Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei varmasti kaikille, mutta minun vertailussa nuo oli tärkeät, varsinkin kun on verrokkiauton varusteet tiedossa. Esim. pelkästään kaiutinpäivitystä varten pitää ottaa tuo infotainment plus, muuten on vaan 7 kaiutinta. Ehkä tuon assistance plussan voi jättää pois, 900e. Sitten oisin laittanut vain yhden lisävarustepaketin, ei se nyt voi kohtuutonta olla tai "kaikki herkut".

Luulisi, että kun ihmiset vertailevat autoja, he myös tekevät samanlaisia paketteja ja miettivät minkälaisen auton haluavat ja mitä varusteita niissä on. En minä ainakaan pelkästään karvalakkimallien mukaan autoja vertaa.
Sä missasit sen mun kritiikin ytimen. Sä yritit varustella volkkarista 1:1 Teslan ja sillä pohjalla näyttää, että niissä on joku hintaero. Vieläpä ilman parempaa tietoa siitä mikä se volkkarin lähtötaso on ilman niitä varustepaketteja. Esim. äänentoiston laadun arvioiminen pelkkien kaiuttimien määrän perusteella. Veikkaan, että aika moni pistäisi nuo sun "pitää ottaa infotainment" rahat mieluummin mukautettavaan jousitukseen (DCC:n) ellei erikseen tietentahtoen halua hudia. Molempi tietysti parempi, mutta varsinkin varsinaisia premiumeja konfanneet tietää, että se on sitten loppumaton suo ruksia lisävarusteita.

Kuten itsekin tässä myöhemmin toteat, niin jokainen tekee oman versionsa ja vertaa niitä. Ja se millä on vasta väliä, niin noiden palikoiden hinta. Teslalla nyt tietysti kaikki autot ovat about samanlaisia ilman valinnanvaraa, niin varusteiden merkitys pääsee helposti hämärtymään. Yhtä kaikki, se alkuperäinen pointti oli, että volkkarin hinta-avaruus osuu niin tasan yksiin Teslan nykyhintojen kanssa, että Tesloja ei voi enää väittää muita halvemmiksi.
 
Kuulostaa tosi huolestuttavalta! Paitsi... Uutisessa lukee näin:

Haluttavuusindeksissä 100 on normaali ja kaikki sen yli menevät ovat siis keskimääräistä halutumpia autoja. Alle sadan jäävät taas eivät enää kiinnosta kuluttajia samalla tavalla. Teslan haluttavuus ei ole ainakaan vielä romahtanut, sillä Model 3 yltää listalla jopa kolmanneksi parhaaseen arvosanaan.

– Model 3 -mallin haluttavuusindeksi on 128,7 eli hieman parempi kuin Skoda Enyaqilla. Model Y tulee vähän niiden takana. Eli nuo mallit ovat kuitenkin yhä haluttua tavaraa markkinoilla, Netwheelsin Eemil Hartikainen kertoo.

"Käytettyjen Teslojen jälleenmyyntihinnat eivät ole ainakaan vielä pudonneet Suomessa"
Älä pilaa hyviä juttuja tosiasioilla.

Todellisuudessa Teslan myyntiin toimarin vaikutus nähdään Q2, koska vielä Q1 rasittaa uuteen malliin siirtyminen.

Itsessään Tesla on parhaita sähköautoja ja firma tehnyt ilmastonmuutoksen torjuntaan enemmän kuin 99% muista firmoista. Firmassa on myös osaavia työntekijöitä varmaan >10000 ja yksi toimari. Sähköautoja ennen ja jälkeen Model S oli tyyliin Leaf ja i3. Karmeita kippoja. Tesla oli eka auto josta pystyi sanomaan et hommasin sähköauton, koska se on parempi!

Volvosta puhuttaessa muistakaapa et Supo vastikään kertoi Kiinan suoranaisesti tukevan Venäjän aseteollisuutta sallien kaikenlaisten komponenttien viennin Venäjälle. Elon tai USA ei ole kertaakaan suoraan tukenut Venäjää.

Itse en nyt ostaisi nyt Teslaa. Toivon et homma järkevöityisi, niin yksi parhaimmistä sähköautoista ois vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Huippumyyntivuosinakin toimitusajat olivat usein todella lyhyitä. Sehän se Teslan myyntivaltti on ollut. Ei tarvitse odottaa puolta vuotta tai vuotta sitä autoa. Itse taisin muutamia viikkoja odotella omaa autoa, kun ostin sen sinä vuonna, kun Model Y oli maailman myydyin auto. Kummallista, onko?

Niin, tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa, joko on rakennettu LR AWD:tä varastoon perkeleesti autoja (kaikki värit paitsi ultra red saatavilla maaliskuussa, en tiedä mitä tämä kertoo) jolla saadaan nopeat toimitukset tai sitten kysyntä on selvästi odotettua alhaisempaa.

Se että sait omasi nopeasti ei sinänsä kerro mitään koska silloin oli tasainen kysyntä eikä ollut mitään launchin tuomaa piikkiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 182
Viestejä
4 671 127
Jäsenet
76 569
Uusin jäsen
p_keskitalo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom