Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan kuin tämäkin rengaskeskustelu oltais käyty noin 47 kertaa aikaisemminkin...

Mistäköhän löytyisi helppo paikka skannailla autojen painopistejakaumia? Tiedostan että sähkiksissä painopiste on enemmän takana kuin polttiksissa kiitos painavan akun keskellä mutta olisi kiva vertailla lukuja, nimenomaan sähkiksistä.
 
Joko noihin saa ohjelmoitua täydet tehot?

Keski-Euroopassa tietääkseni ainakin yksi pulju tarjoaa Enyaqin 80X -versioon päivitystä. Edellyttää omalla läppärillä heidän softalla tehtyä moottorien ohjainlaitteen skannausta, jonka jälkeen valmistavat kloonatun ja muokatun ohjainlaitteen, joka pitää fyysisesti asentaa paikalleen. Asennus oli aika simppeli muutaman minuutin homma, mutta eivät ole ihan varmoja, miten tulee käyttäytymään tulevaisuuden OTA-päivitysten kanssa. Suosittelivat OTA-päivityksen ajaksi moduulin vaihtamista alkuperäiseen, ohjainlaitteen skannausta ettei siellä ole tapahtunut muutoksia päivityksessä ja sitten muokattu ohjainlaite takaisin. Eli edellyttää hitusen harrastuneisuutta. 85X:ssä olevaa uudempaa ohjainlaitetta eivät olleet saaneet vielä cräkättyä. Vanhemmassa ohjainlaitteessa oli ilmeisesti ollut jokin takaportti / muu aukko. Seuraan tilannetta ja on harkinnassa. ;)

Sama juttu oli mm. 2021 - 2024 VW ID4 / ID5 148-174 hp takamoottorien kanssa, ne saa softalla 204hp/310nm ja Audin Q4 e-tron 45 sama kuin tuossa Enyaqin 80X:ssä. Sielläkin lymyää oikeasti 300 heppanen voimansiirto.

Ja Taycanissa muistaakseni 400 hp:stä saa 670 heppasia ja Performance Battery Plus malleista (PB+) 517 -> 940 hp / 990 Nm.

Ja noi ei ollut mitkään siis mitään virityksiä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan kloonatulla ja muokatulla ohjaimella vastaamaan tehtaan identtistä puukottamatonta versiota.
 
Fordin uusi ev-alusta ja valmistusprosessi kuulostaa ihan samalta kun teslan cybercab valmistuslinjasto. Rakennetaan palasissa rinnakkain ja lopussa laitetaan yhteen. Structural battery myös mainittu. 2027 tuotannossa.

1754925167153.png

 
Ihan kuin tämäkin rengaskeskustelu oltais käyty noin 47 kertaa aikaisemminkin...

Mistäköhän löytyisi helppo paikka skannailla autojen painopistejakaumia? Tiedostan että sähkiksissä painopiste on enemmän takana kuin polttiksissa kiitos painavan akun keskellä mutta olisi kiva vertailla lukuja, nimenomaan sähkiksistä.

Raskaan liikenteen valvontapiste? Toki vaatii hyvät suhteet viranomaisiin, mutta heiltähän ne vaa'at löytyy.

Toinen vaihtoehto on ostaa oma vaaka. Muutama satanen riittää.



Edit: Vai tarkoitetaanko tässä nyt "skannaamisella" jonkun muun tekemän excelin silmäilyä eikä aktuaalista mittausten tekemistä? Yksi sivu löytyi, ei kyllä ole kuin kymmenkunta ajoneuvoa.

 
Viimeksi muokattu:
Ihan kuin tämäkin rengaskeskustelu oltais käyty noin 47 kertaa aikaisemminkin...

Mistäköhän löytyisi helppo paikka skannailla autojen painopistejakaumia? Tiedostan että sähkiksissä painopiste on enemmän takana kuin polttiksissa kiitos painavan akun keskellä mutta olisi kiva vertailla lukuja, nimenomaan sähkiksistä.
Tekniikan Maailma ainakin punnitsee autot laajempien koeajojen yhteydessä, ja painojakauma näkyy siellä testin lopussa olevalla datasivulla.
Näiden kahlaamisen vaan joutuu tekemään yksittäisiä testejä lukemalla ja tarvii olla tilaaja tai omata sopivat tunnukset digipalveluun.

Esim. Skoda Elroq 85 nelivetona näyttää olevan hieman takapainoinen.

1000000129.jpg
 
Mikä täyssähkö meikäläiselle. Hieman ehkä ajoissa liikkeellä, mutta tykkään tutkia kunnolla ja hartaasti ennen kun päätöstä teen ja kyllähän nuo seuraavan vuoden julkaisut on jo varmaan aika pitkälti tiedossa. Itsellä vapaa autoetu ja auton vaihto ajankohtainen kahden vuoden päästä, eli tässä nyt kerkiää tulla jos mitä vielä ulos ennen kun päätöstä pitää viimeistään tuossa 1.5 vuoden päästä alkaa tekemään.
Firman politiikassa on rajoitukset höllentyneet ja rajat kasvaneet. Merkillä ei väliä, kunhan huolto löytyy ja hintaraja 80k€
Itsellä taas tarpeena vähintään farkku (tällä hetkellä Rav4 PHEV -24) koirien takia ja tilaa takanakin riittävästi, koska kaksi aikuista ja kolme lasta.
 
Mikä täyssähkö meikäläiselle. Hieman ehkä ajoissa liikkeellä, mutta tykkään tutkia kunnolla ja hartaasti ennen kun päätöstä teen ja kyllähän nuo seuraavan vuoden julkaisut on jo varmaan aika pitkälti tiedossa. Itsellä vapaa autoetu ja auton vaihto ajankohtainen kahden vuoden päästä, eli tässä nyt kerkiää tulla jos mitä vielä ulos ennen kun päätöstä pitää viimeistään tuossa 1.5 vuoden päästä alkaa tekemään.
Firman politiikassa on rajoitukset höllentyneet ja rajat kasvaneet. Merkillä ei väliä, kunhan huolto löytyy ja hintaraja 80k€
Itsellä taas tarpeena vähintään farkku (tällä hetkellä Rav4 PHEV -24) koirien takia ja tilaa takanakin riittävästi, koska kaksi aikuista ja kolme lasta.
ID Buzziltahan tuo tarve kuulostaa.
 
Perus id buzz on vähän plääh mutta tää GTX on ainakin kuvissa ja videoissa sisältä kivemman näköinen, hiukan kuin vertais volkkarin transportteria, caravellea ja multivania keskenään. Jälkimmäinen oli ns. henkilöauto-sisustalla muihin verrattuna.

 
Volkkarikonserni jyrää yllättävän vahvasti saksassa. Siis yllättävän. Mikähän ID7:aan on oiken mennyt ? Lähtenyt ihan laukalle.

1754977623283.png


Ehkä ID.7:n kohdalla on siirtymää Tesloista? Jos tykkää sedan-korista. Ja Volkswagen siksi, että on saksalaisesta autosta kyse.
 
Jostain luin tässä joku aika sitten että jonku saksalainen kaveri kerto (joo hyvä lähde :D ) että tuota ID7 lapataan Saksassa jollain hirveillä työautodiileillä ihmisille myyntiin.
 
Onhan tuo ID.7 malli kyllä houkutteleva ihan miten päin vain katsoo. Tilava, tyylikäs, tarvittaessa sopivasti tehoakin ja tottakai farkku joka on ainoa OIKEA AUTOTYYPPI (setämies hehheh).
Nojoo. Kyllähän tuo 400V-arkkitehtuuri tuntuu vähän vanhalta näinä 800V päivinä, mutta eipä näissä eurokilpailijoissa muissa taida olla vähän kalliimmissakaan 800V-ratkaisua.

Yleinen laatutaso on parantunut, mutta kyllä se aika huokealta vaikuttaa... ja onhan tuo ratti aivan hirveä edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama klassikon osalta ei vaan levy vaihdu - Teslan pyyhkimet ja haamut sekä VW:n ratin kosketusnäppäimet. Siihen bonuksena esilämmityksestä spekutus ja nyt uutena 400v -tekin vanhanaikaisuus :D

Tuo ID.7 (86kWh GTX) tuntuu latailevan helposti aika laajasti millä lähtöprosentilla vain 140-200kW ja vähintään 2/3 julkisista latauskerroista infra ja kuormantasaus rajoittaa niin jotenkin vaikea nähdä isompaaa ongelmaa 400v vs. 800v. Tällä hetkellä kaksi juttua tökkii johon vähän vaikea tottua edellisestä sähkiksestä, mutta pärjäilee ihan ok: kojelautaan laiskasti keskelle lätkäisty iso näyttö sekä regen-liipaisimien puuttuminen. Muutamassa viikossa ratin kosketusnäppäimiin tottui vaikka olinkin oikeasti niitä vaihtamassa jo manu-nappeihin, kun tähän löytyy suora yksinkertainen yliheitto VW:n polttispuolen ratin nappisetistä/kehyksestä. Vielä vähän kahden vaiheilla pitäisikö harrastamisen vuoksi jumppailla noita, mutta aloitin nyt ensin hifi-puolen upgradesta ja äänieristyksestä.

Kohta 10tkm täynnä ja jos vertaan edelliseen sähkiksiin millä tuli vedettyä yhteensä reilu 150tkm suurimmalta osin pitkää matkaa pk-seudulta pohjois-pohjanmaalle niin ensimmäistä kertaa auto ei määrää eikä rajoita taukojen pitämistä. Käytännössä voi pysähtyä millä vaan prosenteilla tauolle ja tämän aikana akkuun tulee liikaakin kWh:a mitä tarvitsisi. Ennen kuin oli pakko säätää laturille max 10% SOC:lla ja laskea kuinka kauan vielä pitäisi odottaa, että riittää akku perille, nyt ongelmana on se, että auto oikeastaan lataa liikaa jolloin kotipihassa onkin turhaan akussa esim 20%+ kun vähempikin riittäisi perille mistä saa halvalla taas akun täyteen.

Tähän asti kakkosautona oleva A6 C7.5 Allroad hyvillä kamoilla on ajoltaan ja laatufiilikseltään hieman toista kun ykkössähkiksien tietty halpuutusmeno vaikka merkkikin ollut sama. Nyt ID.7:n kanssa ei enää samaa fiilistä tule vaan jopa ilma-alustalla samoilla 20"lla oleva kutonen tuntuu karummalle, ehkä jopa pienemmälle ja vähemmän tankille kuin DCC:lla oleva seiska.
 
Nojoo. Kyllähän tuo 400V arkkitehtuuri alkaa tökkimään vastaan tuon hintaluokan autossa (Auto kuitenkin julkaistiin 2024) ja onhan tuo ratti ihan hirveä edelleen.

Yleinen laatutaso on parantunut, mutta yleisfliisi on aika huokea.
Ottamatta kantaa ID7:n latausnopeuteen, niin kesälomilla tuli omaan 800V autoon sellainen ~8000km maantieajoa ja onhan toi virranottokyky ihan silkkaa ylivoimaa silloin kun on moottoritietä alla ja kulutukset huitelevat lähempänä 30kW/100km. Auto imee reippaassa vartissa lähes tyhjästä +80% ja taas mennään. Yhtä ylivoimainen on Ionityn konsepti euroopassa. Latausasemat suoraan motareiden vieressä molemmin puolin tietä - yleensä huoltiksen pihoissa - ja vaikka se appi on aivan sysipaska ja kadottelee yhteyden pömpeliin tämän tästä, niin ne itse laturit ovat suorastaan jumalaisia eikä paska appiskaan haittaa kun homman saa laitettua seis siitä tolpasta.
Teslan 400V oli hyvä, jos superit kohdillaan reitin varrella, mutta kun päivämatkaa alkaa tulemaan 1000km ja keskinopeudet pyörimään 120-150 välillä, niin siinä on iso ero ottaako auto sen reippaasti yli 200kWh vain alle 50% akkuun vai onko se keskilatausnopeus 200 kun ladataan akkuun aina kerrallaan +80% virtaa, jottei tarvitse kökkiä laturilla tunnin välein syömässä perheen kanssa pullaa.
 
Muutama klassikon osalta ei vaan levy vaihdu - Teslan pyyhkimet ja haamut sekä VW:n ratin kosketusnäppäimet. Siihen bonuksena esilämmityksestä spekutus ja nyt uutena 400v -tekin vanhanaikaisuus :D

Tuo ID.7 (86kWh GTX) tuntuu latailevan helposti aika laajasti millä lähtöprosentilla vain 140-200kW ja vähintään 2/3 julkisista latauskerroista infra ja kuormantasaus rajoittaa niin jotenkin vaikea nähdä isompaaa ongelmaa 400v vs. 800v. Tällä hetkellä kaksi juttua tökkii johon vähän vaikea tottua edellisestä sähkiksestä, mutta pärjäilee ihan ok: kojelautaan laiskasti keskelle lätkäisty iso näyttö sekä regen-liipaisimien puuttuminen. Muutamassa viikossa ratin kosketusnäppäimiin tottui vaikka olinkin oikeasti niitä vaihtamassa jo manu-nappeihin, kun tähän löytyy suora yksinkertainen yliheitto VW:n polttispuolen ratin nappisetistä/kehyksestä. Vielä vähän kahden vaiheilla pitäisikö harrastamisen vuoksi jumppailla noita, mutta aloitin nyt ensin hifi-puolen upgradesta ja äänieristyksestä.

Kohta 10tkm täynnä ja jos vertaan edelliseen sähkiksiin millä tuli vedettyä yhteensä reilu 150tkm suurimmalta osin pitkää matkaa pk-seudulta pohjois-pohjanmaalle niin ensimmäistä kertaa auto ei määrää eikä rajoita taukojen pitämistä. Käytännössä voi pysähtyä millä vaan prosenteilla tauolle ja tämän aikana akkuun tulee liikaakin kWh:a mitä tarvitsisi. Ennen kuin oli pakko säätää laturille max 10% SOC:lla ja laskea kuinka kauan vielä pitäisi odottaa, että riittää akku perille, nyt ongelmana on se, että auto oikeastaan lataa liikaa jolloin kotipihassa onkin turhaan akussa esim 20%+ kun vähempikin riittäisi perille mistä saa halvalla taas akun täyteen.

Tähän asti kakkosautona oleva A6 C7.5 Allroad hyvillä kamoilla on ajoltaan ja laatufiilikseltään hieman toista kun ykkössähkiksien tietty halpuutusmeno vaikka merkkikin ollut sama. Nyt ID.7:n kanssa ei enää samaa fiilistä tule vaan jopa ilma-alustalla samoilla 20"lla oleva kutonen tuntuu karummalle, ehkä jopa pienemmälle ja vähemmän tankille kuin DCC:lla oleva seiska.
Kyllähän noihin kosketusnäppäimiin tottuu, mutta on se silti yhtä perkelettä näpytellä vakkarin nopeutta hallitusti johonkin suuntaan. Vakkariajoa jo tuhansia kilsoja takana ja silti tulee huteja jatkuvasti sen suhteen mennäänkö 10 vai 1 km/h pätkissä. Välillä alkaa vaihtaa etäisyyttä. Mites Id.7:n kajarit? Ainakin id.4:ssa paremmatkin ovat lähinnä yksi vitsi. 90-luvun tietokonepurkit lähinnä tulee mieleen. Toki voihan tuossa olla jotain rikkikin, Miin kanssa meni kaikki neljä ovikajaria vaihtoon takuuna. Latauspuolen osalta 400 V pärjää, mutta onhan tuo tunkkainen 800 V tottuneelle.
 
Kyllähän noihin kosketusnäppäimiin tottuu, mutta on se silti yhtä perkelettä näpytellä vakkarin nopeutta hallitusti johonkin suuntaan. Vakkariajoa jo tuhansia kilsoja takana ja silti tulee huteja jatkuvasti sen suhteen mennäänkö 10 vai 1 km/h pätkissä. Välillä alkaa vaihtaa etäisyyttä. Mites Id.7:n kajarit? Ainakin id.4:ssa paremmatkin ovat lähinnä yksi vitsi. 90-luvun tietokonepurkit lähinnä tulee mieleen. Toki voihan tuossa olla jotain rikkikin, Miin kanssa meni kaikki neljä ovikajaria vaihtoon takuuna. Latauspuolen osalta 400 V pärjää, mutta onhan tuo tunkkainen 800 V tottuneelle.

Edellisessä mebissä oli niin kätevä erillinen vakkarin viiksi ja siinä kun oli stepit taas hölmöt 10kmh niin opin jo 80%sti pelaamaan pelkällä set/cancel/kaasu -kuviolla vakkarissa. En oikein edes yritä kliksutella 1/10kmh eroja napeilla :D

Tuossa GTX:ssa tuli H/K, joka on ihan ok ja selkeästi parempi kuin edellisen Audi Sound System, mutta alapää yllättävän köykänen ja vaikeasti säädettävä kun equn stepit on aika isoja. Uudella subilla muuttui jo kyllä ihan ok, mutta vaatisi vieläkin vähän parempaa dsp-pyörittelyä. Varmasti olisin jo hyväksitodetun Matchin DSP-vahvarin hommannut, mutta hitto kun tuossa taitaa olla MOST-kuitukuviot vs. heittäisi sopivalla johtosarjalla uuden vahvarin tilalle. Tuo vakiosetti on ehkä vähän pikkasen skarpimpi kuin kakkosbiilin keskinkertainen Bose, joka on vähän epämääräisempi ja tunkkaisempi.

Ja vielä jatkona 400v vs. 800v. Normiarjessa sekä matkoissa todennäköisyydet nykypäivänä on kohtalaisen kevyet, että aidosti selkeää eroa tulisi matkantekoon huomioiden miten muuten tulee stoppailuja ja kuinka usein. Varmasti joo jos sykkisi mahd hätäisesti Saksassa baanaa aina ionityllä yms, mutta omalla vajaa 50tkm vuosittaisella kilometrisuoritteella kauhean yleinen tilanne ole. Sen mitä 3,5v kohta sähkiksillä suhannut niin enemmän vaikuttaa kentän kuormantasaus ja yleinen auton kyky ottaa kWh:a vastaan kuin mikä on nimellinen latausjännite. Joo aivan varmasti kiva & future proof -juttu, mutta omiin tarpeisiin ja speksiin ei löytynyt yhtä ainutta sopivaa 800v-biiliä alkuvuodesta eikä oikein nytkään olisi priolistalla kovin ylhäällä. Mutta ehkäpä tilanne on toinen kun seuraavaksi autoa vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä täyssähkö meikäläiselle. Hieman ehkä ajoissa liikkeellä, mutta tykkään tutkia kunnolla ja hartaasti ennen kun päätöstä teen ja kyllähän nuo seuraavan vuoden julkaisut on jo varmaan aika pitkälti tiedossa. Itsellä vapaa autoetu ja auton vaihto ajankohtainen kahden vuoden päästä, eli tässä nyt kerkiää tulla jos mitä vielä ulos ennen kun päätöstä pitää viimeistään tuossa 1.5 vuoden päästä alkaa tekemään.
Firman politiikassa on rajoitukset höllentyneet ja rajat kasvaneet. Merkillä ei väliä, kunhan huolto löytyy ja hintaraja 80k€
Itsellä taas tarpeena vähintään farkku (tällä hetkellä Rav4 PHEV -24) koirien takia ja tilaa takanakin riittävästi, koska kaksi aikuista ja kolme lasta.
Tuolla rahalla kannattaa ostaa sellainen samanlainen sähkö Porsche jonka Sampsa osti. Jätät ne volkkarit tuulipuvuille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 864
Viestejä
4 875 895
Jäsenet
78 711
Uusin jäsen
TopiM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom