Yleistä keskustelua sähköautoista

Polestar 3 oli näköjään mennyt Englannissa yli 900km lataamatta.

Hieno suoritus, mutta käytännön elämää silmällä pitäen vähän epärealistinen, koska matkaan käytettiin aikaa lähes 23h, eli hissukseen on menty.
 
Volvo luki vielä pari kuukautta sitten kaikki numerot nopeusrajoituksina ja tämä Elroq ei edes lue liikennemerkkejä jostain syystä. Ja koska GPS-häirintää esiintyy liian usein( kertakin on liikaa), lukee se nopeusrajoituksia ties mistä korvesta.

Yhä edelleen siis on suurilla merkeillä petrattavaa.
Pari vuotta ollut i4 ja en muista että olisi kertaakaan bongannut nopeusrajoitusta väärin. Muutaman kerran toki kun on alkanut tietyörajoitus missä ei ole ollut merkkiä kun työmaa on ohi niin luullut alhaisen rajoituksen jatkuvan.
 
Tyypillinen kaupungin keskinopeus eli kauppakassikäytössä tuollainen riittää todella pitkäksi aikaa lataamatta.
Joo, totta, jos ennätys on ajettu kaupungissa. Toisaalta taitaa kaupunkiajossa range olla toissijainen ominaisuus, se kun lienee kaikille sähkäreille vähintään riittävä. Tai no ainakin kesällä ;)
 
Joo, totta, jos ennätys on ajettu kaupungissa. Toisaalta taitaa kaupunkiajossa range olla toissijainen ominaisuus, se kun lienee kaikille sähkäreille vähintään riittävä. Tai no ainakin kesällä ;)
Just kun hiljattain vaihdettiin pikkuakkuisesta Miistä tuohon isoakkuiseen ID.4:een, niin kyllähän se tuo omanlaista helppoutta tekemiseen ihan kesälläkin. Meillä tosin ajomatkat ovat sen verran vaihtelevia, että sekin vaikuttaa kokemukseen. Talvella miitä joutui lataamaan joka toinen päivä eli tuleva talvi tulee olemaan paljon helpompi hanskata kahden sähköauton kanssa.
 
En valitettavasti muista missä se siellä valikoissa oli, kuitenkin hyvin korealaisen logiikan mukaisessa paikassa eli ihan missä sattuu :D Liikennemerkkien tunnistamisen nurkilta turvatoiminnoista lähtisin ekana etsimään.

e: Tässä näkyy jossain hynyssä (ei Ioniq 5) offset asetuksen olemassa olo ISLA:n alla:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Valitettavasti ei kyllä kia ev3 ole samanlainen. Ei löydy offsettiä vaan loistaa poissaolollaan tuon valikon alla. Jossain kiassa tuo selvästi on mutta ei tämän vuoden ev3:ssä. Tai sitten on tosi näppärästi piilotettu johonkin. Jos joku tietää mihin niin saa kertoa

 
Keskinopeus noin 40km/h, missä ei ole mitään ihmeellistä, että akku kestää.
No tuo on vähän kuin leuvottu tuohon testiin jos parametrinä on kuinka pitkälle voi ajaa yhdellä akullisella. Ei siinä lujaa kannata ajaa. Joku toinen testi sitten mittaisi jotain muuta. Auto teki maailmanennätyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Toki voi mikä tahansa auto koittaa samaa....

Aika paljon maastosta ja säästä kiinni myös.

Maailmanennätys juuri tuolla ajettuna. Eipä juuri muuta.
 
No tuo on vähän kuin leuvottu tuohon testiin jos parametrinä on kuinka pitkälle voi ajaa yhdellä akullisella. Ei siinä lujaa kannata ajaa. Joku toinen testi sitten mittaisi jotain muuta. Auto teki maailmanennätyksen.
Tarkennuksena, että teki SUV-ennätyksen @Vepasto . Polestar 3 2WD LR on parhaasta päästä autoja siihen hommaan. Myös DS 8 FWD ja EQS SUV 450+ voisivat sopia hommaan, vaikka Mersu onkin hieman turhan raskas hitaasti ajettavaan range-ennätykseen.

Matalammilla autoilla ollaan eri tuhatluvulla:

Tuostakin voisi ehkä parantaa, jos yhtä hyvissä olosuhteissa ajettaisiin EQS 450+:lla, jossa on 6 kWh enemmän, eikä niin paljon enemmän massaa.


Edit. Massaa on 110 kg enemmän, joten 1 205 km matkalla sen liikuttamiseen menee noin 3-4 kWh, eli Mersun akkuun jäisi vielä 2-3 kWh, millä ennätys voisi parantua 20-30 km, jos autot massan vaikutusta lukuunottamatta olisivat yhtä taloudellisia.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ominaisuus kyllä tuo että voi säätää offsettia. Hieman ärsyttää kialla kun ajaa vakkarilla sen mitä nopeusrajoitus näyttää kylttien seurannalla kun se on joku 3-4kmh alle oikean rajoituksen. Porukka on heti tulossa peräkontista sisään kun on niin helvetinmoinen kiire. Ihan sillä olisi kiva tuollainen offset ominaisuus
Siellä auton tietokoneissahan on määritelty tuo alkuperäinen virhe, eli periaatteessa riittäisi kun asettaisi sen virheen sinne tietokoneeseen nollaksi.

Joskus kiinanskannerilla kun autoani tutkiskelin, niin löysin asetuksista että virheeksi oli asetettu 4km/h, joknka orkkikokoisella renkaalla pystyi helposti toteamaan myös käytännössä. En tiedä olisiko sen voinut säätää, piraattisoftalla pystyi vain tarkastelemaan arvoja, mikä tahansa arvon säätäminen olisi edellyttänyt nettiyhteyttä.
 
Mikä logiikka Teslalla on laittaa toinen näyttö takapenkkiläisten jalkatilaan? Ei kuskille?

Teslalle ominaiseen tyyliin on otettu ihan hyvä idea ja sitten ryssitty se puolivillaisella toteutuksella. Näyttö on niin alhaalla, että sen tuijottaminen lienee pienillekin lapsille aika epämukavaa (varsinkin jos istuvat vielä turvaistuimessa/korokkeella) ja ei taida vieläkään pystyä hallinoimaan takanäytön mediaa edestä, joten melkoisia fagiiritemppuja saa harrastaa, että saa ajon aikana esim. vaihdettua ohjelmaa takapenkkiläisille.

Lapset voi katsoa piirrettyjä. Enemmän kai tuosta on hyötyä kuin kuskin edessä olevasta näytöstä olisi?

Varmaan pointtina oli se, että siinä kuskin edessä olisi näyttö johon saisi nopeusmittarit sun muuta dataa, kun ei varsinaista mittaristoakaan edelleenkään kulimalleissa ole. Toki onhan se nyt vaan paljon helpompaa, näppärämpää ja turvallisempaa kuskinkin katsella käytännössä vänkärien jalkojen suuntaan, kuin suoraan eteensä. :-)
 
Teslalle ominaiseen tyyliin on otettu ihan hyvä idea ja sitten ryssitty se puolivillaisella toteutuksella. Näyttö on niin alhaalla, että sen tuijottaminen lienee pienillekin lapsille aika epämukavaa (varsinkin jos istuvat vielä turvaistuimessa/korokkeella) ja ei taida vieläkään pystyä hallinoimaan takanäytön mediaa edestä, joten melkoisia fagiiritemppuja saa harrastaa, että saa ajon aikana esim. vaihdettua ohjelmaa takapenkkiläisille.
Voi hallinnoida ja mielestäni ollut alusta asti.
 
Oletko nähnyt miltä kännykän omistava 10-vuotias näyttää takapenkillä? :D

Olen, liian monta kertaa. Kännykkä/puhelin on huomattavasti lähempänä eikä päätä tarvitse vääntää epämukaviin asentoihin. Paras ratkaisu on tietysti selkänojiin sijoitetut pädit mutta tuo Teslan alhaalla keskellä oleva pieni ruutu ei oikein toimi, tämä siis omana arvauksena.
 
Eikös se Teslan näyttö sinne takapenkille tullut kun ei ollut takapenkkiläisillä mahdollisuutta säätää mitään. En itse ainakaan koe, että siitä olisi mediakäytössä mitään hyötyä. Enemmän hyötyä on vaikka niistä keskipenkin kännykkätelineistä joita esim. Scenicissä on. Tällöin se näyttö on edes jollain lailla säädettävissä sopivaan paikkaan.

Se missä Teslan näytöstä voi olla hyötyä on lataustauolla kun sillä näytön sijainnilla ei ole niin paljon väliä. Mutta tuon hyöty riippuu siitä kuinka helposti siihen saa takapenkkiläinen käynnykän kytkettyä (ja Insta ja lyhytvideot eivät näy järkevästi tällöin toki muutenkaan). En ole testannut miten yksinkertaisesti tuo onnistuu, kun käyttö tuntuu omaan laitteeseen nähden todella kömpelöltä. Mutta.ehkä se on primäärisesti tarkoitettu pikkulasten pipsa-possun tuojotteluun, mutta itse kokisin että lataustauolla jaloittelu olisi paljon järkevämpi operaatio.
 
Olen, liian monta kertaa. Kännykkä/puhelin on huomattavasti lähempänä eikä päätä tarvitse vääntää epämukaviin asentoihin. Paras ratkaisu on tietysti selkänojiin sijoitetut pädit mutta tuo Teslan alhaalla keskellä oleva pieni ruutu ei oikein toimi, tämä siis omana arvauksena.
Itse olen havainnut sen kännykän jossain polvien alapuolella ja useammin huomautellut asennosta sen takia, kun takapenkkiläinen on taittunut kaksinkerroin.
 
Joo, siis saivarteluahan tämä oli. Mutta noin lähtökohtaisesti kandee muistaa se varmuusvähennyksen idea, eli se tehdään sen takia, että tutka voi näyttää todellista suurempaa nopeutta. Puuttumiskynnys on se autoilijalle annettu porkkana, varmuusvähennys huomioi mittalaitteen (ja mittaajan) mittavirheen, joka voi olla tietysti sekä yli että alle.

Nopeusvalvonnan mittuas ilmeisen tarkkaa, en tiedä, mutta joku joskus selittänyt että jotkin laitteet säädety niin että näyttää ennemmin alakanttiin.
Mutta jos joku näyttää virhettä, niin se on sen kuljettajan nopeuden mittaus, ja jos joku on epätarkkaa, niin se on sen ajonopeuden nopeuden säätö. Jos varmuusvähenyksen meinaa ulosmitata niin käyttää sitten sen siihen oman virheen marginaaliin. Polttiksilla vakkarin vaihteluväli on aika iso, eikä ne sähkärinkään vakkari välttämättä niin tarkka että esim satkun "todellista" asetus arvolla pysyttäisiin aina alle satkun


Keskinopeus noin 40km/h, missä ei ole mitään ihmeellistä, että akku kestää.

Alla 50km/h keskinoepus PK seudun toimihenkilöduunareilla voi olla ihan normaali. Tarina ei tosin kertonut tarkemmin, joten tainnut se nopeus käyrä erota aika paljon ajosta missä ei mieti paljonko halpaa sähköa kuluu.

Mikä logiikka Teslalla on laittaa toinen näyttö takapenkkiläisten jalkatilaan? Ei kuskille?
Sen piti olla itseajava auto, niin mitä sitä rahaa tuhlata kuskin laitteisiin, nehän vain poikkeustilanteita varten.
Nuukailua on sen näytön pienuus.
 
Mutta jos joku näyttää virhettä, niin se on sen kuljettajan nopeuden mittaus, ja jos joku on epätarkkaa, niin se on sen ajonopeuden nopeuden säätö. Jos varmuusvähenyksen meinaa ulosmitata niin käyttää sitten sen siihen oman virheen marginaaliin. Polttiksilla vakkarin vaihteluväli on aika iso, eikä ne sähkärinkään vakkari välttämättä niin tarkka että esim satkun "todellista" asetus arvolla pysyttäisiin aina alle satku.
En kyllä muista että Teslassa olisi vakkarin ikinä ajanut lujempaa kuin asetus, tai no ehkä yhden kilometrin jonkin aikaa jos nopeus laskee.
 
Aika auto/automerkki -kohtaista. Omassa Kian ladattavassa antaa mennä parikin kilsaa yli ja vasta tässä kohtaa käyttää kovempaa regeneraatiota ettei nopeus nousee liikaa. Regeneroi ja hidastaa siis toki jos nopeus on suurempi kuin asetus, mutta suht miedosti ja lisää regeneraatiota vasta kun tuntuu ettei vauhti hidastu tuolla riittävästi. Eli ainakin sen pari kilsaa voi nopeutta olla liikaa kohtuullisen pitkäänkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 456
Viestejä
4 889 323
Jäsenet
78 807
Uusin jäsen
Paukkulaakeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom