Yleistä keskustelua sähköautoista

Sitten kun ymmärsivät ajoakun sielunelämää paremmin, nousi se reilusti yli 300 kilometrin( lähemmäs 220 Wh/ km salissa olosuhteissa, samalla matkalla) . Lisäksi Volvossa on toimintasädeavustin( tuli vähän sen jälkeen kun talvikulutus laski kakkosella alkavaksi) , joka vähensi huomattavasti loiskulutuksia ja siksi Skodakin saisi tehdä saman Eco-tilassa.
Ei se ymmärrys voi auttaa, vaan sun käyttäytymisen muuttuminen sen ymmärryksen seurauksena.

Mitä muutit? Esilämmitit auton / akun juuri ennen lähtöä?

2 yleisintä virhettä ensimmäistä sähköautoa hankkiessa:
- rangen pitää riittää joka paikkaan, jotta ei ikinä joudu pikalataamaan (koska nauraahan naapurin hevosetkin jos kuulevat että jouduit tekemään kompromissin)
- säästetään akkua seuraavalle omistajalle

Siinä laittaa helposti tonneja tai jopa kymppitonneja toisen taskuun.

Itse vielä lisäksi käytin auton hankinnan tekosyynä ilmaisia pikalatauksia, joita en tarvinnut.
Minun virheet:

- Luvattu range ei pidä alkuunkaan paikkansa. Se saattaa olla 20% pienempi jo muutaman vuoden käytetyssä autossa.
- Käytännön elämässä, jossa ei talvella ajeta pelkästään satoja kilometrejä, auton esilämmityskin syö hitosti rangea, ellei halua kylmään autoon istua.
- Rangen laskenta pakkasella on niin epävarmaa, että parempi olla n. 3x rangea jäljellä että ei tarvitse ladata ennen seuraavaa reissua.

Esimerkiksi minulla on työmatka edestakaisin n 50 kilometriä. Long Range-mallilla käyn näillä pakkasilla kahdesti töissä, sitten pitää taas ladata. Jos auto näyttää rangeksi vaikka 100km niin en todellakaan enää uskalla lähteä käymään töissä lataamatta.

Minun virheet:

- Luvattu range ei pidä alkuunkaan paikkansa. Se saattaa olla 20% pienempi jo muutaman vuoden käytetyssä autossa.
- Käytännön elämässä, jossa ei talvella ajeta pelkästään satoja kilometrejä, auton esilämmityskin syö hitosti rangea, ellei halua kylmään autoon istua.
- Rangen laskenta pakkasella on niin epävarmaa, että parempi olla n. 3x rangea jäljellä että ei tarvitse ladata ennen seuraavaa reissua.

Esimerkiksi minulla on työmatka edestakaisin n 50 kilometriä. Long Range-mallilla käyn näillä pakkasilla kahdesti töissä, sitten pitää taas ladata. Jos auto näyttää rangeksi vaikka 100km niin en todellakaan enää uskalla lähteä käymään töissä lataamatta.
Vakiotyömatkaa ajetaan näin: Auto ladataan edestakaiseen matkaan riittävästi yöllä. Auto esilämmitetään ennen lähtöä piuhan päässä. Toistetaan päivittäin. Rangemittari vaihdetaan kilometreistä -> % jos auto sen sallii, ja lopetetaan stressailu rangesta.

Minun virheet:

No ei se esilämmitys nyt mitenkään hirveästi rangea syö. joku max 2kwh sieltä lähtee ku ei sitä jotai 10min pidempään tartte lämmitellä.
About saman taitaa viedä jos ei esilämmitä koska sitten se puskee heti ajoonlähdöstä maksimilla lämmintä ja siksi kulutus kovempaa ku että olisi lämmitettynä.

Mitäs uusimmilta 800v (no miksei uusilta 400v autoiltakin, esim. Juniper/Highland) autoilta voi odottaa tilanteessa että akku on alle 10% ja suoraan vaikkapa -20C pakkasesta alkaa lataamaan pikalaturilla?

Eli kuvitellaan tilanne että jätät auton pikalaturin viereen yöksi 10% varauksella ja -20C yön jälkeen (ei mitään lämmityksiä tms vaan ns. jääkalikkana) lyöt pikalaturin kiinni, paljonko uudet autot antaa lataustehoa heti alusta lähtien?

Oletettavasti aivan
Mitäs uusimmilta 800v (no miksei uusilta 400v autoiltakin, esim. Juniper/Highland) autoilta voi odottaa tilanteessa että akku on alle 10% ja suoraan vaikkapa -20C pakkasesta alkaa lataamaan pikalaturilla?

Eli kuvitellaan tilanne että jätät auton pikalaturin viereen yöksi 10% varauksella ja -20C yön jälkeen (ei mitään lämmityksiä tms vaan ns. jääkalikkana) lyöt pikalaturin kiinni, paljonko uudet autot antaa lataustehoa heti alusta lähtien?
helvetin huonosti uskoisin mutta tuskin siinä kauaa menisi että alkaa lataamaan kunnolla, bemmin akunlämmitysteho esimerkiksi on about 10kw millä lämpeää kyllä aika vauhdilla.

Oletettavasti aivan

helvetin huonosti uskoisin mutta tuskin siinä kauaa menisi että alkaa lataamaan kunnolla, bemmin akunlämmitysteho esimerkiksi on about 10kw millä lämpeää kyllä aika vauhdilla.
Kunnon lataustehoon tarvitaan ainakin 20c akun lämpötilaksi. Siitähän voi laskea fysiikan laskutoimituksen kauanko 10kW vastuksella menee lämmittää 300-500kg akku -20c -> +20c 10kW vastuksella...

Statistiikka

Viestiketjuista
299 952
Jäsenet
81 719
Uusin jäsen
Jäksä#

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom