Yleistä keskustelua sähköautoista

7-paikkiasista Käytettynä Maxus Euniq 5 lähtee halvalla. Suorastaan epäilyttävän halvalla. Sen jälkeen vaihtoehtoina on kai lähinnä Peugeot e-rifter sisarmalleineen ja jos Mersun takuuseen enää luottaa niin EQB.
Näihin ei taida mihinkään taida koukkua saada. EQB saa muttei jostain ihme syystä 7 paikkaiseen. Tai jos sai johonkin niin oliko jossain Maxuksessa 400kg vetomassa tms. Millä ei mitään tee.
 
Ja auto, joka ei ymmärtääkseni mene teidän spekseihin, e5008, sillä saisi sen tonnin vetää minkä valitettavan monella muullakin täyssähköautolla( siis vain tonnin).
 
Ja auto, joka ei ymmärtääkseni mene teidän spekseihin, e5008, sillä saisi sen tonnin vetää minkä valitettavan monella muullakin täyssähköautolla( siis vain tonnin).
E5008 menee muuten spekseihin, paitsi hinnan osalta. No eipä siihen montaa vuotta mene että saa kolmella kympillä.
 
7-paikkiasista Käytettynä Maxus Euniq 5 lähtee halvalla. Suorastaan epäilyttävän halvalla. Sen jälkeen vaihtoehtoina on kai lähinnä Peugeot e-rifter sisarmalleineen ja jos Mersun takuuseen enää luottaa niin EQB.
Onko porukalla kokemusta tuosta Eunuqista? Hurjan näköinen auto.
 
Tuli pestyä kevätpesu, imurointi ja pölyt koelaudasta. Mukava kun lämpenee niin sähkö vie taas kauemmas:)
Kehutaan nyt eka talven jälkeen että auton Pixel Led Matriisi valot oli parhaat mitä olen nähnyt. Ja kylmimmät kelit oli useamman päivän -30 astetta ilman mitään ongelmia. AGR istuimet nappanahkalla ja sähköisellä sivuttaistuella, ilmastoinnilla ja hieronnan kans on aika makeat....

IMG_8651.jpegIMG_8650.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli pestyä kevätpesu, imurointi ja pölyt koelaudasta. Mukava kun lämpenee niin sähkö vie taas kauemmas:)
Kehutaan nyt eka talven jälkeen että auton Pixel Led Matriisi valot oli parhaat mitä olen nähnyt. Ja kylmimmät kelit oli useamman päivän -30 astetta ilman mitään ongelmia.

IMG_8651.jpegIMG_8650.jpeg
Mielenkiinnosta, miten näiden stellantisten antama toimintamatka-arvio on kehittynyt? Hullujen päivien E-2008:n arviot olivat lähinnä vitsi.
 
Wltp ei ole vitsi vaan se on vaan testi tietyissä olosuhteissa ja tietyillä (hiljaisella) nopeuksilla.

Evdatabasen mukaan ollaan aika lailla siinä samassa. Eli n. 20% paikkeille tai alle kantama tippuu, eli kantama on siinä 300 kilometrin kantturassa riippuen vähän automallista about saman kokoisilla akuilla (kiivennyt skkukoko sen verran että about 280kilometirstä on päästy n. 310km lukemaan). Tämä siis kaupungissa kylmällä (taas, tuon evdatabasen mukaan).
 
Tuossa nyt ei viitattu itse Wltp;hen mitenkään vaan ainoastaan pösön omaan toimintamatka-arvioon, joka on täysi vitsi. Matkan alkaessa arvio on ihan mitä sattuu, täysin riippumatta kelistä tai aikaisemmasta kulutuksesta ja vasta sitten kun akku alkaa olemaan alle 50%, alkaa tulemaan edes etäisesti luotettavia arvioita.

Sitten kun on 50km rangea jäljellä tuohon voinee luottaa hetken, mutta alle 30km niin se ei enää näytäkään mitään arviota, eli tuon 20km ajan siihen voi luottaa.
 
Wltp ei ole vitsi vaan se on vaan testi tietyissä olosuhteissa ja tietyillä (hiljaisella) nopeuksilla.

Evdatabasen mukaan ollaan aika lailla siinä samassa. Eli n. 20% paikkeille tai alle kantama tippuu, eli kantama on siinä 300 kilometrin kantturassa riippuen vähän automallista about saman kokoisilla akuilla (kiivennyt skkukoko sen verran että about 280kilometirstä on päästy n. 310km lukemaan). Tämä siis kaupungissa kylmällä (taas, tuon evdatabasen mukaan).
Ei se WLTP ole edes hiljaisella nopeudella( yli puolet ajetaan kuitenkin maantienopeuksissa, neljännes motarivauhtia) saavutettu vaan nimenomaan staattisissa oloissa. Se staattinen olo on enemmän syynä siihen miksi kaikki kuskit eivät pääse ajoillaan WLTP-toimintamatkaan. Kaikista täyssähköautoistani Vovlo on ainoa, jolla en ole siihen kyennyt ja sekin vain siksi etten ole enää yrittänyt tosissani. Konan ja eGolfin kanssa ei tosin edes tarvinnut yrittää sillä oli selviö, että se onnistuu.

Ongelmahan on ettei suomalainen( josko muunkaanlainen) kauppias osaa mainostaa muuta kuin suurinta lukua( no, on muutama poikkeuskin) sillä se myy. Myyjätkään eivät aina ole niitä välkyimpiä vaan 'vain töissä' eivätkä siksi osaa tai halua korjata asiakkaan ymmärrystä auton energiakulutuspoikkeamista.

Mielestäni voisivat hyvin vetää jokaiseen mainokseen EVKX:n arvot WLTP:n rinnalle( tai vaikka EVDB:n jos niikseen). Näin olisi ns. reaalimaailman kulutus- ja lataustiedot yhdestä riippumattomasta lähteestä ammattilaisiksi itsensä luokittelevien insinöörien toimesta toimitettuna.
 
Omassa sähkiksessä range -lukemat on silleen niin realistinen kuin sen nyt voi kuvitella olevan, mutta se perustuu lämpötilaan ja viimeaikaiseen ajokäyttäytymiseen. Jos olen ajanut viimeaikoina kaupungissa ja lähdenkin kohta motarille, niin se lukema tietenkään voi olla realistinen. Oletan että kaikissa autoissa toimisi about samaan tyyliin, mutta voihan se olla että @Larhama mainitsemassa E-2008ssa oli toteutettu huonommin.
 
Tuossa nyt ei viitattu itse Wltp;hen mitenkään vaan ainoastaan pösön omaan toimintamatka-arvioon, joka on täysi vitsi. Matkan alkaessa arvio on ihan mitä sattuu, täysin riippumatta kelistä tai aikaisemmasta kulutuksesta ja vasta sitten kun akku alkaa olemaan alle 50%, alkaa tulemaan edes etäisesti luotettavia arvioita.

Ainakin björnin e-5008 range testissä navigointi näytti muutamassa plus-asteessa heittävän about prosentin. Kertoo että perillä on 5% akkua mutta taisi olla 6%. Trippimittarin oli nollannut ja ajellut testejä tuon jälkeen ennen ko. navigointia, että tiedä sitten oliko mittaus kalibroitu sopivaksi valmiiksi.
 
Ainakin björnin e-5008 range testissä navigointi näytti muutamassa plus-asteessa heittävän about prosentin. Kertoo että perillä on 5% akkua mutta taisi olla 6%. Trippimittarin oli nollannut ja ajellut testejä tuon jälkeen ennen ko. navigointia, että tiedä sitten oliko mittaus kalibroitu sopivaksi valmiiksi.
Hyvä, jos se on parempi tuossa uudessa, sehän se alkuperäinen kysymys oli, itse tosiaan vittasin niihin vanhemman platformin autoihin.

Tosin heti tuossa Björnin testissä tuli vastaan se, että akkua jäljellä 7% eli n. 35km ja näytti jo tyhjää arviossa, eli tuo sama ominaisuus on olemassa edelleen. Samoin lähtiessä näytti 497km rangea, jolla pääsi n. 280km ja kun lähtötilanne on Norjan talvi, autolla ei varmasti missään tapauksessa pääse 500km (ja auto itseasiassa näytti 100%, vaikka lataus oli vain 93%). Tai kun matkalla oli 53% akkua jäljellä niin näyttää rangeksi 255km, eli n. puolet liikaa.

Näillä perusteilla sanoisin kyllä, että toimii ehkä marginaalisesti paremmin ja näyttäisi sentään aika luotettavasti navigoida loppumatkasta akun kantaman päässä olevalle laturille, mutta perustoiminnallisuus olisi suht koht sama kuin vanhassa, eli suurimman osan ajasta näyttää mitä sattuu.
 
Mielenkiinnosta, miten näiden stellantisten antama toimintamatka-arvio on kehittynyt? Hullujen päivien E-2008:n arviot olivat lähinnä vitsi.
Sanoisin että arvio on kaikissa arvio, sinne päin, sanoisin että sähköautoilun eka sääntö on että seuraa akun prosentteja eikä mitään kilometriarvioita.
Jos tulee kauemmas ajettua niin laitan määränpään naviin, näyttää paljonko akkua on perillä ja missä ladata jos ei perille riitä. Voi muokata millä prosentilla viimeistään laturille tai paljonko akkua oltava vielä perillä.
Tuo ennuste on ollut todella tarkka ja monesti perillä juuri sillä prosentilla mitä lähdössä arvioi jos ajaa rajoitusten mukaan, toki se päivittää sitä kokoajan jos keli on huono tai ajaa lujaa. Mutta tuohon voi luottaa täysin, myös talvella.

Ja kyllä tuolla pääsee myös luvatun WLTP matkan, TM testissä 15/24 ajoivat sen täyteen kesällä Suomessa, tai meni 20km ylikin, 543km
Mutta kyllä se suunnilleen sinne päin näyttää myös kilsat, WLTP kun on 520km. Joskus ottanut kesällä tuollaisen kuvan... 21" näyttö on muuten kuin melkein Oled kun säätää kirkkauden kohdilleen:thumbsup:

IMG_8715.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ei se WLTP ole edes hiljaisella nopeudella( yli puolet ajetaan kuitenkin maantienopeuksissa, neljännes motarivauhtia) saavutettu vaan nimenomaan staattisissa oloissa. Se staattinen olo on enemmän syynä siihen miksi kaikki kuskit eivät pääse ajoillaan WLTP-toimintamatkaan. Kaikista täyssähköautoistani Vovlo on ainoa, jolla en ole siihen kyennyt ja sekin vain siksi etten ole enää yrittänyt tosissani.
Mä en ole suomessa päässyt koskaan wltp:hen. Uskon kyllä, että se on täälläkin tehtävissä jossain, mutta omille reiteille on aina osunut pidemmillä siivuilla myös niitä moottoritievauhtisia pätkiä, jotka nostavat kulutusta sen verran, että jää haaveeksi. Norjassa ajoin Teslalla akullisen alle 12kWh/100km, jolloin luvattu n. 600km wltp olisi ollut paperia. Tuolla uskon sen wltp:n olevan muutenkin erittäin lähellä auton realistista toimintamatkaa ihan merkistä ja mallista riippumatta, koska nopeusrajoitukset pyörivät siinä kulutusoptimin tuntumassa ja sakkoriski on ainakin kuulopuheiden mukaan sen verran suuri (+ sakkojen koko) ettei paljoa ylinopeuden ajaminen napostele.
 
Mä en ole suomessa päässyt koskaan wltp:hen. Uskon kyllä, että se on täälläkin tehtävissä jossain, mutta omille reiteille on aina osunut pidemmillä siivuilla myös niitä moottoritievauhtisia pätkiä, jotka nostavat kulutusta sen verran, että jää haaveeksi. .
Näinhän se on ettei esim 0,6:n ilmanvastuksella motarilla mennä pienellä, eikä se ole niin tarkoitettukaan. mutta satasta Konallakin pääsi lähes WLTP-kantamakulutuslukemiin.
 
Purosangue

Ferrari Purosangue ois ehkä etäisesti jotenkin mahdollista sekoittaa johonkin Fordiin.
Ferrari-Purosangue+(2)-3254186500.jpg
Komea väri, mutta minusta vielä parempi on Pösössä :lol:


IMG_8391.jpeg





Videossa kehui noita halvempia penkkejä mutta paremmat Launch Edition AGR istuimet nappanahkalla ja sähköisellä sivuttaistuella, ilmastoinnilla ja noin 10 eri hieronnan kans on aika makeat niin lyhyellä kuin pitkällä matkalla....
 
Viimeksi muokattu:
Käykää katsomassa ja koeajamassa, lupaan että yllätytte. Muutenkin tässä maailman tilanteessa, niin nämä on eurooppalaisia autoja. Kaikki suunnittelu, myös akkujen suunnittelu ja kasaus ja sähkömoottorien suunnittelu ja valmistus on tehty euroopassa. Saa osia eikä tule tulleja, kannata kaikkia rahoja tunkea itään :D




Näyttökuva 2025-04-09 kello 20.08.48.png
 
Käykää katsomassa ja koeajamassa, lupaan että yllätytte. Muutenkin tässä maailman tilanteessa, niin nämä on eurooppalaisia autoja. Kaikki suunnittelu, myös akkujen suunnittelu ja kasaus ja sähkömoottorien suunnittelu ja valmistus on tehty euroopassa. Saa osia eikä tule tulleja, kannata kaikkia rahoja tunkea itään :D




Näyttökuva 2025-04-09 kello 20.08.48.png
Voihan se olla kaikkea tuota mutta jos joutuu kurottautumaan koskeakseen näyttöön niin ihan ei ole mennyt maaliin asti. Siinä olisi ollut ihan ok kamppisikin meneillään vähän aikaa sitten mutta fiilikset olivat erittäin negatiiviset koeajojen jälkeen. Silti tuli eurooppalainen auto, ei ehkä yhtä poikkeuksellisen hankalasti suunniteltu vaan enemmän konservatiivinen mutta ei niin konservatiivinen kuin Volvo.
 
Asiaton käytös
Voihan se olla kaikkea tuota mutta jos joutuu kurottautumaan koskeakseen näyttöön niin ihan ei ole mennyt maaliin asti. Siinä olisi ollut ihan ok kamppisikin meneillään vähän aikaa sitten mutta fiilikset olivat erittäin negatiiviset koeajojen jälkeen. Silti tuli eurooppalainen auto, ei ehkä yhtä poikkeuksellisen hankalasti suunniteltu vaan enemmän konservatiivinen mutta ei niin konservatiivinen kuin Volvo.
No ei kyllä tarvi kurottauta mihinkään näyttöön, just paras käyttää kun laskee käden näytön päälle ja sitten painelee nappeja niin ei tarvi tähtäillä, peukalolla yltää joka toimintoon. Ja jos kuvista katselet etäisyyttä niin voi näyttää että näyttö on kaukana kun ohjelma ajaa penkin aina taakse kun oven aukaisee että helppo nousta autosta.
Volvo on nykyään vinosilmien omistama, kohta todennäköisesti hyökkäävät Taiwaniin....Mukava odottaa osia kun rajat lyövät kiinni konfliktin takia :D
 
Hybrid 3008 GT jätti oikein miellyttävän kuvan itsestään, paitsi olihan tuo 1.2 hybrid voimalinja vähän tuhnu.
Varmasti sähköversiona oikein passeli auto jos muuten koko passaa tarpeisiin. Erittäin hiljainen, sisustaltaan varsin tyylikäs moneen muuhun nähden, miellyttävä alusta matka-ajossa ja tosiaan todella tehokkaan oloiset ajovalot.
Ainoa hieman hämmentävä oli tuo "suunnan valitsin", mikä oli siellä käytännössä mittariston alla, johon ainakin itse jouduin kurottelemaan. Ei kovin onnistunut sijoittelu. Tosin eihän tuo häiritse, kuin parkkipaikkapyörityksessä.
 
Aina on myös Rellun Scenic vaihtoehto jos 3008 ei rimmaa.
 
Hybrid 3008 GT jätti oikein miellyttävän kuvan itsestään, paitsi olihan tuo 1.2 hybrid voimalinja vähän tuhnu.
Varmasti sähköversiona oikein passeli auto jos muuten koko passaa tarpeisiin. Erittäin hiljainen, sisustaltaan varsin tyylikäs moneen muuhun nähden, miellyttävä alusta matka-ajossa ja tosiaan todella tehokkaan oloiset ajovalot.
Ainoa hieman hämmentävä oli tuo "suunnan valitsin", mikä oli siellä käytännössä mittariston alla, johon ainakin itse jouduin kurottelemaan. Ei kovin onnistunut sijoittelu. Tosin eihän tuo häiritse, kuin parkkipaikkapyörityksessä.
Itsellä ei kyllä toi etäisyys haittaa, käden kun laittaa suoraksi niin yllän kyllä kaikkeen ja olen vaan 175cm. Eniten käytetyt toki voi laittaa lähempään ja pienempään näyttöön. Itseä eniten aluksi häiritsi vaihteenvalitsimen logiikka, työntää eteen että menee pakille kun itsestä järkevin olisi ollut vetää taakse. Mut äkkiä tuohon tottui.
Muutenkin jos ostat uuden auton niin en kyllä näe järkeä ostaa jotain hybridiä tai bensaa ainakaan tästä mallista. Sähköllä säästää sen verran paljon noihin verrattuna...
 
Muutenkin jos ostat uuden auton niin en kyllä näe järkeä ostaa jotain hybridiä tai bensaa ainakaan tästä mallista. Sähköllä säästää sen verran paljon noihin verrattuna...
Sattui työreissulla vuokra-autoksi alle. Pidän nykyisestä EV6sta enemmän, joten Pösö ei onneksi aiheuttanut mitään lämmön nousua kuitenkaan. Mutta jos ihan uutta sähkistä on joku katselemassa, niin ei kannata tuota E-3008 ohittaa, vaan kokeilla ihan rohkeasti. On ihan positiivista, että joissain autoissa on vähän persoonaa, eikä kaikki lähesty suunnittelultaan sitä yhtä muumikeulaista ideaalitilannetta ;)
 
Sattui työreissulla vuokra-autoksi alle. Pidän nykyisestä EV6sta enemmän, joten Pösö ei onneksi aiheuttanut mitään lämmön nousua kuitenkaan. Mutta jos ihan uutta sähkistä on joku katselemassa, niin ei kannata tuota E-3008 ohittaa, vaan kokeilla ihan rohkeasti. On ihan positiivista, että joissain autoissa on vähän persoonaa, eikä kaikki lähesty suunnittelultaan sitä yhtä muumikeulaista ideaalitilannetta ;)
Ihan komea peli on EV6, työkaveri juuri osti sellaisen. Ei ole tullut sellaista ajettua, johtui lähinnä siitä että en tykkää sen persauksesta :D
 
Juu ja ei valmistaja valehtele että Obsession Blue vaihtelee väriä valaistuksen mukaan. On muuten se ilmainen väri eikä kallein....

IMG_7370.jpeg

IMG_8018.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ei kyllä toi etäisyys haittaa, käden kun laittaa suoraksi niin yllän kyllä kaikkeen ja olen vaan 175cm. Eniten käytetyt toki voi laittaa lähempään ja pienempään näyttöön. Itseä eniten aluksi häiritsi vaihteenvalitsimen logiikka, työntää eteen että menee pakille kun itsestä järkevin olisi ollut vetää taakse. Mut äkkiä tuohon tottui.
Muutenkin jos ostat uuden auton niin en kyllä näe järkeä ostaa jotain hybridiä tai bensaa ainakaan tästä mallista. Sähköllä säästää sen verran paljon noihin verrattuna...
Olen kanssa 175 pitkä mutta jostain syystä mun käsivarret on lyhyet. Nuorena miehenä samanpituisen kaverin kanssa laitettiin olkapäät yhteen ja kädet alas suoraksi. Mulla oli kämmenen mitan verran lyhyemmät käsivarret. Varmaan arvaat että tykkään viiksistä ja rattinapeista. Onneksi on ollut jo kauan automaatti-ilmastoinnit ja soittimen kauko-ohjaus. Nuo lämiskät keskellä autoa on mulle naurettavan kaukana.
 
Olen kanssa 175 pitkä mutta jostain syystä mun käsivarret on lyhyet. Nuorena miehenä samanpituisen kaverin kanssa laitettiin olkapäät yhteen ja kädet alas suoraksi. Mulla oli kämmenen mitan verran lyhyemmät käsivarret. Varmaan arvaat että tykkään viiksistä ja rattinapeista. Onneksi on ollut jo kauan automaatti-ilmastoinnit ja soittimen kauko-ohjaus. Nuo lämiskät keskellä autoa on mulle naurettavan kaukana.
Onneksi tuolle Pösölle voi myös puhua niin se tottelee, ei tarvi koskea tai kurotella mihinkään, voi sanoa vaikka että penkinlämmitys/ratinlämmitys päälle/pois, lämpötilaa säätää, musiikkia säätää, tuuletinnopeutta säätää, puhelut, määränpäät ja viestit voi myös puhua ja vastailla yms.
Parissa sekunnissa tottelee...

IMG_7197.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Itse en tykkää äänestäni ja puhumisesta koneelle pätkän vertaa, pari kertaa testannut, mutta onko kouluajoista niin kauan aikaa, että laudaturin ääntämys on suomettunut koneelle ymmärtämättömäksi mölinäksi; ihmisen kanssa kommunikointi kyllä onnistuu.
 
Onneksi tuolle Pösölle voi myös puhua niin se tottelee,
Ainoa vika näissä puhejuituissa on se, että sillä aikaa kun puhut , olisit jo käsin säätänyt asiat kuntoon. Itse en tykkää puhua autolle vaikka se puhetta ymmärtääkin. Spotify ja navi on ainoa jolle puhun.

Katsotaanko tuota pösön mittaristoa oikeasti ratin yläpuolelta ? Perinteisestihän mittaristoa kukistellaan sieltä ratin kehän alta. Pakosti tulee ajatus että ratin on pakko olla tosi alhaalla tuossa jotta tuo järjestely toimii. Vai onko kuvakulma jotenkin vääristänyt asiat ?

Kuvaa kun ekan kerran katsoi, ajattelin että ompas pösön ratti paksu ja MUHKEA, vasemmalta puolelta se näyttisi olevan käsivarenpaksuinen. Optiikkavirhe oletan :)
 
Juu, ratin yli katsotaan. Sinänsä en suoranaisesti sano että se on huonompi, erilainen se toki on (vähän sellainen mikroautomainen) ja ihan mukava että erilaisia toteutuksia valmistajilta löytyy.
 
Mä kans kuvista ajattelin, että ei tule kesää, mutta ei se istuessa miltään mahdottomalta tuntunut. Vähän sama juttu kun hudin kanssa. Itse olen kyllä niin paatunut, että noissa hudillisissa katse on aina siinä mittaristossa jos sellainen vain saatavilla ja hudi jää enemmän tai vähemmän turhaksi, mutta tuossa tietenkin tilanne toinen kun on primäärinä tossa ratin päällä. Se tuleva LR, varsinkin mikäli tulee saataville myös nelivetona, olisi varsin kiinnostava kampe. Toi mittaristo ei välttämättä itseänikään puhutellut varsinkaan tyylillisesti, mutta muuten kyllä tykkäsin sisustuksesta + penkeistä. Ehkä toi voimalinja/akku/latausnopeus jätti kokonaisudessaan vähän kylmäksi, mutta uskon kyllä sen tulevan 98kW version olevan ainakin nelivetoisena huippuvehkeen. 700km wltp antaa jo vähän anteeksi max. 160kW latausnopeuttakin (mikäli on siinäkin sama).
 
Juu ja ei valmistaja valehtele että Obsession Blue vaihtelee väriä valaistuksen mukaan. On muuten se ilmainen väri eikä kallein....

IMG_7370.jpeg

IMG_8018.jpeg
Taas minä takerrun noihin vanteisiin, mutta edelleen näiden vatkaimien vanteet on jotain aivan järkyttävää:sick:
 
Autot on jopa hyvän näköisiä, mutta pilataan karmeilla vanteilla.

Eikös toi sama suuntaus / erikoisuuden tavoittelu ole vähän nähtävillä muuallakin kuin sähkiksissä? Esim. Teslan (unohdetaan ne kapselit), BMW, MB, Id:t, Kiat (EV6, Niro) ja varmaan muitakin löytyy vanteet muotoilukieleltään aika perussettiä. Sitten on joku osa autoja, joissa on sekä ulkokuori (EV3 & 4, Hyny 6) koitettu viedä johonkin avaruusaikaan ja toi Peugeot ja muistaakseni myös Ford tekevät samaa vanteillaan. Itsekin kyllä arvostan konservatiivisempaa lähestymistapaa ja himoitsin omaani jotain tämäntyyppistä (en ihan noin matalan profiilin renkailla kylläkään) kun rikastun:
1744265653782.png
 
No ei kyllä tarvi kurottauta mihinkään näyttöön, just paras käyttää kun laskee käden näytön päälle ja sitten painelee nappeja niin ei tarvi tähtäillä, peukalolla yltää joka toimintoon. Ja jos kuvista katselet etäisyyttä niin voi näyttää että näyttö on kaukana kun ohjelma ajaa penkin aina taakse kun oven aukaisee että helppo nousta autosta.
Volvo on nykyään vinosilmien omistama, kohta todennäköisesti hyökkäävät Taiwaniin....Mukava odottaa osia kun rajat lyövät kiinni konfliktin takia :D
Kiinassahan nuo Pösönkin osat on valmistettu.

Taas minä takerrun noihin vanteisiin, mutta edelleen näiden vatkaimien vanteet on jotain aivan järkyttävää:sick:
Todella hienon näköiset vanteet. Kyllä kelpaisi ajella.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi tuolle Pösölle voi myös puhua niin se tottelee, ei tarvi koskea tai kurotella mihinkään, voi sanoa vaikka että penkinlämmitys/ratinlämmitys päälle/pois, lämpötilaa säätää, musiikkia säätää, tuuletinnopeutta säätää, puhelut, määränpäät ja viestit voi myös puhua ja vastailla yms.
Parissa sekunnissa tottelee...

IMG_7197.jpeg
Siis selkeää suomenkieltä vai tankeroa? Toinen kotimainen voisi vielä toimia. Ehkä.
 
Tuli tuossa menetettyä sähkispoikuus (tuttavan autolla) ja ajettua se n. 350km reissu, enyaq -20 80kwh akulla. Oman ajon keskikulutus oli 22.1kw/100km.

Aamulla oli vielä hieman pakkasta, sain kuninkaantien abc:n laturista 7kwh teholla virtaa (varmaan kylmä akku+ilma) kun päätin et kokeillaan nyt miten homma toimii (akussa oli virtaa vielä 60%). Mutta iltapäivällä törmäsin haasteisiin porttipuiston abc:llä, ettei mikään vapaana ollut laturi reagoinut sovelluksen/auton kanssa. Kävin kokeilemassa myös helsinki outletin pihalla korttimaksullista latausta, mutta sekään ei innostunut toimimaan (oletan että kun korttimaksullinen niin ei tarvitse sitä ohjelmaa ladata). Akkua oli tuolloin n. 30% ja vielä oli asioimista.

Lopulta konalan s-marketin latauspaikasta sitten sain virtaa 60-70kwh nopeudella (12% oli akkua jäljellä). Ensimmäinen laturi ei reagoinut, mutta viereinen sentään lähti pelittämään. Ensimmäisessä kävi muutama muukin kokeilemassa, mutta lähtivät hetken päästä kun siinä odotteli. Virtaa tarpeeksi (60% varaukseen) ja uudestaan kuninkaantien abc:lle lataamaan, että riittää varmasti loppumatkaksi. Siellä sitten toimi moitteetta ja sai 70kwh teholla et akkuun kertyi 70%.

Pitäisi varmaan useampi äppi ladata, jos sähkiksen omaksi ostaisi kun nyt oli vain s-ryhmän. Mut ihan kiva kokeilu, joskus ois kiva kokeilla esim id2 tms pienempää sähkistä vastaavalla reissulla ja nopeudella, että vaikuttaako auton koko kuinka tuohon kulutukseen.
 
Haiskahtaa vähän siltä, että Enyaqissa on jotain häikkää. Itsellä oli ennen ihan tuollainen sieltä alkupäästä pienemmällä akulla. Jotkut yksittäiset laturit kyllä nirsoili aloituksen kanssa, mutta ei millään varaustasolla jäänyt seitsemään kilowattiin latausteho.

Kulutus ei kuulosta epätavalliselta tuuliselle pakkaspäivälle, varsinkin jos kilometrejä tuli moottoritielläkin. Kesällä pienemmillä teillä ei taasen ole kummoinen temppu päästä wltp-lukuihin.
 
Haiskahtaa vähän siltä, että Enyaqissa on jotain häikkää. Itsellä oli ennen ihan tuollainen sieltä alkupäästä pienemmällä akulla. Jotkut yksittäiset laturit kyllä nirsoili aloituksen kanssa, mutta ei millään varaustasolla jäänyt seitsemään kilowattiin latausteho.
Oliko vaggineissa Kempowerin latureiden kanssa sitä vaivaa, että pitää alussa vähän tukea ylöspäin sitä latauspiuhan kahvaa, että lähtee pariutumaan?
 
Toyotalla ainakin sen kuulee naksutuksesta jos tuo on ongelmana, en sitten tiedä onko Enyaqissa hiljaisempi tuo osuus (jos on sama "ominaisuus").
 
Oliko vaggineissa Kempowerin latureiden kanssa sitä vaivaa, että pitää alussa vähän tukea ylöspäin sitä latauspiuhan kahvaa, että lähtee pariutumaan?

Ei tarvi mitään säheltää kunhan aloittaa latauksen appista ennenku työntää piuhan kiinni odottaa sen aikaa, että lukitus surahtaa lataa aina, ongelmaa tulee jos ensin kiinnittää piuhan ja sitten vasta käynnistää Apista niinkuin abc taisi joskus ohjeistaa.
 
Ei tarvi mitään säheltää kunhan aloittaa latauksen appista ennenku työntää piuhan kiinni odottaa sen aikaa, että lukitus surahtaa lataa aina, ongelmaa tulee jos ensin kiinnittää piuhan ja sitten vasta käynnistää Apista niinkuin abc taisi joskus ohjeistaa.
Jes. Lähinnä tossa mietin, että ensi kertoja lataavalla joku tuollainen voisi selittää miksei homma ole onnistunut.
 
Oliko vaggineissa Kempowerin latureiden kanssa sitä vaivaa, että pitää alussa vähän tukea ylöspäin sitä latauspiuhan kahvaa, että lähtee pariutumaan?
Itse oon myös mennyt 2.5v vag kulkineella niin että appista lataus päälle ja sen jälkeen pistooli autoon kiinni. Kempowerin laturilla 0kpl epäonnistumisia tällä aika periodilla.

E: En tiedä miksi neuvotaan yleensä toisin latureilla, liekkö jollain toisella automerkillä tuo taas erilailla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse oon myös mennyt 2.5v vag kulkineella niin että appista lataus päälle ja sen jälkeen pistooli autoon kiinni. Kempowerin laturilla 0kpl epäonnistumisia tällä aika periodilla.

E: En tiedä miksi neuvotaan yleensä toisin latureilla, liekkö jollain toisella automerkillä tuo taas erilailla.
Mä oon aina työntänyt sen piuhan kiinni ihan operaattorista riippumatta ennen appiksen ronaamista ja ei ole ollut ongelmia. En oo kyllä ikinä mitään ohjeitakaan lueskellut. Omat ABC-kokemukset rajoittuvat tosin pelkkään Teslaan.
 
Toivottavasti tuo latauksen maksaminen helpottuu plug&chargen myötä. Suomessa sitä ei taida tukea kuin Ionity toistaiseksi, mutta jospa se sieltä joskus valuisi paikallisille operaattoreillekin. Hidasta kyllä tuntuu olevan sen kanssa, vaikka ainakin Kempowerin laturit sitä tukisi suoraan. Ja nehän on aika laajasti Suomessa.
 
Itse kun ei tule käytettyä kuin asiointilatauksia niin piuha tökätään ensin kiinni kun tägejä tulee käytettyä (ellei piuhan kytkemistä etukäteen ole erikseen lukitsemisella estetty). Maksamisen osalta sovelluksen räpeltäminen olisi askel taaksepäin omalla kohdalla (vaikka tuntuu se olevan monelle se preferoitu tapa).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 239
Viestejä
4 865 777
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom