Yleistä keskustelua sähköautoista

Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?
 
Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?
Ei ole oma, mutta lainannut ID kulkupeliä vajaa 10 kertaa ja kaistallapito on ainakin aivan hirveä, nykii rattia ihan turhaan. Itse en viitsisi tunnin lainaa pidempää ajella jollei tuota jostain saa pysyvästi pois päältä (en tiedä saako kun tarkoitus on ollut päästä A->B eikä suorittaa ATK-harjoituksia). Oikeasti vaarallinenkin, ajelin suoraa tietä jossa "pääurat" meni ramppiin niin eikös se sinnekin yrittänyt autoa väkisin kiskaista ns. viimetipassa. En tiedä kenelle nuo assistit on suunnille tai kuka niitä tarttee, täyttääkö ne vain jonkun EU byrokraatin pykälän, mutta täysin hyödyttömiä kapistuksia.
 
Ei ole oma, mutta lainannut ID kulkupeliä vajaa 10 kertaa ja kaistallapito on ainakin aivan hirveä, nykii rattia ihan turhaan. Itse en viitsisi tunnin lainaa pidempää ajella jollei tuota jostain saa pysyvästi pois päältä (en tiedä saako kun tarkoitus on ollut päästä A->B eikä suorittaa ATK-harjoituksia). Oikeasti vaarallinenkin, ajelin suoraa tietä jossa "pääurat" meni ramppiin niin eikös se sinnekin yrittänyt autoa väkisin kiskaista ns. viimetipassa. En tiedä kenelle nuo assistit on suunnille tai kuka niitä tarttee, täyttääkö ne vain jonkun EU byrokraatin pykälän, mutta täysin hyödyttömiä kapistuksia.
Oliko Travel Assist vai perus kaistalta-ajautumisen esto? Oma kokemus Travel Assistista on erittäin positiivinen ja harmittaa ettei tullut speksattua omaan ID.3-liisariin sitä. Tuo perus feature ei ole kovin hyvä, se lähinnä pyrkii ohjaamaan takaisin kaistalle jos meinaat ajautua ulos ja tekee juuri tuota mitä sanoit - ikään kuin "kimmottaa" takaisin kaistalle reunaviivalta ja toimii toisinaan aika epämääräisesti.
 
Eli voinee olla vain väärä avustin? Koska ymmärsin, että Travel Assistant toimisi siten, että ACC + menee kaistaviivojen sisällä. Koska taas Teslan osalta AP seuraa aika tarkasti kaistaviivoja ja näiden osalta myös voi ohjata sinne rampille jos kuluneet tai ajaa toisen perässä eli seuraisi osittain myös autoakin.
 
Oliko Travel Assist vai perus kaistalta-ajautumisen esto? Oma kokemus Travel Assistista on erittäin positiivinen ja harmittaa ettei tullut speksattua omaan ID.3-liisariin sitä. Tuo perus feature ei ole kovin hyvä, se lähinnä pyrkii ohjaamaan takaisin kaistalle jos meinaat ajautua ulos ja tekee juuri tuota mitä sanoit - ikään kuin "kimmottaa" takaisin kaistalle reunaviivalta ja toimii toisinaan aika epämääräisesti.
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
 
Eli voinee olla vain väärä avustin? Koska ymmärsin, että Travel Assistant toimisi siten, että ACC + menee kaistaviivojen sisällä. Koska taas Teslan osalta AP seuraa aika tarkasti kaistaviivoja ja näiden osalta myös voi ohjata sinne rampille jos kuluneet tai ajaa toisen perässä eli seuraisi osittain myös autoakin.
Kyllä, TA:ssa on mukana nimenomaan tuo viivojen välissä pitäminen mukana verrattuna perus adaptiiviseen.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).

Tähän en ole kylläkään törmännyt, ellei siten ole B-moodi käytössä? Normaalisti esim. risteysalueelle tai liikenneympyrään tullessa D:llä se hidastaa ennakoivasti ja muutoin rullaa vapaasti. Vaikee sanoa kyllä, voiko olla sitten jotain paikallista virheellistä karttadataa - tohon on jossain tullut törmättyä (esim. Jyväskylän nelostiellä on joku fiba moottoritien nopeusrajoituksissa karttadatassa siinä lentokentän vieressä).
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
Voisiko se olla vain akun lämmön mukaan? Eli kylmä akku/täysinäinen ei vaan regeneroi tarpeeksi?
Kyllä, TA:ssa on mukana nimenomaan tuo viivojen välissä pitäminen mukana verrattuna perus adaptiiviseen.
Eli aikaisemmin kuvattu toiminto lienee vain se perus.
 
Facebookin puolelta löysin uuden ajomatka testin. Taisi olla yhteensä 24 autoa mukana. Jaettu 1. Sija Polesarille ja Tesla Model 3 LR RWD:lle.

Polestar hieman kalliimpi ja 107kWh akulla. Teslassa 75kWh akku.

Yli tuplasti kalliimpi on "hieman" kalliimpi? :-D

Selvästi tuo WLTP ei oikein pelitä, kun kahdella saman WLTP:n omaavalla autolla voi olla 150 km eroa rangessa

Joo WLTP-range on aivan totaalisen turha luku, jolla ei tee yhtään mitään, eikä se päde oikein missään edes etäisesti realististissa olosuhteissa. Jenkkien EPA on omista puutteistaan huolimatta valtavan paljon realistisempi ja jos katsotaan Model 3 LR RWD:n EPA-rangea 584 km, niin sanoisin että tuo 530 km talviolosuhteissa on aika pirun hyvin. Jännä kyllä, että Teslan WLTP ja EPA on noin pirun kaukana toisistaan, mutta toisaalta Polestar 3 perfissä (jota ilmeisesti tuossa testissä on käytetty?) WLTP on 567 ja EPA 450 km, eli ihan saman verran. Toki siihen nähden Polle kyllä ylitti EPA rangensa aika reippaasti.

Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?

Yhdyn @jinx1980 kokemuksiin. Itse myös laina id4 kruisaillut ja sen ajoavustimet oli kyllä aika huonot. Varsinkin se automaattisesti nopeuksia arpova vakkari on ihan perseestä, mutta melko levoton on kyllä se kaistallapitoavustinkin ja erittäin epäjohdonmukaisesti toimiva kaarrehidastin.
 
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
Ettet vain vahingossa vaihtelisi D ja B ajomoodien välillä? B kun kuuluukin jarruttaa reippaasti. Aika montaa yksilöä tullut ajettua ja en kyllä tunnista moista käytöstä, toki aina liikkunut samoissa nurkissa.
 
Ettet vain vahingossa vaihtelisi D ja B ajomoodien välillä? B kun kuuluukin jarruttaa reippaasti. Aika montaa yksilöä tullut ajettua ja en kyllä tunnista moista käytöstä, toki aina liikkunut samoissa nurkissa.
Ei ollut B:llä, sitä kerran tarkoituksella kokeilin ja mielestäni sen hidastukset oli hyvin maltillisia siihen verrattuna mitä se D:llä pahimmallaan tekee...

Itse veikkaan että auto ei diggaa myöskään mun "dynaamisesta" rajoituksista viis ajotyylistä ja jos esim. vedät kaasua edes vähän pitäen esim 80->60 pudotuksen läpi 90 taulussa ja nostat vasta rajoituksen jälkeen niin tulee normaali rullaus, mutta jos nostat kaasun just ennen rajoitusta niin vedätään jarrun pohjaan että saadaan (tai saataisiin ellei kuski taas kaasulla kerro autolle mitä siltä haluttiin) 90->60 pudotus.

Sen verran vähän ajanut tuolla kuitenkin ja sen verran outoa tuo käytös että mitään sellaista selkeää "hei, tässä tilanteessa se tekee aina noin" tyylistä päättelyä ei ole pystynyt muodostamaan, "musta laatikko" ehkä paras kuvaus toiminnasta.
 
Lisätään ID4:stä vielä listaan mukaan "ajonvakautus/luistonesto", bemarilla yli vuosikymmenen ajaneena niin tuonkin käytös kiihdytyksessä (mopoimmalla moottorilla ei kyllä oikein voi puhua edes kiihdytyksestä) on myöskin ihan helvetin tökerö, no tuleepahan jakkaroiden sivuttaistuelle jotain käyttöä.
 
Ei ollut B:llä, sitä kerran tarkoituksella kokeilin ja mielestäni sen hidastukset oli hyvin maltillisia siihen verrattuna mitä se D:llä pahimmallaan tekee...

Itse veikkaan että auto ei diggaa myöskään mun "dynaamisesta" rajoituksista viis ajotyylistä ja jos esim. vedät kaasua edes vähän pitäen esim 80->60 pudotuksen läpi 90 taulussa ja nostat vasta rajoituksen jälkeen niin tulee normaali rullaus, mutta jos nostat kaasun just ennen rajoitusta niin vedätään jarrun pohjaan että saadaan (tai saataisiin ellei kuski taas kaasulla kerro autolle mitä siltä haluttiin) 90->60 pudotus.

Sen verran vähän ajanut tuolla kuitenkin ja sen verran outoa tuo käytös että mitään sellaista selkeää "hei, tässä tilanteessa se tekee aina noin" tyylistä päättelyä ei ole pystynyt muodostamaan, "musta laatikko" ehkä paras kuvaus toiminnasta.

Olisikohan tuossa nyt ollut sit adaptiivinen vakkari ja automaattinen nopeudensäätö taustalla päällä. Eli olet kaasulla vaan yliajanut sen mitä se haluaisi tehdä ja kun höllää polkimesta niin pyrkii palaamaan heti kuvittelemaansa nopeusrajoituksen. Ja sehän on sen verran pihalla niistä rajoituksista välillä että selittäisi ton käytöksen. Sitä en itse pitäny päällä kuin pari viikkoa kun auton sain; onneksi se on vain yksi täppä jonka voi nypätä pois ilman vaikutusta muuten vakkarin toimintaan.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.
Kateellinen olen kaikille joiden elämä heittää satunnaisesti satojen kilometrien päähän monta kertaa kuukaudessa. Itse kun rassaan näköalattomassa koti-työ-kauppa kolmiossa kuukaudesta toiseen niin ei pääse kokeilemaan pikalatauksia tai rakon kestävyyttä. Pääsisi edes vetämään peräkärryä tai lastaamaan betonia katolle. Mutta ei, ainoa ongelma on että laitetaanko pakasteet pieneen pussiin vai ei.
 
Yhdyn @jinx1980 kokemuksiin. Itse myös laina id4 kruisaillut ja sen ajoavustimet oli kyllä aika huonot. Varsinkin se automaattisesti nopeuksia arpova vakkari on ihan perseestä, mutta melko levoton on kyllä se kaistallapitoavustinkin ja erittäin epäjohdonmukaisesti toimiva kaarrehidastin.
Oliko sinulla nyt tämä Travel Assistant vaiko joku perus kaistallapito?
Olen ymmärtänyt, että tuon saa kuitenkin pois päältä, jos ei halua arpoa nopeuksia. Kaarrehidastin on kyllä perseestä kun Teslakin on sen lisännyt päin sitä itseään.
 
Oliko sinulla nyt tämä Travel Assistant vaiko joku perus kaistallapito?
Olen ymmärtänyt, että tuon saa kuitenkin pois päältä, jos ei halua arpoa nopeuksia. Kaarrehidastin on kyllä perseestä kun Teslakin on sen lisännyt päin sitä itseään.
Joo, siis tämä kaarrehidastin ja nopeuksien arvonta on ainakin omassa pirssissä sama asetus, joka siis sallii automaattisen nopeuden hallinnan. Eli molemmat loppuu kun sen täpän ottaa pois.
 
Olisikohan tuossa nyt ollut sit adaptiivinen vakkari ja automaattinen nopeudensäätö taustalla päällä. Eli olet kaasulla vaan yliajanut sen mitä se haluaisi tehdä ja kun höllää polkimesta niin pyrkii palaamaan heti kuvittelemaansa nopeusrajoituksen. Ja sehän on sen verran pihalla niistä rajoituksista välillä että selittäisi ton käytöksen. Sitä en itse pitäny päällä kuin pari viikkoa kun auton sain; onneksi se on vain yksi täppä jonka voi nypätä pois ilman vaikutusta muuten vakkarin toimintaan.
En käyttänyt vakkaria ollenkaan (siis ainakaan siten että olisin sen jostain napista enabloinut, hypännyt autoon, vetänyt D:lle ja lähtenyt ajamaan, eikä se tuota nopeutta aina itsekseen pudota, mutta joskus silloin tällöin että toiminta tuntuu "randomilta". Sanoisin että pääosin kaasua nostamalla se rullaa ja jossain ihan loogisissa kohdissa hiljentaa vähän voimakkaammin (esim joku edessä tai tulet t-risteyksen haaraa) ja sitten on tätä "mustaa magiaa" loppu.

Joo, siis tämä kaarrehidastin ja nopeuksien arvonta on ainakin omassa pirssissä sama asetus, joka siis sallii automaattisen nopeuden hallinnan. Eli molemmat loppuu kun sen täpän ottaa pois.
Kerrotko missä tuo on niin kokeilen itse seuraavalla kerralla jos ehdin/jaksan/muistan että vaikuttaako mitään.
 
En käyttänyt vakkaria ollenkaan (siis ainakaan siten että olisin sen jostain napista enabloinut, hypännyt autoon, vetänyt D:lle ja lähtenyt ajamaan, eikä se tuota nopeutta aina itsekseen pudota, mutta joskus silloin tällöin että toiminta tuntuu "randomilta". Sanoisin että pääosin kaasua nostamalla se rullaa ja jossain ihan loogisissa kohdissa hiljentaa vähän voimakkaammin (esim joku edessä tai tulet t-risteyksen haaraa) ja sitten on tätä "mustaa magiaa" loppu.


Kerrotko missä tuo on niin kokeilen itse seuraavalla kerralla jos ehdin/jaksan/muistan että vaikuttaako mitään.
Jos sulla ei ole vakkari päällä niin on kyllä mystisempi, koska ei noi silloin kyllä pitäisi olla pelissä.

Itsellä on eri vagine niin ihan tarkkaan en tiedä miten se ID4ssa menee mutta noiden avustimien asetuksiin pitäisi suunnistaa. Tässä videossa noi ACC asetukset n. 3min kohdalla ja kaikki preview:t pois, eli etäisyysasetuksen alta kaikki:
 
Yli tuplasti kalliimpi on "hieman" kalliimpi? :-D



Joo WLTP-range on aivan totaalisen turha luku, jolla ei tee yhtään mitään, eikä se päde oikein missään edes etäisesti realististissa olosuhteissa. Jenkkien EPA on omista puutteistaan huolimatta valtavan paljon realistisempi ja jos katsotaan Model 3 LR RWD:n EPA-rangea 584 km, niin sanoisin että tuo 530 km talviolosuhteissa on aika pirun hyvin. Jännä kyllä, että Teslan WLTP ja EPA on noin pirun kaukana toisistaan, mutta toisaalta Polestar 3 perfissä (jota ilmeisesti tuossa testissä on käytetty?) WLTP on 567 ja EPA 450 km, eli ihan saman verran. Toki siihen nähden Polle kyllä ylitti EPA rangensa aika reippaasti.



Yhdyn @jinx1980 kokemuksiin. Itse myös laina id4 kruisaillut ja sen ajoavustimet oli kyllä aika huonot. Varsinkin se automaattisesti nopeuksia arpova vakkari on ihan perseestä, mutta melko levoton on kyllä se kaistallapitoavustinkin ja erittäin epäjohdonmukaisesti toimiva kaarrehidastin.
Tiesin vaan että kalliimpi :) Polestar 3 alkaen 80k€. Mutta tuo oli AWD, joka on alkaen 87k€.

Model 3 LR RWD on 45k€. Tuohon suureen hintaeroon nähden takaveto pärjäsi yllättävän hyvin. Neliveto olisi 5k€ kalliimpi ja hieman isompi kulutus.
 
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
Ota ne adaptiiviset regenit pois päältä sieltä asetuksista?
 
En käyttänyt vakkaria ollenkaan (siis ainakaan siten että olisin sen jostain napista enabloinut, hypännyt autoon, vetänyt D:lle ja lähtenyt ajamaan, eikä se tuota nopeutta aina itsekseen pudota, mutta joskus silloin tällöin että toiminta tuntuu "randomilta". Sanoisin että pääosin kaasua nostamalla se rullaa ja jossain ihan loogisissa kohdissa hiljentaa vähän voimakkaammin (esim joku edessä tai tulet t-risteyksen haaraa) ja sitten on tätä "mustaa magiaa" loppu.


Kerrotko missä tuo on niin kokeilen itse seuraavalla kerralla jos ehdin/jaksan/muistan että vaikuttaako mitään.
En ole minäkään id4:llä ajanut, mutta Skoda Enyaqilla kylläkin. Tuo kuvailemasi toiminta kuulostaa, että on ollut adaptiivinen regen päällä. Se rullaa yleensä, mutta tosiaan sitten risteyksiin ja toisiin autoihin hidastaa. Eli aja B-modella, jolloin kaikki adaptiivisuus häviää tai sitten zepin ehdottama valikkoon sukellus.
 
Jep, on ihan eri ajokokemus ajaa se automaattinen nopeus päällä ja pois. Enyaqissa ainakin itse Travel assist toimi hienosti.
 
Joo, siis tämä kaarrehidastin ja nopeuksien arvonta on ainakin omassa pirssissä sama asetus, joka siis sallii automaattisen nopeuden hallinnan. Eli molemmat loppuu kun sen täpän ottaa pois.
Eli jos ottaa tuon automaattisen nopeuden hallinnan pois niin auto ei nosta tai laske nopeutta liikennemerkin mukaan vaan menee sitä mihin asettanut?
 
En ole tuota Teslan sovellusta vielä käyttänyt, mutta vaikuttaa näppärältä. Esim Seinäjoki - Kajaani reitti.
Screenshot_2025-01-16-20-21-30-20_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg


Mutta tuossa tulee 50km lisää matkaa kun kiertää noiden superchargereiden kautta. Tosin jos Tesla alla niin voi olla tarkoituksenmukaistakin ajaa tuo 50km extraa, sillä helpot lataukset ja ajankäyttö saattaa silti olla pienempi kuin sillä joka menee suorinta reittiä kainuuseen ja lataa hitailla latureilla (varsinkin näin talvella).
 
Tiesin vaan että kalliimpi :) Polestar 3 alkaen 80k€. Mutta tuo oli AWD, joka on alkaen 87k€.

Model 3 LR RWD on 45k€. Tuohon suureen hintaeroon nähden takaveto pärjäsi yllättävän hyvin. Neliveto olisi 5k€ kalliimpi ja hieman isompi kulutus.
Joo aika turha ruveta tässä langassa vertailee näitä normaalien ihmisten autoja vs. 80k€+. Siinä se raha rupeaa jo näkymään.
 
Mutta tuossa tulee 50km lisää matkaa kun kiertää noiden superchargereiden kautta. Tosin jos Tesla alla niin voi olla tarkoituksenmukaistakin ajaa tuo 50km extraa, sillä helpot lataukset ja ajankäyttö saattaa silti olla pienempi kuin sillä joka menee suorinta reittiä kainuuseen ja lataa hitailla latureilla (varsinkin näin talvella).

Rohkenen epäillä tätä. 50km lisää matkaa tarkoittaa 80km nopeudella about 40-45min lisää matka-aikaa, jotta saisit tuon kiinni superilla latamaalla niin vaihtoehtoisten laturien pitäisi olla todella hitaita tai että lataamisvuoroa pitäisi odotella kauan.
 
Mutta tuossa tulee 50km lisää matkaa kun kiertää noiden superchargereiden kautta. Tosin jos Tesla alla niin voi olla tarkoituksenmukaistakin ajaa tuo 50km extraa, sillä helpot lataukset ja ajankäyttö saattaa silti olla pienempi kuin sillä joka menee suorinta reittiä kainuuseen ja lataa hitailla latureilla (varsinkin näin talvella).
Eihän tossa oo mitään järkeä, pätkän pystyy ajamaan 100 (tai 98) keskinopeudella niin se on 3,5h ajoa ja matkana sen pituinen et lataamatta olisi suotavaa päästä :). Jos ei edes kärsämäelle pääse niin auto on tarkoitettu kaupunkiajoon.
 
Eihän tossa oo mitään järkeä, pätkän pystyy ajamaan 100 (tai 98) keskinopeudella niin se on 3,5h ajoa ja matkana sen pituinen et lataamatta olisi suotavaa päästä :). Jos ei edes kärsämäelle pääse niin auto on tarkoitettu kaupunkiajoon.
Aivan hakoteillä siis tuo Teslan reittiohje :) Eiköhän sitä pitäisi helposti päästä sitä kaikkein suorinta ja nopeinta reittiäkin
 
Eihän tossa oo mitään järkeä, pätkän pystyy ajamaan 100 (tai 98) keskinopeudella niin se on 3,5h ajoa ja matkana sen pituinen et lataamatta olisi suotavaa päästä :). Jos ei edes kärsämäelle pääse niin auto on tarkoitettu kaupunkiajoon.

Ei tuo Seinäjoki - Kajaani väli oikeaakaan reittiä pitkin mene kesällä 3,5h saati nyt talvella.

Ja ajankohdallakin on väliä. Jos jm82 on ajanmassa tuon väliin samaan aikaan muutaman sadan muun seinäjokisen kanssa (esim. Kainuun prikaatin valapäivänä tai omaisten päivänä) niin sitten niillä muutamalla laturillakin saattaa olla ruuhkaa. Sitten auton latauskäyräkin vaikuttaa ihan perkeleesti jo siihen kannattaako ladata vähän kahdella laturilla vaiko paljon yhdellä laturilla. Ja muutamia aika pieniä mutkaisia ja mäkisiä kinttupolkujakin siihen suorimpaan reittiin mahtuu

En siis odota Teslan routeplannerin olevan mitenkään hyvä (varsinkin kun Tesla käyttää ilmeisesti halpuutus syistä Googlen karttadataa, joka ei hääppöstä ole pienillä paikkakunnilla), mutta joissain tilanteissa tuo sen ehdottama reitti voi tosiaan hyvinkin olla vahingossa ihan fiksu.
 
Ei tuo Seinäjoki - Kajaani väli oikeaakaan reittiä pitkin mene kesällä 3,5h saati nyt talvella.
Ja ajankohdallakin on väliä. Jos jm82 on ajanmassa tuon väliin samaan aikaan muutaman sadan muun seinäjokisen kanssa (esim. Kainuun prikaatin valapäivänä tai omaisten päivänä) niin sitten niillä muutamalla laturillakin saattaa olla ruuhkaa.
Aivan varmasti keskimäärin menee kesällä ja talvella toki vähän päälle, tarjoan kaljan jos saat sakot mikäli alitys alle 21 (kuka nyt rajoitusten mukaan ajaa minnekään).

Joku valapäivä 2/365 ja tietyn pienen hetken päivästä ei yleiskuvaa muuta (menijöitä sillonkaan tuskin on niin paljon että ne matkantekoa merkittävästi hidastaa jos jokaisessa mahdollisessa kohdassa ohittaa), vähän sama kuin ottaisi suviseurat esimerkiksi.
 
En siis odota Teslan routeplannerin olevan mitenkään hyvä (varsinkin kun Tesla käyttää ilmeisesti halpuutus syistä Googlen karttadataa, joka ei hääppöstä ole pienillä paikkakunnilla), mutta joissain tilanteissa tuo sen ehdottama reitti voi tosiaan hyvinkin olla vahingossa ihan fiksu.
Kartta on Googlea mutta itse navigointi on Teslan omaa käsialaa.
 
Aivan varmasti keskimäärin menee kesällä ja talvella toki vähän päälle, tarjoan kaljan jos saat sakot mikäli alitys alle 21 (kuka nyt rajoitusten mukaan ajaa minnekään).

Joku valapäivä 2/365 ja tietyn pienen hetken päivästä ei yleiskuvaa muuta (menijöitä sillonkaan tuskin on niin paljon että ne matkantekoa merkittävästi hidastaa jos jokaisessa mahdollisessa kohdassa ohittaa), vähän sama kuin ottaisi suviseurat esimerkiksi.

Kyllä mä todella toivon, että enemmistö ajaa pääosin rajoitusten mukaan. Ja aika vähän niitä kaikista surkeimpia kuskeja eli reikäpäisiä vaarallisissa paikoissa ohittelijoita onneksi on.

Tuollakin matkalla on pätkiä joissa kesälläkin on 70kmh rajotukset ja näkyvyys huono kun on mutkaista maalaistietä niin toivottavasti ainakaan niissä kohdissa ei porukka vedä mahdotonta ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Kesällä päästiin Seinäjoki - Kauhava - Kärsämäki - Kajaani matka Peugeot e-2008:lla, mutta talvella ei oikein onnistu sillä autolla. Tuo Kauhava - Kärsämäki on liian pitkä, noin 200km.


Tesla s 90d näyttäisi 79% akulla ajomatkaksi 312km. Mutta nyt olen ajanut vain lyhyttä pätkää, niin voi ehkä sekin vaikuttaa matka-arvioon. Sovelluksesta saakin säädettyä suuremman latauksen lähtöön. 91% riittäisi Kärsämäelle ja jäisi vielä akkuun 9%.

On tuo sittenkin aika näppärä sovellus, kun osaa paremmin käyttää. 10 minuutin lataus voisi jopa riittää.
Screenshot_2025-01-18-01-38-01-11_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg

Edit:
Kärsämäen Supereilla oli kyllä tilaa viime kerroilla, kun siinä vieressä on myös ABC latauskin.
 
Viimeksi muokattu:
Kesällä päästiin Seinäjoki - Kauhava - Kärsämäki - Kajaani matka Peugeot e-2008:lla, mutta talvella ei oikein onnistu sillä autolla. Tuo Kauhava - Kärsämäki on liian pitkä, noin 200km.


Tesla s 90d näyttäisi 79% akulla ajomatkaksi 312km. Mutta nyt olen ajanut vain lyhyttä pätkää, niin voi ehkä sekin vaikuttaa matka-arvioon. Sovelluksesta saakin säädettyä suuremman latauksen lähtöön. 91% riittäisi Kärsämäelle ja jäisi vielä akkuun 9%.

On tuo sittenkin aika näppärä sovellus, kun osaa paremmin käyttää. 10 minuutin lataus voisi jopa riittää.
Screenshot_2025-01-18-01-38-01-11_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg

Edit:
Kärsämäen Supereilla oli kyllä tilaa viime kerroilla, kun siinä vieressä on myös ABC latauskin.
Jos haluaa käyttää ainoastaan supereita (ja destination chargereita) niin joo, mutta muuten aika turhake, kuten ylipäätään Teslan navigointikin, koska ei ainakaan oma huomioi automaattisesti matkan varrelta muita kuin superit ja manuaalisesti pitää itse kaivaa, jos johonkin muualle haluaa mennä.
 
Jos haluaa käyttää ainoastaan supereita (ja destination chargereita) niin joo, mutta muuten aika turhake, kuten ylipäätään Teslan navigointikin, koska ei ainakaan oma huomioi automaattisesti matkan varrelta muita kuin superit ja manuaalisesti pitää itse kaivaa, jos johonkin muualle haluaa mennä.
Tuo on suuri puute. Moni latausasema on kyllä kartalla, eli ne voi valita manuaalisesti tosiaan.

Sovelluksesta saa valittua kyllä esim. ABC latauksen Kärsämäellä on ja matkan Kajaaniin. Sen jälkeen tiedot saa lähetettyä autoon.

Esim Peugeot e-2008 ei ollut navigoinnissa mitään älyä ja aika paljon hankalampi arvioida osittain summissa, että kuinka akku riittää.

Autotesteissäkin saisi olla vertailtu tuota navigoinnin toimintaa. Eli miten se vähän pidemmän matkan ajo autolla sujuu. Vanha model S 90D on huikea parannus Peugeotiin verrattuna, mutta varmaan vielä parempiakin navigointeja on olemassa?
 
En siis odota Teslan routeplannerin olevan mitenkään hyvä (varsinkin kun Tesla käyttää ilmeisesti halpuutus syistä Googlen karttadataa, joka ei hääppöstä ole pienillä paikkakunnilla), mutta joissain tilanteissa tuo sen ehdottama reitti voi tosiaan hyvinkin olla vahingossa ihan fiksu.
Halpuutus ei tule siinä että käyttää Googlen karttadataa joka on ihan parhaimmistoa vaan siinä että ei käytä Googlen reittioptimointia joka ilmeisesti maksaa enemmän. Eli Teslalla on oma reittioptimointi Googlen karttadatan päällä ja se ei ole kovin hyvä - ilmeisesti taustana se että kehitysmaa USAssa on (ollut?) niin paljon huonompi laturitilanne SC verkoston ulkopuolella että Tesla rakentanut oman reittioptimoinnin SC-verkoston perusteella. Tämä siis yksi esitetty selitys tälle plus tietysti kustannussäästöt.
 
Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.
Meillä on alkupään ID3 max-varusteilla.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

1. Kaistavahti on etenkin näin talvikelillä täyttä kuraa ja usein tulee täpättyä se pois päältä. ("Kolmen kosketuksen taktiikka": Näytön alta pikahipaisu apustimiin, kaistaviivan kosketus ja toggleswitch pois päältä).

On siis liian allerginen merkinnöille, kun talvella ajolinjat vähän seilaavat kaistoihin nähden ja viivojen näkyvyys on kehnoa. Tällöin tuntuu, että vahti yhtäkkiä tempoo rattia, kun se esim. kesken loivan kaarteen huomaakin jostain reunaviivan palasen ja ollaan liian lähellä.

Liukkaalla kelillä voisi periaatteessa aiheuttaa ihan vaaratilanteen. Kesäkelilläkin on turhan allerginen, eli ei anna ajaa niin reunassa kuin itse tekisi mieli vaikkapa märällä kelillä uria vältellessä.

2. Travel assist käytännössä paikkaa kaistavahdin puutteet ja kokisin melkein pakollisena varusteena, jos tulee yhtään enempää maantieajoa. Toimii mainiosti ja vaikka viivojen näkyvyys hieman vaihtelisikin, auton ajaminen tuntuu pehmeältä "yhteistyöltä" avustimen kanssa.

Tekee maantieajosta 90% ajasta liki matkustusta erinomaisesti toimivan ACC:n kanssa, jossa kaksi pisintä etäisyysvalintaa sallivat oikeasti riittävän pitkän etäisyyden edellämenijään esim. sitä varten, että kuravesiroisketta ei tarvitse ihan koko aikaa olla pesuttamassa.

Teslan toteutukseen verrattuna sallii kuskin valita ajolinjaa avustuksen ollessa päällä eikä kipsaa rattia. Kaverin Y:tä ajaessa huvitti, kuinka paljon kökömmältä se kuuluisa autopilotti tuntui haanujarruineen volkkarin sujuvaan yhteiseloon verrattuna.

Travel assist löytää kaistaviivat todella paskoissa oloissa (esim. eilen pimeällä ysitiellä taisi ajaa suurimman osan assistilla, tosin yhteiselo on sen verran sujuvaa että ei aina edes huomaa milloin vempele ohjaa ja milloin ohjaat itse) ja on toiminnaltaan pehmeämpi kuin vahti. Sallii myös (ja ohjattuna ajaa itse) paljon lähempänä kaistaviivoja ajelun kuin mitä kaistavahti.

Täppään pois ainoastaan pahimmilla lumikeleillä, kun auto viivoja näkyy vain siellä täällä ja ajolinjat menevät miten sattuu niihin nähden.

3. Nopeuden automaattiset vaihtelut liikennemerkkien mukaan ja muut "kaarteisiin automaattiset jarruttamiset" tms. kikkareet olen laittanut pois päältä. Tulee liikaa erhetilanteita omaan makuun, vaikka adaptiivinen regen onkin kaupunkiajossa yllättävän kivasti toimiva.

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?
Sähköistä takaluukkua ei ole kolmosessa, joten en tiedä. :tongue:

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?
Joo, ehkä kerran kymmenestä pidemmillä matkoilla sanoo jostain plim, "väsymystä havaittu" riippumatta kuskin vireystilasta. :rofl2:

Ei ole koettu hyödylliseksi, toki niin harvoin piipittää että ei ärsytäkään.

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?
Meidän vanhempi vempele ei taida piitata ylinopeudesta yhtään mitään.

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.
Olettaisin, että käyttää tutkia. Näyttää parkkitutkan ruudulla takasektorin punaisena, jos sieltä suunnalta tulee auto.

Peruutuskamera on ainakin ID-sarjassa yksi parhaista ominaisuuksista: Se ei likaannu kääntyvän VW-logon alla piilotellessaan. Näin 40 tkm/1,5v aikana en ole putsannut kertaakaan, eikä kuva ole ainakaan näkyvästi likaantunut eli ei ole tarvettakaan. Lisäksi kuvanlaatu on varsin mainio myös hämärässä.

Tutkia kummenpia pysäköintiavustimia ei taida vielä meidän vehkeessä olla, niin en osaa arvostella.

TL;DR: Travel assistin kanssa erittäin mukava matka-auto, jossa avustimet toimivat kauheimpia kelejä lukuunottamatta.
:tup:
 
Esim Peugeot e-2008 ei ollut navigoinnissa mitään älyä ja aika paljon hankalampi arvioida osittain summissa, että kuinka akku riittää.
Pösön oma navigaattori on surkea, siitä sanoi myyjäkin että ei ottaisi sitä lisävarustelistalta kun AA ja Carplay on niin paljon parempia.

Tuo Kauhava - Kärsämäki on liian pitkä, noin 200km.
Siis onhan tuossa välilläkin pikalatureita?
 
Kyllähän tuo teslan navigointi ja reittisuunnittelu latausstoppeineen kuulostaa aika aneemiselta ja sitä myös on jos näköjään saksalaiset, jotka nyt ei varsinaisesti ole tunnettuja softaosaamisestaan on täällä tunnetuin termein valovuoden edellä tuossa.
 
Halpuutus ei tule siinä että käyttää Googlen karttadataa joka on ihan parhaimmistoa vaan siinä että ei käytä Googlen reittioptimointia joka ilmeisesti maksaa enemmän. Eli Teslalla on oma reittioptimointi Googlen karttadatan päällä ja se ei ole kovin hyvä - ilmeisesti taustana se että kehitysmaa USAssa on (ollut?) niin paljon huonompi laturitilanne SC verkoston ulkopuolella että Tesla rakentanut oman reittioptimoinnin SC-verkoston perusteella. Tämä siis yksi esitetty selitys tälle plus tietysti kustannussäästöt.

No se että google on "parhaimmistoa" ei vielä merkkaa mitään kun vaihtoehtona Suomessa olisi maanmittauslaitoksen, Heren tai vaikka openstreetmap:n dataa käytössä jotka kaikki on laadukasta jos vertaa Googlen dataan.

Enkä tarkoita pelkästään sitä, että Googlella voi viedä vuosia saada uudet tiet karttaansa, vaan puhtaasti tyhmät virheet joita ei sieltä saa pois edes sillä muokkaustyökalulla joka aiheuttaa navigointivirheitä. Esimerkkinä oma asuinkortteli jossa on piirretty tie meidän korttelin läpi, koska korttelin parkkialueet/pihat näyttää satelliittidatassa tieltä. No se mitä satelliittidatasta ei näe on se, että kyseessä on useita erillisiä parkkialueita joiden välissä aitoja ja jopa yli metrin korkeuseroja ja koska se oikea tie tämän korttelin sisään on kävelykatu niin navigoinnit suosii sitä "parempaa" tietä eli jota ei ole olemassakaan kun korttilin pihat eivät ole yhdessä.
 
Peruutuskamera on ainakin ID-sarjassa yksi parhaista ominaisuuksista: Se ei likaannu kääntyvän VW-logon alla piilotellessaan. Näin 40 tkm/1,5v aikana en ole putsannut kertaakaan, eikä kuva ole ainakaan näkyvästi likaantunut eli ei ole tarvettakaan. Lisäksi kuvanlaatu on varsin mainio myös hämärässä.

Tuo kyllä varmaan luksusta. Meidän autossa peruustukamera on täysin turha yli puolet vuodesta, kun se on aina kurassa, loskassa tai lumessa. Alkuun sitä jaksoi putsata käsin kotipihassa, mutta kun siitä oli iloa vain siinä ekassa peruutuksessa kotipihassa ja sitten se oli heti paskassa niin ei sitä tule hyödynnettyä mitenkään.

Toimiva peruutuskamera vaatisi joko aktiivisen pesurin, tai sitten tosiaan sen pitäisi olla piilossa normaaliajossa.
 
Pösön oma navigaattori on surkea, siitä sanoi myyjäkin että ei ottaisi sitä lisävarustelistalta kun AA ja Carplay on niin paljon parempia.


Siis onhan tuossa välilläkin pikalatureita?
Ei tosiaan ollut Pösön omaa navigaattoria. AA kyllä puhelimen kautta, mutta en tiedä mitä ohjelmia olisi pitänyt siihen ladata? Google maps oli vain käytössä.


Voi olla tosiaan Kauhava - Kärsämäki välillä joitakin pikalatureita. Kesällä niitä ei Peugeotillakaan tarvittu, mutta talvella olisi mennyt muutenkin matka sillä autolla hieman haasteelliseksi. Mentiin siis osa matkasta laina bensa-autolla. Olisi vaatinut ainakin tarkempaa reittisuunnittelua?

Kyllähän tuo teslan navigointi ja reittisuunnittelu latausstoppeineen kuulostaa aika aneemiselta ja sitä myös on jos näköjään saksalaiset, jotka nyt ei varsinaisesti ole tunnettuja softaosaamisestaan on täällä tunnetuin termein valovuoden edellä tuossa.
Itsellä on 8 vuotta vanha tesla, mutta lähes sama ohjelmisto, kuin uusissakin?

Teslan toteutukseen verrattuna sallii kuskin valita ajolinjaa avustuksen ollessa päällä eikä kipsaa rattia. Kaverin Y:tä ajaessa huvitti, kuinka paljon kökömmältä se kuuluisa autopilotti tuntui haanujarruineen volkkarin sujuvaan yhteiseloon verrattuna.
Sama huomio oikeastaan, kun olen koeajanut eri merkkejä. Tesla vanhuksessa onneksi haamujarrua ei ole juuri tullut (kumma kyllä), kun muutin jotain asetuksia. Olikohan törmäyksenesto yksi asetus, jonka sai pois.
 
Tuo kyllä varmaan luksusta. Meidän autossa peruustukamera on täysin turha yli puolet vuodesta, kun se on aina kurassa, loskassa tai lumessa. Alkuun sitä jaksoi putsata käsin kotipihassa, mutta kun siitä oli iloa vain siinä ekassa peruutuksessa kotipihassa ja sitten se oli heti paskassa niin ei sitä tule hyödynnettyä mitenkään.

Toimiva peruutuskamera vaatisi joko aktiivisen pesurin, tai sitten tosiaan sen pitäisi olla piilossa normaaliajossa.
Sama juttu. Olisin ollut valmis maksamaan että bemariin olisi saanut jonkun systeemin, että takakamera pysyisi puhtaana mutta ei. Tai no bemareissa missä on pestävä takalasi niin on myös takakameran pesuri mutta i4 ei pestä takalasia niin ei pestä myöskään sitten kameraa. Onneksi on edes lämmitetty se kamera niin ei joku lumi/jää heti sitä tuki.
Se mersu/volkkarityylinen merkin alta käänytyvä kamera olisi kyllä luksusta.
 
Waze on omassa käytössä osoittautunut parhaimmaksi kun autolla suhaa ympäri kotimaata. Vaikka molemmat on Googlen tuotteita niin Maps on kehnompi. Teslan naviin ei voi oikeastaan luottaa yhtään jos tarkoitus olisi ajaa järkevää reittiä pitkin perille. Toki jos ajalee lähinnä isojen teiden varsia niin taittaahan se ne välit. Vähän samaa vikaa kun Volvoln sötöstys ennen AA siirtymistä.
 
Sovelluksesta saa valittua kyllä esim. ABC latauksen Kärsämäellä on ja matkan Kajaaniin. Sen jälkeen tiedot saa lähetettyä autoon.
Tukeeko jo muka montaa etappia? Viimeksi kun laittoi useita niin se oli alku ja loppu. Muita ei.

@aapelih Hyvin kattava paketti vastauksineen. En takia tuli nämä asiat mieleen kun eilen oli kaunis päivä mutta aurinko paistoi sopivasti niin ei toiminut mitkään Teslan ominaisuudet, ACC tai AP tai edes varoituksetkaan kun kamerat eivät nähneet. Toinen oli tämä risteäväliikenne kun se toimii vasta kun takakamera näkee niin se on liian myöhäistä.

Tuota ehkä odotan Travel Assistansissa että saa valita linjan mitä se ajaa. Ei aina olisi niissä montuissa.
 
Onko kellään sattunut huhuja silmään/korvaan onko id.7 platformia tulossa Cupran tuotevalikoimaan millään aikataululla?
 
Tukeeko jo muka montaa etappia? Viimeksi kun laittoi useita niin se oli alku ja loppu. Muita ei.
Tukee näköjään yhtä matkaa, mutta matka voi olla vaikka 19h pitkä. Onhan tuo (hyvin) vaivalloinen, jos haluaa käyttää muita kuin Supereita. Jos nyt osasin käyttää teslan puhelin sovellusta oikein?
 
Tukee näköjään yhtä matkaa, mutta matka voi olla vaikka 19h pitkä. Onhan tuo (hyvin) vaivalloinen, jos haluaa käyttää muita kuin Supereita. Jos nyt osasin käyttää teslan puhelin sovellusta oikein?
Sullahan oli MCU1? Siihen ei ole tullut uusia ominaisuuksia sisältäviä päivityksiä vuosiin. Waypointit tulivat luultavasti vain uudempiin. Tarjoaako MCU1 navi reittivaihtoehtoja? Kartat luultavasti päivittyvät.

AP1 on myös raudan ja softan osalta MobilEyen tuote kuten monissa muissakin autoissa, ja siihenkään ei ole tullut Teslassa päivityksiä varmaankaan valmistusvuoden jälkeen. Elon repi pelihousunsa kun eivät myyneet koko firmaa pilkkahintaan Teslalle ja laittoi välit poikki kiukkuisen lapsen tyyliinsä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 146
Viestejä
4 590 719
Jäsenet
75 567
Uusin jäsen
Alexius92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom