Tuota vetomassa asiaa minäkin pohdin mutta näyttä että CLA kohdalla sitä ei ainkaan ole merkittävästi isommaksi saatu. 1500 kg muistaakseni on sama kuin monessa muussa vaihteettomassa saman kokoluokan vehkeessä.
Tosin onko CLA sitten sellainen vehje millä lähdetään isoja veneitä, autoja tai vaunuja kiskomaan, ehkä ei. Ehkä GLE tai GLS tulee sitten "alennusvaihteella" jotta vetomassa saadaan sinne 3500 kg?
Valmistaja / suunnitteliat tekee valintoja, CLA yhteydessä Mersu ilmeisesti tullut hinta/hyötysuhde optimiin tuolla tavalla. Maalikkona voi kuvitella että jos suunnitellaan yksivaihteinen sähkis yhdellä moottorilla tuollaisella vetomassalla, huiput parinsadan pintaan, niin sitten ne asiat pitää toteuttaa toisin, onko se halvempaa, onko se kevyempää, päärjääkö hyötushteessa eri ajo profiileissa. Ymmärtääkseni sitä vetomassaa voidaan kasvattaa eri tavoin. Jos sitä ei tarvita niin sitten vähän helpompaa.
edit: muistelen että jossain TM artikkelissa mainitaan että suuri vetomassa vaikuttaa viralliseen ilmoitettuun päästöön / kulutukseen. Eli jos ilmoitetaan vetomassaksi 3500kg niin viralliset kulutustestit ajetaan sitten sillä. Jos ilmoitat että pelkkä pyöräteline niin vaikutus on varmaan joku siihen mitä saat WLTP:nä ilmoittaa.
Ihan uteliaisuutta tästä olisi kuva kuulla lisään, tuossa tuskin tarkoitat että testissä vedetään jotain sukkula kärryä, ja olen kyllä vähän epäluuloinen jos esim tuon CLA kulutusmittaukset (mistä WLTP) olisi tehty edes valmistajan vapaavalintaisella 1500kg lisä kuormalla.
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Täytyy olla kyllä aivan hirvee auto hallita jos noppeusmittaria joutus katsoon yhtä usein kuin tausta/sivupeiliä, saati että useammin.
Minulla on autossa tuollainen kamerapeili ja allekirjoitan kyllä väitteen siitä, että se ei ole yhtä mukava käyttää kuin tavallinen peili. Näkymähän toki on paljon laajempi, mutta lähellä olevaan näyttöön katseen tarkentaminen on varsin ärsyttävää. Kannattaa käydä itse kokeilemassa miltä tuo tuntuu. Ikänäkö epäilemättä pahentaa asiaa, joten nuoremmille tuo ei liene ole kovinkaan ylitsepääsemätön ongelma.
Taustapeili/kamerapeili keskustelussa ilmeisesti osa puhuu yleensä peleistä, mukaanlukien sivupeilut, osa siitä keskellä olevasta taustapelilistä. Jos vielä ei ole niin hyviä toteutuksia kuin joskus toivoisi. Niin vaikka hyvä kamerataustapeili systeemi tarjoaa monia etuja, niin siinä on myös ne heikkoudut mistä moni maininnut.
Tämä tarkennus kokemus, koettu että se mitä ei tiedosta, yrtin pika etsia siitä artikkeleista, ei nopeasti osumia.
Sitä tarkennus väitettä vähän haastaisin, tarkentaa silmä siihen normaalissa ajotilanteessa, nopeusmittarin tuossa yksinimimerkki mainitis, niin tarkentaako siihenkin joka kerta, tutussa autossa.
Mielipide, kamerataustapeili systeemien pitää tarjota kunnolla lisäarvoa vs kunnon perinteiseti peilit, haitat monimoiden. Surkeat on surkeita, muistuttaa lähinnä tyhmää peruutus/kylkikameraa josta satunnaisessa ajossa vaikea saada tuntumaa, huonosta ei oikein pidemmästäkään.
Kun etsin artikkeleistä tarkennuksesta, silmien rasituksesta, niin jossain perinteistä peilä kehuttiin kun katselu kulmaa voi muuttaa päänliikkeellä, no se tuo lähinnä mieleen surkeat pelit, tai pieleen säädetty peilit, surkeus toki kuvaa hyvin tavis HA auton peilejä. eli Kameroilla olisi helppoa tarjota parempaa.
Mutta tarkennukseen liittyen yksi pelien vahvuus, sysyyvys, 3d "näytöt", ilmeisesti nykyisissä kamerapeilisysteemeissä ei sitä, onko missää katsojan pään liikkeen tunnistusta ja hyödyntämistä ? Kuvaan saadaan toki prosessoitua infoa 360/peruutuskamera tyyliin
Mutta aika harvoin tienpäällä näkee kamera sivupeilejä HA autoissa, Takalasittimoa Polestarejakin tuntuu jo olevan enemmän.