Yleistä keskustelua sähköautoista

Itseä vähän tuo range vielä tuossa IX mietityttää. 50 olisi oiva peli mutta karkaa hinnassa. Pitää katsoa jos löytyy se sopiva 40 että antaisivatko päiväksi ajoon että saisi ajettua tyypillisen reitin niin näkisi miten se jaksaa.
Hediniltä itse hain päiväksi iX40, vaikka en sitä yksilöä ollut ostamassakaan. Ei ollut esittelyautoa saatavilla, niin käytettyjen puolelta hain siis.
 
Jaa-a. Itsellä huoltokilkutin kertoi ehkä kk:tta ennen että huoltoon pitäisi mennä. Soitto huoltoon ja vapaa aika kuukauden päähän. Ajoa tulee 2000km kuukaudessa joten yritin pitää maltillisena, mutta samalla totesin että tämä ei voi olla ongelma kun liikkumaan pitää päästä.
Jotenkin tuntuu Kian osalta kohtuuttomalta, ellei sitten casessa ole ollut haltijalla välinpitämättömyyttä muutenkin.
Tää on vähän vaikea varmasti leasingfirman ja jälleenmyyjän osalta. Itellä Audi E-tron ja mitä ymmärsin niin Audi on erittäin tarkkana, että huollossa on käyty 30tkm välein, tyyliin 29-31tkm jne tarkkuudella. Saattais vaikuttaa maahantuojan/valmistajan vastaantuloihin ongelmatilanteissa. En olis ostanu autoa jota ei olis. ns huollettu ajallaan, eli varmasti voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
 
Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:

Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.
Itse olisin kyllä kääntänyt kaikki kivet ja kannot ennenkuin tollaista olisi suostunut maksamaan.
Sitten lasku on jo maksettu, on paljon hankalampaa. Mitenkään ei voida esim. Tossa lehden tapauksessa osoittaa, että auton arvo olisi laskenut pennin jeniä ton 300km ylityksen takia. Jostain syystä joudut vaikka varattua huoltoa lykkäämään päivällä, niin saattaa 300 km olla taulussa ylimääräistä… täysin naurettavaa.
 
Jaa-a. Itsellä huoltokilkutin kertoi ehkä kk:tta ennen että huoltoon pitäisi mennä. Soitto huoltoon ja vapaa aika kuukauden päähän. Ajoa tulee 2000km kuukaudessa joten yritin pitää maltillisena, mutta samalla totesin että tämä ei voi olla ongelma kun liikkumaan pitää päästä.
Jotenkin tuntuu Kian osalta kohtuuttomalta, ellei sitten casessa ole ollut haltijalla välinpitämättömyyttä muutenkin.

Yleensä näissä riittää kun kilauttaa maahantuojalle tms. ja pyytää luvan ylittää raja, käsittääkseni aika moni merkki ei motkota vaikka menisi muutama satku yli rajan.
 
Tää on vähän vaikea varmasti leasingfirman ja jälleenmyyjän osalta. Itellä Audi E-tron ja mitä ymmärsin niin Audi on erittäin tarkkana, että huollossa on käyty 30tkm välein, tyyliin 29-31tkm jne tarkkuudella. Saattais vaikuttaa maahantuojan/valmistajan vastaantuloihin ongelmatilanteissa. En olis ostanu autoa jota ei olis. ns huollettu ajallaan, eli varmasti voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
Niin no 29-31 Mm nyt vielä on jotenkuten järkevän rajoissa, eli saisi mennä tuhat km yli tai alle. Tuossa Kia:lla oli kyse 300 kilometristä.

Artikkelista ei käynyt ilmi kuinka tarkkaan on riittävän tarkasti, mutta en kyllä ostaisi sellaisen merkin autoa jonka laatu heikkenee, jos huolto tehdään 300km yli tasaluvun.
 
Niin no 29-31 Mm nyt vielä on jotenkuten järkevän rajoissa, eli saisi mennä tuhat km yli tai alle. Tuossa Kia:lla oli kyse 300 kilometristä.

Artikkelista ei käynyt ilmi kuinka tarkkaan on riittävän tarkasti, mutta en kyllä ostaisi sellaisen merkin autoa jonka laatu heikkenee, jos huolto tehdään 300km yli tasaluvun.
Itse luin tuota artikkelia juurikin sen mukaan, että oltais menty 300km yli tän "huoltovälin" eli Audin tapauksessa 29-31tkm. Tottakai se tuntuu monesta suunnasta epäreilulta nillittämiseltä, mutta toisaalta ostajana varsinkin jotain suht uutta ja arvokasta autoa ostettaessa en kyllä ottais riskiä, että joutuisin itse tästä ylityksestä kärsimään jos mahdollisuus ostaa kaupasta viereinen auto jossa ollaan noudatettu huoltoväliä. Mutta eihän tämä ole kaikilla merkeillä sama ym, mutta jos on tosissaan menty 30tkm huollossa 30300km ajetulla autolla huoltoon niin sitten kyllä aika rankka lasku ja taistelisin vastaan.
 
Itse luin tuota artikkelia juurikin sen mukaan, että oltais menty 300km yli tän "huoltovälin" eli Audin tapauksessa 29-31tkm.
Niin, tuolla tavoin jos se on mennyt niin siinä voi olla vähän enemmän järkeä. Jos siis on oheistettu että 30 Mm huolto tarvitsee tehdä välillä 29-31 Mm. Kian huolto-ohjeissa ainakin suomessa kuitenkin lukee "Jokaisella automallilla on oma valmistajan suunnittelema huolto-ohjelma, jota tulee noudattaa. Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." joten tulkitsin sen mukaan että olisi mennyt 300km yli tuon täyttymisen.

Tokihan tuon voisi Kiankin tapauksessa ilmaista että "sallittu huoltoväli on 20-30 Mm" tai esim. "0-10 Mm edellisestä huollosta", jolloin mielestäni olisi selkeämpää että siinä on tarkkarajainen vaihteluväli.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin tällaisista sudenkuopista tulisi mielestäni erikseen mainita sopimusta tehdessä mainehaitan välttämiseksi. Tuo että "kikkelis kokkelis, mitäs et ymmärtänyt sopimusta samalla tavalla kuin me, nyt päästään rokottamaan huolella" ei ole minusta pitkällä tähtäimellä viisasta liiketoimintaa. Enkä ole edes mitenkään varma että Kia voittaisi jos tuo menisi oikeuteen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tuolla tavoin jos se on mennyt niin siinä voi olla vähän enemmän järkeä. Jos siis on oheistettu että 30 Mm huolto tarvitsee tehdä välillä 29-31 Mm. Kian huolto-ohjeissa ainakin suomessa kuitenkin lukee "Jokaisella automallilla on oma valmistajan suunnittelema huolto-ohjelma, jota tulee noudattaa. Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." joten tulkitsin sen mukaan että olisi mennyt 300km yli tuon täyttymisen.

Tokihan tuon voisi Kiankin tapauksessa ilmaista että "sallittu huoltoväli on 20-30 Mm" tai esim. "0-10 Mm edellisestä huollosta", jolloin mielestäni olisi selkeämpää että siinä on tarkkarajainen vaihteluväli.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin tällaisista sudenkuopista tulisi mielestäni erikseen mainita sopimusta tehdessä mainehaitan välttämiseksi. Tuo että "kikkelis kokkelis, mitäs et ymmärtänyt sopimusta samalla tavalla kuin me, nyt päästään rokottamaan huolella" ei ole minusta pitkällä tähtäimellä viisasta liiketoimintaa. Enkä ole edes mitenkään varma että Kia voittaisi jos tuo menisi oikeuteen asti.
Tuon "Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." voi hyvin ymmärtää että huolto pitää tehdä heti sen jälkeen kun kilometriraja tulee täyteen. Ei tuossa missään sanota että se huolto pitää tehdä ennen kuin raja tulee täyteen. Jos alkaa viilata pilkkua oikein tosissaan, niin se pitäisi tehdä täsmälleen 30000km kohdalla eikä metriäkään yli tai alle.
 
Polestar on myös Kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Että ihan yhtälailla kiinalainen kuin MG tai Volvo nykyisin.
Tiedän. Pointti olikin Kiinan valtion omistus ja suunnitelun sijainti. Ei näitä voi verrata.

MG: kiinalainen suunnittelu ja Kiinan valtion omistuksessa (SAIC Motor, valtio enemmistöomistajana yli 60% osuudella)
Polestar: ruotsalainen suunnittelu ja kiinalaisessa yksityisomistuksessa (Geely, valtio omistaa 0%)

Volvolle samat kuin Polestar.
 
Tuon "Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." voi hyvin ymmärtää että huolto pitää tehdä heti sen jälkeen kun kilometriraja tulee täyteen. Ei tuossa missään sanota että se huolto pitää tehdä ennen kuin raja tulee täyteen. Jos alkaa viilata pilkkua oikein tosissaan, niin se pitäisi tehdä täsmälleen 30000km kohdalla eikä metriäkään yli tai alle.
Siinä lukee kyllä "viimeistään", eli jos pilkuntarkasti lukee niin saa mennä ihan kuinka paljon vaan alle muttei metriäkään yli.

Mutta ottaen huomioon että tuossa määritellään kilometrirajat tuhansina kilometreinä, niin mielestäni tuota ei tosiasiassa voi tulkita niin että ei saisi ylittyä 300 km:llä.
 
Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:

Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.

Jos autossa olisi vielä ikänsä puolesta takuuaikaa jäljellä, mutta ylityksen vuoksi valmistaja sanookin että eipäs olekaan, niin tottahan tuo jälleenmyyntihinnassa näkyy.
 
Siinä lukee kyllä "viimeistään", eli jos pilkuntarkasti lukee niin saa mennä ihan kuinka paljon vaan alle muttei metriäkään yli.

Mutta ottaen huomioon että tuossa määritellään kilometrirajat tuhansina kilometreinä, niin mielestäni tuota ei tosiasiassa voi tulkita niin että ei saisi ylittyä 300 km:llä.
Hups olin näköjään puusilimä ja meni toi ohi. :facepalm:
 
Tää on vähän vaikea varmasti leasingfirman ja jälleenmyyjän osalta. Itellä Audi E-tron ja mitä ymmärsin niin Audi on erittäin tarkkana, että huollossa on käyty 30tkm välein, tyyliin 29-31tkm jne tarkkuudella. Saattais vaikuttaa maahantuojan/valmistajan vastaantuloihin ongelmatilanteissa. En olis ostanu autoa jota ei olis. ns huollettu ajallaan, eli varmasti voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.

Audilla on vähintään LL-alkuajoista asti ollut +10% -sääntö huoltovälin ylittymisessä. Nyt kiinteän 2v -huoltovälin osalta ei hajua miten tulkitaan. Noita esim syynättiin 2.0TFSI-öljynkulutuscaseissa tarkkaan. Kukaanhan ei kiellä käymästä taas vaikka 10tkm välein marmorilla, kunhan välistä ei jää joku huoltokohde joka tulisi harvemmin.
 
En kyllä vertaisi MG:tä Polestariin. Polle kuitenkin suunnitellaan Ruotsissa eikä ole Kiinan valtion omistuksessa kuten MG. Paremmalla omatunnolla ostaisin Polestarin kuin vaikkapa Teslan.

Tiedän. Pointti olikin Kiinan valtion omistus ja suunnitelun sijainti. Ei näitä voi verrata.

MG: kiinalainen suunnittelu ja Kiinan valtion omistuksessa (SAIC Motor, valtio enemmistöomistajana yli 60% osuudella)
Polestar: ruotsalainen suunnittelu ja kiinalaisessa yksityisomistuksessa (Geely, valtio omistaa 0%)

Volvolle samat kuin Polestar.
"Perinteisen brittimerkin" MGn "suunnittelutoimisto" britteinsaarilla on sen verran pienempi kuin pollen Ruotsissa, että auto maksaa 1/3 verrattuna Polestariin. Hyvin tuo PS brändäys ja markkinointisumutus on mennyt läpi. USAssa silti bänniin menevien listalla. Tuovat jatkuvasti enemmän esimerkiksi Geelyn sisarmallien tekniikkaa näihin läntisiin merkkeihin ks. EX30 vs Zeekr. Sitten vaan maksamaan kiinalaisesta länkkärihinta niin Puh saa hinajaa.

En moralisoi kiinalaisen auton ostajaa. Ei täällä kukaan muukaan pysty väittämään etteikö käyttäisi kiinalaista teknologiaa, eikä Kiina ole yksiselitteisesti paha tai hyvä tällä hetkellä. Mutta älkää tulko spleinaamaan ihan päivän selvistä julkisista tiedoista automerkkien alkuperästä. Ei sen kinkkiauton omistaminen vaadi sitä jos on normaali itsetunto. Meillä on pihassa yksi.

Tesla taas on ainoa länsivalmistaja joka omistaa itse tehtaansa Kiinassa. Normaali vaatimus mille tahansa tuotannolle on joint venture paikallisen firman kanssa.
 
Eli ei ole merkitystä missä auto suunnitellaan ja omistaako sen Kiinan valtio vai yksityinen taho. Kaikki ankkuriketjunjatkeita. No eikai siinä sitten, jatkakaa.
 
Siinä lukee kyllä "viimeistään", eli jos pilkuntarkasti lukee niin saa mennä ihan kuinka paljon vaan alle muttei metriäkään yli.

Mutta ottaen huomioon että tuossa määritellään kilometrirajat tuhansina kilometreinä, niin mielestäni tuota ei tosiasiassa voi tulkita niin että ei saisi ylittyä 300 km:llä.
Ja jos pilkun tarkasti lukee niin voisi tehdä vaikka 5 huoltoa peräkkäin kun autolla on ajettu 10km, silloinhan ne on tehty _viimeistään_ tuolloin.
 
Sori kun paskotaan hyvä ketju huoltokeskustelulla, mutta liittyy sähköautoon.
Soitin tosta mun tapauksesta polestarille kun alkoi jännittämään että mitäs helvettiä mun ylitystapauksessa käy. Mulla on nyt mustaa valkoisella, että Polestarilla on 1250km /1kk käytäntö huollon varaamisajankohdasta. Kävin historian läpi ja mullahan ylittyy lopulta kumpikin (1450km ja 34päivää), mutta polestarille tämä ylitys ei ole ongelma ja tästäkin viestinvaihto tallessa. Eli järjellä asiaa pohtivat ja totesivat, että ei huolta. Leasing firma on sitten oma lukunsa mutta Kia uutisen mukaan, valmistaja oli leasing yhtiön kautta ohjeistanut perimään kuluja ylityksestä. Tällaista pyyntöä ei polestarilta ole tulossa. Kyllä mä tämän Kian asenteen ymmärän erityisesti polttoainekulkineissa joissa satoja kulutuosia, mutta ei mielestäni verrattavissa sähkikseen jossa puhutaan kymmenistä.
 
Ja jos pilkun tarkasti lukee niin voisi tehdä vaikka 5 huoltoa peräkkäin kun autolla on ajettu 10km, silloinhan ne on tehty _viimeistään_ tuolloin.
Niin meinaat että kun mä ajan vähän autollani ja käytän määräaikaishuollossa vuoden välein, niin seuraava omistaja voi sitten ajella vaikka 30 000 kilometriä ilman että tarvitsee käyttää huollossa?

Minun ymmärtääkseni jos huoltoväli on "vuosittain tai 15 Mm välein" ja ekat 4 huoltoa on tehty 9 Mm, 17 Mm, 27 Mm ja 35 Mm, niin seuraava huolto on ajankohtainen taas siinä vuoden päästä tai 50 Mm paikkeilla kumpi sitten tuleekin ensin, ei vasta 5 vuoden ja 75 Mm paikkeilla.
 
Tiedän. Pointti olikin Kiinan valtion omistus ja suunnitelun sijainti. Ei näitä voi verrata.

MG: kiinalainen suunnittelu ja Kiinan valtion omistuksessa (SAIC Motor, valtio enemmistöomistajana yli 60% osuudella)
Polestar: ruotsalainen suunnittelu ja kiinalaisessa yksityisomistuksessa (Geely, valtio omistaa 0%)

Volvolle samat kuin Polestar.
Kiinan kommunistinen puolue suhtautuu yksityisomistukseen vähän kuten Putin Ukrainaan.
 
Niin meinaat että kun mä ajan vähän autollani ja käytän määräaikaishuollossa vuoden välein, niin seuraava omistaja voi sitten ajella vaikka 30 000 kilometriä ilman että tarvitsee käyttää huollossa?

Minun ymmärtääkseni jos huoltoväli on "vuosittain tai 15 Mm välein" ja ekat 4 huoltoa on tehty 9 Mm, 17 Mm, 27 Mm ja 35 Mm, niin seuraava huolto on ajankohtainen taas siinä vuoden päästä tai 50 Mm paikkeilla kumpi sitten tuleekin ensin, ei vasta 5 vuoden ja 75 Mm paikkeilla.
OT: Ompas todella outo lyhenne..Mm.
Eipä oo tuollaista vielä tullut vastaa, että joku käyttää.
 
Niin meinaat että kun mä ajan vähän autollani ja käytän määräaikaishuollossa vuoden välein, niin seuraava omistaja voi sitten ajella vaikka 30 000 kilometriä ilman että tarvitsee käyttää huollossa?

Minun ymmärtääkseni jos huoltoväli on "vuosittain tai 15 Mm välein" ja ekat 4 huoltoa on tehty 9 Mm, 17 Mm, 27 Mm ja 35 Mm, niin seuraava huolto on ajankohtainen taas siinä vuoden päästä tai 50 Mm paikkeilla kumpi sitten tuleekin ensin, ei vasta 5 vuoden ja 75 Mm paikkeilla.
No lähinnä tarkoitin vitsiksi, pilkun tarkasti lukemista tuossa. Että jos tosiaan lukee kuin tuossa luki niin periaatteessa voi tehdä 20 huoltoa päivässä ja ajaa sen jälkeen vaikka 500 000 km koska huollot on tehty ennenkuin km rajat ovat ylittyneet.
 
Itseä vähän tuo range vielä tuossa IX mietityttää. 50 olisi oiva peli mutta karkaa hinnassa. Pitää katsoa jos löytyy se sopiva 40 että antaisivatko päiväksi ajoon että saisi ajettua tyypillisen reitin niin näkisi miten se jaksaa.
Millainen reitti? Kerrohan tuloksia sitten. Olikos tossa iX40 akunlämmitys? Se jos puuttuu niin jää kauppaan, sen verran paljon tulee tehtyä pitkää siivua.
 
Millainen reitti? Kerrohan tuloksia sitten. Olikos tossa iX40 akunlämmitys? Se jos puuttuu niin jää kauppaan, sen verran paljon tulee tehtyä pitkää siivua.
On akunlämmitys. Navigaattori tietty sen osaa, mutta löytyy myös nappi ja appista saa sen kanssa päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Millainen reitti? Kerrohan tuloksia sitten. Olikos tossa iX40 akunlämmitys? Se jos puuttuu niin jää kauppaan, sen verran paljon tulee tehtyä pitkää siivua.
Ei ehkä ykkösvalinta olisi tuo pitkille matkoille. Tämä näin yhtä iX40 autoilijaa sivusta seuranneena.
 
Ei ehkä ykkösvalinta olisi tuo pitkille matkoille. Tämä näin yhtä iX40 autoilijaa sivusta seuranneena.
Mikäs siinä mättää? Tuo range kuulostaa samalta mikä mulla on pienemmässä autossa nyt, ja latauksen keskiteho myöskin. Ei ainakaan downgrade olisi ellei nyt sitten ole jotain selkeitä vikoja tiedossa jotka kurittaa lompakkoa.
 
Mikäs siinä mättää? Tuo range kuulostaa samalta mikä mulla on pienemmässä autossa nyt, ja latauksen keskiteho myöskin. Ei ainakaan downgrade olisi ellei nyt sitten ole jotain selkeitä vikoja tiedossa jotka kurittaa lompakkoa.
Jos matkantekotapa vastaa auton suoriutumista, niin toki sillä sitten pärjää. Ei se ole niin yksinkertaiselta näyttänyt kuin suuremman rangen kanssa. Markkinoilla on kuitenkin vaihtoehtoja joilla pääsee 100 km pidemälle ja se tuo aika paljon enemmän vapautta liikkumiseen.
 
Ottaako minkään auton navi huomioon korkeuseroja kunnolla?

Tänään esimerkiksi Helsingborg - Jönköping ~240km, silmämääräisesti ei juuri korkeuseroja, navi ennusti aika tarkasti.

Jönköping - Nyköping, ~220 km, lähdössä 90% auto herjaa että lisättävä latauksia vaikka tossa ensimmäinen 20 km on ylämäkeä ja loppu 200km alamäkeä. Perillä soc 30%. Eli ihan ei navin arvio osunut.

Kokeilin lisäksi taas pitkästä aikaa ABRP mutta ei vieläkään osu oikein sen kanssakaan. Noin 10 %yksikköä heitti sen arvio vaikka laitoin nopeus 110% ja lisäpaino 400kg.

Enyaqin kanssa aikanaan aika vastaavat kokemukset pl. se oli ylioptimistinen lähes aina.
 
Jos matkantekotapa vastaa auton suoriutumista, niin toki sillä sitten pärjää. Ei se ole niin yksinkertaiselta näyttänyt kuin suuremman rangen kanssa. Markkinoilla on kuitenkin vaihtoehtoja joilla pääsee 100 km pidemälle ja se tuo aika paljon enemmän vapautta liikkumiseen.

Minusta se on aika yksinkertaista kun ollaan tuollaisia 1500 km legejä vedetty parhaimmillaan ja auto kertoo missä pysähdellään. Yhden käden sormilla laskettavissa noin 100 tkm matkalla ne lataukset, jotka on olleet siinä ”voisin kyllä jatkaa ajamistakin” sarjassa. Jos 17 tunnin ajomatkalla menee pari tuntia pysähdyksiin, niin pitäis olla ihan ok homma.
 
Minusta se on aika yksinkertaista kun ollaan tuollaisia 1500 km legejä vedetty parhaimmillaan ja auto kertoo missä pysähdellään. Yhden käden sormilla laskettavissa noin 100 tkm matkalla ne lataukset, jotka on olleet siinä ”voisin kyllä jatkaa ajamistakin” sarjassa. Jos 17 tunnin ajomatkalla menee pari tuntia pysähdyksiin, niin pitäis olla ihan ok homma.
Ihan iteliaisuudesta kysyn että missä ajat 17h pätkiä? Suomessa pitää vetää joku kolmio eli käytännössä kuljettaa jotain ”rahtia” kun hanko-nuorgam väli nippa nappa voi tuon verran kestää jos pitää paljon taukoja.
 
Ihan iteliaisuudesta kysyn että missä ajat 17h pätkiä? Suomessa pitää vetää joku kolmio eli käytännössä kuljettaa jotain ”rahtia” kun hanko-nuorgam väli nippa nappa voi tuon verran kestää jos pitää paljon taukoja.
Ulkomaille tullut paljon ajeltua yhtä soittoa, helpompaa kun ei tartte maksella välissä jotain hotellia josta ainoa ilo on kallis aamupala.
 
Päivittäin töihin ja takaisin 140km josta noin 95% motaria.

Siis 280km/pv vai ymmärsinkö oikein?

Voihan se olla, että motarivauhdissa tuollaisen kivitalon mallia iX kulutus pomppaa niin pahasti, että range ei riitä edestakaiseen matkaan ilman lataamista. Isokin akku käy yhtäkkiä pieneksi jos elektronia liikkuu akulle lähemmäs 30kWh/100km.
 
Siis 280km/pv vai ymmärsinkö oikein?

Voihan se olla, että motarivauhdissa tuollaisen kivitalon mallia iX kulutus pomppaa niin pahasti, että range ei riitä edestakaiseen matkaan ilman lataamista. Isokin akku käy yhtäkkiä pieneksi jos elektronia liikkuu akulle lähemmäs 30kWh/100km.
Tossa näkyy jo ajotavatkin, 115km/h vs 130km/h on jo jonkinmoinen ero kulutuksessa. Motarikulutus tollasella 140km legillä on luultavasti pahimmillaan kesärajoitusten aikaan jollain +5cel kelillä. Talvirajoitukset laskevat kulutusta jopa enemmän mitä lämmitys vaatii pikkupakkasilla.
Kehä3-lahti on tullut pari kertaa kokeiltua ev6:lla, vanhaa lahden tietä liruttelemalal on mahdollista päästä alle 15kWh/100km ja paluumatka motarilla 130km/h todellista aikalailla tuplaa kulutuksen 30kwh lukemaan
 
Siis 280km/pv vai ymmärsinkö oikein?

Voihan se olla, että motarivauhdissa tuollaisen kivitalon mallia iX kulutus pomppaa niin pahasti, että range ei riitä edestakaiseen matkaan ilman lataamista. Isokin akku käy yhtäkkiä pieneksi jos elektronia liikkuu akulle lähemmäs 30kWh/100km.
140km edestakaisin eli 70km suuntaansa.
Onhan tässä toki kulutustakin, että tuossa mitä videota katsoin, niin iX40 vie 130km/h vauhdilla 0 asteessa 30kWh. Sitten jos ajaa 70-80km, niin menee sinne 20kWh.
 
Tege taitaa mennä Riksusta etelään, eli 140km/päivä. Luulisi pääsevän Bemarilla, täällä ajetaan 60kWh BYDillä 225km/päivä, vähän pidempään samaa motaria.
 
BYD taitaa olla pienemmän kokoluokan auto, että kulutuskaan ei olisi suurehko? Nykyisellä Teslalla se on kesällä 20-21kWh 20" vanteet ja talvella menee 18" vanteilla 18-19kWh. Kokonaiskulutus ollut 18kWh koko omistukselta.
 
Volvo C40 vei mukavasti kun kävin lentokentältä hakee rouvan viime kesänä. Lahden motarilla kauniina kesäpäivänä todellista nopeutta 137, niin 27-28 kW näytti mittari.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 780
Viestejä
4 600 639
Jäsenet
75 703
Uusin jäsen
Elaksinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom