Yleistä keskustelua sähköautoista

Polestar 3 oli näköjään mennyt Englannissa yli 900km lataamatta.

Hieno suoritus, mutta käytännön elämää silmällä pitäen vähän epärealistinen, koska matkaan käytettiin aikaa lähes 23h, eli hissukseen on menty.
 
Volvo luki vielä pari kuukautta sitten kaikki numerot nopeusrajoituksina ja tämä Elroq ei edes lue liikennemerkkejä jostain syystä. Ja koska GPS-häirintää esiintyy liian usein( kertakin on liikaa), lukee se nopeusrajoituksia ties mistä korvesta.

Yhä edelleen siis on suurilla merkeillä petrattavaa.
Pari vuotta ollut i4 ja en muista että olisi kertaakaan bongannut nopeusrajoitusta väärin. Muutaman kerran toki kun on alkanut tietyörajoitus missä ei ole ollut merkkiä kun työmaa on ohi niin luullut alhaisen rajoituksen jatkuvan.
 
Tyypillinen kaupungin keskinopeus eli kauppakassikäytössä tuollainen riittää todella pitkäksi aikaa lataamatta.
Joo, totta, jos ennätys on ajettu kaupungissa. Toisaalta taitaa kaupunkiajossa range olla toissijainen ominaisuus, se kun lienee kaikille sähkäreille vähintään riittävä. Tai no ainakin kesällä ;)
 
Joo, totta, jos ennätys on ajettu kaupungissa. Toisaalta taitaa kaupunkiajossa range olla toissijainen ominaisuus, se kun lienee kaikille sähkäreille vähintään riittävä. Tai no ainakin kesällä ;)
Just kun hiljattain vaihdettiin pikkuakkuisesta Miistä tuohon isoakkuiseen ID.4:een, niin kyllähän se tuo omanlaista helppoutta tekemiseen ihan kesälläkin. Meillä tosin ajomatkat ovat sen verran vaihtelevia, että sekin vaikuttaa kokemukseen. Talvella miitä joutui lataamaan joka toinen päivä eli tuleva talvi tulee olemaan paljon helpompi hanskata kahden sähköauton kanssa.
 
En valitettavasti muista missä se siellä valikoissa oli, kuitenkin hyvin korealaisen logiikan mukaisessa paikassa eli ihan missä sattuu :D Liikennemerkkien tunnistamisen nurkilta turvatoiminnoista lähtisin ekana etsimään.

e: Tässä näkyy jossain hynyssä (ei Ioniq 5) offset asetuksen olemassa olo ISLA:n alla:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Valitettavasti ei kyllä kia ev3 ole samanlainen. Ei löydy offsettiä vaan loistaa poissaolollaan tuon valikon alla. Jossain kiassa tuo selvästi on mutta ei tämän vuoden ev3:ssä. Tai sitten on tosi näppärästi piilotettu johonkin. Jos joku tietää mihin niin saa kertoa

 
Keskinopeus noin 40km/h, missä ei ole mitään ihmeellistä, että akku kestää.
No tuo on vähän kuin leuvottu tuohon testiin jos parametrinä on kuinka pitkälle voi ajaa yhdellä akullisella. Ei siinä lujaa kannata ajaa. Joku toinen testi sitten mittaisi jotain muuta. Auto teki maailmanennätyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Toki voi mikä tahansa auto koittaa samaa....

Aika paljon maastosta ja säästä kiinni myös.

Maailmanennätys juuri tuolla ajettuna. Eipä juuri muuta.
 
No tuo on vähän kuin leuvottu tuohon testiin jos parametrinä on kuinka pitkälle voi ajaa yhdellä akullisella. Ei siinä lujaa kannata ajaa. Joku toinen testi sitten mittaisi jotain muuta. Auto teki maailmanennätyksen.
Tarkennuksena, että teki SUV-ennätyksen @Vepasto . Polestar 3 2WD LR on parhaasta päästä autoja siihen hommaan. Myös DS 8 FWD ja EQS SUV 450+ voisivat sopia hommaan, vaikka Mersu onkin hieman turhan raskas hitaasti ajettavaan range-ennätykseen.

Matalammilla autoilla ollaan eri tuhatluvulla:

Tuostakin voisi ehkä parantaa, jos yhtä hyvissä olosuhteissa ajettaisiin EQS 450+:lla, jossa on 6 kWh enemmän, eikä niin paljon enemmän massaa.


Edit. Massaa on 110 kg enemmän, joten 1 205 km matkalla sen liikuttamiseen menee noin 3-4 kWh, eli Mersun akkuun jäisi vielä 2-3 kWh, millä ennätys voisi parantua 20-30 km, jos autot massan vaikutusta lukuunottamatta olisivat yhtä taloudellisia.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ominaisuus kyllä tuo että voi säätää offsettia. Hieman ärsyttää kialla kun ajaa vakkarilla sen mitä nopeusrajoitus näyttää kylttien seurannalla kun se on joku 3-4kmh alle oikean rajoituksen. Porukka on heti tulossa peräkontista sisään kun on niin helvetinmoinen kiire. Ihan sillä olisi kiva tuollainen offset ominaisuus
Siellä auton tietokoneissahan on määritelty tuo alkuperäinen virhe, eli periaatteessa riittäisi kun asettaisi sen virheen sinne tietokoneeseen nollaksi.

Joskus kiinanskannerilla kun autoani tutkiskelin, niin löysin asetuksista että virheeksi oli asetettu 4km/h, joknka orkkikokoisella renkaalla pystyi helposti toteamaan myös käytännössä. En tiedä olisiko sen voinut säätää, piraattisoftalla pystyi vain tarkastelemaan arvoja, mikä tahansa arvon säätäminen olisi edellyttänyt nettiyhteyttä.
 
Mikä logiikka Teslalla on laittaa toinen näyttö takapenkkiläisten jalkatilaan? Ei kuskille?

Teslalle ominaiseen tyyliin on otettu ihan hyvä idea ja sitten ryssitty se puolivillaisella toteutuksella. Näyttö on niin alhaalla, että sen tuijottaminen lienee pienillekin lapsille aika epämukavaa (varsinkin jos istuvat vielä turvaistuimessa/korokkeella) ja ei taida vieläkään pystyä hallinoimaan takanäytön mediaa edestä, joten melkoisia fagiiritemppuja saa harrastaa, että saa ajon aikana esim. vaihdettua ohjelmaa takapenkkiläisille.

Lapset voi katsoa piirrettyjä. Enemmän kai tuosta on hyötyä kuin kuskin edessä olevasta näytöstä olisi?

Varmaan pointtina oli se, että siinä kuskin edessä olisi näyttö johon saisi nopeusmittarit sun muuta dataa, kun ei varsinaista mittaristoakaan edelleenkään kulimalleissa ole. Toki onhan se nyt vaan paljon helpompaa, näppärämpää ja turvallisempaa kuskinkin katsella käytännössä vänkärien jalkojen suuntaan, kuin suoraan eteensä. :-)
 
Teslalle ominaiseen tyyliin on otettu ihan hyvä idea ja sitten ryssitty se puolivillaisella toteutuksella. Näyttö on niin alhaalla, että sen tuijottaminen lienee pienillekin lapsille aika epämukavaa (varsinkin jos istuvat vielä turvaistuimessa/korokkeella) ja ei taida vieläkään pystyä hallinoimaan takanäytön mediaa edestä, joten melkoisia fagiiritemppuja saa harrastaa, että saa ajon aikana esim. vaihdettua ohjelmaa takapenkkiläisille.
Voi hallinnoida ja mielestäni ollut alusta asti.
 
Oletko nähnyt miltä kännykän omistava 10-vuotias näyttää takapenkillä? :D

Olen, liian monta kertaa. Kännykkä/puhelin on huomattavasti lähempänä eikä päätä tarvitse vääntää epämukaviin asentoihin. Paras ratkaisu on tietysti selkänojiin sijoitetut pädit mutta tuo Teslan alhaalla keskellä oleva pieni ruutu ei oikein toimi, tämä siis omana arvauksena.
 
Eikös se Teslan näyttö sinne takapenkille tullut kun ei ollut takapenkkiläisillä mahdollisuutta säätää mitään. En itse ainakaan koe, että siitä olisi mediakäytössä mitään hyötyä. Enemmän hyötyä on vaikka niistä keskipenkin kännykkätelineistä joita esim. Scenicissä on. Tällöin se näyttö on edes jollain lailla säädettävissä sopivaan paikkaan.

Se missä Teslan näytöstä voi olla hyötyä on lataustauolla kun sillä näytön sijainnilla ei ole niin paljon väliä. Mutta tuon hyöty riippuu siitä kuinka helposti siihen saa takapenkkiläinen käynnykän kytkettyä (ja Insta ja lyhytvideot eivät näy järkevästi tällöin toki muutenkaan). En ole testannut miten yksinkertaisesti tuo onnistuu, kun käyttö tuntuu omaan laitteeseen nähden todella kömpelöltä. Mutta.ehkä se on primäärisesti tarkoitettu pikkulasten pipsa-possun tuojotteluun, mutta itse kokisin että lataustauolla jaloittelu olisi paljon järkevämpi operaatio.
 
Olen, liian monta kertaa. Kännykkä/puhelin on huomattavasti lähempänä eikä päätä tarvitse vääntää epämukaviin asentoihin. Paras ratkaisu on tietysti selkänojiin sijoitetut pädit mutta tuo Teslan alhaalla keskellä oleva pieni ruutu ei oikein toimi, tämä siis omana arvauksena.
Itse olen havainnut sen kännykän jossain polvien alapuolella ja useammin huomautellut asennosta sen takia, kun takapenkkiläinen on taittunut kaksinkerroin.
 
Joo, siis saivarteluahan tämä oli. Mutta noin lähtökohtaisesti kandee muistaa se varmuusvähennyksen idea, eli se tehdään sen takia, että tutka voi näyttää todellista suurempaa nopeutta. Puuttumiskynnys on se autoilijalle annettu porkkana, varmuusvähennys huomioi mittalaitteen (ja mittaajan) mittavirheen, joka voi olla tietysti sekä yli että alle.

Nopeusvalvonnan mittuas ilmeisen tarkkaa, en tiedä, mutta joku joskus selittänyt että jotkin laitteet säädety niin että näyttää ennemmin alakanttiin.
Mutta jos joku näyttää virhettä, niin se on sen kuljettajan nopeuden mittaus, ja jos joku on epätarkkaa, niin se on sen ajonopeuden nopeuden säätö. Jos varmuusvähenyksen meinaa ulosmitata niin käyttää sitten sen siihen oman virheen marginaaliin. Polttiksilla vakkarin vaihteluväli on aika iso, eikä ne sähkärinkään vakkari välttämättä niin tarkka että esim satkun "todellista" asetus arvolla pysyttäisiin aina alle satkun


Keskinopeus noin 40km/h, missä ei ole mitään ihmeellistä, että akku kestää.

Alla 50km/h keskinoepus PK seudun toimihenkilöduunareilla voi olla ihan normaali. Tarina ei tosin kertonut tarkemmin, joten tainnut se nopeus käyrä erota aika paljon ajosta missä ei mieti paljonko halpaa sähköa kuluu.

Mikä logiikka Teslalla on laittaa toinen näyttö takapenkkiläisten jalkatilaan? Ei kuskille?
Sen piti olla itseajava auto, niin mitä sitä rahaa tuhlata kuskin laitteisiin, nehän vain poikkeustilanteita varten.
Nuukailua on sen näytön pienuus.
 
Mutta jos joku näyttää virhettä, niin se on sen kuljettajan nopeuden mittaus, ja jos joku on epätarkkaa, niin se on sen ajonopeuden nopeuden säätö. Jos varmuusvähenyksen meinaa ulosmitata niin käyttää sitten sen siihen oman virheen marginaaliin. Polttiksilla vakkarin vaihteluväli on aika iso, eikä ne sähkärinkään vakkari välttämättä niin tarkka että esim satkun "todellista" asetus arvolla pysyttäisiin aina alle satku.
En kyllä muista että Teslassa olisi vakkarin ikinä ajanut lujempaa kuin asetus, tai no ehkä yhden kilometrin jonkin aikaa jos nopeus laskee.
 
Aika auto/automerkki -kohtaista. Omassa Kian ladattavassa antaa mennä parikin kilsaa yli ja vasta tässä kohtaa käyttää kovempaa regeneraatiota ettei nopeus nousee liikaa. Regeneroi ja hidastaa siis toki jos nopeus on suurempi kuin asetus, mutta suht miedosti ja lisää regeneraatiota vasta kun tuntuu ettei vauhti hidastu tuolla riittävästi. Eli ainakin sen pari kilsaa voi nopeutta olla liikaa kohtuullisen pitkäänkin.
 
Aika auto/automerkki -kohtaista. Omassa Kian ladattavassa antaa mennä parikin kilsaa yli ja vasta tässä kohtaa käyttää kovempaa regeneraatiota ettei nopeus nousee liikaa. Regeneroi ja hidastaa siis toki jos nopeus on suurempi kuin asetus, mutta suht miedosti ja lisää regeneraatiota vasta kun tuntuu ettei vauhti hidastu tuolla riittävästi. Eli ainakin sen pari kilsaa voi nopeutta olla liikaa kohtuullisen pitkäänkin.

Sähkiksen voisi kuvitella mittaavan nopeuden aika toistettavasti, siis virhe pysyy suht samana, renkaa kehän muutosten puitteissa, jos sen päälle sitten antaa heittää ylöspäin +2km/h niin sen varsinaisen kalibroinnin virheelle ei paljoa jää. No vaikka nyt uutisoitu nolla toleranssista niin en nyt odota että jos vetää alamäkeen 50 alueella silmukka kameratolppaan todellista 54km/h, niin tuleeko sieltä lappuja kotiin.
 
Tästäpä tulikin mieleen että nyt kun on ensimmäinen pitempi reissu i4:lla takana, niin saisi muutkin ottaa oppia Bemarilta kuinka vakkari toteutetaan. Ensinnäkin jo se, että asetuksissa saa asetettua halutun "ylinopeuden" tekee mulle nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksesta ensimmäistä kertaa käyttökelpoisen. Asetukseen vaan +10 niin satasen merkin kohdalla saa nopeudeksi 110. Ja alle 60 rajoituksille on oma asetus, jos ei halua koulujen kohdalla tai keskustassa lasketella ihan yhtä reipasta "ylinopeutta" kuin maanteillä ja moottoriteillä. Ja siitäkin tykkään, että auto ei vaihtele nopeuksia itsestään, jolloin ei ole ongelmia esim. väärästä karttadatasta jos merkejä ei näy pitkään aikaan, eikä muistakaan merkeistä joita se luulisi nopeusrajoituksiksi.

Mutta parannetavaakin on. Nopeuden saa päälle vasta tasan merkin kohdalla. Esim. jonkun taajaman jälkeen kun 50 vaihtuu 100, niin alkaa takana tulevat jo näyttämään siltä että tulee kontista läpi kun köröttelee 50 ihan siihen merkille asti eikä yhtään ennakoi. Samoin kun rajoitus laskee niin ei saa hidastumaan etukäteen vaan pitää odottaa merkin kohdalle, ja sitten se tekeekin omaan makuun monesti liian voimakkaan hidastuksen. Mutta ei kuitenkaan niin voimakkaan, että jos siinä on kamera heti merkin jälkeen, niin kameran kohdalla on vielä ylinopeutta ja saattaa räpsähtää. Nämä kun korjautuisi niin se olisi täydellinen, nyt vaan sellainen lähes täydellinen, mutta ensimmäinen tunnistussysteemi jota voi kuitenkin käyttää ilman että pitää korjata nopeus joka merkin kohdalla huomioimaan mittarivirheen.
Itsellä myös pidempi reissu i4:lla takana ja komppaan huomioita. Mutta kuten muut jo kommentoivatkin, niin ulkomailla tuo auton toiminta muuttuu. Näin myös nopeusrajoituksiin reagointi eli vaikka Ruotsissa auto hidastaa uuteen nopeuteen alkaen noin 100 metriä ennen kylttiä. Samoin kiihdytys alkaa noin 50 metriä ennen kylttiä. Vakkari siis käyttäytyy vastaavasti kuin mitä ihminen ajaisi. Kyselin näihin järjestelmiin liittyvistä puutteista maahantuojalta ja sieltä sai aika ympäripyöreän vastauksen, että Suomesta ei olisi riittävän hyvää karttadataa saatavilla, jotta järjestelmien luotettava toiminta voitaisiin taata. Kyselyni tosin liittyi enemmän liikennevalojen tunnistukseen ja reitin mukaan adaptoituvaan nopeuteen, mutta pätee ehkä tähänkin.

Uudemman, service pack 21, tekniikan autot taas osaavat osan näistä tempuista Suomessakin, mutta ilmeisesti niistäkin puuttuu jotain. Tuo fiksumpi nopeuteen reagointi kait kuitenkin toimii esimerkiksi iX:ssä tai iX1:ssä Suomessakin. Joku semmoisilla ajanut voi korjata, itse en ole niitä ajanut. i4 siis on SP 18 tekniikalla, se kun perustuu kolmos ja nelos sarjaan. Samasta syystä kännykkä toimii sen kanssa avaimena vain NFC:n avulla, siinä missä SP21 tuo mukanaan UWB tuen eli käytännössä kännykkää ei tarvitse ottaa taskusta. Toisaalta itse taas tykkään tuosta vanhemman mallin ohjaamosta, jossa ajotilat voi vaihtaa yhdellä fyysisen napin painalluksella ja vakkarin pitämää etäisyyttä voi säädellä ratista. Vain muutaman näytölle siirtyneen ominaisuuden mainitakseni.

Tänä kesänä pääsin myös testaamaan ekaa kertaa plug&chargea ja se on kyllä näppärä. Vihdoin laturilla riittää, että tökkää vaan piuhan kiinni ja kävelee pois. Ei mitään NFC korttien näyttämistä saati kännykkäsovellusten räpeltämistä. Tämmöinenhän se on ollut Tesloissa jo vuosia, kiva että vihdoin Bemarillakin. Itse asiassa vielä parempana, koska tässä voi valita maksutavan erikseen ja on standardi eli periaatteessa mikä vaan operaattori voi sitä tukea. Näin periaatteessa, käytännössä tuo toimii toistaiseksi vasta Ionityllä.

Vielä yksi kehu lopuksi vakkarin toiminnasta rankkasateella. Sattui kohdalle kunnon ukkosmyrsky, jossa satoi kovaa ja näkyvyys oli jopa aika huono. Adaptiivinen vakkari jatkoi toimintaansa kumminkin ihan normaalisti. Tokihan siinä on tutka apuna, joka ei varmaan sateesta piittaa mitään, mutta kiva kuitenkin. Se myös pitää automaattisesti pidempää turvaväliä huonolla kelillä, kun vaan semmoisen on valikosta täpännyt päälle. Se toiminto sentään toimii Suomessakin. Vakkari myös ymmärtää näköjään olla kiihdyttämättä, vaikka edellä menevä auto häviäisi hetkeksi mutkan tai mäen nyppylän taakse. Tämä tuli todettua vuoristotiellä, jossa tuo toimi hyvin. Oikeastaan aika ihmismäisesti, koska eihän sitä itsekään lähtisi kiihdyttämään vastaavassa tilanteessa. Olen kuitenkin ajanut autoilla, jossa vakkari reagoi tuommoisessa tilanteessa nimenomaan kiihdyttämällä ja taas hidastamalla, kun edellä oleva tuleekin taas esiin.
 
.... ja sieltä sai aika ympäripyöreän vastauksen, että Suomesta ei olisi riittävän hyvää karttadataa saatavilla, jotta järjestelmien luotettava toiminta voitaisiin taata. Kyselyni tosin liittyi enemmän liikennevalojen tunnistukseen ja reitin mukaan adaptoituvaan nopeuteen, mutta pätee ehkä tähänkin.....

Data on saatavilla, eli kuullostaa vähän siltä että hankkivat sen jostain jalostettuna ja ko palveluntarjoaja ei sitä Suomen osalta tarjoa.
 
Höpöhöpö paskaa bmw suomen maahantuoja selittää. Ominaisuudet saa koodattua autoon päälle ja toimivat suomessa aivan normaalisti.
Tämä kävi itselläkin mielessä, kun vastausta luin. Olisi kiinnostava tietää mikä on todellinen syy rajoituksen takana. Vai voiko olla, että data ei ollut saatavilla 2018, kun tyyppihyväksyntä on tehty ja sillä sitten mennään loppuun asti? Harmi kun omaan tuota ei saa koodaamallakaan, kun on iDrive 8.5, jossa on secure coding 2.0 käytössä. Ei ole kukaan sitä vielä murtanut.
 
Vielä yksi kehu lopuksi vakkarin toiminnasta rankkasateella. Sattui kohdalle kunnon ukkosmyrsky, jossa satoi kovaa ja näkyvyys oli jopa aika huono. Adaptiivinen vakkari jatkoi toimintaansa kumminkin ihan normaalisti. Tokihan siinä on tutka apuna, joka ei varmaan sateesta piittaa mitään, mutta kiva kuitenkin. Se myös pitää automaattisesti pidempää turvaväliä huonolla kelillä, kun vaan semmoisen on valikosta täpännyt päälle. Se toiminto sentään toimii Suomessakin. Vakkari myös ymmärtää näköjään olla kiihdyttämättä, vaikka edellä menevä auto häviäisi hetkeksi mutkan tai mäen nyppylän taakse. Tämä tuli todettua vuoristotiellä, jossa tuo toimi hyvin. Oikeastaan aika ihmismäisesti, koska eihän sitä itsekään lähtisi kiihdyttämään vastaavassa tilanteessa. Olen kuitenkin ajanut autoilla, jossa vakkari reagoi tuommoisessa tilanteessa nimenomaan kiihdyttämällä ja taas hidastamalla, kun edellä oleva tuleekin taas esiin.
Tämä kuulostaa hyvältä. Edellinen Mersu pääsi yllättämään kun päätti liikenneympyrässä pistää kaasua ja kiihdyttää 70 nopeuteen kun edellä ajava auto automatiikan mielestä poistui edestä vaikka ajoi samaa ympyrää. Onneksi se oli plugari eikä 100hp sähkömoottorilla kovin tykin suusta lähtenyt.

Pitääpä viritellä tuo Pug&Charge toimintaan, nyt lataillut vain Rechargella kun auton mukana tuli vuoden soppari. Taisi siitä joku Ionityn tarjous myös vuodeksi tulla, pitää kokeilla.
 
Edellinen Mersu pääsi yllättämään kun päätti liikenneympyrässä pistää kaasua ja kiihdyttää 70 nopeuteen kun edellä ajava auto automatiikan mielestä poistui edestä vaikka ajoi samaa ympyrää.
Onkohan liikenneympyrä lainkaan sellainen ympäristö, jossa vakionopeudensäädintä tulisi käyttää?
 
Onkohan liikenneympyrä lainkaan sellainen ympäristö, jossa vakionopeudensäädintä tulisi käyttää?
No tuon Mersun tapauksessa näköjään ei. Sehän osasi kyllä pysähtyä jonoon ja lähteä itsekseen liikkeelle jonon mukana, että sitä ei varsinaisesti tarvitse napsutella päälle ja pois päältä, paitsi sitten liikenneympyrässä ei etäisyyden pitäminen onnistunutkaan.
 
paitsi sitten liikenneympyrässä ei etäisyyden pitäminen onnistunutkaan.
Liekkö tuo nyt ihme. Ei ne auton tutkat sentään mitään kalansilmiä ole.

Vakkari myös ymmärtää näköjään olla kiihdyttämättä, vaikka edellä menevä auto häviäisi hetkeksi mutkan tai mäen nyppylän taakse.
Miten se voi tietää tuon ja mikä asia ohjaa sitä että ei kiihdytä ?
 
Miten se voi tietää tuon ja mikä asia ohjaa sitä että ei kiihdytä ?
Mahdoton sanoa näkemättä koodia tai edes dokumentaatiota, mutta sen tiedän, että se käyttää tutkan lisäksi kameroita. Paras arvaukseni on, että kameralla tunnistetaan, että auto "vajoaa" mäen alle tai lipuu mutkaan ja sitten on joku parin sekunnin viive, jonka aikana ei muuteta nopeutta. Jos autoa ei tämän ajan jälkeen tule näkyviin, niin kiihdytetään. Mutta ikinä ei kylläkään ole käynyt niin, että kiihdyttäisi, jos edessä on joku. Olkoonkin mutkan takana. Liikenneympyrässä tai muissa monimutkaisissa liikennetilanteissa en vakkaria käytä, niin niissä tilanteissa en osaa kommentoida käytöstä.

Esimerkiksi kehän ruuhkassa auto ei myöskään jarruta, jos joku kiilaa puskuria hipoen eteen vain siirtyäkseen vielä toiselle kaistalle. Eli siis niin, että itse ajan keskikaistaa ja joku kiilaa ohituskaistalta rampille. Auto vaan jatkaa samaa nopeutta, vaikka turvaväli on metrejä. Tuossakin tilanteessa taidetaan tulkata kamerasta, että edellä menevä liikkuu koko ajan sivusuunnassa, joten kohta se on pois edestä ja turha hidastaa. Näin ajaisin itsekin. Tavallisiin kiilaajiin tuo taas tekee niin, että kasvattaa turvavälin takaisin rauhallisesti. Ei siis jarruta kovaa. Vasta jos kiilaaja alkaa tässä tilanteessa hidastaa eli autoa aletaan saavuttaa, tekee järjestelmä aika kovan hidastuksen, koska turvaväli on jo pieni. Eli melko paljon älyä tuossa on, vaikka onkin vain adaptiivinen vakkari ohjausavustimella. Ei siis mikään FSD.

Koeajolla testailin eri merkkejä*, ja hyvin toimiva ajoavustin oli yksi syy valita i4. Kapasitiivinen ratti oli myös pakollinen varuste eli siis ohjausavustimelle riittää, että edes yhdellä sormella pitää ratista. Myöskin se, ettei järjestelmää tarvitse kytkeä aina päälle kaistanvaihdon jälkeen on ihan ehdotonta. Kuten myös se, että auto ei pimputa about mistään turhasta.

*) Ainakin Tesla, Polestar ja Volkkari oli testissä
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, kyllähän autossa on anturia joka suuntaan, ja i4 näyttää "assisted view" näkymässä myös viereisillä kaistoilla olevat ajoneuvot ja erottelee näköjään kuorma-autot ja moottoripyörätkin. Sitä en sitten tiedä tekeekö se sillä tiedolla muuta kuin laittaa eri kuvakkeen näyttöön.

Mäen nyppylästä ja muutenkin, kyllähän auton pitäisi tietää että kun on lukkiuduttu siihen edellä menevään ajoneuvoon, niin ei se siitä mystisesti katoa. Sen pitäisi nähdä että se joko kiihdyttää tutkan ulottumattomiin, vaihtaa kaistaa, kääntyy sivutielle jne. Mutta jos auto vaan katoaa tutkasignaalista, niin ehkä silloin on hyvä pitää pieni tuumaustauko ja katsoa olisiko se vaan joku härö ja ilmestyykö se siihen takaisin, ennen kuin aletaan kiihdyttelemään.

i4 kapasitiivista rattiakin tuli testattua enemmän. Joskus yksi sormi ei riitä vaan tarvitaan kaksi. Mutta se näyttää riittävän että taputtelee/rummuttaa ratin kehää leppoisasti musiikin tahtiin eikä siitä tarvitse edes pitää kiinni. :geek:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 533
Viestejä
4 888 831
Jäsenet
78 836
Uusin jäsen
thuuber

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom