Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Mukaan vielä arvonalenema niin loppuu aika äkkiä sovelluksen käyttö kun ei haluakaan tietää totuutta ;)
Vihkon kulmalta poimittua:


Primera 1,6B 2005, ostettu 2v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.

178 tkm/11vuotta

18000 ostohinta
22 440 polttoaineet
2870 huollot
3000 korjaukset
600 katsastus
1550 verot
4480 vakuutukset
1200 renkaat
550 nippelit ja nappelit pesut yms
3000 jälleenmyyntiarvo

51692€ yht

391€/kk
0,30€/km
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Rautapuolella oli keskustelua ammattimaisesta komponenttien myymisestä eli trokaamisesta. Mutta on niitä trokareita liikkeellä muuallakin.

Olen törmännyt eräällä merkkkohtaisella autofoorumilla yksityishenkilöön, jolla on jatkuvasti jopa kymmenen myynti-ilmoitusta, joilla myydään auton varaosia ja tarvikkeita. Se, mikä ihmetyttää on että myynnissä on usein tehtaan paketissa olevia aivan uusia osia, merkkibrändättyjä vaatteita avaaattomissa pakkauksissa jne. Mistä ihmeestä kaikki tämä tavara tulee myyntiin? Joka tapauksessa luulisi jo verottajankin moisesta kiinnostuvan, sillä vuositasolla noissa kaupoissa liikkuu merkittävät summat rahaa. Veroja niistä tuskin kuitenkaan asianmukaisesti maksetaan.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
DDR-ajoneuvojen kokoontuminen

Heinolan leirintäalue toimii tänä vuonna tapahtumakeskuksena. Warre-Teamin ansiokkaasti järjestämä DDR-ajoneuvojen kokoontuminen vaihtaa vuosittain maisemaa esitellen osallistujille uusia mukavia maisemia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Kansanautoista jopa Opel Astra osaa tuon taidon ihan pätevästi. Ahtaampaan rakoon pysäköi onnistuneesti mihin itse lähtisin yrittämään.
On kyllä perhana vaikea näitä bongailla nettiautosta ja jopa uutena suoraan valmistajilta, kun kaikilla on eri tuotenimellä ja usein jää kuvauksista kokonaan mainitsematta. Yritin Toyotaltakin kysellä suoraan ja siellä asiakaspalvelija vaan sanoi, että eipä lue esitteessä, kysy jälleenmyyjältä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Ford Transit 2008, diesel. Millä vuosihaarukalla on samat alustan osat? Eli lähinnä taka- ja eturipustus jousituksineen.

Emäntä meni matkailuautokuumeissaan ostamaan näkemättä ylihintaisen Transitin jossa on invataksi ilma-alusta :think: takapäästä leikattu kaikki korvakot pois ja laitettu kokonaan uudet tukivarret joilla maavaraa on n. 50mm.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
On kyllä perhana vaikea näitä bongailla nettiautosta ja jopa uutena suoraan valmistajilta, kun kaikilla on eri tuotenimellä ja usein jää kuvauksista kokonaan mainitsematta. Yritin Toyotaltakin kysellä suoraan ja siellä asiakaspalvelija vaan sanoi, että eipä lue esitteessä, kysy jälleenmyyjältä.

Samaan kategoriaan menevät adaptiiviset cruiserit, android auto/apple carplay. Joskus myyjät ei edes tiedä mistä puhun.

Eräskin myyjä hehkutti että tässä olisi huippu varusteilla 2018 audi q5, eikä ollut yllä mainittuja varusteita. Oli kyllä jotain värivaloja jalkatilassa ja penkin alla :hmm:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Toyota C-HR kyllä houkuttais, mutta Apple Carplay/Android Auton puuttuminen ärsyttää suuresti...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta? :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Toyota C-HR kyllä houkuttais, mutta Apple Carplay/Android Auton puuttuminen ärsyttää suuresti...
Tuo olis toyotaksi varsin pirteä ilmestys, itseä vain ei kiinnosta se seikka, ettei raitisilmasuodatin suodata kuin 1%...

 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta? :confused:
Tuo meni itsellä ainakin heti kerrasta vaatimuslistalle seuraavaa kulkinetta etsiessä. Optimitilanteessa tutka olisi vielä lämmitettävä, jotta muutamana talvipäivänä eteen tullut tutkan sammuminen estyisi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Roskaa on sitten perinteinen vakkari, automaattinen vaihdelaatikko, automaattiset kaukovalot, kauko-ohjattava lukitus, sähköikkunat. Ja miten se android auto huonontaa ajokokemusta? Varmaan sitten radiokin huonontaa? Tai kasettidekki?

Mutta joo, parantaa kyllä pitkän matkan ajomukavuutta hurjasti, kun ei tarvise keskittyä kaasun säätöön ja pystyy paljon paremmin keskittyä muuhun liikenteeseen ja ympäristön havainnointiin. Myös vähentää ohittamisen tarvetta jos joku ajelee edessä vaihtuvalla nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:

  • vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
  • renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

  • renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
  • renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.


Eli ei pitäisi olla iso operaatio.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:

  • vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
  • renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

  • renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
  • renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.


Eli ei pitäisi olla iso operaatio.
Vanhaa tietoa.

  1. 3.13 Renkaat ja vanteet
    Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on toteutettava niin, etteivät renkaat muutosten jälkeen osu ajoneuvon muihin rakenteisiin missään ohjauksen tai jousi- tuksen asennossa. Renkaan ja vanteen on oltava muodon ja mitoituksen osalta toi- siinsa yhteensopivat STRO-normien tai ETRTO-normien tai renkaan valmistajan il- moituksen mukaisesti. Rengasmuutokset tulee toteuttaa niin että roiskesuojavaati- mukset täyttyvät.
    Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on oltava pyörännapoihin ja akselimassoille sopivat. Ajoneuvoon ei saa asentaa vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät. Ajo- neuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen val- mistajan tarkoittamia sovituskappaleita.
    Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO-normien rengasnormin mu- kaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisi- jaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen ver- rattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvitta- essa korjattava.
    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.
    Rekisteriin tulee merkitä muutoskatsastuksessa hyväksyttävät rengaskoot ja vaihto- ehtoisena rengaskokona ajoneuvolle muutoskatsastuksessa hyväksyttävät renkaat, jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa. Muuttuneet akselimassat tulee kirjata rekisteriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Kannattaa ennen muutoskatsastusta kurkata, että renkaiden painot riittää autolle.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Kui ei saisi ajaa ? Renkaan kehän pituus on käytännössä sama. Ei rekisteriotteessa tarvitse lukea kaikkia niitä renkaita joita voi käyttää.

 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Tarkemmin viestiäsi luettuani voit olla ihan oikeassa, eikö rekisteriotteessa ole tosiaankaan kuin 16 tuuman renkaat mainittu ?
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Kas, olen vaan aina tottunut siihen , että rekisteriotteessa on useampi vannekoko mainittu. En tiedä sitten onko noissa pakettiautoissa eri juttu kuin henkilöautoissa.

Kenties myyjälle voisit sanoa , että laitetaanko muutoskatsastus sen piikkiin ?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Ilman muutoskatsastusta saa (korjaus aikaisempaan postaukseeni, jossa oli vain maksimit mitä voidaan hyväksyä katsastuksessa):
  1. 3) renkaan leveyden muuttaminen enintään 40 millimetrillä tai 20 prosentilla suurimmasta valmistajan ilmoittamasta tai rekisteriin merkitystä rengasle- veydestä suuremman arvoista ollessa määräävä, jos renkaiden kantavuus ei rajoita ajoneuvolle käytössä sallittua akselimassa pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa ja renkaan ulkohalkaisijan muuttaminen huomioiden kohtien 3.13 ja 4.8 määräykset;
  2. 4) vanteen nimellishalkaisijan muuttaminen valmistajan ilmoittamasta tai rekis- teriin merkitystä enintään 26 millimetrillä, huomioiden kohdan 3.13 määräyk- set
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta? :confused:
Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.

Roskaa on sitten perinteinen vakkari, automaattinen vaihdelaatikko, automaattiset kaukovalot, kauko-ohjattava lukitus, sähköikkunat. Ja miten se android auto huonontaa ajokokemusta? Varmaan sitten radiokin huonontaa? Tai kasettidekki?

Mutta joo, parantaa kyllä pitkän matkan ajomukavuutta hurjasti, kun ei tarvise keskittyä kaasun säätöön ja pystyy paljon paremmin keskittyä muuhun liikenteeseen ja ympäristön havainnointiin. Myös vähentää ohittamisen tarvetta jos joku ajelee edessä vaihtuvalla nopeudella.
Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Ford Transit 2008, diesel. Millä vuosihaarukalla on samat alustan osat? Eli lähinnä taka- ja eturipustus jousituksineen.

Emäntä meni matkailuautokuumeissaan ostamaan näkemättä ylihintaisen Transitin jossa on invataksi ilma-alusta :think: takapäästä leikattu kaikki korvakot pois ja laitettu kokonaan uudet tukivarret joilla maavaraa on n. 50mm.
Transit VI 2006-2013
Ford Transit (2006) – Wikipedia
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Onko siis suhteellisen varmaa tietoa että 2006-2013 on samat alustan osat? Eikä ole eri moottoreilla, kantavuuksilla tms eroja? Eihän pelkästään se, että on sama mallisukupolvi, tarkoita että on samoilla osilla tehty. Mutta jos on niin hieno homma, helpottaa purkuauton etsintää.

Esim Chevrolet Blazer, Suburban ja Crewcab tehty samaa korimallia 1972-1991, mahtuu aika montaa erilaista osaa tuolle skaalalle :think:
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.



Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Miten voit ilman perinteistä vakkaria keskittyä ajamiseen, kun pitää keskittyä "nopeuden räpläämiseen"? Moottorisi ääni kuuluu matka-ajossakin sisälle asti ja siitä tiedät nopeuden, vai ajatko varmuuden vuoksi aina hieman hitaammin, jolloin ei ole vaaraa lipsahtaa yli?

Kauko-ohjattua lukitustakaan et tietysti tarvitse hyvään ajokokemukseen kesken ajon, mutta eikö sen puutteesta seuraa monenlaista turhaa kankeutta? Autolle kävellessä joudut pysähtymään sovittamaan avainta lukkopesään ja samalla varomaan maalipintaa. Pimeään aikaan on vielä vaikeampaa nähdä. Autolta poistuttaessa sama kankea hetken pysähdys ovelle ja huomiota lukkopesälle, kun kaukosäädöllä voit vaan heittää oven kiinni ja pois kävellessäsi naksauttaa napista ovet kiinni ja avain taskuun.

Entäpä mahdolliset lapset/puoliso/kaverit, kun heidän pitäisi pysähdyspaikalla/pihapiirissä ottaa vesipulloa/vaatetta/jotain autosta? Viet avaimen/pyydät hakemaan avaimen/lampsit itse mukaan autolle?

Talvella kannattaa sitten pitää saatavilla pieni muovipussi ja kuumaa vettä. Jouduin turvautumaan tuohon konstiin 90-luvulla, kun autossa ei ollut kaukosäätöä. Myöhemmin 2000-luvulla lukitus ei ole jäätynyt kertaakaan, koska autoissa on ollut kaukosäätö. Ovien tiivisteet ovat joskus olleet jäässä, mutta silloin auttaa pieni pumppaus tai sitten menee toisesta ovesta sisään. Auton lämmitys sulattaa nopeasti tiivisteen, niin perillä pääsee normaalisti ulos ja samalla sipaisee nenäliinalla kosteuden pois tiivisteestä. Silikonia sitten paremmalla ajalla.

Eihän siinä mitään, kyllä autoilusta voi nauttia ilman perinteistä vakkaria ja kaukosäätöistä lukitusta, jos ei ole hemmotellut itseään paremmalla. Entä nautitko autoilusta ilman ilmastointia ja keskuslukitusta, vai ovatko ne jo hyväksyttyjen listalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.



Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Sinä et jarruta jos jono edessä hidastaa? Etkä kiihdytä, kun edellä menevät kiihdyttää? :)

Alla automaatti adaptiivisella vakkarilla. Ei ole parempaa yhdistelmää, kun ajelee kohtalaisen määrän kilsoja työn takia. Käytän sitä vakkaria käytännössä aina. Pysyy hyvin turvaväli ja auto mukailee oikein hyvin muun liikenteen nopeutta. Jos edessä vauhti alkaa hidastuun nopeasti, niin jarruttamisen lisäksi auto myös huomauttaa vaarallisesta tilanteesta piippaamalla.

Myös Carplay on erittäin hyvä varuste. Ei tosiaan tarvi neppailla puhelinta, kun se on carplayn kautta autoon yhdistettynä. Puhelutkin voi soittaa vaikka sirin avulla.

Nämä pitää löytyä seuraavastakin autosta.

Nuo automaattipitkät pysyy pois käytöstä ihan siitä syystä, että pitkät lähtee pois päältä aivan liian aikaisin. Matrix valot sitten seuraavaan. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Onko siis suhteellisen varmaa tietoa että 2006-2013 on samat alustan osat? Eikä ole eri moottoreilla, kantavuuksilla tms eroja? Eihän pelkästään se, että on sama mallisukupolvi, tarkoita että on samoilla osilla tehty. Mutta jos on niin hieno homma, helpottaa purkuauton etsintää.

Esim Chevrolet Blazer, Suburban ja Crewcab tehty samaa korimallia 1972-1991, mahtuu aika montaa erilaista osaa tuolle skaalalle :think:
Ei tietenkään ole, mutta kysymyksen asettelu oli sen kaltainen, että ilmeisesti edes korimalli (VI) ei ollut tiedossa.

Esimerkiksi Motonet varaosahaulla löytää osia, mutta sielläkin pitää tietää moottorin kokoa, vuosimallia, kantavuutta jne.
Varaosat Ford - Transit 00-13 | Motonet Oy
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Ajamisesta voi toki nauttia monella tavalla, ei siihen tarvita kuin polkuauto. Kaikki me pidämme eri asioista ja jos joku on sitä mieltä, että haluaa adaptiviisen vakkarin, niin minusta aika turha alkaa mutisemaan että turhia tommoset.

Automaattivaloista sen verran että vaan on/off tyyliset vähän turhan konservatiivisia. Nyt kun on semmoset, että suuntaa poispäin eikä sammuta kun toisen puolen, niin tuntuu jo sellasilta, että ei tavi ite puuttua asiaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Onko kellään kokemusta noista park assist toiminnoista, joissa auto hoitaa ratin käännökset parkkeerauksissa? Toimivatko oikeasti?
VW tiguan ja bmw 500. Uskoisin että ihan samallatavalla toimii kaikissa.
BMW parempi systeemi kun ei tarttenut itse koskea vaihteisiin, volkkarissa piti ite kytkeä pakin ja d:n välillä.
Sattumalta on tullut molempia pysäköintiautomaatteja kokeiltua(käyttöä moiselle toiminnallisuudelle minulla on erittäin vähän). Volkkarin osalta tosin ei tarkkaan ottaen Tiguanissa, mutta ainakin useammassa Touranissa ja Passatissa. Toimii. Pääsee pieneen väliin, johon ei manuaalisesti haluaisi ajaa - enkä ole täysi amatööri, vaikka en ole myöskään suuntais- tai taskupysäköinnin suurkuluttaja tai automyymiöiden lasipalatsien järjestelijä.

Vanhimmat yksilöt joissa olen moista toimintoa käyttänyt olivat muistaakseni noin kymmenen vuotta tästä hetkestä valmistettuja, eli hyvä kokemus ei rajoitu pelkästään tuoreempiin tapauksiin. En edes tiedä, miten pitkään ominaisuus on ollut saatavilla mihinkin autoon. Äkkiseltään voisin mutuilla, että miksei esimerkiksi Touraniin olisi ollut lisävarusteena alusta asti, onhan siinä sähköisen ohjauksen takia helpohko esivalmius.

Nämähän järjestelmät ovat sitten kaikki kelivarauksella kuten kaikki tutkat ja kameratkin, eli eihän ne aina toimi talvella tai jos on lunta tai sataa vettä tai jos auton pesu on vähän miten sattuu tai jos puusta putosi lehti. Jos tutka, johon park assist perustuu, on häiriötilassa, ei myöskään park assist loogisesti voi olla toimintakykyinen. Enimmäkseen kyllä, ja erittäin hyvällä prosentilla jos ajetaan vain nirppanokkien valkokaulusajoa pesujen ja sisähallien väliä. Paskimmassa kroonisessa talvessa kadunvarsi voi olla niin ruotoisessa kunnossa ettei siihen muutenkaan voi tai uskalla tai kehtaa pysäköidä ainakaan minkään Passatin maavaralla.
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
15 vuoden rajaviiva lienee vedetty varsinaiseen dynaamiseen ajonvakautukseen, joka kieltämättä on ilmastoinnin ja ABS:n jälkeen ainoa oikeasti kriittisen eron tehnyt yksittäinen väenautoissa yleistynyt ja normiksi tullut varuste. Muu on vain hidasta pientä parannusta ja ekstraa.

Mutta mitä ihmettä? Eihän noita mitään kukaan tarvitse. Erittäin käteviä on pitkä lista, mutta pärjäisi sitä vaikka alipainetoimisilla tai käsikäyttöisillä tuulilasinpyyhkijöillä, öljylampuilla, kärjellisellä sytytyksellä ja synkronoimattomalla vaihteistolla. Aikanaankin pärjättiin. Oikea kysymys on, miksi joku haluaisi.

Itse en ylipäänsä käytä vakionopeussäädintä, mutta se kertoo enemmän minusta kuin autoista. Adaptiivinen väli tai edes säädettävä maksimi on jo jollain tasolla järkevä, mutta kiinteää vakionopeutta en yhtään tykkää käyttää. Toki mikä tahansa vakionopeussäädin on hyödyllinen varuste autossa jälleenmyynnin takia. Nykyisessäkin katiskassa on ihan itse listalta valittu CC, jota olen kerran kokeillut.
Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Eihän noiden monien varusteiden ideakaan ole ajokokemus, vaan käyttökokemus laajemmin. Jos siis ajokokemuksella tarkoitetaan jotain kiihtyvyyttä, hiljaista ajomelua, iskunvaimennustuntumaa, jarrutustuntumaa, pehmeää kyytiä tai V8-moottorin ääntä. Mediavarusteiden tarkoituksena on nimenomaan vähentää kognitiivisten resurssien ohjautumista mankan ja puhelimen räpläämiseen. Olisi se melkoista neuvostoaikaa, jos pitäisi irrottaa käsi ratista säätääkseen äänenvoimakkuutta tai puhelimen käyttämiseksi. Näytöltä taas voi ei-kriittisessä ajotilanteessa tehdä kaikenlaista mitä muuten realistisesti tehtäisiin puhelinta kädessä pitäen.

Jotta ei puhuttaisi pelkästään turhuudesta ja käytännön lipsumisesta vaan ihan tarpeestakin, niin joillakin ihmisillä on esimerkiksi kuulonalenema. Silloin on hyvin tarpeellista "räplätä mankkaa" kesken ajon vaikkapa keskustellakseen. Siinä kohtaa on ihan kiva, ettei tarvitse kurotella polven viereen nuppimankkaa vaan voi vähän liikuttaa peukaloa.

Sehän on toki perseestä, jos normaaleja fyysisiä kosketeltavia nappeja ja nuppeja poistetaan ison kosketusnäytön kustannuksella, ja pahimmillaan lämmitystäkin joutuu säätämään näytöltä. Kehitys kulkee kieltämättä osittain päin vittuja. Huono käytettävyyssuunnittelu ei kuitenkaan ole syy vastustaa kehitystä tai teeskennellä, että hyödylliset varusteet olisivat turhia tai haitallisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Taidat olla niitä tapauksia joiden mielestä ajonvakautuskin on lähinnä haitta "osaaville" kuskeille.

Mutta joo oikeassa olet, kukaan noita ei tarvitse mutta etenkin aktiivikruise varmastikin paras ja käytännöllisin varuste mitä autoon voi nykyään ruksata.
carplay myös aika mukava mikäli auton oma systeemi ei ihan paras mahdollinen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Taidat olla niitä tapauksia joiden mielestä ajonvakautuskin on lähinnä haitta "osaaville" kuskeille.

Mutta joo oikeassa olet, kukaan noita ei tarvitse mutta etenkin aktiivikruise varmastikin paras ja käytännöllisin varuste mitä autoon voi nykyään ruksata.
carplay myös aika mukava mikäli auton oma systeemi ei ihan paras mahdollinen.
ESP on pääasiassa ihan hyödyllinen varuste, hyödyt voittavat pienet haitat moninkertaisesti.

Aktiivikruise on taas masentavin ja hyödyttömin varuste, mitä vähään aikaan on keksitty.
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, kun ihan pelkällä kaasulla ajaessa voi itse katsoa jonoa pitkälle eteenpäin ja ennakoida vauhdin muutokset siten, ettei jarruun tarvitse koskea tai kiihdyttää turhaan, jos jonon vauhti taas kohta hidastuu.

Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.
Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä

-n allekirjoita tätä täysin. Aika hienosti toimii ja ottaa pienet nopeudenvaihtelut huomioon. Säätää vaan etäisyyttä pidemmäksi.

Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.

-Voi keskittyä vielä enemmän muuhun liikenteeseen.


Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.

-Päinvastoin ei tarvi räplätä. Voi ohjata kaikkea mediaa ja navigointia sormituntumalla ratista. Ei tarvi ottaa katsetta pois tiestä
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Sama, hyvin ottaa maanteillä huomioon jonon elämistä, eikä pienet nopeudenvaihtelut saa aikaa mitää agressiivista jarruttelua. Eihän se toki osaa ennakoida niin hyvin kuin ihminen, eli kaupungissa se haaskaa polttoainetta.

Ja se android auto vähentää puhelimen räpläystä kun ei tarvi enää koko puhelimeen koskea. Myös navigoinnnin hallinta nopeampaa, kun ei tarvitse osoitteen perusteella hakea, vaan valita esim joku yhteystieto navigoinnin kohteeksi.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 519
ESP on pääasiassa ihan hyödyllinen varuste, hyödyt voittavat pienet haitat moninkertaisesti.

Aktiivikruise on taas masentavin ja hyödyttömin varuste, mitä vähään aikaan on keksitty.
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, kun ihan pelkällä kaasulla ajaessa voi itse katsoa jonoa pitkälle eteenpäin ja ennakoida vauhdin muutokset siten, ettei jarruun tarvitse koskea tai kiihdyttää turhaan, jos jonon vauhti taas kohta hidastuu.

Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.
Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.
Tässä kun nyt 4 kk ajellut vm. 2021 Kia Proceed GT missä aktiivicruise stop and go -toiminnolla + aktiivinen kaistallapitoavustin jne., niin lähti viime viikolla perheen toinenkin auto vaihtoon uuteen Xceediin, johon tulee myös ACC+ym.. Eihän ilman sitä enää viitsi ja kun makuun pääsi hyvästä ACC:stä niin ei ole/tule siitä pois paluuta. Sillä kun ajelee, niin tuntuu just päinvastaiselta eli ei tarvi turhaan jarrutella ja kiihdytellä kun säätää systeemin herkkyyden siten, että turvaväli on pisin mahdollinen ja ennakointiherkkyys pehmein. On muuten pikkusen lepposaa taittaa matkaa kädet rennosti leväten vs. ohjailla.

Lisäksi kun tuli Android auto yms. niin kyllä se on pirun paljo räplyitä vähentänyt. Auto lukee saapuvat viestitkin äänen jos vaan antaa.

F40 BMW:tä kun koeajoin, niin ACC+aktiivinen kaistallapitoavustin en tykännyt, mutta uusissa Kioissa paljon parempi ts. tosi hyvä eikä tuu sellaisia töksäytteleviä äkkiliikkeitä / ratin heilautuksia kuten BMW:ssä (joissa sai tosissaan sitten puristaa rattia / vääntää vastaan ettei auto tee hirmu veivauksia). Kia mennyt kuin ihmisen ajatus toistaiseksi.

Pakko kyllä kehua Kian UVOa muutenkin etähallintoineen ja ajopäiväkirjoineen jne... Pikkusen helpompi kattoo kalenterista matkat ja kilsat vs. arpoo googlemapsista jälkikäteen työkilsoja koska ajoin ja mihin jne.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
ACC on kyllä nykyautossa aivan pakollinen.

Kaistavahdit ja kaistallapitoavustimet taas ovat hengenvaarallisia. Ohjaavat talvella auton ulos tieltä kun sopivasti sekoavat urista. Nämä aina pois päältä. Aina.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Sen mitä olen testannut VAG:in, BMW, Mersun ja Toyotan aktiivicruiseja, niin viimeistään parin kilometrin ajon jälkeen ne ovat saaneet olla sammuksissa, sen verran on kiihdyttely ja jarruttelu haitannut ajamista.
Samoin rattia kääntävät kaistavahdit sammutan heti, jos sellainen autossa on, joku äänimerkki vielä menettelee.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 519
Onpa melkosta kyllä. Kiassa ja Hyundaissa uusimmat ainakin hyvin tuntui pelaavaan talven lumiteillä koeajoilla (BMW:ssä ei, siinä sai väännellä vastaan suoralla tielläkin ts. ehkä jos ilman käsiä ajais niin voisi tulla jännää). Omasta ei vielä oikein ankarista olosuhteista kokemusta kun 31.3.2021 sain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Kaikissa autonomisissa ohjausjärjestelmissä on vielä puutteita, koska eivät ymmärrä tai osaa soveltaa rekisteröimäänsä dataa. Rattiin en kyllä anna niiden vielä koskea. Suoraan kulkeva auto on tässä suhteessa vaivattomampi kuin varautua arvaamattomaan jokaisen liikenteenjakajan ja vastaantulevan kohdalla.

Sen sijaan aktiivivakkari on kyllä jo nykyisellään todella upea tuote. On se itselläkin nyt 16k kilometrin aikana tehnyt pari väärää hätäjarrutusta, mutta ainoastaan ensimmäinen kerkesi aiheuttaa merkittävää poikkeamaa liikenteeseen. Tuolloin ohitettavan sillan rakenteet ilmeisesti trikkeröivät kojetaulun punaiseksi, sireenin piipittämään ja auto hidasti voimakkaasti. Silloin meni se pieni hetki, että ymmärsi mitä auto tekee (hajosiko tms.), kun jarruttaa suoralla tiellä ja että ymmärsin painaa kaasua. Seuraavalla kerralla tuli jo täysin automaationa painaa kaasua ja ohittaa järjestelmä. Takana oleva tuskin huomasi tapahtumaa, ellei nyt auto kerennyt jarruvaloa vilauttaa. Kuitenkin 99,9% ajasta tuo pitää nätisti reilua turvaväliä ja sovittaa nopeuden tasan edelläajavaan. Jonon pumppausta tapahtuu paljon vähemmän kuin ihmisen aisteilla, koska nopeuserojen seuranta on tarkempaa. En luopuisi, mutta kuskia tuo ei korvaa. Ohituksetkin vähentyneet itsellä, kun letkassa ajo on niin rentoa. Äänikirja taustalle ja rento ajoasento tietä tarkkaillen.:thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Kaveri lopetti hyundaissa kaistavahdin käytön, kun auto keksi koukata bussipysäkin kautta 80 vauhdissa. Kesäkeli sentään.
Tuossa kohtaa olin ryhmittynyt oikealle, tarkoituksena seurata tietä rampille. Nopeutta oli jotain 70 tietämillä ja Hyundai ioniq kaistavahti oli eri mieltä ja viime hetkellä päätti tempaista rattia vasemmalle ja keula osoitti metsään..

Näyttökuva 2021-8-3 kello 9.10.01.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 299
Viestejä
4 156 703
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom