Yleistä keskustelua sähköautoista

No ei oo pelkoo, että ralli vaihtuis sähköseks ihan heti, tuskin koskaan. Johan ne täks kaudeks heivas hybridinkin pois eli nyt vedetään pelkillä polttomoottoreilla. P2x bensalla täysin sama hiilijalanjälki kun täyssähköllä niin eivät varmasti lähde kiusaamaan itteensä logistisesti, eihän siinä olis yhtään mitään järkeä. Enkä myöskään tiiä, että mitä 300 kiloa akkuja tykkää, kun pohjapanssariin vedetään Kreikassa joka toisen mutkan jälkeen niin että paikat lähtee hampaista.
 
En tiedä mutta oletan autojen seisovan ainakin sen 15 minuuttia EK välissä niin ei muuta kuin ajetaan siksi aikaa oman huolto peräkärryn viereen jossa on 200 kW akku. En nykyisellä teknologialla näkisi mitään kovin vaikeita ongelmia olevan. Ihan vaan järjestelyihin muutoksia.

Teknsiesti järjestettävissä alku ja loppupäähän ja jätetään ne rallit ajamatta missä ei onnistu. Mutta se on lisäkustannus, niin talleille, kuin järjesteäjille. Polttis generaattoreilla voi sitä sähköä tuottaa, ettei niitä akkuja tarvi piuhan päässä käydä latailemassa.
Se kuinka paljon tarvitaan latauskalustoa, riippuu miten niitä pystyy siirteleen kohteesta toiseen osakilpailun aikana.
Säännöissä tuskin halutaan lautauskieltoihin, vaan päinvastoin.

Mutta siinä vaiheessa kun sähkikset kypsiä WRC tasolle, niin lataus kyllä järjestyy.

Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.
Siinä taitaa eniten kiinnostaa nimenomaan se sähköllä ajaminen, ilman sitä ei kiinnostaisi senkään vertaa.

Ennen rallin kärkisarjaa ilman muuta odotettavissa puuhastelu ralleja sähkiksillä, silti jonkin kattojärjestön alla ajettavat vaatii vielä paljon, turvallisuus normit, vaatimusten lisksi se että ne voidaan täyttää kohtuu kustannuksin.

Jos sellaisen pystyisi järjestään Suomessa ja osallistujia, niin uskoin kyllä että voisi vetää katsojia hyvin, vs nämä muut polttisrallit .
 
Enkä myöskään tiiä, että mitä 300 kiloa akkuja tykkää, kun pohjapanssariin vedetään Kreikassa joka toisen mutkan jälkeen niin että paikat lähtee hampaista.
Eikö noihin voisi laittaa esim 50km/h nopeusrajoitukset jolloin autot pysyisivät paremmin hallinnassa? Samalla kisattaisiin oikeasti parhaasta kuskista joka osaa laskea matemaattisesti optimaalisimmat ajolinjat
eikä annettaisi sijaa toksiselle uhkarohkeudelle?
 
Menee vanha sekaisin kun pitää keksiä uusia mallinimiä jatkuvasti tutuille korimalleille, niin se olikin että spörtbäk on luiskaperä.
Joo. Ennen oli hatchback(suurin osa nykyisistä myös suvit, jenkeillä on joitain pidemmällä perällä olevia katumaastureita), liftback (5 oviset pitkäperät kuten Mazda626, Mondeo jne.), sedan ja farkku. Sportback on vissiin hot hatch tyyppinen jolla halutaan jotenkin esittää hatchback töpöperä urheilullisena?
 
Mistä se sarjan liikevaihto, raha tulee, sieltä poluilta vai jostain muualta.

Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.

Siinä vaiheessa kun enään vai ääni on se juttu, niin sähköautot tulee ralliin.

Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.
F1 mainittu, niin sen piti kuolla kun ne äänet latistu, ei tainnut käydä niin vaan päinvastoin.

Ei kuollut mutta kaikki haluavat ne vanhat äänet takaisin, nyt ollaan tekemässä muutoksia joilla saadaan vähän kovemmat äänet


F1 ready to consider different engines from 2030 in push for more noise

Formula 1 CEO Stefano Domenicali has revealed that he is open to considering different engine rules from 2030 in a bid to deliver more noise to fans.

And while they have got louder, and hopes were of a big step for 2026, it is clear that they are still not at a level that F1 wants.

Instead, F1 could look at a range of options - potentially including new technologies or even old-school V8s - to find a solution that fits grand prix racing’s needs.
 
Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.



Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.


Ei kuollut mutta kaikki haluavat ne vanhat äänet takaisin, nyt ollaan tekemässä muutoksia joilla saadaan vähän kovemmat äänet


F1 ready to consider different engines from 2030 in push for more noise

Formula 1 CEO Stefano Domenicali has revealed that he is open to considering different engine rules from 2030 in a bid to deliver more noise to fans.

And while they have got louder, and hopes were of a big step for 2026, it is clear that they are still not at a level that F1 wants.

Instead, F1 could look at a range of options - potentially including new technologies or even old-school V8s - to find a solution that fits grand prix racing’s needs.
Minullakin viimeinen F1 kisa jota paikanpäällä kävin katsomassa oli eka hybridikausi. Ei siitä enää saanut sellaista elämystä kuin ennen ja nyt vielä lyhensivät harjoituksia niin vielä vähemmän aikaa näkee autoja viikonloppuna.

Toisaalta kyllä voisin sähköformuloita tai ralliautoa käydä katsomassa jos Suomessa ajavat.
 
Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.

Ja toki valmistajat, rahoittajat, kumppanit niin yksi mitä ne haluaa on se että voivat tuoda vieraita paikanpäälle ja siihen kuuluu se esitys.


Ja tiedostan että autotehtaat panosta isoja summia siviiliautojen äänimailmaan, Moottoriurheilussa en tiedä panostaako tallit niihin ääniin, vai onko se vain sivutuote, ja jos puututaan niin onko se niiden vaimentamista että pysytään raja-arvoissa.

Oma vähän kärjistävä kantani on se että siinä vaiheessa kun sähköautot ovat siinä vaiheessa että rallin kuninkuusluokka siirtyisi täyssähköön, niin äänet ei ole ongelma.

1. Boomerit vanhenee, ja odotukset muuttuu. mikä se sitten onkaan, mikä ääni on sähkiksissä sävyttävä

2. Se vetävän äänimailman luominen on lähinnä luovuudesta kiinni.

B: vaihtoehto

Mikä on pitkässä juoksussa nykyisen kaltaisen rallin tulevaisuus. Tuleeko siitä vain "historic rally" jossa yksityis tallit ajaa polttis kisaa synteettisillä polttoaineilla. Tapahtumaa harrastajille ja firmojen työhyvointi juttujen oheis viihdettä.

Siis siihen uskon että EKlla sähkikset olisi nopeita, mutta millä säännöillä se olisi viihdyttävää vaikka äänet olisi viimeisen päälle, onko se sellainen missä isot autokonsernit kisaisi. Missä ne tehtaa haluaa osoittaa paremmuuttaan, nopeus, niin sähkikisille rauta-auto luokat. Vieraiden tuomiseen rata-autoilu on helpompaa, ihan niiden hyvänäpitämiseen. Kisan seuraamiseen jne.

C: vaihtoehto.

Sähkisten myötä rallista tuleekin se juttu millä valmistajat todistelee osaamistaan, jos mennään 10v päähän ja katsotaan mitä valmistaja nyt hehkuttaa tulevaksi, ei se ole kiihtyvyys, ei nopeus, vaan ihan muuta. Jos halutaan osoittaa itseajan auton voitokkuutta, ylivoimaa vs kilpailia, niin olisko se nimenomaan ralli, sen tylsän turvallisen kyydin sijaan, sen tylsän ympyrää ajon sijaan. Se että vedetään nykyinen kalanteri läpi, niin sehän olisi millä tekijät erottuu. Se mikä tekisi siitä tylsästä robo perheautosta jotain. Tekisi siitä rattimiehen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 395
Viestejä
4 868 109
Jäsenet
78 656
Uusin jäsen
riparipa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom