Kia EV4 sedan on automalli, jossa hatchbackiin verrattuna 30 cm pidemmän peräylityksen ja muotoilun ansiosta on saavutettu Cd 0,23, mikä tuo rangeen samalla isolla akulla 40 km lisäystä vs. pystyperä (WLTP 630 km vs. 590 km). Samalla tavaratilan VDA-litrat kasvavat 435 l -> 490 l, mutta luukku tietysti ei ole niin kätevä kuin pystyperässä.
Kutsutko kaikkia sedaneita ruumishuoneiksi, vai oliko tuon aukon korkeus muita uusia sedaneita matalampi? Vai näyttikö tavaratila pimeältä videon välityksellä? Vai tekeekö tavaratilan pohjan 110 cm pituus tuosta ruumishuoneen?
Viistoperä olisi tietenkin sedania käytännöllisempi, mutta eipä sellaista ole kilpailevassa Model 3:ssakaan, vaikka ihan hyvin voisi olla vastaava kuin Model S:ssä.
Jos oikein muistan, niin olet jo hankkinut EV6:n. Verrataan sellaista uusinta isoakkuista kaksivetoa tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.
EV6 LR (84 kWh) 2WD:
-pituus 469,5 cm
-akseliväli 290 cm
-leveys 188 cm
-korkeus 157,5 cm
-omamassa 1 950 kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 80,0 kWh
-WLTP 582 km
-vehicle 13,75 kWh/100 km
EV4 Sedan LR (81 kWh) 2WD:
-pituus 473 cm
-akseliväli 282 cm
-leveys 186 cm
-korkeus 148 cm
-omamassa xxxx kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 78,0 kWh
-WLTP 630 km
-vehicle 12,38 kWh/100 km
EV4 tulee varmasti olemaan halvempi kuin EV6. Jos ei tarvitse SUV:a tai monikäyttökoria, niin onhan se ihan fiksua päästä hieman pienemmällä akulla lähes puolensataa kilometriä pidemmälle. Tuo nauramasi EV4 sedan on Kian ensimmäinen normikorkuinen auto (148 cm), eli suora kilpailija Model 3:lle.
Rengaskokokin on ihan järkevä 215/60R17.
Voi tuo jonkun esteetikon silmään olla ruma. Numerot kuitenkin ovat aiempaa Kian tarjontaa nätimpiä, jos arvostaa pientä kulutusta tai toimintamatkaa.
Harmi, ettei vieläkään ole julkaistu Model 3 -tapaista autoa viistoperänä. Model 3 on sedan, ja vanhoissa Ioniqeissa oli pieni akku.
Jotain tällaista:
-viistoperä 500-600 l, eli iso luukku ja koiraystävällinen
-pituus 4,7 m
-akseliväli 2,9 m
-leveys 176 cm
-korkeus 145 cm
-renkaat 195-215 mm
-profiili 55-60 %
-vanteet 16-17"
-vierinvastus A
-omamassa 1 750 kg
-Cd 0,21-0,22
-akun netto 75 kWh
-WLTP Vehicle 9,9 kWh/100 km
-WLTP 758 km
Tietty neliveto ja joku 160 mm maavara olisi kiva, tosin silloin olisi turhan haastavaa päästä kulutuksessa alle kympin. Oikein pitkää toimintamatkaa arvostava voisi haluta 100 kWh akun, mikä kasvaneen korkeuden ja lisämassan takia sekin kuluttaisi 9,9 sijaan noin 10,4-10,5 satasella. Silti WLTP olisi 952-962 km.
Suurin osa uusista sähköautoista on omaan makuun turhan leveitä, korkeita, epäaerodynaamisia, raskaita, isopyöräisiä ja kallisrenkaisia syöppöjä.
Kia reveals EV4 as first electric sedan and hatchback alongside preview of future B-segment electric SUV – Concept EV2 – at Kia EV Day 2025 Kia EV4 and Concept EV2 set to broaden EV appeal and...
www.kianewscenter.com