Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei varmasti kaikille, mutta minun vertailussa nuo oli tärkeät, varsinkin kun on verrokkiauton varusteet tiedossa. Esim. pelkästään kaiutinpäivitystä varten pitää ottaa tuo infotainment plus, muuten on vaan 7 kaiutinta. Ehkä tuon assistance plussan voi jättää pois, 900e. Sitten oisin laittanut vain yhden lisävarustepaketin, ei se nyt voi kohtuutonta olla tai "kaikki herkut".

Luulisi, että kun ihmiset vertailevat autoja, he myös tekevät samanlaisia paketteja ja miettivät minkälaisen auton haluavat ja mitä varusteita niissä on. En minä ainakaan pelkästään karvalakkimallien mukaan autoja vertaa.
Sä missasit sen mun kritiikin ytimen. Sä yritit varustella volkkarista 1:1 Teslan ja sillä pohjalla näyttää, että niissä on joku hintaero. Vieläpä ilman parempaa tietoa siitä mikä se volkkarin lähtötaso on ilman niitä varustepaketteja. Esim. äänentoiston laadun arvioiminen pelkkien kaiuttimien määrän perusteella. Veikkaan, että aika moni pistäisi nuo sun "pitää ottaa infotainment" rahat mieluummin mukautettavaan jousitukseen (DCC:n) ellei erikseen tietentahtoen halua hudia. Molempi tietysti parempi, mutta varsinkin varsinaisia premiumeja konfanneet tietää, että se on sitten loppumaton suo ruksia lisävarusteita.

Kuten itsekin tässä myöhemmin toteat, niin jokainen tekee oman versionsa ja vertaa niitä. Ja se millä on vasta väliä, niin noiden palikoiden hinta. Teslalla nyt tietysti kaikki autot ovat about samanlaisia ilman valinnanvaraa, niin varusteiden merkitys pääsee helposti hämärtymään. Yhtä kaikki, se alkuperäinen pointti oli, että volkkarin hinta-avaruus osuu niin tasan yksiin Teslan nykyhintojen kanssa, että Tesloja ei voi enää väittää muita halvemmiksi.

Kuulostaa tosi huolestuttavalta! Paitsi... Uutisessa lukee näin:

Haluttavuusindeksissä 100 on normaali ja kaikki sen yli menevät ovat siis keskimääräistä halutumpia autoja. Alle sadan jäävät taas eivät enää kiinnosta kuluttajia samalla tavalla. Teslan haluttavuus ei ole ainakaan vielä romahtanut, sillä Model 3 yltää listalla jopa kolmanneksi parhaaseen arvosanaan.

– Model 3 -mallin haluttavuusindeksi on 128,7 eli hieman parempi kuin Skoda Enyaqilla. Model Y tulee vähän niiden takana. Eli nuo mallit ovat kuitenkin yhä haluttua tavaraa markkinoilla, Netwheelsin Eemil Hartikainen kertoo.

"Käytettyjen Teslojen jälleenmyyntihinnat eivät ole ainakaan vielä pudonneet Suomessa"
Älä pilaa hyviä juttuja tosiasioilla.

Todellisuudessa Teslan myyntiin toimarin vaikutus nähdään Q2, koska vielä Q1 rasittaa uuteen malliin siirtyminen.

Itsessään Tesla on parhaita sähköautoja ja firma tehnyt ilmastonmuutoksen torjuntaan enemmän kuin 99% muista firmoista. Firmassa on myös osaavia työntekijöitä varmaan >10000 ja yksi toimari. Sähköautoja ennen ja jälkeen Model S oli tyyliin Leaf ja i3. Karmeita kippoja. Tesla oli eka auto josta pystyi sanomaan et hommasin sähköauton, koska se on parempi!

Volvosta puhuttaessa muistakaapa et Supo vastikään kertoi Kiinan suoranaisesti tukevan Venäjän aseteollisuutta sallien kaikenlaisten komponenttien viennin Venäjälle. Elon tai USA ei ole kertaakaan suoraan tukenut Venäjää.

Itse en nyt ostaisi nyt Teslaa. Toivon et homma järkevöityisi, niin yksi parhaimmistä sähköautoista ois vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:
Huippumyyntivuosinakin toimitusajat olivat usein todella lyhyitä. Sehän se Teslan myyntivaltti on ollut. Ei tarvitse odottaa puolta vuotta tai vuotta sitä autoa. Itse taisin muutamia viikkoja odotella omaa autoa, kun ostin sen sinä vuonna, kun Model Y oli maailman myydyin auto. Kummallista, onko?

Niin, tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa, joko on rakennettu LR AWD:tä varastoon perkeleesti autoja (kaikki värit paitsi ultra red saatavilla maaliskuussa, en tiedä mitä tämä kertoo) jolla saadaan nopeat toimitukset tai sitten kysyntä on selvästi odotettua alhaisempaa.

Se että sait omasi nopeasti ei sinänsä kerro mitään koska silloin oli tasainen kysyntä eikä ollut mitään launchin tuomaa piikkiä.

Volvosta puhuttaessa muistakaapa et Supo vastikään kertoi Kiinan suoranaisesti tukevan Venäjän aseteollisuutta sallien kaikenlaisten komponenttien viennin Venäjälle. Elon tai USA ei ole kertaakaan suoraan tukenut Venäjää.
Eikö ylläpito juuri kertonut että politiikalle ollut ketjunsa tällä foorumilla? Lisäksi väitteesi ettei Musk tai USA ole "suoraan tukenut" Venäjää on täyttä saivartelua. Jos lopettaa tukemasta Ukrainaa, tukee Venäjää.

Älä pilaa hyviä juttuja tosiasioilla.

Todellisuudessa Teslan myyntiin toimarin vaikutus nähdään Q2, koska vielä Q1 rasittaa uuteen malliin siirtyminen.

Itsessään Tesla on parhaita sähköautoja ja firma tehnyt ilmastonmuutoksen torjuntaan enemmän kuin 99% muista firmoista. Firmassa on myös osaavia työntekijöitä varmaan >10000 ja yksi toimari. Sähköautoja ennen ja jälkeen Model S oli tyyliin Leaf ja i3. Karmeita kippoja. Tesla oli eka auto josta pystyi sanomaan et hommasin sähköauton, koska se on parempi!

Itse en nyt ostaisi nyt Teslaa. Toivon et homma järkevöityisi, niin yksi parhaimmistä sähköautoista ois vaihtoehto.
Miten niin rasittaa siirtyminen uuteen malliin? Mallia saa ns. heti, jotenka ei se toimituksista tai ajasta ole kiinni.

Uusi pirkka volkkari eli Ford Explorer neliveto extended range hinnat alkaen listahinta 50920 eli halvempi kuin neliveto Y.
EV6 AWD oli listahinnaltaan suunnilleen samoissa Y:n kanssa. Vastaavilla varusteilla taisi olla n. 8k kalliimpi, tosin siinä nyt on jo mukana sellaistakin varustetta, jota Teslaan ei saa (kattoluukku, hud ja 360 kamera ainakin). Kulimalli jää kyllä ominaisuuksissa ihan selvästi Teslasta. Business taitaa olla jo suht. lähellä.

Huomautus - politiikka-offtopicin pakottaminen ketjuun, politiikasta keskustelulle on foorumilla oma alueensa
Aiheeseen:

Lucidin tapa käyttää sähköauton tilat on esimerkillistä, johon legacy valmistajat ei pääse millään: esim frunkit olemattomia. Toivotaan, että Gravity myy paljon ja saadaan Suomeenkin myyntipiste.

Latausteho piikkinä autoassa 400kw/320km 15min, range kaikissa Lucideissa >700km wltp.

Viimeksi muokattu:
Lucidin tapa käyttää sähköauton tilat on esimerkillistä, johon legacy valmistajat ei pääse millään: esim frunkit olemattomia. Toivotaan, että Gravity myy paljon ja saadaan Suomeenkin myyntipiste.
Eiköhän tuo ole sen hintaluokan auto, että marginaaliseksi jää myynti. Hienoja teknisiä oivalluksia tuossa, eikä auto näytä yhtään pöllömmältä.

Frunkki on kyllä mielestäni yliarvotettu piirre autoissa. En ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän sitä, enkä myöskään itse ole sitä koskaaan käyttänyt. Kaikki vaan tuppavat käyttämään takaluukkua ensisijaisesti jos tavarat ei sisälle mahdu.

Pollentähti siirtyy myös myymälämyyntiin, ei pelkästään nettikauppaa.

Mä oon kuvitellut, että niitä saa liikkeestä. Herttoniemessä kävin ajamassakin ja siellähän niitä oli vaikka millä mitalla. Kauppaa ei tulut hierottua kun en oikein syttynyt, mutta eivätkö muka ole myyneet uusia pihalle sieltä?

Tilaisitko itse vanhakoppaisen Model Y, jos tietäisit että 4vkon sisään tulle facelift? En minäkään.
Kyllä ihmiset ovat tilanneet. Kaikki eivät tarvitse uusinta uutta ja myös hinta millä aikaisempaa mallia saa on houkutteleva.

Onhan tuo esim. ollut uutisissa että vanhaakin ostettu ihan mukavasti.

Aikasempaa Yta on vielä aika paljon varastossa niin jatkuuko rasite koko vuoden?

Joo, 1/3 malleista saa maaliskuulle. Unohtui jostain syystä taas mainita. Kalleinta LR AWD. Muut menee touko-kesäkuulle toimitusten osalta.
En usko että tällä on väliä. Neliveto kuitenkin ollut se suosituin malli mitä kuulee ostettavan.

Hätäisimmät tilasivat jo Lauch editionin.

Kyllä ihmiset ovat tilanneet. Kaikki eivät tarvitse uusinta uutta ja myös hinta millä aikaisempaa mallia saa on houkutteleva.

Onhan tuo esim. ollut uutisissa että vanhaakin ostettu ihan mukavasti.

Aikasempaa Yta on vielä aika paljon varastossa niin jatkuuko rasite koko vuoden?
Missä ne houkuttelevan hintaiset vanhat mallit on? Minä en ainakaan ole mitään huippudiilejä vielä nähnyt Teslan sivuilla. Noita 3-4ke alennuksia on lähinnä takavetoisissa ja performance-malleissa. Nelivedot ja LR takavedot ei ole oikein missään alennuksessa, paitsi esittelyautot. Nuo on saman hintasia mitä varastoalennuksissa on jo aiemminkin useamman kertaan olleet. Ja AWD LR on nyt kalliimpi mitä aiemmin varastodiileissä.

En usko että tällä on väliä. Neliveto kuitenkin ollut se suosituin malli mitä kuulee ostettavan.

Hätäisimmät tilasivat jo Lauch editionin.
Onko sinulla jotain lähdettä, että Suomessa myydään AWD LR mallia eniten?

Viimeksi muokattu:
Mä oon kuvitellut, että niitä saa liikkeestä. Herttoniemessä kävin ajamassakin ja siellähän niitä oli vaikka millä mitalla. Kauppaa ei tulut hierottua kun en oikein syttynyt, mutta eivätkö muka ole myyneet uusia pihalle sieltä?
Käsittääkseni (en ole Polleen tutustunut) noita on myyty kuten Teslaa, on ollu joitakin esittelytiloja, mutta itse kauppa on tehty #itse netin kautta.

Missä ne houkuttelevan hintaiset vanhat mallit on? Minä en ainakaan ole mitään huippudiilejä vielä nähnyt Teslan sivuilla. Noita 3-4ke alennuksia on lähinnä takavetoisissa ja performance-malleissa. Nelivedot ja LR takavedot ei ole oikein missään alennuksessa, paitsi esittelyautot. Nuo on saman hintasia mitä varastoalennuksissa on jo aiemminkin useamman kertaan olleet. Ja AWD LR on nyt kalliimpi mitä aiemmin varastodiileissä.

Onko sinulla jotain lähdettä, että Suomessa myydään AWD LR mallia eniten?
Kyllähän siellä oli korkotarjouksia ja alennuksia ollut näistä vanhan mallin autoista koko viime vuoden ja tämän vuoden alunkin. Ei voi olla näkemättä.

Ei ole sinullakaan lähdettä vaikka vetoat että 1/3 saa nyt ja muita myöhemmin. En silti usko että mitään rasitetta on autojen kanssa.

Kyllähän siellä oli korkotarjouksia ja alennuksia ollut näistä vanhan mallin autoista koko viime vuoden ja tämän vuoden alunkin. Ei voi olla näkemättä.

Ei ole sinullakaan lähdettä vaikka vetoat että 1/3 saa nyt ja muita myöhemmin. En silti usko että mitään rasitetta on autojen kanssa.
Ahaa, puhut jo noin kaukaisista alennuksista. Eikö nyt nimenomaan puhuttu tästä hetkestä ja Q1, että niitä vanhoja pitäisi myydä, kun ovat niin houkuttelevan hintaisia? Tällä hetkellä hinnat ovat perus varastoaleja mitä on aiemminkin ollut ja sinun mukaan eniten myyty AWD LR ei ole minkäänlaisessa alennuksessa, paitsi ajettujen esittelyautojen osalta.

Kyllä minulla on lähde tuohon 1/3. Olet jo ihan itsekin käynyt katsomassa, että AWD LR saa maaliskuun aikana (onkohan vielä yhtään luovutettu edes), LR saa touko-kesäkuussa ja takavetoa saa kesäkuussa. Tällä hetkellä lukee niin Teslan sivuilla.

Ahaa, puhut jo noin kaukaisista alennuksista. Eikö nyt nimenomaan puhuttu tästä hetkestä ja Q1, että niitä vanhoja pitäisi myydä, kun ovat niin houkuttelevan hintaisia? Tällä hetkellä hinnat ovat perus varastoaleja mitä on aiemminkin ollut ja sinun mukaan eniten myyty AWD LR ei ole minkäänlaisessa alennuksessa, paitsi ajettujen esittelyautojen osalta.

Kyllä minulla on lähde tuohon 1/3. Olet jo ihan itsekin käynyt katsomassa, että AWD LR saa maaliskuun aikana (onkohan vielä yhtään luovutettu edes), LR saa touko-kesäkuussa ja takavetoa saa kesäkuussa. Tällä hetkellä lukee niin Teslan sivuilla.
Onhan siellä nytkin kuten sanot niin alet. Lisäksi alennettu korkokin (0,99%) vielä. Joten se tekee paljon jo vs uuden 3,75% korko. Mutta kauanko vanhat sitten vielä rasittaa? Koko vuodenko?

Luovutukset alkavat 1-2vk sisään, Keski-Euroopassa autoja on jo luovutettu.

Edit. Uusi LR on noin 600€ kalliimpi vanhaan verrattuna.

Joo, 1/3 malleista saa maaliskuulle. Unohtui jostain syystä taas mainita. Kalleinta LR AWD. Muut menee touko-kesäkuulle toimitusten osalta.
Henk koht epäilen että nämä olisi todellisia toimitusaikoja. Lyhyemmällä ajalla todennäköisesti yritetään vain tehdä perinteistä up-selliä. Tämä pätee siis molempiin: AWD:n saamiseen tässä kuussa tai siihen että joutuisi halvempia odottelemaan.

Onhan siellä nytkin kuten sanot niin alet. Lisäksi alennettu korkokin (0,99%) vielä. Joten se tekee paljon jo vs uuden 3,75% korko. Mutta kauanko vanhat sitten vielä rasittaa? Koko vuodenko?

Luovutukset alkavat 1-2vk sisään, Keski-Euroopassa autoja on jo luovutettu.
Rasitteeksi lasken sen, että kaikkia uusia malleja, joita ihmiset oletetusti mieluummin ostavat näin pienillä hintaeroilla, on saatavilla vasta kesäkuulle. Kesäkuusta eteenpäin voidaan alkaa seuraamaan myyntejä, että miten kehittyvät.

Henk koht epäilen että nämä olisi todellisia toimitusaikoja. Lyhyemmällä ajalla todennäköisesti yritetään vain tehdä perinteistä up-selliä. Tämä pätee siis molempiin: AWD:n saamiseen tässä kuussa tai siihen että joutuisi halvempia odottelemaan.
Eksyin tuonne Tesla sivuille, vaikka en ole ostamassakaan. Q1 myyntiä yrittävät pönkittää sen minkä pystyvät.

Itse olen vähän toista mieltä ja kyllä facelift Y saa vielä Q1?

Facelift:
"Arvioitu toimituspäivä: maalis 2025"
Yleensä nuo arviot on olleet oikein?

Ilmeisesti ensin tekevät vain tuota LR AWD mallia, joka on kallein malli. Myös vanhakoppaista sai silloin joskus alkuun vain LR AWD:nä.

Eli siis koska tilaukset on hieman jäissä, niin saatavuus on kyllä hyvä.

Vanhakoppainen Y:
"Model Y
Ilmainen Supercharging-lataus yhden vuoden ajaksi
Koskee rajoitettua erää Model Y ‑varastoautoja alennetulla korolla"

"Ilmainen Supercharging-latausoikeus on saatavilla valmiiksi määritetyille Model Y ‑ajoneuvoille, jotka tilattu 6.3.2025 alkaen ja toimitetaan viimeistään 31.3.2025. Jos toimitusajankohta siirtyy Teslan hallinnassa olevien olosuhteiden vuoksi, asiakkaalla on edelleen oikeus etuun ottamalla vastaan ajoneuvon toimitus ensimmäisenä vapaana päivämääränä Teslalta saadun ilmoituksen mukaan. Tesla ei takaa ajoneuvon saatavuutta tai toimitusta 31.3.2025 mennessä."

Tähän Tesla-säikeeseen sopii hyvin jatkoksi bongaus päivän lehdestä:
Muutamat Mepit ehdottavat Teslan myyntikieltoa Euroopassa vastatoimenta Musk... Trumpin tuontitulleille.
Se olisi erinomainen vastatoimi Trumpin kauppasotaan sekä vaikuttaa suoraan hänen lähipiiriin kuuluviin henkilöihin,( Li) Andersson sanoo tiedotteessaan. lähde. TS

Rasitteeksi lasken sen, että kaikkia uusia malleja, joita ihmiset oletetusti mieluummin ostavat näin pienillä hintaeroilla, on saatavilla vasta kesäkuulle. Kesäkuusta eteenpäin voidaan alkaa seuraamaan myyntejä, että miten kehittyvät.
Eli yrität sanoa, että Tesla tekee tässä välissä helvetillisen kasan autoja mallia ö, joita eivät myy minnekään kun ihmiset odottavat kesäkuun y-malleja ja sen takia Q1-Q2 ei ole relevantti? Jep jep.

e: Haen tällä siis sitä, että jos ja uutisten puutteen mukaan ilmeisesti kun tehtaat pyörivät, niin johonkin niiden q1-q2 autojen täytyy mennä. Jos kyse on saatavuusongelmasta eli kapasiteetti ei riitä, niin silloinhan myynnin pitäisi olla kunnossa ja lukujen relevantteja. Q1 varastoautolukemista tämän sitten näkee viimeistään.

Eksyin tuonne Tesla sivuille, vaikka en ole ostamassakaan. Q1 myyntiä yrittävät pönkittää sen minkä pystyvät.

Itse olen vähän toista mieltä ja kyllä facelift Y saa vielä Q1?

Facelift:
"Arvioitu toimituspäivä: maalis 2025"
Yleensä nuo arviot on olleet oikein?

Ilmeisesti ensin tekevät vain tuota LR AWD mallia, joka on kallein malli. Myös vanhakoppaista sai silloin joskus alkuun vain LR AWD:nä.

Eli siis koska tilaukset on hieman jäissä, niin saatavuus on kyllä hyvä.

Vanhakoppainen Y:
"Model Y
Ilmainen Supercharging-lataus yhden vuoden ajaksi
Koskee rajoitettua erää Model Y ‑varastoautoja alennetulla korolla"

"Ilmainen Supercharging-latausoikeus on saatavilla valmiiksi määritetyille Model Y ‑ajoneuvoille, jotka tilattu 6.3.2025 alkaen ja toimitetaan viimeistään 31.3.2025. Jos toimitusajankohta siirtyy Teslan hallinnassa olevien olosuhteiden vuoksi, asiakkaalla on edelleen oikeus etuun ottamalla vastaan ajoneuvon toimitus ensimmäisenä vapaana päivämääränä Teslalta saadun ilmoituksen mukaan. Tesla ei takaa ajoneuvon saatavuutta tai toimitusta 31.3.2025 mennessä."
Joo ehkä oma muotoilu oli taas mitä oli. Pointti lähinnä etten siis olisi yllättynyt jos RWD mallien toimitus alkaisi jo aiemmin koska niiden tuotannon aloituksen määrännee lähinnä AWD:n kysyntä. Ja ehkä halusin olla vähän Tesla optimisti siinä, että AWD:n lyhyt toimitusaika voisi olla osa sen kysynnän pönkitystä vaikka jonoa vähän olisikin. Mitään teknistä rajoitusta RWD tuotannolle en kuitenkaan keksi.

Pointti lähinnä etten siis olisi yllättynyt jos RWD mallien toimitus alkaisi jo aiemmin koska niiden tuotannon aloituksen määrännee lähinnä AWD:n kysyntä. Ja ehkä halusin olla vähän Tesla optimisti siinä, että AWD:n lyhyt toimitusaika voisi olla osa sen kysynnän pönkitystä vaikka jonoa vähän olisikin. Mitään teknistä rajoitusta RWD tuotannolle en kuitenkaan keksi.
Kyllä. Nythän nuo RWD ja LR RWD tulee omasta mielestä aika nopeasti myyntiin. Toki Tesla myy ensin kaikkein kalleinta mallia (LR AWD), koska siitä saadaan paras kate.

Ihan ensinhän tuli tuo vielä kalliimpi Launch Series (myös LR AWD).

Vanhakoppaisessa Model Y:ssä oli sama tyyli jo. Ensin kallis malli myyntiin. Vaikka Model 3 autosta olisi saanut sopivat osat, että olisi voinut myydä myös halvempaa Y RWD:tä (aiemmin).

Se olisi erinomainen vastatoimi Trumpin kauppasotaan sekä vaikuttaa suoraan hänen lähipiiriin kuuluviin henkilöihin,( Li) Andersson sanoo tiedotteessaan. lähde. TS

Li Andersson on idiootti. Teslat tulevat Eurooppaan Kiinasta tai sitten valmistetaan Saksassa.

Jos haluaa oikeasti vaikuttaa Teslan myyntiin niin pitää alkaa painostamaan yrityksiä ettei tarjoa Teslaa työsuhdeautoksi ja tähän Li ei pysty vaikuttamaan.

Frunkin merkityksestä. Itse käytän aina pitkillä reissuilla, koska Teslaankin mahtuu kokonainen lentokonematkalaukku ja pussukoita. Lucid Air sedanina vie jo eri tasolle, sinne mahtuu kaksi lentokonelaukkua.

En näe kuin extra tilana, jonne on helppo lastata tavaraa.

Gravityssä frunkki on todella huikea, menee varmaan iso laukku jo sisään.

Pienenpänä ei juuri merkitystä, mutta mielestäni oikea suunta on maksimoida auton säilytystilat, jolloin auto voi olla pienempi ja ekologisempi kaikin puolin.

Frunkin jättäminen pois on osaltaa viite laiskasta suunnittelusta.

IMG_6227.jpeg

IMG_6228.webp

IMG_6229.jpeg

Frunkin merkityksestä. Itse käytän aina pitkillä reissuilla, koska Teslaankin mahtuu kokonainen lentokonematkalaukku ja pussukoita. Lucid Air sedanina vie jo eri tasolle, sinne mahtuu kaksi lentokonelaukkua.

En näe kuin extra tilana, jonne on helppo lastata tavaraa.

Gravityssä frunkki on todella huikea, menee varmaan iso laukku jo sisään.

Pienenpänä ei juuri merkitystä, mutta mielestäni oikea suunta on maksimoida auton säilytystilat, jolloin auto voi olla pienempi ja ekologisempi kaikin puolin.

Frunkin jättäminen pois on osaltaa viite laiskasta suunnittelusta.
Varamaan näinkin, mutta eivät kaikki tarvitse mitään erikoisempaa tilaa autoiltaan.
Mekin vaimon kanssa kahdestaan matkaillaan, niin auto kuin auto riittäisi tiloiltaan. Iso auto meillä on vain mukavuuden takia.

Eikä edes lasten ollessa pieniä koskaan koettu auton säilytystiloja ongelmallisiksi.
Meillä ei ole koskaan raahattu mitään järjetöntä tavaramääeää minnekään. Mökeillä esim. On pesukoneet ja kaikki lakanat ja liinavaatteet aina paikalla.

Edit. Ja vielä vähemmän järkeä on tavaraa jossain lentolaukuissa autossa kuskata (jos ei ole lennolle menossa). Pehmeät laukut on autoa pakatessa aina paras.

Itse en koskaan ole käyttänyt Teslan frunkkia. Itselle toi frunkki on paikka, minne viimeisenä laitetaan tavaroita jos kaikki muut kuljetustilat on täynnä. Ja tällaista tilannetta ei itsellä ole tullut vastaan.

Funkkia voisi ehkä käyttää enemmän jos se olisi täysin sähköinen ja keulassa olisi joku nappi, jolla sen saisi ylös ilman kännykän kaivelua.

Mökeillä esim. On pesukoneet ja kaikki lakanat ja liinavaatteet aina paikalla.
Mitä, etkö kuskaa pesukonetta joka viikonloppu asunnon ja mökin välillä ?

Missä autossa on helppo ja kätevä lastata frunkkiin tavaraa? Ei ainakaan Lucid Airissa, Tesla 3:sessa tai Y:ssä kun ei aukea tai sulkeudu itsekseen, vaan pitää käsin availla ja sulkea.
Tämän takia sitä ei varmaan käytetäkkään yleisesti. Käytökerrat rajoittu varmasti suurimmalla osalla siihen lomamatkaan kerran vuodessa , jos silloinkkaan.

Mutta joo, hyvähän se tila on hyödyntää jos siellä tyhjää löytyy. Tyhmempää olisi jos ei hyödynnettäisi.

Jotenkin näen näiden uusien ID2 / Renault 4 E-Tech ym ajatuksen parempana, että frunkin sijaan sinne keulalle ahdetaan mahdollisimman paljon tekniikasta ja pyritään maksimoimaan tila peräkontissa ja sisällä.
Pikkuautoissa sitä nokkapeltiä ei liiemmin ole, joten turha sinne tupakka-askille tilaa laittaa.

Millainenhan frunkki olisi tuollaisessa 70' amerikanraudassa, joissa nokkaapelti on yhtä pitkä kuin Helsinki - Vantaan kiitotie 1. Mahtuis varmaan poreallas sinne. Eiköhän se johonkin amerikanrautaan tule. Lucid Jacuzzia odotellessa.

Itse en koskaan ole käyttänyt Teslan frunkkia. Itselle toi frunkki on paikka, minne viimeisenä laitetaan tavaroita jos kaikki muut kuljetustilat on täynnä. Ja tällaista tilannetta ei itsellä ole tullut vastaan.

Funkkia voisi ehkä käyttää enemmän jos se olisi täysin sähköinen ja keulassa olisi joku nappi, jolla sen saisi ylös ilman kännykän kaivelua.
Mä pidin johtoja siellä ja joskus sitä bisselaatikkoa. Johtotarpeisiin ihan hyvä kun eivät pyöri muiden romujen alla ja silloin harvoin kun vaikka matkalaturia tarvitsi, niin luukun avaaminen ruudulta ei kauhean vaikea temppu ollut. Nykyisen auton kanssa joutunee keksimään jonkun muun mestan niille johdoillekin. En ole vielä kokeillut, mutta ensisilmäyksellä näytti siltä, että lienee ihan siinä ja siinä mahtuuko tohon EV6:n frunkkiin edes niitä johtoja - tai mitään muutakaan auton huoltokirjaa isompaa.

Tämän takia sitä ei varmaan käytetäkkään yleisesti. Käytökerrat rajoittu varmasti suurimmalla osalla siihen lomamatkaan kerran vuodessa , jos silloinkkaan.

Mutta joo, hyvähän se tila on hyödyntää jos siellä tyhjää löytyy. Tyhmempää olisi jos ei hyödynnettäisi.
Jos kuvittelisin että frunkkia tulisi oikeasti käytettyä, niin ostaisin aftermarket frunkin + kaasujousen Enyaqiin. Mietin asiaa hetken, mutta sen jälkeen totesin että latauskaapeleille on niin äärettömän harvoin käyttöä samalla kun takakontti on täyteen lastattu, että ei maksa kyllä vaivaa.
Mä pidin johtoja siellä ja joskus sitä bisselaatikkoa. Johtotarpeisiin ihan hyvä kun eivät pyöri muiden romujen alla ja silloin harvoin kun vaikka matkalaturia tarvitsi, niin luukun avaaminen ruudulta ei kauhean vaikea temppu ollut. Nykyisen auton kanssa joutunee keksimään jonkun muun mestan niille johdoillekin. En ole vielä kokeillut, mutta ensisilmäyksellä näytti siltä, että lienee ihan siinä ja siinä mahtuuko tohon EV6:n frunkkiin edes niitä johtoja - tai mitään muutakaan auton huoltokirjaa isompaa.
Kyllä sinne EV6 frunkkiin menee type2 kaapeli ja / tai sukolaturi + se V2L adapteri jos vaan haluaa ne sinne asetella. Jos käyttöä on sen kerran vuodessa, niin varmaan se ja sama pitää ne siellä. Itselläni on ollut type2 kaapeli ihan tyytyväisesti takana pyöräkotelon takana olevassa kolossa ja en kyllä oikein keksinyt, että miksi se sieltä pitäisi frunkkiin käydä änkemässä.

Enyaq tms. frunkkia on lähinnä kaapeleille, sinne ei mahdu mitään järkevää matkatavaraa.

Pointti oli et frunkilla saa kasvatettua pienemmistä autoista yhä suurempia👍🏻 Teslojen 100l frunkit hyvänä esimerkkinä, se on 10-20% lisää kapasiteettia ja erittäin hyvin muotoiltua. Järkevää ja kompaktia suunnittelua. Yhä pienempi auto sopii useamman tarpeisiin.

Jos kuvittelisin että frunkkia tulisi oikeasti käytettyä, niin ostaisin aftermarket frunkin + kaasujousen Enyaqiin. Mietin asiaa hetken, mutta sen jälkeen totesin että latauskaapeleille on niin äärettömän harvoin käyttöä samalla kun takakontti on täyteen lastattu, että ei maksa kyllä vaivaa.

Kyllä sinne EV6 frunkkiin menee type2 kaapeli ja / tai sukolaturi + se V2L adapteri jos vaan haluaa ne sinne asetella. Jos käyttöä on sen kerran vuodessa, niin varmaan se ja sama pitää ne siellä. Itselläni on ollut type2 kaapeli ihan tyytyväisesti takana pyöräkotelon takana olevassa kolossa ja en kyllä oikein keksinyt, että miksi se sieltä pitäisi frunkkiin käydä änkemässä.
Juuri näin. Yleensä reissusa ladataan pikalatureilla. Mulla on kyllä 10m hyvin taipuisa kaapeli, joka menee näppärään pussukkaan ja se on helppo pakata saataville. Viime kesän roadtripillä taisin 3-4 kertaa majapaikassa sitä tarvita. Kahdestaan kun reissattiin, niin takajalkatilassa oli johto, siististi pussissaan.

Ton tyylinen.

Ja ruokaostoksille muutenkin näin syksystä kevääseen aikakautena kun lämpötila on alle 20°C.

Enyaq tms. frunkkia on lähinnä kaapeleille, sinne ei mahdu mitään järkevää matkatavaraa.
Millainen pikku lokero tuo sitten on ?

Ittellä on varmaan ( toivottavasti talessa ) siellä se matkalaturi, jonka myyjä sinne heitti kaupanteon yhteýdessä.. Ei ole tullut kertaankaa avattua frunkkia. Mutta ihan kelpo tila siellä oli muistaakseni, että sinne mahtuisi tarvittaessa jotain järkevää tavaraakin.

Kesällä tuo voisi toimia myös soppatykkinä kun aurinko lämittää konepeltiä. Pysyisi hernekeitto lämpimänä hyvin. Taidan mennä kaupistelemaan hernesoppaa johonkin urheilukisoihin, jos en muuta käyttöä frunkille keksi.

Pikkuautoissa sitä nokkapeltiä ei liiemmin ole, joten turha sinne tupakka-askille tilaa laittaa.

Millainenhan frunkki olisi tuollaisessa 70' amerikanraudassa, joissa nokkaapelti on yhtä pitkä kuin Helsinki - Vantaan kiitotie 1. Mahtuis varmaan poreallas sinne. Eiköhän se johonkin amerikanrautaan tule. Lucid Jacuzzia odotellessa.

Suunnittelupöydällä voidaan piirtää sen mittaiseksi kuin halutaan, jos halutaan sedanin peräkontti keulalle niin sellaisen voi piirtää siihen. Lyhyemmällä akselivälillä saanee enemmän tilaa irti kun ei tee pitkiä keulia tai periä. Mutta eipä kaikkia autoja ole pakko samalla tavalla tehdä.

Tuolla lempäälässä noita uusia y malleja oli takapihalla jo viimeviikolla, vaiko aikaisemminkin, nyt ovat sieltä siirtyneet jo puunaukseen eli pientä kiertoa on. Sattui vain silmään kun ihmettelin että mitkä ihmeen vanteet y:ssä on ohi kurvatessa.
Mutta edelleen siellä takapihalla seisoo vino pino noita isompia kapistuksia. Kolmosia siellä takapihalla ei juuri näykkään

Joo. Mä katoin, että varmaan yksi johto ainakin mahtuisi. Ton auton mukana näkyi tulevan 2 (suko + type 2) ja lisäksi mulla on vanhastaan voimavirtamatkalaturi. Olen turhan monen johdon loukussa :)
Sinne kontin alatilaankin kyllä varmaan mahtuu joku johto (ton pyöräkotelon lisäksi). Type 2 itselläni sellainen johto, jota ei oikein ikinä enää nykyään tarvitse, mutta hyvä sitäkin on ulkoiluttaa mukana varmuuden vuoksi. Sukolle olisi joskus camping-alueilla tilausta, mutta mulla on siihen voimavirtalaturiin sellainen adapteri, joten tuo auton mukana tullut jäänee kaappiin pölyä keräämään. Noilla ei taida nykyään mitään myyntiarvoakaan enää olla

Tuolla lempäälässä noita uusia y malleja oli takapihalla jo viimeviikolla, vaiko aikaisemminkin, nyt ovat sieltä siirtyneet jo puunaukseen eli pientä kiertoa on. Sattui vain silmään kun ihmettelin että mitkä ihmeen vanteet y:ssä on ohi kurvatessa.
Mutta edelleen siellä takapihalla seisoo vino pino noita isompia kapistuksia. Kolmosia siellä takapihalla ei juuri näykkään
Luovutukset alkaa ensi tai seuraavalla viikolla.

Onkos täältä kukaan kokeillut kuljettaa 4 rengasta takakontissa perusmallin Enyaqissa (ei korotettua pohjaa), mahtuuko jopa ilman penkkien kaatamista tai vain leveämmän osan kaatamalla?
Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. operaatio ja mietityttää kuinka hyvin nuo max 255 leveät ja 74cm halkasijalla olevat pyörät mahtuu kätevimmin kyytiin kun on muutakin kuskattavaa.
Tuosta Redditin kuvasta ja mitoista voisi päätellä että pystyssä menee jopa 4 rinnakkain, mutta mahtuuko taittumaan takaluukusta kun jo 3 ennestään paikoillaan?
couple-of-questions-about-my-enyaq-iv-60-estate-71-plate-uk-v0-89sc5dqvchpc1.jpg

Onkos täältä kukaan kokeillut kuljettaa 4 rengasta takakontissa perusmallin Enyaqissa (ei korotettua pohjaa), mahtuuko jopa ilman penkkien kaatamista tai vain leveämmän osan kaatamalla?
Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. operaatio ja mietityttää kuinka hyvin nuo max 255 leveät ja 74cm halkasijalla olevat pyörät mahtuu kätevimmin kyytiin kun on muutakin kuskattavaa.
Tuosta Redditin kuvasta ja mitoista voisi päätellä että pystyssä menee jopa 4 rinnakkain, mutta mahtuuko taittumaan takaluukusta kun jo 3 ennestään paikoillaan?
couple-of-questions-about-my-enyaq-iv-60-estate-71-plate-uk-v0-89sc5dqvchpc1.jpg
Onpas siinä kummallisen kapea takaboksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 475
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom