Yleistä keskustelua sähköautoista

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Pakkohan sen sähkiksen latauksen on näkyä sähkölaskussa, kiuaskin on aikamoinen sähkösyöppö mutta ei se kauheasti laskussa näy kun kerran viikkoon saunoo mutta joka päivä tai joka toinen päivä sitten taatusti näkyisi
Totta kai se näkyy, eihän sähköautolla ajaminen ilmaista ole. Esimerkiksi jos ajat 2000 km kuukaudessa ja auton kulutus noin 25 kWh per 100 km, tarkoittaa se sähkölaskuun 500 kWh lisäystä joka kuukausi. Ja esim. omalla sähkösopparilla tuo 500 kWh maksaa 60 euroa. Eli 60 euroa / kk nousee sähkölasku.

Tuosta voi sitten laskea että 100 km ajoa sähköautolla maksaa 3 euroa.

Dieselillä, jos oletetaan noin 5 litran kulutus ja oletetaan litrahinnaksi 1,8 euroa, niin se tekee 9 euroa per 100 km. Eli erotus sähköön 6 euroa / 100 km. Ja kun kuukaudessa kilometrejä tulee 2000 km, niin sähköautolla ajamalla säästät polttoainekuluissa 120 euroa kuukaudessa. Toki jos ajat vain 1000 km kuukaudessa, niin säästät sitten vain 60 euroa kuukaudessa.

Tuosta voi sitten laskeskella, että onko tuo säästö niin suuri, että se kattaa esim. sähköauton suuremmat pääomakulut, ja että onko se sen arvoista, että menettää osan siitä vapaudesta, että voi ajella minne vaan ja milloin vaan vailla huolta siitä riittääkö akku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Vain kaikista suurimmilla SUV:eilla sähköauton keskikulutus on vuositasolla 25kWh/100km. Joku 18-20kWh/100km on realistisempi lukema vuoden ympäro jos ajaminen on ”seka-ajoa” eikä pelkkää motarin paahtamista.

Kesällä menee valtaosalla autoista tuon alle, talvella sitten yli.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Onpas Renault Zoen hinta pompannut, kuten monen muunkin. Kiva auto oli koeajolla kitkarenkailla, kun joskus reilu vuosi sitten ajoin.

Peugeot e-2008 27990€ hinta sisältää jo sen 2000€ sähköauton hankintatuen. Myyjän mukaan pitäisi mennä suomi.fi palveluun ja valtuuttaa liike hakemaan tuo tuki. Itse en kyllä oikein osaa, eli täytyisi varmaan taas käydä myyjän juttusilla.


Luultavasti e-2008 menekki on siksikin niin kova, koska ei oikein ole mitään muuta hinta kampanjaa menossa muilla merkeillä ja tilausjonotkin on jo valmiiksi pitkiä.
Tein kaupat ja ei ainakaan hankintatuesta ollut puhetta että vaatii ylimääräistä työtä ostajan osalta, oli laskettu se jo sisään pösön hintaan. Näin se taisi tuon e-up:n kanssakin mennä (varsinainen päätös sen myöntämisestä tuli melkein 2v päästä sen myöntämisestä!)

En muistanut kysyä, että onko e-2008 autossa paineanturit vai ei, kun täytyisi katsella siihen jotain talvirenkaita, jos ei sitten liikkeestä osta niitä auton mukana. 215/65-16 on koko, eli pitäisi olla ainakin pehmeät ja aika hiljaiset renkaat.
Tollaset mulla oli lyöty mukaan, ois kyllä riittänyt peltivanteet ja kalupöpselit..
 

Liitteet

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Kaupat täälläkin tehty e2008, myyjät naureskelivat että voi olla ettei ole enää autoja jäljellä kun Hullut Päivät oikeasti alkaa, mennyt kuulemma aivan hullua tahtia.

Liikkeessä oli samaan aikaan 5 muuta asiakasta, KAIKKI olivat tilaamassa tuota e2008ia.

Nyt tilattu auto tulee marras-joulukuussa.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Täytyy varmaan vielä käydä jossain kohtaa koeajamassa, niin tietää mitä on tullut ostettua. On näköjään tullu kaikki autokaupat viimeaikoina tehtyä näin päin...
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Corsa-E:tä näköjään saa pösön kanssa samaan hintaan, suunnilleen sama tekniikka alla, laturi näyttää vaan ottavan kahdesta vaiheesta kolmen sijaan.

EDIT: Ja varmaan 2008:ta lähempänä onkin Mokka-E, josta siinäkin hinta nyt tippunut yhden mallin osalta 29990e.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 588
Tääl ollaan kans pösöstä tekemässä kauppoja. Vuoden loppuun olis arvioitu toimitus. Jos en keksi tässä mitään ongelmaa niin laitan kohta nimen alle.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Vain kaikista suurimmilla SUV:eilla sähköauton keskikulutus on vuositasolla 25kWh/100km. Joku 18-20kWh/100km on realistisempi lukema vuoden ympäro jos ajaminen on ”seka-ajoa” eikä pelkkää motarin paahtamista.

Kesällä menee valtaosalla autoista tuon alle, talvella sitten yli.
Ei taida pitää paikkaansa. Moni laskee noita kulutuksia täysin väärin. Esimerkiksi arkipyörityksessä kun tulee lyhyttä kaupunkiajoa, niin monet laskevat kulutuksen pelkästä ajosta esilämmitetyllä autolla, jolloin jättävät laskuista täysin pois sen sähkön, mikä kului tuohon esilämmitykseen. Kaupunkipyörityksessä kulutus on 100 km kohden sen verran korkea, että aika reilusti joutuu siihen tekemään päälle matka-ajoa, jotta saisi todellisen keskikulutuksen alle 20 kWh:n.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
309
Tein kaupat ja ei ainakaan hankintatuesta ollut puhetta että vaatii ylimääräistä työtä ostajan osalta, oli laskettu se jo sisään pösön hintaan. Näin se taisi tuon e-up:n kanssakin mennä (varsinainen päätös sen myöntämisestä tuli melkein 2v päästä sen myöntämisestä!)



Tollaset mulla oli lyöty mukaan, ois kyllä riittänyt peltivanteet ja kalupöpselit..
Muuten samat, mutta sain valita continentalin kitkat/nastat mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Ei taida pitää paikkaansa. Moni laskee noita kulutuksia täysin väärin. Esimerkiksi arkipyörityksessä kun tulee lyhyttä kaupunkiajoa, niin monet laskevat kulutuksen pelkästä ajosta esilämmitetyllä autolla, jolloin jättävät laskuista täysin pois sen sähkön, mikä kului tuohon esilämmitykseen. Kaupunkipyörityksessä kulutus on 100 km kohden sen verran korkea, että aika reilusti joutuu siihen tekemään päälle matka-ajoa, jotta saisi todellisen keskikulutuksen alle 20 kWh:n.
Sähköautoa ei ole pakko ennakkolämmittää.

Jos sen tekee, niin sitten kulutusta pitäisi minusta verrata vastaavalla tavalla esilämmitettyyn polttomoottoriautoon.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Sähköautoa ei ole pakko ennakkolämmittää.

Jos sen tekee, niin sitten kulutusta pitäisi minusta verrata vastaavalla tavalla esilämmitettyyn polttomoottoriautoon.
Nyt et lukenut viestiäni ajatuksella. En sanonut, että sitä pitäisi esilämmittää. Huomautin vain, että moni laskee kulutuksen väärin, kun esilämmittää auton, mutta ei ota kulutuksessa huomioon tuota esilämmitystä, ja laskee kulutukseksi sitten pelkästään tuon esilämmitetyllä autolla ajetun matkan. Lyhyissä kaupunkipyörityksissä tuo tekee jo huomattavan suuren virheen kulutuslukemaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
No niin elämäni eka ranskalainen auto tilattu, kohta varmaan koitan kansantansseja. En kyllä olisi uskaltanut ilman tuota yhden vuoden graceful exit optiota :)
Todennäköisesti tuosta pösöstä pääsee eroon ilman tappioita vaikka myisi itse sen eli aika turvallinen ostos tuolla hintaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Tämä on kyllä aika huippu tarjous, kiitokset, lähtee leasingiin heti kun pääsee koeajon vielä testaamaan. Range ei mikään valtava mutta hintakin vain puolet Eniro/EV6, tällä pääsee kokeilemaan miten toimii omassa arjessa. Pisin ajo itsellä on luokkaa landelle reilu 100km per suunta niin pitäisi riittää komeasti vaikka edestakaisin, talvella kun ei tule edes käytyä.
Työkaverilla liisauksen ongelmaksi tuli 15000km/vuosi raja, joten hänen kai pitäisi ihan ostaa Pösö jos sen ottaisi... Se on just vähän paha yhtälö sähköautojen kanssa koska niillä nimenomaan "säästää" mitä enemmän ajaa, mutta liisauksissa on sitten monesti niin alhaiset rajat ettei se sovikaan tällaisille paljon ajaville. Mulla on nyt oma sähköauto ollut kohta puoli vuotta ja 12000km on jo mennyt rikki, siitäkin huolimatta että tässä on tullut paljon etätyöpäiviäkin korona-aikana. Veikkaan että ilman etätyöpäiviä mulla olisi jo mennyt 20000km rikki puolessa vuodessa, ehkä paljon enemmänkin (oli pitkän aikaa että olin kaksi viikkoa etänä ja viikon toimistolla, nyt ei enää sentään noin ole, mutta jonkin verran etäilen edelleen).

200km yhtäsoittoa talven ulkopuolella ei pitäisi varmaan olla mikään ongelma pösölle, tietysti vaikuttaa sekin onko se 200km 120km/h moottoritietä vai 80km maantietä (alhaisemmalla nopeudella siis pääsee pidemmälle).

Tietty jos siellä kohteessa on paikka ladata (kuten luulisi olevan jos sähköt on), sitten on vieläkin vähemmän ongelmaa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Ei kai se ostaminen ole mikään ongelma? kk-eräksi saa saman kuin liisarilla, ainoastaan toiset renkaat pitää ostaa erikseen. Siinä "liisarissakin" pitää itse maksaa eka huolto eikä muutenkaan suuria eroja ole. Ja autosta lienee helppoa päästä eroon ilman tappioita tolla ostohinnalla.

Sähköautot muuttavat tilannetta aika paljon koska huoltoja ei juurikaan ole ja takuutkin on nykyään pidentynyt aika monella merkillä, Pösölläkin 3v tulee suoraan eli liisarin hyödyt alkavat vähenemään kun ajaminen muuttuu huolettomammaksi.

Itselle ei tule enään yhtään liisaria muutenkaan, alkoi häiritsemään kun palautuksen yhteydessä käydään jokainen pienikin naarmu yms. läpi ja yritetään periä niistä korvausta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 588
Itselle ei tule enään yhtään liisaria muutenkaan, alkoi häiritsemään kun palautuksen yhteydessä käydään jokainen pienikin naarmu yms. läpi ja yritetään periä niistä korvausta.
Joo mä kans miettisin että kuinkahan tarkkoja ovat. Vaikea kuvitella että 1-3 vuotta vanha ja 15-45 tkm ajettu auto olisi maalipinnaltaan kuin uusi. Jos ei muuta niin kiveniskemiä keulassa ja harjapesusta hiusnaarmuja.

Mikä yhtiö oli kyseessä?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Joo mä kans miettisin että kuinkahan tarkkoja ovat. Vaikea kuvitella että 1-3 vuotta vanha ja 15-45 tkm ajettu auto olisi maalipinnaltaan kuin uusi. Jos ei muuta niin kiveniskemiä keulassa ja harjapesusta hiusnaarmuja.

Mikä yhtiö oli kyseessä?
Leaseplan, keulan kiveniskemät meni "normaalin kuluman" piikkiin mutta kaikki muu oli käyty mikroskoopilla läpi. Ei kukaan saa 45tkm ajoa siten etteikö autoon tulisi jotain skraadua/nirhaumaa tms, varsinkaan jos on lapsia. Jos joku on parkkipaikalla vetänyt ovella naarmun kylkeen tai joku lapsista on raapaissut haalarin vetoketjulla tms. ovipieleen ja se huomataan vasta pesun jälkeen kirkkaan valon kanssa niin kyllähän se vähän alkaa ketuttamaan kun siitä tarjotaan laskua perään.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Onpas Renault Zoen hinta pompannut, kuten monen muunkin. Kiva auto oli koeajolla kitkarenkailla, kun joskus reilu vuosi sitten ajoin.
En tiedä onko juurikaan pompannut, autoverkkokauppa.fi vaan tuntui ilmoittavan nyt että ainoa Zoe:sta saatava (tilattava) malli tällä hetkellä on se tehokkaammalla moottorilla varustettu ja muilla lisävarusteilla varustettu kalliimpi malli. Sen hinta varmaan oli vähintään 35000€ jo viime vuonna.

Se minkä itse ostin lokakuussa oli halvin karvalakkimalli Zoe 50:stä jossa ei ole mitään navigaattoria (käytän mieluummin puhelimen navia) tai nopeusrajoituskylttien tunnistuksia (katson nopeusrajoitukset itse omilla silmilläni), moottori on jonkin verran tehottomampi (mutta toisaalta sen ansiosta toimintamatka hieman pidempi kuin tehokkaammassa versiossa; ja hyvin tämäkin kiihtyy valoista ja ajaa tasaista 123km/h motarilla), ja tässä ei ole CCS2 DC-pikalatausta (mitä kompensoi se että tässä on 22kW AC-lataus; ei se CCS olisi tässä ollutkaan kuin max 50kW joten päätin olla maksamatta useita tonneja lisähintaa n. kaksi kertaa nopeammasta latauksesta...).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 585
Itselle ei tule enään yhtään liisaria muutenkaan, alkoi häiritsemään kun palautuksen yhteydessä käydään jokainen pienikin naarmu yms. läpi ja yritetään periä niistä korvausta.
Ihmettelen kyllä miten väki viitsii näitä liisinkejä ottaa verrattuna esim. loppuerällä varustettuun lainaan, jossa on vapaat kädet käyttää autoa minkä verran haluaa ja myös hankkiutua siitä eroon aiemmin tai pitää pidempään jos haluaa. Jos tulee autonvaihdon tarve, niin ei tarvi kuin kävellä kauppaan ja vaihtaa vs tapella liisingin keskeytysmaksuista ynnä muista.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
309
Ihmettelen kyllä miten väki viitsii näitä liisinkejä ottaa verrattuna esim. loppuerällä varustettuun lainaan, jossa on vapaat kädet käyttää autoa minkä verran haluaa ja myös hankkiutua siitä eroon aiemmin tai pitää pidempään jos haluaa. Jos tulee autonvaihdon tarve, niin ei tarvi kuin kävellä kauppaan ja vaihtaa vs tapella liisingin keskeytysmaksuista ynnä muista.
Juuri tuollaisiahan yleensä nuo yksityisleasingit tuppaavat olemaan. Esim. vaikka tuo hullujenpäivien e-2008, sehän on ihan normaali osari isolla loppuerällä, siinä vain on takaisinosto sitoumus 12kk kohdalla. Mikään ei velvoita palauttamaan autoa 12kk kohdalla jos ei halua, ajelee menemään vaan samalla kuukausihinnalla, tai vaihtaa jos mieli tekee.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Onko jollain dataa paljonko oikeesti sähköautolla "säästää"?
Tuo on niin ajajan tarpeista ja tilanteesta riippuvaa että jokaisen pitää tehdä se karkea laskelma itse, kannattaako sähköauton hankinta vai ei. Toki tulevaisuuttakin on vaikea ennustaa, esim. viime syksynä en olisi millään uskonut että bensan hinta pompsahtaisi reippaasti yli 2,2€/litra, kun jo silloin 1,7€/l oli minulle sellainen kipuraja että päätin etten halua tankata enää tippaakaan, en vaikka maksettaisiin!

Tuohon laskelmaa vaikuttaa myös sellaiset tekijät kuten onko jo nyt alla hyvintoimiva polttiskiesi josta ei kuitenkaan vaihdossa ehkä saisi paljoakaan takaisin, vai onko alla ikiwanha auto josta ei voi tietää milloin pysähtyy lopullisesti ja on tulossa paljon kalliita remontteja jne., eli on autonvaihto joka tapauksessa ajankohtainen. Tai tietenkin, jos ei ole autoa ollenkaan, ja pakko jonkinmoinen kuitenkin hankkia.

Silloin ei tietenkään tule laskelmissa huomioida sähköauton kokonaishintaa, vaan mikä on hintaero vastaavanlaiseen polttomoottoriautoon verrattuna, jos kerran jompikumpi on kuitenkin pakko hankkia. Minä arvioin hintaeron omalla kohdallani viime lokakuussa n. 10000 euroksi, mahdollisesti vähemmänkin.

Autojen arvonaleneminen on vielä kinkkisempi laskettava, esim. jos tarkoituksenasi on pitää sama auto tosi pitkään, miten sähköauton akun kapasiteetin lasku iän myötä, ja lopulta akkutakuun loppuminen, vaikuttavat arvoon, verrattuna polttisautoon (haluaako kukaan kohta ostaa dieselkiesiä, eli aleneeko sen arvo lähelle nollaa nopeastikin?). Näitä voi vain arvailla.

Lisäksi, sähköauton "tankkaamisessa" on ainakin toistaiseksi sellainenkin ilmiö kuin "ilmaiseksi" eli toisten laskuun lataaminen. Olen nimittäin tällä viikolla itse testannut tätä, onnistuuko se minulta ja mitä vaatii. Tempun elementit olivat työpaikallani ja kotini läheisellä ilmaisella latauspaikalla latailu ruokaostosten yhteydessä. Eli tällä viikolla latauskuluni sähköautolleni olivat 0€.

Tulipahan sekin testattua, nyt palaan kotilatailun pariin... Eikä tuohon muiden laskuun latailuun voi tietenkään tuudittautua, luultavaa on että tuollaiset ilmaislatailut tulevat yhä harvinaisemmiksi, tai ainakin ylibuukatuiksi, sähköautojen määrän lisääntyessä.

Pointtini vaan on se että vissiin sähköautolla säästät joissakin kuluissa mutta tavallaan menetät sen vapauden kulkea.
En koe että sähköauton myötä vapauteni liikkua olisi rajoittunut ollenkaan. Enemmän kyse ehkä on siitä että tietyissä tapauksissa (ei arkiajossa), sähköautolla vaihdan aikaa rahaan.

Eli kuuluisassa Helsingistä Lappiin ja takaisin, sähköautolla matkaan luultavasti menee kauemmin pidempien pakollisten lataustaukojen takia... mutta polttisautolla matkakustannukset puolestaan olisivat paljon korkeampia, polttoaineiden hinnan takia.

Bensa-autollani en edes haluaisi tehdä pitkiä matkoja ellei olisi pakko polttoaineiden hinnan takia, ja suurta harmitusta aiheuttaisi se jos esim. ajaisin 40km ja vaimo sanoo että jotain unohtui ja pitää ajaa sama rundi uudestaan (tällaistakin on käynyt)... entisellä bensa-autollani olisi kismittänyt kun mietin paljonko taas palaa turhaan bensaa... kun taas sähköautolla en juurikaan mieti kuinka monesta kWh sähköä joudun taas maksamaan lisää ihan turhaan.

Minusta on juuri kuvaavaa että sähköautojen hankinnan jälkeen jotkut alkavat ihan tarkoituksella tehdä ylipitkiä roadtrippejä, juuri sen takia koska sähkön kanssa se on niin paljon halvempaa. Youtube on täynnä näitä Lappiin ja takaisin Teslalla-videoita, koska miksipäs ei. Tuossa suhteessa siis sähköautoilu lisää liikkumisen vapautta, koska tekee siitä per km niin paljon halvempaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
No niin elämäni eka ranskalainen auto tilattu, kohta varmaan koitan kansantansseja. En kyllä olisi uskaltanut ilman tuota yhden vuoden graceful exit optiota :)
Kuuluin itsekin aiemmin "ei koskaan ranskalaista (tai varsinkaan italialaista) autoa minulle, kiitos"-leiriin, kuullut niin paljon legendaa jonka todenperäisyyttä en tiedä.

Niin siinä kuitenkin sitten kävi että Renault Zoe löysi tiensä parkkiruutuuni. Vielä en ole, 12500km jälkeen, katunut, vaikka toki Tesla olis kiva tai miksei EV6 tms., mutta tajutessani hintaeron hymy palaa kasvoilleni. Tällä mennään toistaiseksi.

Järkeilin päätöstäni sillä että sähköautot ovat niin yksinkertaisia rakenteeltaan että tuskin edes ranskalaiset onnistuvat munaamaan sitä. Ja toisaalta jostain brittiläisestä Zoe-arvosteluvideosta olin käsittäväni että Zoen tekniikka onkin pääasiassa jostain ihan muualta, olikohan saksalaista alkuperää... En muista varmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Sitten on tietty merkkiuskollisuus. Jos ihminen on esim. Toyota-mies ja tykkää ajaa Toyotalla, niin ei hän vaihda merkkiä vain siksi, että jollain toisella merkillä on sähköauto tarjolla. Hän vaihtaa sähköautoon sitten kun Toyotalta tulee sähkö-corolla.
Minä vaihdoin! Olin 13 vuotta Toyoto-mies ja olisin erittäin mielelläni pysynyt Toyotassa, bensa-Toyotani hyvien kokemusten takia (eli luotettavuus, huollon halpuus jne.).

Mutta kun Toyota kerran oli päättänyt olla tarjoamatta sähköautoja, se oli sitten sayonara Toyota ja bienvenu Renault! (Nyt toki Toyotalta on tulossa sähköauto järkevässä hintaluokassa, mutta liian vähän liian myöhään, enkä ole vakuuttunut vieläkään että Toyota on sydämellään mukana sähköautobisneksessä, kunhan jotain tuovat siihenkin segmenttiin myymään etteivät ihan pihalle jää...).

Renault (Zoe) päätyi viime syksynä valinnaksi niinkin monimutkaisella laskukaavalla ja prosessilla kuin: "Alle 30000€ viisipaikkainen sähköauto mahdollisimman pitkällä toimintamatkalla". Tietokone sanoi bim! ja antoi tulokseksi tuon, ainakin viime vuoden syyskuussa.

Toki minä Zoen kävin näön vuoksi koeajamassa ennenkuin laitoin nimet paperiin, olisi muuten voinut vaikuttaa epäilyttävältä myyjäpuolella.

Ihan autoltahan se tuntui kun sillä ajeli, meni sitä kovempaa mitä enemmän "kaasupolkjinta" painoi, kääntyili ratista molempiin suuntiin ja pakkikin löytyi, eli ihan kaikki tarvitsemani auton ainekset olivat ilmiselvästi kasassa. Oikeastaan olin koeajossa ehkä jopa hieman pettynyt, miten vähän sähköautolla ajo tuntui eroavan vanhalla bensa-autollani ajosta. Olin kuvitellut että se tuntuisi enemmän tulevaisuuden avaruusaluksella ajelemiselta tms. Toisaalta se toki oli hyväkin asia, ei juurikaan uutta opittavaa, paitsi tietty latailu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Tuo on niin ajajan tarpeista ja tilanteesta riippuvaa että jokaisen pitää tehdä se karkea laskelma itse, kannattaako sähköauton hankinta vai ei. Toki tulevaisuuttakin on vaikea ennustaa, esim. viime syksynä en olisi millään uskonut että bensan hinta pompsahtaisi reippaasti yli 2,2€/litra, kun jo silloin 1,7€/l oli minulle sellainen kipuraja että päätin etten halua tankata enää tippaakaan, en vaikka maksettaisiin!

Tuohon laskelmaa vaikuttaa myös sellaiset tekijät kuten onko jo nyt alla hyvintoimiva polttiskiesi josta ei kuitenkaan vaihdossa ehkä saisi paljoakaan takaisin, vai onko alla ikiwanha auto josta ei voi tietää milloin pysähtyy lopullisesti ja on tulossa paljon kalliita remontteja jne., eli on autonvaihto joka tapauksessa ajankohtainen. Tai tietenkin, jos ei ole autoa ollenkaan, ja pakko jonkinmoinen kuitenkin hankkia.

Silloin ei tietenkään tule laskelmissa huomioida sähköauton kokonaishintaa, vaan mikä on hintaero vastaavanlaiseen polttomoottoriautoon verrattuna, jos kerran jompikumpi on kuitenkin pakko hankkia. Minä arvioin hintaeron omalla kohdallani viime lokakuussa n. 10000 euroksi, mahdollisesti vähemmänkin.

Autojen arvonaleneminen on vielä kinkkisempi laskettava, esim. jos tarkoituksenasi on pitää sama auto tosi pitkään, miten sähköauton akun kapasiteetin lasku iän myötä, ja lopulta akkutakuun loppuminen, vaikuttavat arvoon, verrattuna polttisautoon (haluaako kukaan kohta ostaa dieselkiesiä, eli aleneeko sen arvo lähelle nollaa nopeastikin?). Näitä voi vain arvailla.

Lisäksi, sähköauton "tankkaamisessa" on ainakin toistaiseksi sellainenkin ilmiö kuin "ilmaiseksi" eli toisten laskuun lataaminen. Olen nimittäin tällä viikolla itse testannut tätä, onnistuuko se minulta ja mitä vaatii. Tempun elementit olivat työpaikallani ja kotini läheisellä ilmaisella latauspaikalla latailu ruokaostosten yhteydessä. Eli tällä viikolla latauskuluni sähköautolleni olivat 0€.

Tulipahan sekin testattua, nyt palaan kotilatailun pariin... Eikä tuohon muiden laskuun latailuun voi tietenkään tuudittautua, luultavaa on että tuollaiset ilmaislatailut tulevat yhä harvinaisemmiksi, tai ainakin ylibuukatuiksi, sähköautojen määrän lisääntyessä.


En koe että sähköauton myötä vapauteni liikkua olisi rajoittunut ollenkaan. Enemmän kyse ehkä on siitä että tietyissä tapauksissa (ei arkiajossa), sähköautolla vaihdan aikaa rahaan.

Eli kuuluisassa Helsingistä Lappiin ja takaisin, sähköautolla matkaan luultavasti menee kauemmin pidempien pakollisten lataustaukojen takia... mutta polttisautolla matkakustannukset puolestaan olisivat paljon korkeampia, polttoaineiden hinnan takia.

Bensa-autollani en edes haluaisi tehdä pitkiä matkoja ellei olisi pakko polttoaineiden hinnan takia, ja suurta harmitusta aiheuttaisi se jos esim. ajaisin 40km ja vaimo sanoo että jotain unohtui ja pitää ajaa sama rundi uudestaan (tällaistakin on käynyt)... entisellä bensa-autollani olisi kismittänyt kun mietin paljonko taas palaa turhaan bensaa... kun taas sähköautolla en juurikaan mieti kuinka monesta kWh sähköä joudun taas maksamaan lisää ihan turhaan.

Minusta on juuri kuvaavaa että sähköautojen hankinnan jälkeen jotkut alkavat ihan tarkoituksella tehdä ylipitkiä roadtrippejä, juuri sen takia koska sähkön kanssa se on niin paljon halvempaa. Youtube on täynnä näitä Lappiin ja takaisin Teslalla-videoita, koska miksipäs ei. Tuossa suhteessa siis sähköautoilu lisää liikkumisen vapautta, koska tekee siitä per km niin paljon halvempaa.
Nojoo kai se pitää jokaisen tehdä itse se laskelma. Täällä vaan jotkut vannoo niin kovasti sen sähkön perään että polttomoottorit on täyttä kuraa ja niiden arvo laskee parin vuoden kuluttua täysin nolliin, itse en taas usko tähän pätkääkään. Ei polttomoottorien kehitys ihan tapissa kuitenkaa taida olla niin varaa olisi kehittääkin ja tuo kevyt/mikrohybridi tekniikka on juuri sitä kehitystä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Ai niin, sähköauton koeajoon annan yhden vinkin:

Varmista ettei eco-moodi ole päällä. Tarvittaessa varmista vaikka myyjältä ettei se ole vahingossa päällä.

Mä nimittäin epäilen että kun kävin koeajamassa Renault Zoe:a, mulla oli siinä säästelymoodi päällä. Kävin kokeilemassa kiihtyvyyttä motarilla ja olin vähän "höh?" kun se mielestäni kiihtyi suht laiskasti, kun olin käsityksessä että sähköautot tuppaavat kiihtymään aika kivasti, vaikka ne kaikki eivät olekaan Tesloja.

Ajelin myös omaa Zoeni kai ainakin pari päivää pelkällä eco-moodilla, kunnes Lohjan-matkalla ihmettelin kun ei auto millään kiihdy yli 100km/h nopeuksiin moottoritiellä. Päähäni tuli siinä kesken kaiken näpäyttää nappulaa jossa luki "ECO", ja Wroooom! johan lähti! Löytyi se (käänteinen) turbonappula sitten kuitenkin.

Tapanani ei ole lukea ohjekirjoja ennenkuin lähden ajelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Nojoo kai se pitää jokaisen tehdä itse se laskelma. Täällä vaan jotkut vannoo niin kovasti sen sähkön perään että polttomoottorit on täyttä kuraa ja niiden arvo laskee parin vuoden kuluttua täysin nolliin, itse en taas usko tähän pätkääkään. Ei polttomoottorien kehitys ihan tapissa kuitenkaa taida olla niin varaa olisi kehittääkin ja tuo kevyt/mikrohybridi tekniikka on juuri sitä kehitystä.
Vaikea sanoa varmaksi kummankaan arvonaleneman kannalta.

(Käytettyjen) sähköautojen arvoa tuppaa pidemmällä aikavälillä painamaan alas se että ne edelleen kehittyvät niin paljon että 3-5 vuoden takainen malli voi tuntua tosi plääh kun uudemmissa on niin paljon pidemmät toimintamatkat ja isommat akut ja nopeammat pikalataukset.

Ja se jos akkutakuu on mennyt, ja pelko siitä missä kunnossa käytetyn akku on (jos omistaa OBD2-lukijan, sillä ja sopivalla CarScanner-puhelinsoftalla voi toki varmistaa akun kunnon ("Battery SoH"-lukema eli "State of Health") ennen ostopäätöstä), ne tietenkin laskevat myös käytettyjen sähköautojen arvoa.

Polttisautoissa sitten puolestaan on tuo arvailu että kuinka paljon niitä haluavia on (verrattuna tarjontaan), ja mikä tulee olemaan polttoaineiden hinta tulevaisuudessa.

Käytettyjä polttisautoja varmaan nytkin ostetaan kunhan halvalla saa, mutta monesti mietin kuinka moni ostaa nykyisin uuden polttisauton omakseen? Kuka tunnustaa? Jonkun tiedän joka otti hybridin vaimolleen liisarina, hänelläkin perusteluna liisaukseen oli ettei tarvitse miettiä saako myytyä pois.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Silloin ei tietenkään tule laskelmissa huomioida sähköauton kokonaishintaa, vaan mikä on hintaero vastaavanlaiseen polttomoottoriautoon verrattuna, jos kerran jompikumpi on kuitenkin pakko hankkia. Minä arvioin hintaeron omalla kohdallani viime lokakuussa n. 10000 euroksi, mahdollisesti vähemmänkin.
Ei sitä kokonaishintaakaan kannata tuijottaa, saati vertailla vastaavaan polttiksen hintaan. Se arvonalenema on se ainoa merkityksellinen vertailtava. Jos nyt on tarkoitus esim. pitää autoa 4 vuotta ja vaihtona on 50.000 € sähköauto tai 40.000 € polttisauto, niin voit arvioida, että tuosta sähköautosta saat 4 vuoden päästä 25.000 € ja polttisautosta 20.000 €, joten se todelinen kustannusero noiden kahden välillä onkin vain 5.000 euroa, eikä 10.000 euroa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
141
Ei sitä kokonaishintaakaan kannata tuijottaa, saati vertailla vastaavaan polttiksen hintaan. Se arvonalenema on se ainoa merkityksellinen vertailtava. Jos nyt on tarkoitus esim. pitää autoa 4 vuotta ja vaihtona on 50.000 € sähköauto tai 40.000 € polttisauto, niin voit arvioida, että tuosta sähköautosta saat 4 vuoden päästä 25.000 € ja polttisautosta 20.000 €, joten se todelinen kustannusero noiden kahden välillä onkin vain 5.000 euroa, eikä 10.000 euroa.
Tää on varmaan se kohta missä monella menee laskelmat pieleen, eli tehdään laskelmat niin että autojen arvo myydessä on 0 €, jolloin luonnollisesti se korkeampi hankintahinta nostaa kokonaiskustannuksia reilustikin. Toki liisarit sitten erikseen, mutta nimenomaan tilanteessa jossa auto ostetaan omaksi jäi ainakin itsellä alkuun tämä huomiotta. Autokalkulaattoriinhan saa sen jäännösarvon myös syötettyä lisätietoihin, jolloin ne laskelmat sähköauton kannattavuudesta aika äkkiä muuttuu parempaan suuntaan. Esim. oma bensa-auto maksoi pari vuotta takaperin 20k€ ja nyt poikkeuksellisesti suunilleen saman verran, ellei jopa vähän enemmänkin, edelleen. Jos teen omilla kilsoilla (n. 12tkm/vuodessa) vertailua 20k€ bensa-auton ja 30k€ sähköauton kustannusten välillä, niin 4-5 vuotta menisi jotta oltaisiin samoissa, mikäli bensan hinta pysyy tuolla n. 2€/litra. Tämä tietenkin sillä oletuksella, että myös ajettujen kilometrien määrä ei lisäänny eikä vähene.

Kovasti kyllä himottaisi sähköauton hankinta, mutta taidan vielä hetken odotella että tuo käytettyjen valikoima tuolla 25-35k€ hintaluokassa paranee ennen kuin teen lopullisia päätöksiä. Peugeot -tarjous on kyllä kova kieltämättä, mutta tietyt varusteet (esim. adaptiivinen vakkari) on sellaisia joista en haluaisi luopua sen jälkeen kun siihen on tottunut, niin joutunee toistaiseksi jättämään välistä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Onko missään mitään pätevää kalkulaattoria auton elinkaarikustannuksiin siten että voisi vaikka vertailla vierekkäin kahta eri vaihtoehtoa?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 302
Onko missään mitään pätevää kalkulaattoria auton elinkaarikustannuksiin siten että voisi vaikka vertailla vierekkäin kahta eri vaihtoehtoa?
Tuossa on tuommoinen, jolla voi vertailla sähkö/bensiinini/diesel ja mahdollisesti joku muukin. Varsinaisia automalleja tai merkkejä siihen ei saa.

 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
282
Juuri olin tuota ilmastopaneelin kalkulaattoria linkkaamassa. Se on oikeasti todella kattava laskuri jossa voi verrata niin elinkaaripäästöjä- kuin kustannuksia. Muistaa vaan tietoja syöttäessä täpätä kaikki mahdolliset valikot auki. Ettei vain tyydy syöttämään hankintahintaa ja polttoainekustannuksia.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Vaikea sanoa varmaksi kummankaan arvonaleneman kannalta.

(Käytettyjen) sähköautojen arvoa tuppaa pidemmällä aikavälillä painamaan alas se että ne edelleen kehittyvät niin paljon että 3-5 vuoden takainen malli voi tuntua tosi plääh kun uudemmissa on niin paljon pidemmät toimintamatkat ja isommat akut ja nopeammat pikalataukset.

Ja se jos akkutakuu on mennyt, ja pelko siitä missä kunnossa käytetyn akku on (jos omistaa OBD2-lukijan, sillä ja sopivalla CarScanner-puhelinsoftalla voi toki varmistaa akun kunnon ("Battery SoH"-lukema eli "State of Health") ennen ostopäätöstä), ne tietenkin laskevat myös käytettyjen sähköautojen arvoa.

Polttisautoissa sitten puolestaan on tuo arvailu että kuinka paljon niitä haluavia on (verrattuna tarjontaan), ja mikä tulee olemaan polttoaineiden hinta tulevaisuudessa.

Käytettyjä polttisautoja varmaan nytkin ostetaan kunhan halvalla saa, mutta monesti mietin kuinka moni ostaa nykyisin uuden polttisauton omakseen? Kuka tunnustaa? Jonkun tiedän joka otti hybridin vaimolleen liisarina, hänelläkin perusteluna liisaukseen oli ettei tarvitse miettiä saako myytyä pois.
Minä ostin esittelyauton kuukausi sitten joka on ihan polttomoottoriauto kevythybridi tekniikalla. Rahoitin sen ihan tavallisella osamaksusopimuksella jota en tietenkään maksa loppuun vaan vaihdan aikaisemmin. Edelleen uskon että arvonalenema pysyy siinä samassa miten ennenkin enkä pelkää että auton arvo laskee nopeammin mitä lyhennän lainaa. Jos niin käy niin se on sitten voivoi. Eikä toi bensa nii kallista ole vielä että muuttuisi omat ajot. Jos toi pieni bensan hinnannousu niin vaikuttaa talouteen niin silloin on pakko muutenkin olla talous tiukilla eikä pelkästään autoilun takia.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Tiistaina tulossa E-niro pihaan. Onko tämä tietosetin laturi hyvä hinta laatu suhteeltaan vai onko parempia?

LINKKI

Omakotitalo liittymällä 3x25A liitäntänä. Sähkömies tulee alkuviikosta vetämään 3x16A pistokkeen.

Onko kuormanhallinta pakollinen varuste latukseen?
Ja jos on niin mikä laturi silloin kannatava valinta?

Jos ajattelee että kuitenkinhan sitä yöaikaan ajastaa latauksen, varsinkin kun tässä joutuu sähkösopimuksen uusimaan määräaikasen päätyttyä, niin alkuun tulee varmasti pörssisopimus otettua.

Edit. linkki kohilleen ja lisäkysymys laturista...
Edit 2. Kaukolämpötalo.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 687
Kyl se melkeinpä on, kaksviitonen on niin pieni, että ei tarvi olla muuta kuormaa talossa juurikaan päällä niin heti napsuu.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Nyt et lukenut viestiäni ajatuksella. En sanonut, että sitä pitäisi esilämmittää. Huomautin vain, että moni laskee kulutuksen väärin, kun esilämmittää auton, mutta ei ota kulutuksessa huomioon tuota esilämmitystä, ja laskee kulutukseksi sitten pelkästään tuon esilämmitetyllä autolla ajetun matkan. Lyhyissä kaupunkipyörityksissä tuo tekee jo huomattavan suuren virheen kulutuslukemaan.
Itse ainakin ajattelen keskikulutusta laskiessa merkitsevän sen, mitä tankista/akusta ulos otetaan. Jos se lämmitykseen käytetty sähkö tulee töpselistä, niin se ei sillon ole osa keskikulutusta ainakaan siinä mielessä, että se ei vaikuta auton rangeen.

Voi sen polttomoottoriautonkin esilämmittää sähköllä, mutta ei sitä kulutukseen kukaan laskisi mukaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Itse ainakin ajattelen keskikulutusta laskiessa merkitsevän sen, mitä tankista/akusta ulos otetaan. Jos se lämmitykseen käytetty sähkö tulee töpselistä, niin se ei sillon ole osa keskikulutusta ainakaan siinä mielessä, että se ei vaikuta auton rangeen.

Voi sen polttomoottoriautonkin esilämmittää sähköllä, mutta ei sitä kulutukseen kukaan laskisi mukaan.
Näissä vaikuttaa myös kuka maksaa lämmityksen. Itsellä on diili että saan lämmittää autoa mutten ladata sitä nykyisessä taloyhtiössä ja hinta on kiinteä. Kun muutan uuteen jossa on latauspaikat joudunkin yhtäkkiä maksamaa kw hintaa ja tuon voisi tavallaan mieltää enemmän kulutukseen. Kuitenkin sähköautoissa tuo lämmityksen merkitys on paikoin iso ja sekään ei ihan 1kw tehoilla tapahdu kuten toisin kuin mitä lohkolämppäri tekee.

Itse en liiemmin ole laskeskellut mutta olen katsonut miten monta euroa on latureihin mennyt per kk ja laskenut keskikulutuksella mitä 100km maksaa eli ei ole huomioinut tuota lämmitystä ollenkaan mutta tällä hetkellä maksan jo autopaikasta ja tolppa+lämmitys on ns bonus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Tiistaina tulossa E-niro pihaan. Onko tämä tietosetin laturi hyvä hinta laatu suhteeltaan vai onko parempia?

LINKKI

Omakotitalo liittymällä 3x25A liitäntänä. Sähkömies tulee alkuviikosta vetämään 3x16A pistokkeen.

Onko kuormanhallinta pakollinen varuste latukseen?
Ja jos on niin mikä laturi silloin kannatava valinta?

Jos ajattelee että kuitenkinhan sitä yöaikaan ajastaa latauksen, varsinkin kun tässä joutuu sähkösopimuksen uusimaan määräaikasen päätyttyä, niin alkuun tulee varmasti pörssisopimus otettua.

Edit. linkki kohilleen ja lisäkysymys laturista...
Riippuu ihan mikä lämmitysmuoto sulla talossa on ja muusta kulutuksesta jne. Esimerkiksi kyllä meillä voi aika huoletta 3x25A liittymällä lämmittää 9kw kiuasta muun kulutuksen ohella niin ei siitä enää pitkä matka ole siihen 11kw auton lataukseen. Toki autoa ladatessa ei sit parane saunoa. Ja voihan siitä laturista vähän pudottaa tehojakin ja silti saa yön aikana akun täyteen. Että ei se kuormanhallinta pakollinen ole jos jaksaa hieman nähdä vaivaa tai lataa vain öisin. Jos haluaa sellaisen ratkaisun että ei tarvii mitään miettiä niin sit ottaa sen kuormanhallinnan.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
309
Riippuu ihan mikä lämmitysmuoto sulla talossa on ja muusta kulutuksesta jne. Esimerkiksi kyllä meillä voi aika huoletta 3x25A liittymällä lämmittää 9kw kiuasta muun kulutuksen ohella niin ei siitä enää pitkä matka ole siihen 11kw auton lataukseen. Toki autoa ladatessa ei sit parane saunoa. Ja voihan siitä laturista vähän pudottaa tehojakin ja silti saa yön aikana akun täyteen. Että ei se kuormanhallinta pakollinen ole jos jaksaa hieman nähdä vaivaa tai lataa vain öisin. Jos haluaa sellaisen ratkaisun että ei tarvii mitään miettiä niin sit ottaa sen kuormanhallinnan.
Meillä on myös 3x25A liittymä, 10kw maalämpö ja 15kw kiuas on suurimmat sähkön viejät ja ei mitään ongelmia ole ollu. Toki Maalämmön ottoteho ei ole tuo 10kw. Mutta Näillä tiedoilla ainakin meillä 11kw autonlataus ei tuota ongelmia kunhan vaan ei pidä saunaa päällä samaan aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Meillä on myös 3x25A liittymä, 10kw maalämpö ja 15kw kiuas on suurimmat sähkön viejät ja ei mitään ongelmia ole ollu. Toki Maalämmön ottoteho ei ole tuo 10kw. Mutta Näillä tiedoilla ainakin meillä 11kw autonlataus ei tuota ongelmia kunhan vaan ei pidä saunaa päällä samaan aikaan.
Toi 3x25A on noin 17kw niin teillä ei sit juuri saunoessa jää varaa muuhun kulutukseen. Toki kestää nuo sulakkeet jonkin aikaa aika paljonkin ylikuormaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
323
Joo nythän se jäi sitten tuommoiset olennaisuudet pois ekasta viestistä.

Eli kaukolämpötalo on. Kuukausikulutus ollut noin 800 kwh aikaisemmin..
Ei muita suuria kuluttajia ole kuin saunan kiuas.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
73
Mikähän se olisi vaihtoehto sähköautoksi kun suuntaansa työmatkaa on 85km ja toistaiseksi ilman latausmahdollisuutta toisessa päässä. Saattaisi olla mahdollista ladata myös työpäivän aikana 40e/kk maksulla.

Kävi niin, että ostimme hauskan plugarin vuosi sitten (pieni akku, kulutus luokkaa 5,2-6,8 vuodenajasta jne. riippuen) ja melkein heti muuttuikin duunimatka fillaroinnista autoiluun. Mercedekseestä ei haluaisi luopua mutta kovin on kallista ajaminen nyt. Kilometrejä kertyy pelkistä työmatkoista n. 30 000km ja ehkä muuta ajoa 10-15tkm päälle.

Eli rangea pitäisi olla ja myös talvella kun pakkasta pohjoisempana on oikeasti ja auto katoksessa mutta myös mukavuutta kun tuon rouvan menin totuttamaan priimiumiin. Yhtälö on äärimmäisen hankala kun oikeasti ei ole varaa älyttömiä autoon laittaa. Tesla Model 3:a tässä nyt lähinnä käytettynä katsellut.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
776
Mikähän se olisi vaihtoehto sähköautoksi kun suuntaansa työmatkaa on 85km ja toistaiseksi ilman latausmahdollisuutta toisessa päässä. Saattaisi olla mahdollista ladata myös työpäivän aikana 40e/kk maksulla.

Kävi niin, että ostimme hauskan plugarin vuosi sitten (pieni akku, kulutus luokkaa 5,2-6,8 vuodenajasta jne. riippuen) ja melkein heti muuttuikin duunimatka fillaroinnista autoiluun. Mercedekseestä ei haluaisi luopua mutta kovin on kallista ajaminen nyt. Kilometrejä kertyy pelkistä työmatkoista n. 30 000km ja ehkä muuta ajoa 10-15tkm päälle.

Eli rangea pitäisi olla ja myös talvella kun pakkasta pohjoisempana on oikeasti ja auto katoksessa mutta myös mukavuutta kun tuon rouvan menin totuttamaan priimiumiin. Yhtälö on äärimmäisen hankala kun oikeasti ei ole varaa älyttömiä autoon laittaa. Tesla Model 3:a tässä nyt lähinnä käytettynä katsellut.
Tesla model 3 sr+ on ainakin tuollaiseen riittänyt kovimmillakin - 30C pakkasilla.
Työmatka oli pisimmillään 80km suuntaansa ja molemmissa päissä päiväkodin pihassa sisätilojen lämpimänä pitoa 5-10 min. Auton säilytys kotona katoksessa, työpaikalla ei latausmahdollisuutta. Minulla lfp-mallin akku jonka saa aina ladata 100%. Pahimmilla keleillä olisi voinut omaan makuun turhan tiukille mennä jos pitäisi latausta rajoittaa 80-90%.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Itse ainakin ajattelen keskikulutusta laskiessa merkitsevän sen, mitä tankista/akusta ulos otetaan. Jos se lämmitykseen käytetty sähkö tulee töpselistä, niin se ei sillon ole osa keskikulutusta ainakaan siinä mielessä, että se ei vaikuta auton rangeen.

Voi sen polttomoottoriautonkin esilämmittää sähköllä, mutta ei sitä kulutukseen kukaan laskisi mukaan.
Sähköautot ei taida olla sinulle tuttuja? Se lämmitykseen käytettävä sähkö tulee töpselistä ihan samalla tavalla kuin se ajamiseen käytettäväkin sähkö. Töpselistä sähkö siirtyy auton akkuun ja akusta sitten ajamiseen ja lämmitykseen.

Otetaan nyt kaksi skenaariota:
1) Ilman esilämmitystä: Hyppäät autoon, ajat sillä 25 km ja samalla ajaessa auto lämpenee. Reissuun kuluu sähköä 10 kWh.
2) Esilämmityksen kanssa: Lämmität ensin auton ennakkoon ja lämmitykseen kuluu 5 kWh. Sen jälkeen ajat 25 km lenkin ja siihen kuluu sähköä 5 kWh.

Onko millään tavalla rehellistä laskea skenaariossa 2, että auton kulutus tällä 25 km matkalla olisi ollut vain 5 kWh?

Tuo on juuri se virhe, mitä ihmiset tekevät ja käyttävät noita ylioptimistisia kulutuslukemia vertaillessaan sähköauton kuluja per 100 km.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Sähköautot ei taida olla sinulle tuttuja? Se lämmitykseen käytettävä sähkö tulee töpselistä ihan samalla tavalla kuin se ajamiseen käytettäväkin sähkö. Töpselistä sähkö siirtyy auton akkuun ja akusta sitten ajamiseen ja lämmitykseen.

Otetaan nyt kaksi skenaariota:
1) Ilman esilämmitystä: Hyppäät autoon, ajat sillä 25 km ja samalla ajaessa auto lämpenee. Reissuun kuluu sähköä 10 kWh.
2) Esilämmityksen kanssa: Lämmität ensin auton ennakkoon ja lämmitykseen kuluu 5 kWh. Sen jälkeen ajat 25 km lenkin ja siihen kuluu sähköä 5 kWh.

Onko millään tavalla rehellistä laskea skenaariossa 2, että auton kulutus tällä 25 km matkalla olisi ollut vain 5 kWh?

Tuo on juuri se virhe, mitä ihmiset tekevät ja käyttävät noita ylioptimistisia kulutuslukemia vertaillessaan sähköauton kuluja per 100 km.
On tietyissä tilanteissa. Ei tuo eroa polttomoottoreista lohkarin ja sisälämppärin kanssa ollenkaan. Jos virta tulee tolpasta josta et maksa kw hintaa vaan on ilmainen/kiinteä summa ja sitä tulee saman verran tai enemmän kun mitä lämmitys kuluttaa voi tuota verrata lohkariin ja sisälämppäriin. Jos lämmitys syö enemmän kuin tolppa antaa niin ollaan verrattavissa eberiin/webastoon joka vaikuttaa kulutukseen mutta ei niin pahasti. Jos taas on kw hintainen tolppa jossa ei mitään kiinteää osuutta niin tuo menee aikalailla jo osaksi kulutusta. Tämä siis ajatustasolla ilman että laskee euroja vaan enemmänkin että hahmottaa mikä on mitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Eipä tuo 20kwh/100km oletus mikään ylioptimisti en ole, vaan ihan järkevä oletus, jos ei sen kummemmin määritellä mistä autosta on kyse.

Tietysti talvipakkasilla se on isompi, vaikka sen esimämmityksen laskisi, mutta niinhän se polttiskin talvella vie vähän enemmän. Ja kesällä vastaavasti vähemmän.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
On tietyissä tilanteissa. Ei tuo eroa polttomoottoreista lohkarin ja sisälämppärin kanssa ollenkaan. Jos virta tulee tolpasta josta et maksa kw hintaa vaan on ilmainen/kiinteä summa ja sitä tulee saman verran tai enemmän kun mitä lämmitys kuluttaa voi tuota verrata lohkariin ja sisälämppäriin. Jos lämmitys syö enemmän kuin tolppa antaa niin ollaan verrattavissa eberiin/webastoon joka vaikuttaa kulutukseen mutta ei niin pahasti. Jos taas on kw hintainen tolppa jossa ei mitään kiinteää osuutta niin tuo menee aikalailla jo osaksi kulutusta. Tämä siis ajatustasolla ilman että laskee euroja vaan enemmänkin että hahmottaa mikä on mitä.
Mitä oikein yrität sanoa? Jos lataat ilmaiseksi, niin silloin se on ilmaista. Mutta pysytään nyt kuitenkin siinä skenaariossa, että henkilö lataa autoa kotonaan, eli maksaa sähkönsä ihan itse. Eihän siinä ole mitään järkeä, että sähköautoilun kuluja lasketaan siltä pohjalta, että sähköä ladataan ilmaiseksi.

Ja polttomoottoriautoista tuo kuvio eroaa aikalailla, sillä polttomoottoriautoa pystytään osin lämmittämään ajon aikana hukkalämmöllä, mutta sähköauton lämmitys ottaa aina sähköä akusta.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Eipä tuo 20kwh/100km oletus mikään ylioptimisti en ole, vaan ihan järkevä oletus, jos ei sen kummemmin määritellä mistä autosta on kyse.

Tietysti talvipakkasilla se on isompi, vaikka sen esimämmityksen laskisi, mutta niinhän se polttiskin talvella vie vähän enemmän. Ja kesällä vastaavasti vähemmän.
No siis jos pääsen auton omien mittareiden mukaan tuohon 2.1kwh/100km lukuun todella raskaalla kaasujalalla niin en näe mitään ongelmaa siinä että rauhallisemmalla kaasujalalla saisin tuon kokonaiskulutuksen lämmityksineen tuohon 2.1kwh tasoon.

@Tecto maksan autopaikasta nyt 15e/kk. Tuo 15e/kk sisältää autopaikan taloyhtiön pihalla ja tolpan josta saa lämmittää autoa 2h kellokytkimen kanssa 8A teholla. Omasta näkökulmasta maksan parkkipaikasta jossa tolppa on siis enemmänkin bonus. Joten... omasta näkökulmasta tuo lämmitys on "ilmaista". Koomista kyllä, aiemmat polttikset veivät tolpasta enemmän koska tuosta 8A rajasta ei ollut itsellä tietoa ja kaikki vievät lohkari+lisälämppärikombolla enemmän kuin 8A.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Sähköautot ei taida olla sinulle tuttuja? Se lämmitykseen käytettävä sähkö tulee töpselistä ihan samalla tavalla kuin se ajamiseen käytettäväkin sähkö. Töpselistä sähkö siirtyy auton akkuun ja akusta sitten ajamiseen ja lämmitykseen.
Sähköautot on tuttuja, lue ajatuksella. Puhuin käytännön rangeen vaikuttavasta kulutuksesta. Saat lämmittää tolpasta vaikka 100kWh, mutta se ei vaikuta siihen paljonko sähköä kuluu ajamaan lähtiessä.

Sen lämmittämisen vaikutus sähköautoilun kokonaiskustannuksiinkin on aika kärpäsen kakka.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Jos toi pieni bensan hinnannousu niin vaikuttaa talouteen niin silloin on pakko muutenkin olla talous tiukilla eikä pelkästään autoilun takia.
Tai sitten yksinkertaisesti tulee sen verran enemmän kilometrejä että polttoainekulut ovat varsinkin nykyhinnoilla järjettömät.

Sillä on eroa onko auto lähinnä erittäin lyhyitä harrastematkoja, viikonloppumatkoja ja kerran kahdessa kuussa mummolaan-matkoja varten, vai joutuuko joka päivä ajamaan esim. 120-200km työmatka-ajoja, ja muut ajot siihen vielä päälle. Jälkimmäisessä tapauksessa kuukausittaiset bensa- tai dieselkulut voivat olla varsin monta satasta (erittäin karkeana arviona mietin että nykyhinnoilla maksaisin bensasta ehkä jopa 400€/kk jos olisin pitänyt 13 v vanhan bensakoslani; työkaverillani menisi varmaan helposti 500€/kk rikki dieselkuluihin).

Kyse ei ole siitä kaatuuko talous 400-500€/kk polttoainekuluihin, vaan onko se järkevää rahankäyttöä. Jotenkin tuntuu järkevämmältä että sen rahan käyttää oman (sähkö)auton lainanlyhennyksiin, ennemmin kuin bensanmyyjien toiminnan rahoittamiseen. Vähän sama kuin kannattaako maksaa asumisestaan korkeaa vuokraa, vai sillä rahalla lyhentää oman kämpän lainanlyhennyksiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 313
Viestejä
4 307 454
Jäsenet
71 812
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom