Yleistä keskustelua sähköautoista

Teslalla saa siis sittenkin akun esilämmityksen päälle ajaessa? Itse olen kuvitellut, että tuo onnistuu vain navigoimalla (joka on mielestäni aika surkeaa sähköautovalmistajalta siihen verrattuna että olisi nappi).

Mutta tosiaan on noissa sähköautoissa jonkin verran eroja toiminnallisuudessa ja helppoudessa. Väittäisin uusimpien MEB -pohjaisten olevan tällä hetkellä parhaita kun kertovat millä teholla nyt ladattaisiin ja esilämmitys onnistuu sekä manuaalisesti että automaattisesti navigoimalla. Tesla on aika köpöstys tuohon nähden kun mahdollista latausnopeutta ei näe mistään.
Saa päälle ajaessa vain navigoimalla jollekin laturille. Eli mielestäni hyvin helppo.

Mutta jos auto seisoo parkissa, kuten joskus, niin sovelluksesta saa akun lämmityksen ja sisätilan lämpenemään.
 
Saa päälle ajaessa vain navigoimalla jollekin laturille. Eli mielestäni hyvin helppo.

Mutta jos auto seisoo parkissa, kuten joskus, niin sovelluksesta saa akun lämmityksen ja sisätilan lämpenemään.

No tämä on varmaan subjektiivinen näkemys, mutta en pitäisi tuota kovin kummoisena suorituksena. Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?
 
Eikö tuossa vaasa-tampere välillä ole kolme superchargeria? Navigoi yhdelle sellaiselle hetkeksi lataamaan ja kaikki rangeahdistukset voi unohtaa? Mitä niillä hienoilla sähköauto-ominaisuuksilla (akun esilämmitys, hyvä pikaltausnopeus) tekee jos ei edes käytä niitä?
Totta. Itse en ole vielä Teslan omalle laturille ajanut :)

Lähtiessä Tampereen suuntaan katsoin vaan, että akku riittää perille. En muista tarkkaa osoitetta, oli sivummassa. Se vanteiden myyjä kertoi, että K-lataus on ihan siinä vieressä. Sekä ST1 lataus myös. Eli latauksen tein K-latauksessa.

Reitinhän tuo laskee juuri Teslan omien latureiden kautta ja sitten olisikin pitänyt hieman muuttaa suunniteltua ajoreittiä. Muutkin laturit löytyy todella helposti kartasta, eli ei ollut mitään rangeahdistusta. Sai siis aika tyhjällä akulla suunnata K-lataukseen. Tesla myös varottelee, jos akku alkaa loppua ja laskee reitin tesla laturille (jonne nyt en mennyt).

Tesla myös varoittelee, että "aja alle 105km/h, että akku riittää kotiin". Ja hyvin se laski, kun ei ollut mitään ongelmia paluumatkallakaan.
 
No tämä on varmaan subjektiivinen näkemys, mutta en pitäisi tuota kovin kummoisena suorituksena. Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?
Sillälailla voi "kikkailla" että laittaa sisätilojen lämmityksen puhelimesta päälle. Lämmittää vain sisätilat. Ajastettuna ei saa.

Erikseen noita ei ainakaan teslan sovelluksesta saa. Siitä pitkä miinus?

Jos siis ajastaa akun lataamisen loppumaan vaikka klo 8.00, niin saa myös akun ja sisätilan lämmityksen loppumaan klo 8.00. On vain nuo kaksi erillistä lataus/lämmitys vaihtoehtoa.

Ei voi siis ajastaa pelkää sisätilojen lämmitystä, lämmittää siis myös akun. Mutta myös akun lataus lämmittää, eli latauksen lopetuksen kannattaa ajastaa samaan aikaan, kun lähtee liikkeelle.

Edit:
Jos lataus on ihan kylmään akkuun, niin silloinkin tuo lämmittää akkua ensin.
 
No tämä on varmaan subjektiivinen näkemys, mutta en pitäisi tuota kovin kummoisena suorituksena. Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?

Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikään akun esilämmitys napista. Mistä minä tiedän kauanko sitä pitää lämmittää? Sen sijaan navigointi laturille, niin auto tietää kyllä paljon tarvitsee lämmittää akkua ja mihin lämpötilaan. Joten edistystä tässä nyt varmaan turha odottaa, kun on enemmänkin huononnus käyttäjälle?
 
Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?
Ainakin omasta mielestä omassa Teslassa olisi paljon parannettavaa akun lämmityksen ja esilämmitysten suhteen.
  • Akun lämmitystä ei voi kertakäynnistää sovelluksesta manuaalisesti, vaan pitää tehdä ajastus (joka jää roikkumaan)
  • Sovelluksesta käynnistetty esilämmitys ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, että voisi ajaa kilometrin päähän pikalaturille oikeasti lämpimällä akulla
  • Sovelluksesta käynnistetty sisätilojen lämmitys käynnistää väkisin myös akun lämmityksen. Tätä toki voi kiertää käyttämällä esim. dog modea, mutta se on kömpelöä.
  • Ajossa ei voi käynnistää akun lämmitystä manuaalisesti, vaan on pakko navigoida. Ja tämähän on kiva kun kaikkia latureita ei kartasta löydy ja vakkari hidastelee kaikissa navigointimutkissa jos ajaa eri paikkaan kun navigoi.
  • Auto ei näytä akun lämpötilaa missään ja ei näytä arvioitua latausnopeutta nykyisellä akun varaustasolla ja lämpötilalla
 
Itsellä ainakin toimiva lämmitys navigoinnin kanssa on tärkeä ominaisuus. Lämmitysnappia en olisi nyt 1,5v sähköautoilun kanssa tarvinnut vielä kertaakaan. Tesla tietää laturin tehon ja osaa lämmittää akun sen mukaan sopivaksi. Ei lämmitä siis yhtä paljon 100kw laturille kuin 250kw. Teslan laturikarttaan on tullut koko ajan lisää latureita. Kunhan sinne saadaan kaikki, se on aika hyvä systeemi. Niin kauan kun sieltä puuttuu paljon latureita, se on kieltämättä joissain tilanteissa hankala, kun pitää navigoida väärälle laturille. Mutta ymmärtääkseni sinne on nyt tullut jo lähes kaikki.
 
Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään).
En tiedä millainen tuo Model S:n toimintalogiikka oli vuonna 2016, mutta nykytilasta ei voi päätellä ettei Tesla olisi asioissa edistynyt. Tesla, toisin kuin pääosa muista valmistajista, oikeasti päivittää jopa noita lähes 10 vuotiaiden autojen softia ja sovelluksia ajan tasalle uusien autojen kanssa.
 
Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikään akun esilämmitys napista. Mistä minä tiedän kauanko sitä pitää lämmittää? Sen sijaan navigointi laturille, niin auto tietää kyllä paljon tarvitsee lämmittää akkua ja mihin lämpötilaan. Joten edistystä tässä nyt varmaan turha odottaa, kun on enemmänkin huononnus käyttäjälle?
Itsellä ainakin toimiva lämmitys navigoinnin kanssa on tärkeä ominaisuus. Lämmitysnappia en olisi nyt 1,5v sähköautoilun kanssa tarvinnut vielä kertaakaan. Tesla tietää laturin tehon ja osaa lämmittää akun sen mukaan sopivaksi. Ei lämmitä siis yhtä paljon 100kw laturille kuin 250kw. Teslan laturikarttaan on tullut koko ajan lisää latureita. Kunhan sinne saadaan kaikki, se on aika hyvä systeemi. Niin kauan kun sieltä puuttuu paljon latureita, se on kieltämättä joissain tilanteissa hankala, kun pitää navigoida väärälle laturille. Mutta ymmärtääkseni sinne on nyt tullut jo lähes kaikki.
Sama oikeastaan täällä. Ei tulisi käytettyä nappia, vaikka se olisikin.

Teslassa ainakin näkyy minusta ihan riittävästi latureita, eli muutama klikkaus, niin optimaalinen lämmitys käynnistyy.
 
Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikään akun esilämmitys napista. Mistä minä tiedän kauanko sitä pitää lämmittää? Sen sijaan navigointi laturille, niin auto tietää kyllä paljon tarvitsee lämmittää akkua ja mihin lämpötilaan. Joten edistystä tässä nyt varmaan turha odottaa, kun on enemmänkin huononnus käyttäjälle?
Molemmat siinä pitää olla, että on asiallinen ratkaisu. Ei tarvitse sitten keksiä mitään läheistä laturia navista, jos kohdelaturi ei olekaan kartassa. Tai kun takapenkki päättää lennossa lataustauon tarpeen lyhyellä varoitusajalla, niin ei tarvitse senkään takia navia vaivata. Lämmitystarpeen luonnollisesti tiedät siitä, että auto kertoo sinulle paljonko täytyy lämmitellä, jos haluaa tietyn latausnopeuden. Kannattaa käydä k-autossa/youtubessa vilkaisemassa miten tuo esilämmitys ihan oikeasti pitäisi hoitaa.
 
En tiedä millainen tuo Model S:n toimintalogiikka oli vuonna 2016, mutta nykytilasta ei voi päätellä ettei Tesla olisi asioissa edistynyt. Tesla, toisin kuin pääosa muista valmistajista, oikeasti päivittää jopa noita lähes 10 vuotiaiden autojen softia ja sovelluksia ajan tasalle uusien autojen kanssa.
2016 loppui päivitys 2022. Toki sieltä tulee jotain hienosäätöä edelleen (kuten turvapäivityksiä), mutta versiot loppuivat.

Itsellä toki vasta vajaa viisi vuotta tullut päivityksiä (My 2021 Kia ja nyt vuosi 2025 johon ei vielä tänä vuonna ole päivityksiä tullut). Ei nyt vielä toki puhuta kymmenestä vuodesta, mutta ihan hyvin noita on tullut (myös koko käyttöjärjestelmä on saanut uuden ulkoasun kerran) ja lisäsäätöjä tullut muutenkin (esim. kontrastin ja valaistuksen säätöä peruutuskameraan).

Kyllähän Tesla päivittää autoaan aktiivisimmin, joten pisteet siitä kyllä heille. Mutta on tässä sentään viime vuosina muutkin ottaneet tuota vähän asiakseen.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat siinä pitää olla, että on asiallinen ratkaisu. Ei tarvitse sitten keksiä mitään läheistä laturia navista, jos kohdelaturi ei olekaan kartassa. Tai kun takapenkki päättää lennossa lataustauon tarpeen lyhyellä varoitusajalla, niin ei tarvitse senkään takia navia vaivata. Lämmitystarpeen luonnollisesti tiedät siitä, että auto kertoo sinulle paljonko täytyy lämmitellä, jos haluaa tietyn latausnopeuden. Kannattaa käydä k-autossa/youtubessa vilkaisemassa miten tuo esilämmitys ihan oikeasti pitäisi hoitaa.

VW-kuski:
1. etsii valikosta lämmitysnapin, painaa sitä
2. seuraa latausnopeusmittaria ajon aikana
3. poistaa itse lämmityksen jossain kohtaa
4. akkua on luultavasti lämmitetty liikaa (range kärsii) tai liian vähän (matka-aika pitenee), koska kuski ei tiedä seuraavan random laturin latausnopeutta

Tesla:
1. etsii valikosta seuraavan laturin, painaa sitä
2. auto lämmittää akun laturin nopeuden mukaan täydeliseen lämpötilaan automaattisesti

En ymmärrä miksi ikinä painaisin manuaalista nappia, ellen aja tyyliin kotoa pikalaturille, joka ei olisi kartalla.
 
En tiedä millainen tuo Model S:n toimintalogiikka oli vuonna 2016, mutta nykytilasta ei voi päätellä ettei Tesla olisi asioissa edistynyt. Tesla, toisin kuin pääosa muista valmistajista, oikeasti päivittää jopa noita lähes 10 vuotiaiden autojen softia ja sovelluksia ajan tasalle uusien autojen kanssa.
Kävin koeajamassa myös P85+ Model S, joka on vuosimalli 2013. Eli 12 vuotta vanha auto. Siinäkin on tosiaan samat ominaisuudet kuin 2025 autossa.

Varmaan jossain vaiheessa sitten nuo päivitykset loppuu?

2013 autossa ei ollut kuin perinteinen vakionopeudensäädin, eli se oli erona. Ja tuo tila puuttui siitä omaan verrattuna "Bioweapon Defense Mode". En tarkemmin tiedä mikä suodatus tuo on?

Edit:
Olikin jo päivitykset loppuneet tuossa 2016 autossakin :)

Tuo siis nykyinen versio.
2024.44.4 bf68f8b4496d
 
VW-kuski:
1. etsii valikosta lämmitysnapin, painaa sitä
2. seuraa latausnopeusmittaria ajon aikana
3. poistaa itse lämmityksen jossain kohtaa
4. akkua on luultavasti lämmitetty liikaa (range kärsii) tai liian vähän (matka-aika pitenee), koska kuski ei tiedä seuraavan random laturin latausnopeutta

Tesla:
1. etsii valikosta seuraavan laturin, painaa sitä
2. auto lämmittää akun laturin nopeuden mukaan täydeliseen lämpötilaan automaattisesti

En ymmärrä miksi ikinä painaisin manuaalista nappia, ellen aja tyyliin kotoa pikalaturille, joka ei olisi kartalla.
Väärin. VW-kuski voi valita molemmat vaihtoehdot. Ekassa on puolensa erityisesti silloin, kun tarve tulee lennosta. Ihan höpöhöpö juttuja, että mittareita tarvis seurata ajon aikana. Katsot vaan, että mulla menee (yleensä tuttuun) pysähdyspaikkaan tästä 20 min ja silloin auto antaa nyt lämmityksen pistäessä xxx kW teholla ladata. Teslan kotkotuksia yliautomatisoida homma eikä antaa vaihtoehtoa.
 
snip snap
  • Sovelluksesta käynnistetty esilämmitys ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, että voisi ajaa kilometrin päähän pikalaturille oikeasti lämpimällä akulla
Taitaa fysiikan lait tulla vastaa tuossa. Nyt en muista oliko täällä vai jossain faceryhmässä vähän aikaa sitten kun joku oli laskenut kuinka paljon tehoa vaaditaan normi sähköauton akun lämmittämiseen? Jos akku on vaikka -15 ja paras latauslämpötila +40, ja akku painaa kohtuullisesti, niin ei tuollaisen möykyn lämpötila nouse hetkessä. Ja maalaisjärjellä ajateltuna jäisen akun lämmitys esim vastuksella jostain pisteestä tapahdu kovin tasaisesti, ja voi olla vahingollistakin akulle.
Ajattele vaikka niin että haluat paistaa jäisen hookoon sinisen, jos lähdet tulikuumalla vastuksella pinnasta lämmittämään niin voi käry nousta. Joku raja se on mitä akkukennollekkin voi pistemmäistä lämpöä kestää. Ja mistä se kilowattien teho otetaan? Kylmästä akusta?

edit: typoja
 
Taitaa fysiikan lait tulla vastaa tuossa. Nyt en muista oliko täällä vai jossain faceryhmässä vähän aikaa sitten kun joku oli laskenut kuinka paljon tehoa vaaditaan normi sähköauton akun lämmittämiseen? Jos akku on vaikka -15 ja paras latauslämpötila +40, ja akku painaa kohtuullisesti, niin ei tuollaisen möykyn lämpötila nouse hetkessä. Ja maalaisjärjellä ajateltuna jäisen akun lämmitys esim vastuksella jostain pisteestä tapahdu kovin tasaisesti, ja voi olla vahingollistakin akulle.
Ajattele vaikka niin että haluat paistaa jäisen hookoon sinisen, jos lähdet tulikuumalla vastuksella pinnasta lämmittämään niin voi käry nousta. Joku raja se on mitä akkukennollekkin voi pistemmäistä lämpöä kestää. Ja mistä se kilowattien teho otetaan? Kylmästä akusta?

edit: typoja
Teslahan tekee sen lämmön moottoreilla eikä (pelkästään?) vastuksilla, joten ei tuossa pitäisi olla mitään varsinaista estettä ettekö käyttäjä voisi valita lämmityksen optimaaliseen latauslämpöön (vähän olen ihmetellyt ettei sellaista ole jo tullut).
 
Ainakin omasta mielestä omassa Teslassa olisi paljon parannettavaa akun lämmityksen ja esilämmitysten suhteen.
  • Akun lämmitystä ei voi kertakäynnistää sovelluksesta manuaalisesti, vaan pitää tehdä ajastus (joka jää roikkumaan)
  • Sovelluksesta käynnistetty esilämmitys ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, että voisi ajaa kilometrin päähän pikalaturille oikeasti lämpimällä akulla
  • Sovelluksesta käynnistetty sisätilojen lämmitys käynnistää väkisin myös akun lämmityksen. Tätä toki voi kiertää käyttämällä esim. dog modea, mutta se on kömpelöä.
  • Ajossa ei voi käynnistää akun lämmitystä manuaalisesti, vaan on pakko navigoida. Ja tämähän on kiva kun kaikkia latureita ei kartasta löydy ja vakkari hidastelee kaikissa navigointimutkissa jos ajaa eri paikkaan kun navigoi.
  • Auto ei näytä akun lämpötilaa missään ja ei näytä arvioitua latausnopeutta nykyisellä akun varaustasolla ja lämpötilalla

Nämähän saa kaikki S3XY bottoneilla jos haluaa - joka on mielestäni aika optimaalinen ratkaisu.

Mun puolesta haluaisin nämä toimimaan myös suoraan autosta mutta valmistajien täytyy tasapainoilla sen suhteen että yksinkertaisetkaan käyttäjät eivät tukehdu vaihtoehtojen määrään ja ratkaisua saadan tuettua jotenkin järkevällä tavalla.

Ensimmäinen haaste saataisiin ratkaistua sillä että on useita eri tasoisia käyttöliittymiä tai käyttäjä pystyisi itse muokkaamaan käyttöliittymää mutta se sitten tekisi jälkimmäisestä haasteesta vaikeamman.

Hierarkisen valikkohelvetin kehittäminen on myös aika huono vaihtoehto.
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
Jos haluat täysin optimilämpötilan, auton pitää tietää missä laturi on, mikä on akun lämpötila, mikä on laturin latausnopeus ja milloin sinne ollaan menossa. Jos haluat vähän lämmitellä akkua sinne päin, nappi on sitten hyvä. Eipä minulla mitään sitä vastaan ole että nappi tulisi Teslaan vaihtoehdoksi, varmaan tulee joskus jos ihmiset tarpeeksi sitä toivovat, kuten nähdään tuosta vilkkuviiksestä.

Itse kuitenkin näen sille napille niin pienen tarpeen, että siitä tulee mieluummin negatiivinen kuin positiivinen asia. Perusihmiset alkavat sitä viisaana painelemaan ja sitten ihmetteelvät, kun auto kuluttaa niin paljon tai latausnopeus on liian hidas. "Nappi" voi vähentää myös ehkä joidenkin ihmisten halua oppia käyttämään sitä navia, josta saisi sen optimilämmityksen.

Se laturin nappaaminen naviin ennen ajamisen aloittamista on kuitenkin ihan parin painalluksen juttu vrt. että joudut kuitenkin painamaan sen lämmityksen itse päälle kesken ajon sieltä valikosta, että en vaan näe siinä sitä kätevyyttä.
 
Teslahan tekee sen lämmön moottoreilla eikä (pelkästään?) vastuksilla, joten ei tuossa pitäisi olla mitään varsinaista estettä ettekö käyttäjä voisi valita lämmityksen optimaaliseen latauslämpöön (vähän olen ihmetellyt ettei sellaista ole jo tullut).
Juu, enkä edes tiedä onko omassa Teslassa vastuksia akuissa vai lämmitys pelkästään moottoreiden avulla. Tarkoitin että ei taida olla mahdollista lämmittää akkua kilometrin-kahden-muutaman matkalla muutenkaan. Tarvittava energiamäärä on todella suuri ja miten se johdetaan akkuihin tasaisesti nopeasti tuhoamatta mitään. Sähkövastus tuli minulla vain mieleen mistä saataisiin nopeasti paljon lämpöä hetkessä.
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
Niillä lisänappuloilla saisi, jos kokee tarpeelliseksi. Mutta maksaa.

Toivottavasti vilkkuviiksi tulee uudistettuun kolmoseen takaisin.
 
Sinänsä kun Teslan akussa nestekierrolla se lämmitys toteutetaan niin ei pitäisi olla mahdoton. Solterra/burUmissahan on 3500W vastus (jota käytetään siis pikalaturissa ollessa) ja veikkaan että tuollainen tuo isompaa pistemäistä lämpöä akulle.
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan, kun koti ja mökki voivat olla pikavalinnoissa suoraan tai yleensä löytyy viimeisimpien kohteiden listasta. Eli peräti 2 painallusta näytöltä. Jos on niin kaukana mökki, ettei Teslalla ilman välilatausta selviä, niin ei siellä varmaan joka päivä käydä. Navi kertoo myös liikenteestä ja muistuttaa nopeuskameroista sekä koin itse joskus mielenkiintoiseksi checkata auton kulutusarvion vs. toteuma, joten ei se navigointi aivan turhakaan ole edes tutulla reitillä.


Milloinkohan tämä tulee mun Audiin?
 
Jos haluat täysin optimilämpötilan, auton pitää tietää missä laturi on, mikä on akun lämpötila, mikä on laturin latausnopeus ja milloin sinne ollaan menossa. Jos haluat vähän lämmitellä akkua sinne päin, nappi on sitten hyvä. Eipä minulla mitään sitä vastaan ole että nappi tulisi Teslaan vaihtoehdoksi, varmaan tulee joskus jos ihmiset tarpeeksi sitä toivovat, kuten nähdään tuosta vilkkuviiksestä.

Itse kuitenkin näen sille napille niin pienen tarpeen, että siitä tulee mieluummin negatiivinen kuin positiivinen asia. Perusihmiset alkavat sitä viisaana painelemaan ja sitten ihmetteelvät, kun auto kuluttaa niin paljon tai latausnopeus on liian hidas. "Nappi" voi vähentää myös ehkä joidenkin ihmisten halua oppia käyttämään sitä navia, josta saisi sen optimilämmityksen.

Se laturin nappaaminen naviin ennen ajamisen aloittamista on kuitenkin ihan parin painalluksen juttu vrt. että joudut kuitenkin painamaan sen lämmityksen itse päälle kesken ajon sieltä valikosta, että en vaan näe siinä sitä kätevyyttä.
Pitkälti samaa mieltä. Tosin ongelma on se, että navissa ei ole läheskään kaikkia latureita. Jos olisi, niin se osaisi ehdottaa sopivaan kohtaan osuvaa, riittävän nopeaa ja edullista laturia. Nyt näin ei aina ole, mikä kannustaa joskus kikkailuun.
 
Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan, kun koti ja mökki voivat olla pikavalinnoissa suoraan tai yleensä löytyy viimeisimpien kohteiden listasta. Eli peräti 2 painallusta näytöltä. Jos on niin kaukana mökki, ettei Teslalla ilman välilatausta selviä, niin ei siellä varmaan joka päivä käydä. Navi kertoo myös liikenteestä ja muistuttaa nopeuskameroista sekä koin itse joskus mielenkiintoiseksi checkata auton kulutusarvion vs. toteuma, joten ei se navigointi aivan turhakaan ole edes tutulla reitillä.


Milloinkohan tämä tulee mun Audiin?
Niin, siis koska sinä tykkäät ajaa navi päällä aina tarkoittaa että muidenkin pitää vaikka eivät halua käyttää navia?
 
Niin, siis koska sinä tykkäät ajaa navi päällä aina tarkoittaa että muidenkin pitää vaikka eivät halua käyttää navia?
"Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan"

En aja navi päällä ja mulla ei ole Teslaa.

Olihan siinä vielä pari ihan toiminnallisuudeksi laskettavaa tekijää, eli jos latauksen tarve oli yhtään hilkulla, niin navin perusteella osasi helposti arvata tarvitseeko latausta vai ei. Teslan navi antaa myös kaikissa normaaliolosuhteissa 1%-yks tarkkuudella paljonko akussa on energiaa kohteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea kuvitella tuolle lämmityksen hifistelylle mahdotonta tarvetta, kun kaksi sähköautoa nyt omistanut ja kummassakaan sitä ei ole ollut, mutta en muista yhtään tilannetta, että latausnopeuden kanssa olisi ongelmaa niinpäin, että auto rajoittaa. Joskin omat lataukset 98% kotona tai töissä 11kw latauksena.

Missä tilanteessa tuon olette kokenut niin tärkeäksi, että pitää ruveta säätään lämmityksiä päälle/pois?
 
Väärin. VW-kuski voi valita molemmat vaihtoehdot. Ekassa on puolensa erityisesti silloin, kun tarve tulee lennosta. Ihan höpöhöpö juttuja, että mittareita tarvis seurata ajon aikana. Katsot vaan, että mulla menee (yleensä tuttuun) pysähdyspaikkaan tästä 20 min ja silloin auto antaa nyt lämmityksen pistäessä xxx kW teholla ladata. Teslan kotkotuksia yliautomatisoida homma eikä antaa vaihtoehtoa.

Tästä olen 100% samaa mieltä, Teslan tapa automatisoida kaikki on perseestä, kuten on huomattu pyyhkijöiden kanssa. Toinen mikä Teslassa vituttaa suunnattomasti on autopilotin pakottaminen, eli ei voi ajaa pelkkä adaptiivinen vakkari päällä, vaan siinä samalla tulee autopilotti päälle, ajele siinä rauhassa kun pyyhkijät huitoo kuivaa lasia, autopilotti ohjaa ja jarruttelee ja lukee nopeusnäyttöjä miten sattuu.
 
Väärin. VW-kuski voi valita molemmat vaihtoehdot. Ekassa on puolensa erityisesti silloin, kun tarve tulee lennosta. Ihan höpöhöpö juttuja, että mittareita tarvis seurata ajon aikana. Katsot vaan, että mulla menee (yleensä tuttuun) pysähdyspaikkaan tästä 20 min ja silloin auto antaa nyt lämmityksen pistäessä xxx kW teholla ladata. Teslan kotkotuksia yliautomatisoida homma eikä antaa vaihtoehtoa.
Lisäksi pelkkä on/off -nappi + latausnopeuden näyttö on siitä hyvä, että voikin päättää menevänsä vasta latausasemalle nro 3, koska ensimmäisen tai toisen kohdalla latausnopeus ei vielä ole tyydyttävä.
 
Tästä olen 100% samaa mieltä, Teslan tapa automatisoida kaikki on perseestä, kuten on huomattu pyyhkijöiden kanssa. Toinen mikä Teslassa vituttaa suunnattomasti on autopilotin pakottaminen, eli ei voi ajaa pelkkä adaptiivinen vakkari päällä, vaan siinä samalla tulee autopilotti päälle, ajele siinä rauhassa kun pyyhkijät huitoo kuivaa lasia, autopilotti ohjaa ja jarruttelee ja lukee nopeusnäyttöjä miten sattuu.
Siis mitä? Tietenkin voit ajaa pelkällä adaptiivisella vakkarilla.
 
"Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan"

En aja navi päällä ja mulla ei ole Teslaa.
Keksit pari skenaariota, jossa kohde oli jo valmiiksi valinnoissa. Jos sitä osoitetta tai laturia ei löydy, niin menee hankalaksi. Tai sotkee muuten asetetun navin. Koko naviajatus sotkee sitä vanhaa peruskuviota, että "lähdetään ajamaan ja pysähdytään sitten kun siltä tuntuu". Jos auto tarjoaa sekä napin että navin, niin se ei ole keneltäkään pois vaikka jossain automerkissä joutuu turvautumaan 3. osapuolen lisäosaan ja osassa merkeistä ei saa kumpaakaan vaihtoehtoa.

Vaikea kuvitella tuolle lämmityksen hifistelylle mahdotonta tarvetta, kun kaksi sähköautoa nyt omistanut ja kummassakaan sitä ei ole ollut, mutta en muista yhtään tilannetta, että latausnopeuden kanssa olisi ongelmaa niinpäin, että auto rajoittaa. Joskin omat lataukset 98% kotona tai töissä 11kw latauksena.

Missä tilanteessa tuon olette kokenut niin tärkeäksi, että pitää ruveta säätään lämmityksiä päälle/pois?
Minulle tyypillinen käyttökohde olisi joku 1-tien pysähtymispaikoista. Navin käyttö täysin turhaa vakioreitillä, mutta pysähtymistä suunnitellessa olisi kiva tietää a) millä nopeudella auto meinaa ladata ja b) jos ko. nopeus ei itselle kelpaa, pistää lämmityksen päälle ja ajaa seuraavalle asemalle. Ioniqissa on kyllä pelkkä navipohjainen, mutta ei ole napannut käyttää, kun siinä on vielä 20% alaraja lämmitykselle käytössä. Lataa kuitenkin kylmänäkin sen 70-80 kW teholla alussa ja nopeasti pitkälti päälle 100 kW, niin evvk.
 
Vastasin viestiin jossa kirjoitettiin mökkimatkoista.
Vastasit viestiin, jossa esimerkiksi puhuttiin mökkimatkoista. Ei niihin rajoittuen.

e: Eikä se koti ja mökki navin valinnoissa paljoa auta, kun pitäis mennä random-laturille sillä välillä.
 
Miten tämä onnistuu? Terv: kaarreavustin ja ties mitkä sekoilut milloinkin.
Menet autosi valikkoon ja valitset sieltä mitä viiksestä/napista tapahtuu kun painat sitä. Viiksellisissä ainakin voi laittaa niin, että yksi veto tarkoittaa adaptiivista ja tuplaveto tarkoittaa autopilottia. Jos on vain rattinappi eli uusin M3/S/X, niin varmaan voi valikosta valita samalla tavalla, mutta napin painaminen eikä viiksen veto?

Itse käytän 95% adaptiivista.
 
ID.4 ollut nyt kesästä asti ja joulun alla pääsi tekemään jo pitempää matkaa lappiin. Keli oli siinä 19.12. todella huono, lunta tuli ja viimeset 100km oli varmasti valehtelematta 20cm lunta tiellä, yhdet urat mitä seurata ja jos vastaan ois tullu auto niin en tiiä mitä ois tehty. Pakkasta ei ollut kuitenkaan paljoa, oisko jossain -5 ja -10 välillä. Keskikulutus tuolla loppupätkällä jotain 29kwh, hetkellinen kulutus varmasti paljon korkeampi mutta ei ainakaan auto sitä näytä? Neliveto koko ajan päällä kun tuntui ettei muuten uskalla ajaa, ja range näytti perillä 50~ km. Latauksia tehtiin tuon 550km ajon aikana muistaakseni neljä, ei kertaakaan lähes tyhjästä täyteen ja aina pysähdysten yhteydessä, "kun nyt tässä ollaan". Auto käyttäityi kyllä hyvin, rangea taisi olla auton arvion mukaan se noin 250km täydellä akulla, mutta veikkaan että todellisuus oli tuon poikkeuksellisen huonon kelin takia lähempänä 200km.

Latauspaikoille pääsi lähes aina ilman odottelua, ainoa paikka missä piti odotella mennessä ja tullessa, oli pudasjärven ABC. 4 x 150kwh laturia, joista yksi oli rikki (ollut kai jo pitempään?) ja yksi niin omituisella piuhalla että liekö se käy mihinkään autoon. Kahdesta toimivasta laturista siis molemmat oli käytössä ja piti turvautua jo hitaaseen 22kwh laturiin (antoi 11kwh). Matriisivalot toimi noilla valottomilla pätkillä hyvin. Ainoat viat tuon reissun aikana oli kovemmilla pakkasilla (-20c) kun auto alkoi valittamaan 12V akun alhaista varausta, "aja varovasti". Pikaisen googlailun jälkeen ilmeisesti järjestelmä sekoaa tarpeeksi kylmällä ja antaa tuon herjan aina. Päästiin jatkamaan ajoa ja kelien lämmettyä herja hävisi. Jossain kohti alkoi myös pysyvästi valittamaan tyhjästä pissapojasta, eikä tuo herja ole poistunut vaikka sen täyttäisi piripintaan, lienee itse anturi sökö.

Tiloista sen verran, että tilaa on. Pakattiin reissuun kahden aikuisen ja yhden lapsen vaatteet ulkovaatteineen, rattaat, matkasänky ja matkasängyn patja, useampi kassi joululahjoja ja jotain muuta pientä. Lattiasta kattoon ja etupenkilläkin vielä tavaraa. Takaisin tullessa lahjat vaihtui sit saatuihin lahjoihin ja lapselle vielä pulkka lampaantaljan kanssa, mutta päästiin kaiken tämän kanssa vielä takaisin kotiinkin eikä ainakaan heti tarvi hommata mitään boksia katolle. :D Kunhan tuosta vähän lapsi kasvaa niin voi jättää rattaat ja matkasängyn pois niin helpottuu reissaaminen.
 
Jos haluat täysin optimilämpötilan, auton pitää tietää missä laturi on, mikä on akun lämpötila, mikä on laturin latausnopeus ja milloin sinne ollaan menossa. Jos haluat vähän lämmitellä akkua sinne päin, nappi on sitten hyvä. Eipä minulla mitään sitä vastaan ole että nappi tulisi Teslaan vaihtoehdoksi, varmaan tulee joskus jos ihmiset tarpeeksi sitä toivovat, kuten nähdään tuosta vilkkuviiksestä.

Itse kuitenkin näen sille napille niin pienen tarpeen, että siitä tulee mieluummin negatiivinen kuin positiivinen asia. Perusihmiset alkavat sitä viisaana painelemaan ja sitten ihmetteelvät, kun auto kuluttaa niin paljon tai latausnopeus on liian hidas. "Nappi" voi vähentää myös ehkä joidenkin ihmisten halua oppia käyttämään sitä navia, josta saisi sen optimilämmityksen.

Se laturin nappaaminen naviin ennen ajamisen aloittamista on kuitenkin ihan parin painalluksen juttu vrt. että joudut kuitenkin painamaan sen lämmityksen itse päälle kesken ajon sieltä valikosta, että en vaan näe siinä sitä kätevyyttä.
Miten se akku on yhtään sen optimaalisemmin lämmitetty, jos oikeaa laturia ei ole navissa ja joutuu valitsemaan viereisen? Verrattuna siihen, että painaisi vaan lämmityksen napista päälle. En myöskään ymmärrä, mikä haitta on tarjota käyttäjälle vaihtoehto. Koitit tuossa niitä haittoja tuoda esiin, että tyhmät käyttäjät ei osaa sitä käyttää fiksusti, mutta olen tästä hieman erimieltä. Sähköautoilu vaatii lähtökohtaisesti enemmän selvitystä kaikkine sovelluksineen, niin tuommoinen asia on aika helppo sisäistää, että navilla saa helppoutta ja napilla joustavuutta. Etenkin, kun auto neuvoo asiassa.

Itse ainakin jätän navin pois tutuilla reiteillä eli melkein aina. Nappaan sitten esilämmityksen napista päälle, kun laturi alkaa lähestyä. Auto myös kertoo, onko akku kylmä, eikä käynnistä lämmitystä, jos akku on jo riittäävän lämmin eli noin +20 astetta oman auton tapauksessa. Nappi on siis vain kehotus, että kohta voisin ladata, lämmitä (tai jäähdytä) jos tarvitsee. Lisäksi, jos haluaa käyttää muuta kuin auton omaa navia (Android Auto tai Apple Carplay), niin tuo nappi on ihan hyvä olla. Nuo sovellukset kun ei saa komennettua esilämmitystä päälle.

Se miksi yleensä suosin nappia (auton oman) navin sijaan, johtuu siitä etten jaksa selvittää latureita ennen lähtöä, vaan apukuski päättää sen sopivan ruoka- ja latauspaikan sitten matkalla. Helpompi painaa yhtä nappia, kuin alkaa naputtamaan osoitetta naviin, jos sinne osaa muutenkin ajaa.
Juu, enkä edes tiedä onko omassa Teslassa vastuksia akuissa vai lämmitys pelkästään moottoreiden avulla. Tarkoitin että ei taida olla mahdollista lämmittää akkua kilometrin-kahden-muutaman matkalla muutenkaan. Tarvittava energiamäärä on todella suuri ja miten se johdetaan akkuihin tasaisesti nopeasti tuhoamatta mitään. Sähkövastus tuli minulla vain mieleen mistä saataisiin nopeasti paljon lämpöä hetkessä.
Bemariin tuli kesällä päivitys, joka toi akun esilämmityksen valittavaksi myös sovellukseen. Voi siis aloittaa akun paistamisen vaikka puolituntia ennen lähtöä, niin ei ole ongelmaa ajaa pikalaturille, vaikka se olisi kuinka lähellä. Akkua sitä paitsi lämmitetään lämpöpumpulla ja nestekierrolla, eikä millään pistemäisellä vastuksella. Lämpöpumpun ottoteho on omassa autossa 9 kW matkustamoon ja 9 kW akulle. Viimeksi kun käynnistin kylmän auton ja painoin valikosta akun lämmityksen päälle, niin paikallaan seistessä kulutus oli 19 kW :cool:

Viimetalvena taas auto oli viikonlopun ajan yli -15 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä eli akku oli varmasti jäähtynyt aika kylmäksi. Siitä lähtiessä teho oli hetken rajattu noin 75%:iin, josta se alkoi pikaisesti nousemaan niin, että parin kilsan jälkeen ei ollut mitään rajoitteita. Toisin sanoen muutaman kilowatin ottaminen lämmitystä varten ei olisi mikään ongelma, kun moottoreille kerta voidaan tarjoilla ~300 kW tuosta vaan.
 
En vielä päässyt koeajolle kun ei ollut aikaa mutta kävin hakemassa kylmäkyytiä uusissa VW konsernin autoista. Ovat kyllä kehittyneet 2 vuoden aikana ja en nyt suoraan osannut sanoa huonokaan.

Penkit tuntuivat mukavalta, että myös yleinen fiilis ja osat kun näitä kokeili. Ehkä ensi viikolla koeajoja.
 
Miten se akku on yhtään sen optimaalisemmin lämmitetty, jos oikeaa laturia ei ole navissa ja joutuu valitsemaan viereisen? Verrattuna siihen, että painaisi vaan lämmityksen napista päälle. En myöskään ymmärrä, mikä haitta on tarjota käyttäjälle vaihtoehto. Koitit tuossa niitä haittoja tuoda esiin, että tyhmät käyttäjät ei osaa sitä käyttää fiksusti, mutta olen tästä hieman erimieltä. Sähköautoilu vaatii lähtökohtaisesti enemmän selvitystä kaikkine sovelluksineen, niin tuommoinen asia on aika helppo sisäistää, että navilla saa helppoutta ja napilla joustavuutta. Etenkin, kun auto neuvoo asiassa.

Itse ainakin jätän navin pois tutuilla reiteillä eli melkein aina. Nappaan sitten esilämmityksen napista päälle, kun laturi alkaa lähestyä. Auto myös kertoo, onko akku kylmä, eikä käynnistä lämmitystä, jos akku on jo riittäävän lämmin eli noin +20 astetta oman auton tapauksessa. Nappi on siis vain kehotus, että kohta voisin ladata, lämmitä (tai jäähdytä) jos tarvitsee. Lisäksi, jos haluaa käyttää muuta kuin auton omaa navia (Android Auto tai Apple Carplay), niin tuo nappi on ihan hyvä olla. Nuo sovellukset kun ei saa komennettua esilämmitystä päälle.

Se miksi yleensä suosin nappia (auton oman) navin sijaan, johtuu siitä etten jaksa selvittää latureita ennen lähtöä, vaan apukuski päättää sen sopivan ruoka- ja latauspaikan sitten matkalla. Helpompi painaa yhtä nappia, kuin alkaa naputtamaan osoitetta naviin, jos sinne osaa muutenkin ajaa.
Ei sitä mitenkään voi täysin optimaalisesti lämmittää, jos on laturi jota ei ole kartassa. Ymmärtääkseni siellä on jo isoimmat ketjut aika hyvin.

Teidän reissut kuulostaa siltä, että ne eivät ole kovin pitkiä, eikä teillä ole kiire. Silloin nappi toimii ihan hyvin, kun ei tarvita optimaalista etenemiskykyä.
 
ID.4 ollut nyt kesästä asti ja joulun alla pääsi tekemään jo pitempää matkaa lappiin. Keli oli siinä 19.12. todella huono, lunta tuli ja viimeset 100km oli varmasti valehtelematta 20cm lunta tiellä, yhdet urat mitä seurata ja jos vastaan ois tullu auto niin en tiiä mitä ois tehty. Pakkasta ei ollut kuitenkaan paljoa, oisko jossain -5 ja -10 välillä. Keskikulutus tuolla loppupätkällä jotain 29kwh, hetkellinen kulutus varmasti paljon korkeampi mutta ei ainakaan auto sitä näytä? Neliveto koko ajan päällä kun tuntui ettei muuten uskalla ajaa, ja range näytti perillä 50~ km. Latauksia tehtiin tuon 550km ajon aikana muistaakseni neljä, ei kertaakaan lähes tyhjästä täyteen ja aina pysähdysten yhteydessä, "kun nyt tässä ollaan". Auto käyttäityi kyllä hyvin, rangea taisi olla auton arvion mukaan se noin 250km täydellä akulla, mutta veikkaan että todellisuus oli tuon poikkeuksellisen huonon kelin takia lähempänä 200km.

Latauspaikoille pääsi lähes aina ilman odottelua, ainoa paikka missä piti odotella mennessä ja tullessa, oli pudasjärven ABC. 4 x 150kwh laturia, joista yksi oli rikki (ollut kai jo pitempään?) ja yksi niin omituisella piuhalla että liekö se käy mihinkään autoon. Kahdesta toimivasta laturista siis molemmat oli käytössä ja piti turvautua jo hitaaseen 22kwh laturiin (antoi 11kwh). Matriisivalot toimi noilla valottomilla pätkillä hyvin. Ainoat viat tuon reissun aikana oli kovemmilla pakkasilla (-20c) kun auto alkoi valittamaan 12V akun alhaista varausta, "aja varovasti". Pikaisen googlailun jälkeen ilmeisesti järjestelmä sekoaa tarpeeksi kylmällä ja antaa tuon herjan aina. Päästiin jatkamaan ajoa ja kelien lämmettyä herja hävisi. Jossain kohti alkoi myös pysyvästi valittamaan tyhjästä pissapojasta, eikä tuo herja ole poistunut vaikka sen täyttäisi piripintaan, lienee itse anturi sökö.

Tiloista sen verran, että tilaa on. Pakattiin reissuun kahden aikuisen ja yhden lapsen vaatteet ulkovaatteineen, rattaat, matkasänky ja matkasängyn patja, useampi kassi joululahjoja ja jotain muuta pientä. Lattiasta kattoon ja etupenkilläkin vielä tavaraa. Takaisin tullessa lahjat vaihtui sit saatuihin lahjoihin ja lapselle vielä pulkka lampaantaljan kanssa, mutta päästiin kaiken tämän kanssa vielä takaisin kotiinkin eikä ainakaan heti tarvi hommata mitään boksia katolle. :D Kunhan tuosta vähän lapsi kasvaa niin voi jättää rattaat ja matkasängyn pois niin helpottuu reissaaminen.
Kiitos realistisesta raportista. Huh huh mitä räpeltämistä tuon auton kanssa. Itselläni olisi mennyt hermot, vaikka olisi millaiset nakkikorit asemilla. Todella onnellinen saat olla, että pääsit kotiin.
 
Kiitos realistisesta raportista. Huh huh mitä räpeltämistä tuon auton kanssa. Itselläni olisi mennyt hermot, vaikka olisi millaiset nakkikorit asemilla. Todella onnellinen saat olla, että pääsit kotiin.
Mihin kohtaa tuossa oikein meni hermot? Siihen että joutui pysyhtymään autosta riippumattomista syistä kun on vauva takapenkillä ja samalla sitten ladataan kun kerran ollaan laturilla?

Vai siihen että MEB tyyppivika -> liian alas laskeva 12V jännite valittaa?
 
Alfa Romeo sähköauto. Harmillisesti sama voimalinja kuin esim Peugeot e-2008. En ole vielä katsonut videota kokonaan, mutta veikkaan että huonohko sähköautona. Kova hinta ja hieman hassu keula? Kooltaan pieni.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Näin LFP-Model 3:lla köröttelevänä toivoisin, että Teslan navissa saisi edes halutessaan aktivoitua akun esilämmityksen mihin tahansa kohteeseen navigoidessa. Nimittäin läheskään kaikki 3. osapuolen laturit eivät navista löydy, ja niiden näkyvyys saattaa pudota pois jonkun integraation prakatessa. Tuntuu hiukan kämäiseltä "navigoida" jollekin Superchargerille, kun todellinen kohde on aivan toisaalla.
 
niiden näkyvyys saattaa pudota pois jonkun integraation prakatessa

Eikös tässä ollut ainakin joskus taustalla se, että jos lataus lopetetaan laturin napista tai ulkopuolisesta appista, Teslan järjestelmä tulkitsee lopetuksen latauksen keskeytymiseksi eikä onnistuneeksi.

Ja jos laturilta tulee liikaa "keskeytyneitä" latauksia, se putoaa pois kartalta epäluotettavana.

Liekö edelleen sama "ominaisuus" olemassa.
 
Kiitos realistisesta raportista. Huh huh mitä räpeltämistä tuon auton kanssa. Itselläni olisi mennyt hermot, vaikka olisi millaiset nakkikorit asemilla. Todella onnellinen saat olla, että pääsit kotiin.
Makuasioita ja sopeutumista. Meillä Enyaqin kanssa (joka siis id.4:n serkku) tulee käytyä se muutama kerta vuodessa Saariselällä, noin 750km suuntaansa.
3-4 latauspaussia suuntaansa ja näistä ehkä yksi on joskus "turha" että pitää pysähtyä vain latauksen vuoksi, yleensä jos on oikein raskas keli. Muutoin pysähdyttäisi jokatapauksessa samoihin paikkoihin kun kahvituttaa, käydään kaupassa tai syömässä. Yleensä laturille tullessa on vielä se joku 10% jäljellä kun ei ole mitään intoa metsästää niitä huippupiikkitehoja joilla mehustella Teboilin kahvipöydässä. Kaupasta tai syömästä tullessa auto onkin jo odotellut tovin matkaisia kun lataus on jo valmis.
Laturien kanssa on joskus harvoin vähän joutunut ihmettelemään kun välillä toimivat aika epävarmasti, mutta se ei ole sähköauton syy.
 
Ihan mielenkiintoinen testi. Jenkeistä 2025 Ionic 5 Limited AWD vs Tesla model 3 2015 LR RWD Tesla supechargerilla (nacs molemmissa), 10-80% molemmissa esilämmitys tehtynä. 400V laturilla siis Ionic5 (joka tietty 800V auto).

Huomioita:
Ionic 5 esilämmitti akkua ainakin 13% varaustasolla asti (saavutti maksimilömpötilan joten ei suostunut enempää esilämmittömään). Vanha rajahan on ollut 20%
Ionic5 latasi nopeammin enemmän varausta kuin Model3.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 117
Viestejä
4 926 503
Jäsenet
79 306
Uusin jäsen
Patettaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom