listalla edellä. Tuosta on huhuttu että se tulee kaikkiin Ioniqeihin softapäivityksellä, mutta mitään kovin virallista vahvistusta ei ole tullut eteen.

Toinen mikä Ioniq 5/EV6:ssa on huonoa on akun lämpötilan ja latauksen hallinta. Jos se on liian kylmä, niin lataus on pikalaturissa hidas - luonnollisesti kun akku pitää lämmittää passeliin lämpötilaan, joka taisi olla jossain 15C asteen paikkeilla. Sitten sitä käytännössä ladataan niin isolla tehoilla kuin laturi sallii, kunnes akun varaus on 50% tai akun lämpötila on 45C ja yli. Ja jos se lämpötila menee tuon yli, niin se vaikuttaa uloslähtevään tehoonkin: kuumalla akulla teho saattaa pudota jopa 60 kW:n paikkeille! Vag-autoissa ei ihan tällaisia ongelmia ole.

Nämä infot ovat Bjørn Nylandin videoilta, esim. tässä taisi tapahtua nuo mainitsemani asiat:



Tämähän se on hassua, kun reilun viiden miljoonan kansalaisen Suomi kurittaa ja syyllistää kansalaisia, että pitäisi olla vieläkin puhtaampaa kun ollaan jo globaalisti yksi puhtaimpia maita, mitä (liikenne)päästöihin tulee. Samaan aikaan USA, Venäjä ja Kiina to name a few suoltaa paskaa taivaalle sellaista tahtia että heikompaa hirvittää.

Tämä siis puhtaasti siltä kantilta, jos todella kärjistetysti ajatellaan että maailma pelastuu kun suomalaiset ajaa sähköllä. Toki jos haluna olisi pyrkimys omavaraisuuteen niin, että tuotetaan Suomessa meidän oma sähköenergia mm. tuuli- ja ydinvoimaloiden avulla ja vähennetään polttoaine/öljy riippuvuutta ohjaamalla kansalaisia sähköautojen rattiin, niin sitä ajatusta tuen täysin (samoin kuin muutenkin omavaraisuuden edistämistä esim. maanviljelyn osalta, näin offtopic kommenttina).
Tuo omavaraisuuspointti on kyllä se mitä minäkin kannattaisin.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Ioniq 5 olisi itselle paperilla ykkösvaihtoehto sähkikseksi, Enyaqin (RS) ja ID4 GTX:n ohella. Tuo akun esilämmitys laturille mennessä on yksi niistä puutteista, miksi vaggilainen on ehkä kuitenkin listalla edellä. Tuosta on huhuttu että se tulee kaikkiin Ioniqeihin softapäivityksellä, mutta mitään kovin virallista vahvistusta ei ole tullut eteen.
Vaggilaisilla taitaa vaan olla vielä pykälää pidemmät toimitusajat tällä hetkellä? Ioniqin saisin tälle vuodelle, jos ottaa premium varustellun.

Hinta taitaa kaikista näistä vaihtoehdoista mennä Ioniqin eduksi? Vai onko muita saatavilla samaan akkukokoon yhtä hyvillä varusteilla?

Minulla pääosin ajo pohjoisessa kotoa käsin, työajoa ja kaupunkiajoa.
Lisäksi sitten pidemmät reissut suuntautuu Oulu-Jkl välille. Sillä matkalla ei taida edes olla yli 50 kW laturia, ettei tuo latausongelma taida sinällään koskettaa?

Toki nihkeältä nuo kuulostaa, jos joutuu joskus tekemään pidempää matkaa ja latausongelmien takia menee latauksissa odotettua pidempään. Toki myös odotettua on, että 150-250 kw latauspaikat tulevaisuudessa tulee olemaan yleisiä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 182
Pieneen autoon mahtuu paljon tavaraa, mutta onhan tuo ihan itsemurhaa ajaa tuollaisen romumäärän kanssa, varsinkin kun niitä ei ole sidottu kunnolla eikä niitä saa erotettua matkustamosta.

Hirvenväistö ja siitä spinnaus niin tavarat lentelee matkustajien niskaan
Todellisuudessa tuossa oli useita riskiä pienentäviä tekijöitä:
-tavaratilasta matkustamoon on kuvan mukainen hieman alle 20 cm korkea kynnys, joka pidättelee perämoottorin rikiä, joka taas pidättelee vesikanisteria ja kylmälaukkua

-Lisäksi tämän kaadetun selkänojan aukkoa tukkimassa on koirankoppa, joka on turvavyötetty edestä ja vasemmalta. Oikealla puolella on vain oikea takaovi. Kaksi ristikkäistä mustekalaa eivät ota törmäysvoimia vastaan, vaan pitävät asentoa yllä.

-Toinen selkänoja on pystyssä ja pitää takanaan perämoottorin raskaamman moottoripään, öljykanisterit ja painavat ruokakassit.

-Korkealla on vain märkäpuku, sulkapallomailat, sanomalehteä ja 0,1 kg drone. Hattuhylly on lukittuneena pystyasentoon, jolloin rako tavaratilan ja matkustamon välillä on 4-10 cm. Hylly irtoaa noin 200 N eteenpäin suuntautuneesta voimasta, jonka jälkeen se saa lisäapuja takapenkin selkänojasta ja korkealle säädetystä niskatuesta.

-Vyötetyn koirankopan edessä on vain vaatteita täynnä oleva putkikassi ja jalkatilassa oleva uimakassi sekä koiranhihna.

-kesällä hirvet eivät juuri liiku teiden yli

-... varsinkaan valoisaan aikaan

-Spinnailut estää ESP ja "Vatasen kädet"

-Tilanteisiin joutumista ehkäisevät: ennakoiva ajo, nuoruuden hölmöilyt, yli 25 v vanha kortti, sisä- ja ulkokarting-kisoista perua olevat "Vatasen jalat" sekä lievä alinopeus.

-korona-aikana ajot vain 10 tkm/a, eikä ole pakko suhata kiireellä kelillä kuin kelillä ja mihin aikaan tahansa


Ei tämä tyyli kaikkien ajotarpeisiin sovi. Olisi pitänyt lisätä varoitus: "Älkää kokeilko tätä kotona!". :)



Toisaalta, jos pystyy niin miksei hommaa parempaa autoa? Me ajellaan vaimon kanssa pääosin kahdestaan ja harvoin yli 200km kerrallaan ja vuosikilsat jää n. 14-15tkm luokkaan. Pärjättäis autolla kuin autolla, mutta silti ajetaan X3 hybridillä. 6/2021 saatu ja nyt 11tkm mittarissa ja siitä 9tkm mennyt sähköllä.
.
.
Voi toki hommata paremman, muttei ole pakko. Vähempikin voi riittää, jos perhe ei ole iso ja ajot ovat vähäisiä. Silloin esim. salkku voi olla isompi. Vaatimattomampi auto kuluttaa sähköä useita kymmeniä tai jopa 50 % vähemmän kuin iso ja mukava X3. Tämä auttaa Suomen energiaomavaraisuustavoitteen toteutumista. Viime vuonna noin 10 % Suomen sähköstä tuotiin Venäjältä.

Kukin tehköön tavallaan. Molemmissa tavoissa on plussia ja miinuksia.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Vaggilaisilla taitaa vaan olla vielä pykälää pidemmät toimitusajat tällä hetkellä? Ioniqin saisin tälle vuodelle, jos ottaa premium varustellun.

Hinta taitaa kaikista näistä vaihtoehdoista mennä Ioniqin eduksi? Vai onko muita saatavilla samaan akkukokoon yhtä hyvillä varusteilla?

Minulla pääosin ajo pohjoisessa kotoa käsin, työajoa ja kaupunkiajoa.
Lisäksi sitten pidemmät reissut suuntautuu Oulu-Jkl välille. Sillä matkalla ei taida edes olla yli 50 kW laturia, ettei tuo latausongelma taida sinällään koskettaa?

Toki nihkeältä nuo kuulostaa, jos joutuu joskus tekemään pidempää matkaa ja latausongelmien takia menee latauksissa odotettua pidempään. Toki myös odotettua on, että 150-250 kw latauspaikat tulevaisuudessa tulee olemaan yleisiä.
Kannattanee muistaa, että Björn kokkaa noita akkuja pikalatureilla aika ripeällä tahdilla lyhyin välimatkoin, että ei ainakaan itsellä edustaisi millään tasolla omaa käyttötapaa. Toinen juttu, että näin useimpien nykyautojen näkökulmasta ei tuo Ioniq ongelmista huolimatta mitenkään hidas lataaja ole. Enemmän huomiota itse kiinnittäisin tuohon ajon aikaiseen tehorajoitukseen kuin lataukseen. Hankala arvioida miten suureksi ongelma voi tulla "normaalissa" käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 765
Vaggilaisilla taitaa vaan olla vielä pykälää pidemmät toimitusajat tällä hetkellä? Ioniqin saisin tälle vuodelle, jos ottaa premium varustellun.

Hinta taitaa kaikista näistä vaihtoehdoista mennä Ioniqin eduksi? Vai onko muita saatavilla samaan akkukokoon yhtä hyvillä varusteilla?

Minulla pääosin ajo pohjoisessa kotoa käsin, työajoa ja kaupunkiajoa.
Lisäksi sitten pidemmät reissut suuntautuu Oulu-Jkl välille. Sillä matkalla ei taida edes olla yli 50 kW laturia, ettei tuo latausongelma taida sinällään koskettaa?

Toki nihkeältä nuo kuulostaa, jos joutuu joskus tekemään pidempää matkaa ja latausongelmien takia menee latauksissa odotettua pidempään. Toki myös odotettua on, että 150-250 kw latauspaikat tulevaisuudessa tulee olemaan yleisiä.
Vw mainostaa vielä sivuillaan id.4 Fastlane mallia, jonka saisi vähän nopeammin kuin Ioniq 5. Jollain myyjillä siis saattaa löytyä id.4 vielä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
250tkm kirjoitti sen viestin kirjoittaja. Kulu kohtuullisen pieni? Kenellä on laittaa suoraan 11000€ johonki autoremonttiin? Saatika ottaa siihen laina jollain kymmenenprosentin korolla.
Sama raha saattaa paskan osuessa tuulettimeen mennä polttiksessa kun totaalinen konerikko, ei edes kovin harvinaisia.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
447
Kannattanee muistaa, että Björn kokkaa noita akkuja pikalatureilla aika ripeällä tahdilla lyhyin välimatkoin, että ei ainakaan itsellä edustaisi millään tasolla omaa käyttötapaa. Toinen juttu, että näin useimpien nykyautojen näkökulmasta ei tuo Ioniq ongelmista huolimatta mitenkään hidas lataaja ole. Enemmän huomiota itse kiinnittäisin tuohon ajon aikaiseen tehorajoitukseen kuin lataukseen. Hankala arvioida miten suureksi ongelma voi tulla "normaalissa" käytössä.
Tämä on kyllä totta. Ja joo, ei Ioniq mikään hitain ladattava ole. Se vaan että sitä todella nopeaa latausta hehkutetaan Ioniqin ja EV6:n kohdalla paljon, mutta oikeassa tilanteessa siitä nopeudesta ei hirveästi hyödy vaikka laturi sen mahdollistaisi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 422
Viestejä
4 311 715
Jäsenet
71 822
Uusin jäsen
icepower

Hinta.fi

Ylös Bottom