Ja 200tkm on kilsaraja. Perustakuussa, joka siis sen 2v, ei ole kilsarajaa.Paljonko se 5v takuulaajennus maksoikaan? Ja oliko siinä kilsaraja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina klo 14:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Ja 200tkm on kilsaraja. Perustakuussa, joka siis sen 2v, ei ole kilsarajaa.Paljonko se 5v takuulaajennus maksoikaan? Ja oliko siinä kilsaraja?
Ei tule sama akku.Olen ymmärtänyt että 45 tulee tämän 50 akku ja uuteen 50 tulee sama eli akkupaketti päivittyy uudempaan saman 111kwh akkuun molemmissa.
Ja 200tkm on kilsaraja. Perustakuussa, joka siis sen 2v, ei ole kilsarajaa.
Ainahan se noin on näissä takuissa. Joko aika tai kilometrit.Tarkoittaako tämä siis sitä että 200tkm katkeaa kaikki jatkotakuut vaikka aikaa olisi jäljellä?
Eli jos ajat ekan 2v aikana 100tkm niin vaikka ottaisit 3v lisää takuuta niin se katkeaa 200tkm kohdalla?
Ainahan se noin on näissä takuissa. Joko aika tai kilometrit.
Ei ole aina, esim. Porschella ei ole kilsarajaa jatkotakuussa.
Kyllä minä tuon ainakin olen tulkinnut selkeästi niin, että 14 v ja 200 tkm tyssää. Porschella siis.Jatkotakuuvakuutus on mahdollista hankkia Porschelle, joka on korkeintaan 14 vuoden ikäinen, sekä alle 200 000 km ajettu
Siellähän ne on Porschen sivuilla kerrottu mitä kattaa ja mitä ei. Erittäin hyvin kattava näyttäisi olevan, lähinnä normaalisti kuluvat osat ja huoltojen yhteydessä normaalistikin vaihdettavat jutut rajattu ulos.Eri asia on sitten mitä tuo vakuutus kattaa, vaikka varsinaista km rajoja ei olisikaan
Kyllä minä tuon ainakin olen tulkinnut selkeästi niin, että 14 v ja 200 tkm tyssää. Porschella siis.
Jopas vaativaa softaa kun rauta päivittyy noin usein.Voiko BMW Operating System 8- tai BMW Operating System 8.5 -käyttöjärjestelmän päivittää BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmään, joka on varustettu lisävarusteisella BMW Digital Premiumilla?
Ei. BMW Operating System 9 perustuu uudentyyppiseen järjestelmäkohtaiseen laitteistoon ja infrastruktuuriin. BMW Operating System 8- tai BMW Operating System 8.5 -käyttöjärjestelmän vaihtaminen BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmään tai BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmän jälkiasennus ei ole mahdollista.
IDrive 9 ei käsittääkseni ole tulossa esim. iX:ään. Se on nyt halvemmissa malleissa, kuten iX1 ja iX2. Noissa taas eri rauta. Toiminnoiltaan 8.5 ja 9 on hyvin lähellä toisiaan. 8.5 on monipuolisempi. Ajoin puolisen vuotta iDrive9:n kanssa ja nyt 1kk ollu 8.5.iX osalta 2024 malliin saa 8.5 ja siihen ei saa tätä uutta 9 versiota laisinkaan. Ehkä facelift sitten saa.
Jopas vaativaa softaa kun rauta päivittyy noin usein.
Käyttölogiikka on sama mutta 9 tulee enemmän tätä appi herkkua jne. eli pelejä, streamaus palvelut jne.IDrive 9 ei käsittääkseni ole tulossa esim. iX:ään. Se on nyt halvemmissa malleissa, kuten iX1 ja iX2. Noissa taas eri rauta. Toiminnoiltaan 8.5 ja 9 on hyvin lähellä toisiaan. 8.5 on monipuolisempi. Ajoin puolisen vuotta iDrive9:n kanssa ja nyt 1kk ollu 8.5.
8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit. Aiemmin 9 ei ollut rullaa keskikonsolissa, kuten iX 8.5, mutta uudessa X3 on 9 ja rulla.Käyttölogiikka on sama mutta 9 tulee enemmän tätä appi herkkua jne. eli pelejä, streamaus palvelut jne.
Tämä aiheuttaa bmw:ssä hieman ärsytystä, että en voi päivittää esim. 8.0 - 8.5 vaikka käytännössä samat asiat, muutama graafinen ilme tehty erilaiseksi. Toki 8 - 9 eron ymmärrän sitten enemmän jne. Noh, ei auta. 8.0 mennään ja sillä sipuli. Jos jotain, niin pystyy enemmän "muokkaamaan" softaa vrt 8.5 - 9.0.8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit. Aiemmin 9 ei ollut rullaa keskikonsolissa, kuten iX 8.5, mutta uudessa X3 on 9 ja rulla.
8.5 ja 9 esiteltiin samana päivänä ja 9 siis ei ole mikään jatkumo 8.5:lle.
Autoissa joissa on 8, ei ilmeisesti rauta riitä pyörittämään 8.5. Siksi ei voi päivittää.Tämä aiheuttaa bmw:ssä hieman ärsytystä, että en voi päivittää esim. 8.0 - 8.5 vaikka käytännössä samat asiat, muutama graafinen ilme tehty erilaiseksi. Toki 8 - 9 eron ymmärrän sitten enemmän jne. Noh, ei auta. 8.0 mennään ja sillä sipuli. Jos jotain, niin pystyy enemmän "muokkaamaan" softaa vrt 8.5 - 9.0.
Näin ne kovasti väittävät. Niin tai näin, aina kaikki päivittyy. Ei auta itkuAutoissa joissa on 8, ei ilmeisesti rauta riitä pyörittämään 8.5. Siksi ei voi päivittää.
Näin ne kovasti väittävät. Niin tai näin, aina kaikki päivittyy. Ei auta itku
En ole päässyt vielä itse testaamaan. Teslabjörnin mittaukset alla.Mitäs toi iX kuluttaa moottoritieajossa kun mittarissa on vaikka 125 km/h eli aikalailla tasan rajoituksen mukaan?
Kattonut kans tota iX40, mutta akku vain 77 kWh ja hirveä mörssäri -> olisko jopa huononnus nykyiseen nähden. Jos edes samoissa pysyisi, niin kelpaisi.
Aika kova. ID.3 menee jollain 20 kWh ja XC40 jollain 25 kWh, eli kyllä tuo napsun parannus sitten olisi ja toki maantiellä selvä parannus. Mitä toi capacity meinaa, käytetty kapasiteetti vai akun netto?En ole päässyt vielä itse testaamaan. Teslabjörnin mittaukset alla.
Akun kapasiteetti eli tuo range on kun vedetään 0-100. 75% range on se mitä pitäisi ns. päästä tuolla kun akku ladattu siihen. Toki tämä on vain laskennallisesti otettu tuosta kokonaisrangesta.Aika kova. ID.3 menee jollain 20 kWh ja XC40 jollain 25 kWh, eli kyllä tuo napsun parannus sitten olisi ja toki maantiellä selvä parannus. Mitä toi capacity meinaa, käytetty kapasiteetti vai akun netto?
Okei, eli ei varmaan sitten ole totuus, aika erikoisen suuri bufferi olisi muuten? Omassa Volvossa tais olla esim. 69 kWh brutto ja 67 kWh netto.Akun kapasiteetti eli tuo range on kun vedetään 0-100. 75% range on se mitä pitäisi ns. päästä tuolla kun akku ladattu siihen. Toki tämä on vain laskennallisesti otettu tuosta kokonaisrangesta.
Samoin kuten rangekin, kun Bjorn laskee sen mukaan montako prosenttiä jää, että ei aja 0% täydestä latauksesta.
Upouusia 2 vuotta vanhoja joista on myös se 2 vuotta kulunut takuusta, koska ensirekisteröity Ruotsiin. 2 vuotta sitten ollut 26900e pyyntihinta. Sähköautoilun kannattavuus on huono uutinen lähinnä ruplilla eläjille.Upouusia ajamattomia täyssähköautoja kaupataan jo reilulla 20 000 eurolla – joukossa yllätys
Kaikkein halvimpien uusien sähköautojen joukkoon mahtuu nyt kaksi perheautoa, yksi pikkuauto ja monien yllätykseksi myös täyssähköinen pakettiauto.www.is.fi
En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
En kyllä vertaisi MG:tä Polestariin. Polle kuitenkin suunnitellaan Ruotsissa eikä ole Kiinan valtion omistuksessa kuten MG. Paremmalla omatunnolla ostaisin Polestarin kuin vaikkapa Teslan.Jos ei haittaa että on kiinalainen ankkuriketjunjatke kuten Polestar.
76,6 kokonais josta käytettävissä 70,1-71. Arviolta 80% latauksella pääsisi 224km motaria. 125km/h tietenkin nostaa kulutusta vähäsen.Okei, eli ei varmaan sitten ole totuus, aika erikoisen suuri bufferi olisi muuten? Omassa Volvossa tais olla esim. 69 kWh brutto ja 67 kWh netto.
Tämä on minusta vähän järjetön vertailutapa, koska on ihan eri asia onko se jäljellä oleva 20 % 14 kWh vai 21 kWh. Noilla km-luvuilla olen myös eri mieltä "ei suuresta erosta". Kyllä 25% pidemmälle nyt aika merkittävä parannus on. Varsinkin, kun huomioi iX50:n pääsevän Helsingistä Turkuun tai Tampereelle ja takaisin lataamatta suurinpiirtein 100% akulla. iX40 ei toivoakaan.76,6 kokonais josta käytettävissä 70,1-71. Arviolta 80% latauksella pääsisi 224km motaria. 125km/h tietenkin nostaa kulutusta vähäsen.
Edit. Sitten taas isommassa eli iX50 akkua 106,6kwh, 80% latauksella pääsisi 284km. Ei suuri ero teoreettisilla kilsoilla. Toki tämä ajettu melkein 0 lämpötilassa että kesällä voisi päästä enemmän.
iX40 ajo oli tehty 11-16C lämmössä eli talvella range todennäköisesti pienenee.
Polestar on myös Kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Että ihan yhtälailla kiinalainen kuin MG tai Volvo nykyisin.En kyllä vertaisi MG:tä Polestariin. Polle kuitenkin suunnitellaan Ruotsissa eikä ole Kiinan valtion omistuksessa kuten MG. Paremmalla omatunnolla ostaisin Polestarin kuin vaikkapa Teslan.
En oikein keksinyt miutakaan miten laskea se päivän 80% rajan arvioitu km määrä. Kuin akun kapasta se 80% ja kulutuksen mukaan kilsat.Tämä on minusta vähän järjetön vertailutapa, koska on ihan eri asia onko se jäljellä oleva 20 % 14 kWh vai 21 kWh. Noilla km-luvuilla olen myös eri mieltä "ei suuresta erosta". Kyllä 25% pidemmälle nyt aika merkittävä parannus on. Varsinkin, kun huomioi iX50:n pääsevän Helsingistä Turkuun tai Tampereelle ja takaisin lataamatta suurinpiirtein 100% akulla. iX40 ei toivoakaan.
Olihan tuolla toi Lefakin. 2024 vuosimalli https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/14786106. Ainakin kovasti sähköautoilijat viimeaikoina ovat marmattaneet arvonlaskusta kun kupla puhkesi.Upouusia 2 vuotta vanhoja joista on myös se 2 vuotta kulunut takuusta, koska ensirekisteröity Ruotsiin. 2 vuotta sitten ollut 26900e pyyntihinta. Sähköautoilun kannattavuus on huono uutinen lähinnä ruplilla eläjille.
Silti, paras hinta-laatusuhde sähköautolle. Jos ei haittaa että on kiinalainen ankkuriketjunjatke kuten Polestar.
En tiedä mitä tässä tarkoitetaan mutta Android on käytännössä Linux jossa on framework päällä.8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit.
Paljastan tietämättömyyteni. Mutta näin kaikkialla on kerrottu, että 8/8.5 perustuu Linuxiin ja 9 sitten rakennettu Android automotiven päälleEn tiedä mitä tässä tarkoitetaan mutta Android on käytännössä Linux jossa on framework päällä.
Onhan sähköauto ollut kannattavampi jo pitkän aikaa, lähinnähän se on ollut ostajan asuinoloista kiinni onko se mielekästä.Upouusia ajamattomia täyssähköautoja kaupataan jo reilulla 20 000 eurolla – joukossa yllätys
Kaikkein halvimpien uusien sähköautojen joukkoon mahtuu nyt kaksi perheautoa, yksi pikkuauto ja monien yllätykseksi myös täyssähköinen pakettiauto.www.is.fi
En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
Firmahan se ostetaan silloinkin kun tehdas ostetaan.Kiinalaisten on varmaan tuotantoa pakko Euroopasta ostaa jos aikovat jatkossa markkinoilla olla. Väitän, että sähkisten osalta tilanne kiristyy (tulleja, tuotantovaatimuksia) vähän jenkkien tapaan eli kyllähän tehtaita pitääkin hankkia (ostetaan ne tai sitten tehdään uusia).
Tehtaan osto on kuitenkin vähän eri asia kuin firman osto.
Eivät ole volkkaria ostamassa vaan mahdollisesti heidän tehtaan jossa valmistaisivat omia autojaan.Onhan sähköauto ollut kannattavampi jo pitkän aikaa, lähinnähän se on ollut ostajan asuinoloista kiinni onko se mielekästä.
Firmahan se ostetaan silloinkin kun tehdas ostetaan.
Jos nyt vaikla uudenkaupungin autotehdas myydään kiinalaisille, niin sen firmanhan ne ostavat.
Jos tarkoitit että eri asia kuin jonkun automerkin ostaminen, niin se kyllä pitää paikkansa, mutta sen automerkin ostaminen on joko paljon helpompaa ja halvempaa, tai sitten se pitää ostaa pörssistä pala kerrallaan.
Ja nyt mainostavat X versiota. Tiedä sitten mitä saa tulevaisuudessa.Paljastan tietämättömyyteni. Mutta näin kaikkialla on kerrottu, että 8/8.5 perustuu Linuxiin ja 9 sitten rakennettu Android automotiven päälle
Se erottava tekijä lienee siis toi Android Automotive vs. Ei.
Firmahan se ostetaan silloinkin kun tehdas ostetaan.
Eihän tommonen valohoito huolto oikeasti mihinkään vaikutakaan, vaikka olisi myöhässä, mutta toki se voi olla auton jälleenmyynnin kannalta hankalaa kun tiedoissa on, että huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Ja vaikuttaako takuuseenkin sitten jos autossa takuuta vielä on?Nyt kun oli aktiivista keskustelua huolloista:
Sara, 50, tyrmistyi leasing-auton palautuksessa, kun myyjä räväytti jättilaskun pöytään: ”Olen todella vihainen”
Leasing-sopimuksen ehdot kannattaa lukea tarkkaan. Näin opettaa ainakin ruotsalaisnaisen tapaus.www.is.fi
Ruotsissa Kia e-niron omistaja ylittänyt 30k km huollon muutamalla sadalla kilometrillä ja Kia karhuaa 1700€ korvauksia. Tai siis leasing-yhtiö käsittääkseni.
Kyseessä ei tekniset haasteet kun huoltoväli ylittyy, Kian sanoin jälleenmyyntiarvo. Justiinsa juu sanon minä.
Mä vetäsin itse 1000km:lla ylityksen kun huolto-aika meni kuukauden päähän itse varaustilanteesta. Nyt onkin mielenkiintoista kuulla, että kenelle tämä on ongelma jos kenellekään. P2:n ensihuollossa vaihdettiin pyyhkimen sulat ja kaikki muu (ml. jarrunesteiden määrä ja äänitorven signaali) tarkastettiin.
Jaa-a. Itsellä huoltokilkutin kertoi ehkä kk:tta ennen että huoltoon pitäisi mennä. Soitto huoltoon ja vapaa aika kuukauden päähän. Ajoa tulee 2000km kuukaudessa joten yritin pitää maltillisena, mutta samalla totesin että tämä ei voi olla ongelma kun liikkumaan pitää päästä.Eihän tommonen valohoito huolto oikeasti mihinkään vaikutakaan, vaikka olisi myöhässä, mutta toki se voi olla auton jälleenmyynnin kannalta hankalaa kun tiedoissa on, että huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Ja vaikuttaako takuuseenkin sitten jos autossa takuuta vielä on?
Tuollainen 50k pintaan oleva iX olis itselläkin harkinnan alla, taitaa niissä vaan kaikissa olla 8-version käyttis. Kuinka paljon se eroas 8.5, autossa jolla kävin kojolla oli tuo uudempi ja ei se mikään katastrofi kätöstys ollutKäytetyissä BMW ix40 on kyllä autoa kerrakseen 50k€ kategoriaan sis. BMW:n BPS-takuun 24kk/40tkm. Mielestäni muutoinkin pienempiakkuisissa on suhteellisesti hyvä hintasuhde, koska useimmat varoo rangeahdistuksensa takia. Tykkään Teslasta, mutta ottaisin tuollaisen kyllä mieluummin. Vaikka joku voi BMW:stäkin sanoa, että sen omistajilla on kytkös toisen maailmansodan natsisaksaan ja pakkotyöhön, ja näinhän se on.
Taas kun on sähköautoillut 3 vuotta, niin alkanut karisemaan kaikenlainen rangeahdistus ja katsoo myös enemmin latausnopeutta ja kulutusta [ix40 on kylläkin vain keskinkertainen näissä: keskilatausteho 0-80 % joku 90kw], joka ratkaisee pitkillä legeilä. Toki joustoahan se tuo olla iso akku, siitä ei pääse mihkään, mut arvotustapa muuttuu, joka muuttaa päätöksiä.
Lisäksi se et pitkällä matkalla menee vaikkapa 60 min sijaan 75 minuuttia lataukseen, niin kun katsoo mitä turhamaista tekee elämässä vuoden aikana, niin mitäpä sitten...Mutta tämä oli vastaus vain omaan ajatteluuni.
No aika paljon selkeämpi mun mielestä. Varsinkin lämmityksen säädöt. Taitaa olla myös vähän nopeampi, johtuen uudesta raudasta. Vaan pärjää 8:n kanssa aivan varmasti.Tuollainen 50k pintaan oleva iX olis itselläkin harkinnan alla, taitaa niissä vaan kaikissa olla 8-version käyttis. Kuinka paljon se eroas 8.5, autossa jolla kävin kojolla oli tuo uudempi ja ei se mikään katastrofi kätöstys ollut