Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuulostaa omituiselle et esim. avaimeton käynnistys on niin suuri asia et se aiheuttaa jopa ärsytystä jos se uupuisi.
Kyllä avaimeton käynnistys on niin yleinen varuste jopa polttomoottoriautoissa, että ei sitä enää autoa voi avaimella käynnistää( kaivaa sitä taskusta vain sitä varten).
Mutta itselle neljä vuotta ilman erillistä käynnistystä ja sammutusta ajaneena on todella vaikeaa muistaa muissa autoissa, että auto pitää erikseen sammuttaa. Koeistumisten jälkeen on myyjä joutunut turhankin usein painamaan sammuta-painiketta sen jälkeen kun olen poistunut kuskin istuimelta.

Ja jos ajamaan lähdettäessä jo jokin asia harmittaa, kuten esimerkkisi avaimella käynnistäminen, ärsyttää varmasti moni muukin pikkuasia normaalia enemmän ajamisen aikana, etenkin jos normaalisti ajaa autolla, jossa auto käynnistetään vain painiketta painamalla, tai vain istumalla paikalleen

Onhan sulla siinä takuu. Huono uutinen on se, että ilmeisesti yli 10% autoista tuo on mennyt, mutta hyvää se, että nykyään niitä korjattuja ei ole kai juurikaan hajoillut
Tämäkin on jännä harhaluulo. Takuu ja etenkin pitkä takuu maksetaan auton osto- ja "pakollisissa" määräaikaishuoltojen hinnoissa. Mitä enemmän kustannuksia valmistajalle tulee, niin ne vyörytetään kuluttajalle. Ei nuo firmat hyväntekeväisyyttä tee. Lisäksi takuu loppuu joskus ja tyyppivioista tulee kokonaan kuluttajan ogelma.

Vakuutusten kanssa vastaava tilanne. Kyllä se on kuluttajan ongelma, jos tuulilaseja paukkuu lasivakuutuksen piikkiin tai akut menee hylkyyn pienestäkin naarmusta, vaikka asia monesti kuitataan sillä että "ei haittaa, meni vakuutuksen piikkiin". Kaikki se näkyy vakuutusten hinnoissa.

Kyllä avaimeton käynnistys on niin yleinen varuste jopa polttomoottoriautoissa, että ei sitä enää autoa voi avaimella käynnistää( kaivaa sitä taskusta vain sitä varten).
Mutta itselle neljä vuotta ilman erillistä käynnistystä ja sammutusta ajaneena on todella vaikeaa muistaa muissa autoissa, että auto pitää erikseen sammuttaa. Koeistumisten jälkeen on myyjä joutunut turhankin usein painamaan sammuta-painiketta sen jälkeen kun olen poistunut kuskin istuimelta.

Ja jos ajamaan lähdettäessä jo jokin asia harmittaa, kuten esimerkkisi avaimella käynnistäminen, ärsyttää varmasti moni muukin pikkuasia normaalia enemmän ajamisen aikana, etenkin jos normaalisti ajaa autolla, jossa auto käynnistetään vain painiketta painamalla, tai vain istumalla paikalleen

No meitä on moneen lähtöön. Teslan tyylinen puhelimen tunnistava ajamaan lähtö on ihan kiva ja jos se uupuu toisesta autosta niin ehkä se voisi olla epäkäytännöllinen juttu sitten. Se et auto päättää vetää liinat kiinni kun sivutieltä risteykseen tuleva lähestyy liian nopeaan tms. niin se ärsyttää kyllä. Tai ihan vaan miltei suoralla tiellä "kaarreavustin" päättää hidastaa ajamista ja milloin mitäkin.

Avaimeton toiminto on erinomainen, mutta en itse kaipaa siihen sen enempää älyä. Mieluummin niin, ettei auto tee esim. lukitseminen tai käynnistelyn/sammuttamisen suhteen mitään omaa.

Hyvin subjektiivinen näkemys tietty, mutta jos vien roskat, poistun hakemaan jotain, otan postit laatikosta, siirrän peräkärryä yms. niin en halua että auto sekoilee käynnistelyn, lukitseminen ja ties minkä kanssa.

Auton sammutan kun tarvetta (ajomoodi p -tilaan ja painan sitä start/stop nappulaa) ja lukitsen/avaan kun tarvetta (painan nappulaa etuovesta tai painan avausnappulaa takakontista).

Sinänsä varmasti automatiikka saattaisi joitakin käden liikkeitä poistaa, mutta en koe niille lisäarvoa. Varmasti jos sellaisia olisi niin niidenkin kanssa oppisi tulemaan toimeen. Joku käynnistys/sammutus varmaan olisi sähkiksessä ihan jees kunhan se toimisi profiilin ja käytettävyyden osalta hyvin eikä sammuttelisi sitä keskinäyttöä, mittareita, vaihtaisi profiileja, paikkaa missä valikossa on yms.

Avaimen olo taskussa kun ei yleensä pakota onneksi käyttämään noita automatiikka -toimintoja jos niitä ei halua käyttää. Avaimen kaivaminen jossain välissä esiin varmasti ärsyttäisi itseänikin.

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa omituiselle et esim. avaimeton käynnistys on niin suuri asia et se aiheuttaa jopa ärsytystä jos se uupuisi. Kuitenkin itse auton ajamiseen vaikuttavat asiat ajon aikana ei.
Jos viittaat äskeiseen kirjoitukseeni, niin ärsyttää molemmat ja harmi, jos se ei tekstistä käynyt ilmi.

Ajamaan lähtemiseen tai loppumiseen liittyviä turhia asioita on ihan hyvä karsia. Samalla olen sitä mieltä, että ajamisen pitää sujua ilman auton aiheuttamia yllätyksiä tai turhia/ylimääräisiä toimintoja.

Avaimen olo taskussa kun ei yleensä pakota onneksi käyttämään noita automatiikka -toimintoja jos niitä ei halua käyttää. Avaimen kaivaminen jossain välissä esiin varmasti ärsyttäisi itseänikin.
Ja siksi de facto - ominaisuutta ei voi eikä pidä verrata auton ajonaikaisiin temppuiluihin. Puuttuukohan edes mistään täyssähköautosta avaimeton käynnistys. Varmaan halvimmassakin autossa sellainen on kun se säästää rahaa.

Taas automaattisammuva auto on tosiaan syvältä perkeleen perseestä, ja vielä peräasennossa. Mikään ei vituta enempää Volvossa kuin auton sammuminen kun korjaat istuma-asentoa ovi auki ja vyöttämättä. Skodassa sentään on vielä start/ stop -painike, jolla nähtävästi auton saa haluttaessa pysymään päällä poistuttaessa istuimelta hetkeksi. Avaimettoman käynnistyksen autoissa ei onneksi ole yleistäen sammutusautomatiikkaa.

Ovien lukituksen suhteen olen ovipainikkeiden kannalla, ja ihmettelen miksi autoissa on säästetty takaovikahvojen lukitustoiminnossa, vain harvassa autossa myös takaoven kahva sallii keskuslukituksen käytön( mm. Volvo ja MEB-alustaiset varauksin). Kaikkeen rutinoituu. Etenkin avaimettomaan käynnistykseen, jollainen autoissani on ollut paria poikkeusta lukuunottamatta varmaan reilu 10 vuotta, jopa puhtaissa polttiksissa.

Puhelin avaimena on omasta mielestäni turha ominaisuus sillä kyllä se perinteinen fobi kannattaa olla aina matkassa mukana ja kaverille auton lainaaminen hoitaa vaikka vara-avaimella. Volvon kolmen avaimen taktiikka oli erinomainen, profiilinvaihtoineen.

Puhelin avaimena on omasta mielestäni turha ominaisuus sillä kyllä se perinteinen fobi kannattaa olla aina matkassa mukana ja kaverille auton lainaaminen hoitaa vaikka vara-avaimella. Volvon kolmen avaimen taktiikka oli erinomainen, profiilinvaihtoineen.
Itse en pidä mukana kuin puhelinta, kotioven lukkokin aukeaa puhelimella ja maksut hoituvat puhelimella. Makuja on monia, mutta jos oikeasti pitäisi alkaa kantamaan mukana jotain avaimia autoon ja kotiin niin ajatuskin on jo täysin järjetön.

Backuppina toki kello joka toimii avaimena ja maksamiseen jos puhelimelle jotain sattuisi. Mutta se kulkee ranteessa mukana muutenkin aina.

En tiedä onko Hynyllä sama, mutta viime viikolla joku Kian edustaja kertoi korjausaikojen johtuneen osien saatavuudesta ja saatavuusongelmat siitä, että ko. osatoimittajalta oli palanut joku aika sitten tehdas/varasto tms. Tilanteen sanottiin normalisoituvan nyt maaliskuun puolivälissä. Uudelleenhajoamisia ei vaikuttaisi isommin tapahtuneen (1% kyselyyn vastanneista)
Ikävä juttu kaikkiaan, Kiian EV3:ssa on raportoitu samaa ICCU ongelmaa :dead: Konassa tuota ei taida olla :hmm:. Tyyppivikahan tuo selvästi on, mutta eihän se ensimmäistä ostajaa/omistajaa niin pahasti tietysti kirpase joka vaihtaa autoja jatkuvasti, itseäni ei ainakaan kiinnosta takuun ulkopuolinen, eikä tällä hetkellä konsernin uutukainenkaan, jollei tuota saada nopeasti kuntoon (ei siltä vaikuta). Täytynee alkaa harkita jotakin muuta, tosin ei Teslaa...syytä tuskin tarvitsee enemmän avata.

Itsekin kännykkää voisi avaimena käyttää, mutta ei kovin relevantti varuste loppujen lopuksi. Kodin ulko-ovikin aukeaa kyllä kännyllä, mutta eivät ole noi pommin varmoja ja tägin mukana kantaminen säästää sen yhden-kahden kerran/vuosi kun lukko ei kerralla aukeakaan.

Puuttuukohan edes mistään täyssähköautosta avaimeton käynnistys. Varmaan halvimmassakin autossa sellainen on kun se säästää rahaa.
Puuttuu ja ei ole.

Esim. tripleteissä vielä jopa käännetään auto virta-avaimella käyntiin. Ovat muuten helpoimpia sähköautoja käytön kannalta, kun ei tarvitse näyttää kenellekkään että miten asiat toimii.

Tai no ehkä uudet kuskit jotka eivät osaa vielä edes perusjuttuja joutuisi opettamaan. Sekin olisi helpompi kuin opettaa auton liikkuessa että miten saat pyyhkijät toimimaan niinkuin haluat monessa uudessa autossa. Itse olen muutamalla koeajolla kironnut sitä että pitäisi avata ohjekirja löytääkseen perustoiminnot jostain.

Avaimeton käynnistys ja ovien lukitus/avaus ovipainikkeella + kaukosäätimestä avautuva takaluukku on just sellainen varustetaso mikä tuo aika paljon mukavuutta muttei myöskään vaadi paljoa opettelua, ainoa vaan että takaluukun avaus on omassa autossa sen verran hidas että sitä kannattaa ennakoida.

Jos tuosta siirtyisi puhtaasti kännykän käyttöä vaativaan autoon, niin siinä tulisi kyllä aika paljon takapakkia mukavuuteen. Jopa paluu tuollaiseen perinteiseen virtalukossa kääntyvän avaimen käyttämiseenkin tuntuisi nopeammin omaksuttavammalta ja siten mukavammalta kuin kännykän räpläyspakko tai se, että joutuu sohimaan takaluukun alla jalkaansa ja odottelemaan luukun avautumista kun sitä toimintoa ei voi ennakolta tehdä.

Puuttuu ja ei ole.

Esim. tripleteissä vielä jopa käännetään auto virta-avaimella käyntiin. Ovat muuten helpoimpia sähköautoja käytön kannalta, kun ei tarvitse näyttää kenellekkään että miten asiat toimii.
Tosin niitä ei enää myydä. En edes enää muistanut koko triplettiä. Piti moinen ostaa vuonna papu ja varsi mutta se sitten jäi kun niitä ei enää tahtonut saada mistään.

Tuo ohjekirjan vaatiminen pitäisi vähentää eurotestin pisteitä siinä missä tiettyjen fyysisten nappuloiden tai vipujen puuttuminen tätä nykyä tekee

Ja itse asiassa, oliko niin, että Peugeotissa ei ole avaimetonta käynnistystä vaan fob piti yhä tunkea an.. aukkoon( jossain koeautossa oli niin ja mielestäni se oli 3008)

Itse en pidä mukana kuin puhelinta, kotioven lukkokin aukeaa puhelimella ja maksut hoituvat puhelimella. Makuja on monia, mutta jos oikeasti pitäisi alkaa kantamaan mukana jotain avaimia autoon ja kotiin niin ajatuskin on jo täysin järjetön.

Backuppina toki kello joka toimii avaimena ja maksamiseen jos puhelimelle jotain sattuisi. Mutta se kulkee ranteessa mukana muutenkin aina.
Näin itsekin ajattelin vielä muutama vuosi sitten, maksaminen kellolla, oven lukon aukeaminen sitä lähestyttäessä ja niin edelleen. Lopulta totesin ettei sen avaimen kantaminen mukana kuitenkaan ollut vaikeaa kun taas eskortilla maksaminen ei onnistunut kunnolla kuin Curvea käyttämällä ja etuovi ei aikea jos ei ole puhelinta mukana( Garminiin ei saa HA-lisäkettä). Ja Volvossa ei ole mobiiliavaintukea( jos olisi, en varmaan muuta käyttäisi).

Mutta tämä on yhtä tottumiskysymys kuin OPD:n käyttäminen. Tosin moni käyttää sitä säästääkseen jarrupaloja 😄.

Kyllähän toimiva automaattinen puhelin/kelloavain avaamisen, auton virran päälle laittoon, virran sulkemiseen ja oven lukitsemiseen on ehdoton vaatimus nykyaikaiseen autoon. Ajatus mukana pidettävästä avaimesta ja jopa ovenkahvan kuraisen napin taputtelu lukitusta varten tuntuu yhtä kaukaiselta teknologialta kuin auton oven avaaminen avaimella.

Kyllähän toimiva automaattinen puhelin/kelloavain avaamisen, auton virran päälle laittoon, virran sulkemiseen ja oven lukitsemiseen on ehdoton vaatimus nykyaikaiseen autoon. Ajatus mukana pidettävästä avaimesta ja jopa ovenkahvan kuraisen napin taputtelu lukitusta varten tuntuu yhtä kaukaiselta teknologialta kuin auton oven avaaminen avaimella.
No minä nyt tyydyn siihen että ovi aukeaa ja saan pelin tulille

Onneksi sun Teslan ovet aukeaa kokonaan auki ja menee itsestään myös kiinni, ettei tarvitse vaan kuraiseen oveen koskea käsillä! Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.

Onneksi sun Teslan ovet aukeaa kokonaan auki ja menee itsestään myös kiinni, ettei tarvitse vaan kuraiseen oveen koskea käsillä! Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.
En puhunut kyllä oven fyysisestä aukaisuista vaan tarkoitin ihan vaan lukkoja. Oven mahtaa kyllä Model Y:ssä saada auki apista mutta ei se aukea kuin vähäsen. Käytännössä voi siis koskea kuraan vähemmän. :) En oo testannu. Model X ja Cybertruckissa taas on ovissa ihan moottorit.

Viimeksi muokattu:
En puhunut kyllä oven fyysisestä aukaisuista vaan tarkoitin ihan vaan lukkoja. Oven mahtaa kyllä Model Y:ssä saada auki apista mutta ei se aukea kuin vähäsen. Käytännössä voi siis koskea kudaan vähemmän. :) En oo testannu. Model X ja Cybertruckissa taas on ovissa ihan moottorit.
Paskainen se ovikin ja kahva on samalla tapaa kuin oven avausnappi. Jännä, että se paskaisuus haittaa vain siinä napissa, mutta ei kuitenkaan ovessa...

Minä olen sen ovien automaattisen aukeamisen disaploinut ihan siitä syystä että usein lähdetään vaimon kanssa yhdessä jonnekin, molemmilla omat avaimet, niin vaimohan tieten ensin ulko-ovesta ensin joten auto aukeaa vaimon avaimilla ja penkit, peilit ja muut säädöt sitten tieten viruillaan. En jaksanut pelleillä tuon kanssa vaan suosiolla vaidoin avaimen napilla aukaisuun, lukkoon menee kyllä automaattisesti

Vaikka Teslaa saa ja pitääkin ansaitusti kritisoida monesta asiasta, avaimettoman käytön he ovat hoitaneet minusta hyvin.

Mobiiliavaimen ansiosta voi kävellä autoon, laittaa jalan jarrulle sekä vaihteen päälle ja lähteä ajamaan. Mitään extraa ei tarvitse tehdä. Jos tarvitsee ovi avata välillä ja käydä vaikka postilaatikolla, niin auto ei sammu vaan on heti ajovalmis. Auto käynnistyy, kun koskee kahvaan kännykkä taskussa ja penkille istuessa auto on jo valmis liikkeelle. On/off valinnan sijaan riittää, että laittaa jalan jarrulle ja vaihteen silmään. Minusta helppoa ja intuitiivista.

Back-up on toki syytä olla ja Teslalla se on kortti. Se on kätevä lompakossa ja vie vähemmän tilaa kuin avain. Itse pidän korttia aina mukana. Pari kertaa olisin jäänyt autolla matkalle ilman korttia. Kummallakin kerralla syynä oli kännykän sekoaminen.

Taas automaattisammuva auto on tosiaan syvältä perkeleen perseestä, ja vielä peräasennossa. Mikään ei vituta enempää Volvossa kuin auton sammuminen kun korjaat istuma-asentoa ovi auki ja vyöttämättä. Skodassa sentään on vielä start/ stop -painike, jolla nähtävästi auton saa haluttaessa pysymään päällä poistuttaessa istuimelta hetkeksi. Avaimettoman käynnistyksen autoissa ei onneksi ole yleistäen sammutusautomatiikkaa.

Kyllä minuakin rassaisi tuollainen käytössä, mitä Volvo tekee. Lisäksi olen samaa mieltä, että avain on syytä olla mukana kännykkäavaimen lisäksi. Teslalla saa auton kännykällä auki ja ajoon, vaikka olisit vähän kauempanakin. Esim. mulla kaveri on ajanut auton paikasta X luokseni tämän toiminnon avulla.

Jos tuosta siirtyisi puhtaasti kännykän käyttöä vaativaan autoon, niin siinä tulisi kyllä aika paljon takapakkia mukavuuteen. Jopa paluu tuollaiseen perinteiseen virtalukossa kääntyvän avaimen käyttämiseenkin tuntuisi nopeammin omaksuttavammalta ja siten mukavammalta kuin kännykän räpläyspakko tai se, että joutuu sohimaan takaluukun alla jalkaansa ja odottelemaan luukun avautumista kun sitä toimintoa ei voi ennakolta tehdä.
Käsi sydämellä voin todeta, että mukavuus parani minulla. Aiemmin minulla on ollut keyless-go autoja avainpesällä tai on/off napilla viisi kappaletta ennen Teslaa ja hyppy mukavampaan käyttöön oli selvä. Räplään kännykkää ainoastaan silloin, kun haluan peräkontin auki koskematta luukkuun. Muuten vain kävelen autoon tai autolta pois.

Mutta tämä on yhtä tottumiskysymys kuin OPD:n käyttäminen. Tosin moni käyttää sitä säästääkseen jarrupaloja 😄.
Ei mitään järkeä. Kuinka sairaalloisen nuuka pitää olla käyttääkseen OPD:ta tuon takia?

Back-up on toki syytä olla ja Teslalla se on kortti. Se on kätevä lompakossa ja vie vähemmän tilaa kuin avain. Itse pidän korttia aina mukana. Pari kertaa olisin jäänyt autolla matkalle ilman korttia. Kummallakin kerralla syynä oli kännykän sekoaminen.
Me ollaan menty nyt +20tkm 1,5v vaimon kanssa iphoneilla ja kertaakaa ei oo puhelinavain pettäny kummallakaa. Meillä on toki myös Apple Watchit joissa nyt avain ollut kuukauden pari backuppina. Ei olla pidetty avainkortteja ikinä mukana eikä tulla pitämään. Ei oo lompakoita missä edes pitää korttia varana.

Paskainen se ovikin ja kahva on samalla tapaa kuin oven avausnappi. Jännä, että se paskaisuus haittaa vain siinä napissa, mutta ei kuitenkaan ovessa...

No ei kyllä ole ovi paskainen sisäpuolelta. Kuskin oven tosiaan saa raolleen sovelluksen napista. Ei tarvitse oven ulkopuoleen koskea jos näin haluaa toimia.

Jos sun hynyssä tai missä lie on oven sisäpuoli kurassa niin suosittelen viemään pajalle korjattavaksi. Ei ole normaalia tuollainen. Taitaa kuskikin olla ruskeana kurakeleillä jos näin on.

Ei mitään järkeä. Kuinka sairaalloisen nuuka pitää olla käyttääkseen OPD:ta tuon takia?
Enemmänhän se on harhaluulo heidän omasta autotietämyksestään mutta kyllä tämä väite elää eri autoryhmissä yhä tänä päivänäkin. Toinen harhaluulo on, että se säästäisi energiaa, ja perustelut ovat FE-tasoa.
Itse en käytä muutenkaan OPD:ta kun ei sille ole mitään perusteita( kaksi jalkaa minulla on mukana joka tapauksessa autossa).

Viimeksi muokattu:
Perustuu somettimessa olleeseen kyselyyn FB:n EV6 ryhmässä. Siellä taisi olla levinnyt melkein 20%:lla, mutta toki noissa ryhmissä on mahdollisesti paljon porukkaa, jotka hakeutuneet sinne sen takia, että autoon on tullut joku vika. Kyllä tosta voi kuitenkin sen verran päätellä, että paljon niitä menee. Tällä epätieteellisellä tavalla tutkittuna jopa enemmän kun niitä Teslan ilppejä.

Mutta kuten sanottu. Näitä varten on takuu. Ja hyvä puoli tossa viassa on myös se, että yleensä se ei estä autolla ajamista. Ainoastaan AC-lataamisen.
Korjausviiveet huomioiden autoja pitäisi seisoskella huoltojen pihalla läjittäin. Ajan viikottain kahden (Kia ja Hyny) alueen suurimman liikkeen ohi, eipä näy mitään ”normaalia” enempää. Hevosmiesten juttuja.

e: Ja sen sijaan, että keksii itse päästään jonkun BS luvun, olisi parempi tuoda esille tuo kysely. Siinä on sentään jotain faktaa mukana vaikka bias on mikä on.

Minä olen sen ovien automaattisen aukeamisen disaploinut ihan siitä syystä että usein lähdetään vaimon kanssa yhdessä jonnekin, molemmilla omat avaimet, niin vaimohan tieten ensin ulko-ovesta ensin joten auto aukeaa vaimon avaimilla ja penkit, peilit ja muut säädöt sitten tieten viruillaan. En jaksanut pelleillä tuon kanssa vaan suosiolla vaidoin avaimen napilla aukaisuun, lukkoon menee kyllä automaattisesti
Tätä se mullakin tekee, mutta bemari kuitenkin 90% kerroista vaihtaa mun asetuksiin, kun hyppään kuskin paikalle (vaimo siis avannut pelkääjän puolelta ensin). Tästähän ei pääse kuin avainta käyttämällä j avaimen napista oven avaamalla. Ei kiitos.

Ja sen loput 10% kerroista pitää näytöstä klikata kuskin vaihto ja penkit sun muut säätyy omiin asetuksiin.

Meillä 4 kortillista talossa ja auton mukana tulee vain kahdet avaimet. Kolmella on iphone ja yhdellä Androidiluuri, johon ei saa UWB avausta. Eli androidikuski tarvitsee sen fyysisen avaimen. Muut ajaa puhelimien avulla ja niihin siis profiilit kytketty.

Mulla ei ole kertaakaan ollut fyysistä avainta mukana, eikä tule.

Itse en käytä muutenkaan OBD:ta kun ei sille ole mitään perusteita( kaksi jalkaa minulla on mukana joka tapauksessa autossa).
Minä uskon, että kaupungissa OPD säästää energiaa vs. pelkkä jarrupoljin, koska eteneminen tapahtuu muun liikenteen ehdoilla. Maantiellä ei varmasti säästä, kunhan kuski osaa ajaa ja ennakoida.

Itselläni riittävä peruste OPD:n käytölle on ajamisen vaivattomuus. Käytänhän vakkariakin, kun haluan vaivatonta ajamista. Mulla on kymmenen varvasta.

Minä uskon, että kaupungissa OPD säästää energiaa vs. pelkkä jarrupoljin, koska eteneminen tapahtuu muun liikenteen ehdoilla. Maantiellä ei varmasti säästä, kunhan kuski osaa ajaa ja ennakoida.

Itselläni riittävä peruste OPD:n käytölle on ajamisen vaivattomuus. Käytänhän vakkariakin, kun haluan vaivatonta ajamista. Mulla on kymmenen varvasta.
Sama homma, ajaminen paljon helpompaa kun ei tarvitse kuin yhtä poljinta. En hanki enää autoa jossa tuota ei ole.

Mitä enemmän auto rullaa vapaasti, sen energiatehokkaampi. OPD hukkaa enemmän energiaa, koska hyötysuhde takaisin sähköksi ei ole sata. Eli jos auto käyttää rekuperaatiota jarruttamiseen ensisijaisesti, OPD ei aiheuta kuin haittaa. Sen optimikäytöllä pääsee samaan kuin maksimit rullaamalla.

Mitä enemmän auto rullaa vapaasti, sen energiatehokkaampi. OPD hukkaa enemmän energiaa, koska hyötysuhde takaisin sähköksi ei ole sata. Eli jos auto käyttää rekuperaatiota jarruttamiseen ensisijaisesti, OPD ei aiheuta kuin haittaa. Sen optimikäytöllä pääsee samaan kuin maksimit rullaamalla.
Toki, mutta liikenteessä ei ole mahdollista rullata optimaalisesti, tai jos näin tekisi niin kukaan muu ei voisi ja olisi aika vihaista porukkaa kanssa autoilijat. Valoihin on käytännössä pakko jarrutella koska liikenteessä on muitakin eikä rullaamista voi aloittaa satoja metrejä ennen valoja ettei tarvitsisi ollenkaan pysähtyä. Joten tosielämässä regenillä pääsee todennäköisesti parempaan tulokseen.

Energiaa ei toki säästy kuin Teslassa, kun muut osaa regeneroida jarrupolkimella.

Toki, mutta liikenteessä ei ole mahdollista rullata optimaalisesti, tai jos näin tekisi niin kukaan muu ei voisi ja olisi aika vihaista porukkaa kanssa autoilijat. Valoihin on käytännössä pakko jarrutella koska liikenteessä on muitakin eikä rullaamista voi aloittaa satoja metrejä ennen valoja ettei tarvitsisi ollenkaan pysähtyä. Joten tosielämässä regenillä pääsee todennäköisesti parempaan tulokseen.
Kyse oli jarru-regen vs. OPD. Jälkimmäinen on aina energiatehottomampi, ihan perusfysiikkaa. Optimikäytöllä OPD ja jarru-regen käyttävät jarrua saman verran. Ei käytännössä koskaan onnistu. Kaupungissa se ei vaan näy niin selvästi kuin maantiellä.

e: Ei minulla mitään OPD:ta vastaan ole, mutta turha kuvitella sen säästävän energiaa.

Kyse oli jarru-regen vs. OPD. Jälkimmäinen on aina energiatehottomampi, ihan perusfysiikkaa. Optimikäytöllä OPD ja jarru-regen käyttävät jarrua saman verran. Ei käytännössä koskaan onnistu. Kaupungissa se ei vaan näy niin selvästi kuin maantiellä.

e: Ei minulla mitään OPD:ta vastaan ole, mutta turha kuvitella sen säästävän energiaa.
OPD ajo paljon mukavampaa ja helpompaa kaupungissa ja maantiellä autopilotti aina päällä. Enkä ole kuvitellutkaan että OPD säästäisi jotain, toisaalta lisäkulutus täysin optimaaliseen systeemiinkin lienee niin pieni ettei mitään käytännön merkitystä.

Kyse oli jarru-regen vs. OPD. Jälkimmäinen on aina energiatehottomampi, ihan perusfysiikkaa. Kaupungissa se ei vaan näy niin selvästi kuin maantiellä.

Eikös se ole perusfysiikkaa että regeniä käyttäen energiatehokkuus on sama. Ei sillä ole mitään merkitystä tuleeko regen kummasta polkimesta.

Hidastamalla samalla hidastuvuudella ei ole merkitystä mikä poljin sen toteuttaa.

Eikös se ole perusfysiikkaa että regeniä käyttäen energiatehokkuus on sama. Ei sillä ole mitään merkitystä tuleeko regen kummasta polkimesta.

Hidastamalla samalla hidastuvuudella ei ole merkitystä mikä poljin sen toteuttaa.
Kyllä, mutta OPD ei anna auton rullata. Ei kyse ollut kiihdyttämisestä tai jarruttamisesta vaan mitä tapahtuu siinä välillä.

Jos haluaa ajaa pienellä kulutuksella niin iso osa etenemisestä on rullaamista. OPD kanssa menee aika työlääksi säätämiseksi eikä silti onnistu täysin. Itse en osta autoa joka ei osaa rullata.

Ja jos kuski itse ei osaa rullata niin luultavasti ajotapa on lähtökohtaisesti pielessä, eli sarja kiihdytyksiä ja jarrutuksia liian lähellä edeltävän konttia tasaisen etenemisen sijaan.

Ja kyse oli vain( omassa kommentissani) käytön perusteista. Itselle jo Konassa ollut automaattirekuperaatiotasosäätö on paras toimintamalli, ja toiseksi taloudellisin tapa ajaa.
Käytön peruste OPD:lle on monella perustunut vääriin olettamiin. Mukavuus on eri asia. Moni asia maailmassa on joko vaarallisempi tai tehottomampi mutta mukavempi kuin se paras( vähiten vaarallinen, vähiten tehoton). Kukin painottaa asioita omalla tavallaan. Vähän sama kuin miksi ostaa iX1 10 000 euroa kalliimmalla hintalapulla kuin vastaava, samoilla ominaisuuksilla varustettu kilpailija. Ja sama siis koskee avaimetonta käynnistystä ( mistä keskustelimme), joka löytyy kaikista autoista ehkä alinta varustetasoa(, jota ei usein tuoda Suomeen) sekä edesmennyttä triplettiä ja, muistaakseni, pököttiä lukuunottamatta. Se on aivan 'turha' jos siitä pitää maksaa tuhansia mutta ehdoton jos se tulee kaupan päälle.

Itse en autoa hanki ilman hudia, sähköistä peräluukkua ja muistipenkkejä, ellei hinta ole tuhansia euroja halvempi kuin niiden kanssa. Mutta voin palata takaisin vääntämään avainta jos se toiminne maksaa 10% auton hinnan päälle.

Korjausviiveet huomioiden autoja pitäisi seisoskella huoltojen pihalla läjittäin. Ajan viikottain kahden (Kia ja Hyny) alueen suurimman liikkeen ohi, eipä näy mitään ”normaalia” enempää. Hevosmiesten juttuja.

e: Ja sen sijaan, että keksii itse päästään jonkun BS luvun, olisi parempi tuoda esille tuo kysely. Siinä on sentään jotain faktaa mukana vaikka bias on mikä on.

Siellä se kysely on kaikkien nähtävillä KIA EV6 -ryhmässä. Vastauksia n. 400. En ole keksinyt itse päästäni yhtään mitään, vaan nappasin suoraan sieltä ja vähensin puolet pois.

Taitaa olla hevosmiesten juttuja toi sun lässytys ja huoltopihamutuilu siitä prosentista näiden kyselyiden pohjalta.

IMG_5747.jpeg

Viimeksi muokattu:
Jos haluaa ajaa pienellä kulutuksella niin iso osa etenemisestä on rullaamista. OPD kanssa menee aika työlääksi säätämiseksi eikä silti onnistu täysin. Itse en osta autoa joka ei osaa rullata.
Ja esimerkiksi jatkuvanelivetoiset eivät yleistäen osaa rullata vapaasti( mm. XC40) sillä kestomagneettimoottori yksinkertaisesti ei sitä salli ja useimmissa jatkuvanelivetoisissa on nimenomaan kestomagneettimoottorit.

Kyllä, mutta OPD ei anna auton rullata. Ei kyse ollut kiihdyttämisestä tai jarruttamisesta vaan mitä tapahtuu siinä välillä.

Ei mulla ainakaan kaasupoljin ole boolean.

Liikenteessä ajotyylin pysyessä samana, ei ole merkitystä kummalla tavalla regeniä käyttää.

Se on oma asia jos ei halua, mutta teknisesti eroa ei ole. Jos ajaa liikenteen mukana samalla tyylillä niin ero on puhdas 0.

OPD ajo paljon mukavampaa ja helpompaa kaupungissa ja maantiellä autopilotti aina päällä. Enkä ole kuvitellutkaan että OPD säästäisi jotain, toisaalta lisäkulutus täysin optimaaliseen systeemiinkin lienee niin pieni ettei mitään käytännön merkitystä.
No en sinulle alunperin vastannutkaan vaan korjasin Mattixin virheellisen käsityksen energiansäästöstä. Toki on mahdollista rakentaa auto, jossa OPD vaikuttaa tehokkaammalta sen takia, että auto käyttää jarrrupolkimesta suoraan paloja eikä rekuperoi.

Vähän aiheeseen liittyen Ioniq 5 jarrut ovat pelottavan huonot, kun regen ei ole käytössä. Taitaa tiputtaa pois alle 5% varaustasolla tms. En tiedä miksi, mutta sattunut useamman kerran pitkän matkan jälkeen kotiristeyksessä.

Ei mulla ainakaan kaasupoljin ole boolean.

Liikenteessä ajotyylin pysyessä samana, ei ole merkitystä kummalla tavalla regeniä käyttää.

Se on oma asia jos ei halua, mutta teknisesti eroa ei ole. Jos ajaa liikenteen mukana samalla tyylillä niin ero on puhdas 0.
Kuvittele pieni jatkuva alamäki, OPD regeneroi jatkuvasti, rullaava auto menee tehotta. Ei tuon kummempaa tarvitse pohtia sen osoittamiseen mikä on energiatehokkaampi tapa. Oikeastaan ainoa asia jossa suurinpiirtein olet jäljillä on se, että käytännön elämässä erot ovat pieniä. Maantiellä sen kyllä sai näkyviinkin asti.

Kuvittele pieni jatkuva alamäki, OPD regeneroi jatkuvasti, rullaava auto menee tehotta. Ei tuon kummempaa tarvitse pohtia sen osoittamiseen mikä on energiatehokkaampi tapa. Oikeastaan ainoa asia jossa suurinpiirtein olet jäljillä on se, että käytännön elämässä erot ovat pieniä. Maantiellä sen kyllä sai näkyviinkin asti.

Miksi OPD regeneroisi jatkuvasti?

Jos kyseessä identtinen auto ja kiihtyvyys/hidastuvuus pidetään molemmilla samana, ero on tasan 0

No ei kyllä ole ovi paskainen sisäpuolelta. Kuskin oven tosiaan saa raolleen sovelluksen napista. Ei tarvitse oven ulkopuoleen koskea jos näin haluaa toimia.
Eli saa vain kuskin oven auki ja muut matkustajat joutuu likaamaan kätensä ja vaatii vielä sen kännykän kaivamisen esille ja sovelluksen käytön. Kylläpä kuulostaa puolivalmiilta ratkaisulta kuten monet muutkin Teslan ratkaisut.

OPD generoi jatkuvasti jos ylläpidetään samaa nopeutta ja alamäen aikaansaama kiihtyvyys ylittää kitkan aiheuttaman (negatiivisen) kiihtyvyyden.
Mutta samanlaillahan sitten pitää sillä jarrupolkimella hidastaa ettei mene ylinopeutta? Toki jos rullailu tavalla ajamisessa sallitaan lain rikkominen niin kyllä kai siinä sitten etua saa, mutta ehkäpä hieman kyseenalaista. Menee koko elämän sähkönsäästöt hukkaan kun napsahtaa sakot.

Sehän nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että vapaa rullaus mahdollistaa etenemisen pienemmillä häviöillä kuin regenin käyttö. Regenissä ja myöhemmin sen varastoidun energiaan uudelleenkäytössä on aina enemmän häviöitä mukana kuin, että saman matkan menisi vapaasti rullaten. Hyvä esimerkki voi olla vaikkapa omalta työmatkalta rampilta poistuminen. Vapaasti rullaamalla voi rampilta poistumisen aloittaa parhaimmillaan jopa 0,5-1km aikaisemmin (sopiva alamäki) ilman, että se häiritsee muuta liikennettä. Regeneroimalla hidastuvuus aloitetaan 100m ennen poistumista, jolloin sitä talteen otettu energiaa on vähemmän käytössä niiden suurempien häviöiden takia.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 634
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom