Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.
Onko kyse siitä ettei kaveripiirisi halua maksaa autosta tuon enempää, vai etteivät pysty, edes autolainalla (eli heille ei autokaupan luotottaja suostu myöntämään tarpeeksi lainaa)?

Sähköauton ja polttomoottoriauton hankintakuluja ei voi suoraan verrata toisiinsa, paitsi jos ei aio ajaa autollaan ollenkaan. Sähköauton voi itse laskemalla todeta monesti kannattavaksi vaihtoehdoksi, JOS ajaa paljon. Jos taas ajomäärät jäävät vähäisiksi ja kovin satunnaisiksi, sitten ei varmaan kannata ostaa kallista sähköautoa parkkipaikalle, vaan se 5000€ polttisauto, jos edes sitäkään.

Kun aloin pari vuotta sitten miettiä yli kymmenen vuoden vanhan bensakoslani vaihtamista uudempaan, olin silloin vakuuttunut että uusi autoni tulisi maksamaan max 20000€, kuten tuokin auto oli maksanut alle vuoden ikäisenä käytettynä, kun sen ostin. Eli joko joku pienen keskiluokan auto uutena, tai sitten joku isompi ja prameampi vuosia käytettynä. Kunhan hinta ei olisi juurikaan yli 20000€.

Kun lopulta päädyin viime vuonna siihen että seuraava autoni tuleekin olemaan täyssähköauto, mielessäni laskien päädyin että kyllä voisin sittenkin enemmänkin maksaa koska polttoainekulujen korvautuminen paljon halvemmalla sähköllä kompensoi paljon hankintahintaa, ajan kanssa. Asiaan kun vaikutti se että jo pelkkiä työmatka-ajoja minulla tulee 120km arkipäivisin, ja muut omat ajot tietenkin päälle (esim. tänään ajoin työmatkojen lisäksi 40km muita ajoja vaimon ja lasten kanssa).

Ostin tosin sitten "vain" 30000€ maksavan sähköauton, ja minun kolmosella alkavilla bruttotuloillani sain heittämällä 0% korolla autolainan koko auton hinnasta. Olin ensin varautunut maksamaan käsirahaa n. 10000€ (sisältäen vanhasta autosta myymällä saamani pari tonnia) mutta kun kuulin nollakorosta, päätin ettei ole mitään syytä olla ottamatta koko auton hintaa lainalla, jos vain saa. No, sain, norjalainen luototusfirma näytti netissä vihreää valoa autokaupan myyjälle.

Nyt sitten maksan lainanlyhennyksiä autostani kuuden vuoden ajan jotain 420€/kk (olettaen että pidän tämän auton kokonaista kuusi vuotta enkä myy pois ennen sitä, tai vaihda muuhun). Se ei tunnu enää pahalta kun bensaan minulla taitaisi helposti mennä tuon verran ellei enemmänkin nykyhinnoilla, jos edelleen ajelisin vanhalla bensa-autollani, saati sitten uudella.

Jos sähköautoni olisi maksanut esim. 45000€ ja olisin siihenkin saanut autolainan koko hinnalle samalla nollakorolla, nopeasti laskien maksaisin kuuden vuoden ajan 625€/kk. Kirpaiseeko tuo vai ei, riippuu jälleen siitä kuinka paljon sitä autoa tarvitsee ja kuinka paljon kilometrejä kertyy joka kk.

Sähköautolla: mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät, noin niinku kuvainnollisesti.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Tämähän kuulostaa varsin erinomaiselta ominaisuudelta:
" Mielenkiintoisin osa latausta on Nissanin tähän tuoma akun, 5 kilowatin PTC-vastuksilla toteutettu, esilämmitys, joka voidaan kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän valikosta. Sitä suositellaan painettavan noin 30 minuuttia ennen laturille menoa, kun ulkolämpötila on alle +10 celsiusastetta. Tällä voi olla vielä valtava vaikutus Suomen talvessa. "
Saisi yleistyä mullakin valmistajilla.
Juu, kiinnitin itsekin tuohon huomiota, kun just aiemmin ihmettelin onko todellakin niin että esim. Tesloissa tuon akun esilämmityksen latausta varten saa päälle vain laittamalla naviin osoitteeksi navin tunteman latauspaikan, ja auto sitten päättää miten kauan ennen latauspaikkaa aletaan esilämmitys.

Miksi tehdä asiasta noin vaikeaa, miksei voi vaihtoehtoisesti antaa käyttäjän päättää milloin aloitetaan esilämmitys, jos on ajamassa kohti tuttua latauspaikkaa johon ei mitään navigaattoria tarvita?

Hyvä että Nissan on tuon tajunnut, peukkua siitä. Mä en henkilökohtaisesti itse edes halua käyttää auton navigaattoria, vaan puhelimeni, koska puhelin pysyy aina mukanani, riippumatta millä autolla tai kulkuvälineellä liikun.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
740
Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän Tesla on "saatanan kallis auto" monen näkökulmasta, kuten on monet muutkin sähköautot, ja toki tavalliset.

Itse koen että yli 40 tonnia uutena maksavat on jo näitä hyvin kalliita autoja. Ja taitaa ne käytetyt Teslatkin maksaa helposti 30-50k, eli "rikkaan ihmisen autoja".

Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.

Enemmänhän tuo kertoo siitä, että Suomessa tulot on useimmilla niin pienet, että mikäli ei ole "kultalusikka suussa syntynyt" ja/tai pääse heti hyväpalkkaiseen työhön, niin perusasiat kuten keskihintainen auto tai omistusasunto on vain kaukainen haave. Sitten jos syntyy sopivaan sukuun joka tukee taloudellisesti ja muutoin lapsesta asti, niin kaikki tulot ei pala siihen että yrittää tyyliin ensimmäiset 10 vuotta valmistumisesta kuroa kiinni talouttaan, eikä senkään jälkeen riittää luksukseen varoja.

Itse en ole kateellinen teslanomistajille, lähinnä vaan käytännössä menevät samaan kategoriaan kuin audi/bmw kuskit, eli liian moni ajaa kuin kusipää ja rikkoo liikennesääntöjä yms, josta syntyy tietynlainen muiden yläpuolelle itsensä asettavan elitistin kuva, vaikka ei varmasti kaikki kuskit noin käyttäydykään. Ainakin täällä päin muutoma teslakuski paistaa massasta, kun ajetaan ylinopeutta + muutoin törttöillään liikenteen seassa

Mutta onhan se vähän pöljää mennä vaikka vittuilemaan ihan random ihmisille pelkän auton takia, jos käytös ei muuten ole ollut mitenkään paheksuntaa aiheuttavaa
Tuosta 4500e/kk brutosta ei kyllä jää kovinkaan paljoa käteen. Siinä kun lyhentelee asuntolainaa pois vaikka sen 800-1000€/kk niin ylimääristä jää elämiseen joku noin 2000e/kk, jolla sitten maksellaan kaikki muut menot. Teslan hankinta syö helposti sen melkein tonnin kuukaudessa pelkkään lyhennykseen. Ei enää tuolla jäljelle jäävällä paljoa juhlita. Itselläni on reilun neljän tonnin brutto mutta silti karsastan jotain autopätkää, koska se raha olisi pois kaikesta muusta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Tuosta 4500e/kk brutosta ei kyllä jää kovinkaan paljoa käteen. Siinä kun lyhentelee asuntolainaa pois vaikka sen 800-1000€/kk niin ylimääristä jää elämiseen joku noin 2000e/kk, jolla sitten maksellaan kaikki muut menot. Teslan hankinta syö helposti sen melkein tonnin kuukaudessa pelkkään lyhennykseen. Ei enää tuolla jäljelle jäävällä paljoa juhlita. Itselläni on reilun neljän tonnin brutto mutta silti karsastan jotain autopätkää, koska se raha olisi pois kaikesta muusta.
Kuten sanottua. Valintoja. Voisin asua isossa kämpässä hyvällä fiinillä alueella. Valitsen mieluummin mukavan väljän lähiön jossa ei iso mutta mukava asunto hyvässä taloyhtiössä ja itseä miellyttävämmän auton.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla. Sitten jos bruttopalkka pyörii pitkälle yli 4500€ luokassa, niin ehkäpä tuollainen onnistuu helposti, tai jos taloudessa on useampi aikuinen palkkatöissä.
Jatkoa aiempaan viestiini että jos esim. sinulta on tiedossa seuraavat parametrit, minä ja moni muu osaisi sanoa harkitsisiko vakavasti täyssähköauton ostamista. Nämä siis olivat asioita joita itse mietin päätyessäni sähköauton hankintaan:

1. Paljonko polttoainekulusi ovat tällä hetkellä per kk (ns. pakolliset ajot joista et voi tai halua tinkiä)?

2. Onko sinulla mahdollisuutta edes hidasladata (1x8A-1x16A tavallisesta suko- tai supersuko-ulkopistorasiasta) autoasi kotipihassa, tai edes töissä? Tai jos ei, onko lähistölläsi hyvin tarjolla kohtuuhintaisia pikalatausasemia (K-Lataus, ABC, Virta, mitä noita on)?

3. Pidätkö todennäköisenä että olisit joka tapauksessa vaihtamassa autoa uudempaan "lähiaikoina", auton iän ja mahdollisesti tulevien korjausten ja hankintojen takia? (Minulla viime syksynä laukaisijana autonvaihtoon oli että sekä kesä- että talvirenkaat olivat jo käytännössä sakkorenkaita että olisi pitänyt ostaa uusiksi, ja lisäksi tuulilasi oli mennyt halki ilman lasivakuutusta, sekin olisi pitänyt vaihtaa... ja alkoi se muutenkin vaatia yhä enemmän toimenpiteitä, rikkoutuneen laturin ja sipanneen akun ehdinkin jo vaihtaa 2021 keväällä. Olihan autolla ikää jo n. 13 vuotta.).

4. Mitkä ovat käyttötarpeesi autolle, lähinnä onko sinulla erityistarpeita autolle joihin nykyiset sähköautot (varsinkaan halvemmat) eivät ehkä taivu, kuten kahden venetrailerin veto joka viikonloppu Hangon ja Nuorgamin välillä, tai haluat ison farmarimallisen auton jonka takapaksiin mahtuu Kontio Kruiser sähköskootteri ja kolme isoa hääkakkua samanaikaisesti?

Nuo parametrit kun on tiedossa, osaan minä ainakin sanoa menisinkö sinuna sähköautokaupoille, ja millaisen (=minkähintaisen) sähköauton perään olisin. Oman päätökseni tein viime syksynä ja tyytyväinen olen ollut, vaikka jouduinkin ottamaan n. 30000€ autolainan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Kuten sanottua. Valintoja. Voisin asua isossa kämpässä hyvällä fiinillä alueella. Valitsen mieluummin mukavan väljän lähiön jossa ei iso mutta mukava asunto hyvässä taloyhtiössä ja itseä miellyttävämmän auton.
Ei ole tarkoitus udella mutta onko sinulla kenties lapsia?

Ei tarvitse vastata jos ei halua mutta sanompa näin että aika monella menee prioriteetit täysin uusiksi perheen/lapsien myötä. Joku 0-100kmh muuttuu täysin irrelevantiksi, tärkeimpänä on mukavuus, tila ja turvallisuus.

Samaten asumisessa tärkeimmäksi muuttuu turvallinen alue, lähellä olevat päiväkodit, koulut jne.

Onneksi kohta on tulossa sähkiksiä joissa ei tarvitse tehdä kompromisseja noiden välillä, ainakaan paljoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
773
Kyllähän toi vaihtelee aika paljon sen mukaan mihin vertaa ja miten paljon ajelee. Enemmän ajellessa polttoaineen osuus kasvaa niin korkeaksi, että sillä makselee akkupankkia ihan hyvän matkaa. Toki se huono puoli on se käytettävyys, mutta se nyt ei liity tähän asiaan.
Sitten siitä päästäänkin siihen jos ajelee vähemmän. En ymmärrä miksi sitä perus malli3 pitäis lyhentää tonnilla kuussa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 624
Kyllähän uuden auton voi ostaa 50k hintaluokassa "helpostikin" jos tosiaan tinkii jostain muusta. Tottahan se on että lähtee iso osa tuloista pois, mutta se on taas että mistä pitää ja tykkää. Itse vietän aikaa autossa kohtuuvähän, joten ennemmin otan sen mukavan ja toimintavarman auton, kuin jonkun joka kiihtyy nollasta sataan sekunnissa. Se on kuitenkin kiinni siitä miten niitä rahoja käyttää ja mihin. Toisille ei riitä 2k käteen pakollisten menojen jälkeen mihinkään ja toisille jää siitä se tonni.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Itselläni on reilun neljän tonnin brutto mutta silti karsastan jotain autopätkää, koska se raha olisi pois kaikesta muusta.
Kysehän on siitä tarvitseeko sitä autoa, ja kuinka paljon sillä ajaa.

Kun olin Helsingin ydinkeskustassa töissä (sinne menin tietenkin julkisilla), harkitsin vakavasti kokonaan yli 10 v vanhasta bensa-autostani luopumista. Pidin sen kuitenkin kaikenvaralta jos tulee tarvetta, tai ihan vain laiskuuttani kun en jaksanut alkaa myymään pois. Missään nimessä en miettinyt uuden, useita kymmeniä tuhansia maksavan auton, ostamista, koska kuten sanot, se olisi pois kaikesta muusta.

No, se työ sitten loppuikin ja seuraava työpaikka löytyikin kauempaa Porvoosta, jonne päästäkseni auto oli pakollinen (julkisilla liikennevälineillä sinne menee yli 3 tuntia suuntaansa, omalla autolla 35-40 min). Yhtäkkiä auto olikin työtäni varten kovinkin tarpeellinen, ja polttoainekulut myös nousivat suuriksi. Lisäksi vaimo alkoi keksiä jotain omia bisneksiään joka tarkoitti että iltaisin ja viikonloppuisin saatoin kuljettaa autolla hänen juttujaan asiakkaille, sekä pääkaupungissa että sen ympäristössä (Kerava, Järvenpää, Nurmijärvi jne.).

Jos taas kohta joutuisin työttömäksi tai työ vaihtuisi kävelymatkan päähän kotoani, saattaisin jälleen miettiä josko myisin sähköautoni pois jos en kokisi sitä enää itselleni ehdottoman tarpeelliseksi, varsinkin kun nyt sen saisi hyvin myytyä.

Elämä on valintoja joita on joskus pakko tehdä vaikka ei haluaisi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 381
Jos töissä taas saa ajella kilometrikorvauksilla sopivasti niin se 50k sähköauto muuttuu ilmaiseksi.. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 111
Sähköautoa voisi harkita, mikäli markkinoille tulisi kohtuuhintainen (alle 50k), reilusti 5 (tai 7) paikkainen perheauto sekä kohtuullisella rangella (yli 300km) oleva auto.

Maxus Euniq 5 lienee tällä hetkellä ainoa, mutta siinäkin range jäänee todellisuudessa alle ilmoitettujen. Lisäksi merkki ei liiemmin innosta, mikäli siitä joskus luopuu.

Toki käytettyjä Tesloja tulee koko ajan lisää, joten ehkä sieltä löytyy jossain vaiheessa vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 010
Itselläni nyt 6v vanha diesel auto. Sähköauton hankinta pyörii kyllä mielessä, mutta vielä ei ole omalla pihalla mahdollisuutta ladata. Taloyhtiön piharemontti on varmaankin noin 3v päästä jolloin sitten tulee todennäköisesti lataus mahdolliseksi. Tuolloin varmaankin vaihdan sitten diesel auton sähköautoon myös. Omat ajot on noin 95% km korvauksellista työajoa ja jos olisi lataus kotona niin tulisi jo nyt halvemmaksi ajaa sähköllä kun dieseliin menee niin paljon rahaa. Tosin range ei oikein riitä vielä omiin tarpeisiini nykyisissä autoissa kovin hyvin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
480
Sähkömies kävi laittamassa pömpelin seinälle. Y:n nouto huomenna

Edit: Teslan laturi siis. Pari tuntia meni, hintaa en kysynyt ennalta mutta tuskin se montaa sataa maksoi

1648198994255.png
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Sähköauton hankinta pyörii kyllä mielessä, mutta vielä ei ole omalla pihalla mahdollisuutta ladata. Taloyhtiön piharemontti on varmaankin noin 3v päästä jolloin sitten tulee todennäköisesti lataus mahdolliseksi.
Onko taloyhtiöllä lämpötolpallisia autopaikkoja, ja vuokraatko sinä niistä yhtä taloyhtiöltä?

Jos on, voit ehdottaa taloyhtiölle että kysytään ammattilaiselta kuinka moni lämmitystolpista uskaltaa vaihtaa 8A latausasemiksi, ja sitten taloyhtiö linjaa että autopaikkaa käyttävät voivat omakustanteisesti vaihtaa lämmitystolpan hidaslataustolpaksi, tietenkin muutostyöilmoituksen kautta (jotta taloyhtiö voi myös kontrolloida ettei liian moni vaihda lataustolpaksi).

Noin meillä toimittiin, ja olen tyytyväinen. Jos halukkaita ilmaantuu yli yllämainitun ylärajan, joutuu taloyhtiö miettimään sen jälkeen miten jatketaan, vai yksinkertaisesti oliko se toistaiseksi siinä, enempää latauspaikkoja ei tule.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
423
Tuliko tilauksessa puhetta minkälainen auto sieltä on tulossa? Lähinnä, kun Ioniq 5:lle ollaan puhuttu sitä Kian kaltaista isompaa akkua ja OTA päivityksiä. Toimitusaikaa kuitenkin varmaan tuli sen verran, että nuo muutokset ehditään esitellä ennen auton toimitusta. Olisi hieman nihkeää, jos saisit tilauksen takia "vanhan" mallin ilman noita. Muistelen uutisesta, että 2022 mallistoon nuo muutokset oli jossain päin maailmaa viety.
Tämä yksilö tulee kaiketi "vanhalla" akustolla eli tuo 73kw versio, kerta auto pitäisi olla jo valmistunut ja para-aikaa toivottavasti kohti Suomea.
Tuo n. 4kw akkukapasiteetin lisäys tuleviin autoihin ei mulla ostopäätökseen vaikuttanut, OTA päivitykset tosiaan taisi tähän vm. 2023 autoon tulla myös, mikä totta kai on harmi jos joutuu itse ajamaan aina pajalle päivitykseen.

E:IONIQ foorumin mukaan aivan kaikki päivitykset ei vm. 2023 autollekaan tule OTA:na, vaan pajalla joutuu käymään joka tapauksessa joidenkin päivitysten vuoksi.

Nythän tehdas myös julkisti hiljattain, että uusiin autoihin on tulossa sirupulan vuoksi vanhemman mallin HDA1 (Highway Driving Assist), HDA2 sijasta. HDA2 järjestelmän saa lisävarusteena, mutta se lisää toimitusaikaa noin yhdeksällä kuukaudella. Tehdas tiputti myös muita varusteita Premium paketista pois ja Tanskassa jo ilmeisesti julkaistun hinnaston mukaan hinta tulee kuitenkin nousemaan n. 1000-2000 eurolla 2023 vuoden autoihin vaikka varusteita on otettu pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
Tämä yksilö tulee kaiketi "vanhalla" akustolla eli tuo 73kw versio, kerta auto pitäisi olla jo valmistunut ja para-aikaa toivottavasti kohti Suomea.
Tuo n. 4kw akkukapasiteetin lisäys tuleviin autoihin ei mulla ostopäätökseen vaikuttanut, OTA päivitykset tosiaan taisi tähän vm. 2023 autoon tulla myös, mikä totta kai on harmi jos joutuu itse ajamaan aina pajalle päivitykseen.

E:IONIQ foorumin mukaan aivan kaikki päivitykset ei vm. 2023 autollekaan tule OTA:na, vaan pajalla joutuu käymään joka tapauksessa joidenkin päivitysten vuoksi.

Nythän tehdas myös julkisti hiljattain, että uusiin autoihin on tulossa sirupulan vuoksi vanhemman mallin HDA1 (Highway Driving Assist), HDA2 sijasta. HDA2 järjestelmän saa lisävarusteena, mutta se lisää toimitusaikaa noin yhdeksällä kuukaudella. Tehdas tiputti myös muita varusteita Premium paketista pois ja Tanskassa jo ilmeisesti julkaistun hinnaston mukaan hinta tulee kuitenkin nousemaan n. 1000-2000 eurolla 2023 vuoden autoihin vaikka varusteita on otettu pois.
Luin itse FB ioniq5 ryhmästä että jo ajossa oleviin autoihin saa ladattua softapäivityksen itse usb-tikulle jossa mm. Fixiä seilaavaan kaistavahtiin ja OTA-päivitysten enablointi. Tiedä sitten kirjoittavatko omiaan siellä. Oman auton luovutus 1-2viikon sisään. Hinnasto oli päivittynyt 15.3 sivuille jo MY22,3 malliin jossa noita lisävarusteiksi siirrettyjä somisteita ja HDA2 muutos lisävarusteeksi. Siinä kuitenkin siis vielä sama akku 73kwh.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
423
Jos töissä taas saa ajella kilometrikorvauksilla sopivasti niin se 50k sähköauto muuttuu ilmaiseksi.. ;)
Juuri näin.

Myyntihommia tehdessä tuo auto on kuitenkin itselle myös enemmän työkalu ja penkkiä tulee kulutettua n. 40tkm (40/60 omat ja työajot) vuodessa, joten kilometrikorvauksilla tuon makselee käytännössä kokonaisuudessaan.

Itsellä vanhassa autossa kilometrejä mittarissa nyt vajaa 160tkm, joten alkaa mm. isompia huoltoja olemaan tulossa vastaan. Nykyiset polttoaineen hinnat myös toki vaikuttivat päätökseen vaihtaa dieselistä täyssähköön.
Excelillähän tuon helposti perustelee itselleen ja tästä ei kannata huolestua vaikka Excel alkuun näyttäisi, että ei kannata sähköön vaihtaa niin tarpeeksi kauan kun sitä pyörittelee niin kyllä se lopulta jossakin vaiheessa on kannattava ratkaisu.:lol:

E:
Luin itse FB ioniq5 ryhmästä että jo ajossa oleviin autoihin saa ladattua softapäivityksen itse usb-tikulle jossa mm. Fixiä seilaavaan kaistavahtiin ja OTA-päivitysten enablointi. Tiedä sitten kirjoittavatko omiaan siellä. Oman auton luovutus 1-2viikon sisään. Hinnasto oli päivittynyt 15.3 sivuille jo MY22,3 malliin jossa noita lisävarusteiksi siirrettyjä somisteita ja HDA2 muutos lisävarusteeksi. Siinä kuitenkin siis vielä sama akku 73kwh.
Joo tuon USB:n kautta ilmeisesti joitain päivityksiä saadaan vietyä lävitse ainakin esim. infotainmentille sekä muistan lukeneeni myös tuosta kaistavahdin päivityksestä.
Teslan kaltaisia auton käyttäytymiseen vaikuttavia päivityksiä ei OTA-päivityksenä ilmeisesti saada kuitenkaan asennettua nyt eikä ilmeisesti tulevaisuudessakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 010
Onko taloyhtiöllä lämpötolpallisia autopaikkoja, ja vuokraatko sinä niistä yhtä taloyhtiöltä?

Jos on, voit ehdottaa taloyhtiölle että kysytään ammattilaiselta kuinka moni lämmitystolpista uskaltaa vaihtaa 8A latausasemiksi, ja sitten taloyhtiö linjaa että autopaikkaa käyttävät voivat omakustanteisesti vaihtaa lämmitystolpan hidaslataustolpaksi, tietenkin muutostyöilmoituksen kautta (jotta taloyhtiö voi myös kontrolloida ettei liian moni vaihda lataustolpaksi).

Noin meillä toimittiin, ja olen tyytyväinen. Jos halukkaita ilmaantuu yli yllämainitun ylärajan, joutuu taloyhtiö miettimään sen jälkeen miten jatketaan, vai yksinkertaisesti oliko se toistaiseksi siinä, enempää latauspaikkoja ei tule.
Kyllä varmaan onnistuisi tuokin. Vuokraan siis lämmitystolpallista paikkaa jossa 16A sulake jaettuna 2 pistokkeelle. Jostain Fortumilta tms. kävi joku katselmoimassa tilannetta joku vuosi sitten kun sai tommosen ilmaiseksi (olisivat siis myyneet jonkun suht kalliin palvelun tohon, mutta ei nyt sellaista haluta ja sen perusteella sai ilmaiseksi tollaisen katselmuksen.)

Mutta varmaan tulee odoteltua nyt se pari-kolme vuotta niin saadaan lataus kunnolla hoidettua. Itse haluaisin, että paikoille vedettäisiin 3x16 A lataus mahdollisuus kuorman hallinnalla, mutta saa nähdä paljonko tällainen maksaa parin vuoden päästä, että miten muut innostuvat. Itse siis hallituksessa ja tätä asiaa koitan edistää. Jotenkin pitäisi keksiä mikä olisi paras tapa hoitaa järkevillä kuluilla kaikille paikoille 3x16A piuhat, sähkömittari sekä kuormanhallinta niin että jos moni lataa samaan aikaan niin ei pauku sulakkeet. Ehkä liikkeelle voisi lähteä sillä että vetää vaan piuhat kaikille ensin(pihan asfaltointi menee joka tapauksessa uusiksi niin samalla nuo piuhat tulee laitettua) ja sitten laturit niille jotka tarvitsevat.

Eniten itseäni houkuttaisi järjestely jossa yhtiö vetää piuhat ja asentaa kaikille paikoille normi 3x16 pistokkeen ja sähkömittarin johonkin sopivaan paikkaan ja sitten jokainen autonpaikan vuokraaja ostaa omaan laskuunsa latauslaitteen. Tällöin ei tulisi juurikaan vastustusta yhtiökokouksessa koska jo laki vaatii "latausvalmiuden" remontin yhteydessä ja varmaankin tommonen 3x16A pistoke menee hyvin latausvalmiudesta. Ja sitten taas yhtiölle ei tulisi kuluja noista latauslaitteista. Tässä vaan sitten se, että kuormanhallinnan järjestäminen hankalaa, kun ei varmaan ole sellaisia pistokkeeseen tökättäviä latauslaitteita joissa olisi kuormanhallinta. Sähköliittymää kun ei kuitenkaan ole mitään järkeä mitoittaa niin, että 16 autoa lataa samaan aikaan 3x16A virralla.

Toinen vaihtoehto on sitten varmaan, että vetää 3x16A piuhat valmiiksi, mutta kytkeekin ne vaan näin alkuun semmoseen 1x16A karavaanari pistokkeelliseen pömpeliin, taikka sitten jos ei ole montaa halukasta alkuun niin joillekkin se 3x16A pistoke käyttöön omalla latauslaitteella tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Joo tapoja on monia. Jos aiotaan kunnolla uusia niin sitten kannattaa tuo tehdä kerralla kunnolla, mutta meidän taloyhtiössä ei ole varmaan pitkään aikaan tulossa noin isoja remppoja. Vaikka on 80-luvun alun talo niin muoviset viemäriputketkin olivat viime tarkastuksessa niin hyvässä kunnossa ettei vielä pitkään aikaan putkiremppaakaan...

Meillä helpoin ja halvin ratkaisu oli tuo 8A lataustolppien salliminen autopaikkojen käyttäjille. 8A lataus ei kaikille riitä mutta veikkaisin että useimmille riittää tai on vähintään hyvä lisä auton lataukseen, kun auto useimmilla kuitenkin lojuu 9-13 tuntia siinä paikallaan, joka ilta ja yö...

Kai joku kuormanhallinta tehokkaammallakin latauksella toimii, kunhan ihmisillä ei sitten tule tarve tosiaan latailla just samoihin aikoihin tehokkaasti. Eli virtaa ei tule just kun itse tarttisi latailla. Vai miten tuo älykäs kuormanhallinta toimii, antaako tarvittaessa vaikka kaikille latausasemille, mutta vain vähemmällä teholla?

Niin meilläkin on siis tuollaisia paripaikkoja eli yksi tolppa kattaa kaksi autopaikkaa. Viereisen paikan käyttäjä ei halunnut latausmahdollisuutta joten ostin latausaseman missä minulle on kWh-mittarillinen latauspistorasia, ja hänelle 2 tunnin ajastimella varustettu lämmityspistorasia. Jos hän joskus haluaisikin latauspaikan, sitten saa omaan laskuunsa vaihtaa nykyisen tolpan toiseen malliin missä molemmat ovat latauspistorasioita, minä en sen kustannuksiin enää osallistu. Näin päätettiin.
 
Viimeksi muokattu:

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Jos joltain on mennyt ohi (multa ainakin), niin hullut päivät-tarjouksena saa e-2008 pösöä 27990e (sis. toimituskulut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 762
Jos joltain on mennyt ohi (multa ainakin), niin hullut päivät-tarjouksena saa e-2008 pösöä 27990e (sis. toimituskulut).
Tai vaikka vuodeksi 249€/kk, joka ilmeisesti sisältäisi talvirenkaat.
Edit: Mulle myyjä puhui, että tänään olisi auennut tilauskirjat.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Tai vaikka vuodeksi 249€/kk, joka ilmeisesti sisältäisi talvirenkaat.
Edit: Mulle myyjä puhui, että tänään olisi auennut tilauskirjat.
Okei, pistin 17.00 kontaktipyynnön sisään ja heti soitti autoverkkokaupan myyjä.. Oli kuulemma jo 7 kappaletta mennyt. Toimitusaika loppuvuoteen.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
87
LFP-akuissa ei muistaakseni käytetä nikkeliä (kuten ei kobolttiakaan), mutta ne eivät taida vielä olla valtavirtaa... Ehkä nikkelin hinnan kohoaminen saa monet sähköautovalmistajat nopeuttamaan LFP-akullisten mallien lanseerauksia.
Niissä on sitten litiumia enemmän, ja sen hinta sitten vasta noussut onkin. Hetki sitten LFP-akut taisivat olla nikkelikatodisia kalliimpia, tosin tällä hetkellä tuosta nikkelin hinnasta ei oikein selkoa ota. 1. sukupolven Leafin tyylinen mangaanispinellikatodi on sitten vielä yksi vaihtoehto.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
793
Omassa kaveripiirissä on iso osa korkeakoulutettuja töissä käyviä ihmisiä ja silti kellään ei taida olla yli 25 tonnia maksanutta autoa, keskihinta pyörii about 5000€ tienoilla.
Ei kai korkeastikoulutetut oikeaa työtä tekevät tuollaisilla pommeilla aja tilastojenkaan mukaan. Mietin omaa kaveripiiriä ja kollegoita ja taitaa autojen arvo olla yleensä siinä 10-40t välillä. Käytetty harmaa perus avensis maksaa jo sen 25 tonnia. Toki aina on joku joka sitkuttaa sillä parin tonnin pommilla ja toiset pistää kahden perhe SUVin lisäksi pihaan urheiluauton. Ihmetyttää miten vähän tuntuu olevan sähköön kiinnostusta, vaikka ajon bensa-diesel kulut ovat kuitenkin monella niin suuret, että halvemmaksi tulisi laittaa se kk maksu uuteen sähkikseen kuin mennä vanhalla pommilla töihin. Kaksi kaveria ajaa Tesloilla, mutta suurin osa näkee punaista sähköön siirtymisessä. Aina voi heitellä niitä olkiukkoja 'kusematta lappiin' matkailuvaunun kanssa tarpeista, mutta en ole varma mikä oikeasti närästää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 396
Pärjäisikö 35,8kWh e-Golfilla kesät talvet 70 km työmatkaa suuntaansa (Riihimäki-Helsinki)? Eli yhteensä 140km, suunnilleen pari kertaa viikossa. Kotona lataus ja lämmitys latauksessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Joo tästähän varoitin täällä heti kun sota alkoi. Kyllähän ne hinnat sitten nopeasti tulevat alaskin kun sota loppuu, eli toivottavasti tilapäinen häiriö. Ei ole vielä kaikkien merkkien hintoihin tullut korotuksia.
Toistaiseksi sähköautoissa rajoittaa lähinnä tarjonta, joten voi olla kovin pysyvää tuo hinnankorotuspaine. Valmistajat tuskin laskevat hintoja ellei kilpailutilanne sitä vaadi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 762
Toistaiseksi sähköautoissa rajoittaa lähinnä tarjonta, joten voi olla kovin pysyvää tuo hinnankorotuspaine. Valmistajat tuskin laskevat hintoja ellei kilpailutilanne sitä vaadi.
Epäilen kanssa että hinta jää pysyväksi. Lisäksi inflaatio tuo vaan lisää korotuspaineita hintaan? Siinä sitten nousisi ihan yleisestikin autojen valmistuksen kustannukset. Mutta vaikea sanoa kuin vasta jälkikäteen, että miten menee.

Mutta itse mietin eilen nopeasti, että Pösö e-2008 olisi ihan ok ostos 27 990€ hinnalla tässä tilanteessa. Esim jotain Teslaakaan ei olisi kovin järkevää tilata, kun hinnat ovat juuri nousseet aika huomattavasti.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Mutta itse mietin eilen nopeasti, että Pösö e-2008 olisi ihan ok ostos 27 990€ hinnalla tässä tilanteessa. Esim jotain Teslaakaan ei olisi kovin järkevää tilata, kun hinnat ovat juuri nousseet aika huomattavasti.
Näin vähän itsekin ajattelin, tuskin tuohon hintaluokkaan tullaan vähän aikaan mitään muuta tarjousta näkemään vastaavalla akkukoolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
244
Ennen kuin miettii ihan omaksi tuota e-2008:n hankkimista niin kannattanee kysäistä mihin hintaan saisi n-connecta Leafin. Se tarjoaa nimittäin isommat tilat, on selkeästi ripeämpi ja merkittävästi paremmat varusteet. Ainoa minus jollekin paljon pitkää matkaa ajavalle voi olla chademo-lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 762
Ennen kuin miettii ihan omaksi tuota e-2008:n hankkimista niin kannattanee kysäistä mihin hintaan saisi Leafin. Se tarjoaa nimittäin isommat tilat, on selkeästi ripeämpi ja merkittävästi paremmat varusteet. Ainoa minus jollekin paljon pitkää matkaa ajavalle voi olla chademo-lataus.
Mulla on ollutkin Seat Mii, vw id.3, Nissan Leaf N-Connecta (2021) ja joskus tulee se Peugeot e-2008.

Nyt saattaa olla Nissani vähän e-2008:a kalliimpi. Mutta minusta tuo Pösö on yllättävän tilava myös. Teho Nissanin eduksi 150hv vs 136hv.

Minusta Pösö on vähän tyylikkäämmän näköinen tai ainakin olisi vaihteeksi taas erinäköinen auto. Akkukoko taitaa mennä 40kWh vs 50kWh.

Eli siis uusista Pösö ei pitäisi olla kovin paha, koska Nissanin halppis tarjous ei ole nyt voimassa enää. Toki sitä Nissanin hintaa kysyä voi, eli hyvä huomio. Siitä Leaf N-Connecta mallista löytyi ilmalämpöpumppu (myös e-2008 se on) ja adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka Pösöstä puuttuu. Pariin kertaan koeajoin Peugeotin ja taisi kiihtyä kumminkin riittävän nopeasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 585
Pärjäisikö 35,8kWh e-Golfilla kesät talvet 70 km työmatkaa suuntaansa (Riihimäki-Helsinki)? Eli yhteensä 140km, suunnilleen pari kertaa viikossa. Kotona lataus ja lämmitys latauksessa.
Tuskin pääsee. Katselisin yli 50kWh autoja, jos tuon haluaa päästä ilman latausta kelissä kuin kelissä. Tolla eGolfilla joutunet talvella käytännössä joka päivä lataamaan matkalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 396
Tuskin pääsee. Katselisin yli 50kWh autoja, jos tuon haluaa päästä ilman latausta kelissä kuin kelissä. Tolla eGolfilla joutunet talvella käytännössä joka päivä lataamaan matkalla.
Harmillisesti tuo e-Golf tuntuu olevan ainoa noin 25k luokassa, jossa autoon saa vähän kaikki herkut adaptiivisesta vakkarista lähtien. Ehkä pitää odotella jotain erityisen hyvää leasing tarjousta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Ihmetyttää miten vähän tuntuu olevan sähköön kiinnostusta, vaikka ajon bensa-diesel kulut ovat kuitenkin monella niin suuret, että halvemmaksi tulisi laittaa se kk maksu uuteen sähkikseen kuin mennä vanhalla pommilla töihin. Kaksi kaveria ajaa Tesloilla, mutta suurin osa näkee punaista sähköön siirtymisessä.
Mun lähinäppikokemukseni mukaan tuo riippuu pitkälti siitä kuinka paljon henkilöllä on pakollisia ajokilometrejä. Ne jotka voivat tehokkaasti vähentää autoiluaan siirtymällä yhä enemmän julkisen liikenteen, pyöräilyn tms. pariin, ymmärrän hyvin ettei heillä ole halua ja tarvetta vaihtaa sähköautoon vähentääkseen polttoainekuluja. Heillä on muitakin keinoja käytettävissään. Tuskin minäkään olisin lähtenyt hankkimaan sähköautoa jos kävisin edelleen julkisilla töissä Helsingin keskustassa, kuten aiemmin tein. Tai alle 8km ajomatkan päässä kotoani toisessa suunnassa ennen sitä.

Toisaalta taas mun työpaikalla jossa kollegoillakin on vähintään yhtä pitkät työmatkat kuin minulla (minulla 120km/päivä, toisella pahimmillaan ehkä 150km, ja kolmannella 200km/päivä moottoritietä), kollegani olivat vielä puolisen vuotta sitten erittäin skeptisiä sähköautoja kohtaan ja olivat sitä mieltä että ihan turhakkeita ovat eivätkä koskaan sellaista hankkisi.

Se että minulla ei heidän odotustensa mukaisesti ollutkaan mitään ongelmia tehdä työmatkojani -20 pakkasillakaan sähköautollani (tietenkin auton toimintamatka lyheni huomattavasti, mutta riitti edelleen erinomaisesti työmatkoilleni ja jäi vielä ylikin) tuntui laskevan heidän suojaustaan huomattavasti, mutta edelleen olivat sitä mieltä että ihan liian kalliita sähköautot ovat, ei pysty.

No, nyt toisella heistä on vähän käytetty Tesla Model 3 (Performance, Saksan tuliaisia) allaan, ja toinen, joka vaikutti kaikkein vastahakoisimmalta, on nyt alkanut ihan tosissaan katsella sähköautoja. Tosin hänellä kyllä vielä on se että pitäisi olla kartano-Volvon kokoinen ja oloinen ja hinta max 30000-40000... Mainitsinkin että tämä voisi olla lähimpänä hänen tarpeitaan, jos Suomeen joskus tulisi (MG 5)...


Kelpaisi tuo kyllä mullekin, varsinkin jos saisi vieläkin isommalla akulla, vaikka 75-80kWh... Vaikka onhan tuo yli 60kWh akku suht kiva.
Hän myös innostui tuosta Peugeotin 28000€ tarjouksesta, mutta se taitaisi riittää hänelle vain kakkosautoksi.

Joillakin osaratkaisu polttoainekulujen vähentämiseen toki voi olla myös kesän odottelu että pääsee moottoripyörän tai jonkun skootterin selkään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ihmetyttää miten vähän tuntuu olevan sähköön kiinnostusta, vaikka ajon bensa-diesel kulut ovat kuitenkin monella niin suuret, että halvemmaksi tulisi laittaa se kk maksu uuteen sähkikseen kuin mennä vanhalla pommilla töihin.
Monen kohdalla ongelmana on tarjonnan puute, sillä kaikki eivät tahdo ajaa koppimallin tai kananmunamallin autoilla. Ja tällä hetkellä markkinoilla on ns. hyvän näköisiä sähköautoja ainoastaan tuolla lähempänä 100.000 euron hintaluokassa, joten ei ihme ettei sähköön siirtyminen kiinnosta. Tilannetta on hinnan puolesta tullut helpottamaan BMW i4, jota saa edullisimmillaan 59.000 eurolla, mikäli auto kelpaa ilman lisävarusteita. Mutta siinäkin on pitkät toimitusajat, joten ei niitä vielä hetkeen isoissa määrissä näy tien päällä.

Sitten on tietty merkkiuskollisuus. Jos ihminen on esim. Toyota-mies ja tykkää ajaa Toyotalla, niin ei hän vaihda merkkiä vain siksi, että jollain toisella merkillä on sähköauto tarjolla. Hän vaihtaa sähköautoon sitten kun Toyotalta tulee sähkö-corolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 141
Onkos kellään kokemusta noista 3 hengen sähköpakuista? Huippunopeudet on aika lähellä normaali motarivauhtia eli range sulaa hetkessä?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Pärjäisikö 35,8kWh e-Golfilla kesät talvet 70 km työmatkaa suuntaansa (Riihimäki-Helsinki)? Eli yhteensä 140km, suunnilleen pari kertaa viikossa. Kotona lataus ja lämmitys latauksessa.
Komppaan toista että liian tiukille varmasti menee, luultavasti ei pahimmilla keleillä riitäkään.

Kai se nyrkkisääntö edelleen on että varmistaaksesi että sähköautosi toimintamatka riittää "kelillä ja kelillä" ajotavasta riippumatta ja jos välillä on auto täynnä väkeä. ja lisäksi huomioiden se että ajan kanssa akun kapasiteetti hieman pienenee ja että arkiajossa ei suositella lataamaan akkua 100% täyteen ellei ole pakko (paitsi ehkä jos on LFP-akku):

Ota autosi virallinen WLTP-toimintamatkalukema, ja jaa se kahdella. Jos se riittää sinulle aina, pahimmillakin keleillä, ilman että tarvitsee välillä latailla, niin sitten se luultavasti on ok. e-Golfissa toimintamatka on googlettamalla 170-230km, joten pahimmilla ja kylmimmillä keleillä voisit sitten varauta että toimintamatka jää jopa alle sadan kilometrin. Kesällä 60-80km/h ajossa sitten päässee paljon lähemmäksi noita WLTP-lukemia (120km/h moottoritienopeuksissa ei...).

Jos sinulla nyt on joku hyvä e-Golf tarjous plakkarissa, sinuna varmistaisin vielä että olisiko siellä kohteessasi, Helsingin päässä, millainen mahdollisuus latailla. Eli jos menet Helsinkiin koko päiväksi, voiko kohteessa edes hidasladata (8A) jostain ulkotöpselistä, tai sitten vaihtoehtoisesti, pääkaupunkiseutu on täynnä pikalataus- ja asiointilatauspaikkoja joihin ehkä voisit jättää autosi asiointisi ajaksi. Tai vaikka lounastauolla viet autosi samalla jonnekin pikalataukseen, ilmeisesti e-Golf osaa pikaladata 40kW teholla CCS-laturista... Tai käyt kotimatkalla Lidlin ilmaisella pikalaturilla samalla kun teet ruokaostoksesi.

Eli näkisin että e-Golf voisi taipua tuohon ajotarpeeseesi, mutta vain jos lataat myös Helsingin päässä jonkin verran. Ehkä keväästä syksyyn pääsisit jopa ilman välilatailuja, mutta aika tiukille sekin voi mennä, riippuen akun kunnosta ja kuinka paljon paahdat moottoritienopeutta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Näin vähän itsekin ajattelin, tuskin tuohon hintaluokkaan tullaan vähän aikaan mitään muuta tarjousta näkemään vastaavalla akkukoolla.
Meinasin jo älähtää etteikö Renault Zoea muka enää myydä (ostin omani paljolti tuohon samaan hintaan viime vuonna, akun bruttokoko 52kWh eli lienee ehkä sama akkukin kuin Peugeotissa)... mutta nyt kun tarkistin, myynnissä ei taida Zoestakaan olla muuta kuin 38500€ versiota joka on enemmän varusteltu, tehokkaammalla moottorilla ja hieman pienemmällä toimintamatkalla, kuin minun Zoe 50:n halvin versio... :( Kylläpäs sähköautomarkkinat ovat tosiaan menneet mullin mallin muutamassa kuukaudessa.

Joten siinä mielessä tarttuisin tuohon Peugeottiin. Jos aletaan olla 40000€ hintaluokassa niin sitten kyllä alkaisin katsoa siitä hieman kalliimpia korealaisia tai vaikka Saksasta tuotua Teslaa alle, tai miksei ID.3/ID.4, mutta kova pula on sitten niistäkin...

Tuliko muuten tuon Peugeotin 27990€ hinnan lisäksi vielä se parin tonnin hankintatuki, eli hinta laskee vielä 2000€ tjsp.? Jos näin, sitten varsinkin on kyllä tosihalpa. On se halpa vaikka tuossa olisi jo se hankintatukikin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Jos joltain on mennyt ohi (multa ainakin), niin hullut päivät-tarjouksena saa e-2008 pösöä 27990e (sis. toimituskulut).
Tämä on kyllä aika huippu tarjous, kiitokset, lähtee leasingiin heti kun pääsee koeajon vielä testaamaan. Range ei mikään valtava mutta hintakin vain puolet Eniro/EV6, tällä pääsee kokeilemaan miten toimii omassa arjessa. Pisin ajo itsellä on luokkaa landelle reilu 100km per suunta niin pitäisi riittää komeasti vaikka edestakaisin, talvella kun ei tule edes käytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 762
Meinasin jo älähtää etteikö Renault Zoea muka enää myydä (ostin omani paljolti tuohon samaan hintaan viime vuonna, akun bruttokoko 52kWh eli lienee ehkä sama akkukin kuin Peugeotissa)... mutta nyt kun tarkistin, myynnissä ei taida Zoestakaan olla muuta kuin 38500€ versiota joka on enemmän varusteltu, tehokkaammalla moottorilla ja hieman pienemmällä toimintamatkalla, kuin minun Zoe 50:n halvin versio... :( Kylläpäs sähköautomarkkinat ovat tosiaan menneet mullin mallin muutamassa kuukaudessa.

Joten siinä mielessä tarttuisin tuohon Peugeottiin. Jos aletaan olla 40000€ hintaluokassa niin sitten kyllä alkaisin katsoa siitä hieman kalliimpia korealaisia tai vaikka Saksasta tuotua Teslaa alle, tai miksei ID.3/ID.4, mutta kova pula on sitten niistäkin...

Tuliko muuten tuon Peugeotin 27990€ hinnan lisäksi vielä se parin tonnin hankintatuki, eli hinta laskee vielä 2000€ tjsp.? Jos näin, sitten varsinkin on kyllä tosihalpa. On se halpa vaikka tuossa olisi jo se hankintatukikin.
Onpas Renault Zoen hinta pompannut, kuten monen muunkin. Kiva auto oli koeajolla kitkarenkailla, kun joskus reilu vuosi sitten ajoin.

Peugeot e-2008 27990€ hinta sisältää jo sen 2000€ sähköauton hankintatuen. Myyjän mukaan pitäisi mennä suomi.fi palveluun ja valtuuttaa liike hakemaan tuo tuki. Itse en kyllä oikein osaa, eli täytyisi varmaan taas käydä myyjän juttusilla.


Luultavasti e-2008 menekki on siksikin niin kova, koska ei oikein ole mitään muuta hinta kampanjaa menossa muilla merkeillä ja tilausjonotkin on jo valmiiksi pitkiä.

En muistanut kysyä, että onko e-2008 autossa paineanturit vai ei, kun täytyisi katsella siihen jotain talvirenkaita, jos ei sitten liikkeestä osta niitä auton mukana. 215/65-16 on koko, eli pitäisi olla ainakin pehmeät ja aika hiljaiset renkaat.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 588
Tämä on kyllä aika huippu tarjous, kiitokset, lähtee leasingiin heti kun pääsee koeajon vielä testaamaan.
Veikkaan et noi on loppu ennen kuin pääset edes koeajoon. On kyllä ok tarjous. Ehkä sitä vuoden uskaltaisi Pösöäkin pitää.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Onko jollain dataa paljonko oikeesti sähköautolla "säästää"? Meinaan vaan että mulla menee n. 200€ kuukaudessa rahaa bensaan ja sillä pääsee joku 1800km. Saa vapaasti ajella sen enempää miettiämättä loppuuko menovesi. Ajoneuvovero nykyisessä kulkineessani on 136€/v luokkaa, vakuutus taas 583€/v joka sisältää kaiken muun paitsi pysäköintiturvan ja paremman lunastuskorvauksen.

Pointtini vaan on se että vissiin sähköautolla säästät joissakin kuluissa mutta tavallaan menetät sen vapauden kulkea. Tosin sähköautot taitavatkin olla toistaiseksi sellasia kauppakasseja millä ei paljon viitsi kulkea jotain lapinreissuja etelästä. Eipä siinä, olisin varmaan vähintään plugaria miettinyt jos edes kotilataus onnistuisi mutta hyvin pärjään tolla kevythybridilläkin. Pakkohan sen sähkiksen latauksen on näkyä sähkölaskussa, kiuaskin on aikamoinen sähkösyöppö mutta ei se kauheasti laskussa näy kun kerran viikkoon saunoo mutta joka päivä tai joka toinen päivä sitten taatusti näkyisi
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
776
Pointtini vaan on se että vissiin sähköautolla säästät joissakin kuluissa mutta tavallaan menetät sen vapauden kulkea.
Aiemmin pihassa oli 2 polttista. Viimeisen 1,5v Tesla model 3 ja ihan ok polttis. Teslaan on tullut tänä aikana kilometrejä n 50000 ja polttikseen 5000, kertonee kumman käyttö on vaivattomampaa. Koen kyllä sähköauton huomattavasti vapaammaksi verrattuna polttisautoon tämmöisessä perus nurkkapyörittelyssä (yleensä <300km /vrk ja yöksi piuha kiinni). Diesel-auton tankkaaminen on sanalla sanoen ärsyttävää.
Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi on ihan ok palvelu jossa voit kustannuksia vertailla jos siihen koet apuvälinettä tarvitsevasi.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
166
Onko jollain dataa paljonko oikeesti sähköautolla "säästää"? Meinaan vaan että mulla menee n. 200€ kuukaudessa rahaa bensaan ja sillä pääsee joku 1800km. Saa vapaasti ajella sen enempää miettiämättä loppuuko menovesi. Ajoneuvovero nykyisessä kulkineessani on 136€/v luokkaa, vakuutus taas 583€/v joka sisältää kaiken muun paitsi pysäköintiturvan ja paremman lunastuskorvauksen.

Pointtini vaan on se että vissiin sähköautolla säästät joissakin kuluissa mutta tavallaan menetät sen vapauden kulkea. Tosin sähköautot taitavatkin olla toistaiseksi sellasia kauppakasseja millä ei paljon viitsi kulkea jotain lapinreissuja etelästä. Eipä siinä, olisin varmaan vähintään plugaria miettinyt jos edes kotilataus onnistuisi mutta hyvin pärjään tolla kevythybridilläkin. Pakkohan sen sähkiksen latauksen on näkyä sähkölaskussa, kiuaskin on aikamoinen sähkösyöppö mutta ei se kauheasti laskussa näy kun kerran viikkoon saunoo mutta joka päivä tai joka toinen päivä sitten taatusti näkyisi
Säästön suhteen muuttujia on monia. Arvonalenema on hankintahinnasta riippuvaa ja sähköautoissa siten yleensä korkeampi, vaikka nykyisellään pudotukset hinnassa ovat toistaiseksi aika pieniä. Käyttökulut ovat taas edulliset. Sinun bensakulusi olisivat sähkökuluina n. 1800km * 20kwh/100km* 0.12€/kwh = 43€

Vapaudestakin on monia mielipiteitä. On ihmisiä, joilla ei ole koskaan tai todella todella harvoin tarvetta ajella pidempiä +300km matkoja. Lyhyemmät ajot menevät ilman murheita lataamisesta ja pidemmillä voi sitten latailla tai lainata/vuokrata polttomoottorin.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 148
Tosin sähköautot taitavatkin olla toistaiseksi sellasia kauppakasseja millä ei paljon viitsi kulkea jotain lapinreissuja etelästä.
Törmäsin ihan hyvään hieman huumorilla tehtyyn videoon missä ajetaan Model 3:lla Leviltä Helsinkiin:


TLDW: lataustauot yhteensä 1h 16 min. Ajomatkaa noin 1000 km.
Kyllä kalliimmilla sähkiksillä pääsee ihan hyvin lappiin. Tosin ei kusematta. Pakkasta tuohon ei sattunut muutamaa astetta enempää, kovalla pakkasella lataustaukoja olisi tullut enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 313
Viestejä
4 307 454
Jäsenet
71 812
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom