Yleistä keskustelua sähköautoista

Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg

Moottori on koonnut täyssähköautojen 2024 rekisteröintitilastot. 269kpl ja 20. sija ei varmaankaan ole Toyotan maahantuojan ylpeys jos noita haluttaisiin oikeasti myydä. Subaru Solterraa on laitettu kilpiin 131kpl.

 
Lataamatta Lappiin sähkövolkkarilla......mutta pääseekö kusematta, se on toinen juttu.

Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.

Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
 
Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.

Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
Sä et nyt ymmärrä, numerot myy, älä pilaa hyviä numeroita faktoilla!
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?

Toyotaakin on päivitetty ja uusimmat 2024 - > ovat jo kohtuullisia latausnopeudelta ja akun lämmitykseltään.

Muuta huonoahan tuossa ei sitten ole ollutkaan.
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
Toiset liikkeet myy nollakorolla ja latauslaitteella asennettuna. Lisäksi talvirenkaat 290€. Esim. Juhan auto.
 
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.

Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.
 
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.

Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.

Se olisikin ihan hyvä käytännön ohje, että miten ostaja voi selvittää sekä varmistaa että mikä on auton valmistusjankohta.

Koskee Toyotaa ja kaikkia muitakin automerkkejä.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


CATL esittelee uutta modulitonta alusta/akkurakennetta.

e: Siinä tojo videolla on siihen tunnistusohjeet. Asian näkee myös VIN numerosta.
 
Tuohon hintaan on saanut Subarua pidemmän aikaa.
Täällä halveksitaan silti auton ominaisuuksia ja nauretaan kuinka arvo laskee vuodessa 2 alkavaan lukemaan.
 
Tuohon hintaan on saanut Subarua pidemmän aikaa.
Täällä halveksitaan silti auton ominaisuuksia ja nauretaan kuinka arvo laskee vuodessa 2 alkavaan lukemaan.
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.

Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.

Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
 
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.

Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.

Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
 
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.

Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
 
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?
Täydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.
 
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.

Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
 
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
Vagin tripleteissä tuli 3-4 kk toimitusaikaa lisää päivässä kunnes puhalsivat pelin poikki. Pöhinä ketjussakin oli melkoinen, samanlailla kuin hullu-pösöissä. Hiljattain pieni erä relluja isolla alella taisi kadota tunneissa. Bassadonen pösön hinnoitteluvirhe oli voimassa muutaman tunnin ja silti niitä ehti porukka tilata (ei kyllä niitä saa). Ts. kyllä jos hinta on oikein, niin kauppa käy.
 
Tuossa vähän aiemmin olleessa bz4x lataustestivideolla oli, et mikäli latausluukussa lukee ”electric” niin 22-23. 24-mallissa teksti on ”bev”
 
Tarjouksia aika monella merkillä nyt.

Eiköhän tämä hyytynyt autokauppa keväällä piristy sähköautojen osalta jos polttoaineen hinta nousee klikkiotsikkojen pelottelemalle tasolle jakeluvelvoitteen ja raakaöljyn hinnan nousun myötä. Sitten sähkö on no-brainer (jos se ei sitä jo ole).
 
Täydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.
Ei vittu, mää vertaamassa Toytoaa, Rolls-Royceen :facepalm:


Kyllä täytyy Toyota vihaajien pitkälle mennä että saadaan oma agenda perusteltua:facepalm:
 
Miksi Toyotaa pitäis vihata, kun merkki ei ole mitenkään relevantti sähköautoissa :confused: Ko. auto on huono sähköauto ihan riippumatta minkä lätkän siihen päälle liimaa. Olis hyvinkin suotavaa, että seuraava malli olisi kelvollinen ja toisi kilpailua markkinoille.
 
Onhan tuo nyt ihan yleisesti hyväksytty mielipide, että burzum/solterra on hintaansa nähden huono sähköauto.

-Heikko lataus, joka on parantunut vain keskinkertaiseksi.
-Suuri kulutus
-Sähköisiin ominaisuuksiin nähden korkea hinta.

Paljon ajavallehan tuo on huono joka tapauksessa, kun sähköiset ominaisuudet on mitä on ja lisäksi tarvii olla käyttämässä huollossa 15tkm välein, josta tulee lisävaivaa.

Autona tuossa ei ilmeisesti ole mitään vikaa siinä missä rav4:kin on kansansuosikki. Eli hinta vastaamaan ominaisuuksia niin eiköhän ostajia olisi enemmän.
 
Entä jos omassa käytössä tolla heikolla latauksella ei ole merkitystä (en aja talvikaudella pitkää (yli rangen) matkaa kuin ehkä max kerran)?
Ja jos toi range riitää kuitenkin nykykäytössä useammankin päivän käyttöön ja on mahdollisuus ladata kotona?

Muuttuuko tuo sit huonosta sähköautosta hyväksi sähköautoksi? Kysyn siksi, kun tuo tai Solterra kiinnostelisi, koska muutenhan ton pitäs olla tosi jeppis auto.

Jos auto on muuten hyvä mutta sen sähköiset ominaisuudet on kilpailijoita jälessä, ni "huono sähköauto" yksistään on vähän provomainen heitto, imo.
 
Olihan se käyttäliittymä nyt aikamoista ripulia pimputuksineen ja puutteellisine (sähkö))
tietoineen, mitä koeajovideota tästä ketjusta katsoin.
 
Ehkä voisi täsmentää, että se on huono omassa kategoriassaan.

Ja jos pitkää rangea ei tarvita niin miksi ottaisi juuri burzumin eikä jotain kilpailijaa joka on merkittävästi halvempi?
 
Onhan tuo nyt ihan yleisesti hyväksytty mielipide, että burzum/solterra on hintaansa nähden huono sähköauto.

-Heikko lataus, joka on parantunut vain keskinkertaiseksi.
-Suuri kulutus
-Sähköisiin ominaisuuksiin nähden korkea hinta.

Paljon ajavallehan tuo on huono joka tapauksessa, kun sähköiset ominaisuudet on mitä on ja lisäksi tarvii olla käyttämässä huollossa 15tkm välein, josta tulee lisävaivaa.

Autona tuossa ei ilmeisesti ole mitään vikaa siinä missä rav4:kin on kansansuosikki. Eli hinta vastaamaan ominaisuuksia niin eiköhän ostajia olisi enemmän.

Noinhan se on, että ei nuo yllä edes keskinkertaisuuteen, jos yleisesti nykysähkisten valikoimaa selaillaan. Mutta se mikä pitää myöntää niin nykyisillä hintalapuilla helposti kelpo pelejä varsinkin, jos ajot onnistuisivat 90% kotilatauksella. Itse Solterraa aivan tosissani mietin seuraavaksi puhtaasti "kun halvalla saa". Toisena samalla moodilla arvoin M-3 SR hinnat alkaen -mallia. Olisin kolmen vuoden liisarikaudelle säästänyt 11-12k, jolla olisi ollut mahdollisuus hommata kakkos/kolmosauto millä ajella pidemmät matkat. Sitten siinä alkoi kuitenkin jännittelemään, että ei hitto kun autossa on kiinni seuraavat vuodet ja jos etukäteen jo jännittelee ja nyppii niin tulee 3v. Syksyn mittaan aivan laidasta laitaan oli arpomiset käynnissä ja nyt auton valinta näemmä on muuttunut tiettyjen juttujen fiilistelystä siihen, että valitaan vaan se missä ei mikään erityisesti ärsytä. Tänne osui sitten ID.7 vaikkakin siinäkin lätkäisty iso keskinäyttö pilaa kabiinin Zen-fiilistä. Tällä hetkellä näyttäisi olevan noin 4,5kk menevän lasikattoisen kanssa kun tulee linjalta.
 
Ehkä voisi täsmentää, että se on huono omassa kategoriassaan.

Ja jos pitkää rangea ei tarvita niin miksi ottaisi juuri burzumin eikä jotain kilpailijaa joka on merkittävästi halvempi?
Mikä sit ois sun valinta burzumin sijaan? Eikö se nimenomaan mee niin et jos tarttee pitkää rangea ja tulee paljon pitkää ajoa ni sit toi burzumi ei välttis oo järkevä valinta? Etenkin jos talvikaudella ajaa pitkää ajoa paljon?
 
Entä jos omassa käytössä tolla heikolla latauksella ei ole merkitystä (en aja talvikaudella pitkää (yli rangen) matkaa kuin ehkä max kerran)?
Ja jos toi range riitää kuitenkin nykykäytössä useammankin päivän käyttöön ja on mahdollisuus ladata kotona?

Muuttuuko tuo sit huonosta sähköautosta hyväksi sähköautoksi? Kysyn siksi, kun tuo tai Solterra kiinnostelisi, koska muutenhan ton pitäs olla tosi jeppis auto.

Jos auto on muuten hyvä mutta sen sähköiset ominaisuudet on kilpailijoita jälessä, ni "huono sähköauto" yksistään on vähän provomainen heitto, imo.
Itse suosittelisin jotain sellaista autoa, jossa on akun lämmitys laturille ajettaessa. Voi olla jälleenmyyntiä ajatellen aika isokin juttu? Toyotasta tuo puuttuu.

Mulla olis 25tkm ajan Peugeot e-2008 ja ei siinäkään akun lämmitystä saanut mitenkään päälle. Sähköautona varmaan vielä huonompi kuin Toyota, mutta myös halvempi (28k€ uutena).


Model s 90d FL sähköautolla jatketaan. Siinähän esim tarvitsee adapterin, että saa ladattua pikalatauksella. Vähän huono siltä osin, mutta ei ole onneksi haitannut. 23k€ oli ässän hinta. Eli halppis luokassa. Mutta esim 50kWh vs 90kWh akku tekee jo melkoisen eron. Vaikka akku enää 87% kunnossa 225tkm ajettuna.

Teetän vielä akulle huollon (noin 900€ Kokkolan autohuolto). Koska ei ole enää takuuta jäljellä. Riskillä siis mennään, jos jotain päättääkin hajota. Yhden tiedän jolla 300tkm ajettu 85D. Sen puolesta vielä voi ajella, mutta ei koskaan tiedä noista mahdollisista hajoamisista.


Mielestäni sähköautossa kannattaisi painottaa niitä (tärkeitä?) sähköauton ominaisuuksia. Moni 2025 auto on autona hyvä/tosi hyvä, mutta jotain aika tärkeitä ominaisuuksia voi silti puuttua. Jos siis tuleva auton ostaja on tarkkana, niin noita hieman heikompia voidaan vältellä? Vaikka esim 2024/2025 Toyota onkin vähän parantunut vanhemmista. Hankaloittaa myös ostoa, kun samannäköinen vanhempi vuosimalli onkin vielä huonompi.


Olen kuullut että Kia/Huyndai 800V latauksella olevatkin on ihan hyviä pelejä. Jo nekin on käytettyinä halpoja, vaikka ovatkin hyviä. Mitenhän käy sitten Toyotan kanssa?
 
Burzum ja Solterra ovat kesällä ja maastossa oikein hyviä pelejä. Verrattuna nyt vaikka Konaan, jossa lataus kestää 10-80% vartin pidempään (aiemmat 30minuuttia, Kona 45minuuttia).

Talvella lataus on toki hitaampaa, joka sitten kannattaa ottaa huomioon mutta jos se omalle talvikulkemiselle sopii niin mikä ettei.
 
Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.

Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?

Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
 
Toisena samalla moodilla arvoin M-3 SR hinnat alkaen -mallia. Olisin kolmen vuoden liisarikaudelle säästänyt 11-12k, jolla olisi ollut mahdollisuus hommata kakkos/kolmosauto millä ajella pidemmät matkat. Sitten siinä alkoi kuitenkin jännittelemään, että ei hitto kun autossa on kiinni seuraavat vuodet ja jos etukäteen jo jännittelee ja nyppii niin tulee 3v. Syksyn mittaan aivan laidasta laitaan oli arpomiset käynnissä ja nyt auton valinta näemmä on muuttunut tiettyjen juttujen fiilistelystä siihen, että valitaan vaan se missä ei mikään erityisesti ärsytä. Tänne osui sitten ID.7 vaikkakin siinäkin lätkäisty iso keskinäyttö pilaa kabiinin Zen-fiilistä. Tällä hetkellä näyttäisi olevan noin 4,5kk menevän lasikattoisen kanssa kun tulee linjalta.
Ajattelitko siis hankkia ihan uuden Model 3 takavedon?

Siinä ehkä kannattaisi hieman odottaa, että lisäävät siihen vilkkuviiksen. Ilmeisesti myös uudistetussa yyssä on vilkkuviiksi. Muuten 3 voisi olla ihan hyvä. Itse en ole edes ajanut sellaisella.
 
Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.

Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?

Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
Akun esilämmitys on parasta heille ketkä ajavat paljon ja navigointi ei osaa lämmittää akkua ajoissa/laisinkaan latauspisteelle. Tai niille ketkä haluavat että nyt voisi ladata kun pysähtyy seuraavan kerran ja laittaa lämmityksen päälle. Aina ei sitä kuitenkaan navilla aja.
 
Ajattelitko siis hankkia ihan uuden Model 3 takavedon?

Siinä ehkä kannattaisi hieman odottaa, että lisäävät siihen vilkkuviiksen. Ilmeisesti myös uudistetussa yyssä on vilkkuviiksi. Muuten 3 voisi olla ihan hyvä. Itse en ole edes ajanut sellaisella.

Juu, tuo oli siis ihmettelyssä, mutta ei kuitenkaan pystynyt. Tuon perus-kolmosen hintalappu on kuitenkin todella kohdallaan siihen mitä sillä saa. Taas LR/AWD tai saati sitten Y menee ehkä pikkasen tyyriiksi ja silloin alkaa olemaan toisella tapaa valinnanvaraa yleisestikin.
 
Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.

Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?

Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
Ei tarvitse kyllä kauaksi ajella, että pientä latausta kaipaa akkuun? Vaikka siis ajattelee, että kyllä se ajomatka voisi talvellakin riittää?

Itsellä nyt vielä vaan 13A lataus kotona (noin 3kW). Joskus joutuu lähteä vajaalla akulla, kun lataus ei ole tullut vielä valmiiksi. Tuokin kannattaa huomioida? Toki pitäisi joskus asentaa 11kW lataus kotiin.
 
Miten kauaksi tarttee ajella että kaipaa pientä latausta akkuun, riittääkö 90km? Vaikka täällä maalla välimatkat voi olla pidemmät kuin kaupungissa, ni silti joku 15km työmatka eestaas on todella lyhyt, talvellakin. Kaupunkiin tulee ylöspäin reilusti pyöristäen tuo 90km, toki jos lähtee huvittelureissulle ni sithän se voi olla vajaa 200km suuntaansa, mutta tollaisella reissulla pitää kuitenkin pysähtyä vähintään tunniksi ruokailemaan ja on sit jotain Ikea- tai vastaavaa kauppakeskusreissua kuitenkin.

Toi 3kw lataus kyl kuulostaa hitaalta, jos on suoraa matikkaa että 10h lataa 30kw? Eihän tuo vastaa vielä edes akun puolikasta?

E: Meillä on talossa voimavirtaa saatavilla, en tosin ole ihan varma meneekö se talliin asti, roikalla nyt viimeistään, joten kait ton 11kw latauksen pitäs onnistua.
 
Vagin tripleteissä tuli 3-4 kk toimitusaikaa lisää päivässä kunnes puhalsivat pelin poikki. Pöhinä ketjussakin oli melkoinen, samanlailla kuin hullu-pösöissä. Hiljattain pieni erä relluja isolla alella taisi kadota tunneissa. Bassadonen pösön hinnoitteluvirhe oli voimassa muutaman tunnin ja silti niitä ehti porukka tilata (ei kyllä niitä saa). Ts. kyllä jos hinta on oikein, niin kauppa käy.
Bassodonen hinnoitteluvirhe oli aikamoinen. Taisi olla lähemmäksi 20 000e e-5008 mallissa.
Loistavia esimerkkejä pystyit antamaan🙂
 
Bassodonen hinnoitteluvirhe oli aikamoinen. Taisi olla lähemmäksi 20 000e e-5008 mallissa.
Loistavia esimerkkejä pystyit antamaan🙂
14 k€ ne taisi olla, että meni varmaan vähän kalavaleen puolelle sun jutut. Jos Toyota haluaisi autot myydä, niin 20 k€ ale kyllä varmasti tekis temput.
 
Pistä latausasema vaan sinne missä autoa pidät Mason, jos tarvitset nelikkoa, maavaraa ja päivittäiset ajot jää reiluun 200km niin kyllä Solterra sua kuljettaa.
 
Miten kauaksi tarttee ajella että kaipaa pientä latausta akkuun, riittääkö 90km? Vaikka täällä maalla välimatkat voi olla pidemmät kuin kaupungissa, ni silti joku 15km työmatka eestaas on todella lyhyt, talvellakin. Kaupunkiin tulee ylöspäin reilusti pyöristäen tuo 90km, toki jos lähtee huvittelureissulle ni sithän se voi olla vajaa 200km suuntaansa, mutta tollaisella reissulla pitää kuitenkin pysähtyä vähintään tunniksi ruokailemaan ja on sit jotain Ikea- tai vastaavaa kauppakeskusreissua kuitenkin.

Toi 3kw lataus kyl kuulostaa hitaalta, jos on suoraa matikkaa että 10h lataa 30kw? Eihän tuo vastaa vielä edes akun puolikasta?

E: Meillä on talossa voimavirtaa saatavilla, en tosin ole ihan varma meneekö se talliin asti, roikalla nyt viimeistään, joten kait ton 11kw latauksen pitäs onnistua.
Itse lähdin hakemaan kesärenkaita Seinäjoki - Tampere. S 90D vajaalla akulla. Sopivasti silti pääsin Tamprereelle lataamaan (180km). Seuraavana päivänä jo Vaasaan jakemaan renkaita. Tosiaan tuolla tosi hitaalla 3kW latauksella pääsi hyvin vain Vaasaan asti (85km).

Mutta edellisella Pösö e-2008 teki todella tiukkaa käydä Alajärvellä (144km yhteensä). Talvella siis, kesällä ei toki mitään ongelmaa. Talvella joutui ajamaan rajoitusten mukaan 80km/h ja sen lisäksi lämmitystä piti säätää pienemmälle.


Täällä hidaslataus taitaa olla lähelle 2800W, eli ei edes ihan täyttä 3kW. Eli tosiaan kuten laskit, niin tosi kauan kestää 90KWh akun lataaminen sillä. Siinä olisi parannettavaa. Edellisessä talossa vedin voimavirta roikalla talon autotallista katokseen johdon ja latasin 11kW. Täällä talossa vaatii uudet kytkennät, että saisi saman 11kW latausta.
 
Auto voi olla hyvä auto, mutta huonohko sähköauto. Näin Toyota mielletään.

Auto voi olla hyvä sähköauto, mutta huonohko auto. Näin Tesla mielletään.

Kumpikin auto voi sopia vallan hyvin jollekin riippuen kriteereistä.

Itse en enää koske ilman akun lämmitystä oleviin sähkäreihin, koska näen niiden arvostuksen laskevan muita autoja nopeammin kansan syvien rivien sähköautoymmärryksen kasvaessa. Lisäksi vaikka itselläni on vain vähän tarvetta pitkän matkan ajolle, niin kylmän akun kanssa vehtaaminen ottaa aika tavalla päähän.
 
Tästä pääsi tahaton naurahdus. Ei tuollainen 144 km kovin paha pitäisi olla, kun lataustauko pysyy 15-20 min tasolla vaikka latausnopeus ei päätä huimaa.
:) Itse päättelin, että nopeammin pääsen ilman lataustaukoa. Jos siis yksin liikenteessä. Kerran ajettiin tuo 144km kyllä kahdestaankin ja päätettiin yhdessä, että ei pysähdytä lataamaan.

Tuossa siis akku oli kylmentynyt noin 24h, niin olisi luultavimmin aika hitaastikin ladannut. Ja ei ehditty lataamaan enää siinä menomatkan aikana lämpöiseen akkuun.

Model S 90D sama matka ja täyteen ladattuna, niin akkuun jäi vielä muistaakseni 50%. Lämpöpumppua ei ole, mutta ei nyt järkyttävää eroa tule kulutuksessa.


Teslan puhelin sovelluksesta myös saa lämmityksen autoon/akkuun päälle. Eli siinä lataus olisi ollut nopeampi. Jos siis vain muistaa käyttää sovelluksen esilämmitystä.
 
Itse lähdin hakemaan kesärenkaita Seinäjoki - Tampere. S 90D vajaalla akulla. Sopivasti silti pääsin Tamprereelle lataamaan (180km). Seuraavana päivänä jo Vaasaan jakemaan renkaita. Tosiaan tuolla tosi hitaalla 3kW latauksella pääsi hyvin vain Vaasaan asti (85km).

Mutta edellisella Pösö e-2008 teki todella tiukkaa käydä Alajärvellä (144km yhteensä). Talvella siis, kesällä ei toki mitään ongelmaa. Talvella joutui ajamaan rajoitusten mukaan 80km/h ja sen lisäksi lämmitystä piti säätää pienemmälle.


Täällä hidaslataus taitaa olla lähelle 2800W, eli ei edes ihan täyttä 3kW. Eli tosiaan kuten laskit, niin tosi kauan kestää 90KWh akun lataaminen sillä. Siinä olisi parannettavaa. Edellisessä talossa vedin voimavirta roikalla talon autotallista katokseen johdon ja latasin 11kW. Täällä talossa vaatii uudet kytkennät, että saisi saman 11kW latausta.
Eikö tuossa vaasa-tampere välillä ole kolme superchargeria? Navigoi yhdelle sellaiselle hetkeksi lataamaan ja kaikki rangeahdistukset voi unohtaa? Mitä niillä hienoilla sähköauto-ominaisuuksilla (akun esilämmitys, hyvä pikaltausnopeus) tekee jos ei edes käytä niitä?
 
:) Itse päättelin, että nopeammin pääsen ilman lataustaukoa. Jos siis yksin liikenteessä. Kerran ajettiin tuo 144km kyllä kahdestaankin ja päätettiin yhdessä, että ei pysähdytä lataamaan.

Tuossa siis akku oli kylmentynyt noin 24h, niin olisi luultavimmin aika hitaastikin ladannut. Ja ei ehditty lataamaan enää siinä menomatkan aikana lämpöiseen akkuun.

Model S 90D sama matka ja täyteen ladattuna, niin akkuun jäi vielä muistaakseni 50%. Lämpöpumppua ei ole, mutta ei nyt järkyttävää eroa tule kulutuksessa.


Teslan puhelin sovelluksesta myös saa lämmityksen autoon/akkuun päälle. Eli siinä lataus olisi ollut nopeampi. Jos siis vain muistaa käyttää sovelluksen esilämmitystä.
No juu, siis jos ilman taukoa pärjää, niin toki se on parempi. Lähinnä ajattelin siis, että jos on pakko ladata, niin jääkylmänäkin 20-30 kW tehollakin saa kyllä yhdellä kusitauolla ladattua sen verran, että akuutti rangeahdistus katoaa. Miillä kun satunnaisesti ajelin 170 km pätkää, niin lyhyt stoppi puolivälin jälkeen toimi hyvin.
 
Teslalla saa siis sittenkin akun esilämmityksen päälle ajaessa? Itse olen kuvitellut, että tuo onnistuu vain navigoimalla (joka on mielestäni aika surkeaa sähköautovalmistajalta siihen verrattuna että olisi nappi).

Mutta tosiaan on noissa sähköautoissa jonkin verran eroja toiminnallisuudessa ja helppoudessa. Väittäisin uusimpien MEB -pohjaisten olevan tällä hetkellä parhaita kun kertovat millä teholla nyt ladattaisiin ja esilämmitys onnistuu sekä manuaalisesti että automaattisesti navigoimalla (ja kertoo kuinka kauan pitää lämmittää että saadaan maksimitehot). Tesla on aika köpöstys tuohon nähden kun mahdollista latausnopeutta tai siihen pääsyaikaa ei näe mistään.
 
Auto voi olla hyvä auto, mutta huonohko sähköauto. Näin Toyota mielletään.

Auto voi olla hyvä sähköauto, mutta huonohko auto. Näin Tesla mielletään.

Kumpikin auto voi sopia vallan hyvin jollekin riippuen kriteereistä.

Itse en enää koske ilman akun lämmitystä oleviin sähkäreihin, koska näen niiden arvostuksen laskevan muita autoja nopeammin kansan syvien rivien sähköautoymmärryksen kasvaessa. Lisäksi vaikka itselläni on vain vähän tarvetta pitkän matkan ajolle, niin kylmän akun kanssa vehtaaminen ottaa aika tavalla päähän.
Totta. Teslan huonoutta esim lämpöpumppujen rikkoontuminen ja rikkoontuvat alustan osat.

Saa nähdä tuleeko paljonkin remonttia Model ässään sitten katsastuksessa, joka on joskus syksyllä. 90D taitaa olla 420hv, eli onhan siinäkin alusta hieman koetuksella. Etupää on onneksi viime leimalle remontoitu. Samoin uusi tuulilasi.

Onhan Teslassa myös ne omaperäiset (huonot) ovenkahvat 3 ja Y. Samoin S ja X ovenkahvoja menee vaihtoon (3 vaihdettu omasta). Sekä karmittomat lasit (on toimineet, vaikka katosta ei ole).

Yksi oli myös 3 Performancessa talvella nitisevä lasikatto, mutta tuossa ässässä ei ole lasikattoa ollenkaan, eli senkin puolesta on ollut hiljainen.


Teslakin siis saattaa olla jonkunlainen autona, mutta epäluotettava? Ei ehkä Toyotan tai Volvon veroinen autona? Tesla myös arvoitus siinä kuinka sitä on huollettu, koska huoltoväliä ei taida olla ollenkaan.
 
Auto voi olla hyvä auto, mutta huonohko sähköauto. Näin Toyota mielletään.

Auto voi olla hyvä sähköauto, mutta huonohko auto. Näin Tesla mielletään.

Kumpikin auto voi sopia vallan hyvin jollekin riippuen kriteereistä.

Itse en enää koske ilman akun lämmitystä oleviin sähkäreihin, koska näen niiden arvostuksen laskevan muita autoja nopeammin kansan syvien rivien sähköautoymmärryksen kasvaessa. Lisäksi vaikka itselläni on vain vähän tarvetta pitkän matkan ajolle, niin kylmän akun kanssa vehtaaminen ottaa aika tavalla päähän.

Justiinsa näin. Itsekin mietin Subarua pitkään, koska siinä on jatkuva neliveto, kivasti maavaraa ja passeli hinta. Vaikka meilläkin suurin osa ajosta menee helposti Subarun rangen sisään, sen verran usein tulee kuitenkin vedettyä vähän pidempiä siivuja ympäri vuoden, että en viitsinyt lähteä kiusamaan itseäni autolla jossa ei ole akun esilämmitystä. Toisin sanoen, koin että Subarun sähköauto-ominaisuudet jätti toivomisen varaa (myös 15 tkm huoltoväli eh.....)

Tesla olisi taas ollut pidemmän matkan taittamiseen paljon parempi ja muutenkin sähköauto-ominaisuuksiltaan ylivoimainen, mutta sen perusominaisuudet (toimiva vakkari, parkkitutkat, toimivat automaattipyyhkimet, järkevät kontrollit asioille jne.) jättivät niin paljon toivomisen varaa, että skippasin senkin.

Kompromissina hommasin käytetyn Volvo XC40, jossa on hyvät auto-ominaisuudet, kohtuulliset sähköauto-ominaisuudet ja Subarun malliin edes vähän maavaraa ja jatkuva neliveto. Rangehan tuossakaan ei varsinkaan talvella ole kovin kummoinen auton muodon ja jatkuvan nelivedon takia, mutta riittää täysin meidän normaaleihin ajoihin ja toisaalta toimivan akun esilämmityksen ansiosta auto ottaa kovemmillakin pakkasilla pikalaturista virtaa sen verran hyvin, että pidemmänkään matkan taittaminen ei ole täyttä tuskaa.

Voi toki olla, että tää oli paska kompromissi, mutta vain aika näyttää. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen valintan.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 151
Viestejä
4 950 781
Jäsenet
79 604
Uusin jäsen
Realops

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom