Yleistä keskustelua sähköautoista

Sitten kun ymmärsivät ajoakun sielunelämää paremmin, nousi se reilusti yli 300 kilometrin( lähemmäs 220 Wh/ km salissa olosuhteissa, samalla matkalla) . Lisäksi Volvossa on toimintasädeavustin( tuli vähän sen jälkeen kun talvikulutus laski kakkosella alkavaksi) , joka vähensi huomattavasti loiskulutuksia ja siksi Skodakin saisi tehdä saman Eco-tilassa.
Ei se ymmärrys voi auttaa, vaan sun käyttäytymisen muuttuminen sen ymmärryksen seurauksena.

Mitä muutit? Esilämmitit auton / akun juuri ennen lähtöä?

2 yleisintä virhettä ensimmäistä sähköautoa hankkiessa:
- rangen pitää riittää joka paikkaan, jotta ei ikinä joudu pikalataamaan (koska nauraahan naapurin hevosetkin jos kuulevat että jouduit tekemään kompromissin)
- säästetään akkua seuraavalle omistajalle

Siinä laittaa helposti tonneja tai jopa kymppitonneja toisen taskuun.

Itse vielä lisäksi käytin auton hankinnan tekosyynä ilmaisia pikalatauksia, joita en tarvinnut.
Minun virheet:

- Luvattu range ei pidä alkuunkaan paikkansa. Se saattaa olla 20% pienempi jo muutaman vuoden käytetyssä autossa.
- Käytännön elämässä, jossa ei talvella ajeta pelkästään satoja kilometrejä, auton esilämmityskin syö hitosti rangea, ellei halua kylmään autoon istua.
- Rangen laskenta pakkasella on niin epävarmaa, että parempi olla n. 3x rangea jäljellä että ei tarvitse ladata ennen seuraavaa reissua.

Esimerkiksi minulla on työmatka edestakaisin n 50 kilometriä. Long Range-mallilla käyn näillä pakkasilla kahdesti töissä, sitten pitää taas ladata. Jos auto näyttää rangeksi vaikka 100km niin en todellakaan enää uskalla lähteä käymään töissä lataamatta.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 904
Jäsenet
81 714
Uusin jäsen
teewoan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom