Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.
 
Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.
Sama, eihän opd sitä meinaa että kokoajan kiihdytetään tai jarrutetaan, poljin sopivassa asennossa niin auto rullaa. Ja kuka oikeasti ajaa polkimella jotain maantietä? Kai nyt vakkari vähintään on päällä.
 
Sähkistä kun speksattiin niin tuli tuotakin mallia vilkastua. Speksien mukaan kestomagneetti on vain takana?

Uudemmissa on näin, ja muilla merkeillä jo 2021( ja ennen) mutta Volvolla kumpikin moottori oli kestomagneettimoottori ja siksi kulutuskin on hieman muita merkkejä korkeampi. Sama taitaa tosin olla iX1:ssäkin( yksi syy monista miksi meille ei tullut nyt kyseistä autoa vaikka hintaa oli tiputettu vajaavetoanhalvemmaksi).
Toisaalta, uudet Volvotkaan eivät taida olla jatkuvanelivetoja( minkä vaatimuksena on, että etumoottori ei ole kestomagneettimoottori sillä muuten rakenne monimutkaistuisi)
 
Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.

Good for you, mä en Teslalla pysty rullaamaan pidempää aikaa alamäessä. Tasaisella voi vielä onnistuakin muutama kymmenen metriä.

Nopeuden muuttuminen tekee siitä käytännössä mahdotonta OPD:n kanssa.
 
Miten Teslalla rullataan OPD kanssa? Koska regen mielestäni tarttuu heti vai onko tässä idea jotenkin sovittaa kaasu sopivaan kohtaan?
 
Sama, eihän opd sitä meinaa että kokoajan kiihdytetään tai jarrutetaan, poljin sopivassa asennossa niin auto rullaa. Ja kuka oikeasti ajaa polkimella jotain maantietä? Kai nyt vakkari vähintään on päällä.

Johan tuostakin on tässä keskusteltu et Teslan vakkari on lähes käyttökelvoton psykooseineen. Sama ajella ilman kun pitää jalkaa jännityksessä polkimella.
 
Miten Teslalla rullataan OPD kanssa? Koska regen mielestäni tarttuu heti vai onko tässä idea jotenkin sovittaa kaasu sopivaan kohtaan?

Jossain näytön sivussa, softan versiosta riippuen löytyy vihreä / musta teho / regen bar. Seuraavalla reissulla pidät sen vaan niin että ei näy vihreää tai mustaa niin sitten sen rullaa:thumbsup:

Vaatii tosiaan allekirjoittaneelta vähän liikaa kaistaa autoa ajaessa mutta saattaa joltain viriililtä parikymppiseltä onnistuakin.
 
Jossain näytön sivussa, softan versiosta riippuen löytyy vihreä / musta teho / regen bar. Seuraavalla reissulla pidät sen vaan niin että ei näy vihreää tai mustaa niin sitten sen rullaa:thumbsup:

Vaatii tosiaan allekirjoittaneelta vähän liikaa kaistaa autoa ajaessa mutta saattaa joltain viriililtä parikymppiseltä onnistuakin.
Kuulostaapa melko alkeelliselta ja hankalalta tavalta.
 
Ei se kyllä rullaa silloinkaan. Jos haluaa kokea oikean rullauksen Teslassa laittaa huoltotilan päälle ja jarrujen kiillotuksen, sieltä regen pois.

Tuntuu hetken oikeasti oudolta kun auto vaan lipuu voiman jälkeen.
 
Siinä sinun virheoletus boldattuna. Siis siihen mitä oikeasti reaalimaailmassa tapahtuu. Ihminen ei säädä OPD tehokkaasti.

Niin eli nyt ei puhuta enää tekniikasta.

Tekniikan tasolla edelleenkään toteutuksissa ei ole eroa energiatehokkuuden kannalta.
 
Ei se kyllä rullaa silloinkaan. Jos haluaa kokea oikean rullauksen Teslassa laittaa huoltotilan päälle ja jarrujen kiillotuksen, sieltä regen pois.

Tuntuu hetken oikeasti oudolta kun auto vaan lipuu voiman jälkeen.
Ja saman saa toki lataamalla akun 100% niin regen ei tietysti toimi kun energiaa ei mihinkään saa mahtumaan. Tai laittamalla s3xy buttonit niin voi säätää regeniä haluamakseen tai pois.
 
Kuulostaa siltä ettet nyt ihan ymmärrä mistä puhutaan. Ei tuota mittaria seurata ajossa jotta osuisi johonkin "rullaukseen". Se on lähinnä hauska data näytöllä.
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
 
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Pitäisikö sinun käydä kunnolla Tesla koeajamassa, niin näillä kommenteilla olisi painoarvoakin?

Itseäni ei kiinnosta pätkääkään rullailla Teslalla eli säätää jalkaa nollakohtaan tai kikkailla valikoissa. OPD ja vakkari riittää minulle. Vaikka häviänkin optimaalisessa energiatehokkuudessa, niin ainakin minulle auto liikkuu riittävän paljon kWh:ta kohti. Lähipiirin kokemuksien ja Tekniikan maailman testien perusteella enemmän kuin muilla valmistajilla.

Seuraava auto voisi kuitenkin olla jokin muu. Tesla ei ole hyvä auto, vaikka onkin hyvä sähköauto. Voisi kokeilla lähestymistä toisesta suunnasta. Vag-konserni sai viimein akun lämmityksen autoihin, niin ne ovat nykyään vaihtoehtoja. Korealaiset ovat ihan vakuuttavia. Lisäksi käytettyjä alkaa olemaan markkinoilla mukavasti köyhälle sopivalla rahalla, niin baijerilainen kutkuttaa myös.
 
Pitäisikö sinun käydä kunnolla Tesla koeajamassa, niin näillä kommenteilla olisi painoarvoakin?
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
 
Odotan 2026 myös Eurooppaan tulevaa Rivian R2. Jospa Suomeenkin. Hinta spekuloitu jenkeissä alk. 45k$

IMG_6263.webp
 
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
Teslan kritiikki on kuin Noksuaikaan Iphonen. Kattokaa sit uusin BMW:n Neue Klasse tai id.7 taikka kiinan markkinasta tulevia autoja. Design sisällä siirtyy yhä teslamaisemmaksi. Tesla on suunnannäyttäjä tulevaisuudelle ja tekee halvalla hyvää.

Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
 
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään rullailla Teslalla eli säätää jalkaa nollakohtaan tai kikkailla valikoissa. OPD ja vakkari riittää minulle. Vaikka häviänkin optimaalisessa energiatehokkuudessa, niin ainakin minulle auto liikkuu riittävän paljon kWh:ta kohti. Lähipiirin kokemuksien ja Tekniikan maailman testien perusteella enemmän kuin muilla valmistajilla.
Näinpä. Tuossa Kiassa systeemi käyttää ilmeisesti myös jarrua ja olin kaikkien kuulemieni kommenttien perusteella odottanut sen olevan jollain lailla erilainen, mutta käyttökokemus on 1/1 samanlainen kuin Teslassa jos täppää i-pedalin päälle. Lisäksi siinä on tietty niitä säätöjä, mutta imo niistä ainoastaan level 3 jotain virkaa. Loput asennot sama kuin regeniä ei olisi ollenkaan. Se Teslan ei sillä ajaneiden paskaksi haukkuma toteutus näyttää siis voivan ihan hyvin ainakin näissä korealaisissa.
 
Näinpä. Tuossa Kiassa systeemi käyttää ilmeisesti myös jarrua ja olin kaikkien kuulemieni kommenttien perusteella odottanut sen olevan jollain lailla erilainen, mutta käyttökokemus on 1/1 samanlainen kuin Teslassa jos täppää i-pedalin päälle. Lisäksi siinä on tietty niitä säätöjä, mutta imo niistä ainoastaan level 3 jotain virkaa. Loput asennot sama kuin regeniä ei olisi ollenkaan. Se Teslan ei sillä ajaneiden paskaksi haukkuma toteutus näyttää siis voivan ihan hyvin ainakin näissä korealaisissa.
Mutta pitääkö se laittaa Kiassa joka lähdössä erikseen päälle?
 
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
Täsmälleen samaa mieltä. No, kerran olet sitä koeajanut, niin mitä mallia ajoit ja mitä pidit?

Alla olevien viestiesi perusteella oletin, että et omaa kokemusta Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ollut trollaus yhtä foorumin teslauskovaista kohtaan, mutta niin ei liene asian laita?
Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.
Eli saa vain kuskin oven auki ja muut matkustajat joutuu likaamaan kätensä ja vaatii vielä sen kännykän kaivamisen esille ja sovelluksen käytön. Kylläpä kuulostaa puolivalmiilta ratkaisulta kuten monet muutkin Teslan ratkaisut.
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
 
Alla olevien viestiesi perusteella oletin, että et omaa kokemusta Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ollut trollaus yhtä foorumin teslauskovaista kohtaan, mutta niin ei liene asian laita?
Kannattaa varmaan myös lukea ne viestit joihin vastasin ymmärtää kokonaisuus eikä poimia yksittäisiä viestejä joukosta. Ne oli vähintään yhtä huvittavia sisällöltään ja trollaukseksi nekin olisit varmasti luullut. Mutta joku toinen ketju on parempi keskustella käyttäjistä kuin tämä.
 
Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
No on se edelleen ihan yhtä hölmö. Onneksi monet ovat häivyttänet sen osaksi kojelautaa, niin että se ei törrötä siinä irrallisena.

OPD ja vakkari riittää minulle.
OPD:tä yrittänyt opetella käyttämään. Ei mukava millään tavalla. Saa pedalijalkaa säätää/jännittää koko ajan. Vapaa rullaus + auton oma autoregen on ylivoimaisesti mukavampi tapa edetä. Ei ole mukava millään tavalla säätää padaalijalkaa "millin tarkuudella" koko ajan.
 
Ei se kyllä rullaa silloinkaan. Jos haluaa kokea oikean rullauksen Teslassa laittaa huoltotilan päälle ja jarrujen kiillotuksen, sieltä regen pois.

Tuntuu hetken oikeasti oudolta kun auto vaan lipuu voiman jälkeen.

Tai sitten ostaa S3XY buttonit ja painaa nappia.

Voit olla oikeassa tuon rullauksen suhteen. Kokonaan pois kytkemällä se kyllä tuntuu paljon sulavammalta.

Tuo sitten tietysti johtaa Teslan tapauksessa siihen, että regeniä ei tapahdu ollenkaan, jos jarrua joutuukin painamaan.
 
Tai sitten ostaa S3XY buttonit ja painaa nappia.

Voit olla oikeassa tuon rullauksen suhteen. Kokonaan pois kytkemällä se kyllä tuntuu paljon sulavammalta.

Tuo sitten tietysti johtaa Teslan tapauksessa siihen, että regeniä ei tapahdu ollenkaan, jos jarrua joutuukin painamaan.
Uudessa Model Y:ssä ilmeisesti generoi myös jarrua painettaessa.
 
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Niin no ei ole siis tarkoitus ajaa oikeasti rullaten, mutta jos nyt jostain syystä pakko kokeilla niin noilla tavoin se on mahdollista. Toki voi ostaa s3xy buttonit niin voi itse valita regen tason haluamakseen Teslassakin. Ja samaa mieltä että sinänsä hölmöä että ei saa itse valita, helppoa olisi varmasti tehdä näytölle vaikka slideri josta voi valita 1% tarkkuudella regenin 0-100% niin saisi jokainen valita haluamansa.

Mutta toki jos nyt ei regenistä tykkää niin helppo tosiaan laittaa ne s3xy buttonit niin saa valita regenin tason itse.
 
Ei onnistu softapäivityksellä.

Syytä en nyt ulkoa muista? Joku osa puuttuu?
Tässä tarkempaa tietoa.

Tavallaan jarrut eivät ole suoraan yhteydessä jarruhin vaan irrallaan ja sen takia voidaan mahdollistaa, että aluksi regen ja sitten vasta jarrut jos ei riitä.
 
Mutta pitääkö se laittaa Kiassa joka lähdössä erikseen päälle?
Ei. Tai no. I-Pedal pitää (tämä pysäyttää auton kokonaan), mutta esim. mulla se level 3 on päällä defaulttina ja yhdellä napautuksella saa vaihdettua i-pedaliin. Tämä on toteutettu Kiassa hyvin. Toi kolmonen vastaa suunnilleen Teslan regeniä + ryömintä tms. mikä nyt olikaan nimeltään.

Eilen ja tänään tuli testattua autopilottia - tai mikä keskitin se nyt tässä onkaan nimeltään -vähän enemmän ja aika puolivillainen se on Kiassakin. Se on tietysti loistavaa, että auto ei mene sorkkimaan nopeutta omin päin, mutta on todella tarkka siitä että tiessä on viivat eikä edessä ole jyrkempiä mutkia. Motareilla ja kehäteillä pesee Teslan ratkaisun ensinmainitun takia 100-0, mutta kuluneella maanteillä on vaikeuksia pitää ohjausta päällä. Teslassa tuo oli loistava nimenomaan tuolla pohjoisen maanteillä, jossa ei arponut nopeuksia datasta vaan keskittyi ohjaamaan. En löisi vetoa, että Kialle voi jättää siellä ratin kun niitä viivoja ei oikein aina ole. Bussipysäkkejä yms. levennyksiä tämäkään ei osaa edes vähää alusta, vaan arpoo aivan samalla lailla linjojen kanssa kun Teslakin. Sanoisin tasapeliksi. Molemmat enimmäkseen paskaa. Tässä toki vakkari toimii, joten 100-0 pysyy. Saisikohan ton muuten reagoimaan rajoituksiin jos haluaisi. Manuaali tais sanoa joo, mutta ajaako häläreiden poisto sen yli?

Kovat on jengillä odotukset, jos itseajavia kuvitellaan näkevän, mutta nykyromut eivät hanskaa kiemurtelematta edes suoraa tietä, jossa on siellä täällä levennyksiä..
 
Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
Kyllä se on.. Ruma kuin mikä ja aika harvassa on usecaset, jossa siitä olisi jotain olennaista hyötyä. Kenties navigointi, mutta siinäkin se lähinnä rajoittuu siihen, että ehdotettua reittiä on ennen lähtöä mukavampi ihmetellä isommalta ruudulta.

Silloin tuo tabletti on tietysti perusteltu, jos mittaristoa ei ole, koska pikkuruudulle ei kaikki mahdu. Onneksi suurin osa kuitenkin edelleen laittaa sen mittariston.
 
Hyvässä autossa sen generaation voimakkuuden ja rullauksen voi valita mieleisekseen. Monessa pystyykin jo.
 
Ei. Tai no. I-Pedal pitää (tämä pysäyttää auton kokonaan), mutta esim. mulla se level 3 on päällä defaulttina ja yhdellä napautuksella saa vaihdettua i-pedaliin. Tämä on toteutettu Kiassa hyvin. Toi kolmonen vastaa suunnilleen Teslan regeniä + ryömintä tms. mikä nyt olikaan nimeltään.

Eilen ja tänään tuli testattua autopilottia - tai mikä keskitin se nyt tässä onkaan nimeltään -vähän enemmän ja aika puolivillainen se on Kiassakin. Se on tietysti loistavaa, että auto ei mene sorkkimaan nopeutta omin päin, mutta on todella tarkka siitä että tiessä on viivat eikä edessä ole jyrkempiä mutkia. Motareilla ja kehäteillä pesee Teslan ratkaisun ensinmainitun takia 100-0, mutta kuluneella maanteillä on vaikeuksia pitää ohjausta päällä. Teslassa tuo oli loistava nimenomaan tuolla pohjoisen maanteillä, jossa ei arponut nopeuksia datasta vaan keskittyi ohjaamaan. En löisi vetoa, että Kialle voi jättää siellä ratin kun niitä viivoja ei oikein aina ole. Bussipysäkkejä yms. levennTässä toki vakkari toimii, joten 100-0 pysyy. Saisikohan ton muuten reagoimaan rajoituksiin jos haluaisi. Manuaali tais sanoa joo, mutta ajaako häläreiden poisto sen yli?

Kovat on jengillä odotukset, jos itseajavia kuvitellaan näkevän, mutta nykyromut eivät hanskaa kiemurtelematta edes suoraa tietä, jossa on siellä täällä levennyksiä..
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?
 
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?

mun e-Soulissa oli 4 asetusta, joista jokainen vastasi noin yhtä sekuntia etäisyytenä edellä ajavaan. Eli kovemmassa vauhdissa etäisyyttä oli enemmän. Nyt model 3:lla se maksimietäisyyskin tuntuu olevan vähäsen liian lähellä välillä.
 
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?
Mä en oo testannut. Ajanut Helsingissä ja lähiympäristössä, jossa nuo pitkät välit ovat tuhoon tuomittuja, koska autoa lappaa väliin minkä kerkeää.

En oo huomannut jälkimmäiseen mitään asetusta (en oo kyllä etsinytkään). Väittäisin tämän ajavan vähän kauempana keskiviivasta kuin Tesla by default. Enemmän seuraillut sen kyvykkyyttä ohjaamiseen ylipäänsä ja se on nykyisen otoksen perusteella heikompi pl. isot suorahkot tiet, jossa hyvät viivoitukset ja enemmän kuin yksi samansuuntainen kaista.
 
Mä en oo testannut. Ajanut Helsingissä ja lähiympäristössä, jossa nuo pitkät välit ovat tuhoon tuomittuja, koska autoa lappaa väliin minkä kerkeää.

En oo huomannut jälkimmäiseen mitään asetusta (en oo kyllä etsinytkään). Väittäisin tämän ajavan vähän kauempana keskiviivasta kuin Tesla by default. Enemmän seuraillut sen kyvykkyyttä ohjaamiseen ylipäänsä ja se on nykyisen otoksen perusteella heikompi pl. isot suorahkot tiet, jossa hyvät viivoitukset ja enemmän kuin yksi samansuuntainen kaista.
Preferoi voimakkaasti kaistan keskellä ajamista. Jos on pahat urat, niin saattaa olla mielenkiintoinen kokemus.
 
About kolmen viikon kokemuksella en julistaisi kumpaakaan (teslan tai kian cruisea) absoluuttisesti paremmaksi. Teslasta jos sais pois sen nopeuden tunnistuksen karttadatasta/tikkareista ja jäljelle jäisi nopeus jonka _minä_ päätän ja se keskittyisi auton pitämiseen tiellä. Sekä automaattipyyhkimen ja automaattipitkät jotka menee itsestään päälle. KIA taas toimii muuten hyvin mutta vaatii selkeät rajat tiehen että pysyy niiden välissä.

Ihan ekana päivänä kun kävin heittämässä kesärenkaat velipojan talliin, niin pois lähtiessä pistin vakkarin päälle ajatuksena körötellä sitä jäistä hiekkatietä about neljääkymppiä isolle tielle asti. Mitä vielä, auto päätti että yleisrajoituksen 80 on just sopiva ja kaiken kukkuraksi lähti vielä aika reippaasti kiihdyttelemään siinä kapealla jäisellä tiellä. Onneksi oli pitkä suora.

Täällä Turussa monet kadut jotka ovat laskettu vuosia sitten jo 50 nopeudelle, ovat Teslan mielestä edelleen 60. Myös ne missä on kamerat. Vakkarin asetuksena oli alussa että pitää sen vauhdin mitä sillä hetkellä ajan. Siitä huolimatta hyvin usein auto alkoi kiihdyttää ylöspäin siihen mielestään oikeaan rajoitukseen.

Ohikulkutiellä voi sitten arpoa jarruttaako ylikulkevan tien kohdalla vai ei. Hienoin saavutus viime viikolla kun ohitin sementtirekan vakkari päällä niin palattuani takaisin rekan eteen auto päätti samantien brake chekata jarruttamalla 106->80 sangen voimakkaasti. Mahtaisko tuohon saada takaikkunaan jotain ledikylttiä "anteeksi, se oli autopilot" mitä vois vilkutella takana tulleelle. Ajoitus oli sellanen, että sen olisi voinut ymmärtää kuskin tahalliseksi tempuksikin.

Pitkät päällä m3 ajelee kaupunkialueella sujuvasti vaikka on täällä katuvalotkin. Auton vastaantullessa sentään vaihtaa lyhkäsille näppärästi mutta tympeetä silti häikäistä fillaristeja ja kävelijöitä. Mahtaakohan siitä johtua kun jotkut sanoo että model 3 valot häikäisee muita enemmän? :P

Turku-Salo-Turku väliä tulee ajettua joka arkipäivä. Aluksi nyppi kun randomilla vakkari päätti että nyt mennäänkin sen asetetun 88 sijaan 80. Tai 106 sijaan tasan 100... Vielä mukavampaa, kun kyseessä on jono autoja ja sitten siellä keskellä on yksi joka randomisti hidastelee ja kiihdyttelee. Tähän sain pienen korjauksen tehtyä laittamalla vakkarin offsetiksi +7. Nyt se vaihtaakin vaikka 88 -> 87. Miinuspuolena sitten kaupunkialueella kun 50 alueella pistää vakkarin päälle niin välillä se arpookin sinne 67..
 
Riippuu ihan autosta, Tesla lienee ainoa joka rullaa. Ja ketjun perusteella jopa siinäkin vaatii timantinkovaa kuskia. En oikein hahmota mikä tarve sun on päivänselvää faktaa vastaan alkaa inttää :confused:

Ei tunnu olevan niin kovin selvää, jos näin kauan menee päästä sopuun että teknisesti tosiaan ei ole mitään eroa käyttääkö rullaamiseen ja regenerointiin mitä poljinta. Aiempien kommenttien perusteella asia ei tuntunut olevan selkeä.

Itse en koe vaikeaksi rullata, kaasuttaa tai regeneroida sillä samalla polkimella. Tekniikka on melkein sama kun ajoi korkeapuristeisella manuaalivaihteisella polttomoottorilla.

Pitkät päällä m3 ajelee kaupunkialueella sujuvasti vaikka on täällä katuvalotkin. Auton vastaantullessa sentään vaihtaa lyhkäsille näppärästi mutta tympeetä silti häikäistä fillaristeja ja kävelijöitä. Mahtaakohan siitä johtua kun jotkut sanoo että model 3 valot häikäisee muita enemmän? :P

Muistelisin että jos auto vain näkee jalankulkijan/pyöräilijän tarpeeksi lähellä niin sammuttaa pitkät. Häikiminen oli eri juttu, 3/Y valot olivat jossain kohtaa huonosti suunnattu, näki että toinen umpio oli vastaantulevissa selkeästi kirkkaampi. Ainakaan vuoden sisään sellaista ei ole enää itselle tullut vastaan, tasakirkkaita ovat olleet molemmat puolet. Ehkä ne olivat kaikki sen verran vanhoja että ovat käyneet katsastuksessa ja on huomattu että sojottaa pieleen.
 
Ei tunnu olevan niin kovin selvää, jos näin kauan menee päästä sopuun että teknisesti tosiaan ei ole mitään eroa käyttääkö rullaamiseen ja regenerointiin mitä poljinta. Aiempien kommenttien perusteella asia ei tuntunut olevan selkeä.

Itse en koe vaikeaksi rullata, kaasuttaa tai regeneroida sillä samalla polkimella. Tekniikka on melkein sama kun ajoi korkeapuristeisella manuaalivaihteisella polttomoottorilla.
Kyllä se fysiikka tässä on täysin yksiselitteinen ja OPD ei ole tehokkain tapa. Sitähän sinä et kyennyt ymmärtämään. Asia ei liittynyt mitenkään polkimiin. Lue pari sivua taaksepäin, ihan tarpeeksi ratakiskoa väännetty sinulle useamman henkilön toimesta.

e: Sulla tuntuu tuo väittelykasetti jumittuneen yksittäiseen jarrutustapahtumaan, kun puhe oli alunperin ajamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se fysiikka tässä on täysin yksiselitteinen ja OPD ei ole tehokkain tapa. Sitähän sinä et kyennyt ymmärtämään. Asia ei liittynyt mitenkään polkimiin. Lue pari sivua taaksepäin, ihan tarpeeksi ratakiskoa väännetty sinulle useamman henkilön toimesta.
No jatketaan sitten vielä..

Väitätkö siis tosiaan että kaksi rinnakkain kulkevaa autoa kuluttaa eri määrän energiaa kun toisessa on OPD päällä, ja toisessa pois päältä? Molemmilla rullataan, regeneroidaan ja kaasutetaan tismalleen sama määrä.

Eihän tässä oteta kantaa kumpi on helpompi. Sanotaan että robotti suorittaa molemmilla ajamisen.
 
No jatketaan sitten vielä..

Väitätkö siis tosiaan että kaksi rinnakkain kulkevaa autoa kuluttaa eri määrän energiaa kun toisessa on OPD päällä, ja toisessa pois päältä? Molemmilla rullataan, regeneroidaan ja kaasutetaan tismalleen sama määrä.

Eihän tässä oteta kantaa kumpi on helpompi. Sanotaan että robotti suorittaa molemmilla ajamisen.
Ehkä sun pitäis aloittaa lukeminen alusta ihan mun ekasta viestistä aiheeseen liittyen (alla). Boldasin vastauksen kysymykseesi. Ja nimenomaan kyse oli siitä, että OPD:llä sä et reaalimaailmassa pääse koskaan optimiin, koska ihminen ei ole robotti. Jonka näköjään sinäkin tunnistat, kun asetit yo. esimerkissä robotin ajamaan. MOT. Ei tarvitse keskustella enempää.
Mitä enemmän auto rullaa vapaasti, sen energiatehokkaampi. OPD hukkaa enemmän energiaa, koska hyötysuhde takaisin sähköksi ei ole sata. Eli jos auto käyttää rekuperaatiota jarruttamiseen ensisijaisesti, OPD ei aiheuta kuin haittaa. Sen optimikäytöllä pääsee samaan kuin maksimit rullaamalla.
 
Laitetaas nyt vaikka sitten tänne kysymyksiä/mietteitä. Viime kuussa raukesi Leasing-auton määräaika ja nyt olisi sitten mahdollista purkaa tuo sopimus ja vaihtaa autoa johonkin toiseen. Nyt päällimmäiseksi vaihtoehdoksi on noussut Nissan Leaf. Katsellut 2022 (facelift) ja 2023 malleja, niissä pahin arvonalenema on jo tapahtunut ja hinnat pyörii alimmillaan siinä 15-16 kiloeurossa, tätä olen ajatellut oman budjetin hintakatoksi. Ajatuksena on siis säästää kuukausikuluissa, haluan autoilun maksavan mahdollisimman vähän.

Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta, mutta lähialueilla on kyllä ihan kattavasti latausasemia, sekä töissä on myös mahdollista ladata (kohtuullista maksua vastaan). Onko kellään tietoa paljonko esimerkiksi Leafin vakuutukset olisivat noin suurin piirtein? Jostain TM/TekNavi tms. vuoden ajot - testissä taisin lukea sen olevan noin 2200€~ kyseisessä tapauksessa (itsellä on toki täydet 80 pinnaa bonuksia omassa vakuutusyhtiössä).

Ajoa on tullut vuodessa keskimäärin 20 000 - 22 500km.

Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

PS: Ei ole tullut oltua varsinaisilla autokaupoilla nyt muutamaan vuoteen, missä jamassa käytettyjen autojen myynti on ja paljonko on ilmaa hinnoissa (Liikkeillä) ja paljonko olette saaneet esimerkiksi tingattua hintoja alaspäin (varmasti tapauskohtaista, mutta silti kiva kuulla kokemuksia jne.)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 164
Viestejä
4 791 127
Jäsenet
77 711
Uusin jäsen
J3rb4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom