Yleistä keskustelua sähköautoista

Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.

Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?

Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
Akun esilämmitys on parasta heille ketkä ajavat paljon ja navigointi ei osaa lämmittää akkua ajoissa/laisinkaan latauspisteelle. Tai niille ketkä haluavat että nyt voisi ladata kun pysähtyy seuraavan kerran ja laittaa lämmityksen päälle. Aina ei sitä kuitenkaan navilla aja.
 
Ajattelitko siis hankkia ihan uuden Model 3 takavedon?

Siinä ehkä kannattaisi hieman odottaa, että lisäävät siihen vilkkuviiksen. Ilmeisesti myös uudistetussa yyssä on vilkkuviiksi. Muuten 3 voisi olla ihan hyvä. Itse en ole edes ajanut sellaisella.

Juu, tuo oli siis ihmettelyssä, mutta ei kuitenkaan pystynyt. Tuon perus-kolmosen hintalappu on kuitenkin todella kohdallaan siihen mitä sillä saa. Taas LR/AWD tai saati sitten Y menee ehkä pikkasen tyyriiksi ja silloin alkaa olemaan toisella tapaa valinnanvaraa yleisestikin.
 
Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.

Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?

Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
Ei tarvitse kyllä kauaksi ajella, että pientä latausta kaipaa akkuun? Vaikka siis ajattelee, että kyllä se ajomatka voisi talvellakin riittää?

Itsellä nyt vielä vaan 13A lataus kotona (noin 3kW). Joskus joutuu lähteä vajaalla akulla, kun lataus ei ole tullut vielä valmiiksi. Tuokin kannattaa huomioida? Toki pitäisi joskus asentaa 11kW lataus kotiin.
 
Miten kauaksi tarttee ajella että kaipaa pientä latausta akkuun, riittääkö 90km? Vaikka täällä maalla välimatkat voi olla pidemmät kuin kaupungissa, ni silti joku 15km työmatka eestaas on todella lyhyt, talvellakin. Kaupunkiin tulee ylöspäin reilusti pyöristäen tuo 90km, toki jos lähtee huvittelureissulle ni sithän se voi olla vajaa 200km suuntaansa, mutta tollaisella reissulla pitää kuitenkin pysähtyä vähintään tunniksi ruokailemaan ja on sit jotain Ikea- tai vastaavaa kauppakeskusreissua kuitenkin.

Toi 3kw lataus kyl kuulostaa hitaalta, jos on suoraa matikkaa että 10h lataa 30kw? Eihän tuo vastaa vielä edes akun puolikasta?

E: Meillä on talossa voimavirtaa saatavilla, en tosin ole ihan varma meneekö se talliin asti, roikalla nyt viimeistään, joten kait ton 11kw latauksen pitäs onnistua.
 
Vagin tripleteissä tuli 3-4 kk toimitusaikaa lisää päivässä kunnes puhalsivat pelin poikki. Pöhinä ketjussakin oli melkoinen, samanlailla kuin hullu-pösöissä. Hiljattain pieni erä relluja isolla alella taisi kadota tunneissa. Bassadonen pösön hinnoitteluvirhe oli voimassa muutaman tunnin ja silti niitä ehti porukka tilata (ei kyllä niitä saa). Ts. kyllä jos hinta on oikein, niin kauppa käy.
Bassodonen hinnoitteluvirhe oli aikamoinen. Taisi olla lähemmäksi 20 000e e-5008 mallissa.
Loistavia esimerkkejä pystyit antamaan🙂
 
Pistä latausasema vaan sinne missä autoa pidät Mason, jos tarvitset nelikkoa, maavaraa ja päivittäiset ajot jää reiluun 200km niin kyllä Solterra sua kuljettaa.
 
Miten kauaksi tarttee ajella että kaipaa pientä latausta akkuun, riittääkö 90km? Vaikka täällä maalla välimatkat voi olla pidemmät kuin kaupungissa, ni silti joku 15km työmatka eestaas on todella lyhyt, talvellakin. Kaupunkiin tulee ylöspäin reilusti pyöristäen tuo 90km, toki jos lähtee huvittelureissulle ni sithän se voi olla vajaa 200km suuntaansa, mutta tollaisella reissulla pitää kuitenkin pysähtyä vähintään tunniksi ruokailemaan ja on sit jotain Ikea- tai vastaavaa kauppakeskusreissua kuitenkin.

Toi 3kw lataus kyl kuulostaa hitaalta, jos on suoraa matikkaa että 10h lataa 30kw? Eihän tuo vastaa vielä edes akun puolikasta?

E: Meillä on talossa voimavirtaa saatavilla, en tosin ole ihan varma meneekö se talliin asti, roikalla nyt viimeistään, joten kait ton 11kw latauksen pitäs onnistua.
Itse lähdin hakemaan kesärenkaita Seinäjoki - Tampere. S 90D vajaalla akulla. Sopivasti silti pääsin Tamprereelle lataamaan (180km). Seuraavana päivänä jo Vaasaan jakemaan renkaita. Tosiaan tuolla tosi hitaalla 3kW latauksella pääsi hyvin vain Vaasaan asti (85km).

Mutta edellisella Pösö e-2008 teki todella tiukkaa käydä Alajärvellä (144km yhteensä). Talvella siis, kesällä ei toki mitään ongelmaa. Talvella joutui ajamaan rajoitusten mukaan 80km/h ja sen lisäksi lämmitystä piti säätää pienemmälle.


Täällä hidaslataus taitaa olla lähelle 2800W, eli ei edes ihan täyttä 3kW. Eli tosiaan kuten laskit, niin tosi kauan kestää 90KWh akun lataaminen sillä. Siinä olisi parannettavaa. Edellisessä talossa vedin voimavirta roikalla talon autotallista katokseen johdon ja latasin 11kW. Täällä talossa vaatii uudet kytkennät, että saisi saman 11kW latausta.
 
Auto voi olla hyvä auto, mutta huonohko sähköauto. Näin Toyota mielletään.

Auto voi olla hyvä sähköauto, mutta huonohko auto. Näin Tesla mielletään.

Kumpikin auto voi sopia vallan hyvin jollekin riippuen kriteereistä.

Itse en enää koske ilman akun lämmitystä oleviin sähkäreihin, koska näen niiden arvostuksen laskevan muita autoja nopeammin kansan syvien rivien sähköautoymmärryksen kasvaessa. Lisäksi vaikka itselläni on vain vähän tarvetta pitkän matkan ajolle, niin kylmän akun kanssa vehtaaminen ottaa aika tavalla päähän.
 
Tästä pääsi tahaton naurahdus. Ei tuollainen 144 km kovin paha pitäisi olla, kun lataustauko pysyy 15-20 min tasolla vaikka latausnopeus ei päätä huimaa.
:) Itse päättelin, että nopeammin pääsen ilman lataustaukoa. Jos siis yksin liikenteessä. Kerran ajettiin tuo 144km kyllä kahdestaankin ja päätettiin yhdessä, että ei pysähdytä lataamaan.

Tuossa siis akku oli kylmentynyt noin 24h, niin olisi luultavimmin aika hitaastikin ladannut. Ja ei ehditty lataamaan enää siinä menomatkan aikana lämpöiseen akkuun.

Model S 90D sama matka ja täyteen ladattuna, niin akkuun jäi vielä muistaakseni 50%. Lämpöpumppua ei ole, mutta ei nyt järkyttävää eroa tule kulutuksessa.


Teslan puhelin sovelluksesta myös saa lämmityksen autoon/akkuun päälle. Eli siinä lataus olisi ollut nopeampi. Jos siis vain muistaa käyttää sovelluksen esilämmitystä.
 
Itse lähdin hakemaan kesärenkaita Seinäjoki - Tampere. S 90D vajaalla akulla. Sopivasti silti pääsin Tamprereelle lataamaan (180km). Seuraavana päivänä jo Vaasaan jakemaan renkaita. Tosiaan tuolla tosi hitaalla 3kW latauksella pääsi hyvin vain Vaasaan asti (85km).

Mutta edellisella Pösö e-2008 teki todella tiukkaa käydä Alajärvellä (144km yhteensä). Talvella siis, kesällä ei toki mitään ongelmaa. Talvella joutui ajamaan rajoitusten mukaan 80km/h ja sen lisäksi lämmitystä piti säätää pienemmälle.


Täällä hidaslataus taitaa olla lähelle 2800W, eli ei edes ihan täyttä 3kW. Eli tosiaan kuten laskit, niin tosi kauan kestää 90KWh akun lataaminen sillä. Siinä olisi parannettavaa. Edellisessä talossa vedin voimavirta roikalla talon autotallista katokseen johdon ja latasin 11kW. Täällä talossa vaatii uudet kytkennät, että saisi saman 11kW latausta.
Eikö tuossa vaasa-tampere välillä ole kolme superchargeria? Navigoi yhdelle sellaiselle hetkeksi lataamaan ja kaikki rangeahdistukset voi unohtaa? Mitä niillä hienoilla sähköauto-ominaisuuksilla (akun esilämmitys, hyvä pikaltausnopeus) tekee jos ei edes käytä niitä?
 
:) Itse päättelin, että nopeammin pääsen ilman lataustaukoa. Jos siis yksin liikenteessä. Kerran ajettiin tuo 144km kyllä kahdestaankin ja päätettiin yhdessä, että ei pysähdytä lataamaan.

Tuossa siis akku oli kylmentynyt noin 24h, niin olisi luultavimmin aika hitaastikin ladannut. Ja ei ehditty lataamaan enää siinä menomatkan aikana lämpöiseen akkuun.

Model S 90D sama matka ja täyteen ladattuna, niin akkuun jäi vielä muistaakseni 50%. Lämpöpumppua ei ole, mutta ei nyt järkyttävää eroa tule kulutuksessa.


Teslan puhelin sovelluksesta myös saa lämmityksen autoon/akkuun päälle. Eli siinä lataus olisi ollut nopeampi. Jos siis vain muistaa käyttää sovelluksen esilämmitystä.
No juu, siis jos ilman taukoa pärjää, niin toki se on parempi. Lähinnä ajattelin siis, että jos on pakko ladata, niin jääkylmänäkin 20-30 kW tehollakin saa kyllä yhdellä kusitauolla ladattua sen verran, että akuutti rangeahdistus katoaa. Miillä kun satunnaisesti ajelin 170 km pätkää, niin lyhyt stoppi puolivälin jälkeen toimi hyvin.
 
Teslalla saa siis sittenkin akun esilämmityksen päälle ajaessa? Itse olen kuvitellut, että tuo onnistuu vain navigoimalla (joka on mielestäni aika surkeaa sähköautovalmistajalta siihen verrattuna että olisi nappi).

Mutta tosiaan on noissa sähköautoissa jonkin verran eroja toiminnallisuudessa ja helppoudessa. Väittäisin uusimpien MEB -pohjaisten olevan tällä hetkellä parhaita kun kertovat millä teholla nyt ladattaisiin ja esilämmitys onnistuu sekä manuaalisesti että automaattisesti navigoimalla (ja kertoo kuinka kauan pitää lämmittää että saadaan maksimitehot). Tesla on aika köpöstys tuohon nähden kun mahdollista latausnopeutta tai siihen pääsyaikaa ei näe mistään.
 
Auto voi olla hyvä auto, mutta huonohko sähköauto. Näin Toyota mielletään.

Auto voi olla hyvä sähköauto, mutta huonohko auto. Näin Tesla mielletään.

Kumpikin auto voi sopia vallan hyvin jollekin riippuen kriteereistä.

Itse en enää koske ilman akun lämmitystä oleviin sähkäreihin, koska näen niiden arvostuksen laskevan muita autoja nopeammin kansan syvien rivien sähköautoymmärryksen kasvaessa. Lisäksi vaikka itselläni on vain vähän tarvetta pitkän matkan ajolle, niin kylmän akun kanssa vehtaaminen ottaa aika tavalla päähän.
Totta. Teslan huonoutta esim lämpöpumppujen rikkoontuminen ja rikkoontuvat alustan osat.

Saa nähdä tuleeko paljonkin remonttia Model ässään sitten katsastuksessa, joka on joskus syksyllä. 90D taitaa olla 420hv, eli onhan siinäkin alusta hieman koetuksella. Etupää on onneksi viime leimalle remontoitu. Samoin uusi tuulilasi.

Onhan Teslassa myös ne omaperäiset (huonot) ovenkahvat 3 ja Y. Samoin S ja X ovenkahvoja menee vaihtoon (3 vaihdettu omasta). Sekä karmittomat lasit (on toimineet, vaikka katosta ei ole).

Yksi oli myös 3 Performancessa talvella nitisevä lasikatto, mutta tuossa ässässä ei ole lasikattoa ollenkaan, eli senkin puolesta on ollut hiljainen.


Teslakin siis saattaa olla jonkunlainen autona, mutta epäluotettava? Ei ehkä Toyotan tai Volvon veroinen autona? Tesla myös arvoitus siinä kuinka sitä on huollettu, koska huoltoväliä ei taida olla ollenkaan.
 
Auto voi olla hyvä auto, mutta huonohko sähköauto. Näin Toyota mielletään.

Auto voi olla hyvä sähköauto, mutta huonohko auto. Näin Tesla mielletään.

Kumpikin auto voi sopia vallan hyvin jollekin riippuen kriteereistä.

Itse en enää koske ilman akun lämmitystä oleviin sähkäreihin, koska näen niiden arvostuksen laskevan muita autoja nopeammin kansan syvien rivien sähköautoymmärryksen kasvaessa. Lisäksi vaikka itselläni on vain vähän tarvetta pitkän matkan ajolle, niin kylmän akun kanssa vehtaaminen ottaa aika tavalla päähän.

Justiinsa näin. Itsekin mietin Subarua pitkään, koska siinä on jatkuva neliveto, kivasti maavaraa ja passeli hinta. Vaikka meilläkin suurin osa ajosta menee helposti Subarun rangen sisään, sen verran usein tulee kuitenkin vedettyä vähän pidempiä siivuja ympäri vuoden, että en viitsinyt lähteä kiusamaan itseäni autolla jossa ei ole akun esilämmitystä. Toisin sanoen, koin että Subarun sähköauto-ominaisuudet jätti toivomisen varaa (myös 15 tkm huoltoväli eh.....)

Tesla olisi taas ollut pidemmän matkan taittamiseen paljon parempi ja muutenkin sähköauto-ominaisuuksiltaan ylivoimainen, mutta sen perusominaisuudet (toimiva vakkari, parkkitutkat, toimivat automaattipyyhkimet, järkevät kontrollit asioille jne.) jättivät niin paljon toivomisen varaa, että skippasin senkin.

Kompromissina hommasin käytetyn Volvo XC40, jossa on hyvät auto-ominaisuudet, kohtuulliset sähköauto-ominaisuudet ja Subarun malliin edes vähän maavaraa ja jatkuva neliveto. Rangehan tuossakaan ei varsinkaan talvella ole kovin kummoinen auton muodon ja jatkuvan nelivedon takia, mutta riittää täysin meidän normaaleihin ajoihin ja toisaalta toimivan akun esilämmityksen ansiosta auto ottaa kovemmillakin pakkasilla pikalaturista virtaa sen verran hyvin, että pidemmänkään matkan taittaminen ei ole täyttä tuskaa.

Voi toki olla, että tää oli paska kompromissi, mutta vain aika näyttää. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen valintan.
 
Viimeksi muokattu:
Teslalla saa siis sittenkin akun esilämmityksen päälle ajaessa? Itse olen kuvitellut, että tuo onnistuu vain navigoimalla (joka on mielestäni aika surkeaa sähköautovalmistajalta siihen verrattuna että olisi nappi).

Mutta tosiaan on noissa sähköautoissa jonkin verran eroja toiminnallisuudessa ja helppoudessa. Väittäisin uusimpien MEB -pohjaisten olevan tällä hetkellä parhaita kun kertovat millä teholla nyt ladattaisiin ja esilämmitys onnistuu sekä manuaalisesti että automaattisesti navigoimalla. Tesla on aika köpöstys tuohon nähden kun mahdollista latausnopeutta ei näe mistään.
Saa päälle ajaessa vain navigoimalla jollekin laturille. Eli mielestäni hyvin helppo.

Mutta jos auto seisoo parkissa, kuten joskus, niin sovelluksesta saa akun lämmityksen ja sisätilan lämpenemään.
 
Saa päälle ajaessa vain navigoimalla jollekin laturille. Eli mielestäni hyvin helppo.

Mutta jos auto seisoo parkissa, kuten joskus, niin sovelluksesta saa akun lämmityksen ja sisätilan lämpenemään.

No tämä on varmaan subjektiivinen näkemys, mutta en pitäisi tuota kovin kummoisena suorituksena. Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?
 
Eikö tuossa vaasa-tampere välillä ole kolme superchargeria? Navigoi yhdelle sellaiselle hetkeksi lataamaan ja kaikki rangeahdistukset voi unohtaa? Mitä niillä hienoilla sähköauto-ominaisuuksilla (akun esilämmitys, hyvä pikaltausnopeus) tekee jos ei edes käytä niitä?
Totta. Itse en ole vielä Teslan omalle laturille ajanut :)

Lähtiessä Tampereen suuntaan katsoin vaan, että akku riittää perille. En muista tarkkaa osoitetta, oli sivummassa. Se vanteiden myyjä kertoi, että K-lataus on ihan siinä vieressä. Sekä ST1 lataus myös. Eli latauksen tein K-latauksessa.

Reitinhän tuo laskee juuri Teslan omien latureiden kautta ja sitten olisikin pitänyt hieman muuttaa suunniteltua ajoreittiä. Muutkin laturit löytyy todella helposti kartasta, eli ei ollut mitään rangeahdistusta. Sai siis aika tyhjällä akulla suunnata K-lataukseen. Tesla myös varottelee, jos akku alkaa loppua ja laskee reitin tesla laturille (jonne nyt en mennyt).

Tesla myös varoittelee, että "aja alle 105km/h, että akku riittää kotiin". Ja hyvin se laski, kun ei ollut mitään ongelmia paluumatkallakaan.
 
No tämä on varmaan subjektiivinen näkemys, mutta en pitäisi tuota kovin kummoisena suorituksena. Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?
Sillälailla voi "kikkailla" että laittaa sisätilojen lämmityksen puhelimesta päälle. Lämmittää vain sisätilat. Ajastettuna ei saa.

Erikseen noita ei ainakaan teslan sovelluksesta saa. Siitä pitkä miinus?

Jos siis ajastaa akun lataamisen loppumaan vaikka klo 8.00, niin saa myös akun ja sisätilan lämmityksen loppumaan klo 8.00. On vain nuo kaksi erillistä lataus/lämmitys vaihtoehtoa.

Ei voi siis ajastaa pelkää sisätilojen lämmitystä, lämmittää siis myös akun. Mutta myös akun lataus lämmittää, eli latauksen lopetuksen kannattaa ajastaa samaan aikaan, kun lähtee liikkeelle.

Edit:
Jos lataus on ihan kylmään akkuun, niin silloinkin tuo lämmittää akkua ensin.
 
No tämä on varmaan subjektiivinen näkemys, mutta en pitäisi tuota kovin kummoisena suorituksena. Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?

Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikään akun esilämmitys napista. Mistä minä tiedän kauanko sitä pitää lämmittää? Sen sijaan navigointi laturille, niin auto tietää kyllä paljon tarvitsee lämmittää akkua ja mihin lämpötilaan. Joten edistystä tässä nyt varmaan turha odottaa, kun on enemmänkin huononnus käyttäjälle?
 
Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään). Akun esilämmitys ja sisätilojen lämmitys on varmaan erilliset, eli pystyy valitsemaan vain sisätilan lämmittämisen esimerkiksi?
Ainakin omasta mielestä omassa Teslassa olisi paljon parannettavaa akun lämmityksen ja esilämmitysten suhteen.
  • Akun lämmitystä ei voi kertakäynnistää sovelluksesta manuaalisesti, vaan pitää tehdä ajastus (joka jää roikkumaan)
  • Sovelluksesta käynnistetty esilämmitys ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, että voisi ajaa kilometrin päähän pikalaturille oikeasti lämpimällä akulla
  • Sovelluksesta käynnistetty sisätilojen lämmitys käynnistää väkisin myös akun lämmityksen. Tätä toki voi kiertää käyttämällä esim. dog modea, mutta se on kömpelöä.
  • Ajossa ei voi käynnistää akun lämmitystä manuaalisesti, vaan on pakko navigoida. Ja tämähän on kiva kun kaikkia latureita ei kartasta löydy ja vakkari hidastelee kaikissa navigointimutkissa jos ajaa eri paikkaan kun navigoi.
  • Auto ei näytä akun lämpötilaa missään ja ei näytä arvioitua latausnopeutta nykyisellä akun varaustasolla ja lämpötilalla
 
Itsellä ainakin toimiva lämmitys navigoinnin kanssa on tärkeä ominaisuus. Lämmitysnappia en olisi nyt 1,5v sähköautoilun kanssa tarvinnut vielä kertaakaan. Tesla tietää laturin tehon ja osaa lämmittää akun sen mukaan sopivaksi. Ei lämmitä siis yhtä paljon 100kw laturille kuin 250kw. Teslan laturikarttaan on tullut koko ajan lisää latureita. Kunhan sinne saadaan kaikki, se on aika hyvä systeemi. Niin kauan kun sieltä puuttuu paljon latureita, se on kieltämättä joissain tilanteissa hankala, kun pitää navigoida väärälle laturille. Mutta ymmärtääkseni sinne on nyt tullut jo lähes kaikki.
 
Toki se tuon ikäiseen autoon on erinomainen ominaisuus, mutta kertoo aika paljon siitä kuinka paljon Tesla on noiden osalta edistynyt (eli ei yhtään).
En tiedä millainen tuo Model S:n toimintalogiikka oli vuonna 2016, mutta nykytilasta ei voi päätellä ettei Tesla olisi asioissa edistynyt. Tesla, toisin kuin pääosa muista valmistajista, oikeasti päivittää jopa noita lähes 10 vuotiaiden autojen softia ja sovelluksia ajan tasalle uusien autojen kanssa.
 
Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikään akun esilämmitys napista. Mistä minä tiedän kauanko sitä pitää lämmittää? Sen sijaan navigointi laturille, niin auto tietää kyllä paljon tarvitsee lämmittää akkua ja mihin lämpötilaan. Joten edistystä tässä nyt varmaan turha odottaa, kun on enemmänkin huononnus käyttäjälle?
Itsellä ainakin toimiva lämmitys navigoinnin kanssa on tärkeä ominaisuus. Lämmitysnappia en olisi nyt 1,5v sähköautoilun kanssa tarvinnut vielä kertaakaan. Tesla tietää laturin tehon ja osaa lämmittää akun sen mukaan sopivaksi. Ei lämmitä siis yhtä paljon 100kw laturille kuin 250kw. Teslan laturikarttaan on tullut koko ajan lisää latureita. Kunhan sinne saadaan kaikki, se on aika hyvä systeemi. Niin kauan kun sieltä puuttuu paljon latureita, se on kieltämättä joissain tilanteissa hankala, kun pitää navigoida väärälle laturille. Mutta ymmärtääkseni sinne on nyt tullut jo lähes kaikki.
Sama oikeastaan täällä. Ei tulisi käytettyä nappia, vaikka se olisikin.

Teslassa ainakin näkyy minusta ihan riittävästi latureita, eli muutama klikkaus, niin optimaalinen lämmitys käynnistyy.
 
Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikään akun esilämmitys napista. Mistä minä tiedän kauanko sitä pitää lämmittää? Sen sijaan navigointi laturille, niin auto tietää kyllä paljon tarvitsee lämmittää akkua ja mihin lämpötilaan. Joten edistystä tässä nyt varmaan turha odottaa, kun on enemmänkin huononnus käyttäjälle?
Molemmat siinä pitää olla, että on asiallinen ratkaisu. Ei tarvitse sitten keksiä mitään läheistä laturia navista, jos kohdelaturi ei olekaan kartassa. Tai kun takapenkki päättää lennossa lataustauon tarpeen lyhyellä varoitusajalla, niin ei tarvitse senkään takia navia vaivata. Lämmitystarpeen luonnollisesti tiedät siitä, että auto kertoo sinulle paljonko täytyy lämmitellä, jos haluaa tietyn latausnopeuden. Kannattaa käydä k-autossa/youtubessa vilkaisemassa miten tuo esilämmitys ihan oikeasti pitäisi hoitaa.
 
En tiedä millainen tuo Model S:n toimintalogiikka oli vuonna 2016, mutta nykytilasta ei voi päätellä ettei Tesla olisi asioissa edistynyt. Tesla, toisin kuin pääosa muista valmistajista, oikeasti päivittää jopa noita lähes 10 vuotiaiden autojen softia ja sovelluksia ajan tasalle uusien autojen kanssa.
2016 loppui päivitys 2022. Toki sieltä tulee jotain hienosäätöä edelleen (kuten turvapäivityksiä), mutta versiot loppuivat.

Itsellä toki vasta vajaa viisi vuotta tullut päivityksiä (My 2021 Kia ja nyt vuosi 2025 johon ei vielä tänä vuonna ole päivityksiä tullut). Ei nyt vielä toki puhuta kymmenestä vuodesta, mutta ihan hyvin noita on tullut (myös koko käyttöjärjestelmä on saanut uuden ulkoasun kerran) ja lisäsäätöjä tullut muutenkin (esim. kontrastin ja valaistuksen säätöä peruutuskameraan).

Kyllähän Tesla päivittää autoaan aktiivisimmin, joten pisteet siitä kyllä heille. Mutta on tässä sentään viime vuosina muutkin ottaneet tuota vähän asiakseen.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat siinä pitää olla, että on asiallinen ratkaisu. Ei tarvitse sitten keksiä mitään läheistä laturia navista, jos kohdelaturi ei olekaan kartassa. Tai kun takapenkki päättää lennossa lataustauon tarpeen lyhyellä varoitusajalla, niin ei tarvitse senkään takia navia vaivata. Lämmitystarpeen luonnollisesti tiedät siitä, että auto kertoo sinulle paljonko täytyy lämmitellä, jos haluaa tietyn latausnopeuden. Kannattaa käydä k-autossa/youtubessa vilkaisemassa miten tuo esilämmitys ihan oikeasti pitäisi hoitaa.

VW-kuski:
1. etsii valikosta lämmitysnapin, painaa sitä
2. seuraa latausnopeusmittaria ajon aikana
3. poistaa itse lämmityksen jossain kohtaa
4. akkua on luultavasti lämmitetty liikaa (range kärsii) tai liian vähän (matka-aika pitenee), koska kuski ei tiedä seuraavan random laturin latausnopeutta

Tesla:
1. etsii valikosta seuraavan laturin, painaa sitä
2. auto lämmittää akun laturin nopeuden mukaan täydeliseen lämpötilaan automaattisesti

En ymmärrä miksi ikinä painaisin manuaalista nappia, ellen aja tyyliin kotoa pikalaturille, joka ei olisi kartalla.
 
En tiedä millainen tuo Model S:n toimintalogiikka oli vuonna 2016, mutta nykytilasta ei voi päätellä ettei Tesla olisi asioissa edistynyt. Tesla, toisin kuin pääosa muista valmistajista, oikeasti päivittää jopa noita lähes 10 vuotiaiden autojen softia ja sovelluksia ajan tasalle uusien autojen kanssa.
Kävin koeajamassa myös P85+ Model S, joka on vuosimalli 2013. Eli 12 vuotta vanha auto. Siinäkin on tosiaan samat ominaisuudet kuin 2025 autossa.

Varmaan jossain vaiheessa sitten nuo päivitykset loppuu?

2013 autossa ei ollut kuin perinteinen vakionopeudensäädin, eli se oli erona. Ja tuo tila puuttui siitä omaan verrattuna "Bioweapon Defense Mode". En tarkemmin tiedä mikä suodatus tuo on?

Edit:
Olikin jo päivitykset loppuneet tuossa 2016 autossakin :)

Tuo siis nykyinen versio.
2024.44.4 bf68f8b4496d
 
VW-kuski:
1. etsii valikosta lämmitysnapin, painaa sitä
2. seuraa latausnopeusmittaria ajon aikana
3. poistaa itse lämmityksen jossain kohtaa
4. akkua on luultavasti lämmitetty liikaa (range kärsii) tai liian vähän (matka-aika pitenee), koska kuski ei tiedä seuraavan random laturin latausnopeutta

Tesla:
1. etsii valikosta seuraavan laturin, painaa sitä
2. auto lämmittää akun laturin nopeuden mukaan täydeliseen lämpötilaan automaattisesti

En ymmärrä miksi ikinä painaisin manuaalista nappia, ellen aja tyyliin kotoa pikalaturille, joka ei olisi kartalla.
Väärin. VW-kuski voi valita molemmat vaihtoehdot. Ekassa on puolensa erityisesti silloin, kun tarve tulee lennosta. Ihan höpöhöpö juttuja, että mittareita tarvis seurata ajon aikana. Katsot vaan, että mulla menee (yleensä tuttuun) pysähdyspaikkaan tästä 20 min ja silloin auto antaa nyt lämmityksen pistäessä xxx kW teholla ladata. Teslan kotkotuksia yliautomatisoida homma eikä antaa vaihtoehtoa.
 
snip snap
  • Sovelluksesta käynnistetty esilämmitys ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, että voisi ajaa kilometrin päähän pikalaturille oikeasti lämpimällä akulla
Taitaa fysiikan lait tulla vastaa tuossa. Nyt en muista oliko täällä vai jossain faceryhmässä vähän aikaa sitten kun joku oli laskenut kuinka paljon tehoa vaaditaan normi sähköauton akun lämmittämiseen? Jos akku on vaikka -15 ja paras latauslämpötila +40, ja akku painaa kohtuullisesti, niin ei tuollaisen möykyn lämpötila nouse hetkessä. Ja maalaisjärjellä ajateltuna jäisen akun lämmitys esim vastuksella jostain pisteestä tapahdu kovin tasaisesti, ja voi olla vahingollistakin akulle.
Ajattele vaikka niin että haluat paistaa jäisen hookoon sinisen, jos lähdet tulikuumalla vastuksella pinnasta lämmittämään niin voi käry nousta. Joku raja se on mitä akkukennollekkin voi pistemmäistä lämpöä kestää. Ja mistä se kilowattien teho otetaan? Kylmästä akusta?

edit: typoja
 
Taitaa fysiikan lait tulla vastaa tuossa. Nyt en muista oliko täällä vai jossain faceryhmässä vähän aikaa sitten kun joku oli laskenut kuinka paljon tehoa vaaditaan normi sähköauton akun lämmittämiseen? Jos akku on vaikka -15 ja paras latauslämpötila +40, ja akku painaa kohtuullisesti, niin ei tuollaisen möykyn lämpötila nouse hetkessä. Ja maalaisjärjellä ajateltuna jäisen akun lämmitys esim vastuksella jostain pisteestä tapahdu kovin tasaisesti, ja voi olla vahingollistakin akulle.
Ajattele vaikka niin että haluat paistaa jäisen hookoon sinisen, jos lähdet tulikuumalla vastuksella pinnasta lämmittämään niin voi käry nousta. Joku raja se on mitä akkukennollekkin voi pistemmäistä lämpöä kestää. Ja mistä se kilowattien teho otetaan? Kylmästä akusta?

edit: typoja
Teslahan tekee sen lämmön moottoreilla eikä (pelkästään?) vastuksilla, joten ei tuossa pitäisi olla mitään varsinaista estettä ettekö käyttäjä voisi valita lämmityksen optimaaliseen latauslämpöön (vähän olen ihmetellyt ettei sellaista ole jo tullut).
 
Ainakin omasta mielestä omassa Teslassa olisi paljon parannettavaa akun lämmityksen ja esilämmitysten suhteen.
  • Akun lämmitystä ei voi kertakäynnistää sovelluksesta manuaalisesti, vaan pitää tehdä ajastus (joka jää roikkumaan)
  • Sovelluksesta käynnistetty esilämmitys ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, että voisi ajaa kilometrin päähän pikalaturille oikeasti lämpimällä akulla
  • Sovelluksesta käynnistetty sisätilojen lämmitys käynnistää väkisin myös akun lämmityksen. Tätä toki voi kiertää käyttämällä esim. dog modea, mutta se on kömpelöä.
  • Ajossa ei voi käynnistää akun lämmitystä manuaalisesti, vaan on pakko navigoida. Ja tämähän on kiva kun kaikkia latureita ei kartasta löydy ja vakkari hidastelee kaikissa navigointimutkissa jos ajaa eri paikkaan kun navigoi.
  • Auto ei näytä akun lämpötilaa missään ja ei näytä arvioitua latausnopeutta nykyisellä akun varaustasolla ja lämpötilalla

Nämähän saa kaikki S3XY bottoneilla jos haluaa - joka on mielestäni aika optimaalinen ratkaisu.

Mun puolesta haluaisin nämä toimimaan myös suoraan autosta mutta valmistajien täytyy tasapainoilla sen suhteen että yksinkertaisetkaan käyttäjät eivät tukehdu vaihtoehtojen määrään ja ratkaisua saadan tuettua jotenkin järkevällä tavalla.

Ensimmäinen haaste saataisiin ratkaistua sillä että on useita eri tasoisia käyttöliittymiä tai käyttäjä pystyisi itse muokkaamaan käyttöliittymää mutta se sitten tekisi jälkimmäisestä haasteesta vaikeamman.

Hierarkisen valikkohelvetin kehittäminen on myös aika huono vaihtoehto.
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
Jos haluat täysin optimilämpötilan, auton pitää tietää missä laturi on, mikä on akun lämpötila, mikä on laturin latausnopeus ja milloin sinne ollaan menossa. Jos haluat vähän lämmitellä akkua sinne päin, nappi on sitten hyvä. Eipä minulla mitään sitä vastaan ole että nappi tulisi Teslaan vaihtoehdoksi, varmaan tulee joskus jos ihmiset tarpeeksi sitä toivovat, kuten nähdään tuosta vilkkuviiksestä.

Itse kuitenkin näen sille napille niin pienen tarpeen, että siitä tulee mieluummin negatiivinen kuin positiivinen asia. Perusihmiset alkavat sitä viisaana painelemaan ja sitten ihmetteelvät, kun auto kuluttaa niin paljon tai latausnopeus on liian hidas. "Nappi" voi vähentää myös ehkä joidenkin ihmisten halua oppia käyttämään sitä navia, josta saisi sen optimilämmityksen.

Se laturin nappaaminen naviin ennen ajamisen aloittamista on kuitenkin ihan parin painalluksen juttu vrt. että joudut kuitenkin painamaan sen lämmityksen itse päälle kesken ajon sieltä valikosta, että en vaan näe siinä sitä kätevyyttä.
 
Teslahan tekee sen lämmön moottoreilla eikä (pelkästään?) vastuksilla, joten ei tuossa pitäisi olla mitään varsinaista estettä ettekö käyttäjä voisi valita lämmityksen optimaaliseen latauslämpöön (vähän olen ihmetellyt ettei sellaista ole jo tullut).
Juu, enkä edes tiedä onko omassa Teslassa vastuksia akuissa vai lämmitys pelkästään moottoreiden avulla. Tarkoitin että ei taida olla mahdollista lämmittää akkua kilometrin-kahden-muutaman matkalla muutenkaan. Tarvittava energiamäärä on todella suuri ja miten se johdetaan akkuihin tasaisesti nopeasti tuhoamatta mitään. Sähkövastus tuli minulla vain mieleen mistä saataisiin nopeasti paljon lämpöä hetkessä.
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
Niillä lisänappuloilla saisi, jos kokee tarpeelliseksi. Mutta maksaa.

Toivottavasti vilkkuviiksi tulee uudistettuun kolmoseen takaisin.
 
Sinänsä kun Teslan akussa nestekierrolla se lämmitys toteutetaan niin ei pitäisi olla mahdoton. Solterra/burUmissahan on 3500W vastus (jota käytetään siis pikalaturissa ollessa) ja veikkaan että tuollainen tuo isompaa pistemäistä lämpöä akulle.
 
En pidä hirveän kätevänä että esim tuttua mökkimatkaa ajaessa pitää aina olla navi käytössä että saa akun lämpöiseksi laturille. Mutta niinhän se tuntuu olevan että jos sitä ei Teslassa ole niin sitä ei tarvita, kuten vilkkuviiksi. Vai oliko se vilkkuviiksi nyt uuden MY:n myötä taas pop?
Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan, kun koti ja mökki voivat olla pikavalinnoissa suoraan tai yleensä löytyy viimeisimpien kohteiden listasta. Eli peräti 2 painallusta näytöltä. Jos on niin kaukana mökki, ettei Teslalla ilman välilatausta selviä, niin ei siellä varmaan joka päivä käydä. Navi kertoo myös liikenteestä ja muistuttaa nopeuskameroista sekä koin itse joskus mielenkiintoiseksi checkata auton kulutusarvion vs. toteuma, joten ei se navigointi aivan turhakaan ole edes tutulla reitillä.


Milloinkohan tämä tulee mun Audiin?
 
Jos haluat täysin optimilämpötilan, auton pitää tietää missä laturi on, mikä on akun lämpötila, mikä on laturin latausnopeus ja milloin sinne ollaan menossa. Jos haluat vähän lämmitellä akkua sinne päin, nappi on sitten hyvä. Eipä minulla mitään sitä vastaan ole että nappi tulisi Teslaan vaihtoehdoksi, varmaan tulee joskus jos ihmiset tarpeeksi sitä toivovat, kuten nähdään tuosta vilkkuviiksestä.

Itse kuitenkin näen sille napille niin pienen tarpeen, että siitä tulee mieluummin negatiivinen kuin positiivinen asia. Perusihmiset alkavat sitä viisaana painelemaan ja sitten ihmetteelvät, kun auto kuluttaa niin paljon tai latausnopeus on liian hidas. "Nappi" voi vähentää myös ehkä joidenkin ihmisten halua oppia käyttämään sitä navia, josta saisi sen optimilämmityksen.

Se laturin nappaaminen naviin ennen ajamisen aloittamista on kuitenkin ihan parin painalluksen juttu vrt. että joudut kuitenkin painamaan sen lämmityksen itse päälle kesken ajon sieltä valikosta, että en vaan näe siinä sitä kätevyyttä.
Pitkälti samaa mieltä. Tosin ongelma on se, että navissa ei ole läheskään kaikkia latureita. Jos olisi, niin se osaisi ehdottaa sopivaan kohtaan osuvaa, riittävän nopeaa ja edullista laturia. Nyt näin ei aina ole, mikä kannustaa joskus kikkailuun.
 
Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan, kun koti ja mökki voivat olla pikavalinnoissa suoraan tai yleensä löytyy viimeisimpien kohteiden listasta. Eli peräti 2 painallusta näytöltä. Jos on niin kaukana mökki, ettei Teslalla ilman välilatausta selviä, niin ei siellä varmaan joka päivä käydä. Navi kertoo myös liikenteestä ja muistuttaa nopeuskameroista sekä koin itse joskus mielenkiintoiseksi checkata auton kulutusarvion vs. toteuma, joten ei se navigointi aivan turhakaan ole edes tutulla reitillä.


Milloinkohan tämä tulee mun Audiin?
Niin, siis koska sinä tykkäät ajaa navi päällä aina tarkoittaa että muidenkin pitää vaikka eivät halua käyttää navia?
 
Vaikea kuvitella tuolle lämmityksen hifistelylle mahdotonta tarvetta, kun kaksi sähköautoa nyt omistanut ja kummassakaan sitä ei ole ollut, mutta en muista yhtään tilannetta, että latausnopeuden kanssa olisi ongelmaa niinpäin, että auto rajoittaa. Joskin omat lataukset 98% kotona tai töissä 11kw latauksena.

Missä tilanteessa tuon olette kokenut niin tärkeäksi, että pitää ruveta säätään lämmityksiä päälle/pois?
 
Väärin. VW-kuski voi valita molemmat vaihtoehdot. Ekassa on puolensa erityisesti silloin, kun tarve tulee lennosta. Ihan höpöhöpö juttuja, että mittareita tarvis seurata ajon aikana. Katsot vaan, että mulla menee (yleensä tuttuun) pysähdyspaikkaan tästä 20 min ja silloin auto antaa nyt lämmityksen pistäessä xxx kW teholla ladata. Teslan kotkotuksia yliautomatisoida homma eikä antaa vaihtoehtoa.

Tästä olen 100% samaa mieltä, Teslan tapa automatisoida kaikki on perseestä, kuten on huomattu pyyhkijöiden kanssa. Toinen mikä Teslassa vituttaa suunnattomasti on autopilotin pakottaminen, eli ei voi ajaa pelkkä adaptiivinen vakkari päällä, vaan siinä samalla tulee autopilotti päälle, ajele siinä rauhassa kun pyyhkijät huitoo kuivaa lasia, autopilotti ohjaa ja jarruttelee ja lukee nopeusnäyttöjä miten sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 935
Viestejä
4 586 853
Jäsenet
75 528
Uusin jäsen
anaceder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom