Sulla on tässä nyt se sama ongelma kuin noissa vertailuissa. Ideaalitilanne, jossa kaiken huipuksi ei edes kikkailla korealaisen typerän lämmityslogiikan ohi. Minulle se tyypillisin tilanne kuten varmasti monelle muullekin on vajaalla akulla paikasta x lähtö ja lataustarve matkan varrella, kun lataamatta ei pääse perille. Tällöin et voi lämmittää maksimiaikaa ja MEB on silkkaa paskaa. Akun lämmityksen saat kyllä napista päälle, mutta kun viime viikkoina tarjottu teho on lähtenyt 1x kW lukemista ja pitkällisenkin lämmityksen jälkeen päästään johonkin 40 kW lukemiin, niin *****. ID.4 GTX vie vähän vähemmän sähköä kuin Ioniq 5, mutta tästä huolimatta käytännön tasolla on selvästi havaittava ero siinä, että korealaisella on selvä etumatka latauksessa. Kuten 800 V tekniikalla pitääkin olla.
ID.4 GTX 2025 (5.x softalla)... Esilämmitys on toki vaivatonta kytkeä päälle, jos on aikaa odottaa sen akun lämpeämistä. Kuten yllä kuvasin, minun tyypillisimmässä käyttötarpeessa sitä lämmitysaikaa ei ole siinä määrin tarjolla, joten perustason merkitys korostuu. Sinänsä vähän sääli, että vanhoihin korealaisiin ei tarvitsisi tehdä muuta kuin softalla parantaa lämmityslogiikkaa ja/tai mahdollisuus akun lämmitykselle manuaalikytkennällä, niin testituloksetkin edustaisivat paremmin sitä mitä oma kokemus näistä sanoo. Sekä MEBillä että korealaisella toki pärjää ihan siedettävästi nykyiselläänkin, mutta olen silti ollut yllättynyt näin ekan talven osalta MEBin perustason heikkoudesta vaikka manuaalilämmityksen mahdollisuus akulle on olemassa.