Yleistä keskustelua sähköautoista

Olet kuitenkin itse suunnittellut tuon matkan ja tiennyt miten kauan autollasi kestää ladata milläki lataustasolla ja paikat missä voit ladata ja missä et. Hermojen palaminen tuossa tilanteessa on täysin oman toimintasi syytä.
Osa sähköauoilun kiehtovuutta, josta näin sivusta seuraavana, toistaiseksi polttomoottoriajoneuvolla liikkuvana ei ole kuin kalpea käsitys.

Viimeksi muokattu:
Taisi olla ankka tämä Donut Labin uutuusakun julkistus.

Eikös Nesteet oo kaikki 800V? En ainakaan muista nähneeni vanhaa roskaa. En oo kyllä montaa kertaa käynytkään.
Juu ovat varmaan...olin siis ID.4:llä liikenteessä ja tuolla nyt sattui vaan kohdalle se 100kW lataus kun kenttä rajoitti koko ajan ja tuntui ankealta totuttuun verrattuna.
Jotta 400 V värkillä saisi edes sinnepäin tuloksen, pitäis lataamisen olla TB tyylistä pätkälataamista optimialueella ja silloin sitten toivomuksella, että akku ei oo jäässä ja kentän tehot riittää. Aika hankala nähdä miksi tuo olisi parempi kuin pitkää suoraa viivaa latausaseman rajoittamana piirtävä 800 V vehje.
Jos nyt otetaan vaikka tuo Peaq (joka kai vastaa tekniikaltaan ID.7:ää) niin siinä on kuitenkin 10-80% keskiteho n. 150kW eli on tuossa ihan tuntuva ero flättiin 100kW:n käyrään. Toki jos aloittaa aina lataukset 70%:lla kylmään akkuun niin myönnän että tunnet tuon use casen paremmin.

Juu ovat varmaan...olin siis ID.4:llä liikenteessä ja tuolla nyt sattui vaan kohdalle se 100kW lataus kun kenttä rajoitti koko ajan ja tuntui ankealta totuttuun verrattuna.

Jos nyt otetaan vaikka tuo Peaq (joka kai vastaa tekniikaltaan ID.7:ää) niin siinä on kuitenkin 10-80% keskiteho n. 150kW eli on tuossa ihan tuntuva ero flättiin 100kW:n käyrään. Toki jos aloittaa aina lataukset 70%:lla kylmään akkuun niin myönnän että tunnet tuon use casen paremmin.
Kyllä tuo id.4 latausvauhti ahdisti korealaiseen tottunutta ihan kesälläkin. Vaikka miten 175 kW olis luvattu huippu. Enkä tällä tarkoita etteikö volkkari ihan käyttökelpoinen olisi, erot vaan huomaa kun "samoja latuja" toistelee molemmilla autoilla. Ja toisinpäin, en ole suurta merkitystä huomannut onko laturi 400 vai 800 korealaisella. Eniten on haitannut täyskenttä ja jaettu kapasiteetti.

Kyllä tuo id.4 latausvauhti ahdisti korealaiseen tottunutta ihan kesälläkin. Vaikka miten 175 kW olis luvattu huippu. Enkä tällä tarkoita etteikö volkkari ihan käyttökelpoinen olisi, erot vaan huomaa kun "samoja latuja" toistelee molemmilla autoilla. Ja toisinpäin, en ole suurta merkitystä huomannut onko laturi 400 vai 800 korealaisella. Eniten on haitannut täyskenttä ja jaettu kapasiteetti.
Uskon kyllä, että varsinkin kesällä tuo vaihto tuntuu pieneltä takapakilta ja E-GMP:n latauskyky 400V latureilla ei ole oikeastaan pullonkaula Teslan supereita lukuun ottamatta. Millaista latauskäyrää olet saanut tuolla GTX:llä parhaimmillaan?

Uskon kyllä, että varsinkin kesällä tuo vaihto tuntuu pieneltä takapakilta ja E-GMP:n latauskyky 400V latureilla ei ole oikeastaan pullonkaula Teslan supereita lukuun ottamatta. Millaista latauskäyrää olet saanut tuolla GTX:llä parhaimmillaan?
En mä juuri ole käyriä tuijottanut kokonaisuudessaan. Lähes tyhjällä akulla keskikesällä kyllä totesin, että mainostettu kW on mahdollista saavuttaa. Latauksen loppuvaiheessa 80% lähestyessä se tietysti hieman masentaa katsella lukemia, jos on "väärällä" autolla liikenteessä. Kärjistäen kesälomareissuilla korelainen on ensin valmis, sitten perhe, volkkarilla päinvastoin.

e: Kertoo ehkä muusta autosta jotain, että mieluummin jatkossakin volkkarilla tehdään reissut.

• Tykkää
Reactions: P.T
En mä juuri ole käyriä tuijottanut kokonaisuudessaan. Lähes tyhjällä akulla keskikesällä kyllä totesin, että mainostettu kW on mahdollista saavuttaa. Latauksen loppuvaiheessa 80% lähestyessä se tietysti hieman masentaa katsella lukemia, jos on "väärällä" autolla liikenteessä. Kärjistäen kesälomareissuilla korelainen on ensin valmis, sitten perhe, volkkarilla päinvastoin.
Tuossa ennen 80%:n tasoa korealaiset ovat tosiaan ihan eri tasolla. Toisaalta siitä ihan täyteen ei ole käytännössä eroa ja melko nopeallakin ruokatauolla on mahdollista saada akku ihan täyteen.

Tollaisessa tapauksessa voisi katsoa vähän peiliin ja varailla majoitukset niin, että lataus onnistuu? Mä ajelin reilun 3tkm Ruotsissa ja Norjassa pari vuotta sitten 400km rangen autolla (iX2) ja liki joka paikassa sai yön aikana akun täyteen.
Itselle ihan yksi suurimmista ärsytyksistä sähköautossa on juurikin tämä että joutuu taukopaikan lisäksi majoituksenkin varaamaan auton ehdoilla.

Tuossa ennen 80%:n tasoa korealaiset ovat tosiaan ihan eri tasolla. Toisaalta siitä ihan täyteen ei ole käytännössä eroa ja melko nopeallakin ruokatauolla on mahdollista saada akku ihan täyteen.
Nyt en kyllä ihan pysynyt perässä, samanlailla se heikkous/suhte jatkuu tappiin asti, itse vaan tykkään lopettaa 80% tuntumalla pikalatureilla jos ei ole ihan pakko.

Itselle ihan yksi suurimmista ärsytyksistä sähköautossa on juurikin tämä että joutuu taukopaikan lisäksi majoituksenkin varaamaan auton ehdoilla.

Me ei olla viimeisen kolmen vuoden aikana varattu yhtään majoitusta latauspaikan takia. Kerran on tainnut yksi yö Jyväskylässä, jossa ladattiin hotellin laturilla mutta muut n. 60 yötä on latailtu matkan varrella.

Talvilomallakin Rukalla ei tullut hotellin latausta käytettyä, koska huoneiston lähimmältä parkkikselta ei sitä löytynyt ja Teslan SC oli halvempi, nopeampi (yllätys) ja latauksen sai hoidettua näppärästi kaupassa käynnin yhteydessä.

Jää myös paikallisten latausoperaattorien kanssa sohlaaminen pois ja aikaa enemmän itse asiaan.

Huomasi taas että stinttien pituus on enemmän kiinni matkustajien mukavuudesta kuin auton kyvykkyydestä, kun kolme tuntia ja 250-300km 15-20 asteen pakkasessa alkoi olla liikaa perheen naisväelle.

Nyt en kyllä ihan pysynyt perässä, samanlailla se heikkous/suhte jatkuu tappiin asti, itse vaan tykkään lopettaa 80% tuntumalla pikalatureilla jos ei ole ihan pakko.
Millainen näkemys/kokemus sulla on noiden 0-100% latausajasta? Olen itse ladannut ID.4:n lähes tyhjästä täyteen n. 45 minuutissa ja sama arvo löytyy evkx:stä. Sieltä löysin korealaisille n. 38 minuutin ajan, jonka perusteella olisivat hyvinkin tasaväkisiä tuolla loppupäässä.

Oliko lämmitys rikki?

:lol:Huono muotoilu iskee takaisin mutta en ehtinyt ninja-edittiä sen tarkemmin formuloimaan.

Mainitsin ulkolämpötilan pelkästään rangeen ja ajoaikaan liittyen. Sisälämpötilasta kenellekään ei ollut valittamista.

Ihmisten huoltotarpeen takia vaan ei olisi pidempään voinut ajaa. Ja yksi stoppi pidettiin ihan ilman latausta tän takia. Muut kaipasivat vessaa ja ruokaa, mä lähinnä liikuntaa.

Mutta helpottaa kyllä huomattavasti adaptiivinen vakionopeuden säädin, kun kaasujalkaakin pystyi kuntouttamaan.

Millainen näkemys/kokemus sulla on noiden 0-100% latausajasta? Olen itse ladannut ID.4:n lähes tyhjästä täyteen n. 45 minuutissa ja sama arvo löytyy evkx:stä. Sieltä löysin korealaisille n. 38 minuutin ajan, jonka perusteella olisivat hyvinkin tasaväkisiä tuolla loppupäässä.
No en mä koskaan ole roikkunut täysin täyteen asti, mutta onhan noissa teoreettisissakin käppyröissä jo melkoinen ero korealaisen hyväksi myös 80% päälle. Käytännön tasolla se näkyy tietysti vielä enemmän, kun volkkari rajoittaa jyrkästi nopeutta akun ollessa kylmempi. Mut kuten sanoin, eron huomaa erityisesti samankaltaisissa toistuvissa tekemisissä. Lomareissulla se ei ole niin minuutin päälle.

Nyt kun olen seuraillut, niin taitaa volkkari rajoittaa myös AC puolella saman käyrän mukaan. Laitoin 70% lataukseen auton näyttäessä tehorajaksi 8 kW ja sillä lähti lataamaan ainakin vartin. Tunnin päästä kun vilkaisin niin normi 10.6 kW. Voi olla sattumaa, mutta selittäisi miksi tuo nopeus on ollut matalampi vaihtelevalla teholla.

Taas näin talven lomakautena huomaa somessa kun on niin mukavaa pysähtyä matkalla syömään, kauppaan, vessaan tai muuten vaan vaikka kävelemään ja siinä tietenkin sitten se sähköauton lataus(tauko) ohessa. Ei fossiilivehkeillä näitä tarvinnut someen päivitellä?

Taas näin talven lomakautena huomaa somessa kun on niin mukavaa pysähtyä matkalla syömään, kauppaan, vessaan tai muuten vaan vaikka kävelemään ja siinä tietenkin sitten se sähköauton lataus(tauko) ohessa. Ei fossiilivehkeillä näitä tarvinnut someen päivitellä?

Voihan sitä syömään, kauppaan, vessaan tai kävelemään pýsähtyä ihan erikseenkin jos ei lataaminen siinä samalla kiinnosta. Me harrastetaan sitä useinkin mutta tietysti jos lataamista voi harrastaa samalla niin sehän vasta onkin hieno juttu.

Ikävä kyllä polttomoottoreiden osalta ei ole yleensä samaa joustavuutta että voisi käydä siellä kaupassa, vessassa tai vaikka nukkumassa sillä välin kun tankataan.

En ollenkaan kaipaa diesel pistoolissa roikkumista pakkasessa, kun räntää sataa vaakasuuntaan ja vaatteet ja kädet likaantuu polttoöljystä.

Voihan sitä syömään, kauppaan, vessaan tai kävelemään pýsähtyä ihan erikseenkin jos ei lataaminen siinä samalla kiinnosta. Me harrastetaan sitä useinkin mutta tietysti jos lataamista voi harrastaa samalla niin sehän vasta onkin hieno juttu.

Ikävä kyllä polttomoottoreiden osalta ei ole yleensä samaa joustavuutta että voisi käydä siellä kaupassa, vessassa tai vaikka nukkumassa sillä välin kun tankataan.

En ollenkaan kaipaa diesel pistoolissa roikkumista pakkasessa, kun räntää sataa vaakasuuntaan ja vaatteet ja kädet likaantuu polttoöljystä.
Sehän se tympeää onkin omasta mielestä kun jos pysähdyt vaikka sinne vessaan ja kahville/syömään kun tarvii ja siinä ei ole laturia niin sitten seuraavaksi pysähdytäänki ihan vaan ja ainoastaan lataamaan.

Olen jo aikoja sitten lopettanut itselleni valehtelun että sähkiksellä liikkumiseni olisi millään mittapuulla vaivattomampaa, ei todellakaan ole, ei ainakaan nykyvehkeillä.

Siis joo normi arki on helppoa ja vaivatonta kun latailee kotona mutta matkan taittaminen on lievästi sanottuna perseestä, etenkin talvella.

No en mä koskaan ole roikkunut täysin täyteen asti, mutta onhan noissa teoreettisissakin käppyröissä jo melkoinen ero korealaisen hyväksi myös 80% päälle. Käytännön tasolla se näkyy tietysti vielä enemmän, kun volkkari rajoittaa jyrkästi nopeutta akun ollessa kylmempi. Mut kuten sanoin, eron huomaa erityisesti samankaltaisissa toistuvissa tekemisissä. Lomareissulla se ei ole niin minuutin päälle.
Mistä olet katsonut "teoreettisia käppyröitä"? Tietääkseni mikään valmistaja ei julkaise moisia.

Tässä vertailussa ID.7 ja Ioniq 6:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/HAky0r8n5sk?si=TCeGjxv68sz9RvnR

ID vetää ihan lopussakin 20kW ja Hyundai puolet vähemmän.

Sehän se tympeää onkin omasta mielestä kun jos pysähdyt vaikka sinne vessaan ja kahville/syömään kun tarvii ja siinä ei ole laturia niin sitten seuraavaksi pysähdytäänki ihan vaan ja ainoastaan lataamaan.

Olen jo aikoja sitten lopettanut itselleni valehtelun että sähkiksellä liikkumiseni olisi millään mittapuulla vaivattomampaa, ei todellakaan ole, ei ainakaan nykyvehkeillä.

Siis joo normi arki on helppoa ja vaivatonta kun latailee kotona mutta matkan taittaminen on lievästi sanottuna perseestä, etenkin talvella.

Mun mielestä on mukavampaa että voi pysähtyä minne huvittaa vessaan ja kahville tai syömään, eikä tarvitse sitä rajoittaa sen mukaan että voiko siellä ladata tai tankata. Mut kuka mistäkin tykkää.

Jos lomamatkaan kuluu se 45min enemmän, niin loppujen lopuksi ei sillä niin merkitystä ole. Lomaan kuitenkin investoidaan paljon aikaa, että voidaan tehdä niitä asioita mitä halutaan tehdä, eikä jotain muuta.

Tietysti eri juttu, jos on syystä tai toisesta kiire (joka sekin on vähän epämukavaa lomalla)

Enemmän on tosiaan merkitystä sillä että viikottain säästyy 10 minuuttia aikaa ja merkittävästi enemmän epämukavuutta, kun ei tarvitse autoa käydä tankkaamassa.

Mistä olet katsonut "teoreettisia käppyröitä"? Tietääkseni mikään valmistaja ei julkaise moisia.

Tässä vertailussa ID.7 ja Ioniq 6:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/HAky0r8n5sk?si=TCeGjxv68sz9RvnR

ID vetää ihan lopussakin 20kW ja Hyundai puolet vähemmän.

Tarkoitin vastaavia mitä videollakin piirretään. Eipä nuo edusta kuin sen lataushetken tilannetta, toisissa olosuhteissa toinen tulos. Onhan noita joku tietysti pyrkinyt vakioimaankin testiolosuhteilta. Tuossa TB:n videossa Id.7 käppyrä viime vuoden id.4 gtx:ään peilattuna näyttää epäuskottavan hyvältä. Q4:n käppyrä on aikalailla se mitä olen itse kokenut (loppupään osalta siis). Kuten sanoin, niin harvoin pikalataan yli 80% ja vielä harvemmin yli 90%. Tuossa kohtaa ioniqilla alkaa viimeistään tippua alle 50 kW johon olen vetänyt virtuaalisen rajan. Ihan kiva jos saavat volkkarillakin loppupäätä parannettua, mutta ei se nykyhetkelläkään ole ongelma - 100% lataavalla harvemmin on kiire. Firmiksellä kun korjaisivat kylmälataustehoja ylös, niin käyttökokemus paranisi paljon enemmän.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 218
Jäsenet
81 946
Uusin jäsen
the_grim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom