• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Heh :)

Eiköhän jokainen osapuoli tee vain parhaita siirtoja oman liiketoiminan kannattavuuden näkövinkkelistä. Lähestyvät vaan samaa päämäärää eri reittejä ja aikatauluja pitkin. Turha tässä tuomioita on jaella kenellekkään.

Hyvä on muistaa että perinnevalmistajat ovat autonvalmistajia eivät pelkästään sähköautonvalmistajia. Olisi aika tyhmää sahata oma tukijalka alta.
Joo, varmaankin siellä optimoidaan muutaman kvartaalin tulosta eteenpäin.
 
Joo, varmaankin siellä optimoidaan muutaman kvartaalin tulosta eteenpäin.
Eiköhän sähköautotekniikkaa ja tuotantolinjoja voi kehittää samaan aikaan kun kerää hyvät katteet polttis- ja hybridituotannosta. Siksihän niiden valmistusta jatketaan.

Sähköautomalleja on pilvin pimein perinnemerkeilläkin, volyymit on vielä pieniä mutta eiköhän ne kasva jos ihmiset niitä haluaa ostaa.
 
Sähköistyminen liikenteessä etenee, siellä esitetään eri maita vertaillen. Me pohjolassa ollaan hyvin mukana, Kiina vetää kuin juna ja jenkkiläkin kaikesta ICE öyhöstä huolimatta kasvaa.

Muu Eurooppa alkaa jäämään jälkeen, osa valtioista kuten Espanja ja Italia hyvinkin. Japania ja sen autoteollisuutta odottaa katastrofi, koska eivät reagoi ympäröivään maailmaan, Saksallekaan ei lupaa hyvää, koska Kiinan markkina on #404 kun himmailivat tuotekehityksessä.

TL;DR Kiina ja jenkit vie, eurooppa voi osittain omalla tuotannollaan selvitä, mutta...
Esim. Saksassa varmaan asiaa jarruttaa kallis sähkö ja autobahnat. Viimeksi kun itse EV6:lla olin siellä niin keskikulutuks hiukan vajaa 40kWh/100km ja pikalaturilla sähkö ilman mitään kuukausisopimuksia 59c/kWh. Ei ollut ruuhkaa latauskentillä.

Jos siellä saisi Suomen tyyliin pikana ~35c, hitaana ~20c ja kotona ~10c niin voi olla että vain rahaa ajattelevat germaanitkin herkemmin sähkön valkkaisi.
 
Kyllä luulisi löytyvän kun bilteman rekkarihaullakin löytyy
Biltema näyttää ainakin LR Y:n osalta ihan omiaan. Ei tässä 514 hevosvoimaa ole.
Trafilta taasen oma auto:

Käyttövoima Sähkö
Sähköenergian kulutus (Wh/km) 169,00
Sähkömoottorin suurin nettoteho (kW) 158,00
Sähkömoottorin 30 min suurin teho (kW) 65,00
Sähkökäytön toimintasäde (km) 533,00
Sähköhybridi Ei
Huippunopeus (km/h) 217
Melu ohiajossa (dB) 68,00

muistaakseni jossain vakuutuspapereissa oli kanssa tehona joku 80kW tms omituisuus. Joku sähköautoihin liittyvä kuvio siinä oli, en muista mikä ..
 
Eiköhän sähköautotekniikkaa ja tuotantolinjoja voi kehittää samaan aikaan kun kerää hyvät katteet polttis- ja hybridituotannosta. Siksihän niiden valmistusta jatketaan.

Sähköautomalleja on pilvin pimein perinnemerkeilläkin, volyymit on vielä pieniä mutta eiköhän ne kasva jos ihmiset niitä haluaa ostaa.
Wan Gang antoi Kiinalle vision, jolla Kiinan autoteollisuus kehittyi sähköautoilun maailmanvallaksi ja nyt kiinalaiset merkit ovat ohittaneet länsimaiset ja japanilaiset sekä myynnissä että laadussa. Muskin visio ja sen tinkimätön ajaminen eteenpäin johdatti Teslan arvokkaimmaksi autoyhtiöksi.

Tuo visio ja rohkeus sen toteuttamiseen puuttuu Euroopasta sekä autoyhtiöiltä että autonvalmistajien kotimarkkinoilta. Kvartaaliajattelulla hävittään oikeille visioille, kuten Kiinalaisten merkkien nousu parhaillaan osoittaa.
 
No, katotaan nyt kuin käy kun lyötiin vähän tulleja noille Kiinan subventoimille krääsäkaup… eikun siis visionäärisille maailmanvalloittajille.
 
Kuka vittu on Wan Gang ?

Kiinan nousu sähköautomaaksi johtunee enemmän rajusta valtion tukipolitiikasta kuin puhtaasta visiosta. Samanlaisia visiota kaikilla on.

nyt kiinalaiset merkit ovat ohittaneet länsimaiset ja japanilaiset sekä myynnissä että laadussa.
Laadusta nyt en tiedä. Päältä kaunis mutta...

Muskin visio ja sen tinkimätön ajaminen eteenpäin johdatti Teslan arvokkaimmaksi autoyhtiöksi.
Ja tämä visio loi Teslan tyyppisen auton. Olispa visio ollut hieman erinlainen, olisi voinut saada parempaakin aikaiseksi samalla vaivalla :)
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kyllä luulisi löytyvän kun bilteman rekkarihaullakin löytyy
Bilteman rekkarihaku antaa eräälle 2024 Model Y LR AWD:lle 378 kW, eli saman kuin EVDatabase.

Traficomin sen sijaan antaa samalle autolle:

Sähkömoottorin 30 min suurin teho 65 kW
Sähkömoottorin suurin nettoteho 158 kW

Lukemat ovat selvästi akku- tai lämpörajoitteisia. Lyhytaikaisesti tehoa saa enemmän, mistä kertoo 5,0 s 0-100 1980 kg autolle.

Seat Mii Electric on Traficomissa sama 61 kW kuin valmistajan ilmoittama. Huipputehollakin ajaessa akun purkuteho on maltillinen 1,66C (61 / 36,8). Teslassa taas raju 4,84C (378 / 78,1), jos siitä otettaisiin 378 kW. Lyhytaikaisesti ok, mutta pidemmän päälle normiakku ei tykkäisi.

Toisaalta liikenteen ohituksiin ja ramppeihin riittää lyhytaikainenkin huipputeho. Vasta radalla huipputehoa otetaan niin suuri osa ajasta, että sitä on akun takia pakko rajoittaa. Tällöin auto ei kuljekaan enää 378 kW:n mukaisesti, vaan lähempänä Traficomin 158 kW:a. Normiautoilijan kannalta Tesla kuitenkin on 378 kW-auto - tosin raskaahko sellainen, jos vertaa polttomoottoriautoihin.

Edit. No 378 kW on yli 100 kW yläkanttiin.

Screenshot_2024-12-22-10-58-12-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
Eikö Teslan rekisteriottessa ole niitä ? Kai se sama arvo kelpaa vakuutusyhtiölle.

Kai tuo Tesla on omituinen poikkeus tässä tehojen ilmoittelussa/piilottelussa, vai harrastaako joku muukin tätä ?

44kW Model 3 RWD itellä rekisteriotteen mukaan. Tuosta voi sitten kivasti siirtää tekniikan mihin vaan vehkeeseen, ei mee tehot ainakaan yli :)
 
Kerro sitten yksiselitteisesti mikä on vaikka model Y LR teho? Tesla ei tätä kerro ja joka paikassa eri lukemat. Tunnin keskiteho on toki helppo, eli akun kapasiteetti, mutta jos haluaisi jonkun hetkellisen huipputehon vastaavasti kuin polttiksissa ilmoitetaan niin tätä ei missään kerrota.
Johtuu ihan Teslasta. Eihän Tesla kerro edes akun kokoa. Näin heillä on enemmän joustoa tehon ja muun suhteen jos asiakas jotain kysyy.
 
Mikä hänen visio sitten oli ?
Varmaan linjassa kiinan yleisen vision kanssa. Sotakassasta pumpataan rahaa joka rööriin, vakoilua ja varastamista unohtamatta, että saadaan (toivon mukaan, ainakin heidän näkövinkkelistä) hintakilpailulla syötyä "länsi"firmat pois pelikentältä. Jokseenkin samaa puolijohdepuolella varmaan menossa.
Voiko heitä syyttää, ei tietenkään. Mehän täällä hölmöjä ollaan, kun markan säästöt silmissä ostetaan kaikki paska sieltä ja vielä kauppaan mennessä whataboutismilasit silmillä toistamme puolueen totuuksia.
 
Varmaan linjassa kiinan yleisen vision kanssa. Sotakassasta pumpataan rahaa joka rööriin, vakoilua ja varastamista unohtamatta, että saadaan (toivon mukaan, ainakin heidän näkövinkkelistä) hintakilpailulla syötyä "länsi"firmat pois pelikentältä. Jokseenkin samaa puolijohdepuolella varmaan menossa.
Voiko heitä syyttää, ei tietenkään. Mehän täällä hölmöjä ollaan, kun markan säästöt silmissä ostetaan kaikki paska sieltä ja vielä kauppaan mennessä whataboutismilasit silmillä toistamme puolueen totuuksia.
Totta tuo kaiketi on, että Kiina käyttää kaikkea vakoiluun ja valtiollisten intressiensä kasvattamiseen. Se ei ole ristiriidassa sen kanssa, että Kiinassa ymmärrettiin sähköautojen olevan tulevaisuutta ja juuri sinne pitää panostaa kunnolla että tavoitteisiin päästään.
 
Maailma ei vaan toimi tuntumalla ja kerätty data vakuutusyhtiöillä ei tue näkemystäsi. :think:
Ei kannata luottaa näin sokeasti suuryrityksiin ja teollisuuteen. Todennäköisesti vertaillaan uusia sähköautoja 0-20v bensa-autokantaan missä vanhat romut vuotavat polttonesteitä. Eiköhän tästä vielä joskus saada riippumatonta tietoa.
 
Menee sen mukaan mitä on teho rekisteriotteessa.
Se on monesti 0. Mutta tämähän nyt on vaan kiinni siitä mitä halutaan ilmoittaa, eihän näillä sinänsä väliä ole ja ilmeisesti kun ilmoittaminen on vähän erikoista niin ei vaikuta tehot vakuutusmaksuihin.

Jos siis ilmoitetaan tunnin keskiteho niin ailloin ainoa mikä merkkaa on akun kapasiteetti, ja ei ole väliä minkälaiset moottorit autossa on ts. ei ole väliä onko 0-100km/h aika 10 sekuntia vai 2 sekuntia vakuutuksen kannalta.
 
Onko muuten noin että vakuutusmaksu nousee tehojen lisääntyessä sähköautoissa? Sähköautoissa tehojen ilmoittaminenkin jotenkin outoa, ainakin Teslan osalta.

Itselläni Model Y LR jossa jälikäteen hankittu acceleration boost, en nyt tiedä tarkkaan paljonko on tehoa, ehkä joku 500Hp? Mutta käaittääkseni vakuutusmaksu on sama myös tuhnummassa takavetomallissa.
Muutoskatsastuksenhan tuo saattaa vaatia eli mahdollisesti ajat laittomalla autolla.
 
Ei kannata luottaa näin sokeasti suuryrityksiin ja teollisuuteen. Todennäköisesti vertaillaan uusia sähköautoja 0-20v bensa-autokantaan missä vanhat romut vuotavat polttonesteitä. Eiköhän tästä vielä joskus saada riippumatonta tietoa.

Polttiksetkin palaa useimmiten sähkövian seurauksena, vaikka ei olekkaa lyijyakku itse mikä leimahtaa. Oli miten oli, niin sähkiksen sammuttaminen on kertaluokkaa haastavampi operaatio.
 


Pitkät postaukset, mutta ollaan suuren muutoksen äärellä.


offtopic: Mielenkiintoinen aihe, mutta perkele kun se on julkaissut tuon Twitterissä, jonka käyttöliittymä on suunniteltu muutaman sanan aivottomiin öyhötyksiin ja niidenkin lukemiseen lähinnä kännykältä paskalla istuessa.
Surkea epäresponsivinen käyttöliittymä ei toki ole pelkästään Twitterin synti, mutta ärsyttää aina kun siihen törmää.
 
Ei kannata luottaa näin sokeasti suuryrityksiin ja teollisuuteen. Todennäköisesti vertaillaan uusia sähköautoja 0-20v bensa-autokantaan missä vanhat romut vuotavat polttonesteitä. Eiköhän tästä vielä joskus saada riippumatonta tietoa.
Mikä intressi vakuutusyhtiöillä olisi antaa väärää tietoa, erit. huomioiden kiinni jäämisen seuraukset?

Ja miksi suuryritykset olisivat rehellisiä polttisten suhteen huomioiden esim. päästöhuijaukset ja raakaöljyn ja siten öljyteollisuuden takana olevat supervastuulliset tahot kuten ryssät ja Iran. Disinformaatiota tuetaan avokätisesti.

Eihän siinä data paljon paina kun on tunne.
 
Kumpi syttynyt ensin?

Omat rahani laittaisin polttiksen puolesta, varsinkin jos bensa-auto.
Ei kannata öyhöttää ja puhua mutuja. Kumma moderointi linja tällä foorumilla ja mitään punaista lankaa ei varoituksien suhteen ole, pitäisikö kenties antaa tehtävä ammattilaisille?


Marin auton edessä ollut sähköauto syttyi pian palamaan. Paloa ei sammutettu heti.
 
offtopic: Mielenkiintoinen aihe, mutta perkele kun se on julkaissut tuon Twitterissä, jonka käyttöliittymä on suunniteltu muutaman sanan aivottomiin öyhötyksiin ja niidenkin lukemiseen lähinnä kännykältä paskalla istuessa.
Surkea epäresponsivinen käyttöliittymä ei toki ole pelkästään Twitterin synti, mutta ärsyttää aina kun siihen törmää.
Hmm? Minulla näkyy ihan selkeä artikkelimuotoinen sivu joka on kuin Hesaria lukisi.
 
Hmm? Minulla näkyy ihan selkeä artikkelimuotoinen sivu joka on kuin Hesaria lukisi.

Nimenomaan eli ei skaalaudu yhtään vaan on yhtä kapea kaistale resoluutiosta riippumatta kuten vaikkapa se hesarin nettisivu.
Twitter 600px levynen saakelin kapea kaistale keskellä ruutua ja niiden HS nettiartikkeleiden sisältö on 610px levynen kapea kaistale.

Kuten sanoin responsiivisuuden puute ei ole pelkästään Twitterin synti. Hesarilla sentään sivusto hiukan leveämpi, mutta siinä on se sivupalkki mukana, ne nettiartikkelit on hesarillakin pakotettu todella kapeaksi. Mutta näiden ulkoasultaan luokattoman surkeiden sivujen ruotiminen ei ole tämän keskustelun aihe.
 
Olen pitänyt sitä uutta punaista varoitusta keskinäytössä hyvänä, ainakin omaan näkökenttään se tulee. Itse tykkään tuosta kamerakuvasta + varoitus. Toki se on sitten vielä parempi kun saadaan se varoitus sinne kulmiin MY:ssäkin.
Mä en katso kamerakuvia ikinä, mutta se punainen varoitus kyllä osuu siitä huolimatta omaankin silmään, joten sikäli kai toimii kuten on ajateltukin. Oon kyllä silti näidenkin suhteen sitä mieltä, että roskiin vaan. Kaikenlainen uusavuttomuus ratissa lisääntyy kun luotetaan sokeasti siihen, että auto varoittelee vaikkei ihan jaksaisikaan itse keskittyä siihen ajamiseen. Urpoille ei pitäisi mahdollistaa urpoilua.
 
Dataa ei ole välttämättä vielä ihan niin paljoa kertynyt, että voitaisiin myöskään poissulkea sitäkö etteikö se data olisi kehittymässä sähköautojen kannalta huonompaan suuntaan.
Jostain syystä hybridit palaa herkimmin kerätyn datan mukaan. Sähköautopalo ilman akkupaloa on peace of cake, akkupalo vaatii n. 10 kertaisen määrän vettä, muttei ole mikään katastrofi kuitenkaan.
 
Heh, urpo. Kaikki normit ja sitten vielä kamerasta että ei tule ääliö perään. Kuten em.
jos on karvahattuääliö, niin se ei tarkoita että muut ovat.
Sä näet päätä kääntämällä satavarmasti onko siinä vieressä auto ja pelistä näet miten pitkällä siellä on sellainen tulossa, jos on tulossa. Minkä helvetin takia sun pitäisi vielä sitä tablettia tuijottaa siellä keskellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 466
Viestejä
4 557 781
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom