Yleistä keskustelua sähköautoista

Minusta kyllä on ihan kohtuullista odottaa, että jos ostaa jokun 50 tonnin sähköauton niin sen softaa tuetaan jatkossakin. Tässä ei taida olla vielä muita hyviä esimerkkejä kuin Tesla? Volkswagen sitten toisessa ääripäässä, kun alkupään ID autot eivät saa edes akuston esilämmityksen mahdollistavaa ohjelmistopäivitystä. Kaikkien sähköautovalmistajien pitäisi yrittää pikimiten mennä puhelimista tuttuun malliin, eli puhelinmalleja voi olla lukemattomia, mutta ohjelmisto on käytännössä samaa kaikissa: mahdollistaa päivittämisen paljon jouhevammin. Nyt ollaan tässä vielä selvästi muutos vaiheessa ja muistaakseni VW siirtyy jossain vaiheessa Android -pohjaiseen uuteen käyttikseen (SPP alustan aikaan?). Hyundi-Kia konserni vissiin tekee samoin muutaman vuoden sisällä.
 
En osaa sanoa Volkkarin ohjelmistoista noin yleensä miten päivittävät "vanhoja" ID. autojansa ,mutta Skoda tuo 3.XX versioihin uutta päivitystä ja ei tietääkseni ole vielä haudannut mahdollisuutta myös akun esilämmitykseen matkan aikana. Asiasta ei kuitenkaan virallisesti ole luvattu että onnistuisi tämä.
Jokatapauksessa kohta on 3.7 versio ja jotkut vanhemmatkin päivittymässä 3.8.1 versioon Enyaqissa.

Linkki Matthias Speicherin kanavalle.



Sisältää neljä isompaa korjausta ainakin.

1. Fluid detection in AC system fixed.....ei soita mitään kelloja itsellä mistä ongelmasta ollut kyse.

2. 2G/3G alasajo vie auton luonnollisesti offline tilaan . Tämä korjattu, mutta älkää kysykö miten.

3. SOS call ei toimi Suomessa kunnolla ja tähän on löytynyt päivitys.

4. Perusledien automaattinen korkeussäätö lakkaa toimimasta ja maaliskuusta lähtien tähän on voinut moduulin päivityksellä saada korjauksen huollossa. Ei ole siis tarve vaihtaa koko moduulia takuuseen (jos on) joka kuitenkin sekoaisi uudelleen, koska kyseessä ohjelmisto ongelma.

Päivitys on OTA tyyppinen ja vie pari tuntia.
 
Niin ja tuli Skodaan myös akun lämpötilan seuranta. Koko sivun grafiikka on samaa kuin 4.XX versioissa eli voihan tuo olla että 3.XX muuttuu kokonaisuudessa uudemman ohjelman ulkoasuun joskus. Tämä on vain omaa spekulointia .
Sinänsä ei toimi kuten luvattu, koska lähettää lämpötilan tiedon pilveen ja pitäisi noukkia sieltä 5 min välein tietoa akusta. Ei mulla näytä kun viimeisin liikkeellelähtö lämpötila.
Mutta toivoa sopii että tämä ennakoi akun esilämmistystä tulevaksi vanhempiin malleihin.
 
Minusta kyllä on ihan kohtuullista odottaa, että jos ostaa jokun 50 tonnin sähköauton niin sen softaa tuetaan jatkossakin.

Tottakai softaa pitää tukea siltä osin, että jos siellä on vikoja, niin ne korjataan. Mutta miten tuo hinta nyt mihinkään liittyy? Kyllähän 20-30 vuotta sittenkin osteltiin 50 tonnin (tai markka-aikaan 300000 markan) autoja, eikä niihin mitään uusia ominaisuuksia kukaan odottanut sen jälkeen kun auto oli valmis.
 
Minusta kyllä on ihan kohtuullista odottaa, että jos ostaa jokun 50 tonnin sähköauton niin sen softaa tuetaan jatkossakin.

Minusta tällä ei ole oikeasti mitään merkitystä - sillä oletuksella että kaikki olemassaolevat/luvat ominaisuudet toimivat auton käyttöiän ajan ja että mahdolliset isommat bugit korjataan.

En muista mitä alkupään ID-sarjalle luvattiin softapäivitysten osalta, oliko esim. akun esilämmitys luvattu myöhemmin softapäivityksenä - ulkomuistista ei luvattu mutta voin olla väärässä.

Jos mietitään autoja ylipäätänsä niin siellä ei ole oikeastaan mitään muuta kuin infojärjestelmiin liittyviä uudistuksia/päivityksiä mitä voitaisiin softalla tuoda ja kukaan ei halua autoihin puhelinmaailmasta tuttua menoa että päivityksiä tulee monta kertaa vuodessa eikä koskaan tiedä mitä bugeja niiden mukana tulee. Vai haluaako joku tilanteen jossa auton mittarit sammuvat lennosta kesken ajon jonkun bugin takia? Minä en ainakaan. Älypuhelimissa tilanne on täysin eri turvallisuusvaatimusten osalta.
 
Eikös teslaankin tarjota matrix-led ajovaloja ohjelmistopäivityksellä ja esim. monialueista ilmastointia? Näin ainakin muutama teslakuski ylisti. Itse näin asian niin että nämä ominaisuudet oli lukittuna kuljettajalle siihen päivään asti kunnes Teslan insinöörit "keksivät" ohjelmoida matriisivalot jälkikäteen.
Omat matrix led-segmentit on pakko olla siellä valmiina jotta ne toimisi kuten pitää. Ei kai perusledeistä voi loihtia matriiseja millään softalla . Jälkiasennettuna noitakin saa teslaan kyllä ,mutta vaatii koko valojen vaihtoa .
Eikö tässä ole vaan kyse siitä että "Kehitetään auto 60 hienolla ohjelmisto-ominaisuudella ,mutta annetaan käyttöön 40 . Sitten kun avataan niitä pikkuhiljaa vuosien varrella niin omistajat sekoaa onnesta " ???
 
Eikös teslaankin tarjota matrix-led ajovaloja ohjelmistopäivityksellä ja esim. monialueista ilmastointia? Näin ainakin muutama teslakuski ylisti. Itse näin asian niin että nämä ominaisuudet oli lukittuna kuljettajalle siihen päivään asti kunnes Teslan insinöörit "keksivät" ohjelmoida matriisivalot jälkikäteen.
Omat matrix led-segmentit on pakko olla siellä valmiina jotta ne toimisi kuten pitää. Ei kai perusledeistä voi loihtia matriiseja millään softalla . Jälkiasennettuna noitakin saa teslaan kyllä ,mutta vaatii koko valojen vaihtoa .
Eikö tässä ole vaan kyse siitä että "Kehitetään auto 60 hienolla ohjelmisto-ominaisuudella ,mutta annetaan käyttöön 40 . Sitten kun avataan niitä pikkuhiljaa vuosien varrella niin omistajat sekoaa onnesta " ???
Ei kukaan mitään tarjoa, ne vaan päivittyi toimintaan kun oli valmis ja se tuli kaikille ilmaisena joilla on matriisivalot autossa. En tiennytkään, että joskus noissa oli vain yksialueilmastointi.

Parempihan se noin on, että laitetaan laitteet toimimaan, toisinkuin Volkkari, joka ei laita toimimaan vaikka lupaa. Tesla ei ole tietääkseni myynyt matriisivalmiudessa olevia autoja tai lupaillut että ne alkaa toimimaan jossain kohtaan. Vain autoja, joissa on normaalit valot. Matriisivaloja alkoi ilmestymään autoihin vaan jossain kohtaa. Ainakaan omassa -23 Y:ssä ei lukenut tilatessa, että nämä ovat matriisivalot ja päivitys tulee joskus vaikka oli matriisivalot fyysisesti jo asennettuna.

Teslaan tulee päivityksissä pieniä parannuksia, joita ei ole kukaan luvannut sillon vaikkapa 3v sitten kun auton on ostanut. Tämä on varmaan se osio mistä ihmiset on oikeasti tyytyväisiä. Ei siitä, että laitetaan viimein toimimaan kamaa, mitä autossa jo on. Esim. sisätilan matkustajantunnistustutkat aktivoitiin nyt hiljattain, vaikka niitä on asennettu autoihin jo pidemmän aikaa. Niitä raudan aktivointeja jotkut oottelee ja jotkut ei.

Viimeisin hyvä päivitys mikä tuli autoon, on takakontin aukeamiskorkeuden säätö sijainnin perusteella. Aina kun säätää kontin johonkin asentoon, se muistaa että missä se on säädetty ja tallentaa sen säädön siihen sijaintiin. Tämä on meillä käytössä koko ajan.
 
Eikö tässä ole vaan kyse siitä että "Kehitetään auto 60 hienolla ohjelmisto-ominaisuudella ,mutta annetaan käyttöön 40 . Sitten kun avataan niitä pikkuhiljaa vuosien varrella niin omistajat sekoaa onnesta " ???
Tässä taisi olla kyse siitä tuota ohjelmist-ominaisuutta ei ollut olemassa, mutta tarvittava rauta autossa oli. Tottakai omistajat ovat tyytyväisiä, jos ostat auton jossa ei ole matriisivalo ominaisuutta, eikä tätä edes ole luvattu, mutt pari vuotta vanha auto tuon saa päivityksenä ja ilmaiseksi.

Ja näin yleisesti kyllähän se on ihan aiheellista odottaa parannuksia softaan myös auton oston jälkeen. Sen verran alkuvaiheessa ja raakileita nämä kaikki ovat, että toivoisi kaikkien valmistajien tuovan päivityksiä myös vanhempiin malleihin, jos se raudan puolesta on mahdollista. Ja ehkä jopa suunnitella rauta siten, että päivittäminen ylipäätään on mahdollista.
 
Ei kukaan mitään tarjoa, ne vaan päivittyi toimintaan kun oli valmis ja se tuli kaikille ilmaisena joilla on matriisivalot autossa. En tiennytkään, että joskus noissa oli vain yksialueilmastointi.

Parempihan se noin on, että laitetaan laitteet toimimaan, toisinkuin Volkkari, joka ei laita toimimaan vaikka lupaa. Tesla ei ole tietääkseni myynyt matriisivalmiudessa olevia autoja tai lupaillut että ne alkaa toimimaan jossain kohtaan. Vain autoja, joissa on normaalit valot. Matriisivaloja alkoi ilmestymään autoihin vaan jossain kohtaa. Ainakaan omassa -23 Y:ssä ei lukenut tilatessa, että nämä ovat matriisivalot ja päivitys tulee joskus vaikka oli matriisivalot fyysisesti jo asennettuna.

Teslaan tulee päivityksissä pieniä parannuksia, joita ei ole kukaan luvannut sillon vaikkapa 3v sitten kun auton on ostanut. Tämä on varmaan se osio mistä ihmiset on oikeasti tyytyväisiä. Ei siitä, että laitetaan viimein toimimaan kamaa, mitä autossa jo on. Esim. sisätilan matkustajantunnistustutkat aktivoitiin nyt hiljattain, vaikka niitä on asennettu autoihin jo pidemmän aikaa. Niitä raudan aktivointeja jotkut oottelee ja jotkut ei.

Viimeisin hyvä päivitys mikä tuli autoon, on takakontin aukeamiskorkeuden säätö sijainnin perusteella. Aina kun säätää kontin johonkin asentoon, se muistaa että missä se on säädetty ja tallentaa sen säädön siihen sijaintiin. Tämä on meillä käytössä koko ajan.
Eikös tesla ole lupaillut vaikka mitä ja jättänyt toimittamatta?
Pyyhkijöiden automatiikka vaikka, tai sitten se FSD josta otti jo rahatkin etukäteen eikä toimittanut.
 
Kuinkaha monta kertaa Volkkarin ostajat ottaa tuon märän rätin naamalleen, että pari vuotta vanhassa autossa on jo SER-softa? Itelle pelkästään tämä on jo este. Volkkarin ostamiseen.
Ai kuten Tesla ja FSD?

Tuo ilmastointijuttu on jotain höpöä. Aina ollut 2 alueinen. Parempaa ei saa.
 
Eikös tesla ole lupaillut vaikka mitä ja jättänyt toimittamatta?
Pyyhkijöiden automatiikka vaikka, tai sitten se FSD josta otti jo rahatkin etukäteen eikä toimittanut.
Ei ainakaan itsellä ole mitään tullut ostettua mikä on jäänyt toimittamatta.
Ai kuten Tesla ja FSD?
En ole betatestaajaksi lähtenyt tämmöisessä maassa missä kaikki on kiellettyä, niin ei ole harmittanut. Eiköhän kaikki 7500e tilillä omaavat jotka ymmärtää mikä FSD Suomessa on niin tajuaa mitä on ostamassa.

Tähänkin asiaan on toisaalta valonpilkahduksia olemassa tällä hetkellä kun testivideoita tulee ympäri maailman ja euroopan. Josko nämä "entä FSD" jutut kohta joutuu korvaamaan jollain toisella harrastuksella. :D Tässä uusi video Ranskasta.

 
Jos mietitään autoja ylipäätänsä niin siellä ei ole oikeastaan mitään muuta kuin infojärjestelmiin liittyviä uudistuksia/päivityksiä mitä voitaisiin softalla tuoda ja kukaan ei halua autoihin puhelinmaailmasta tuttua menoa että päivityksiä tulee monta kertaa vuodessa eikä koskaan tiedä mitä bugeja niiden mukana tulee. Vai haluaako joku tilanteen jossa auton mittarit sammuvat lennosta kesken ajon jonkun bugin takia? Minä en ainakaan. Älypuhelimissa tilanne on täysin eri turvallisuusvaatimusten osalta.
On Bemarin i4:n tullut päivityksenä noiden infotainment juttujen lisäksi mm. uusi dynaamisempi pikalatauksen käyrä, parannuksia autopilottiin, parannusta B-moodin ajotuntumaan/käytökseen ja plug&charge. Mikään näistä ei liity tietoviihteeseen oikeastaan mitenkään, paitsi ehkä joidenkin asetusten osalta, jotka on voineet muuttua. Esimerkiksi plug&charge valikko on uusi, josta valitaan mitä latausoperaattoria haluaa käyttää maksamiseen. Myös akun lämpötilan näyttö ja manuaaliseen esilämmitykseen kuluva aika lisättiin päivityksenä, ettei esilämmitystä aktivoisi liian aikaisin tai myöhään. Toki laturille navigointi lämmittää myös, jos sitä haluaa käyttää, mutta se on ollut alusta asti. Nappi tuli vähän myöhemmin.

Sovellus on päivittynyt myös. Sinne on tullut akun esilämmitys pikalataukseen eli sen voi aktivoida tilanteessa, jossa kylmällä pitää lähteä lähellä olevalle pikalaturille. Myös varashälytyksen laukeamisesta tulee nykyään ilmoitus sovellukseen, minkä lisäksi reittisuunnittelua on paranneltu.

Tässä nyt listasin ensimmäisenä mieleen tulevia juttuja, jotka ei liity tietoviihteeseen. Sille puolelle on tullut kaikenlaista isompaa ja pienempää uudistusta toki myös. Minusta on ihan kiva, että autoa parannellaan sen elinkaaren aikana. Joku voisi sanoa, että miksei nämä ollut uudesta asti, mutta monet noista on sellaisia, että vasta käyttäjäpalautteen seurauksena on osattu ylipäätään tehdä parannus. Ilman OTA päivityksiä pitäisi ostaa uusi auto parannukset saadakseen.

Puhuin vaan i4 mallista, kun sellaisesta on kokemusta, mutta ilmeisesti uudempia iX ja i5 malleja on päivitetty vielä isommin. Esimerkiksi mainitty varashälytys ottaa niissä myös kuvat ulkoa ja sisältä ja se kuva näkyy sovelluksessa (vähän Tesla tyyliin). Näissä mallaissa on joustavampi sähköarkkitehtuuri kuin tuossa vuodelta 2018 peräisin olevassa nelossarjassa. Siihen nähden esimerkiksi itseajavuus toimii yllättävän hyvin, koska tosiaan kaikki kamerat ja anturit on tuolta viime vuosikymmeneltä. Päivitykset on tehnyt ihmeitä tälläkin saralla.
 
Tottakai on hyvä ja kiva ,että autoon ilmestyy yön aikana kaksialueilmastointi ja matriisivalot, mutta miten on asia lopulta? Onko niin että tehdas on osannut valmistaa fyysiset matriisivalot ,mutta ei ohjelmistoa sille ja vaivihkaa toimittaa sen jälkikäteen? Vai niin että luomalla ne valot asiakkaalle ilmaiseksi myöhemmin saadaan positiivinen jälkimarkkinointikokemus. Edit: Teslasta puhe. )) Kyllä itse miettisin miksi olenkaan ajellut normivaloilla kalliilla autolla pari vuotta, vaikka keulalla onkin ollut paremmat koko ajan tietämättä tästä.
Jossain se raja kulkee mitä parannuksia autoon voidaan päivityksellä lisätä. Sen raudan on tuettava myös tulevia päivityksiä. Tämä on juttu missä VW on kompastellut . 3.xx ohjelmistoon ei saada samoja ominaisuuksia kun uudempiin koska fyysinen rauta ei enään tue uusinta koodia...facelift mallissa uudet komponentit ja pari vuotta vanhan auton voi sanoa olevan vanhentunut.
Jotain sieltä sentään on tulossa ,mutta jos teslaan vertaa niin kankeaa on volkkarilla.

Tästä voidaan hypätä siihen miksi infontaimentista ja sen toimivuudesta puhutaan paljon. Toisille sen jättinäytön tuoma info ja kokemus ajamiseen voisi katsoa olevan ainakin puolet koko autoilun tuomasta ilosta. Tässähän ei mitään väärä ole ja tästä voi päätellä miksi vaikka Volkkarin / Skodan infontaiment tuo lähinnä palan kurkkuun Teslaa ajavalle.
Mulle Enyaqin infotaulu tuo riittävästi sitä dataa silmille ja on valtava hyppäys eteenpäin edellisestä 2015 vm autosta.
Mulle siis riittävä toiminta ja visuaali ja toisille ei .
 
Minusta kyllä on ihan kohtuullista odottaa, että jos ostaa jokun 50 tonnin sähköauton niin sen softaa tuetaan jatkossakin. Tässä ei taida olla vielä muita hyviä esimerkkejä kuin Tesla? Volkswagen sitten toisessa ääripäässä, kun alkupään ID autot eivät saa edes akuston esilämmityksen mahdollistavaa ohjelmistopäivitystä. Kaikkien sähköautovalmistajien pitäisi yrittää pikimiten mennä puhelimista tuttuun malliin, eli puhelinmalleja voi olla lukemattomia, mutta ohjelmisto on käytännössä samaa kaikissa: mahdollistaa päivittämisen paljon jouhevammin. Nyt ollaan tässä vielä selvästi muutos vaiheessa ja muistaakseni VW siirtyy jossain vaiheessa Android -pohjaiseen uuteen käyttikseen (SPP alustan aikaan?). Hyundi-Kia konserni vissiin tekee samoin muutaman vuoden sisällä.
Itse mieluummin ottaisin auto suoraan tehtaalta sellaisella ohjelmistolla, joka toimii heti ja jota ei tarvitse päivittää kertaakaan. Nyt softan beta-testaus hoidetaan loppukäyttäjillä ensimmäiset pari vuotta ja pahimmillaan ne autossa olevat ominaisuudet toimivat vähän sinne päin.
 
Ei ainakaan itsellä ole mitään tullut ostettua mikä on jäänyt toimittamatta.

En ole betatestaajaksi lähtenyt tämmöisessä maassa missä kaikki on kiellettyä, niin ei ole harmittanut. Eiköhän kaikki 7500e tilillä omaavat jotka ymmärtää mikä FSD Suomessa on niin tajuaa mitä on ostamassa.

Tähänkin asiaan on toisaalta valonpilkahduksia olemassa tällä hetkellä kun testivideoita tulee ympäri maailman ja euroopan. Josko nämä "entä FSD" jutut kohta joutuu korvaamaan jollain toisella harrastuksella. :D Tässä uusi video Ranskasta.


FSD Supervised on eri asia kuin luvattu FSD.
 
On Bemarin i4:n tullut päivityksenä noiden infotainment juttujen lisäksi mm. uusi dynaamisempi pikalatauksen käyrä, parannuksia autopilottiin, parannusta B-moodin ajotuntumaan/käytökseen ja plug&charge. Mikään näistä ei liity tietoviihteeseen oikeastaan mitenkään, paitsi ehkä joidenkin asetusten osalta, jotka on voineet muuttua. Esimerkiksi plug&charge valikko on uusi, josta valitaan mitä latausoperaattoria haluaa käyttää maksamiseen. Myös akun lämpötilan näyttö ja manuaaliseen esilämmitykseen kuluva aika lisättiin päivityksenä, ettei esilämmitystä aktivoisi liian aikaisin tai myöhään. Toki laturille navigointi lämmittää myös, jos sitä haluaa käyttää, mutta se on ollut alusta asti. Nappi tuli vähän myöhemmin.
milloin tällanen päivitys on tullut? Ei itsellä ainakaan ole mitään plu&charge eikä noita akun lämpötilanäyttöjä?
Veikkaan että kun oma on alkupään autoja niin ei ole eikä tule.
 
milloin tällanen päivitys on tullut? Ei itsellä ainakaan ole mitään plu&charge eikä noita akun lämpötilanäyttöjä?
Veikkaan että kun oma on alkupään autoja niin ei ole eikä tule.
Jep, tässä suhteessa vähän sama vika kuin Volkkarilla eli näihin päivityksiin pitää olla iDrive 8.5. Alkupään autot siis saa vain jotkin toiminnot, kuten manuaalisen akun esilämmityksen. Tuossa iDrive päivityksessä vissiin vaihtui sähköt isommin, niin vaikuttaa moneen muuhunkin kuin vaan viihdejärjestelmän ulkonäköön.
 
Tottakai on hyvä ja kiva ,että autoon ilmestyy yön aikana kaksialueilmastointi ja matriisivalot, mutta miten on asia lopulta? Onko niin että tehdas on osannut valmistaa fyysiset matriisivalot ,mutta ei ohjelmistoa sille ja vaivihkaa toimittaa sen jälkikäteen?
Eiköhän se nimenomaan tästä ole kysymys, eli softa ei ollut valmis. Tämä sitten saadaan näyttämään positiiviselta asialta. Kyllä se markkinointiosasto osaa. Vaikutusta voi olla myös sillä että USA:ssa matriisivaloille ylipäätään tuli hyväksyntä tieliikennekäyttöön varsin myöhään, vasta noin 3 vuotta sitten. Toki muille markkina-alueille sen olisi voinut toimittaa jo aikaisemmin.
 
Eiköhän se nimenomaan tästä ole kysymys, eli softa ei ollut valmis. Tämä sitten saadaan näyttämään positiiviselta asialta. Kyllä se markkinointiosasto osaa. Vaikutusta voi olla myös sillä että USA:ssa matriisivaloille ylipäätään tuli hyväksyntä tieliikennekäyttöön varsin myöhään, vasta noin 3 vuotta sitten. Toki muille markkina-alueille sen olisi voinut toimittaa jo aikaisemmin.
Aivan, tuosta hyväksynnästä en tiennytkään ja selittää paljon. Pidän monen autonvalmistajan nykyistä tapaa laittaa esim.penkinlämmittimet maksumuurin taakse ihan sa***nasta ja tuli ekana mieleen yrittääkö Tesla tehdä jotain positiivista kepposta tarjoamalla matriiseja taikakeppiä heilauttamalla.
 
Itse mieluummin ottaisin auto suoraan tehtaalta sellaisella ohjelmistolla, joka toimii heti ja jota ei tarvitse päivittää kertaakaan. Nyt softan beta-testaus hoidetaan loppukäyttäjillä ensimmäiset pari vuotta ja pahimmillaan ne autossa olevat ominaisuudet toimivat vähän sinne päin.
Juurikin näin. Toki itse autoa ostaessa ajattelen sen olevan jo nykyäänkin sellainen mikä se tulee olemaan ja lupaukset jostain myöhemmin tulevista jutuista on sanahelinää mikä todennäköisesti ei toteudu. Jos jotain uutta sattuukin tulemaan niin se on sitten mukava bonus, muuten ei kiinnosta kyllä pätkääkään päivitellä autoa mikäli sinne ei jotain oikeasti uutta ja hyödyllistä päivityksessä ilmaannu.
 
Aivan, tuosta hyväksynnästä en tiennytkään ja selittää paljon. Pidän monen autonvalmistajan nykyistä tapaa laittaa esim.penkinlämmittimet maksumuurin taakse ihan sa***nasta ja tuli ekana mieleen yrittääkö Tesla tehdä jotain positiivista kepposta tarjoamalla matriiseja taikakeppiä heilauttamalla.
Tuli vaan mieleen kun joskus muinoin naureskeli amerikkalaisille videonpätkille jossa kehuttiin että tästä tietää että on kallis auto alla ja näytettiin matriisivalot toiminnassa. Kun samaan aikaan täällä ne oli jo ollut Skoda Octaviassa vuosikausia. :D

Tuosta maksullisuudesta, joku käytetyn auton ostaja saattaa arvostaa mahdollisuutta ostaa softakaupasta autoon sellaisia ominaisuuksia joiden kohdalla alkuperäinen auton ostaja on pihistellyt ja jättänyt hankkimatta. Niissä on monesti mahdollisuus ostaa kertasummalla tai sitten kuukausittain, ja joku saattaa sitä kuukausimaksuominaisuuttakin arvostaa jos ei ole pitkään autoa pitämässä.
 
Itse mieluummin ottaisin auto suoraan tehtaalta sellaisella ohjelmistolla, joka toimii heti ja jota ei tarvitse päivittää kertaakaan. Nyt softan beta-testaus hoidetaan loppukäyttäjillä ensimmäiset pari vuotta ja pahimmillaan ne autossa olevat ominaisuudet toimivat vähän sinne päin.
Toki, mutta harvoin mistään tulee kerralla täydellistä, joten lopputulos on mielestäni parempi niin että on mahdollisuus etäpäivityksiin ainakin nykyään kun autojen ohjelmistot ovat niin monimutkaisia. Ja vähintäänkin tietoturvapäivityksiä pitäisi tulla otana kun autot on kytkettynä nettiin. Ja varsinkin esim. matriisivalojen kanssa ihan kiva USA:ssa jossa ne eivät olleet sallittuja aikaisemmin, mutta sitten kun tulivat lailliseksi niin ne sai käyttöön autossa joka oli ostettu silloin kun ne eivät olleet sallittuja.
 
Etäpäivitykset ovat toki jees, mutta kait automiehet nyt USB tikkuakin osaavat käyttää tarvittaessa. Tokihan OTA alkaa olla monella merkillä vakiokamaa (esim. Kialla 22 autoista lähtien, oma 21 joutuu käyttämään läppäriä ja usbitikkua, tai huoltoa about 30e hintaan).

Sinänsähän softan kohdalla toivoisin lähinnä että päivitykset eivät riko ominaisuuksia tai jos muuttavat toiminnallisuuksia niin olisivat asetuksissa takaisin muutettavia. En arvosta autoissa tuota softaa palveluna konseptia jossa toiminnallisuus muuttuu miten valmistaja parhaaksi näkee. Jos haluavat muuttaa niin toki niin saavat tehdä, mutta tällöin vanha toimintatapa pitäisi olla mahdollinen (sinänsä arvostaisin asetuksissa vaikka jotain änkyrä -valintaa joka pitäisi vanhan toiminnallisuuden vakiona myös päivitysten jälkeen, voisi sitten halutessaan napsaista sen pois ja kokeilla mitä kaikkea on muuttunut). Sinänsä maksullisia päivityksiä ja ominaisuuksia saavat puolestani kaupata halutessaan ja omistaja voi halutessaan niitä lunastaa tai olla lunastamatta.
 
Aamun sanomalehtikatsaus menossa ja tässä yksi nosto.

Minua on jo pidempään ärsytäänyt näissä keskusteluissa ( täällä ja lehdissä ) se että kun sähkön hinnasta puhutaan ja kuinka paljon auton lataaminen maksa, niin aina unohdetaan se siirtomaksu. Vaikka sähkö oli ilmaista , siirtomaksu ja verot on siellä kuitenkin.

Kertoo myös tämänkin jutun kirjoittajan "ammattitaidosta".
Myös tuon Sakan kaverin laskutoimitukset hymyilyttää.



Vaikka minäkin saisin ilmaista sähköä vuorokauden ympäri, niin hinta on kuitenkin sen 7 senttiä/kWh. ( siirron perusmaksu ,siirtomaksu, huoltovarmuusmaksu, sähkövero + sähköä myyvän yhtiön perusmaksu).

On hieman eri asia puhua tuossakin jutussa mainitusta 0,5 cent /kWh tai sitten 7 c/kWh + 0,5c /kWh. Aika iso ero.

Eihän tuon linkkisi toimittaja unohtanut siirtomaksua? Päinvastoin laskettiin pykälä pykälältä kaikki kulut ja huomioitiin sellaisiakin asioita mukaan, joita ei sinänsä ole edes mielekästä huomioida (perusmaksu). Siirtomaksu on muutenkin näissä yleislaskelmissa vähän haastava, kun se vaihtelee kaikkialla mutta toki se pitää jotenkin silti huomioida. Tuohan nimenomaan havainnollisti hyvin vähemmän valveutuneelle, että se kuuluisa "ilmainen pörssisähkö" ei oikeasti ole loppupeleissä ilmaista. Olisi voinut vaan lisätä mukaan siirtomaksun snt/kWh hinnankin eikä pelkkää kokonaiskulua. Mikä siis tässä kertoi toimittajan "ammattitaidosta"?

Jos autoa lataa hintaan 0,5 snt/kWh, niin sadan kilometrin energian hinnaksi tulee 10 senttiä tai jopa vähemmän.

Tähän pitää lisätä siirtomaksu, joka allekirjoittaneen sähkösopimuksella tuo päivällä 52 ja yöllä 27 senttiä lisää hintaa.

Sähköyhtiöt ja sähkönsiirtoyhtiöt perivät lisäksi perusmaksua, joka minun tapauksessani on noin viisi eroa sähköenergiasta ja hieman alle 18 euroa siirrosta kuukaudessa.

Otetaan tähän laskelmaan mukaan tunnin osuus kummastakin, joista kertyy noin 2,5 senttiä lisää. Sähkövero on noin 2,8 snt/kWh, josta tulee 56 senttiä.

Näin ollen 20 kilowattitunnin kokonaishinnaksi ilman arvonlisäveroa saadaan yöllä 95,5 senttiä ja päivällä 1 euro ja 20,5 senttiä. Arvonlisävero on 25,5 prosenttia.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuon linkkisi toimittaja unohtanut siirtomaksua? Päinvastoin laskettiin pykälä pykälältä kaikki kulut ja huomioitiin sellaisiakin asioita mukaan, joita ei sinänsä ole edes mielekästä huomioida (perusmaksu

Lukivat mun kirjoituksen tänne ja editoivat juttua :)

Lisäys kello 10.18. Otettu mukaan sähkösiirron ja perusmaksujen kulut.
 
Lukivat mun kirjoituksen tänne ja editoivat juttua :)

Lisäys kello 10.18. Otettu mukaan sähkösiirron ja perusmaksujen kulut.
Ahh, enpä tuota huomannut. Jos oikeasti vedetty mutkat suoraksi ja päästy johonkin kymmenien senttien kuluihin niin huh huh.

Kuinkaha monta kertaa Volkkarin ostajat ottaa tuon märän rätin naamalleen, että pari vuotta vanhassa autossa on jo SER-softa? Itelle pelkästään tämä on jo este. Volkkarin ostamiseen.
Itseäni huolestuttaisi softapäivitysten sijaan paljon enemmän yleinen sähköautojen kehitys tällä hetkellä, jos olisin ostamassa hirveän kallista autoa omaksi. Olettaen siis, että se softa toimii ja ei ole jätetty jotain luvattuja toiminnallisuuksia softaan tuomatta. Jos akkuteknologiaan tai lataamiseen tulee merkittäviä parannuksia niin ne tekevät autosta paljon selkeämmin "SERriä" tai vähintään laskevat arvoa merkittävästi.
 
Eihän tuon linkkisi toimittaja unohtanut siirtomaksua? Päinvastoin laskettiin pykälä pykälältä kaikki kulut ja huomioitiin sellaisiakin asioita mukaan, joita ei sinänsä ole edes mielekästä huomioida (perusmaksu). Siirtomaksu on muutenkin näissä yleislaskelmissa vähän haastava, kun se vaihtelee kaikkialla mutta toki se pitää jotenkin silti huomioida. Tuohan nimenomaan havainnollisti hyvin vähemmän valveutuneelle, että se kuuluisa "ilmainen pörssisähkö" ei oikeasti ole loppupeleissä ilmaista. Olisi voinut vaan lisätä mukaan siirtomaksun snt/kWh hinnankin eikä pelkkää kokonaiskulua. Mikä siis tässä kertoi toimittajan "ammattitaidosta"?
Kyllä sähköliittymän perusmaksu pitää tietenkin laskea mukaan, ihan niinkuin siirtokin.
 
Kyllä sähköliittymän perusmaksu pitää tietenkin laskea mukaan, ihan niinkuin siirtokin.

Miksi? Sen perusmaksun maksat jo muutenkin väkisinkin niin miksi se laskettaisiin osaksi sähköauton kuluja? Sen toki ymmärrän, jos sähköauton vuoksi joutuu nostamaan pääsulakkeen kokoa niin sitten voi huomioida sen mahdollisen lisämaksun kallistuneesta perusmaksusta. Jos tällaista tilannetta ei ole niin sähköauton kuluja laskiessa todelliset sähkölaskuun lisääntyvät kulut ovat ne mitä siitä auton lataamisesta tulee eli energiamaksu, siirtomaksu ja sähkövero.
 
Miksi? Sen perusmaksun maksat jo muutenkin väkisinkin niin miksi se laskettaisiin osaksi sähköauton kuluja? Sen toki ymmärrän, jos sähköauton vuoksi joutuu nostamaan pääsulakkeen kokoa niin sitten voi huomioida sen mahdollisen lisämaksun kallistuneesta perusmaksusta. Jos tällaista tilannetta ei ole niin sähköauton kuluja laskiessa todelliset sähkölaskuun lisääntyvät kulut ovat ne mitä siitä auton lataamisesta tulee eli energiamaksu, siirtomaksu ja sähkövero.
Otat siitä kk-maksusta huomioon sen sähköauton lataukseen käytettävän sähkön osuuden suhteessa kokonaiskulutukseen.
 
Otat siitä kk-maksusta huomioon sen sähköauton lataukseen käytettävän sähkön osuuden suhteessa kokonaiskulutukseen.
No ei. Sähköauton latauksella ei ole vaikutusta perusmaksuun, joten sähköauton latauksen osuus perusmaksusta on 0 €.

Et sinä voi laskea sähköauton latauksen kuluksi jotain sellaista, mitä se lataus ei edes kasvata.

Muutenhan sinun pitäisi laskea latauskustannukseksi myös osa tonttivuokrasta tai kiinteistöverosta, kun kerta latauslaite sijaitsee kiinteistöllä.
 
Otat siitä kk-maksusta huomioon sen sänhköauton lataukseen käytettävän sähkön osuuden suhteessa kokonaiskulutukseen.
En kysynyt miten vaan miksi. Jos asuisin vaikkapa omakotitalossa ja omistaisin bensa-auton niin maksaisin kuitenkin perusmaksua. Jos hankin sähköauton ja koitan verrata sen käyttökuluja nykyiseen bensa-autooni niin ei se perusmaksu muutu siitä mihinkään vaan se sähköauto muuttaa sitä sähkölaskua tasan energiamaksun, siirtomaksun ja sähköveron verran. Tuolla tyylillä saa melko kieron tuloksen sen sähköauton todellisista kustannuksista, kun sille jyvitetään teennäisesti kuluja jotka maksat jokatapauksessa. Tuollahan voisi kai teoriassa saada jossain ääritapauksessa aikaan jopa tilanteen, jossa sähköautolla ajaminen ei olisi kannattavaa verrattuna bensa-autoon.
 
No ei. Sähköauton latauksella ei ole vaikutusta perusmaksuun, joten sähköauton latauksen osuus perusmaksusta on 0 €
Et tainnut ymmärtää kirjoittamaani. Tarkoitin, että jos vaikka puolet sähkölaskusta muodostuu auton latauksesta, voi ottaa huomioon puolet siitä kk-maksusta.
 
Et tainnut ymmärtää kirjoittamaani. Tarkoitin, että jos vaikka puolet sähkölaskusta muodostuu auton latauksesta, voi ottaa huomioon puolet siitä kk-maksusta.
Sinä et ymmärrä. Ei se perusmaksu eikä edes osa siitä ole sähköauton latauskulu ja siksi sitä ei pidä mukaan laskea.

Ajattele mieluummin näin;
Paljonko on perusmaksu, jos et lataa autoa?
Paljonko on perusmaksu, jos lataat autoa?
Noiden kahden erotus on se sähköauton latauksen osuus perusmaksusta.
 
Sinä et ymmärrä. Ei se perusmaksu eikä edes osa siitä ole sähköauton latauskulu ja siksi sitä ei pidä mukaan laskea.

Ajattele mieluummin näin;
Paljonko on perusmaksu, jos et lataa autoa?
Paljonko on perusmaksu, jos lataat autoa?
Noiden kahden erotus on se sähköauton latauksen osuus perusmaksusta.
Ehdottomasti pitää jakaa perusmaksu kaikkien sähköä käyttävien laitteiden kesken.
 
Et tainnut ymmärtää kirjoittamaani. Tarkoitin, että jos vaikka puolet sähkölaskusta muodostuu auton latauksesta, voi ottaa huomioon puolet siitä kk-maksusta.
Vastaisitko nyt siihen kysymykseen, että miksi noin tehtäisiin? Ei tarvitse selittää miten tuo tehtäisiin, jos jostain syystä niin haluttaisiin tehdä, se kyllä ymmärrettiin. Siinä ei vaan ole järkeä. Muuttaako se sähköauton pihaan ilmestyminen perusmaksua suuntaan tai toiseen jotenkin?

Heitän nyt ihan tällaisen todellisuudesta täysin irrallaan olevan, mutta oikeilla sähköhinnoilla varustellun, ääriesimerkin havainnollistamaan tuota ajatustapaa ja sen outoutta tässä kontekstissa. Asutaan Carunan alueella ja jostain kummallisesta syystä sopimuksena on oltava 63A yösiirto, jonka perusmaksu on 179,58€/kk. Sähkövero on 2,83snt/kWh ja yösiirto 3,12snt/kWh eli nämä yhteensä 5,95snt/kWh. Kuvitellaan pörssisähkön maksavan yöllä marginaaleineen 1,05snt/kWh eli kulutukseen liittyvä energia, siirto ja sähkövero ovat yhteensä 7snt/kWh. Pihassa on omana autona maailman pihein 2 litraa satasella syövä bensavehje, jolle 1,8€/litra hinnalla polttoaine maksaisi siis 3,6€/100km. Autolla ajellaan keskimäärin 100km/päivä.

Heinäkuussa sähkön kulutus tipahtaa murto-osaan tavallisesta, vaikkapa 600kWh lukemaan. Olet voittanut arvonnasta heinäkuun ajaksi sähköauton käyttöösi, jonka kulutus on 20kWh/100km. Ajat kuukauden aikana sen 3000 kilometriä eli sähköautoa pitäisi ladata 600kWh edestä. Tämä olisi nyt 50% kuukauden kokonaiskulutuksesta. Olisiko sähköauton lataamishinta 600kWh * 0,07€/kWh = 42€, jolloin ajamisen kustannus on 1,4€/100km? Vai olisiko sähköauton lataamishinta tuo 42€ + (179,58€/kk * 0,5) = 131,79€ eli ajokustannus 4,39€/100km? Kannattaako tämä heinäkuu ajaa tuolla bensa-autolla vai sähköautolla? Vai kannattaako ajaa peräti molemmilla? Jos sähköautolla ajaisikin vain puolet matkoista eli 300kWh edestä niin sen kulu onkin tällä perusmaksujyvityksellä 3,4€/100km eli alle bensa-auton?
 
Viimeksi muokattu:
Et tainnut ymmärtää kirjoittamaani. Tarkoitin, että jos vaikka puolet sähkölaskusta muodostuu auton latauksesta, voi ottaa huomioon puolet siitä kk-maksusta.
Kun vertailee polttomoottori- ja sähköauton kustannuksia, kannattaa yksinkertaisuuden nimissä laskea sähkökulut vain siltä osin kuin ne muuttuvat vs. polttis, eli ei mitään kk-maksuja, jos ne ovat molemmissa vaihtoehdoissa samat.

Jos auton lataaminen on puolet kulutuksesta, ja sen perusteella menee jyvittämään puolet kk-maksuista sähköauton energiakuluiksi, niin kimurantiksi menee. "Joo, sähköauton energiakulut puolikkaiden kk-maksujen kera ei ole kovin paljon vähemmän kuin entiset bensakulut, mutta toisaalta perunat kiehuu kk-maksujen osalta puoleen hintaan vs. bensa-aikaan.". Melkoinen soppa setvittäväksi, kun jyvittäjällä pyykkäys ja saunominenkin muuttuvat hieman halvemmaksi sähköauton hoitaessa puolet pois kk-maksuista. Ei pienintäkään järkeä.

Lataajan kannattaa huomioida kk-maksut vain siltä osin kuin ne harvoissa tapauksissa muuttuvat korkeammiksi.


Edit. Kk-maksut kannattaa ottaa mukaan käyttövoimien kannattavuuslaskelmaan vain silloin kun niissä on eroa eri käyttövoimilla (jos esim. pärjäisi bensa-autolla ilman sähköliittymää). Kk-maksut kuuluu jyvittää silloin jos jostain syystä haluaa verrata lataussähkö vs. saunasähkö osuutta sähkölaskusta euroina.

Lataussähkön innokkaimmat jyvittäjät ovat arkikokemukseni mukaan niitä lataamattomia as. Oy -asujia, jotka haluaisivat saada lataajilta vähän ylimääräistä omaan taskuun.

Kellekään bensaa ja sähköautoa keskenään vertailevalle omakotiasujalle tuskin tulisi edes mieleen laittaa exceliin sähkikselle xx % kk-maksuista, jos kk-maksut ovat yhtä suuret molemmilla käyttövoimilla, ja huomioida ylimääräisellä sarakkeella xx % kk-maksuiltaan halventunut muu sähkö.


Edit2. Vaikka joku jyvittäjä jaksaisikin tehdä sellaisen laskelman, jossa on huomioitu sähköautoilijan eduksi halvempi ruoanlaitto, pyykkäys, saunominen jne, niin lopputuloksena bensan ja sähkiksen energiakulujen ero olisi sentilleen sama kuin laskien yksinkertaisesti vain muuttuvat kustannukset lataamisesta (energia, siirto ja vero, muttei kk-maksuja). Miksi siis vaivautua jyvittämään, kun samaan lopputulokseen pääsee paljon helpommalla?

Ajomäärä 12 tkm/a, bensaan 100 €/kk, lataus 200 kWh, muu sähkönkäyttö 200 kWh, kk-maksut yhteensä 20 €/kk, muuttuvat 0,14 €/kWh:

A) Bensaan 100 €/kk ja muuhun sähköön 200 * 0,14 + 20 €/kk = 48 €/kk, eli yhteensä 148 €/kk.

B) Ilman kk-maksujen jyvitystä sähkiksen energiakulut ovat 200 * 0,14 = 28 €/kk. Muu sähkö maksaa 200 * 0,14 + 20 €/kk = 48 €/kk. Yhteensä 76 €/kk, eli 72 €/kk vähemmän kuin bensalla.

C) Jyvittämällä puolet kk-maksuista sähkikselle sen energiakulut ovat 200 * 0,14 + 10 €/kk = 38 €/kk. Muu sähkönkäyttö tulee vastaavasti halvemmaksi, eli 200 * 0,14 + 10 €/kk = 38 €/kk. Yhteensä 76 €/kk, eli 72 €/kk vähemmän kuin bensalla.

Jyvitti tai ei, niin B ja C tuottivat täsmälleen saman edun (72 €/kk) verrattuna bensan ja muun sähkönkäytön summaan. Ei siis kannata lähteä jyvittämään auton lataamisesta kalliimpaa ja tukankuivauksesta halvempaa, kun yhteisvaikutus hoituu näppärimmin laskemalla vain muuttuvat kustannukset. Silloin riittää laskea bensa miinus sähkön muuttuvat, eli:

100 €/kk - (200 * 0,14) = 72 €/kk (säästöä)

Minusta aika paljon helpompaa kuin jyvittäjän pitkä, jossa joutuu huomioimaan jyvityksen takia halventuneen kotitaloussähkön, eli bensa + entinen sähkö miinus lataus jyvitetyllä kk-maksulla miinus muu sähkö jyvitetyllä kk-maksulla:

(100 €/kk + 200 * 0,14 + 20 €/kk) - ((200 * 0,14 + 10 €/kk) + (200 * 0,14 + 10 €/kk)) = 72 €/kk
 
Viimeksi muokattu:
Kun vertailee polttomoottori- ja sähköauton kustannuksia, kannattaa yksinkertaisuuden nimissä laskea sähkökulut vain siltä osin kuin ne muuttuvat vs. polttis, eli ei mitään kk-maksuja, jos ne ovat molemmissa vaihtoehdoissa samat.

Jos auton lataaminen on puolet kulutuksesta, ja sen perusteella menee jyvittämään puolet kk-maksuista sähköauton energiakuluiksi, niin kimurantiksi menee. "Joo, sähköauton energiakulut puolikkaiden kk-maksujen kera ei ole kovin paljon vähemmän kuin entiset bensakulut, mutta toisaalta perunat kiehuu kk-maksujen osalta puoleen hintaan vs. bensa-aikaan.". Melkoinen soppa setvittäväksi, kun jyvittäjällä pyykkäys ja saunominenkin muuttuvat hieman halvemmaksi sähköauton hoitaessa puolet pois kk-maksuista. Ei pienintäkään järkeä.

Lataajan kannattaa huomioida kk-maksut vain siltä osin kuin ne harvoissa tapauksissa muuttuvat korkeammiksi.
Tämähän onkin hauska näkökulma tuohon ajattelutapaan. Kannattaa olla sähköauto, koska sen myötä kaikkien muiden sähkölaitteiden käyttö halpenee. Heh.
 
Jotenkin huvittavaa, että täällä jaksetaan miettiä miten jaetaan joku 4,90€/kk sähkön perusmaksu laitteiden välille kuin kyseessä härveli minkä arvo tippuu tyyliin 1000e/kk vaikka olisi vaan parkissa.
Jos haluaa säästää autoilun kustannuksista niin kannattaa ostaa perus bensa-auto tai toyotan hybridi. Pitää arvonsa ja polttoainekulut kummiski aika olemattomat kokonaiskuluissa ellei sillä aja jotain taksia.
 
Ehkä tuolla taustalla on joku talonyhtiön lataustolpan perusmaksu, koska eihän tossa muuten ole järjen hiventäkään.
 
Käyttövoimakeskustelulle on oma ketjunsa.
 
Jotenkin huvittavaa, että täällä jaksetaan miettiä miten jaetaan joku 4,90€/kk sähkön perusmaksu laitteiden välille kuin kyseessä härveli minkä arvo tippuu tyyliin 1000e/kk vaikka olisi vaan parkissa.
Jos haluaa säästää autoilun kustannuksista niin kannattaa ostaa perus bensa-auto tai toyotan hybridi. Pitää arvonsa ja polttoainekulut kummiski aika olemattomat kokonaiskuluissa ellei sillä aja jotain taksia.
Ymmärsin että puhutaan sähköliittymän maksusta eli mitä ne sulakkeet maksaa.
 
Sähkösiirron perusmaksu tulee laskea mukaan sähköauton kuluihin, kun:
1) pääsulakekokoa on kasvatettu tai
2) siirtotuote on vaihdettu esim. yleissähköstä yösähköön auton takia.

Tuolloin on perusteltua laskea muuttunut kk-kustannus mukaan. Muulloin siirron perusmaksua ei tule huomioida. Nimittäin on niin, että se perusmaksu tulisi kuitenkin maksettua, vaikka sähköautoa ei olisi tai sitä ei lataisi kotona. Vai elääkö joku luolamiehenä tai on hankkinut sähköliittymän vain sähköautoa varten?

Sähköenergian kuukausimaksua ei tule ollenkaan jyvittää sähköauton kustannuksiin, koska lataamisen vaikutus sähkösopimuksen (ja siten kuukausimaksun) valintaan ei ole ollenkaan suoraviivaista. Yleensä sähköauton kannalta edullisimmat sopparit ovat pörssisähkösopimuksia, joissa on alhainen tai 0€ kk-maksu.
 
Sähkösiirron perusmaksu tulee laskea mukaan sähköauton kuluihin, kun:
1) pääsulakekokoa on kasvatettu tai
2) siirtotuote on vaihdettu esim. yleissähköstä yösähköön auton takia.

Tuolloin on perusteltua laskea muuttunut kk-kustannus mukaan. Muulloin siirron perusmaksua ei tule huomioida. Nimittäin on niin, että se perusmaksu tulisi kuitenkin maksettua, vaikka sähköautoa ei olisi tai sitä ei lataisi kotona. Vai elääkö joku luolamiehenä tai on hankkinut sähköliittymän vain sähköautoa varten?

Sähköenergian kuukausimaksua ei tule ollenkaan jyvittää sähköauton kustannuksiin, koska lataamisen vaikutus sähkösopimuksen (ja siten kuukausimaksun) valintaan ei ole ollenkaan suoraviivaista. Yleensä sähköauton kannalta edullisimmat sopparit ovat pörssisähkösopimuksia, joissa on alhainen tai 0€ kk-maksu.
Kohta 1. voidaan laskea siten, että sulakekoon hinnannousu lasketaan sähköauton kuluihin.
Kohta 2. Latauksen kulut vähennetään sähkölaskusta ja jäljelle jääneen mahdollinen nousu verrattuna aiempaan kiinteään lisätään auton kuluihin.
Kumpikaan näistä ei luultavasti saa polttomoottoriauton käyttökustannuksia pienemmäksi tai edes edullisemmaksi kuin sähköllä ajaminen.
 
Kohta 1. voidaan laskea siten, että sulakekoon hinnannousu lasketaan sähköauton kuluihin.
Kohta 2. Latauksen kulut vähennetään sähkölaskusta ja jäljelle jääneen mahdollinen nousu verrattuna aiempaan kiinteään lisätään auton kuluihin.
Kumpikaan näistä ei luultavasti saa polttomoottoriauton käyttökustannuksia pienemmäksi tai edes edullisemmaksi kuin sähköllä ajaminen.
Kohta 1, juuri noin.
Kohta 2, yleensä yösähkö nostaa kk-maksua, jonka erotus alkuperäiseen kk-maksuun jyvitetään sähköauton kustannuksiin.

Juuri näin. Nämä kustannukset eivät asiaa muuta ei autoilun muuttuvat kustannukset ilman arvonalenemaa ovat sähköautossa huomattavasti pienemmät vs. polttomoottori.

Tuli tässä mietittyä, että 3-5 vuoden päästä on mielenkiintoinen tilanne, kun sähköautoja on oikeastaan kaikissa hintaryhmissä hyvin tarjolla ja akkujen sekä autojen kestävyydestä on paljon tietoa. Mielenkiintoinen homma ostaa esim. ~10k kakkosautoa, kun tarjolla lienee vaikka mitä kiinnostavaa pelkän leafin sijaan.
 
Kohta 1, juuri noin.
Kohta 2, yleensä yösähkö nostaa kk-maksua, jonka erotus alkuperäiseen kk-maksuun jyvitetään sähköauton kustannuksiin.

Juuri näin. Nämä kustannukset eivät asiaa muuta ei autoilun muuttuvat kustannukset ilman arvonalenemaa ovat sähköautossa huomattavasti pienemmät vs. polttomoottori.

Tuli tässä mietittyä, että 3-5 vuoden päästä on mielenkiintoinen tilanne, kun sähköautoja on oikeastaan kaikissa hintaryhmissä hyvin tarjolla ja akkujen sekä autojen kestävyydestä on paljon tietoa. Mielenkiintoinen homma ostaa esim. ~10k kakkosautoa, kun tarjolla lienee vaikka mitä kiinnostavaa pelkän leafin sijaan.
Olen ollut siinä ymmärryksessä, että suuri osa sähköautoilijoista valitsee pörssisähkön, jonka kuukausimaksu taitaa olla pienempi kuin keskimäärin kiinteissä sopimuksissa. Kokonaisuudessa summa on aika pieni, mutta pitää tietysti vähentää sähköauton kustannuksista.
 
Meillä oli taloyhtiö jossa 8 autopaikalle olisi saatu yhteensä 50kW lataustehoa. Ainoana sähköautoilijana sanoin että tämä kiinteästi tasan jaettuna riittää käytännössä kaikkiin rivitaloasukkaan tarpeisiin. Liittymäkin oli jostain syystä ennestään riittävä (siis ylimitoitettu).
Silti tästä saatiin jotenkin aikaiseksi eeppinen riita.
 
No, toisaalta se erotus on vajaa 1 sentti/ kWh jos vuosikulutus on 20 MWh ja jos ottaa kummankin kuukausimaksun huomioon niin se on 2,7 snt/ kWh, eikä sitä nyt mahdotonta ole jyvittää kun tuo lisä katoaa jo siinä kun kerran käy pikalataamassa autonsa. Kukin saa laskea miten haluaa. Minua kiinnostaa vain mitä eläminen vuositasolla maksaa, ei napanöyhdän määrä
 
Miksi? Sen perusmaksun maksat jo muutenkin väkisinkin niin miksi se laskettaisiin osaksi sähköauton kuluja? Sen toki ymmärrän, jos sähköauton vuoksi joutuu nostamaan pääsulakkeen kokoa niin sitten voi huomioida sen mahdollisen lisämaksun kallistuneesta perusmaksusta. Jos tällaista tilannetta ei ole niin sähköauton kuluja laskiessa todelliset sähkölaskuun lisääntyvät kulut ovat ne mitä siitä auton lataamisesta tulee eli energiamaksu, siirtomaksu ja sähkövero.
Plus tietysti liittymismaksun hinnanero (3*25 -> 3*35) esim. Elenia laskuttaa paikasta riippuen 800-2350 euroa.
 
Ei tosiaan mitään järkeä laskea sähköliittymän perus kk maksua sähköauton kuluiksi. Jos siis kyse on omakotitalosta jossa joka tapauksessa olisi se sama sähköliittymä kuitenkin.

Tai voihan sen laskea sähköauton kuluiksi, mutta sitten laskelmassa pitää ottaa huomioon, että leivänpaahtinen, kahvinkeittimen ja valaistuksen ym. hinta laskee vastaavasti saman verran kun ostaa sen sähköauton.

Toki jos sitten joutuu kasvattamaan sulakekokoa tms ja siitä tulee kustannuksia niin sitten toki, mutta harvemmin tarvitsee isompaa liittymää ottaa sähköauton takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 213
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom