Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.
Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
Itsellä myös pidempi reissu i4:lla takana ja komppaan huomioita. Mutta kuten muut jo kommentoivatkin, niin ulkomailla tuo auton toiminta muuttuu. Näin myös nopeusrajoituksiin reagointi eli vaikka Ruotsissa auto hidastaa uuteen nopeuteen alkaen noin 100 metriä ennen kylttiä. Samoin kiihdytys alkaa noin 50 metriä ennen kylttiä. Vakkari siis käyttäytyy vastaavasti kuin mitä ihminen ajaisi. Kyselin näihin järjestelmiin liittyvistä puutteista maahantuojalta ja sieltä sai aika ympäripyöreän vastauksen, että Suomesta ei olisi riittävän hyvää karttadataa saatavilla, jotta järjestelmien luotettava toiminta voitaisiin taata. Kyselyni tosin liittyi enemmän liikennevalojen tunnistukseen ja reitin mukaan adaptoituvaan nopeuteen, mutta pätee ehkä tähänkin.
Uudemman, service pack 21, tekniikan autot taas osaavat osan näistä tempuista Suomessakin, mutta ilmeisesti niistäkin puuttuu jotain. Tuo fiksumpi nopeuteen reagointi kait kuitenkin toimii esimerkiksi iX:ssä tai iX1:ssä Suomessakin. Joku semmoisilla ajanut voi korjata, itse en ole niitä ajanut. i4 siis on SP 18 tekniikalla, se kun perustuu kolmos ja nelos sarjaan. Samasta syystä kännykkä toimii sen kanssa avaimena vain NFC:n avulla, siinä missä SP21 tuo mukanaan UWB tuen eli käytännössä kännykkää ei tarvitse ottaa taskusta. Toisaalta itse taas tykkään tuosta vanhemman mallin ohjaamosta, jossa ajotilat voi vaihtaa yhdellä fyysisen napin painalluksella ja vakkarin pitämää etäisyyttä voi säädellä ratista. Vain muutaman näytölle siirtyneen ominaisuuden mainitakseni.
Tänä kesänä pääsin myös testaamaan ekaa kertaa plug&chargea ja se on kyllä näppärä. Vihdoin laturilla riittää, että tökkää vaan piuhan kiinni ja kävelee pois. Ei mitään NFC korttien näyttämistä saati kännykkäsovellusten räpeltämistä. Tämmöinenhän se on ollut Tesloissa jo vuosia, kiva että vihdoin Bemarillakin. Itse asiassa vielä parempana, koska tässä voi valita maksutavan erikseen ja on standardi eli periaatteessa mikä vaan operaattori voi sitä tukea. Näin periaatteessa, käytännössä tuo toimii toistaiseksi vasta Ionityllä.
Vielä yksi kehu lopuksi vakkarin toiminnasta rankkasateella. Sattui kohdalle kunnon ukkosmyrsky, jossa satoi kovaa ja näkyvyys oli jopa aika huono. Adaptiivinen vakkari jatkoi toimintaansa kumminkin ihan normaalisti. Tokihan siinä on tutka apuna, joka ei varmaan sateesta piittaa mitään, mutta kiva kuitenkin. Se myös pitää automaattisesti pidempää turvaväliä huonolla kelillä, kun vaan semmoisen on valikosta täpännyt päälle. Se toiminto sentään toimii Suomessakin. Vakkari myös ymmärtää näköjään olla kiihdyttämättä, vaikka edellä menevä auto häviäisi hetkeksi mutkan tai mäen nyppylän taakse. Tämä tuli todettua vuoristotiellä, jossa tuo toimi hyvin. Oikeastaan aika ihmismäisesti, koska eihän sitä itsekään lähtisi kiihdyttämään vastaavassa tilanteessa. Olen kuitenkin ajanut autoilla, jossa vakkari reagoi tuommoisessa tilanteessa nimenomaan kiihdyttämällä ja taas hidastamalla, kun edellä oleva tuleekin taas esiin.