Ihmisten selkä/jalat ovat eri mittaisia vaikka kokonaispituus on sama. Se on vähän 1x2 sitten miten mikäkin auto osuu. Sähköautoissa on pääasiassa taidettu karsia istumakorkeudesta jonkun verran eli pitkäjalkaisella jalat eivät takapenkillä pääse perseosaa vasten vaan ollaan enemmän "kyykkypaskalla". Meidän teini-ikäiselle juniorille on siunaantunut pirun pitkät koivet, niin asiaa on tarkasteltu lähes kaikkien merkkien takatilojen osalta. Volkkarissa on osunut muotoilu parhaiten, jopa siis id.3:ssa. Voi tietysti olla, että kun hän on istunut sähkö-Miissä viimeiset 4,5 vuotta, niin perse on ns. tottunut.
Tuli tämän hinnanalennuksen innoittamana käytyä koeajamassa tuo Explorer itsekin... Itse pidin perusvarustelun verhoilusta enemmän, mutta koeajolla kävi selväksi, että sen äänentoisto on aivan onneton; epäilin että joku oli säätänyt sen vaan persilleen, mutta sitten kun ne ääniasetukset löysin niin ei, sieltä oli itseasiassa säädetty jo bassoasetus tappiin ja silti bassoa oli vaikea erottaa yli 80 nopeudessa R5 kitkoilla ajellessa. Jotenkin tuli olo, että olisiko koeajoautossa peräti jotain vikaa... Joten Premium varustelu oli pakko ruksia itsekin ja siihen sitten AGR-penkit että saa osakangaspenkit takaisin.
Kojelauta oli omaan silmään laadukkaanoloinen, ovipaneelit perussiistit, mutta ratin ja keskikonsolin kiiltomusta muovi ei kyllä innostanut. Rattinapit tosiaan huonot, niiden layout myös jotenkin sekavan oloinen; toki leiskaan ja vasteeseen ehti melkein tottua jo koeajolla kohtalaisesti. Takatilat oli jalkatilaltaan myös hieman elroqqia ahtaammat; etupenkit on hieman paksummat? (toki riittävät reilu 180cm pitkän ajoasennossa mahtui takapenkille vielä ok).
Ajotuntuma tuntui lähes elroqqia vastaavalta, hieman kevyempi ja tunnottomampi ohjaus (toki voi riiippua jostain asetuksesta); melua vaikeampi nyt vertailla kun elroqissa tosiaan nastat alla.
Tarjouksen lupasi vasta tälle päivälle kun sanoi pistävänsä sitten heti hyvän myyntipäällikön kanssa neuvottelun jälkeen; saa nyt katsoa mitä se sitten tarkoittaa.
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
Ainakin edellisen kopan (polttis) CLA oli takapenkillä niin pieni, ettei keskimittainen aikuinen mahtunut siellä istumaan normaalisti. Piti lysähtää ihan ihmeelliseen asentoon, ettei tarvinut istua niskat kenossa. Kyllä sinne alle 15v lapset ehkä mahtuu. Mahtaako olla yhtään isompi tuo uusi..
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
Tällä sivulla kerromme ajankohtaisista tarjouksista yksityisasiakkaille. Tutustu kattavasti varustellun uusi Ford Explorer kampanjoihin, uutuuksiin ja etuihin.
Tällä sivulla kerromme ajankohtaisista tarjouksista yksityisasiakkaille. Tutustu kattavasti varustellun uusi Ford Explorer kampanjoihin, uutuuksiin ja etuihin.
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
Tarkoittaa, että otat myös jostain toisesta liikkeestä saman tarjouksen Parilla kirikierroksella päädyt todennäköisesti tulokseen, että molemmilla tarjoajilla auton pohjahinta about sama, mutta korkojen verran viivan alla eroa.
e: Esim. jos valmistaja sponssaa 2 % asti ja liike tarjoa 1 %, niin liikkeen pitää saada sinulta tuo 1% jostain toiseen liikkeeseen nähden, joka menee 2% tarjouksella.
Ite oon pari senttiä pitempi ja oli kyllä vaikeuksia olla siellä takana. Tosin ei ollut farmari/shooting brake eikä ollut lasikattoa, mahtaako toisessa korimallissa sitten olla paremmin tilaa päälle..
Tuli myös Fordin rahoitustarjouksen ja hinnanalennusten innoittamana käytyä keskiviikkona koeajamassa Ford Capri. Alunperin menin koeajamaan Exploreria, mutta showroomissa totesin, ettei tavaratila tule oikein riittämään meidän perheen tarpeisiin (koiranhäkki + vaunurunko pitäisi mahtua) ja samalla huomasin käytännössä, että Caprin suurempi kontti saattaisi sittenkin sopia myös koirakäyttöön, kun ei lopulta ole kovin suljettu ja takalasista tulee varsin hyvin valoa sisään.
Ulkoisesti kumpikaan malli ei herätä hirveästi mitään tunteita - Explorer on mielestäni vähän paremman ja ihan OK näköinen, Caprissa on mittasuhteet pielessä ja valotkin rumemmat.
Sisältähän molemmat autot on takakonttia lukuunottamatta samanlaiset. Tykkään tuosta sisustan designista enemmän kuin muista MEB-alustan autoista, tuo pystymallin keskinäyttö on mielestäni parempi ja lyhyen koeajon perusteella suht sujuva ja looginen käyttää. Ratin kapasitiivista ja fyysistä yhdistelevät napit vaikutti siltä että niiden kanssa kyllä pärjää, mutta toteutuksena ei silti mikään erityisen onnistunut - tuntuma epämääräinen, nappeja liikaa liian lähellä toisiaan ja painalluskohdat voisi olla vaikka kuopilla paremmin erotettu toisistaan. Laatuvaikutelmaltaan sisusta on selvästi pykälää heikompi kuin nykyisessä Model Y:ssä, eli mm. ovien alaosat, kojelaudan päälliosa ja keskikonsolin kyljet on kovaa "ämpärimuovia". Sinänsä ei kuitenkaan mikään paikka natissut tai tuntunut käytössä pahemmin halvalta, joten ihan tuo menettelee käyttöautossa.
Ajoltaan Capri oli ihan positiivinen kokemus - vaikutti puolen tunnin lenkillä varsin sopivalta arjen käyttöautoksi. Alusta riittävän mukava mutta silti esimerkiksi motarin rampeissa myös riittävän progressiivisesti jämerä ettei auto niiaa liikaa. Ohjaustunto melko etäinen ja vähän turhan kevyt minun makuun, mutta on silti tuntumaltaan parempi kuin Model Y:ssä. Potkua nelivetomallissa tuntui olevan omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.
Pistin vaihtotarjouspyyntöä vetämään, täytyy katsoa löytyykö sopivaa varastoautoa meikäläisen spekseillä. Täys-keinonahkasisusta tai AGR-sisusta pitäisi olla koirankarvojen siivottavuuden takia ja vetokoukku, sekä lämpöpumppu (joka nyt tuli vakioksi). Ja auto nelivetona. Muut ei sitten ole ihan pakollisia.
En nyt tiedä onko yhtäkkiä tai mikään kova innostus, mutta kyllä tuo Muskin jatkuva sekoilu alkaa ottamaan ihan henkilökohtaisella arvotasolla päähän jo siinä määrin, että sopivalla diilillä voisi auton johonkin toiseen merkkiin vaihtaa. Plus alkaa tulla takuukilsat täyteen ensi talven aikana täyteen, eikä mm. lämpöpumppu ole toistaiseksi porsinut, joten helpompi nyt vaihtaa autoa kun takuullisia kilsoja vielä jonkin verran jälkellä. Tuon kategorian autojen (tilava neliveto ~50k€) tarjontatilanne on nykypäivänä aika paljon parempi kuin mitä se oli pari vuotta sitten.
Eli näitä kosketuspintoja, tuossa palautetta tavoiteltu sillä että koko pinta painaa vähän.
Mielikuva mitä tästä tulee on vähän sellainen halppis viritys. tiedä sitten mitä oikeasti. Saa olla kyllä aika onnistunut että vetäisi vertoja perinteisiin kytkimiin, toki onhan tuo iso juttu vs kosketusnäyttö vain juttu. Eli hyvä, vs ettei olisi lainkaan, huono vs kunnon napit. (sillä oletuksella ettei se käytönnön kokemus yllätä positiivisesti).
Pitänyt kysyä ties kuinkapitkään, mennyt kokonaan ohi, onko nämä pinnat sitä suomalaista tegnolokiaa mistä vuosia sitten kovasti hehkutettiin , ajallisesti sopii siihen kun alkoi autoihin tulla.
Ulkonäkö jotkut kritisoineet, noin yleisesti en ihan saanut kiinni, mutta ainakin nuo näyttää mersulta, ja luonossa usein kokemus voi olla kovasti toinen kuin kuvista, mutta vaikuttaisi että tuossa se keula ei kärsi siitä mikä niissä aiemmissa EQ malleissa.
Keulahan se tärkein, siis sivullisten kannalta, niitähän tuolla liikenteessä jotuu katseleen, no perä kanssa jos perässä joutuu roikkuu.
Ilmoitettu sähkönkulutus varsinniukka, suomalaisena ilmoitettua kantamaa saa pohtii jos tarve lämmitellä, eli ensitalvena kai saadaan testejä, että miten pienellä energialla pysyy koppi lämpimänä. Tosin jos tuohon lisää muutama kilowatin pakkas ja lämmitys lisää, niin jää tuolla aloitusakulla kantamaa valita niitä taukopaikkoja pitkälläkin reissulla.
Edit, lainataan vielä tuosta se isompi kuva, ratin napit ehkä parempia.
Repsikan näytöstä osa kritisoit, ymmärsin että se on lisävaruste. Se nyt ilmeisesti tehty niin että repisikka voi vaikka videoita katsella laillisesti. Mutta kuskin kannalta kai enemmän kiinnostaa voiko esim repsikka tehdä reitti suunnitelmaa omalla ruudulla. No joka tapauksessa ehkä pysyy näpit erossa kuskin hallinta laitteista.
Oliko missään mainintaa heijastusnäytöstä, vai selviääkö ne sitten kun auto joskus tulee tilattavaksi.
En nyt tiedä onko yhtäkkiä tai mikään kova innostus, mutta kyllä tuo Muskin jatkuva sekoilu alkaa ottamaan ihan henkilökohtaisella arvotasolla päähän jo siinä määrin, että sopivalla diilillä voisi auton johonkin toiseen merkkiin vaihtaa. Plus alkaa tulla takuukilsat täyteen ensi talven aikana täyteen, eikä mm. lämpöpumppu ole toistaiseksi porsinut, joten helpompi nyt vaihtaa autoa kun takuullisia kilsoja vielä jonkin verran jälkellä. Tuon kategorian autojen tarjontatilanne on nykypäivänä aika paljon parempi kuin mitä se oli pari vuotta sitten.
Sampsa taisi vähän saada kimmokkeen meikäläisen koeajosta Joo, hyvä korko on ainakin itsellä aika keskeisessä roolissa tämän hintaluokan auton hankinnassa. Vaatimukset täyttäviä käytettyjä sopivalla korolla ei ihan hirveästi ole tullut vastaan, ainakaan järkevään hintaan. Eiköhän tilanne itellä ole se, että katselee rauhassa mitä tarjouksia yms on tarjolla ja jos joku sopiva osuu kohdalle ja ehdot miellyttää, niin vetää liipasimesta.
Tuossa kuvassa tuo näyttöpaneeli näyttää jotenkin hälmöltä. Hölmöyttä korosta anoin päätyjen turbiinit. Voisi noi IV asiat olla hieman huomaamattomammat. Mitä repsikan näytön tilalla on jos sitä ei tilaa ? tyhjää lasilevyä = musta ruutu?
Tarkoittaa, että otat myös jostain toisesta liikkeestä saman tarjouksen Parilla kirikierroksella päädyt todennäköisesti tulokseen, että molemmilla tarjoajilla auton pohjahinta about sama, mutta korkojen verran viivan alla eroa.
No sieltähän se tarjous sitten tuli... ja lähes 3000 korkeampi hyvitys kuin skodaan, eli kyllä tässä selkeästi on myyntihousut on Fordilla jalassa; ja väliraha matalampi kuin elroqqiin vaikka lähtöhinta muutaman tuhat korkeampi.
No sieltähän se tarjous sitten tuli... ja lähes 3000 korkeampi hyvitys kuin skodaan, eli kyllä tässä selkeästi on myyntihousut on Fordilla jalassa; ja väliraha matalampi kuin elroqqiin vaikka lähtöhinta muutaman tuhat korkeampi.
En suoraan skodasta tiedä, mutta k-autolla ainakin hyvitykset ovat olleet aika miten sen nyt kohteliaasti sanoisi, vähemmän kaupankäyntiä edistäviä. Nettiauto pyynnit -2/3 k€ pois, jos on hyvitys, niin sitten se on varmaan aikalailla käypää tasoa.
En suoraan skodasta tiedä, mutta k-autolla ainakin hyvitykset ovat olleet aika miten sen nyt kohteliaasti sanoisi, vähemmän kaupankäyntiä edistäviä. Nettiauto pyynnit -2/3 k€ pois, jos on hyvitys, niin sitten se on varmaan aikalailla käypää tasoa.
Kyllä se skodankin ensimmäinen tarjous oli TODELLA huono, eli varmasti vastaavaa playbookkia noudatetaan. Mutta K-Autostakin on tullut saatua riittävän pitkän vatvomisen jälkeen ihan kohtalaiselta tuntuneita diilejä.
Tämä Hedinin hyvitys on oman arvion pohjalta lähellä sitä mitä itse tästä 3,5 vuotiaana pyytäisin (kun he sen siis saavat)... ja enemmän kuin yksikään saman mallinen samalla voimalinjalla nettiautossa (mutta verrokeissa kaikissa vähintään 40tkm enemmän mittarissa). Eli Hedinin kohdalla vaikuttaisi että ottaa takkiin lähinnä sen käteisalennuksen mitä voisi ilman vaihtoautoa saada.
Menee jo vähän ohi ketjun aiheesta, mutta itse vaihdoin äsken dieselin sähköön ja osa liikkeistä anto ihan surkeita lähtöjä, ei edes jaksanut lähteä vänkäämään. Autovexistä tuli n. 20ke tarjous ja alimmat hyvityshinnat vaihdossa oli 16ke
Noh asiaan, Autovexiä vivuttamalla sain sitten ihan hyvän diilin ja pihassa on nyt alle parivuotias Enyaq. Ihan positiivinen kokemus kyllä, ensimmäinen skoda itsellä. Mukava ajella ja tilaa on hulppean tuntuisesti. Lisäksi suht hiljainen. Pitkään piti vatvoa et onko sillä akun esilämmityksen puutteella merkitystä (tämä on vanhaa mallia vaikka takuu onkin voimassa) ja totesin että eipä sillä omassa käytössä ole juuri mitään merkitystä.
Tuossa kuvassa tuo näyttöpaneeli näyttää jotenkin hälmöltä. Hölmöyttä korosta anoin päätyjen turbiinit. Voisi noi IV asiat olla hieman huomaamattomammat. Mitä repsikan näytön tilalla on jos sitä ei tilaa ? tyhjää lasilevyä = musta ruutu?
En nyt tiedä onko yhtäkkiä tai mikään kova innostus, mutta kyllä tuo Muskin jatkuva sekoilu alkaa ottamaan ihan henkilökohtaisella arvotasolla päähän jo siinä määrin, että sopivalla diilillä voisi auton johonkin toiseen merkkiin vaihtaa. Plus alkaa tulla takuukilsat täyteen ensi talven aikana täyteen, eikä mm. lämpöpumppu ole toistaiseksi porsinut, joten helpompi nyt vaihtaa autoa kun takuullisia kilsoja vielä jonkin verran jälkellä. Tuon kategorian autojen (tilava neliveto ~50k€) tarjontatilanne on nykypäivänä aika paljon parempi kuin mitä se oli pari vuotta sitten.
Täsmälleen samat syyt takuineen päivineen. Lisäisin listaan hyvät tarjoukset, joita saa tällä hetkellä vähän autoon kun autoon sekä vaihdokkien, että korkojen osalta. En muista ihan hetkeen yhtä otollista tilannetta.
Jos on ostohousuja jalassa etelässä, voisi olla kiinnostavaa käydä tänä viikonloppuna automessuilla Messukeskuksessa. Ainakin Auto Bassadone lupaili nollakorkoisia tarjouksia vähän kaikkeen, joskaan todennäköistä pientä pränttiä ei ollut ainakaan verkkosivuilla missään.
Taidan itse marssia tuonne huomenna, jos vain flunssa alkaa hellittää.
Tämä Hedinin hyvitys on oman arvion pohjalta lähellä sitä mitä itse tästä 3,5 vuotiaana pyytäisin (kun he sen siis saavat)... ja enemmän kuin yksikään saman mallinen samalla voimalinjalla nettiautossa (mutta verrokeissa kaikissa vähintään 40tkm enemmän mittarissa). Eli Hedinin kohdalla vaikuttaisi että ottaa takkiin lähinnä sen käteisalennuksen mitä voisi ilman vaihtoautoa saada.
Hedinillähän on nyt vaihtoautokamppikset päällä uusiin varastoautoihin. Omasta sain lopulta 34k ja nyt myyvät sitä tonnin halvemmalla. Toki samat alet olisi varmasti tingattavissa siellä tällä hetkellä käteiskaupallakin, mutta olihan toi henkisesti aika helppo diili itselleen perustella.
Jos on ostohousuja jalassa etelässä, voisi olla kiinnostavaa käydä tänä viikonloppuna automessuilla Messukeskuksessa. Ainakin Auto Bassadone lupaili nollakorkoisia tarjouksia vähän kaikkeen, joskaan todennäköistä pientä pränttiä ei ollut ainakaan verkkosivuilla missään.
Taidan itse marssia tuonne huomenna, jos vain flunssa alkaa hellittää.
Oli todella hyvät messut, paljon kiinnostavia autoja näytillä. Noita 0% korkotarjouksia oli tarjolla useammalla ständillä, myös paljon leasing- ja hintatarjouksia myös. Uutuuksista itselle kiinnostavia oli ainakin Voyah Courage, Rellu 5 ja Alfa Romeo Junior.
Jos on ostohousuja jalassa etelässä, voisi olla kiinnostavaa käydä tänä viikonloppuna automessuilla Messukeskuksessa. Ainakin Auto Bassadone lupaili nollakorkoisia tarjouksia vähän kaikkeen, joskaan todennäköistä pientä pränttiä ei ollut ainakaan verkkosivuilla missään.
Taidan itse marssia tuonne huomenna, jos vain flunssa alkaa hellittää.
Oli todella hyvät messut, paljon kiinnostavia autoja näytillä. Noita 0% korkotarjouksia oli tarjolla useammalla ständillä, myös paljon leasing- ja hintatarjouksia myös. Uutuuksista itselle kiinnostavia oli ainakin Voyah Courage, Rellu 5 ja Alfa Romeo Junior.
Oliko volkkarilla mitään tarjouksia? Skodaa yms. näytti olevan paljon, mutta volkkari 404 messujen nettisivuilla. Id.2 maininta tais olla ainoa, jonka löysin esittelyautojen seasta.
Oliko volkkarilla mitään tarjouksia? Skodaa yms. näytti olevan paljon, mutta volkkari 404 messujen nettisivuilla. Id.2 maininta tais olla ainoa, jonka löysin esittelyautojen seasta.
Noh asiaan, Autovexiä vivuttamalla sain sitten ihan hyvän diilin ja pihassa on nyt alle parivuotias Enyaq. Ihan positiivinen kokemus kyllä, ensimmäinen skoda itsellä. Mukava ajella ja tilaa on hulppean tuntuisesti. Lisäksi suht hiljainen. Pitkään piti vatvoa et onko sillä akun esilämmityksen puutteella merkitystä (tämä on vanhaa mallia vaikka takuu onkin voimassa) ja totesin että eipä sillä omassa käytössä ole juuri mitään merkitystä.
Voin kolmen talven pohjalta jo vahvistaa, että eipä paljon merkitystä ellei sitten tule paljon tilanteita, että olisi aika nopeasti semikylmää autoa pikalatailemassa.
Itsellä K-autosta ja hyvityshinnoista ihan hyvät kokemukset, mutta viimeisen kohdalla ajelin Lohjalle pk-seudulta diilejä tekemään.
Eipä se akku talvipakkasilla lämpeä lähellekään optimia pelkällä ajolla ellei jojottele tarkoituksella. Tai sitten pitäisi pysätä puolen tunnin välein.
Aikoinaan pari lapinreissua heitin ID4 kanssa talvella, maksimi latausteho oli 70kW. Lasketteli siitä alaspäin.
Eli jos kauheasti auton rangen ulkopuolelle ei mene niin ei muodostu ongelmaksi. Tai jos ei haittaa että 10-80% lataus kestää lähes tunnin niin eipä siinä, kunhan ei tule yllätyksenä.
Noi riippuu vaan tosi paljon autosta ja kelistä tietysti. Monella mallilla käytännössä eka lataus on hidas ja akku lämpenee siinä niin paljon että seuraavat ovat nopeita. Ellei sitten keli ole todella reilusti pakkasella niin akku saattaa jopa jäähtyä turhan paljon.
Noi riippuu vaan tosi paljon autosta ja kelistä tietysti. Monella mallilla käytännössä eka lataus on hidas ja akku lämpenee siinä niin paljon että seuraavat ovat nopeita. Ellei sitten keli ole todella reilusti pakkasella niin akku saattaa jopa jäähtyä turhan paljon.
Enyaqista tuolla puhuttiin eli MEB alustan autosta kuten ID4. Niistä on monella kokemusta että pidemmät reissut talvella eivät ole kiireisen ihmisen puuhaa.
Noi riippuu vaan tosi paljon autosta ja kelistä tietysti. Monella mallilla käytännössä eka lataus on hidas ja akku lämpenee siinä niin paljon että seuraavat ovat nopeita. Ellei sitten keli ole todella reilusti pakkasella niin akku saattaa jopa jäähtyä turhan paljon.
Kotona kun aina yön aikana lataa 100% ja ajaa sen pitkän vedon 3h-4h ensimmäiselle pikalataukselle, niin menee talvellakin jollainlailla pidemmät reissut. Tuskien taival alkaa kun pakkanen tippuu -15 c ja sen alle.
Eipä se akku talvipakkasilla lämpeä lähellekään optimia pelkällä ajolla ellei jojottele tarkoituksella. Tai sitten pitäisi pysätä puolen tunnin välein.
Aikoinaan pari lapinreissua heitin ID4 kanssa talvella, maksimi latausteho oli 70kW. Lasketteli siitä alaspäin.
Eli jos kauheasti auton rangen ulkopuolelle ei mene niin ei muodostu ongelmaksi. Tai jos ei haittaa että 10-80% lataus kestää lähes tunnin niin eipä siinä, kunhan ei tule yllätyksenä.
Kyllä varmasti kesällä tulee ajettua rangen ulkopuolelle ja pitkälle, mutta ei liene ongelma. Nyt en ole ajanut Lappiin 20 vuoteen talvella, mutta toki joskus voi joku aivohäiriö iskeä ja sinne suuntaan kylmään aikaan. Toisaalta just tänä talvena yks kaveri paineli Lappiin vanhalla Enyaqilla eikä tuo tuntunut siitä kauheesti kärsivän. Noh jos tulee joskus reissu Ylläkselle eikä huvita liruttaa kylmällä akulla, niin otetaan sitten autojuna.
Kyllä varmasti kesällä tulee ajettua rangen ulkopuolelle ja pitkälle, mutta ei liene ongelma. Nyt en ole ajanut Lappiin 20 vuoteen talvella, mutta toki joskus voi joku aivohäiriö iskeä ja sinne suuntaan kylmään aikaan. Toisaalta just tänä talvena yks kaveri paineli Lappiin vanhalla Enyaqilla eikä tuo tuntunut siitä kauheesti kärsivän. Noh jos tulee joskus reissu Ylläkselle eikä huvita liruttaa kylmällä akulla, niin otetaan sitten autojuna.
Sepä se, jos ei ole tarvetta tai kiirettä niin nou problem.
Taas jos on tottunut että sähköautolla ei mene juurikaan kauempaa kuin polttiksella niin onhan se vähän shokki kun ei saa edes 100kW lataustehoa ruutuun 1000km reissulla.
Eipä se akku talvipakkasilla lämpeä lähellekään optimia pelkällä ajolla ellei jojottele tarkoituksella. Tai sitten pitäisi pysätä puolen tunnin välein.
Aikoinaan pari lapinreissua heitin ID4 kanssa talvella, maksimi latausteho oli 70kW. Lasketteli siitä alaspäin.
Eli jos kauheasti auton rangen ulkopuolelle ei mene niin ei muodostu ongelmaksi. Tai jos ei haittaa että 10-80% lataus kestää lähes tunnin niin eipä siinä, kunhan ei tule yllätyksenä.
Toistan nyt vähän itseäni tässä ketjussa, kun olen jo aikaisemmin laittanut latauskäppyrää talvikelissä. Mutta vuodessa tulee se 40-50tkm josta iso osa talvikelillä etelä-Kuusamo -välillä. Ihan perus 100kW on aika normi talvikelissä _kunhan_ laturille tultaessa SOC on max 10%. Sitten -30’C tai enemmän niin pidemmällä matkalla alkaa 70-75kW olemaan maksimit.
Ero kesään on loppupeleissä aika pieni ja paljon enemmän vaikuttaa laturi-infran kuormantasaus ja kulutus/olosuhteet.
Seuraavassa tilausputkessa olevassa biilissä on manunakin esilämmitys, mutta tuskin vaikuttaa matkantekoon isosti. Ehkä isompi ero voi tulla siitä, jos latauskäyrä on ok myös semi-täydellä akulla laturille tultaessa. Siihen ei vaan keli vaikuta ensimmäisenä.
Minulla on kyllä lämmitys vaikuttanut ja paljon. 150 kW huiput ja noin 100 kW keskiteho 10-80 % välillä kelissä kuin kelissä on aika jees. Muutaman reissun heittänyt talon MEBillä niin oli kyllä todella tuskaista jo -5 keleissä, samoin firman autolla. Ei se akku vaan ajamalla lämpene vaikka mitä tekisi.
En edes tiennyt silloin kun autoa ostin että ero on noin suuri ja kyllä olisi ekan sähköauton ostaminen ottanut päähän ilman. Meillä tulee talvisinkin helposti 600-1200 km päiväreissuja niin sama sitten ostaa vaikka diesel e-mersu tilalle jos ei akunlämmitystä olisi.
Tuo on nykyään kyllä helpompi toteuttaa kuin muutama vuosi sitten, joten hieman korjaa tilannetta. Silti itselle tuntuu hitaalta kun tottunut poistumaan laturilta siinä kohtaa kun teho menee alle 100kW