Yleistä keskustelua sähköautoista

Sullahan oli MCU1? Siihen ei ole tullut uusia ominaisuuksia sisältäviä päivityksiä vuosiin. Waypointit tulivat luultavasti vain uudempiin. Tarjoaako MCU1 navi reittivaihtoehtoja? Kartat luultavasti päivittyvät.

AP1 on myös raudan ja softan osalta MobilEyen tuote kuten monissa muissakin autoissa, ja siihenkään ei ole tullut Teslassa päivityksiä varmaankaan valmistusvuoden jälkeen. Elon repi pelihousunsa kun eivät myyneet koko firmaa pilkkahintaan Teslalle ja laittoi välit poikki kiukkuisen lapsen tyyliinsä.
On joo mcu1 (s 90d 8/2016 fl). Tulee vain tietoturvapäivityksiä ja karttapäivityksiä.

Ei tarjoa reittivaihtoehtoja. Tuo nyt ei ole ollut vielä kovin kriittinen puute itselle.

Tosiaan ap1 ja sitä en ole käyttänyt. Pelkästään adaptiivista vakionopeudensäädintä (MobilEye).

2 vuotta sitten oli kyllä Model 3 Performance vm2020. Mutta pääsin siitä vielä hyvään hintaan eroon (lähes 44k€, eli aika lähelle ostohinta).


Tuohon auton 8 vuoden ikään nähden toimii hyvin. Uudemmissa on parannettu, mutta ilmeisesti niissäkin on osittain noita samoja puutteita (navigointi superien kautta)? Jo varmaan 2 vuoden aikanakin on tullut jotain uusia ominaisuuksia?

Auto oli 23k€ ja nyt 225tkm. Mutta muutaman vuoden uudempi S olisi jo paranneltu raudan puolesta. Nehän on halpoja myös.
 
Myin hyllyyn jääneitä ässän varusteita tällä viikolla, niin pihassa kävi kääntymässä '19 mallinen Raven-päivitetty 180tkm ajettu auto, josta oli just tehty kaupat 30ke hintaan. Noissa alkaa olla ominaisuuksiin nähden hinnat kohdallaan. Teslabjörnin rangetestissä Ravenilla pääsi 644km ja siinä kaikki olennaiset osat ovat moneen kertaan päivitettyä versiota.
 
Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?
Kaistallapitoavustin deaktivoitu talveksi obd elevenillä (ei vakiona muista valintaa vaan aina päällä), nuo nopeusrajoituksen arpojat myös pois päältä (riitti kerran motarilla 110 --> 30 jarrutus), perinteinen adaptiivinen toimii ok, toki sama ongelma kuin muissa tutkissa, että kun lunta tulee vaakatasossa heittää pois päältä. Peruutuskamerassa on pesuri ID4 joka helpottaa. Sivukameroita en omassa ole jos ne löytyy niin ihan ok. Pysäköintitutkat ihan ok, toki ei juuri vertailukohtaa muun merkkisiin uudempiin autoihin mut perus ok. Oma toki täysi karvalakki alkupään kampe niin ei ole travel assit ym. Mikä on parempi.
 
pihassa kävi kääntymässä '19 mallinen Raven-päivitetty 180tkm ajettu auto, josta oli just tehty kaupat 30ke hintaan. Noissa alkaa olla ominaisuuksiin nähden hinnat kohdallaan. Teslabjörnin rangetestissä Ravenilla pääsi 644km ja siinä kaikki olennaiset osat ovat moneen kertaan päivitettyä versiota.
Ominaisuudet/hinta aika kohdallaan 30k€. Taitaa olla se pieni takamoottori, eli siinä ei ole sitä hajoavaa isoa takamoottoria.

Nettiautossa ei nyt ole 30k€ hintaan. Toki hinnasta vähän tinkivaraa. Täytyy tarkkailla markkinoita, jos löytyisi noinkin halvalla toinen. Itse ostin joulukuussa 23k€, tuntui sopivalta hinnalta, vaikka kallis se taitaa olla.

33 890€ halvin Raven nyt:

Tuosta autosta kysyin tiukkaa hintaa, joka olisi 38 500€. Kuulemma kysytty auto, mutta vielä löytyy myynnistä :)

Edit:
Toki merkkiäkin voisi vaihtaa, mutta yleensä ne saattaa olla sitten kalliimpia autoja.
 
Ei tarjoa reittivaihtoehtoja. Tuo nyt ei ole ollut vielä kovin kriittinen puute itselle.
Kyllä, mutta jo tuo ominaisuuksien ero kertoo että Tegra vs Atom navigointialgoritmit ovat eriytetty softassa.

Ominaisuudet/hinta aika kohdallaan 30k€. Taitaa olla se pieni takamoottori, eli siinä ei ole sitä hajoavaa isoa takamoottoria.
LDU takamoottori on vain performance malleissa ja takavetoisissa.

Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy pyydetyllä hinnalla. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.

 
Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.
Kyselin Model 3 Performancea, joka oli 20k€. Ilmoitus oli laitettu Facebookiin eilen ja 1 tunnissa se oli jo myyty ensimmäiselle halukkaalle. Eli kyllä nuo teslat vielä liikkuu nopeasti, jos vaan hinta on laitettu hieman muita autoja halvemmaksi. Esim Peugeot e-2008 myyminen halvallakaan ei onnistunut, vaan meni sitten samaan hintaan autoliikkeelle suoraan.

Nyt ei enää Pösöä löytynyt. Myin sen autoliikkeelle 18400€. Pyyntihinta autoliikkeellä 21600€. Luultavasti aika nopeasti meni liikkeestä myydyksi, kun ei siitä nyt kovin kauaa ole, kun siitä luovuin. Hyvät kaupat siis myös autoliikkeen kannalta ja ostaja sai kyllä uudenveroisen/hyvin pidetyn auton.
 
Kävin eilen koeajamassa Facelifatun Kia EV6:n G-Line varustelulla. Täytyy kyllä sanoa, että oli erittäinkin hyvä auto ajaa. Kaikki tuntui hyvin loogiselta ja arvostan, että napeilla saa tehtyä monia juttuja toisin kuin muutamilla automerkeillä näytön kautta. Sain säädöt itselleni hyvinkin nopeasti ajoasennon osalta kuntoon. Apukuskilla oli hyvät oltavat ja takapenkillä oli järkyttävän isot tilat. Tuo päälle 300hv tuntui ihan sopivalta ja nykyisessä p2:ssa on 100heppaa vähemmän. Edeltävää mallia en ole ajanut, joten en osaa verrata mahdollista eroa näiden välillä. Jäi positiivinen kuva ja tässä on mahdollinen tilattava kohde.
 
Kyselin Model 3 Performancea, joka oli 20k€. Ilmoitus oli laitettu Facebookiin eilen ja 1 tunnissa se oli jo myyty ensimmäiselle halukkaalle. Eli kyllä nuo teslat vielä liikkuu nopeasti, jos vaan hinta on laitettu hieman muita autoja halvemmaksi. Esim Peugeot e-2008 myyminen halvallakaan ei onnistunut, vaan meni sitten samaan hintaan autoliikkeelle suoraan.

Nyt ei enää Pösöä löytynyt. Myin sen autoliikkeelle 18400€. Pyyntihinta autoliikkeellä 21600€. Luultavasti aika nopeasti meni liikkeestä myydyksi, kun ei siitä nyt kovin kauaa ole, kun siitä luovuin. Hyvät kaupat siis myös autoliikkeen kannalta ja ostaja sai kyllä uudenveroisen/hyvin pidetyn auton.
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
 
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
Hyvän auton sai siis😉
Saat varmasti myytyä omasi kuhan vain laitat hinnan kohdalleen! Alkuun kokeile - 30%
 
Hyvän auton sai siis😉
Saat varmasti myytyä omasi kuhan vain laitat hinnan kohdalleen! Alkuun kokeile - 30%
Ymmärsin että tesla model s meni sitten jo seuraavalle ostajalle?
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
Mikä auto tulikaan tilalle? Ei ehkä Solterra kumminkaan :)
 

Näyttäisi että -30% kannattaa laittaa tiettyihin autoihin jo kun ajaa ne ulos liikkeestä.

Mulla on ollut jo kaksi eri E-tronia tällä välin. Ei ole häävi sähköauto, mutta ihan mukava kun ainoa merkittävä käyttö on nykyään mökkiralli.
 
Ei tosiaan ollut Pösön omaa navigaattoria. AA kyllä puhelimen kautta, mutta en tiedä mitä ohjelmia olisi pitänyt siihen ladata? Google maps oli vain käytössä.


Voi olla tosiaan Kauhava - Kärsämäki välillä joitakin pikalatureita. Kesällä niitä ei Peugeotillakaan tarvittu, mutta talvella olisi mennyt muutenkin matka sillä autolla hieman haasteelliseksi. Mentiin siis osa matkasta laina bensa-autolla. Olisi vaatinut ainakin tarkempaa reittisuunnittelua?


Itsellä on 8 vuotta vanha tesla, mutta lähes sama ohjelmisto, kuin uusissakin?


Sama huomio oikeastaan, kun olen koeajanut eri merkkejä. Tesla vanhuksessa onneksi haamujarrua ei ole juuri tullut (kumma kyllä), kun muutin jotain asetuksia. Olikohan törmäyksenesto yksi asetus, jonka sai pois.
Stellantiksella on nykyään e-Routes äppi joka toimii AA/Carplay kautta, tämä on maksullinen vanhemmille mutta on kyllä hyvin toimiva, löytyy pääosin kaikki operaattorit/asemat.

Tässä auto lähettää akun/kulutustiedot stellantiksen palvelimelle mistä tuo navigaattori saa tiedot ja reitittää/suunnittelee lataukset sen perusteella.
 
Kyllä, mutta jo tuo ominaisuuksien ero kertoo että Tegra vs Atom navigointialgoritmit ovat eriytetty softassa.


LDU takamoottori on vain performance malleissa ja takavetoisissa.

Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy pyydetyllä hinnalla. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.

Tuleekos näihin sitten autovero, tässä tapauksessa verottajan sivuilta vähän alle 1000e. Tämän lisäksi katsastus ja tietysti maahantuonti jotenkin. Onko näissä muuten jotain muuta, kun tuntuu, että nettiauton hintoihin verrattuna aivan pilkkahintaan, jos mitään ruotsiksi ymmärrän.
 
Tuleekos näihin sitten autovero, tässä tapauksessa verottajan sivuilta vähän alle 1000e. Tämän lisäksi katsastus ja tietysti maahantuonti jotenkin. Onko näissä muuten jotain muuta, kun tuntuu, että nettiauton hintoihin verrattuna aivan pilkkahintaan, jos mitään ruotsiksi ymmärrän.
Kyllä tulee autovero ja olisin myös arvellut alle tonnia. Eli kulut pystynee tinkaamaan suurin piirtein auton hinnasta pois. Ruotsissa on pienemmät tinkivarat sen perusteella mitä hiukan yli vuosi sitten kysyin parista autosta tarjouksia. Ruotsin kruunun kroonistunut alennustila on eskaloinut hintojen laskua täkäläisestä näkökulmasta.

Mahdollisessa reklamaatiotilanteessa on tietysti helpompi asioida suomalaisen myyjän kanssa, ja päädyin itsekin ostamaan lopulta Suomesta, kun sain hyvin lähelle saman hinnan paikallisesta liikkeestä. Ruotsista tuotu auto silti. Ehkä jonkin liikkeen kanssa voi tehdä diiliin tietyn autonkin tuomisesta kohtuuhintaan.

Tuon ikäisessä (ennen syksyä 2021 rekisteröidyt?) taitaa vastaavasti olla pienempi vuosittainen ajoneuvovero?
 
Bydiä saa Australiasta aikas käypään hintaan esim: BYD Seal 82kwh-akulla aud 53 000 eli euroissa n. 35 000€. "Vastaava" suomessa 48 690€. Mitä nyt äkkiseltään katoin muita merkkejä näyttävät pyörivän aika samoissa hinnoissa kuin Euroopassa.

Osaako joku fiksumpi kertoa mistä noin iso hinta-ero johtuu ? Nuo tariffit nyt vaikuttavat varmaan ainakin. Olisikohan tännekin odotettavissa jotain suuria hinnanpudotuksia, varsinkin jos rakentevat sen tehtaan Eurooppaan.
 
Osaako joku fiksumpi kertoa mistä noin iso hinta-ero johtuu ? Nuo tariffit nyt vaikuttavat varmaan ainakin. Olisikohan tännekin odotettavissa jotain suuria hinnanpudotuksia, varsinkin jos rakentevat sen tehtaan Eurooppaan.

Tariffit ja Kiina on maantieteellisesti aikasta paljon lähempänä Australiaa, joten niiden autojen roudaaminen mestoille on luultavasti myös aika paljon edullisempaa.
 
Tariffit ja Kiina on maantieteellisesti aikasta paljon lähempänä Australiaa, joten niiden autojen roudaaminen mestoille on luultavasti myös aika paljon edullisempaa.

Ei se kuljetus selitä kuin jotain 500e tms per auto, jos sitäkään.

Tariffit ja Australian verosysteemi selittävät tekijät tod.näk, onko tuossa Aussi hinnassa kaikki verot mukana jo?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 233
Viestejä
4 593 173
Jäsenet
75 580
Uusin jäsen
sampoj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom