Onko laissa jotain vaatimuksia siihen jos kotonaan rassaa omaa sähköautoaan?Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko laissa jotain vaatimuksia siihen jos kotonaan rassaa omaa sähköautoaan?Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä
Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.Niin, eihän ajokortilla ajeta ja jne..... Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä ja on yrittäjän omassa harkinnassa miten pätevyyden haluaa todeta. Varmasti on paljon päteviä korjaajia monellakin firmalla ilman alan koulutusta, niiden lisäksi joita tunnen.
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?
1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?
1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.
Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.
Jos ei siis kikkailla laissa sanan tulkinnalla, vaan ihan sillä saako rane rassata sähköauto ilman että jokin määrräys, vaatimus, säädös sitä rajoittaisi.
Vakuutukset ja vastuut sitten oma lukunsa. Joihin tuppaa kyllä vaikuttaan jos vahinko seuraa laillisesta mokasta, vs laittomasta touhusta.
Edit:
Maalikkona mieltänyt että jotain saa tehdä, mutta ei kaikkea.
Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.
Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.Linkissä oli yksi mielienkiintoinen maininta, suurin osa 85% lataa kotona. Siitä huolimatta varmaan lähtiessä pidemmälle reissulle valmistellaan matkaa. muun tsekkauksen ohessa jos mahdollista niin akku ladattuna täyteen, jopa ne 80% kikkailijat.
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?Omilla reissuilla tosiaan tympii nuo ylimääräiset, vaikkakin vain vartin mittaiset, lataustauot, kun sinänsä itsellä eikä muilla matkustajilla olisi mitään tarvetta pitää taukoa.
Näissä kevyissä artikkelleissa on se ongelma että ne ei kerro asioita yksiselitteisesti ja perustelluisti.Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.
Toki kaikki iltapäivälehtien "asiantuntijat" nuo kieltävät, mutta yksityshenkilön mielipide on oikeasti vain sen lausumiseen tarvittavan ilman arvoinen.
Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?
Vähän kärjistäen mitä tehokkaampi lataus, niin sitä enemmän vaihtelua lataus tehossa eri hetkillä.Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
Varmaan ajatus on sama kuin kotona sähkötöitä tehdessä, kaikkea ei saa itse tehdä.Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?
Jos hinta on merkittävästi yli nykyhinnan (esim. 2x tai enemmän) niin lienee turha edes rakentaa moisia. Ainakaan perus kuluttajille ja näiden henkilöautoille. En tiedä mistä tuo 2€/kWh heitto tuli mutta tuollaisella hinnalla maksaisi ajaminen jo luokkaa 3 kertaa polttomoottoria enemmän.Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.Varmaan ajatus on sama kuin kotona sähkötöitä tehdessä, kaikkea ei saa itse tehdä.
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.
No en tiedä osaisinko edes mitään tehdä, mutta veikkaan että aikaa myöden youtubeen tms tulee paljon ohjevideoita yms kun kyseessä todella yleinen auto kuitenkin. Ja aikaa myöden kun autot vanhenevat niin varmasti erinäistä vikaa alkaa esiintyä.
Ja voihan sitä toki tehdä itse mitä haluaa, ei kukaan nyt tule autotalliini tarkistamaan mitä siellä teen, mutta ehkä isoimpana ongelmana näkisin jos joku roplaa auton suurjänniteakkua ja sitten kyseinen auto vaikka hajottaa DC latureita tai syttyy palamaan jossain parkkihallissa niin mikä on sitten vaikka vakuutusyhtiön kanta asiaan jos käy ilmi, että on itse räveltänyt akun kanssa jotain? Ja en tiedä voiko huonollakaan tuurilla tehdä niin väärin et noin kävisi, ehkä enemmänkin käy niin että auto ei enää toimi ollenkaan?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.