Muistan kun ajoin pari kuukautta viitisen vuotta sitten Outlanderilla( auto sentään liittyy ryhmän topikkiin) niin se piippaili jos mistäkin. Sen jälkeen onneksi kumpikaan täyssähköauto ei piippaillut oikeastaan mistään ja nyt Elroq ainoastaan tuosta ylinopeudesta, jonka onneksi saa offsetilla laitettua kuosiin( mutta ei niin hyvin kuin bemmulla).
Vituttaa enemmän se, että liikkeellelähdettäessä(/ perseen nostettua penkistä) on joka tautinen kerta asetettava ensinnä se offset, määriteltävä ajomoodi, kuitattava samat turhat viestit viestikuplasta( no wifi ja ajoakun hallintailmoitus, oli se sitten päällä tai pois). Ja, tämän kaiken voi tehdä vasta sitten kun Android Auto/ Carplay on täysin aktivoitunut sillä se ryöstää näytön. Penkit sentään saa säätää samaan aikaan mutta kun nekin voisivat säätyä automaattisesti.
Volvossa oli ehkä maailman paskin käyttis mutta tulevissa AAOS taitaa jo näyttää tältä vuosituhannelta olevalta ja siinä ei tarvitse asetella mitään sillä AAOS tukee, siinä missä taustakäyttiskin, profiileja( mitä VAGit eivät näemmä edelleenkään tee) ja kaikki muu paitsi se ylinopeusvaroitin pitäsi hoitua profiiliasetuksilla( ei ole kokemusta kun tämä Elroq on ensimmäinen uusi auto sitten vuoden 2021 mutta koeajoautoista Kia oli jopa Outlanderia suurempi pohjanoteeraus huutojensa kanssa)
Huvittavaa, jos VAG ei tue profiileita vieläkään, kun Bemarilla ne on toimineet jo ysäriltä asti. Oma muistaa ajotilan, vakkarin offsetin, penkki säätyy jo ennen autoon astumista avaimen perusteella kohdalleen ja kaikki muutkin asetukset radiokanavaa/Spotifyä myöten menee omiin asetuksiin. Ainoa mikä nollautuu, on määräyksistä tulevat asiat eli kaistavahti menee väkisin päälle joka kerta. Uudemmissa myös tuo nopeuspimputin menisi, mutta omassa sitä ei onneksi vielä ole, kun on 2024 mallia. Myöskään mitään turhia pop uppeja ei tule, joita pitäisi kuittailla joka kerta ajoon lähtiessä, vaan tietokone käynnistyy siihen tilaan, johon sen jätti lähtiessä autosta. Jos oli Android Autossa, se menee siihen, jos oli navissa, se menee siihen, jne. Tuo myös käynnistyy käytännössä siinä ajassa, kun itse saa turvavyön kiinni eli tietokonetta ei tarvitse odotella.
Valmistajat on kyllä tähän havahtuneet. Olikohan Renaultilla se joku My Safety nappi, jolla sai nuo pakotetut turvasysteemit itse haluamaan tilaan yhdellä painalluksella. Olettavasti siis nopeuspimputin pois ja ehkä kaistavahtikin. Bemari aikoo tuoda Neue Klasseen vastaavan, paitsi ilman nappia. Se ehdottaa näytöllä suoraan, että aktivoidaanko omat asetukset noiden osalta. Muuten toki asiat tulee profiilista edelleen.
Rengaspaineiden valvonnan voisi lisätä listaan vaikka se ei taida olla jatkuvasti ärsyttävä asia - siitä selviää rahalla. Karrikoidusti sanoen nuo pakolliset EU:n ajamat turvavarusteet ovat tällaista holhousvaltiotuubaa. Mistä syystä ne on laitettu pakollisiksi ja mikä niiden vaikuttavuus on verrattuna ihmisten lisääntyneeseen ärsytykseen. Eikö ne voisi olla ihan normaaleja autovalmistajan tarjoamia lisävarusteita, joista varmasti yleistyisivät oikeasti toimivat ja turvallisuutta lisäävät ratkaisut. Valintoja tehdessä kuluttajat muutenkin seuraavat turvallisuutta lisääviä tekijöitä kuten NCAP-testituloksia ja renkaiden jarrutusmatkoja ja kukaan ei esimerkiksi ostaisi autoa ilman turvavöitä.
Samaa mieltä sen osalta, että se pyörimisnopeuteen perustuva systeemi on aika herkkä valittamaan turhaan. Sen sijaan antureilla varustettu pelaa hyvin ja eliminoi käytännössä tarpeen seurata paineita erillisellä mittarilla. Onhan se toki satasen lisäkuluerä 5 vuoden välein, kun patterit hiipuu.
Luulisi, että nykyautot osaisivat lukea liikennemerkeistä nopeusrajoitukset. Niinhän kuljettajakin joutuu tekemään ja hyvin onnistuu, jos ei herpaannu ja tietokonehan ei herpaannu. Karttadata voi sitten olla fallbackina, jos merkki on vaikka lumen peitossa tms.
Niinhän ne osaakin, mutta ei täydellisesti. Noissa on jotain älyä, mutta ei sillä tasolla, että olisivat aina oikeassa. Jos vaikka rinnakkaistiellä on eri nopeusrajoitus ja kyltti on käytännössä siinä päätien penkalla, niin vaikea osata järjestelmän erottaa mihin se kyltti on. Ihminen sen ymmärtää olevan sille sivutielle, vaikka kyltti näkyykin päätielle. Älyä on kumminkin sen verran, että aikarajoitetut rajoitukset ei tule autossa voimaan muulloin kun sillä aikavälillä tai ennakkovaroitus, että 200m päässä vaihtuu rajoitus, niin auto aktivoi uuden rajoituksen sitten sen 200m päästä vasta. Näitä nyt ei Suomessa ole, mutta ulkomailla on.
Ongelma tulee juuri tuosta, että entä jos merkki on lumenpeitossa tai vaikka kaatunut. Silloin se nopeus pitää kaivaa jostain eli käytännössä kartasta. No sitten taas logiikan teko, että milloin se data pitäisi hakea kartasta, on vaikeaa. Nyt se vaikuttaisi olevan niin, että kyltistä luettu on voimassa seuraavaan risteykseen ja sen jälkeen tieto otetaankin kartasta. Ainakin isommilla teillä näin. Kaupungissa ehkä eri logiikka, kun muuten se kyltistä luettu ei olisi kuin 50 metriä voimassa.
Sinänsä auto osaa lukea hämmentävän hyvin lumen läpikin noita kylttejä. Viime talvena oli pari kertaa tilanne, että silmällä oli vaikea erottaa kylttiä, mutta sai juuri selvää mitä siinä seisoo. Auto nappasi tiedon ihan oikein. Samoin se osaa erotella eri kaistoille tarkoitetut nopeudet, joita on ainakin 1-tiellä siinä kehä ykkösen ja kakkosen välisellä osuudella ainakin.