Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Joo tai kääntäen 50k hintaisen pitäminen on kuukautta kohden halvempaa kuin mikään näistä jos sen maksaa käteisellä. :smoke:

Tietysti kalliimpaan joutuu laittamaan aina enemmän kiinni omaa, lainattua tai varastettua. Tarkoitinkin edellä kustannuksia, en kuukausieriä. Uusi auto on yleensä ja tavallisesti kalliimpi, mutta yleensä ei kohtuuttomasti, jos auto on maltillisesti valittu käyttötarpeen mukainen.
Onhan tuo ero nyt iso jos 5v vanha on 40-50% halvempi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Optimistinen käppyrä keski- ja ylemmässä hintaluokassa. 2017 lopussa Nissanin esari 25500 € (listahinta 36k€) ja nyt 3,75 vuotta myöhemmin sai 15500 € eli 2666 € / vuosi ja 0,3 €/km pelkkä arvonlasku.

7/2016 ostin 56 k€ auton ja 3/2021 meni ~26,8 k€ vaihdossa ja yleinen tarjoustaso oli jotain n. 21-23 k€ kun yksi oli ylitse muiden.

Molempiin autoihin 10-11 tkm/vuosi.

Sen voi karkeesti laskee, että 4 vuoden kohdalla auton ku auton arvo on puolet siitä mitä se oli uutena.
Osa optimistisesta vaikutelmasta tulee siitä, että nuo käyrät kuvaavat hintapyyntejä. Jos nappaa 500-1000 € pois käytetyistä, niin prosentuaalinen pudotus on suurempi.

Itsellä on 03/2016 Auris farkku hybridi, jolla on ajettu 53 tkm. Activet maksoivat silloin kesä- ja talvialuilla, metallivärillä, moottorilämmittimellä, sisähaaralla, lämppärillä, roiskeläpillä ja suojalistoilla 29-29,5 k€. Nettiauton pyynnit vastaaville ovat noin 9,5 k€ pienemmät, eli viiden vuoden kohdalla hintapyynnit ovat noin 68-69 % uutena maksetuista hinnoista.

Aiemmin esitetyn graafin mukaan 35 k€ maksaneen auton hintapyyntö olisi viiden vuoden kohdalla noin 61 % uudesta, kun vuosiajot ovat 15 tkm. Graafi on siis vähän ajettujen Auris farkku hybridien osalta jopa vähän pessimistinen.
 

Liitteet

roystered

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.05.2021
Viestejä
519
Noinhan se menee keskimäärin, sain vaihdossa uuteen 105tkm ajetusta 4,5 vuotta vanhasta autosta 60% siitä mitä maksoin uutena. Oli tosi hyvä hinta/laatusuhteessa ostaessa joten siksi ehkä hyvitys kohtuullinen.
Hyvitys olisi ollut isompi jos kilometrimäärät olisi olleet kohtuullisemmat. Katson että kilometrimäärä on olennaisempi auton arvon laskun kannalta kuin vuosimalli. Nykyisten etätöiden aikana on mahdollista, että monen tyypillinen vuosittainen kilometrimäärä on esim. 10t eikä 20t.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Onhan tuo ero nyt iso jos 5v vanha on 40-50% halvempi.
Kalliimmalla en tarkoittanut auton arvoa, vaan sen omistamisen ja käytön hintaa. Tuo 50% ero ei realisoidu kenenkään lompakossa.

Auto ei ole kaljalaatikko, jossa säästää 50% jos sen ostaa 15 eurolla laivalta sen sijaan että hakisi S-marketista kolmella kympillä.

Jos vaikkapa edullisen uutena ostettavan pikkuauton omistaminen ja käyttö maksaa hatusta vedettynä käyttäjän X ajomäärällä ja käyttötavalla 5000 euroa vuodessa, vertailukohta 40-50% halvemmalla käytetyllä autolla voisi olla 4000 euroa. Onko 1000 euroa paljon rahaa? Satanenkin on paljon rahaa, jos se putoaa taskusta kadulle. Tonni vuodessa taas ei ole autokulujen osana valtavan paljon monessakaan käyttötapauksessa. Sen sijaan vaikeampi kysymys on, onko 25% lisää paljon. Minusta se ei ole paljon, jos sillä saa ajaa uutena ostetulla takuunalaisella pelillä.

Jotta ei nyt syntyisi väärinpäin prosenttiosuuksia vertaillessa numeroharhaa, jonka perusteella mielipiteeni olisi pölhö, niin muistutetaan että 40-50% halvempi käytetty tarkoittaa vastaavasti että uusi auto on 66-100% käytettyä arvokkaampi. Ja tästä huolimatta sen uuden omistusaikainen kulu(eli myös km-hinta) ei välttämättä ole kuin esimerkiksi 25% korkeampi.

100% lisää kuluihin taas olisi paljon, ja tästä päästään ylikin kun punnitaan sitä, onko isompi ja komeampi auto uutena hintansa arvoinen. Jos pitäisi ajaa maitokauppaan vaikkapa nimenomaan isolla BMW:llä, niin minulla ei yksinkertaisesti perse kestäisi uutta. Monella jää myös ostamatta, vaikka olisi varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
100% lisää kuluihin taas olisi paljon, ja tästä päästään ylikin kun punnitaan sitä, onko isompi ja komeampi auto uutena hintansa arvoinen. Jos pitäisi ajaa maitokauppaan vaikkapa nimenomaan isolla BMW:llä, niin minulla ei yksinkertaisesti perse kestäisi uutta. Monella jää myös ostamatta, vaikka olisi varaa.
Totta. Halusin, en nyt luksusta, mutta kaippa sitten vähän "paremman" harrastuksille järkevän kokoisen ja hivenen sporttisen auton. Valinta oli käytetty 2017 A4 quattro farkkuna. Katselin mitä moinen on ehkä uutena maksanut.

Land of Quattro: +57 k€
Lisävarusteet: +12 k€
Kesävanteet: +2,4 k€
Talvivanteet: +1,6 k€

Tuskin kuitenkaan pakettina tuota, mutta lähemmäs 70 k€ varmaan. Omille ajoille ei kyllä pää kestäisi uutta moisella rahalla. Käytettynäkin alta puoleen hintaa oli kallis, mutta vuosikausien vetkuttelu ja hyvä fiilis tuosta painoi lopulta järkeä enemmän vaakakupissa ja meni ostohousut jalkaan :)
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Mielenkiintoinen keskustelu, Tässä oma laskuesimerkki vertailuksi, case tylsä perhefarkku 2016: Piti olla bensa, automaatti ja kohtuutuore = huoleton. Jostain syystä Golf lopulta kiinnosti eniten. Uusi vai käytetty? TUOLLOISESSA markkinatilanteessa luvut suurinpiirtein näin:

- Käytettyjen seiskagolffien pyynnit 2-3 vuotiaina (40…70 tkm) muistaakseni luokkaa 22t ja ylöspäin. Tarjontaa vähän (vai kysyntää paljon?) joten näkyi pyynneissä
- Uuden listahinta kaikkine kilkkeineen ja kuluineen jotain 29-30t, mutta nettotarjous varastoautosta jotain 25 luokkaa. Eli alennusprosentti sinänsä iso, mutta tässä ei kikkailtu vaihtohyvityksellä.

Käytetystä golffista olisi todennäköisestä joutunut maksamaan tinkimisten jälkeen 20te oikeaa rahaa. Toisaalta sillä +/- viidellä tonnilla sai pakasta vedetyn auton. Tässä matkan varrella käytettyyn olisi joutunut tekemään enemmän kilsajohdannaisia korjauksia ja huoltoja, esim. jakohihnan ja jarrutkin kertaalleen todennäköisesti. Mahdollisesti tuulilasi, ilmastoinnin kilkkeitä, puolia yms. jos huono tuuri käy. Ja tietysti VAG-yllärit, jotka menee paremmalla prosentilla goodwillin piikkiin mitä tuoreempi kärry ja jos olet eka omistaja. Eli tonni-kaksi hyvin helposti korjauksiin siinä käytetyssä. Perushuoltojen ja vakuutusten hintoja voi spekuloida mutta tuskin kovin merkittäviä eroja pitkällä tarkasteluvälillä.

Sitten jos ynnätään pääomakuluja niin on uusi varmasti tullut kalliimmaksi, mutta ero voi olla yllättävän pieni, ainakin jos huomioidaan todennäköiset korjaukset ja huoltokulut pidemmällä pitoajalla.

Mites jos kokeillaan opparin prosentteja? 30t auto, 20tkm vuodessa, prosentit esimerkkitaulukosta (data 2016 vuodelta);

ikä: arvo (%) arvo (€)
2 v 80,85 24,255
5 v 56,38 16,914
7v 42,21 12,663

Eli jos tulkkaan oikein niin viidessä vuodessa arvonmenetys uusi vs 2v käytetty on 13086 vs 11592. Ero n.1400€ eli reilu 10 % luokkaa. Mitäs tähän nyt sanoisi? Hehtaarilla hyvinki, vaikka mua häiritsee että opinnäytteen käppyrät on tehty autotalli.comin pyyntihintojen pohjalta. Ei toteutuneiden. Ja yksityisten ilmoitukset on liikkeiden ilmoitusten seassa sotkemassa. Uusien autojen hinnat on jollain metodilla arvottu saman sivuston tietokannasta, eli varusteiden arvoja ei oletettavasti ole mukana. Vertailtu merkeittäin, ei malleittain - kaikki koko- ja hintaluokat sekaisin. Eipä niitä nettolukuja kukaan halua ilmaiseksi levitellä toisaalta. Tilasto kuitenkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Se minkä tällainen amatöörikin huomasi nopeasti oli, että heti kun laittaa haluamiaan kriteerejä autolle, niin alkaa nuo hinnat nousta aika jyrkästi.
>2016, <100k km, farkku, bensa nelikko, paremmat jakkarat, hieman tehokkaampi.... ei kuitenkaan mitään super ihmeellisiä vaateita.

Tuossa alkaa mainoksien "uusi Audi 39k€" olla aika vitsi hinta. Ja noilla spekseillä käytetyt Golfitkin on jo yllättävän kalliita, >26-30 k€. Itse asiassa parin vuoden verran kun noita Audeja katseli, niin (ehkä koronan vuoksi?) tarjonta vain väheni ja hinnat nousivat jatkuvasti. Speksin Audeista pyynti oli 35 - 40 k€.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Se minkä tällainen amatöörikin huomasi nopeasti oli, että heti kun laittaa haluamiaan kriteerejä autolle, niin alkaa nuo hinnat nousta aika jyrkästi.
>2016, <100k km, farkku, bensa nelikko, paremmat jakkarat, hieman tehokkaampi.... ei kuitenkaan mitään super ihmeellisiä vaateita.

Tuossa alkaa mainoksien "uusi Audi 39k€" olla aika vitsi hinta. Ja noilla spekseillä käytetyt Golfitkin on jo yllättävän kalliita, >26-30 k€. Itse asiassa parin vuoden verran kun noita Audeja katseli, niin (ehkä koronan vuoksi?) tarjonta vain väheni ja hinnat nousivat jatkuvasti. Speksin Audeista pyynti oli 35 - 40 k€.
Kroonisena nettiautoilijana muistelen, että 2020 koronan alkuvaiheessa tyypilliset leasingista vapautuneet työsuhdeautot tyyliin 3-vuotiaat A4 ja v60 olivat jonkun aikaa selkeästi edullisen oloisia, mutta kysynnän elpyessä(?) ja/tai uusien myynnin sakkauksen/vaihdokkitarjonnan takia hinnat lähti nousemaan. Alltrack- ja nelikkoGolfit on kyllä olleet pöljän hintaisia aina. Ellei typeriä varusteyhdistelmiä tyyliin perusvalot. Näiden osalta tuontipelitkään ei hirveästi korjaa tarjontaa kun päästöt ja siten veroprosentti ovat suht isoja. Tai näin spekuloin katkerana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Se minkä tällainen amatöörikin huomasi nopeasti oli, että heti kun laittaa haluamiaan kriteerejä autolle, niin alkaa nuo hinnat nousta aika jyrkästi.
>2016, <100k km, farkku, bensa nelikko, paremmat jakkarat, hieman tehokkaampi.... ei kuitenkaan mitään super ihmeellisiä vaateita.
Hinnannousun jyrkkyys johtuu tietysti osaltaan tuotesegmentoinnista, mutta enimmäkseen kansallisista erikoisuuksista jotka kiteytyvät verotukseen. Kun rahat on jo ennen auton ostoa viety ja tiedossa on, että autoa käyttäessä viedään loputkin, pitäisi hankintahinnan olla mieluiten epärealistisen halpa. Kun autoja verotetaan rajulla progressiolla heti kun ne ovat vähänkin luterilaisen syntikäsityksen mukaista normia hienompia(nykyään ympäristöhurskastelu verukkeena), tekevät kaikkein ankeimmat eläkeläismallin tojorollat kauppansa parhaiten. Kaikki hienompi on täten riittävän hintasuojattua myös vaihdokkimarkkinoilla. Toki se käytetty halpiskin maksaa hinajaa, koska sekin segmentti tekee liian heikosti kauppansa uutena.

Lopputuloksena erittäin kehittyneessä maassa, jonka pitäisi olla teoriassa vauras ja hyvinvoiva, on vuonna 2021 verrattain yleistä että työssäkäyvät ihmiset ajavat päivittäin silminnähden ruosteisilla yli rippikouluikäisillä hinnat alkaen -autoilla, joiden moottorivika kuuluu kahden risteyksen päähän. Uskomatonta pultsaritouhua.
 

roystered

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.05.2021
Viestejä
519
Hinnannousun jyrkkyys johtuu tietysti osaltaan tuotesegmentoinnista, mutta enimmäkseen kansallisista erikoisuuksista jotka kiteytyvät verotukseen. Kun rahat on jo ennen auton ostoa viety ja tiedossa on, että autoa käyttäessä viedään loputkin, pitäisi hankintahinnan olla mieluiten epärealistisen halpa. Kun autoja verotetaan rajulla progressiolla heti kun ne ovat vähänkin luterilaisen syntikäsityksen mukaista normia hienompia(nykyään ympäristöhurskastelu verukkeena), tekevät kaikkein ankeimmat eläkeläismallin tojorollat kauppansa parhaiten. Kaikki hienompi on täten riittävän hintasuojattua myös vaihdokkimarkkinoilla. Toki se käytetty halpiskin maksaa hinajaa, koska sekin segmentti tekee liian heikosti kauppansa uutena.

Lopputuloksena erittäin kehittyneessä maassa, jonka pitäisi olla teoriassa vauras ja hyvinvoiva, on vuonna 2021 verrattain yleistä että työssäkäyvät ihmiset ajavat päivittäin silminnähden ruosteisilla yli rippikouluikäisillä hinnat alkaen -autoilla, joiden moottorivika kuuluu kahden risteyksen päähän. Uskomatonta pultsaritouhua.
Usein uuden omakotitalon pihalla on pari 15v vanhaa kippoa. Joskus harvoin saa ihastella uudehkoa Octaviaa. Vaikka perheillä olisi mahdollista panostaa yhteen hyvään autoon, niin käytännössä tarve kahdelle autolle romuttaa koko homman.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Usein uuden omakotitalon pihalla on pari 15v vanhaa kippoa. Joskus harvoin saa ihastella uudehkoa Octaviaa. Vaikka perheillä olisi mahdollista panostaa yhteen hyvään autoon, niin käytännössä tarve kahdelle autolle romuttaa koko homman.
Tuohon "kaukana" kaikesta olevan omakotitalon yhtälöön kun lisää vielä juuri ajokortin saaneet lapset, niin rahanmenoa ei voi estää.
Parilla kaverilla on tällä hetkellä tarvetta jopa neljälle autolle, ei käy kateeksi. Kaupunkiin matkaa n.30km ja kaikki pitää kuulemma olla dieseleitä, pelkkä verojen määrä puistattaa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Se minkä tällainen amatöörikin huomasi nopeasti oli, että heti kun laittaa haluamiaan kriteerejä autolle, niin alkaa nuo hinnat nousta aika jyrkästi.
>2016, <100k km, farkku, bensa nelikko, paremmat jakkarat, hieman tehokkaampi.... ei kuitenkaan mitään super ihmeellisiä vaateita.

Tuossa alkaa mainoksien "uusi Audi 39k€" olla aika vitsi hinta. Ja noilla spekseillä käytetyt Golfitkin on jo yllättävän kalliita, >26-30 k€. Itse asiassa parin vuoden verran kun noita Audeja katseli, niin (ehkä koronan vuoksi?) tarjonta vain väheni ja hinnat nousivat jatkuvasti. Speksin Audeista pyynti oli 35 - 40 k€.
A4 B9 bensa quattro farkuista tarjonta Suomessa todella huono mitä seuraillut, uutena 10k€ ero siirtää pienemmilläkin kilsoilla valitsemaan dieselin uusi 40 tfsi quattro vähän parantanut tilannetta.

Kroonisena nettiautoilijana muistelen, että 2020 koronan alkuvaiheessa tyypilliset leasingista vapautuneet työsuhdeautot tyyliin 3-vuotiaat A4 ja v60 olivat jonkun aikaa selkeästi edullisen oloisia, mutta kysynnän elpyessä(?) ja/tai uusien myynnin sakkauksen/vaihdokkitarjonnan takia hinnat lähti nousemaan. Alltrack- ja nelikkoGolfit on kyllä olleet pöljän hintaisia aina. Ellei typeriä varusteyhdistelmiä tyyliin perusvalot. Näiden osalta tuontipelitkään ei hirveästi korjaa tarjontaa kun päästöt ja siten veroprosentti ovat suht isoja. Tai näin spekuloin katkerana.
Näistäkin suuri osa taisi olla dieseleitä joiden haluttavuus romahti kun monilla kilsat vähenivät koronan myötä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
No siis tällä hetkellä mikä tahansa normista poikkeava on pirun vaikea löytää. Esim katselin avomusseja ennen coronaa, niitä oli varsin hyvin, nyt löytyy ehkä 1-2kpl. Fiesta ST:itä kuten oma myydään melkein uuden hinnalla ja niitäkin on rajallinen valikoima. Tehokkaammat kipot lukuunottamatta näitä tolkuttomia bensasyöppöjä tai eksoottisia kippoja ovat joko törkeissä hinnoissa tai niitä ei ole myynnissä. Loistava aika myydä vanha käytetty jos ei ole tarvetta heti uudella ja on siis aikaa odottaa että tehtailta saadaan tuotanto pyörimään taas ja autoa liikkeelle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
A4 B9 bensa quattro farkuista tarjonta Suomessa todella huono mitä seuraillut,...
Sanoppa muuta. Ennen koronaa omaan filtteriin osui parisenkymmentä ja nyt osuu 8. Tai oikeastaan 3, koska 5 näistä uusia, kun en rajannut yläpäätä. Itsellä kävi säkä ja mukana tuli tuhti paketti varusteita:
  • Comfort paketti: Vetokoukku, seisontalämmitys- ja tuuletus kaukosäätimellä ("webasto"), automaatti-ilmastointi 3-alueinen, automaattisesti himmentyvä taustapeili sekä etusivulasit äänieristelasia.
  • Navigointi -paketti: Sis. MMI Navigointi plus -järjestelmä (MMI Navigointi plus -järjestelmä ja MMI touch -kosketuspaneeli (ohjausrulla hiplattava), 8,3" värinäyttö), Audi virtuaalinen mittaristo (12,3"), Audi connect sekä Audi connect safety & service (ilmoituksessa virheellisesti vain 7" näyttö. Karttojen subscription oli vain 3 vuotta, joten sain ladattua ja päivitettyä vain 2016 -> 2019)
  • Bang & Olufsen 3D Sound System 19 kaiuttimella sisältäen 3D Sound -kaiuttimen, Kommunikaatio-paketin yhteydessä keskikaiuttimen sekä subwooferin; jokaisella erilliset vahvistinkanavat. 16-kanavainen vahvistin, kokonaisteho 750 wattia.
  • Urheiluistuimet edessä, sis. sähkösäätöiset ristiselän tuet, Trend-nahkaverhoilu
  • Musta sisäkaton verhoilu
  • Audi Smartphone Interface: Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytöllä
  • Matrix LED -ajovalot (yllätys, ilmoituksessa ei edes mainintaa tästä)
  • Laajennettu LED -sisävalopaketti, valittavissa 30 värivaihtoehtoa
  • Urheilullisempi alusta: 20 mm vakioalustaa matalampi (tätä ei olisi tarvinut olla, kolisee vaan herkemmin mökkiteillä... 19" 245/35 kiekot ei kyllä auta yhtään)
  • Säilytyslokeropaketti, minkä kautta ilmeisesti jäähdytetty hanskalokero. Sen teho tosin olematon, koska periaate on "pikkusormen kokoinen reikä katossa ilmastoinin linjalta"
  • 3,5mm AUX, 2 * USB, Bluetooth, pari SD korttipaikkaa, SIM korttipaikka ja WLAN
Mitä MMI järjestelmäversioita A4 B9 (2017) omistajajilla on? Oma on 0678, EUROPE 13. Onko sitä yleisesti järkeä päivittää? Käyttäjä ei sitä pysty normikeinoin päivittämään ja tuskin lähden kikkailemaan ja brickaamaan itse. Huoltoihinhan se ei taida sisältyä ja marmorilla sille on varmaan joku tosi mukava hinta. Ilmeisesti uudemmilla versioilla saisi enemmän kontrollia tuohon B&O settiin ja joku raportoi sen nopeutuvan, tosin ei ole sen suhteen ollut ongelmaa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Sanoppa muuta. Ennen koronaa omaan filtteriin osui parisenkymmentä ja nyt osuu 8. Tai oikeastaan 3, koska 5 näistä uusia, kun en rajannut yläpäätä. Itsellä kävi säkä ja mukana tuli tuhti paketti varusteita:
  • Comfort paketti: Vetokoukku, seisontalämmitys- ja tuuletus kaukosäätimellä ("webasto"), automaatti-ilmastointi 3-alueinen, automaattisesti himmentyvä taustapeili sekä etusivulasit äänieristelasia.
  • Navigointi -paketti: Sis. MMI Navigointi plus -järjestelmä (MMI Navigointi plus -järjestelmä ja MMI touch -kosketuspaneeli (ohjausrulla hiplattava), 8,3" värinäyttö), Audi virtuaalinen mittaristo (12,3"), Audi connect sekä Audi connect safety & service (ilmoituksessa virheellisesti vain 7" näyttö. Karttojen subscription oli vain 3 vuotta, joten sain ladattua ja päivitettyä vain 2016 -> 2019)
  • Bang & Olufsen 3D Sound System 19 kaiuttimella sisältäen 3D Sound -kaiuttimen, Kommunikaatio-paketin yhteydessä keskikaiuttimen sekä subwooferin; jokaisella erilliset vahvistinkanavat. 16-kanavainen vahvistin, kokonaisteho 750 wattia.
  • Urheiluistuimet edessä, sis. sähkösäätöiset ristiselän tuet, Trend-nahkaverhoilu
  • Musta sisäkaton verhoilu
  • Audi Smartphone Interface: Apple Car Play sekä Android Auto -älypuhelintoiminnot auton näytöllä
  • Matrix LED -ajovalot (yllätys, ilmoituksessa ei edes mainintaa tästä)
  • Laajennettu LED -sisävalopaketti, valittavissa 30 värivaihtoehtoa
  • Urheilullisempi alusta: 20 mm vakioalustaa matalampi (tätä ei olisi tarvinut olla, kolisee vaan herkemmin mökkiteillä... 19" 245/35 kiekot ei kyllä auta yhtään)
  • Säilytyslokeropaketti, minkä kautta ilmeisesti jäähdytetty hanskalokero. Sen teho tosin olematon, koska periaate on "pikkusormen kokoinen reikä katossa ilmastoinin linjalta"
  • 3,5mm AUX, 2 * USB, Bluetooth, pari SD korttipaikkaa, SIM korttipaikka ja WLAN
Mitä MMI järjestelmäversioita A4 B9 (2017) omistajajilla on? Oma on 0678, EUROPE 13. Onko sitä yleisesti järkeä päivittää? Käyttäjä ei sitä pysty normikeinoin päivittämään ja tuskin lähden kikkailemaan ja brickaamaan itse. Huoltoihinhan se ei taida sisältyä ja marmorilla sille on varmaan joku tosi mukava hinta. Ilmeisesti uudemmilla versioilla saisi enemmän kontrollia tuohon B&O settiin ja joku raportoi sen nopeutuvan, tosin ei ole sen suhteen ollut ongelmaa.
Näppärän näköiset varusteet LoQ päälle etenkin B&O toivottavasti joku muu väri kuin musta valittu. Navin kartoistakaan en olisi huolestunut carplay/andoidauton kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
767
mb slk r170 olis tarkotus laittaa taakse 245 leveät renkaat....onko lailliset vaikka tyyppihyväksytyt on 225 leveät? nykyset vanteet on sen verran leveät että 225 renkaat kaartuu sisäänpäin niin varmaan 245 menee noille hyvin.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
mb slk r170 olis tarkotus laittaa taakse 245 leveät renkaat....onko lailliset vaikka tyyppihyväksytyt on 225 leveät? nykyset vanteet on sen verran leveät että 225 renkaat kaartuu sisäänpäin niin varmaan 245 menee noille hyvin.
Jos ne mahtuu siellä olemaan niin on lailliset, mutta pitää muutoskatsastaa. Ellei sitten katsasta toisilla renkailla eikä katsuri välttämättä joka kerta tuota huomaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
363
Rengasta saa leventää rekisteriotteen leveimmästä alkuperäisestä koosta 30mm ilman muutoskatsastusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Rengasta saa leventää rekisteriotteen leveimmästä alkuperäisestä koosta 30mm ilman muutoskatsastusta.
Itseasiassa nykyisessä laissa ei ole enää tuota kohtaa lainkaan, käytännössä tuskin ketään tuollainen maltillinen muutos kiinnostaa, mutta tiukasti lakia tulkiten tulisi muutoskatsastaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Itseasiassa nykyisessä laissa ei ole enää tuota kohtaa lainkaan, käytännössä tuskin ketään tuollainen maltillinen muutos kiinnostaa, mutta tiukasti lakia tulkiten tulisi muutoskatsastaa.
Millainen kohta lakiin tuli tilalle?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Olisi amatöörein kysymys ikinä: pitäisikö autossa tulla oletuksena mukana varoituskolmio ja/tai renkaan paikkasarja? Vai pitääkö nämä yleensä ostaa erikseen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Varoituskolmio pitää olla katsastuksessa mukana. Eli ainakin se pitäisi olla. Ei paikkasarjaa tarvitse olla.
Kiitoksia. Sitten pitääkin keksiä, mihin se tuossa minun 2020 mallin Honda Jazzissa on piilotettu, jos mukana tuli. Yritin kurkkia kaikki lokerot, muttei näkynyt. Ei oikein ollut edes sellaista koloa mihin se näytti "suunnitellulta".

Nimimerkillä: auton omistanut viisi päivää ja yhä ihan hukassa kaikki peruasiat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Varoituskolmion lokero voi olla myös tavaratilan kannen sisällä. Lisäksi kolmiot ovat nykyään usein fiksun kokoisessa paketissa.

Jos autossa on vararengaskotelo ja itse rengas puuttuu, on usein siinä samassa tilassa tarkoitus olla paikka- ym. varustesarja. Tämähän on saattanut jäädä matkan varrelle vaihtoautosta kun sekin tila on hyödynnetty matkatavaralle.

Ohjekirjan vilkaisua suosittelen uuden automallin kanssa. Jos se puuttuu tai sellaista ei paperisena tahi auton näytöllä ole, sen saa hyvinkin todennäköisesti ladattua pdf-muotoisena.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Kiitoksia. Sitten pitääkin keksiä, mihin se tuossa minun 2020 mallin Honda Jazzissa on piilotettu, jos mukana tuli. Yritin kurkkia kaikki lokerot, muttei näkynyt. Ei oikein ollut edes sellaista koloa mihin se näytti "suunnitellulta".

Nimimerkillä: auton omistanut viisi päivää ja yhä ihan hukassa kaikki peruasiat.
Eikös manuaali tuommoiset hommelit kerro?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Eikös manuaali tuommoiset hommelit kerro?
En löytänyt sieltä, ehkä en vain tiennyt oikeaa avainsanaa. Vaimon kanssa selattiin läpi sitä 700 sivun opusta kuin parastakin jännityskirjaa.

EDIT: Löysin lopulta videon netistä, joka paljasti takaluukun reunalta löytyvän lisäluukun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Eikös japseissa se oo yleensä ripustettu johonkin takakontin luukkuun.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Olisi tarvetta auton vaihtoon. Aina hoetaan miten ei uutta kannata ostaa, no olen vertaillut uuden ja 5v käytetyn auton arvonlaskua jos ajaa vaikka 15000km vuodessa. 30t uudessa autossa hinta tippuu 10t ensimmäisen 5v aikana ja 5v vanha 20t auto on 10t 10v vanhana ja 150t mittarissa. Ei ole siis mitään järkeä ostaa käytettyä 5v vanhaa autoa? Kannattaa ostaa joku uusi tai sitten muutaman tonnin rämä jossa arvo ei enää juuri laske?

Olenko väärässä?
Et ole varmaan väärässä, mutta yksi asia on kyllä siinä, että jos jostain syystä haluat muuttaa auton rahaksi etkä aio vaihtaa taas uuteen siinä 5 vuoden päästä, niin silloin onkin jo selvästi hankalampi tilanne. En tiedä millaisia käteishintoja autoliikkeet tarjoavat esim. 5 vuotta vanhasta 20ke markkinahinnaltaan olevasta autosta, pääasiassahan liikkeet tykkäävät tarjota uutta tilalle - toki vähänkäytettyjen markkinat käyvät välillä kuumina, jolloin käteishyvitys on varmaan ihan hyvä. Sit taasen 10ke auton saa myytyö jo yksityisellekin. Tai no saahan niitä kalliimpiakin, mutta helpompaa se on tuossa 10ke kuin 20ke hintaluokassa ja silloin voi saada autosta lähes markkinahinnan.

Eli kalliimmassa autossa on enemmän pääomariskiä, jos sen näin haluaa ajatella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Et ole varmaan väärässä, mutta yksi asia on kyllä siinä, että jos jostain syystä haluat muuttaa auton rahaksi etkä aio vaihtaa taas uuteen siinä 5 vuoden päästä, niin silloin onkin jo selvästi hankalampi tilanne. En tiedä millaisia käteishintoja autoliikkeet tarjoavat esim. 5 vuotta vanhasta 20ke markkinahinnaltaan olevasta autosta, pääasiassahan liikkeet tykkäävät tarjota uutta tilalle - toki vähänkäytettyjen markkinat käyvät välillä kuumina, jolloin käteishyvitys on varmaan ihan hyvä. Sit taasen 10ke auton saa myytyö jo yksityisellekin. Tai no saahan niitä kalliimpiakin, mutta helpompaa se on tuossa 10ke kuin 20ke hintaluokassa ja silloin voi saada autosta lähes markkinahinnan.

Eli kalliimmassa autossa on enemmän pääomariskiä, jos sen näin haluaa ajatella.
Yllättävän hyvin maksavat liikkeet kun niille suoraan myy, ei oikeastaan mitään eroa vaihtohyvitykseen tai joissain on ollut jopa parempikin.
Esim nykyisen auton kanssa myin edellisen kamuxille, koska maksoivat vähän enemmän ku mitä laakkonen olisi antanut vaihtoarvona.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Olen katsastanut autoja ainakin 50 kertaa eikä koskaan ole kolmiota kysytty.
Puuttuva tai vääränlainen varoituskolmio on korjauskehotus. Se, että jokainen katsastaja ei suurennuslasin kanssa tarkista joka ikisestä autosta joka ikistä kohtaa ei tietenkään muuta tuota tosiasiaa. Jos ostaa auton uutena, tai edes käytettynä liikkestä, voisi pitää toivottuna ja oletettuna että se myydään katsastuskelpoisessa kunnossa. Tähän siis tietenkin sisältyy myös varoituskolmio ja sitähän nimenomaan kysyttiinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Puuttuva tai vääränlainen varoituskolmio on korjauskehotus. Se, että jokainen katsastaja ei suurennuslasin kanssa tarkista joka ikisestä autosta joka ikistä kohtaa ei tietenkään muuta tuota tosiasiaa. Jos ostaa auton uutena, tai edes käytettynä liikkestä, voisi pitää toivottuna ja oletettuna että se myydään katsastuskelpoisessa kunnossa. Tähän siis tietenkin sisältyy myös varoituskolmio ja sitähän nimenomaan kysyttiinkin.
Mulla sattuu olemaan nykyisessä kulkimessa kolkiome paksissa ihan näkyvillä. Välillä ollut koiran kuljetus boxi kätkemässä sitä. Eipä kukaan ole koskaan sitä kysellyt tai paksia avannut. Jos jotain, niin SJ410 sussulla tuli valitusta kun ei ollut takapenkkiä ja olisi pitänyt muutoskatsastaa 2 paikkaiseksi. Sanoin vaan että voinhan mä sen penkin ruuvata paikalleen ja ottaa pois samoin tien. Hmps, ei tarvinnut sitten. Kolmiota ei kysellyt, eikä sitä ollutkaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
mb slk r170 olis tarkotus laittaa taakse 245 leveät renkaat....onko lailliset vaikka tyyppihyväksytyt on 225 leveät? nykyset vanteet on sen verran leveät että 225 renkaat kaartuu sisäänpäin niin varmaan 245 menee noille hyvin.
Itellä ollut seuraava combo 4 vuoden ajan ja ei koskaan ongelmia renkaiden suhteen. (Ei ehkä enää se ajankohtaisin vastaus)
Edessä: 225/40 R18
Takana: 255/35 R18
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
72
Selvisin autokuumeesta, mutta ajattelin joillain satasilla fiilistellä nykyiseen autoon jotain uutta. Esim. Ledbar lisävalot tai myllytys ja sisäpesu. Ei nyt mitään ihan amislookkia tarkotus lähteä hakee mutta olisiko muita ideoita 200-500e hintaluokassa?

Auto on musta 2018 Toyota Auris farkku. Tulee suht paljon kilometrejä kaupunkien välillä työajoa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Selvisin autokuumeesta, mutta ajattelin joillain satasilla fiilistellä nykyiseen autoon jotain uutta. Esim. Ledbar lisävalot tai myllytys ja sisäpesu. Ei nyt mitään ihan amislookkia tarkotus lähteä hakee mutta olisiko muita ideoita 200-500e hintaluokassa?

Auto on musta 2018 Toyota Auris farkku. Tulee suht paljon kilometrejä kaupunkien välillä työajoa.
En tiedä, tapahtuuko 500€:lla vielä paljoa, mutta sijoittaisin sen Toyotan vaimennukseen. Luulisi, että sillä saisi ainakin etuovet vaimennettua. Äänenvaimennus voisi olla tarpeen, jos autolla eksyy maantielle. Myllytys ja sisäpesu kuulostaa tuhlauksesta, ellei juuri ole lentänyt pitkä sylki sisälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Eilen oli Mercedeksen "test vehiclejä" liikenteessä. S-sarjalaisia missä katolla Lidar(?) ja nurkat täynnä tutkia(?). Saksan kilvissä.
Tän näköisiä, mutta valkoisia.

 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Eilen oli Mercedeksen "test vehiclejä" liikenteessä. S-sarjalaisia missä katolla Lidar(?) ja nurkat täynnä tutkia(?). Saksan kilvissä.
Tän näköisiä, mutta valkoisia.

Noita on turussa ja lähiympäristössä pyörinyt pari viikkoa, valkoisia E-sarjalaisia mun mielestä. Armoton tolppa katolla, ja sivuilla helmoissa kamerat myöskin. Saksan kilvissä. Eilen seurasi pikkuteitä melkein kotiovelle asti, kaippa nuo jotain karttadataa keräilevät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Noita on turussa ja lähiympäristössä pyörinyt pari viikkoa, valkoisia E-sarjalaisia mun mielestä. Armoton tolppa katolla, ja sivuilla helmoissa kamerat myöskin. Saksan kilvissä. Eilen seurasi pikkuteitä melkein kotiovelle asti, kaippa nuo jotain karttadataa keräilevät.
Voisi kuvitella että ne on niitä samoja. Mielestäni noissa möhkäleissä S400 luki perässä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Onko kellään kokemusta noista park assist toiminnoista, joissa auto hoitaa ratin käännökset parkkeerauksissa? Toimivatko oikeasti?
Opelia olen näiden kanssa kiusallakin härnännyt. Hämmentävän pieneen tilaan laittaa ykkösellä. Ensi testeissä totesin että olisin itsekin tuohon laittanut - mutta lopen tuli Helsingin keskustassa niin pieni paikka vastaan, että ajattelin tähän en itse edes yrittäisi. Auto pisti yhdellä korjauksella laitteen ruutuun.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
159
Pystyykö citymaasturin/crossoverin muutoskatsastaan pakettiautoksi tänä päivänä vaiko ainoostaan farmariauton?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Audi, Skoda, Seat ja VW jakaa käytännössä lähes täysin samat moottorit ja voimalinjat niin on varsin merkillistä että tilastoista löytyy näin suuria eroja?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Eikös tämä valittu vuoden autoksikin markkinoille tullessaan?
Valittiin, vuonna 2016. Astra K googlaamalla löytyy kyseisestä mallista paljon tietoa. Youtubesta sitten taas kun etsii Astra 2016, niin löytyy kehuvia arvosteluita vaikka millä mitoin.

Minä tuosta bensakoneellista harkitsin jonkin aikaa ja parilla palstalla pyysin mielipiteitä, ei tullut yhtään negatiivista käyttökokemusta vastaan. Paitsi robottivaihteistosta, joka oli automaattina ainoa vaihtoehto. Kun en manuaalia halunnut, päädyin itse toiseen malliin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom