Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.
Meillä on alkupään ID3 max-varusteilla.
Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?
1. Kaistavahti on etenkin näin talvikelillä täyttä kuraa ja usein tulee täpättyä se pois päältä. ("Kolmen kosketuksen taktiikka": Näytön alta pikahipaisu apustimiin, kaistaviivan kosketus ja toggleswitch pois päältä).
On siis liian allerginen merkinnöille, kun talvella ajolinjat vähän seilaavat kaistoihin nähden ja viivojen näkyvyys on kehnoa. Tällöin tuntuu, että vahti yhtäkkiä tempoo rattia, kun se esim. kesken loivan kaarteen huomaakin jostain reunaviivan palasen ja ollaan liian lähellä.
Liukkaalla kelillä voisi periaatteessa aiheuttaa ihan vaaratilanteen. Kesäkelilläkin on turhan allerginen, eli ei anna ajaa niin reunassa kuin itse tekisi mieli vaikkapa märällä kelillä uria vältellessä.
2. Travel assist käytännössä paikkaa kaistavahdin puutteet ja kokisin melkein pakollisena varusteena, jos tulee yhtään enempää maantieajoa. Toimii mainiosti ja vaikka viivojen näkyvyys hieman vaihtelisikin, auton ajaminen tuntuu pehmeältä "yhteistyöltä" avustimen kanssa.
Tekee maantieajosta 90% ajasta liki matkustusta erinomaisesti toimivan ACC:n kanssa, jossa kaksi pisintä etäisyysvalintaa sallivat oikeasti riittävän pitkän etäisyyden edellämenijään esim. sitä varten, että kuravesiroisketta ei tarvitse ihan koko aikaa olla pesuttamassa.
Teslan toteutukseen verrattuna sallii kuskin valita ajolinjaa avustuksen ollessa päällä eikä kipsaa rattia. Kaverin Y:tä ajaessa huvitti, kuinka paljon kökömmältä se kuuluisa autopilotti tuntui haanujarruineen volkkarin sujuvaan yhteiseloon verrattuna.
Travel assist löytää kaistaviivat todella paskoissa oloissa (esim. eilen pimeällä ysitiellä taisi ajaa suurimman osan assistilla, tosin yhteiselo on sen verran sujuvaa että ei aina edes huomaa milloin vempele ohjaa ja milloin ohjaat itse) ja on toiminnaltaan pehmeämpi kuin vahti. Sallii myös (ja ohjattuna ajaa itse) paljon lähempänä kaistaviivoja ajelun kuin mitä kaistavahti.
Täppään pois ainoastaan pahimmilla lumikeleillä, kun auto viivoja näkyy vain siellä täällä ja ajolinjat menevät miten sattuu niihin nähden.
3. Nopeuden automaattiset vaihtelut liikennemerkkien mukaan ja muut "kaarteisiin automaattiset jarruttamiset" tms. kikkareet olen laittanut pois päältä. Tulee liikaa erhetilanteita omaan makuun, vaikka adaptiivinen regen onkin kaupunkiajossa yllättävän kivasti toimiva.
Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?
Sähköistä takaluukkua ei ole kolmosessa, joten en tiedä.
Vireystilan valvonta lienee kaikissa?
Joo, ehkä kerran kymmenestä pidemmillä matkoilla sanoo jostain plim, "väsymystä havaittu" riippumatta kuskin vireystilasta.
Ei ole koettu hyödylliseksi, toki niin harvoin piipittää että ei ärsytäkään.
Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?
Meidän vanhempi vempele ei taida piitata ylinopeudesta yhtään mitään.
Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.
Olettaisin, että käyttää tutkia. Näyttää parkkitutkan ruudulla takasektorin punaisena, jos sieltä suunnalta tulee auto.
Peruutuskamera on ainakin ID-sarjassa yksi parhaista ominaisuuksista: Se ei likaannu kääntyvän VW-logon alla piilotellessaan. Näin 40 tkm/1,5v aikana en ole putsannut kertaakaan, eikä kuva ole ainakaan näkyvästi likaantunut eli ei ole tarvettakaan. Lisäksi kuvanlaatu on varsin mainio myös hämärässä.
Tutkia kummenpia pysäköintiavustimia ei taida vielä meidän vehkeessä olla, niin en osaa arvostella.
TL;DR: Travel assistin kanssa erittäin mukava matka-auto, jossa avustimet toimivat kauheimpia kelejä lukuunottamatta.