Kävin juuri hakemassa ID7 GTX Tourerin "yön yli"-koeajoon. Fiilis autosta on positiivinen.
Muutama huomio näin alkuun:
+ Auton laatuvaikutelma on todella hyvä
+ Auto vaikuttaa todella tilavalta perheautolta. Taakse mahtuu hyvin istumaan ja takakontti on iso
+ 340hp on juuri sopiva määrä tehoa perheautoon
+ Hierovat penkit!
+/- infontaimet toimii kuten pitääkin, vaikuttaa suht loogiselta, mutta ei ainakaan vielä yhtä hyvältä kuin 330e:ssa
-Vakkarin säätö hipaisukytkimistä on hieman hankalaa, ehkä siihen tottuu?
- Auton ulkonäkö ei ehkä omaan silmään ole kaikkein kauneinta autoa, mutta ei auto rumakaan ole
Illalla tarkoitus ajella vielä pidempää lenkkiä ja testata auton ominaisuuksia tarkemmin. Ensi fiilis on hyvä ja voisin helposti kuvitella, että tässä olisi seuraava autoni.
Itsekin kävin reilu pari viikkoa sitten takavetoisen ID7:n ajamassa ja oli kyllä aivan hemmetin hyvä auto. Oikeasti aiheutti ostamisen halua.
+ Erittäin mukava alusta, vaikka alla olikin 20" vanteet eikä DCC:tä. Riittävän hiljainen.
+ Avustinjärjestelmät on VW:ssä kyllä ehkä parhaita mitä olen kokenut (Travel assist). Varsinkin edeltävään Teslaan koettuna selvästi parempi toteutus. Ei haamujarruja ja pieniä korjausliikkeitä voi tehdä. Auto itse ajaa maantiellä ja moottoritiellä kuin itsestään ja kapasitiivisen ratin takia rattia ei tarvitse heilutella. Kaistanvaihtokin sujui autolta automaattisesti, eli motarilla vilkku päälle ja auto hoitaa homman. Tällä ajaisi kyllä pitkää matkaa mielellään.
+ Hierovat penkit! En olisi koskaan tajunnut tämmöisiä haluavani, mutta auton eriomaiset penkit ja hienosti toteutettu hieronta toiminto oli kyllä melkoista luksusta.
-+HUD on myös konsernilla erinomainen, näyttää myös Andoid Auton kautta Google Mapsin navigointi ohjeetkin.
+ Infotainmentissa ei oikeastaan mitään valitettavaa, tämähän oli ennen VW:n akilleen kantapää. Akun lämmitys napilla ja langaton Android Auto, jo näiden takia otan tämän järjestelmän Teslan sijasta milloin vain.
- Hipaisupainikkeet ratissa pianomusta siellä täällä ohjaamossa laskee vähän fiilistä. Yllättäen hipaisunäppäinten kanssa toimiminen sujui jopa vakkarilla, mikä ei ole aikaisempien autojeni kokenus, mutta ottaisin fyysisesti painikkeet milloin vain.
- Sitä yhden polkimen ajoa ei ole kuten ei ole missään MEB autossa.
Ainut ID7:n heikkous on oikeastaan hinta, ainakin uutena. Farkun hinnat alkaen siinä 58t€ ja neliveto 65t€, onhan tuo melkoinen summa rahaa vaikka sille vastinetta saakin. Nettiauto tosin on täynnä vähän ajettuja vuoden vanhoja Saksan tuonteja joissa on vielä 5-vuoden VW:n jatkotakuukin... Eli jos omalla rahalla ostaa, ei varmaan mitään järkeä uuden ostossa kun käytetyssä saa paremman takuunkin monessa tapauksessa.