Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei nuo 3 tai Y mitään hiljaisia ole. Tietty voi ne hiljaisempia olla kuin se sun nykyinen. Mutta niin on moni muu polttomoottoriautokin.
Tuleva sähkäri on itselle hiljaisempi, miellyttävämpi ja taloudellisesti edullisempi käyttää. Eipä siinä muita perusteluja tarvitse olla.
 
huoltokulua säästyy toistaiseksi 600-700 euroa vuodessa(+mahdolliset korjausten hinnat)
Mitä hemmetin autoa huoletaan tuolla summalla vuodessa ?

Käyttökuluissa säästyy vuodessa reilusti yli 2000 euroa tai ehkä 3000 tai enemmänkin, jos vanhasta olisi pitänyt jotain korjata.
.. jos olis pitänyt korjata.....
Uudessa on vielä takuu.
vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?


Mutta ymmärrän, on kiva perustella itselleen sähkärin hankintaa milloin milläkin syyllä. Näin minäkin tein :)
 
Helpommalla pääsee kun ostaa sellaisen auton minkä haluaa, eikä yritä perustella sitä itselleen millään :D Minä en ole edes laskenut sähköauton käyttökuluja, kun ei ne kiinnosta. Lataan kun tarvitsee ja kerran kuussa maksan sähkölaskun. Toiset taas laskee kulut exceliin sentin tarkkuudella. Monesti olen miettinyt, että mitä ne tuolla informaatiolla oikein tekevät.
 
vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?
Ei kuoletu koskaan, polttis on kalliimpi ostaa ja kalliimpi ylläpitää. :smoke:
 
Tuo sähkäreiden parempi ajomukavuus, tarkoittaa se sitten mitä tahansa, on hieman liioiteltua. Autoja nekin ovat, hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Taloudellisuuskin on hieman kyseenalaista. Saa tahkota aika paljon että korkeampi hankintahinta ja latausinfra on kompensoitu.
Kun tällaista kirjoittaa sähköautokeskusteluun, niin rapalaa siinä uitetaan ja minä tartuin syöttiin.

Minusta polttomoottoriautossa ei ole yhtään hyvää ajomukavuuteen tai käyttöön liittyvää puolta suhteessa sähköautoon (paitsi se yksi). Nyt siis vertaillaan voimalinjoja, ei esim. premium polttista bulkkisähkäriin. Niin ja vertaillaan normaalissa liikenteessä ajoa eikä ratatouhuja.

Toimintamatka ja sen lisääminen on ainoa sähkärin ilmeinen ajomukavuuteen vaikuttava heikkous vs. polttis, varsinkin vedettävän kuorman kanssa. Niin lämmitys, kiihtyvyys, päästöttömyys, energiatehokkuus, taloudellisuus, äänettömyys hitaassa ajossa, tekniikan yksinkertaisuus ja toimintamatkan lisääminen kotona ovat selkeitä etuja. Lisäksi ei tarvitse kikkailla start-stop-ominaisuuksien kanssa ja yhden polkimen ajo on joissain sähkärissä mahdollista. Taukolämmitys/jäähdytys on myös ajomukavuuteen rinnastettavia asioita.

Taloudellisuus. Jos ostetaan nyt uusi 50k sähkäri ja uusi 50k polttis, niin mikä on molempien arvo samoilla kilsoilla viiden vuoden päästä? Veikkaan, että ero ei tulevaisuudessa ole enää kovinkaan iso ja varmasti pienempi mitä vuosikymmenen alun sekopäisinä vuosina, jolloin käytetyt sähkärit olivat uusia kalliimpia. Latausinfra alkaa olemaan hyvässä mallissa, sähkärit kehittyneet mukavasti ja hinnatkin maltillisempia tai samalla rahalla saa enemmän. Mitä enemmän ajaa, niin aika nopeasti halvemmilla käyttövoimakustannuksilla kompensoi latausinfran.
 
Polttis/sähkis vääntö on suht turhaa. Oikeastaan keskimäärin sen mitä sähkö tuo, on tuonne hinnaston alapäähän. Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin. Siihen kun lisää sähköä niin se tekee ajosta sujuvampaa ja tasaisempaa. On se sitten kokonaan tai osittain.

Välttämättä tuonne ylempään hintaluokkaan mitään näistä ei suoraan peilaudu, koska siellä on hienosäädetty sitä autoa ihan toisella tavalla.

Siksikin sähkikset ovat kivoja, kun ne keskimäärin tekevät siitä ajokäyttäytymisestä parempaa siinä tavan arjessa. Sitten kun nopeus nousee ja etäisyydet kasvavat (tai vaikka tarpeita ok maastokyvylle) tilanne voi olla eri.
 
Mitä hemmetin autoa huoletaan tuolla summalla vuodessa ?


.. jos olis pitänyt korjata.....

vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?


Mutta ymmärrän, on kiva perustella itselleen sähkärin hankintaa milloin milläkin syyllä. Näin minäkin tein :)
Mersua huollettiin tuolla hinnalla, joskus meni enemmänkin myös ihan normihuoltoihin. Riippui mitä ohjelmaan kuului. Aika vähillä korjauksilla onneksi itse vielä selvisin, kun vaihdoin ajoissa. Sen ehdin kuitenkin huomata, että premiumin kanssa ei kannata vanheta yhdessä.

Hiukan lystiä, kun yleensä pohditaan, ettei sähköautoon kannata koskaan vaihtaa, koska se tulee kalliimmaksi kuin vanha tonnin pommi.

Usein ihmiset kuitenkin tahtovat vaihtaa joskus autojaan, kuka mistäkin syystä.

Minä nyt laskin tasan oman tilanteeni, eikä vanhakaan ollut mikään tonnin pommi. Tuo vertailuni ei ollutkaan varsinaisesti sähköautospesifi. Ihan sama logiikka pätee voimalinjasta riippumatta. Uudessa autossa iso arvonalenema mutta pienet huolto ja korjauskulut vanhaan autoon verrattuna. Noiden summa ei hirveästi heitä, ellei pysty korjaamaan itse sitä tonnin pommiaan.

Auton olin joka tapauksessa vaihtamassa, ja oma vaihtoehtoni oli vaihtaa se Mersu uuteen samanlaiseen plugariin. Sen hankintahinta olisi ollut selvästi isompi. Ja käyttökulut siis rajusti isommat. Eikä mikään Mersun sähkövaihtoehdoista innostanut. Juu, autohan pieneni pykälän, mutta oikeastaan mitään muuta en menettänyt. Ajo-ominaisuudet itse asiassa nykyisessä jopa vähän paremmat, mukavuus vähän huonompi. Nuo vähän selittävät toisiaan.

Ja se kaikkein tärkein asia. Mersun nollasta sataan aika oli surkea 5,9 sekuntia. Nykyisellä sentään 4,7.
Ja tuo oli sitten huumoria...
 
Ei nuo 3 tai Y mitään hiljaisia ole.
on ne, jos on uusi asfaltti alla ja uudet renkaat. Kuiskaus vaan kuuluu 150kmh vauhdissa jos ei satu tuulemaan reippaasti vastaan/vinoon. Kaikki melu tulee siis renkaista. Soomesa on vaan niin huonot tiet, että pitäisi olla metri jotain mattoja alustassa.
edit: siis ovat turhan kovaäänisiä yhtään kuluneella Suomi-tiellä. totta. Korostaa ehkä vielä tuo ^^ että muuten ei kuuluisi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Parin viikon päästä järjestettävillä IAA Mobility 2025 -messuilla olisi näillä näkymin esillä useampia kiinnostavia edullisemman pään sähköautoja:

- MEB Entry trio, eli VW ID.2, Skoda Epiq ja Cupra Raval
- Hyundai Ioniq 2
- Leapmotor B05

Sitten arvokkaampaa hintaluokkaa mm. Polestar 5, BMW iX3, MB GLC, MB AMG GT XX, Porsche Cayenne electric...


Autogefül on kai saanut näitä jo koeajoon ja koeajovideoita tiedossa seuraavat päivät. Jännät pari viikkoa tiedossa sähköautomarkkinoilla.
Paljon kiinnostavia autoja ja selkeästi ollaan menossa uuteen sukupolveen monien valmistajien osalta.
 
Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin.
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
 
Se 4 sek. nollasta sataan on aika meh, kerran tuli kokeiltua. Nuoret miehet pistää sile arvoa.
Tuon hyödyntäminen edellyttää ainakin muilta kuin nuorisolaisilta sitä ettei lähietäisyydellä edessä ole muita liikkujia, tai mikäli on niin ettei esim. kenelläkään liikennevaloissa edessä seisovalla ole kolminkertainen reaktioaika valojen vaihtuessa vihreäksi. Yleensä käytännössä näin on kuitenkin useammallakin.
 
on ne, jos on uusi asfaltti alla ja uudet renkaat. Kuiskaus vaan kuuluu 150kmh vauhdissa jos ei satu tuulemaan reippaasti vastaan/vinoon. Kaikki melu tulee siis renkaista. Soomesa on vaan niin huonot tiet, että pitäisi olla metri jotain mattoja alustassa.
edit: siis ovat turhan kovaäänisiä yhtään kuluneella Suomi-tiellä. totta. Korostaa ehkä vielä tuo ^^ että muuten ei kuuluisi mitään.
Niin jos unohtaa sen viiman aiheuttaman suhinan. Mikään kuiskauksen tasoinen ääni siellä ei todellakaan ole.
 
Onhan tuo Smart5 hieman omalaatuinen noin design piirteiltään, Jotenkin mulle tulee keulan ilmeestä ensimmäisenä mieleen Dacia.

Jos jotain nyt pitää valittaa, niin turhan tehokas nelikko :)

Hämmastyttää on myös se, että Brabus versio on vain aavistuksen kalliimpi, mutta reilusti tehokkaampi. Ja vaikiona kaikki varusteet. Eli hiton turhan tehokas nelikko :)

Varmasti myy.
 
Niin jos unohtaa sen viiman aiheuttaman suhinan. Mikään kuiskauksen tasoinen ääni siellä ei todellakaan ole.
Oma Y:n suhinat riippuu tuulen suunnasta. Jos on sopivat olosuhteet tuulen osalta, niin ei suhise yhtään vaikka ajaisi suljetulla alueella 160. Joskus suhisee ihan 100-vauhdissakin niin että melkein häiritsee pidemmällä matkalla. Tuli ajeltua 4000 km reissu kesällä Ruotsissa jne, kun oli se 2 viikon kova länsituuli. Oli kyllä ärsyttävää, kun sai pitää ratista kiinni ajaessa etelä-pohjoissuuntaan. Taisi suhistakin.
 
Kauppalehti koeajanut Smart #5 ja tämä on jo hetken ollut omassa rankingissa kärjessä, kun seuraavaan sähköautoon tulee vaihto.

En usko että nämä kalliit kiinalaiset autot tulevat edes Suomessa kauhean suosituiksi.
 
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
Kyllä kai millä vaan autolla eteenpäin pääsee. Mutta kyllä sähköauto pesee polttomoottorin mennen tullen kaasuvasteessa. No minulla on sähköautoissa kokemuksia lähinnä vain Teslasta, mutta kaasupoljin on todella ennustettava ja helposti hallittava. Ei ole väliä onko ylä vai alamäki tai mitä tahansa niin kiihtyvyys on aina sama kun samanlailla painaa kaasua.

Sitten taas polttomoottoriautoissa mitä minulla on ollut, oli isokin merkitys esim. juuri ylämäellä. Sai painaa kaasua ihan eri tavalla kuin tasaisella. Lisäksi kaasun painamisesta siihen että oikeasti jotain tapahtuu on aika paljon viivettä. Kaiken maailman vaihteet aiheuttavat tähän sitten vielä omat juttunsa, oli sitten manuaali tai automaatti. Lisäksi polttomoottorilla vallitseva nopeus vaikuttaa siihen miten auto kiihtyy jne. Kun taas sähköautolla kiihtyvyys on about sama ajoi sitten 10km/h tai 100km/h.

Joten sähköautolla on mielestäni paljon helpompi ja mukavampi ajaa. Toki tykkäisin ajaa myös jollain vanhalla manuaali ladalla huvin vuoksi jotain rallin tyyppistä, mutta se nyt on ihan eri asia, en tuollaista nyt arkikäytössä haluaisi käyttää.
 
Onhan tuo Smart5 hieman omalaatuinen noin design piirteiltään, Jotenkin mulle tulee keulan ilmeestä ensimmäisenä mieleen Dacia.

Jos jotain nyt pitää valittaa, niin turhan tehokas nelikko :)

Hämmastyttää on myös se, että Brabus versio on vain aavistuksen kalliimpi, mutta reilusti tehokkaampi. Ja vaikiona kaikki varusteet. Eli hiton turhan tehokas nelikko :)

Varmasti myy.

Mutta ei ainakaan 0-100km/h ajassa tuo teho näy.. luulis ei-brabus versionkin lähes 600 hepalla repivän muutakin kuin n. 5s aikoja.
 
En usko että nämä kalliit kiinalaiset autot tulevat edes Suomessa kauhean suosituiksi.
Polestar ja Volvo myyneet aika hyvin, molemmat suunnilleen yhtä kiinalaisia kuin Smart ja myös kalliimmasta päästä. Etenkin Polestaria on tuotu paljon käytettynä ja nämähän eivät näy uusien autojen myyntitilastoissa, eli pitää tutkia rekisteröintitilastoja, joissa Polestar ja Volvo ovat molemmat TOP10:ssä (sähköautoissa).
 
Tuota smarttia tullaan myymään paljon. Kaikki testit ja tuttujen tekemät koeajot ovat pelkkää suitsutusta. Muotokieli ei kaikille sovi, muuten tuo täyttää monella ostajalla vaatimuslistan kaikki kohdat. Hinta on sellainen, että nappaa paljon ostajia haarukasta 50-70 k€.
 
Eikö tuon Smart5 hintaa nostettukkin jo suomessa koska alko lähtemään käsistä tilaukset? Pari kolme tonnia nostettiin jo hintaa jokaiselle mallille.

Oliko tälle noston syylle joku lähde? Ennemmin luulen että noilla alkuperäisillä ennakkomyyntihinnoilla haluttiin luoda positiivisempaa medianäkyvyyttä varsinkin kun ne oli merkittävästi naapurimaita matalammat. Nyt kun artikkelit on ulkona niin hinnat voidaan nostaa.
 
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
Itse litraisella polttomoottorikinnerillä ajavana sanoisin, että ongelmana on se, että automaattivaihteisto on optimoitu bensaa säästäväksi. Normaalissa ajossa tämä on ihan ok, mutta välillä tulee tarve kiihdyttää äkisti tavallista ripeämmin, jolloin vaihteistossa on päällä aika suuri vaihde ja kierrokset jossain 1400-1500 rpm paikkeilla. Auto ei sitten kiihdy tarpeeksi nopeasti, kunnes yhtäkkiä hyökkää kun löytyy sopivampi vaihde. Ratkaisuna olisi käyttää vaihteistoa sporttimoodissa, mutta tämä toimii vain jos tilanne on ennakoitavissa (esim. pitää sivutieltä pysähdyksistä kiihdyttää melko ruuhkaiselle päätielle). Sähköautossa tai hybridissä ei ole tällaista ongelmaa.
 
Niin jos unohtaa sen viiman aiheuttaman suhinan. Mikään kuiskauksen tasoinen ääni siellä ei todellakaan ole.
Tuota olenkin aina ihmetellyt kun kerran sähköautojen muotoilussa haetaan virtaviivaisuutta ajokantaman maksimoimiseksi.
Toisaalta muotoilu on ehkä nykymuodin mukaisesti tavallaan myös kulmikas mitä nyt on mm. Kian EV-malleja tai Polestareja silmäillyt, joten johtuisivatkohan ne suhinat esim. siitä.
 
Tuota smarttia tullaan myymään paljon. Kaikki testit ja tuttujen tekemät koeajot ovat pelkkää suitsutusta. Muotokieli ei kaikille sovi, muuten tuo täyttää monella ostajalla vaatimuslistan kaikki kohdat. Hinta on sellainen, että nappaa paljon ostajia haarukasta 50-70 k€.
Helposti ostaisin tuollaisen. Varmasti kova kilpailija ainakin MEB-vehkeille ja Y:lle. Varmasti päätyy itselle vertailuun parin vuoden päästä käytettynä, kun MEB menee vaihtoon. Siihen mennessä varmaan suurin osa bugeista on liiskattu. Ihan hyvältä vaikuttaa, vaikka jotain pieniä käytettävyysongelmia on, kuten nuo typerät ovenkahvat.
 
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
Moottorin hallinta on silloin hyvä, kun polkimen painalluksen ja kiihtyvyyden välinen viive on mahdollisimman lyhyt ja lisäksi aina samanlainen riippumatta ajotilanteesta tai nopeudesta. Vielä parempi, jos huipputeho on saatavilla käytännössä aina, eli ilman vaihteenvaihtoja tai moottorin hidasta kipuamista suuremmille kierrosluvuille, joilla huipputeho odottelee.

Kun moottorin hallinta on erinomainen (sähköauto), niin taajama-ajo on helpompaa, sujuvampaa, mukavampaa ja nopeampaa. Ei toki silloin nopeampaa, jos risteyksessä tai valoissa edellä on joku hitaampi ajoneuvo.

Kaikilla kinnereillä pääsee eteenpäin - kuten polkupyörälläkin. On kuitenkin suuri ero ajaako taajamassa 1,4-litraisella Pösöllä/1,4 Pololla/1,5-hybrid-Yariksella vai täyssähköisellä SEAT Miillä. Ensimmäiset ovat ponnettomia karjujia/pörisijöitä. Jos pitää kääntyä risteyksestä oikealle ylämäkeen, niin ensimmäiset ovat ykkösvaihteella huutavia ja kulmikkaita (vaihtonykäykset), ja taas kakkosvaihteella poljin läpsähtää lattiaan, mutta meno ei maistu ylämäkeen, kun nopeutta risteyksen jäljiltä on vain parikymppiä tai hiukan yli. Yaris hybrid on vain huutava, ei kulmikas.

Jälkimmäinen täyssähkö vertautuu taajamassa parhaiten Peugeot 406 3,0 V6 automaattiin, mutta on vielä hienostuneempi ja viiveettömämpi. Myös MB S350 CDI on ollut hienostunut, mutta moottorin hallinta oli paljon hitaampaa kuin sähkö-Miissä, ja sitä myöten ketteryys kaistanvaihdoissa on heikompaa tasoa. Corvette V8 aut. oli hidas vaihtamaan vaihdetta.

Mietit moottorien vääntökäyriä. Miissä on 212 Nm@~0-2 750 rpm, eli alakierrostasanko. Sen jälkeen vääntö laskee lineaarisesti. Vääntö on ns. alamuhkea, mikä on miellyttävä asia taajamassa. Huipputehokin esiintyy erittäin laajalla tasangolla, 61 kW @2 750-12 000 rpm. Vääntöä tuolla 12 krpm:llä on enää 49 Nm. Huippuvääntö on saatavilla nopeusalueella ~0-36 km/h, ja huipputeho nopeusalueella 36-159 km/h (tosin nopeus on rajoitettu 135 km/h-mittarinopeuteen, koska akusta puuttuu aktiivijäähdytys).

Tuon 212 Nm@0-36 km/h ansiosta Mii on taajamassa nopeampi kuin 61 kW tehosta ja 1 235 kg omamassasta voisi päätellä. Olen mitannut optimilämpöisellä täydehköllä akulla 70 kg kuormalla 14"-pyörillä 2,8 s 0-50, mikä on samaa luokkaa kuin 350 kg raskaammalla 152 kW Pösö 406 3,0:lla. Toki tuon 36 km/h jälkeen Pösön tehokäyrä jatkaa vielä nousuaan vs. Mii jumittaa 61 kW:ssa maailman tappiin.

TLDR: moottorin hallinta on polkimen viiveettömyyttä ja sitä, että mahdollisimman suuri osuus huipputehosta on heti tarjolla ilman vaihteen kytkeytymisen odottelua tai kierrosten nousun odottelua. Sähköautoissa moottorin hallinta on yleensä vimpan päälle. Samaa ei voi sanoa käsi- tai automaattivaihteisista polttomoottoriautoista - etenkään litraisista. Ei tuon sähkö-Miin moottorin hallinnalle ja reagoinnille taajama-ajossa pärjää mikään polttomoottori, vaikka Mersuja on kokeiltu liki kaikki kirjaimet S:ään asti. Bemareista kokemus loppuu 5-sarjan 8-vaihteiseen koeajoautoon, eikä siinäkään auton liiketilan hallinta polkimen avulla ollut läheskään yhtä luontevaa, tarkkaa ja viiveetöntä kuin varusteineen 16 250 € uutena maksaneessa Mii Electricissä.
 
Polttis/sähkis vääntö on suht turhaa. Oikeastaan keskimäärin sen mitä sähkö tuo, on tuonne hinnaston alapäähän. Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin. Siihen kun lisää sähköä niin se tekee ajosta sujuvampaa ja tasaisempaa. On se sitten kokonaan tai osittain.

Välttämättä tuonne ylempään hintaluokkaan mitään näistä ei suoraan peilaudu, koska siellä on hienosäädetty sitä autoa ihan toisella tavalla.

Siksikin sähkikset ovat kivoja, kun ne keskimäärin tekevät siitä ajokäyttäytymisestä parempaa siinä tavan arjessa. Sitten kun nopeus nousee ja etäisyydet kasvavat (tai vaikka tarpeita ok maastokyvylle) tilanne voi olla eri.
Näin on. Kyllä sähkiksen voimalinja vaan on mukavampi arkiajossa kuin polttis. Jo se, ettei ole vaihteistoa, tasoittaa menoa melkoisesti. Vaikka olisi kuinka pehmeä ja nopea automaatti, niin aina se kuitenkin tiettyy, ja kun vaikka hidastaa punaisiin liikennevaloihin, jotka hidastuksen aikana muuttuukin vihreäksi, niin aina siinä pientä arpomista ja nykäisyä on hyvässäkin automaatissa että vaihtaa hidastuksesta kiihdytykseen. Ja sekin, että sähkis toimii pätkäajossa hyhvin, ei tarvitse huolehtia siitä että moottori käy lämpimäksi. Ja lähtee kovalla pakkasellakin "käyntiin" kuin palmun alta, kun ei tarvitse pyörittää sitä kylmien öljyjen jähmettämää polttista käyntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 143
Viestejä
4 893 623
Jäsenet
78 949
Uusin jäsen
Muradin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom