Yleistä keskustelua sähköautoista

Kävin juuri hakemassa ID7 GTX Tourerin "yön yli"-koeajoon. Fiilis autosta on positiivinen.

Muutama huomio näin alkuun:
+ Auton laatuvaikutelma on todella hyvä
+ Auto vaikuttaa todella tilavalta perheautolta. Taakse mahtuu hyvin istumaan ja takakontti on iso
+ 340hp on juuri sopiva määrä tehoa perheautoon
+ Hierovat penkit!

+/- infontaimet toimii kuten pitääkin, vaikuttaa suht loogiselta, mutta ei ainakaan vielä yhtä hyvältä kuin 330e:ssa

-Vakkarin säätö hipaisukytkimistä on hieman hankalaa, ehkä siihen tottuu?
- Auton ulkonäkö ei ehkä omaan silmään ole kaikkein kauneinta autoa, mutta ei auto rumakaan ole

Illalla tarkoitus ajella vielä pidempää lenkkiä ja testata auton ominaisuuksia tarkemmin. Ensi fiilis on hyvä ja voisin helposti kuvitella, että tässä olisi seuraava autoni.


Itsekin kävin reilu pari viikkoa sitten takavetoisen ID7:n ajamassa ja oli kyllä aivan hemmetin hyvä auto. Oikeasti aiheutti ostamisen halua.

+ Erittäin mukava alusta, vaikka alla olikin 20" vanteet eikä DCC:tä. Riittävän hiljainen.
+ Avustinjärjestelmät on VW:ssä kyllä ehkä parhaita mitä olen kokenut (Travel assist). Varsinkin edeltävään Teslaan koettuna selvästi parempi toteutus. Ei haamujarruja ja pieniä korjausliikkeitä voi tehdä. Auto itse ajaa maantiellä ja moottoritiellä kuin itsestään ja kapasitiivisen ratin takia rattia ei tarvitse heilutella. Kaistanvaihtokin sujui autolta automaattisesti, eli motarilla vilkku päälle ja auto hoitaa homman. Tällä ajaisi kyllä pitkää matkaa mielellään.
+ Hierovat penkit! En olisi koskaan tajunnut tämmöisiä haluavani, mutta auton eriomaiset penkit ja hienosti toteutettu hieronta toiminto oli kyllä melkoista luksusta.
-+HUD on myös konsernilla erinomainen, näyttää myös Andoid Auton kautta Google Mapsin navigointi ohjeetkin.
+ Infotainmentissa ei oikeastaan mitään valitettavaa, tämähän oli ennen VW:n akilleen kantapää. Akun lämmitys napilla ja langaton Android Auto, jo näiden takia otan tämän järjestelmän Teslan sijasta milloin vain.

- Hipaisupainikkeet ratissa pianomusta siellä täällä ohjaamossa laskee vähän fiilistä. Yllättäen hipaisunäppäinten kanssa toimiminen sujui jopa vakkarilla, mikä ei ole aikaisempien autojeni kokenus, mutta ottaisin fyysisesti painikkeet milloin vain.
- Sitä yhden polkimen ajoa ei ole kuten ei ole missään MEB autossa.

Ainut ID7:n heikkous on oikeastaan hinta, ainakin uutena. Farkun hinnat alkaen siinä 58t€ ja neliveto 65t€, onhan tuo melkoinen summa rahaa vaikka sille vastinetta saakin. Nettiauto tosin on täynnä vähän ajettuja vuoden vanhoja Saksan tuonteja joissa on vielä 5-vuoden VW:n jatkotakuukin... Eli jos omalla rahalla ostaa, ei varmaan mitään järkeä uuden ostossa kun käytetyssä saa paremman takuunkin monessa tapauksessa.
 
Valmistaja / suunnitteliat tekee valintoja, CLA yhteydessä Mersu ilmeisesti tullut hinta/hyötysuhde optimiin tuolla tavalla. Maalikkona voi kuvitella että jos suunnitellaan yksivaihteinen sähkis yhdellä moottorilla tuollaisella vetomassalla, huiput parinsadan pintaan, niin sitten ne asiat pitää toteuttaa toisin, onko se halvempaa, onko se kevyempää, päärjääkö hyötushteessa eri ajo profiileissa. Ymmärtääkseni sitä vetomassaa voidaan kasvattaa eri tavoin. Jos sitä ei tarvita niin sitten vähän helpompaa.


Ihan uteliaisuutta tästä olisi kuva kuulla lisään, tuossa tuskin tarkoitat että testissä vedetään jotain sukkula kärryä, ja olen kyllä vähän epäluuloinen jos esim tuon CLA kulutusmittaukset (mistä WLTP) olisi tehty edes valmistajan vapaavalintaisella 1500kg lisä kuormalla.
Onko se sitten optimi autotehtaa vai auton ostajan kannalta varmaan jää nähtäväksi. Mutta se on totta että vetomassa on saatu vastaavaksi kuin muulla ja huippunopeus samalla erinomaiseksi.

Yritin äkkiä vetomassaa etsiä tuosta wltp standardista mutta ainoa kaava missä sitä ehkä käytettiin oli joku missä sallitaan ettei 1-vaihdetta tarvitse käyttää mittauksissa. Tuo TM artikkeli mistä tarinan poimin koski jotain hybridiautoa ja niiden olemattomia vetomassoja. Pitää yrittää etsiä sitä vielä.
 
Elroq RS nyt pihassa. Aamulla palautan.
Suuremmat odotukset oli. Kyllähän tolla ajelee, mutta jos pitäs valita otanko oman kaasu Octavian vaikka kauppa reissulle niin ei kaun tarvitse miettiä.
Ei nää SUV tyyppiset auton mulle vasn iske. Tässä Elroqissa ohjaus aika jäykkä, ei tuntua, auton mittojen hahmottaminen hankalaa, jarrut vähän oudot.
Pitänee jäädä odottelee CLA shooting brake hintoja tai käyn hakee BMW i4 :p . Se on ollut toistaseks paras sähköauto mitä olen ajanut.
 
Saako ID7 mobiilisovelluksesta seurattua, että kuinka monta kWh autoon on kulloinkin ladattu? Tai autosta itsestään saako irti tällaista dataa? Lähinnä siis jos lataa kotona.
Autosta en ole valikoita vielä katsonut läpi, mutta VW-sovelluksesta ei saa tietoja ulos.
Itselläni on Skodan laturi ja katselen lataustietoja sen kautta.
 
Elroq RS nyt pihassa. Aamulla palautan.
Suuremmat odotukset oli. Kyllähän tolla ajelee, mutta jos pitäs valita otanko oman kaasu Octavian vaikka kauppa reissulle niin ei kaun tarvitse miettiä.
Ei nää SUV tyyppiset auton mulle vasn iske. Tässä Elroqissa ohjaus aika jäykkä, ei tuntua, auton mittojen hahmottaminen hankalaa, jarrut vähän oudot.
Pitänee jäädä odottelee CLA shooting brake hintoja tai käyn hakee BMW i4 :p . Se on ollut toistaseks paras sähköauto mitä olen ajanut.
Elroqissa voi säätää ratin jäykkyyttä sieltä ajomoodi-valikosta. Steeringin/ohjaus mukavuusasetukselle niin kevenee - RS:ssä saattaa olla vakiona sport joka on se jäykin.
 
Tuli eka reipas haamujarru ioniq 5:n kanssa. En muuta syytä keksinyt kuin että ilmassa lentänyt puun lehti laukaisi hätäjarrun. Auto siis piippas kovasti ja pisti todella jyrkästi jarrut kiinni. Vapautti käytännössä samantien. Ko. lehti keulan edestä ja yli oli ainoa etäisesti lähellä ollut kohde.
 
Tuli eka reipas haamujarru ioniq 5:n kanssa. En muuta syytä keksinyt kuin että ilmassa lentänyt puun lehti laukaisi hätäjarrun. Auto siis piippas kovasti ja pisti todella jyrkästi jarrut kiinni. Vapautti käytännössä samantien. Ko. lehti keulan edestä ja yli oli ainoa etäisesti lähellä ollut kohde.
Minulla kerran laukaisi hätätilan Volvossa kun takaa tuli liian kovaa auto perään liikennevaloissa. Vittu että säikähdin.
 
Enyaqissa kun oli jarruvika päällä mitä huolto väitti ominaisuudeksi niin kerran vetäisi kauppakeskuksen parkkihallissa hidastetöyssyyn hiljentäessä liinat kiinni. Perässä tulleella saattoi tulla jännäväriä boxereihin.
 
Sivumennen mainittuna nyt kun on 360-kamera ollut kohta pari kuukautta, niin en osaisi olla enää ilman.

Sellaisen hassun tempun teki Polle tuossa yksi aamu että parkkipaikalla tuli auto vastaan ja meni ilmeisesti liian läheltä, kun Polle alkoi kiljua. Mutta se ei loppunut vaikka toinen auto oli jo kaukana. Kun sitten aloin peruuttamaan ruutuun, niin auto teki hätästopin.
 
Ihan uteliaisuutta tästä olisi kuva kuulla lisään, tuossa tuskin tarkoitat että testissä vedetään jotain sukkula kärryä, ja olen kyllä vähän epäluuloinen jos esim tuon CLA kulutusmittaukset (mistä WLTP) olisi tehty edes valmistajan vapaavalintaisella 1500kg lisä kuormalla.
Tässä poiminta:
Maahantuojan mukaan Santa Fen vetomassojen pieneneminen johtuu uudesta Euro 6e -päästönormista. Euro 6e -standardit sisältävät tarkempia testejä, kuten Real Driving Emissions (RDE) -testejä, jotka simuloivat ajamista todellisissa ajotilanteissa. Näissä testeissä vetäminen nostaa päästöjä merkittävästi, ja se voi johtaa korkeampiin päästökertoimiin koskien kyseistä automallia ja versiota. Vetomassan rajoittaminen tyyppihyväksynnässä on keino pienentää päästökerroinvaikutusta ja mahdollistaa Hyundain pääsemisen EU:n autovalmistajille asettamaan kokonaispäästötavoitteeseen.”

Tuo Euro 6e koskee vain ladattavia hybridejä eli ei mitään tekemistä sähköautojen wltp kanssa.
 
Tällä hetkellä ID7 on listan kärjessä tulevaa työsuhdeautoa valitessani. Hieman pidemmän koeajon perusteella autosta on hyvin vaikea löytää mitään huonoa tai ärsyttävää. Ehkä hieman ärsyttävänä ominaisuutena mainittakoon vakionopeussäätimen hipaisukytkimet. En meinannut saada lisättyä nopeutta +1km/h, vaan usein tuli +10km/h kerralla. Asian kanssa oppii kyllä elämään.

Positiivista on sen sijaan vaikka millä mitalla alla hieman plussia mitkä jäi mieleeni:
+ Valot olivat todella hyvät. Ajan paljon pimeällä valaitsemattomilla teillä ja täytyy sanoa, että ID7 valot ovat yhdet parhaimmista mitä olen itse käyttänyt. Vastaantulevan auton kohdalla auto osasi todella hyvin ohjata valokeilan niin, että pientareelle riitti näkyvyyttä todella kauas.
+ Infontainment oli positiivinen yllätys. Nykyisen 330e jälkeen monen auton vastaavat järjestelmät ovat tuntuneet todella hitailta tai muuten kököiltä (kuten Volvo EX40), mutta tässä järjestelmä toimi kuten pitikin ja oli looginen käyttää.
+ Hierovat penkit! En olisi uskonut, että tällaista ominaisuutta arvostaa, mutta nyt tuntuu, että tällainen ominaisuus pitää ehdottomasti saada.
+ Tilat. Auto on todella tilava, sekä ohjaamon, että takapenkkien osalta. Myös takakontti on tilava.
+ Teho/vääntö. Juuri sopivan verran tehoa ja vääntöä.

Ensi viikolla olisi tarkoitus koeajaa Skoda Enyaq RS ja saa nähdä, että kummastako tykkään lopulta enemmän.
 
Se vakkarin paska helpottaa vähän ajan kanssa, itsellä auttoi kun tajusin että noston sormea välissä. Silti joskus tulee huti. Ei hyvä, ei katastrofi. Aina voi myös säätää kaasulla ja resetillä sen täsmälleen oikeaan.
 
Onko tavascanista täältä kellään kokemuksia? Id sarja ei kiinnosta takuun suhteen, explorer olisi myös sopiva, mut Cupra ssa olis ok varusteet ja cct alusta vai mikä se vag alusta olikaan.

Explorer puoltaa uudempi (toki tekniikka lienee samaa ja ehkä vag alla Cupra saa paremmin päivityksiä kuk vieraan merkin explorer, sähkölinjahan noissa on sama.

Muita ei oikein tossa hintaluokassa pyöri. Volvo alkaa olla vanha sähkötekniikaltaan ja 2v takuu siinäkin. Bmw ix1 liian pienellä akulla ja ix taas hintaluokassa korkeemmalla.

Auditkaan ei liikoja kiehdo vaikka niihin sentään saisi 5v takuun mut senkin vaan muuten ostaessa.

Kun olis kristalli pallo keltä tulee missäkin vaiheessa uusia versioita.

Toki edellä kirjotettiin että id4 saa päivityksen tuleeko ihan isosti sähkötekniikkaan liikkuva? Se varmaan tulisi Cuprankin puolelle, jos sellain on tulossa lähiaikoina.

Nykysessäkin vielä takuuta, mut koukun puute ja nelikon puute vähän vaivaa, autokuume on kyll vaikia tapaus.
Itsellä takaveto ollut noin vuoden. Ihan jees, ei oo DCC alustaa kun en tartte. Nätimpi se on kuin ID ja toimii hyvin. On perustingeltangelit ja itselleni käy. Omassa Immersive paketti eli paremmat äänet, penkit ja enemmän ledivaloja sisällä. En nähnyt tarpeen maksaa viittä tonnia tms lasikatosta ja hudista.
 
Uusi Cayenne tulee näköjään langattomalla 11kWh laturilla varustettuna. Noita on jo odoteltu kun BMW jo vuosia sitten tuollaista esitteli, mutta en tiedä tuliko se lopulta silloin koskaan myyntiin.
 
Uusi Cayenne tulee näköjään langattomalla 11kWh laturilla varustettuna. Noita on jo odoteltu kun BMW jo vuosia sitten tuollaista esitteli, mutta en tiedä tuliko se lopulta silloin koskaan myyntiin.
Tavallaan ihan kätevä jos toimii, mutta onko johdon kytkeminen niin hankalaa kuitenkaan? Toivottavasti tuosta tulisi ainakin joku yleinen standardi, että voisi vaikka parkkihalleissa olla kaikilla paikoilla tuollainen tms. eikä niin että jokaisella valmistajalla on omansa jotka ei toimi ristiin.
 
Mclarenilla ainakin ollut jo viis vuotta. Tais kyllä olla aika paska systeemi.
90% tuossa on kait luvattu "tehoksi" ja jos about 10% häviöön päästään niin oltaisiin about samoissa kuin normaalin 11kW/h latauksen kanssa. Varmaan autosta saattaa tulla muutama prosentti lisää, mutta vaikuttaa ainakin etukäteen ihan ok toimivalta.
 
Tavallaan ihan kätevä jos toimii, mutta onko johdon kytkeminen niin hankalaa kuitenkaan? Toivottavasti tuosta tulisi ainakin joku yleinen standardi, että voisi vaikka parkkihalleissa olla kaikilla paikoilla tuollainen tms. eikä niin että jokaisella valmistajalla on omansa jotka ei toimi ristiin.
Kyllä ainakin itse hommaisin sillä sekunnilla kotiin jos oma auto tuollaista tukisi, on se johdon kanssa pelailu sen verta vastenmielistä touhua.
 
Kyllä ainakin itse hommaisin sillä sekunnilla kotiin jos oma auto tuollaista tukisi, on se johdon kanssa pelailu sen verta vastenmielistä touhua.
?? Menee kaks sekuntia laittaa piuha ja ottaa pois ko auton ohi kävelee kotio/autoon.. ainakin mulla ko teline laturin päälle on metrin päässä luukusta, ni oo ko käden ojennus..
Edit:sanoisin et diselillä enempi kuukaudessa meni aikaa tankilla seisten ko ny puolessavuodessa kuluu aikaa ton piuhan kanssa
 
Viimeksi muokattu:
?? Menee kaks sekuntia laittaa piuha ja ottaa pois ko auton ohi kävelee kotio/autoon.. ainakin mulla ko teline laturin päälle on metrin päässä luukusta, ni oo ko käden ojennus..
Edit:sanoisin et diselillä enempi kuukaudessa meni aikaa tankilla seisten ko ny puolessavuodessa kuluu aikaa ton piuhan kanssa
Samahan se on kännykän langattoman laturin kanssa, jotkut tykkää.
 
?? Menee kaks sekuntia laittaa piuha ja ottaa pois ko auton ohi kävelee kotio/autoon.. ainakin mulla ko teline laturin päälle on metrin päässä luukusta, ni oo ko käden ojennus..
Edit:sanoisin et diselillä enempi kuukaudessa meni aikaa tankilla seisten ko ny puolessavuodessa kuluu aikaa ton piuhan kanssa
Joo kyllä mutta mieluummin silti ajaisin auton parkkiin ja se rupeaa latautumaan ilman sitä kahden sekunnin johdon kiinnitystä.
 
Samahan se on kännykän langattoman laturin kanssa, jotkut tykkää.
vanha känny osas auton langattoman latauksen, uus ei osaa, en kyllä kaipaa, ei se johto siinä häiritse, ja yhtälailla oli si langattomassa latauksessa tai johdossa unohdan si aina kännyn auton jos on lataamassa siinä :rofl: :(, kotona ole ikinä ollu langatonta latausta,ja en kaipaa, nopeemmin sillä piuhalla akkuun virtaa saa kännyssä, toki tuo auton ny ois vissiin samoissa tehoissa, mutta en mä sellasta kenttää pihalleni kyl haluis
 
Kyllä ainakin itse hommaisin sillä sekunnilla kotiin jos oma auto tuollaista tukisi, on se johdon kanssa pelailu sen verta vastenmielistä touhua.
En kyllä maksaisi tuosta juuri mitään. Lisäksi pitäisi aina laittaa auto samaan kohtaan kun piuhan kanssa voi laittaa aika moneen paikkaan.

Enemmän tuosta olisi minusta hyötyä erinäisillä julkisilla parkkiksilla. Kotona voi kuitenkin sen piuhan järkätä haluamaansa paikkaan kätevästi (ainakin jos on omakotitalo). Mutta julkisissa paikoissa yleensä pitää käyttää omaa type 2 johtoa ja kytkeä siis molemmat päät. Joten kauppaan mennessä tai hotelliin olisi ihan näppärää kun kaikilla parkkipaikoilla olisi langaton laturi ja vaan ajaisi siihen.
 
Isoin ongelmahan noissa volkkareissa on minulle surkea 2 vuoden takuu. Sitten kun tietää että konsernin vakiopikkuvikoja on tiedossa (jäätyvät ovet ja jumittuva latausluukku).

Rahalla saa kolmannen vuoden. Itselle taas jopa nykyinen ilman km-rajaa on ihan ok, kun esim edellisessä olisi takuu loppunut kilsojen takia jo 19kk kohdalla, jos olisi ollut joku toinen merkki missä nihkeät kilsarajat.

Kolmen talven ja paljon pohjoisessakin kovissa keleissä pyöritty ja kerran jäätyi latausluukku eikä ikinä ovien kanssa ongelmaa. Ensimmäisenä talvena latausliittimen lukitus sitten useita kertoja jäätyili, jossa takuusäätö ihan kauheasti lämmittänyt alkuun. Itsellä aina talvisin käytössä motonetin huppu ja biili taivasalla 70-80% ajasta.
 
Itsekin kävin reilu pari viikkoa sitten takavetoisen ID7:n ajamassa ja oli kyllä aivan hemmetin hyvä auto. Oikeasti aiheutti ostamisen halua.

+ Erittäin mukava alusta, vaikka alla olikin 20" vanteet eikä DCC:tä. Riittävän hiljainen.
+ Avustinjärjestelmät on VW:ssä kyllä ehkä parhaita mitä olen kokenut (Travel assist). Varsinkin edeltävään Teslaan koettuna selvästi parempi toteutus. Ei haamujarruja ja pieniä korjausliikkeitä voi tehdä. Auto itse ajaa maantiellä ja moottoritiellä kuin itsestään ja kapasitiivisen ratin takia rattia ei tarvitse heilutella. Kaistanvaihtokin sujui autolta automaattisesti, eli motarilla vilkku päälle ja auto hoitaa homman. Tällä ajaisi kyllä pitkää matkaa mielellään.
+ Hierovat penkit! En olisi koskaan tajunnut tämmöisiä haluavani, mutta auton eriomaiset penkit ja hienosti toteutettu hieronta toiminto oli kyllä melkoista luksusta.
-+HUD on myös konsernilla erinomainen, näyttää myös Andoid Auton kautta Google Mapsin navigointi ohjeetkin.
+ Infotainmentissa ei oikeastaan mitään valitettavaa, tämähän oli ennen VW:n akilleen kantapää. Akun lämmitys napilla ja langaton Android Auto, jo näiden takia otan tämän järjestelmän Teslan sijasta milloin vain.

- Hipaisupainikkeet ratissa pianomusta siellä täällä ohjaamossa laskee vähän fiilistä. Yllättäen hipaisunäppäinten kanssa toimiminen sujui jopa vakkarilla, mikä ei ole aikaisempien autojeni kokenus, mutta ottaisin fyysisesti painikkeet milloin vain.
- Sitä yhden polkimen ajoa ei ole kuten ei ole missään MEB autossa.

Ainut ID7:n heikkous on oikeastaan hinta, ainakin uutena. Farkun hinnat alkaen siinä 58t€ ja neliveto 65t€, onhan tuo melkoinen summa rahaa vaikka sille vastinetta saakin. Nettiauto tosin on täynnä vähän ajettuja vuoden vanhoja Saksan tuonteja joissa on vielä 5-vuoden VW:n jatkotakuukin... Eli jos omalla rahalla ostaa, ei varmaan mitään järkeä uuden ostossa kun käytetyssä saa paremman takuunkin monessa tapauksessa.
Kuukauden nyt omistanut ID.7 pro Tourerin ja aika samoja mielipiteitä. Ota myös ilmastoidut istuimet. En niitäkään osannut aiemmin kaivata, mutta kun kuumana kesäpäivänä kävin koeajamassa, niin totesin, että tämmöiset pitää saada. Vaikutti hieman että vanhan auton ilmastointi oli rikki.
Hipaisupainikkeiden aiheuttama ärsytys on hiljalleen hiipunut. Virhenäppäilyjä tulee vähemmän ja vähemmän.

Miinusta.
- Spotify ei pariin otteeseen ole yhdistänyt. Jumiutuu mustaan ruutuun.
- Latausluukku on lukossa vaikka ovet auki. Toimii kun lukitsee ja avaa ovet uudelleen avaimesta.
- Tuulilasinpesurin nappi viiksen päässä. Jotenkin vaatii kovan painalluksen ja keskittymistä, ettei tökkää vilkkua päälle.

Ja vielä loppuun positiivinen kokemus autokaupasta. Etelä-Suomen Autotalo Lahdesta, asiallinen ja fiksu myyjä, auto toimitettiin Turkuun ja vanha vietiin pois seuraavana päivänä ihan kilpailukykyisellä vaihtohinnalla. Suosittelen!
 
Kysymys Cupra Bornin (ja Tavascanin / muiden Cuprien) puhelimen sovelluksesta. Onko tuo tosissaan niin, että muut kuin pääkäyttäjä eivät saa käytännössä mitään irti sovelluksesta? Ja lisäkäyttäjien lisääminen saattaa jopa ottaa toiminnallisuuksia pois pääkäyttäjältä?

Olen toistaiseksi ajellut tuota Bornia yksinäni mutta nyt sille tuli toinenkin kuski. Koitettiin luoda hänelle oma profiili autoon mutta ei kyllä saatu sovellukseen yhtään mitään hyödyllistä hänelle. Samalla itseltäni lähti mahdollisuus nähdä sovelluksessa akun prosentit ja säätää akun latausrajoja. Eikä nyt loppupeleissä tuolla auton asetuksissakaan mitään niin ihmeellisiä eroja ole profiilien välillä, että tämmöinen kompromissi kannattaisi tehdä niitä ajatellen. Esimerkiksi omat suosikit vaikuttivat näkyvän toisellakin käyttäjällä kartoissa, olisin olettanut noiden rajautuvan pois, joten profiili taitaa ainoastaan määrittää oikeiden asetusten säädöt (esim. nopeushälytysten rajat yms). Jäikö jotain huomaamatta vai onko tuo oikeasti niin, että kannattavinta on mennä yhdellä käyttäjällä vaikka olisi useampi kuski?

En kyllä maksaisi tuosta juuri mitään. Lisäksi pitäisi aina laittaa auto samaan kohtaan kun piuhan kanssa voi laittaa aika moneen paikkaan.

Enemmän tuosta olisi minusta hyötyä erinäisillä julkisilla parkkiksilla. Kotona voi kuitenkin sen piuhan järkätä haluamaansa paikkaan kätevästi (ainakin jos on omakotitalo). Mutta julkisissa paikoissa yleensä pitää käyttää omaa type 2 johtoa ja kytkeä siis molemmat päät. Joten kauppaan mennessä tai hotelliin olisi ihan näppärää kun kaikilla parkkipaikoilla olisi langaton laturi ja vaan ajaisi siihen.
Samaa mieltä. Kotikäytössä ei niin suuri juttu, kun latausaseman voi asentaa ihan portin viereen kiinni ja jos on kaksi sähköautoa niin ei tarvitse välttämättä vaihtaa paikkoja latausta varten. Parkkipaikoilla taas olisi todella kätevä, kun voisi vain ajaa ruutuun ja auto alkaisi latautumaan eikä tarvitsisi alkaa kaivelemaan sitä piuhaa (pahimmillaan täyteen lastatun kontin välipohjan alta), kytkeä sitä molempiin päihin ja asetella piuhaa siten ettei se mene muiden ruutuihin tai jalkakäytäville...
 
Viimeksi muokattu:
Tässä poiminta:
Maahantuojan mukaan Santa Fen vetomassojen pieneneminen johtuu uudesta Euro 6e -päästönormista. Euro 6e -standardit sisältävät tarkempia testejä, kuten Real Driving Emissions (RDE) -testejä, jotka simuloivat ajamista todellisissa ajotilanteissa. Näissä testeissä vetäminen nostaa päästöjä merkittävästi, ja se voi johtaa korkeampiin päästökertoimiin koskien kyseistä automallia ja versiota. Vetomassan rajoittaminen tyyppihyväksynnässä on keino pienentää päästökerroinvaikutusta ja mahdollistaa Hyundain pääsemisen EU:n autovalmistajille asettamaan kokonaispäästötavoitteeseen.”

Tuo Euro 6e koskee vain ladattavia hybridejä eli ei mitään tekemistä sähköautojen wltp kanssa.
Kiitos, pikä hakea yritin tarkempaa, huonolla menestyksellä.

Eli osaan testejä kuuluu niitä "kuormattuna" testejä, ja Santa Fen siis on polttis, tai hybridi polttis, joten hiilipäästöilla iso merkitysä koko markkina-alueella ja toki meidän kansallisessa verotuksessa.
Mites sähkiksissä, niissä päästöt ovat ollee nolla, mutta siihen kai oli tulossa muutosta, joten iskeekö vetomassa niihinkin jossain vaiheessa ?
Vetokykyä satunnaisesti arvostavana en toivo keinotekoisia vetomassalaskuja, saati keinotekoisia kokonais kuormamassoja. Jos johtaa siihen niin sitten toivon että vamistajat tekee kuormituksen osalta useamman testin, ruksi ruutuu minkä haluaa ostaa. Joku voi haluta sen auton mihin ei saa ottaa kuormaa matkustajien lisäksi kaksiriviseen riittää neljäpaikkaa. Niin miksi maksaa veroja optiosta.
 



Kiina valmistelee täyskieltoa korin sisään vetäytyville auton ovenkahvoille vuodesta 2027 alkaen. Viranomaiset perustelevat kieltoa aerodynaamisten hyötyjen vähäisyydellä, korkeilla vikaprosenteilla ja turvallisuusriskeillä onnettomuustilanteissa.

Teknologia kehittyy niin nopeasti, että se luo toisinaan enemmän ongelmia kuin ratkaisuja. Uudet standardit voivat kieltää piilotetut kahvat uusista autoista. Jos säännöt tulevat voimaan, vaikutukset saattaisivat ulottua maailmanlaajuisesti.


Asiasta uutisoineen Mingjing Pron mukaan sääntely tulee teollisuus- ja tietotekniikkaministeriöstä. Se kieltäisi täysin sisään vetäytyvät kahvat mutta sallisi puoliksi sisään vetäytyvät versiot. Keskeinen vaatimus olisi, että kaikissa autoissa täytyy olla mekaaninen varajärjestelmä, jolla ovet voi avata hätätilanteessa.

Car News Chinan mukaan lopulliset määräykset voivat valmistua jo syyskuun loppuun mennessä. Valvonta alkaisi kuitenkin vasta vuonna 2027, mikä antaisi valmistajille aikaa mukauttaa tuotantoaan.

Monet autonvalmistajat näyttävät jo varautuneen mahdollisiin muutoksiin. Muun muassa Volkswagen ja Audi ovat jo siirtymässä turvallisempiin puoliksi sisään vetäytyviin vaihtoehtoihin.

Piilotetut ovenkahvat ovat olleet modernien sähköautojen tunnusmerkki. Niitä on perusteltu futuristisella ulkonäöllä ja aerodynamiikkaeduilla. Todelliset hyödyt ovat kuitenkin jääneet vähäisiksi. Laskelmien mukaan ilmanvastuksen vähenemä on vain 0,005–0,01 Cd, mikä säästää noin 0,6 kWh sadalla kilometrillä. Samalla moottorit ja mekanismit voivat kasvattaa auton painoa 7–8 kiloa.

Kahvat ovat myös tunnettuja ongelmista toimintavarmuudessa, Carscoops kertoo. Moottorien jäätyminen voi estää auton avaamisen, ja kolaritilanteessa kahvojen toimintahäiriöitä esiintyy yli 30 prosentissa tapauksista sivutörmäyksen jälkeen. Varaosat ovat myös selvästi perinteisiä ratkaisuja kalliimpia.


Jos kielto menee Kiinassa läpi, sillä voi olla vaikutuksia myös muualla maailmassa. Maailman suurimman automarkkinan sääntöjen mukaiset ratkaisut todennäköisesti otettaisiin käyttöön muuallakin.

Viddu jes, päästään tästäkin ihan turhasta kikkailusta. Sähköauto = normaali auto ilman mitään tyypillisiä sähköautokikkailuja.
 



Kiina valmistelee täyskieltoa korin sisään vetäytyville auton ovenkahvoille vuodesta 2027 alkaen. Viranomaiset perustelevat kieltoa aerodynaamisten hyötyjen vähäisyydellä, korkeilla vikaprosenteilla ja turvallisuusriskeillä onnettomuustilanteissa.

Teknologia kehittyy niin nopeasti, että se luo toisinaan enemmän ongelmia kuin ratkaisuja. Uudet standardit voivat kieltää piilotetut kahvat uusista autoista. Jos säännöt tulevat voimaan, vaikutukset saattaisivat ulottua maailmanlaajuisesti.


Asiasta uutisoineen Mingjing Pron mukaan sääntely tulee teollisuus- ja tietotekniikkaministeriöstä. Se kieltäisi täysin sisään vetäytyvät kahvat mutta sallisi puoliksi sisään vetäytyvät versiot. Keskeinen vaatimus olisi, että kaikissa autoissa täytyy olla mekaaninen varajärjestelmä, jolla ovet voi avata hätätilanteessa.

Car News Chinan mukaan lopulliset määräykset voivat valmistua jo syyskuun loppuun mennessä. Valvonta alkaisi kuitenkin vasta vuonna 2027, mikä antaisi valmistajille aikaa mukauttaa tuotantoaan.

Monet autonvalmistajat näyttävät jo varautuneen mahdollisiin muutoksiin. Muun muassa Volkswagen ja Audi ovat jo siirtymässä turvallisempiin puoliksi sisään vetäytyviin vaihtoehtoihin.

Piilotetut ovenkahvat ovat olleet modernien sähköautojen tunnusmerkki. Niitä on perusteltu futuristisella ulkonäöllä ja aerodynamiikkaeduilla. Todelliset hyödyt ovat kuitenkin jääneet vähäisiksi. Laskelmien mukaan ilmanvastuksen vähenemä on vain 0,005–0,01 Cd, mikä säästää noin 0,6 kWh sadalla kilometrillä. Samalla moottorit ja mekanismit voivat kasvattaa auton painoa 7–8 kiloa.

Kahvat ovat myös tunnettuja ongelmista toimintavarmuudessa, Carscoops kertoo. Moottorien jäätyminen voi estää auton avaamisen, ja kolaritilanteessa kahvojen toimintahäiriöitä esiintyy yli 30 prosentissa tapauksista sivutörmäyksen jälkeen. Varaosat ovat myös selvästi perinteisiä ratkaisuja kalliimpia.


Jos kielto menee Kiinassa läpi, sillä voi olla vaikutuksia myös muualla maailmassa. Maailman suurimman automarkkinan sääntöjen mukaiset ratkaisut todennäköisesti otettaisiin käyttöön muuallakin.

Viddu jes, päästään tästäkin ihan turhasta kikkailusta. Sähköauto = normaali auto ilman mitään tyypillisiä sähköautokikkailuja.
0,6 kWh sadalla ei kyllä ole pieni parannus minun mielestäni, mikäli tuo nyt voi pitää paikkaansa. Se voi tehdä jotain 3-5%. En omaan autoon ainakaan vaihtaisi, mikäli samalla pitäisi muutama pinna menettää rangea.
 
0,6 kWh sadalla ei kyllä ole pieni parannus minun mielestäni, mikäli tuo nyt voi pitää paikkaansa. Se voi tehdä jotain 3-5%. En omaan autoon ainakaan vaihtaisi, mikäli samalla pitäisi muutama pinna menettää rangea.
Mersu sen sähkö CLA yhteydessä kehui että piiloon menevien kahvojen energiasäätö oli pieni, enemmänkin promilleissa , mutta silti ne laittoivat muodin mukana.
Oletan että puhuivat WLTP kantamasta, mersu oli kuitekin aika pihi.

Edit, Moottori.fi jutun mukaan alle kilometri sen yli 700km WLTP kantamassa. Itse luopuisin useasta promillesta jos vastineena kunnon kahvat.

No ketä kesä jutut kiinnostaa, mutta jos talvellakin ollaa alle prosentissa, että saa kunnon varmatoimiset kahavat niin ei taida sekään olle liikaa. (joo tiedän "kohollaan" olevatkin voidaan sössiä)
 
Viimeksi muokattu:
0,6 kWh sadalla ei kyllä ole pieni parannus minun mielestäni, mikäli tuo nyt voi pitää paikkaansa. Se voi tehdä jotain 3-5%. En omaan autoon ainakaan vaihtaisi, mikäli samalla pitäisi muutama pinna menettää rangea.
En tiedä minkälaiseen saunan oven kahvaan tai ulokkeisiin tuota verrataan jos on saatu tuollainen ero, mutta en mitenkään jaksa uskoa että ero verrattuna vaikkapa Bemarin i4/i5 mekaaniseen kahvaan olisi millään tavalla merkityksellinen.
1757965359606.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 075
Viestejä
4 925 022
Jäsenet
79 299
Uusin jäsen
nykäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom