Yleistä keskustelua sähköautoista

8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit. Aiemmin 9 ei ollut rullaa keskikonsolissa, kuten iX 8.5, mutta uudessa X3 on 9 ja rulla.

8.5 ja 9 esiteltiin samana päivänä ja 9 siis ei ole mikään jatkumo 8.5:lle.
Tämä aiheuttaa bmw:ssä hieman ärsytystä, että en voi päivittää esim. 8.0 - 8.5 vaikka käytännössä samat asiat, muutama graafinen ilme tehty erilaiseksi. Toki 8 - 9 eron ymmärrän sitten enemmän jne. Noh, ei auta. 8.0 mennään ja sillä sipuli. Jos jotain, niin pystyy enemmän "muokkaamaan" softaa vrt 8.5 - 9.0.
 
Tämä aiheuttaa bmw:ssä hieman ärsytystä, että en voi päivittää esim. 8.0 - 8.5 vaikka käytännössä samat asiat, muutama graafinen ilme tehty erilaiseksi. Toki 8 - 9 eron ymmärrän sitten enemmän jne. Noh, ei auta. 8.0 mennään ja sillä sipuli. Jos jotain, niin pystyy enemmän "muokkaamaan" softaa vrt 8.5 - 9.0.
Autoissa joissa on 8, ei ilmeisesti rauta riitä pyörittämään 8.5. Siksi ei voi päivittää.
 
Mitäs toi iX kuluttaa moottoritieajossa kun mittarissa on vaikka 125 km/h eli aikalailla tasan rajoituksen mukaan?

Kattonut kans tota iX40, mutta akku vain 77 kWh ja hirveä mörssäri -> olisko jopa huononnus nykyiseen nähden. Jos edes samoissa pysyisi, niin kelpaisi.
 
Mitäs toi iX kuluttaa moottoritieajossa kun mittarissa on vaikka 125 km/h eli aikalailla tasan rajoituksen mukaan?

Kattonut kans tota iX40, mutta akku vain 77 kWh ja hirveä mörssäri -> olisko jopa huononnus nykyiseen nähden. Jos edes samoissa pysyisi, niin kelpaisi.
En ole päässyt vielä itse testaamaan. Teslabjörnin mittaukset alla.


IMG_0071.jpeg
 
En ole päässyt vielä itse testaamaan. Teslabjörnin mittaukset alla.


IMG_0071.jpeg
Aika kova. ID.3 menee jollain 20 kWh ja XC40 jollain 25 kWh, eli kyllä tuo napsun parannus sitten olisi ja toki maantiellä selvä parannus. Mitä toi capacity meinaa, käytetty kapasiteetti vai akun netto?
 

En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis :kahvi: . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
 
Aika kova. ID.3 menee jollain 20 kWh ja XC40 jollain 25 kWh, eli kyllä tuo napsun parannus sitten olisi ja toki maantiellä selvä parannus. Mitä toi capacity meinaa, käytetty kapasiteetti vai akun netto?
Akun kapasiteetti eli tuo range on kun vedetään 0-100. 75% range on se mitä pitäisi ns. päästä tuolla kun akku ladattu siihen. Toki tämä on vain laskennallisesti otettu tuosta kokonaisrangesta.
Samoin kuten rangekin, kun Bjorn laskee sen mukaan montako prosenttiä jää, että ei aja 0% täydestä latauksesta.
 
Akun kapasiteetti eli tuo range on kun vedetään 0-100. 75% range on se mitä pitäisi ns. päästä tuolla kun akku ladattu siihen. Toki tämä on vain laskennallisesti otettu tuosta kokonaisrangesta.
Samoin kuten rangekin, kun Bjorn laskee sen mukaan montako prosenttiä jää, että ei aja 0% täydestä latauksesta.
Okei, eli ei varmaan sitten ole totuus, aika erikoisen suuri bufferi olisi muuten? Omassa Volvossa tais olla esim. 69 kWh brutto ja 67 kWh netto.
 

En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis :kahvi: . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
Upouusia 2 vuotta vanhoja joista on myös se 2 vuotta kulunut takuusta, koska ensirekisteröity Ruotsiin. 2 vuotta sitten ollut 26900e pyyntihinta. Sähköautoilun kannattavuus on huono uutinen lähinnä ruplilla eläjille.

Silti, paras hinta-laatusuhde sähköautolle. Jos ei haittaa että on kiinalainen ankkuriketjunjatke kuten Polestar.
 
Jos ei haittaa että on kiinalainen ankkuriketjunjatke kuten Polestar.
En kyllä vertaisi MG:tä Polestariin. Polle kuitenkin suunnitellaan Ruotsissa eikä ole Kiinan valtion omistuksessa kuten MG. Paremmalla omatunnolla ostaisin Polestarin kuin vaikkapa Teslan.
 
Okei, eli ei varmaan sitten ole totuus, aika erikoisen suuri bufferi olisi muuten? Omassa Volvossa tais olla esim. 69 kWh brutto ja 67 kWh netto.
76,6 kokonais josta käytettävissä 70,1-71. Arviolta 80% latauksella pääsisi 224km motaria. 125km/h tietenkin nostaa kulutusta vähäsen.

Edit. Sitten taas isommassa eli iX50 akkua 106,6kwh, 80% latauksella pääsisi 284km. Ei suuri ero teoreettisilla kilsoilla. Toki tämä ajettu melkein 0 lämpötilassa että kesällä voisi päästä enemmän.

iX40 ajo oli tehty 11-16C lämmössä eli talvella range todennäköisesti pienenee.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
76,6 kokonais josta käytettävissä 70,1-71. Arviolta 80% latauksella pääsisi 224km motaria. 125km/h tietenkin nostaa kulutusta vähäsen.

Edit. Sitten taas isommassa eli iX50 akkua 106,6kwh, 80% latauksella pääsisi 284km. Ei suuri ero teoreettisilla kilsoilla. Toki tämä ajettu melkein 0 lämpötilassa että kesällä voisi päästä enemmän.

iX40 ajo oli tehty 11-16C lämmössä eli talvella range todennäköisesti pienenee.
Tämä on minusta vähän järjetön vertailutapa, koska on ihan eri asia onko se jäljellä oleva 20 % 14 kWh vai 21 kWh. Noilla km-luvuilla olen myös eri mieltä "ei suuresta erosta". Kyllä 25% pidemmälle nyt aika merkittävä parannus on. Varsinkin, kun huomioi iX50:n pääsevän Helsingistä Turkuun tai Tampereelle ja takaisin lataamatta suurinpiirtein 100% akulla. iX40 ei toivoakaan.
 
En kyllä vertaisi MG:tä Polestariin. Polle kuitenkin suunnitellaan Ruotsissa eikä ole Kiinan valtion omistuksessa kuten MG. Paremmalla omatunnolla ostaisin Polestarin kuin vaikkapa Teslan.
Polestar on myös Kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Että ihan yhtälailla kiinalainen kuin MG tai Volvo nykyisin.
 
Tämä on minusta vähän järjetön vertailutapa, koska on ihan eri asia onko se jäljellä oleva 20 % 14 kWh vai 21 kWh. Noilla km-luvuilla olen myös eri mieltä "ei suuresta erosta". Kyllä 25% pidemmälle nyt aika merkittävä parannus on. Varsinkin, kun huomioi iX50:n pääsevän Helsingistä Turkuun tai Tampereelle ja takaisin lataamatta suurinpiirtein 100% akulla. iX40 ei toivoakaan.
En oikein keksinyt miutakaan miten laskea se päivän 80% rajan arvioitu km määrä. Kuin akun kapasta se 80% ja kulutuksen mukaan kilsat.
 
Kiinalaisten on varmaan tuotantoa pakko Euroopasta ostaa jos aikovat jatkossa markkinoilla olla. Väitän, että sähkisten osalta tilanne kiristyy (tulleja, tuotantovaatimuksia) vähän jenkkien tapaan eli kyllähän tehtaita pitääkin hankkia (ostetaan ne tai sitten tehdään uusia).

Tehtaan osto on kuitenkin vähän eri asia kuin firman osto.
 
Upouusia 2 vuotta vanhoja joista on myös se 2 vuotta kulunut takuusta, koska ensirekisteröity Ruotsiin. 2 vuotta sitten ollut 26900e pyyntihinta. Sähköautoilun kannattavuus on huono uutinen lähinnä ruplilla eläjille.

Silti, paras hinta-laatusuhde sähköautolle. Jos ei haittaa että on kiinalainen ankkuriketjunjatke kuten Polestar.
Olihan tuolla toi Lefakin. 2024 vuosimalli https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/14786106. Ainakin kovasti sähköautoilijat viimeaikoina ovat marmattaneet arvonlaskusta kun kupla puhkesi.
 
Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:

Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.
 
En tiedä mitä tässä tarkoitetaan mutta Android on käytännössä Linux jossa on framework päällä.
Paljastan tietämättömyyteni. Mutta näin kaikkialla on kerrottu, että 8/8.5 perustuu Linuxiin ja 9 sitten rakennettu Android automotiven päälle

Se erottava tekijä lienee siis toi Android Automotive vs. Ei.
 

En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis :kahvi: . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
Onhan sähköauto ollut kannattavampi jo pitkän aikaa, lähinnähän se on ollut ostajan asuinoloista kiinni onko se mielekästä.
Kiinalaisten on varmaan tuotantoa pakko Euroopasta ostaa jos aikovat jatkossa markkinoilla olla. Väitän, että sähkisten osalta tilanne kiristyy (tulleja, tuotantovaatimuksia) vähän jenkkien tapaan eli kyllähän tehtaita pitääkin hankkia (ostetaan ne tai sitten tehdään uusia).

Tehtaan osto on kuitenkin vähän eri asia kuin firman osto.
Firmahan se ostetaan silloinkin kun tehdas ostetaan.

Jos nyt vaikla uudenkaupungin autotehdas myydään kiinalaisille, niin sen firmanhan ne ostavat.

Jos tarkoitit että eri asia kuin jonkun automerkin ostaminen, niin se kyllä pitää paikkansa, mutta sen automerkin ostaminen on joko paljon helpompaa ja halvempaa, tai sitten se pitää ostaa pörssistä pala kerrallaan.
 
Onhan sähköauto ollut kannattavampi jo pitkän aikaa, lähinnähän se on ollut ostajan asuinoloista kiinni onko se mielekästä.

Firmahan se ostetaan silloinkin kun tehdas ostetaan.

Jos nyt vaikla uudenkaupungin autotehdas myydään kiinalaisille, niin sen firmanhan ne ostavat.

Jos tarkoitit että eri asia kuin jonkun automerkin ostaminen, niin se kyllä pitää paikkansa, mutta sen automerkin ostaminen on joko paljon helpompaa ja halvempaa, tai sitten se pitää ostaa pörssistä pala kerrallaan.
Eivät ole volkkaria ostamassa vaan mahdollisesti heidän tehtaan jossa valmistaisivat omia autojaan.
 
Paljastan tietämättömyyteni. Mutta näin kaikkialla on kerrottu, että 8/8.5 perustuu Linuxiin ja 9 sitten rakennettu Android automotiven päälle

Se erottava tekijä lienee siis toi Android Automotive vs. Ei.
Ja nyt mainostavat X versiota. Tiedä sitten mitä saa tulevaisuudessa.
 
Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:

Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.
Eihän tommonen valohoito huolto oikeasti mihinkään vaikutakaan, vaikka olisi myöhässä, mutta toki se voi olla auton jälleenmyynnin kannalta hankalaa kun tiedoissa on, että huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Ja vaikuttaako takuuseenkin sitten jos autossa takuuta vielä on?
 
Käytetyissä BMW ix40 on kyllä autoa kerrakseen 50k€ kategoriaan sis. BMW:n BPS-takuun 24kk/40tkm. Mielestäni muutoinkin pienempiakkuisissa on suhteellisesti hyvä hintasuhde, koska useimmat varoo rangeahdistuksensa takia. Tykkään Teslasta, mutta ottaisin tuollaisen kyllä mieluummin. Vaikka joku voi BMW:stäkin sanoa, että sen omistajilla on kytkös toisen maailmansodan natsisaksaan ja pakkotyöhön, ja näinhän se on.

Taas kun on sähköautoillut 3 vuotta, niin alkanut karisemaan kaikenlainen rangeahdistus ja katsoo myös enemmin latausnopeutta ja kulutusta [ix40 on kylläkin vain keskinkertainen näissä: keskilatausteho 0-80 % joku 90kw], joka ratkaisee pitkillä legeilä. Toki joustoahan se tuo olla iso akku, siitä ei pääse mihkään, mut arvotustapa muuttuu, joka muuttaa päätöksiä.

Lisäksi se et pitkällä matkalla menee vaikkapa 60 min sijaan 75 minuuttia lataukseen, niin kun katsoo mitä turhamaista tekee elämässä vuoden aikana, niin mitäpä sitten...Mutta tämä oli vastaus vain omaan ajatteluuni.
 
Itseä vähän tuo range vielä tuossa IX mietityttää. 50 olisi oiva peli mutta karkaa hinnassa. Pitää katsoa jos löytyy se sopiva 40 että antaisivatko päiväksi ajoon että saisi ajettua tyypillisen reitin niin näkisi miten se jaksaa.
 
Eihän tommonen valohoito huolto oikeasti mihinkään vaikutakaan, vaikka olisi myöhässä, mutta toki se voi olla auton jälleenmyynnin kannalta hankalaa kun tiedoissa on, että huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Ja vaikuttaako takuuseenkin sitten jos autossa takuuta vielä on?
Jaa-a. Itsellä huoltokilkutin kertoi ehkä kk:tta ennen että huoltoon pitäisi mennä. Soitto huoltoon ja vapaa aika kuukauden päähän. Ajoa tulee 2000km kuukaudessa joten yritin pitää maltillisena, mutta samalla totesin että tämä ei voi olla ongelma kun liikkumaan pitää päästä.
Jotenkin tuntuu Kian osalta kohtuuttomalta, ellei sitten casessa ole ollut haltijalla välinpitämättömyyttä muutenkin.
 
Käytetyissä BMW ix40 on kyllä autoa kerrakseen 50k€ kategoriaan sis. BMW:n BPS-takuun 24kk/40tkm. Mielestäni muutoinkin pienempiakkuisissa on suhteellisesti hyvä hintasuhde, koska useimmat varoo rangeahdistuksensa takia. Tykkään Teslasta, mutta ottaisin tuollaisen kyllä mieluummin. Vaikka joku voi BMW:stäkin sanoa, että sen omistajilla on kytkös toisen maailmansodan natsisaksaan ja pakkotyöhön, ja näinhän se on.

Taas kun on sähköautoillut 3 vuotta, niin alkanut karisemaan kaikenlainen rangeahdistus ja katsoo myös enemmin latausnopeutta ja kulutusta [ix40 on kylläkin vain keskinkertainen näissä: keskilatausteho 0-80 % joku 90kw], joka ratkaisee pitkillä legeilä. Toki joustoahan se tuo olla iso akku, siitä ei pääse mihkään, mut arvotustapa muuttuu, joka muuttaa päätöksiä.

Lisäksi se et pitkällä matkalla menee vaikkapa 60 min sijaan 75 minuuttia lataukseen, niin kun katsoo mitä turhamaista tekee elämässä vuoden aikana, niin mitäpä sitten...Mutta tämä oli vastaus vain omaan ajatteluuni.
Tuollainen 50k pintaan oleva iX olis itselläkin harkinnan alla, taitaa niissä vaan kaikissa olla 8-version käyttis. Kuinka paljon se eroas 8.5, autossa jolla kävin kojolla oli tuo uudempi ja ei se mikään katastrofi kätöstys ollut
 
Tuollainen 50k pintaan oleva iX olis itselläkin harkinnan alla, taitaa niissä vaan kaikissa olla 8-version käyttis. Kuinka paljon se eroas 8.5, autossa jolla kävin kojolla oli tuo uudempi ja ei se mikään katastrofi kätöstys ollut
No aika paljon selkeämpi mun mielestä. Varsinkin lämmityksen säädöt. Taitaa olla myös vähän nopeampi, johtuen uudesta raudasta. Vaan pärjää 8:n kanssa aivan varmasti.
 
Itseä vähän tuo range vielä tuossa IX mietityttää. 50 olisi oiva peli mutta karkaa hinnassa. Pitää katsoa jos löytyy se sopiva 40 että antaisivatko päiväksi ajoon että saisi ajettua tyypillisen reitin niin näkisi miten se jaksaa.
Hediniltä itse hain päiväksi iX40, vaikka en sitä yksilöä ollut ostamassakaan. Ei ollut esittelyautoa saatavilla, niin käytettyjen puolelta hain siis.
 
Jaa-a. Itsellä huoltokilkutin kertoi ehkä kk:tta ennen että huoltoon pitäisi mennä. Soitto huoltoon ja vapaa aika kuukauden päähän. Ajoa tulee 2000km kuukaudessa joten yritin pitää maltillisena, mutta samalla totesin että tämä ei voi olla ongelma kun liikkumaan pitää päästä.
Jotenkin tuntuu Kian osalta kohtuuttomalta, ellei sitten casessa ole ollut haltijalla välinpitämättömyyttä muutenkin.
Tää on vähän vaikea varmasti leasingfirman ja jälleenmyyjän osalta. Itellä Audi E-tron ja mitä ymmärsin niin Audi on erittäin tarkkana, että huollossa on käyty 30tkm välein, tyyliin 29-31tkm jne tarkkuudella. Saattais vaikuttaa maahantuojan/valmistajan vastaantuloihin ongelmatilanteissa. En olis ostanu autoa jota ei olis. ns huollettu ajallaan, eli varmasti voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
 
Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:

Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.
Itse olisin kyllä kääntänyt kaikki kivet ja kannot ennenkuin tollaista olisi suostunut maksamaan.
Sitten lasku on jo maksettu, on paljon hankalampaa. Mitenkään ei voida esim. Tossa lehden tapauksessa osoittaa, että auton arvo olisi laskenut pennin jeniä ton 300km ylityksen takia. Jostain syystä joudut vaikka varattua huoltoa lykkäämään päivällä, niin saattaa 300 km olla taulussa ylimääräistä… täysin naurettavaa.
 
Jaa-a. Itsellä huoltokilkutin kertoi ehkä kk:tta ennen että huoltoon pitäisi mennä. Soitto huoltoon ja vapaa aika kuukauden päähän. Ajoa tulee 2000km kuukaudessa joten yritin pitää maltillisena, mutta samalla totesin että tämä ei voi olla ongelma kun liikkumaan pitää päästä.
Jotenkin tuntuu Kian osalta kohtuuttomalta, ellei sitten casessa ole ollut haltijalla välinpitämättömyyttä muutenkin.

Yleensä näissä riittää kun kilauttaa maahantuojalle tms. ja pyytää luvan ylittää raja, käsittääkseni aika moni merkki ei motkota vaikka menisi muutama satku yli rajan.
 
Tää on vähän vaikea varmasti leasingfirman ja jälleenmyyjän osalta. Itellä Audi E-tron ja mitä ymmärsin niin Audi on erittäin tarkkana, että huollossa on käyty 30tkm välein, tyyliin 29-31tkm jne tarkkuudella. Saattais vaikuttaa maahantuojan/valmistajan vastaantuloihin ongelmatilanteissa. En olis ostanu autoa jota ei olis. ns huollettu ajallaan, eli varmasti voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
Niin no 29-31 Mm nyt vielä on jotenkuten järkevän rajoissa, eli saisi mennä tuhat km yli tai alle. Tuossa Kia:lla oli kyse 300 kilometristä.

Artikkelista ei käynyt ilmi kuinka tarkkaan on riittävän tarkasti, mutta en kyllä ostaisi sellaisen merkin autoa jonka laatu heikkenee, jos huolto tehdään 300km yli tasaluvun.
 
Niin no 29-31 Mm nyt vielä on jotenkuten järkevän rajoissa, eli saisi mennä tuhat km yli tai alle. Tuossa Kia:lla oli kyse 300 kilometristä.

Artikkelista ei käynyt ilmi kuinka tarkkaan on riittävän tarkasti, mutta en kyllä ostaisi sellaisen merkin autoa jonka laatu heikkenee, jos huolto tehdään 300km yli tasaluvun.
Itse luin tuota artikkelia juurikin sen mukaan, että oltais menty 300km yli tän "huoltovälin" eli Audin tapauksessa 29-31tkm. Tottakai se tuntuu monesta suunnasta epäreilulta nillittämiseltä, mutta toisaalta ostajana varsinkin jotain suht uutta ja arvokasta autoa ostettaessa en kyllä ottais riskiä, että joutuisin itse tästä ylityksestä kärsimään jos mahdollisuus ostaa kaupasta viereinen auto jossa ollaan noudatettu huoltoväliä. Mutta eihän tämä ole kaikilla merkeillä sama ym, mutta jos on tosissaan menty 30tkm huollossa 30300km ajetulla autolla huoltoon niin sitten kyllä aika rankka lasku ja taistelisin vastaan.
 
Itse luin tuota artikkelia juurikin sen mukaan, että oltais menty 300km yli tän "huoltovälin" eli Audin tapauksessa 29-31tkm.
Niin, tuolla tavoin jos se on mennyt niin siinä voi olla vähän enemmän järkeä. Jos siis on oheistettu että 30 Mm huolto tarvitsee tehdä välillä 29-31 Mm. Kian huolto-ohjeissa ainakin suomessa kuitenkin lukee "Jokaisella automallilla on oma valmistajan suunnittelema huolto-ohjelma, jota tulee noudattaa. Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." joten tulkitsin sen mukaan että olisi mennyt 300km yli tuon täyttymisen.

Tokihan tuon voisi Kiankin tapauksessa ilmaista että "sallittu huoltoväli on 20-30 Mm" tai esim. "0-10 Mm edellisestä huollosta", jolloin mielestäni olisi selkeämpää että siinä on tarkkarajainen vaihteluväli.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin tällaisista sudenkuopista tulisi mielestäni erikseen mainita sopimusta tehdessä mainehaitan välttämiseksi. Tuo että "kikkelis kokkelis, mitäs et ymmärtänyt sopimusta samalla tavalla kuin me, nyt päästään rokottamaan huolella" ei ole minusta pitkällä tähtäimellä viisasta liiketoimintaa. Enkä ole edes mitenkään varma että Kia voittaisi jos tuo menisi oikeuteen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tuolla tavoin jos se on mennyt niin siinä voi olla vähän enemmän järkeä. Jos siis on oheistettu että 30 Mm huolto tarvitsee tehdä välillä 29-31 Mm. Kian huolto-ohjeissa ainakin suomessa kuitenkin lukee "Jokaisella automallilla on oma valmistajan suunnittelema huolto-ohjelma, jota tulee noudattaa. Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." joten tulkitsin sen mukaan että olisi mennyt 300km yli tuon täyttymisen.

Tokihan tuon voisi Kiankin tapauksessa ilmaista että "sallittu huoltoväli on 20-30 Mm" tai esim. "0-10 Mm edellisestä huollosta", jolloin mielestäni olisi selkeämpää että siinä on tarkkarajainen vaihteluväli.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin tällaisista sudenkuopista tulisi mielestäni erikseen mainita sopimusta tehdessä mainehaitan välttämiseksi. Tuo että "kikkelis kokkelis, mitäs et ymmärtänyt sopimusta samalla tavalla kuin me, nyt päästään rokottamaan huolella" ei ole minusta pitkällä tähtäimellä viisasta liiketoimintaa. Enkä ole edes mitenkään varma että Kia voittaisi jos tuo menisi oikeuteen asti.
Tuon "Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." voi hyvin ymmärtää että huolto pitää tehdä heti sen jälkeen kun kilometriraja tulee täyteen. Ei tuossa missään sanota että se huolto pitää tehdä ennen kuin raja tulee täyteen. Jos alkaa viilata pilkkua oikein tosissaan, niin se pitäisi tehdä täsmälleen 30000km kohdalla eikä metriäkään yli tai alle.
 
Polestar on myös Kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Että ihan yhtälailla kiinalainen kuin MG tai Volvo nykyisin.
Tiedän. Pointti olikin Kiinan valtion omistus ja suunnitelun sijainti. Ei näitä voi verrata.

MG: kiinalainen suunnittelu ja Kiinan valtion omistuksessa (SAIC Motor, valtio enemmistöomistajana yli 60% osuudella)
Polestar: ruotsalainen suunnittelu ja kiinalaisessa yksityisomistuksessa (Geely, valtio omistaa 0%)

Volvolle samat kuin Polestar.
 
Tuon "Varmistat autosi takuun säilyvän kun huollot tehdään viimeistään määräajan (12/24 kk) tai kilometrirajan (10/15/20/30 tkm) täyttyessä." voi hyvin ymmärtää että huolto pitää tehdä heti sen jälkeen kun kilometriraja tulee täyteen. Ei tuossa missään sanota että se huolto pitää tehdä ennen kuin raja tulee täyteen. Jos alkaa viilata pilkkua oikein tosissaan, niin se pitäisi tehdä täsmälleen 30000km kohdalla eikä metriäkään yli tai alle.
Siinä lukee kyllä "viimeistään", eli jos pilkuntarkasti lukee niin saa mennä ihan kuinka paljon vaan alle muttei metriäkään yli.

Mutta ottaen huomioon että tuossa määritellään kilometrirajat tuhansina kilometreinä, niin mielestäni tuota ei tosiasiassa voi tulkita niin että ei saisi ylittyä 300 km:llä.
 
Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:

Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.

Jos autossa olisi vielä ikänsä puolesta takuuaikaa jäljellä, mutta ylityksen vuoksi valmistaja sanookin että eipäs olekaan, niin tottahan tuo jälleenmyyntihinnassa näkyy.
 
Siinä lukee kyllä "viimeistään", eli jos pilkuntarkasti lukee niin saa mennä ihan kuinka paljon vaan alle muttei metriäkään yli.

Mutta ottaen huomioon että tuossa määritellään kilometrirajat tuhansina kilometreinä, niin mielestäni tuota ei tosiasiassa voi tulkita niin että ei saisi ylittyä 300 km:llä.
Hups olin näköjään puusilimä ja meni toi ohi. :facepalm:
 
Tää on vähän vaikea varmasti leasingfirman ja jälleenmyyjän osalta. Itellä Audi E-tron ja mitä ymmärsin niin Audi on erittäin tarkkana, että huollossa on käyty 30tkm välein, tyyliin 29-31tkm jne tarkkuudella. Saattais vaikuttaa maahantuojan/valmistajan vastaantuloihin ongelmatilanteissa. En olis ostanu autoa jota ei olis. ns huollettu ajallaan, eli varmasti voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.

Audilla on vähintään LL-alkuajoista asti ollut +10% -sääntö huoltovälin ylittymisessä. Nyt kiinteän 2v -huoltovälin osalta ei hajua miten tulkitaan. Noita esim syynättiin 2.0TFSI-öljynkulutuscaseissa tarkkaan. Kukaanhan ei kiellä käymästä taas vaikka 10tkm välein marmorilla, kunhan välistä ei jää joku huoltokohde joka tulisi harvemmin.
 
En kyllä vertaisi MG:tä Polestariin. Polle kuitenkin suunnitellaan Ruotsissa eikä ole Kiinan valtion omistuksessa kuten MG. Paremmalla omatunnolla ostaisin Polestarin kuin vaikkapa Teslan.

Tiedän. Pointti olikin Kiinan valtion omistus ja suunnitelun sijainti. Ei näitä voi verrata.

MG: kiinalainen suunnittelu ja Kiinan valtion omistuksessa (SAIC Motor, valtio enemmistöomistajana yli 60% osuudella)
Polestar: ruotsalainen suunnittelu ja kiinalaisessa yksityisomistuksessa (Geely, valtio omistaa 0%)

Volvolle samat kuin Polestar.
"Perinteisen brittimerkin" MGn "suunnittelutoimisto" britteinsaarilla on sen verran pienempi kuin pollen Ruotsissa, että auto maksaa 1/3 verrattuna Polestariin. Hyvin tuo PS brändäys ja markkinointisumutus on mennyt läpi. USAssa silti bänniin menevien listalla. Tuovat jatkuvasti enemmän esimerkiksi Geelyn sisarmallien tekniikkaa näihin läntisiin merkkeihin ks. EX30 vs Zeekr. Sitten vaan maksamaan kiinalaisesta länkkärihinta niin Puh saa hinajaa.

En moralisoi kiinalaisen auton ostajaa. Ei täällä kukaan muukaan pysty väittämään etteikö käyttäisi kiinalaista teknologiaa, eikä Kiina ole yksiselitteisesti paha tai hyvä tällä hetkellä. Mutta älkää tulko spleinaamaan ihan päivän selvistä julkisista tiedoista automerkkien alkuperästä. Ei sen kinkkiauton omistaminen vaadi sitä jos on normaali itsetunto. Meillä on pihassa yksi.

Tesla taas on ainoa länsivalmistaja joka omistaa itse tehtaansa Kiinassa. Normaali vaatimus mille tahansa tuotannolle on joint venture paikallisen firman kanssa.
 
Eli ei ole merkitystä missä auto suunnitellaan ja omistaako sen Kiinan valtio vai yksityinen taho. Kaikki ankkuriketjunjatkeita. No eikai siinä sitten, jatkakaa.
 
Siinä lukee kyllä "viimeistään", eli jos pilkuntarkasti lukee niin saa mennä ihan kuinka paljon vaan alle muttei metriäkään yli.

Mutta ottaen huomioon että tuossa määritellään kilometrirajat tuhansina kilometreinä, niin mielestäni tuota ei tosiasiassa voi tulkita niin että ei saisi ylittyä 300 km:llä.
Ja jos pilkun tarkasti lukee niin voisi tehdä vaikka 5 huoltoa peräkkäin kun autolla on ajettu 10km, silloinhan ne on tehty _viimeistään_ tuolloin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 750
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom