Yleistä keskustelua sähköautoista

Oliko minkä vuotinen mitä koeajoit? Itse ajanut vain tätä MY2021:stä ja ei rämise eikä resonoi.

Odota vain, ei MY2021:ssä ole sitä katon räminää korjattu. Se rakenne on tismalleen sama, sinne lasien välissä oleviin uriin kertyy jäätä ja katto alkaa sen jälkeen nitisemään ja natisemaan moottoritiellä kuin se lähtisi irti.
 
Meneppä kokeilemaan jotain Nokian kitkoja vähintään 225/55 profiililla niin tiedät mistä on kyse.
No jos lähdetään tolle tielle, niin laitahan kunnolla speksejä esille: malli, renkaan halkaisija, renkaan kantavuus, nopeusluokka, käytössä oleva auto(sekä auton valmistajan suosittelema rengaskoko), renkaalle suositeltu max paine, käytössä oleva paine, olosuhteet jossa alletaittumista tapahtuu jne. Tavaillaan niitä sitten yhdessä.
 
Odota vain, ei MY2021:ssä ole sitä katon räminää korjattu. Se rakenne on tismalleen sama, sinne lasien välissä oleviin uriin kertyy jäätä ja katto alkaa sen jälkeen nitisemään ja natisemaan moottoritiellä kuin se lähtisi irti.
Ehkä onnekas muttei vielä ole ainakaan kuulunut :D. Toki voi olla että automaattisesti filtteröin pienet natinat jäästä pois koska ST:ssä ja parissa aiemmassa ollut lasikattoja ja siihen on tottunut. Mutta tuo lasikattokin on niin makuasia. Itsehän kiroan vain sitä ettei Teslan saa avattua. Fiestassa oli katto auki melkein heti kun oltiin plussalla ja ei satanut vettä. Jo nyt ikävä sitä.
 
Ehkä onnekas muttei vielä ole ainakaan kuulunut :D. Toki voi olla että automaattisesti filtteröin pienet natinat jäästä pois koska ST:ssä ja parissa aiemmassa ollut lasikattoja ja siihen on tottunut. Mutta tuo lasikattokin on niin makuasia. Itsehän kiroan vain sitä ettei Teslan saa avattua. Fiestassa oli katto auki melkein heti kun oltiin plussalla ja ei satanut vettä. Jo nyt ikävä sitä.

Se meteli ei ole pientä ;). Ei mulla ainakaan entiset lasikatot ole ikinä pitäneet vastaavaa meteliä, kyllä tää rakenne on ihan Teslan oma.
 
Millaiset oli muuten erot vakuutusten hinnoissa noiden välillä?
About tupla taisi olla Teslassa. Tosin, en ole kilpailuttanut noita koska periaatteesta en suostu noihin km rajoitteisiin vakuutuksiin. Katsoin sen verran että pääsisin halvemmalla mutta totesin että hv km rajat ja maksan vähän enemmän ettei tarvitse laskeskella millloin tulee km/vuosi täyteen. Fiestassa oli varsin hyvä hinta kun sain vielä ennen noita km rajoitettuja ja keskitysten myötä mukavat alet. Joillakin firmoilla Fiesta vs Tesla oli täysillä bonuksilla ja km rajoituksilla vain pari satkua eroa Teslan vakuutuksiin per vuosi (aka Fiestan vakuutukset aivan taivaissa).
 
Viimeksi muokattu:
About tupla taisi olla Teslassa. Tosin, en ole kilpailuttanut noita koska periaatteesta en suostu noihin km rajoitteisiin vakuutuksiin. Katsoin sen verran että pääsisin halvemmalla mutta totesin että hv km rajat ja maksan vähän enemmän ettei tarvitse laskeskella millloin tulee km/vuosi täyteen. Fiestassa oli varsin hyvä hinta kun sain vielä ennen noita km rajoitettuja ja keskitysten myötä sain mukavat alet. Joillakin firmoilla oli täysillä bonuksilla ja km rajoituksilla vain pari satkua eroa Teslan vakuutuksiin per vuosi.
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
 
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
Tuo on fennia joku autoliike special. ~1600e kaikki ruksittuna bonukset tapissa aka vitun kallista. Mutta samoissa oli ainakin popilla ja pohjolalla mutta osa jutuista ruksimatta ja km-rajat. Kilsoja tulee 20-25tkm/vuosi noin yleensä mutta työmatka piteni joten tulee enemmän jatkossa.
 
Hyundai Kona Electricillä pop-vakuutus L-taso. Kilometrit merkitty alle 15 000km/vuosi.

Vakuutusmaksu
704,99 €/vuosi

Liikennevakuutuksen bonusalennus: 65 %
Kaskon bonusalennus on 70 %
 
Hyundai Kona Electricillä pop-vakuutus L-taso. Kilometrit merkitty alle 15 000km/vuosi.

Vakuutusmaksu
704,99 €/vuosi

Liikennevakuutuksen bonusalennus: 65 %
Kaskon bonusalennus on 70 %
Veikkaan että itsellä on aika raju Teslalisä+alue ja ikä. Eikä tuo Performance malli ainakaan auta asiaa :D. Ja tosiaan itselllä ihan kaikki perus lasiturvista näihin parempiin lunastusturviin jne jne.
 
Kannattaa tulla kyselemään sähköautot nyt FB ryhmään, siellä on monta eri firmojen vakuutusedustajaa, jotka ovat erikoistuneet juuri sähköisen kaluston vakuuttamiseen.
 
Olen tuota yhden tai kahden latauspisteen asennusta ehdottanut juurikin asuntojen arvon nousua ajatellen ja ns pilottikokeiluna. Itse en tuota aio maksaa koska se vaatisi sitten sen että pitäisi maksaa asioita mistä taloyhtiö hyötyy. 500e saa kuitenkin jo aika paljon sähköä ja hinta tuskin on niin paljon halvempaa kuin latauspisteellä että ehtisi kuolettaa itseään kuukaudessa parissa. Ja en ole pykäliin tutustunut mutta eikös tuossa joku maininnut että tarkottaisi että muidenkin moista haluavien pitäisi maksaa ne jatkossa itse tms vai luinko pikalukuna ihan päin persettä.
Jos yhtiönhallitsemaan paikkaan rakennat latauspisteen, niin sen lupaaminen asunnon ostajalle on vähän riskaapelia, jos joku toinen nappaa sen siinä välissä.

Jos taasen ei halua lataus sähköstä maksaa, ja jos luottamuksen menettänyt, jollain kännykällä tässä vain lämmitellään, niin siinä oikeassa ettei kannata asiankanssa painoa, vaan latailla siellä marketin pihassa halvalla ja lämmitellä akku sähköllä.

Muista toki myydessä mainita että asunto fillaristeilla tai polttiauto asukkaille. Asuntokauppa ketjua en nyt tähän löytänyt, mutta ehkä paremmin sähköautoilua koskeekin.


Ja hinnat on yks yhteen diesel/bensan kaa.
FaceBookista tinkaamalla ?
Polttishintojakin voi tinkiä omalta myyjältä, tai yleisiltä.
 
Mistä pystyis arpomaan ton i4:n vakuutusta etukäteen? Vaikeaa kun ei ole rekkaria tarjolla missään.
Ei taida sitten onnistua. Ihan asian vierestä, kestääkö sun silmät oikeasti noita i4:sen järkyttävän kokoisia "munuaisia" O_o Muuten hieno auto mutta edestä jotain niin järkyttävää....no makuasia sitä ja tätä joo tiedetään :)
 
Kestää helposti. Ei ole minun mielestä pahat varsinkin kun meinasin ottaa mustana. Mutta kokeillaan toi dinoversio ensin ja zoomaillaan mitä lysti tulee maksamaan.

Nykyinen auto on mielestäni lähes täydellinen, mutta toki tavallinen bensafarkku. Ei siis pakko vaihtaa jos ei huvitakaan.

edit: niin ja asiaa kompensoi että jos haluaa ns. normaalikorkuisen auton niin vaihtoehdot on about Model 3, i4, Taycan ja Etron GT. Lompakosta loppuu pito valitettavasti jo tossa i4 kohdalla. On toi i4 nyt paljon nätimpi kuin toi kalakeulainen M3.
Mihis Mustang Mach e jäi tuosta listasta? ;) M3 on enemmän sammakon näköinen kuin kalan ja ottaisin kyllä tässä tapauksessa ennemmin M3sen kuin bemarin i4sen näin ex bemaristina =)
 
Eihän montaa Hyundain sähkistäkään saa käyttää vetämiseen. Ilmeisesti sitten noita samoja malleja Saksassa siihen kuitenkin saa käyttää. Mysteerisiä juttuja. Pelkän koukun nyt tietty saa asentaa mihin vaan, mutta ei se vetokyky siinä lisäänny ellei papereissa siihen lupaa ole.
Jaarittelen vielä tähän koukkukeskusteluun… tehdas määrittää vetomassat tyyppihyväksyntädokumentteihin jotka ovat automallikohtaisia ja vaikea/mahdoton muuttaa. Vetomassa 0 voi tuoda ilmeisesti jotain etua päästöjen laskennassa, josta syystä viime vuosina ekoautojen lisäksi jopa useampi perheautodieseli 99g/100 km versiona on ollut myynnissä 0 vetomassalla. Esim. Octavia ja Mondeo ekomallit. Näihinkin voi asentaa koukun, mutta ei saa virallisesti vetää mitään. Myös esim. osa 1.4 kaasuocuista on koukuttomia ja osa ei. Eli tarkkana kaupoilla… ja vakuutusyhtiö voi olla nihkeänä jos kolistelee kärryn kanssa. Toki hybrideissä ja sähkäreissä on varmaan teknisiäkin syitä miksi ei saa vetää. Tai kaupallisia… Teslakin myy mieluummin koukullisen Model Y:n, mutta tiskin alta kolmoseenkin saa jos osaa kysyä - tai ainakin joku väitti edellä niin. Ja miksei se onnistuisi, jos koukku ennen faceliftia oli hinnastossa.

Ne saksan hyundait on varmaan niitä fillarikoukkuja tai facelift-malleja, jossa vetomassa 300kg tms. Oon kyttäillyt koukullisia sähkäreitä mobilesta ja yleensä tekstissä on maininta fillarista, jos kyseessä malli johon koukkua ei oo suomessa saanut. Olen mielelläni toki väärässä. Sinänsä ois järjetön veto maahantuojilta tilata vetomassattomia malleja mökkisuomeen, jos koukkumalleja saisi tehtaalta.
 
Karu fail, jos on totta. 6/10 taycan:ia kärsii jonkinsortin akkuviasta

“Six out of ten Porsche Taycan” ever delivered have a problem with battery management that affects and damages battery cells, requires replacement of cells and batteries, and is causing vehicle fires, according to a source working at Porsche’s headquarters in Zuffenhausen, Germany. Porsche is reportedly hiding the problem from customers and authorities and quietly replacing damaged battery cell modules without informing customers to cover up the problem. Tesla offered to help Porsche with battery management through Audi contacts years ago, but Porsche management at the time rejected any external help, saying it could handle everything internally, the source noted.

 
Mustang on samalla tavalla semmonen lelumaasturi kuin Enyaq, ID.4 jne.

M3:ssa ärsyttää ulkonäkö, keskinäyttö ja erityisesti surkea tavaratilan luukku. Bemussa sentään liftback kontti. Lisäksi M3:ssa ajoasento oli vähän hassu, bemari pitää vielä kokeilla toki.
Eihän tuo kolmikko mitään maasturia ole nähnykkään, enemmin farmari kategoriaan laittaisin. Joo m3:ssa on kyllä tuo takaluukku aika meh mutta keskinäyttö ärsyttää myös? Sehän on se Teslan "suola", ilman sitä tuskin tekisi mieli Teslaa....no okei onhan ne myös aika tehokkaita autoja :) :thumbsup:
 
Kyllä ne jotain farmarin ja maasturin välistä vähintään ovat. Tunnusomaista on korkea maavara, jonka jälkeen paksu lattia (eli akku) nostaa vielä ajoasentoa. Lisäksi itse auto on huomattavasti farmaria korkeampi. Olen noita kaikkia vähintään koeistunut ja osaa ajanut, enkä tykkää ollenkaan. Nykyisessä autossa (V60) on parasta just se että se on matala ja sinne istutaan eikä kiivetä, ja ajoasento on jotain paljon parempa kuin kirkonpenkki.
Moni melkein on toista mieltä, ainakin kun ikää tuppaa tulemaan että korkeampi auto on parempi, helpompi mennä autoon ja tulla pois kun ei juuri tarvitse kyyristellä ja ponnistella pois. Ei toki itelleni ongelma ja uskon että V60 on hyvä koska edellinen autoni oli V60 T8 :thumbsup: Noista en ole Enyaqia kokeillut mutta ID4:sta olen, sanomattakin Mustangia myös ja oli toi ID4 vaan jotenkin niin tylsän oloinen laite, vähän joka osa alueelta, kyllähän se ihan asiallisesti auton virkaa toimitti mutta jotain siitä puuttui kun kokemus niin laimeaksi jäi. Parempi viilis jäi pienemmästä versiosta eli ID3:sta aikanaan:thumbsup:
 
Karu fail, jos on totta. 6/10 taycan:ia kärsii jonkinsortin akkuviasta




Lähteenä Teslarati...

Odotan joltain oikealta julkaisulta juttua asiasta, nämä Tesla fanien sivustot ovat äärimmäisen epäluotettavia.
 
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
Just vaihdoin oman MS P90D vakuutukset IFistä LähiTapiolaan. LT ei kysynyt kilsoja ja vaikka sanoin suoraan et ajan yli 50tkm vuoteen niin vastasi ettei ole väliä.
Hinta tippui (liikenne+kasko) IFin n. 1180€:sta lopulta 735€:n, mutta tuossa on tuntuva ale koska emäntä S-ryhmällä töissä.
 
Just vaihdoin oman MS P90D vakuutukset IFistä LähiTapiolaan. LT ei kysynyt kilsoja ja vaikka sanoin suoraan et ajan yli 50tkm vuoteen niin vastasi ettei ole väliä.
Hinta tippui (liikenne+kasko) IFin n. 1180€:sta lopulta 735€:n, mutta tuossa on tuntuva ale koska emäntä S-ryhmällä töissä.
Jaa pitääkin kysellä tuolta jos ei km-rajaa.
 
Jaa pitääkin kysellä tuolta jos ei km-rajaa.
Heillä tosin oli ehtona, että siirrän kaikki perheen vakuutukset heille ja otan vielä jonkun 50€/vuosi matkavakuutuksen päälle. Ei kyllä haitannut yhtään, koska vastaava kotivakuutuskin oli liki 200 halvempi ja koko potista iso ale. Perheen vuotuiset vakuutuskulut tippui tyyliin 2200 -> 1500 :D
 
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
 
Viimeksi muokattu:
Heillä tosin oli ehtona, että siirrän kaikki perheen vakuutukset heille ja otan vielä jonkun 50€/vuosi matkavakuutuksen päälle. Ei kyllä haitannut yhtään, koska vastaava kotivakuutuskin oli liki 200 halvempi ja koko potista iso ale. Perheen vuotuiset vakuutuskulut tippui tyyliin 2200 -> 1500 :D
Ah, voi olla että ei sitten onnistu. On mm pari vakuutusta mitä ei saisi niillä ehdoilla millä itse niitä makselen. Maksaa hiukan enemmän kuin muut mutta taktiset pari pykälää mm omaisuuden kattamisesta yms sen arvoisia että jos paska osuu tuulettimeen niin tulee tilanne "kannatti maksaa".

Edit: Tapiolan nettisivu huutelee etten valitettavasti voi ostaa tätä vakuutusta verkosta kun yritin hintaa katsoa :D
 
Eikö tuon Teslan 3. sukupolven laturin pitäisi toimia ihan ongelmitta myös minkä tahansa muun auton lataamiseen kuin Teslan? Vaikuttaisi hinnan puolesta olevan erinomainen vaihtoehto. Eikö tuossa on sisäänrakennettuna kaikki tarvittavat vikavirtasuojaukset? Olisi tarpeen alkuun käyttää laturia 3.7 kW tehoisena ja toivottavasti myöhemmin ensi vuodesta päivittää se 11 kW:lle kunhan taloyhtiössä päivitetään sähköjä. Onko tuossa jotain mitä en ole huomannut mikä ei sopisi tuohon käyttötarkoitukseen?
Sitten pitäisi vielä hankkia se itse auto...
 
Eikö tuon Teslan 3. sukupolven laturin pitäisi toimia ihan ongelmitta myös minkä tahansa muun auton lataamiseen kuin Teslan? Vaikuttaisi hinnan puolesta olevan erinomainen vaihtoehto. Eikö tuossa on sisäänrakennettuna kaikki tarvittavat vikavirtasuojaukset? Olisi tarpeen alkuun käyttää laturia 3.7 kW tehoisena ja toivottavasti myöhemmin ensi vuodesta päivittää se 11 kW:lle kunhan taloyhtiössä päivitetään sähköjä. Onko tuossa jotain mitä en ole huomannut mikä ei sopisi tuohon käyttötarkoitukseen?
Sitten pitäisi vielä hankkia se itse auto...
Kyllä tuo on tietääkseni ihan hyvä vaihtoehto mille vaan merkille (kunhan on type2 eikä type1) ja molemmat vikavirtasuojat löytyvät. Jos on nähtävissä että saattaa tulla tarve kuormanhallinnalle niin joku OCPP:tä tukeva asema voi olla turvallisempi hankinta, mutta riippuu tietysti siitä että millainen yhtiö kyseessä ja mihin tuo tulisi.
 
Kyllä tuo on tietääkseni ihan hyvä vaihtoehto mille vaan merkille (kunhan on type2 eikä type1) ja molemmat vikavirtasuojat löytyvät. Jos on nähtävissä että saattaa tulla tarve kuormanhallinnalle niin joku OCPP:tä tukeva asema voi olla turvallisempi hankinta, mutta riippuu tietysti siitä että millainen yhtiö kyseessä ja mihin tuo tulisi.
Kiitos, ei näillä näkymin ole tarkoitus laittaa kuormanhallintaa, joten tuolle ei pitäisi olla tarvetta. Sähköt paikalle tulee asunnon omasta sähkökeskuksesta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
En huomannut, että olisi tätä Moottorin artikkelia vielä linkattu tänne, mutta aika paljon näyttää laskevan latausteho lämpötilan laskiessa Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta

Kesä:
1638427818889.png


Talvi:
1638427831258.png
 
Ettei tässä olisi kyse siitä ominaisuudesta että kun testaaja istuu auton sisällä niin auto käyttää lämmityksen auton sisätiloihin eikä akkuihin. Norjan Björne tälläisesta raportoi jonkun automallin kanssa kun eivät tulokset käyneet yhteen tavantallaajien ja Björnen mittauksien kanssa.
 
Ettei tässä olisi kyse siitä ominaisuudesta että kun testaaja istuu auton sisällä niin auto käyttää lämmityksen auton sisätiloihin eikä akkuihin. Norjan Björne tälläisesta raportoi jonkun automallin kanssa kun eivät tulokset käyneet yhteen tavantallaajien ja Björnen mittauksien kanssa.
Lähes varmasti - Ioniq5:nen ei osaa lämmittää akkua jos lämmitys / ilmastointi on päällä ja silloin pakkasella pikalataus on todella hidasta.

Moottori-lehti ei vain tiedä tätä ja on testannut autoa lämppärit täysillä.
 
Moottori-lehti ei vain tiedä tätä
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
 
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
Onhan se kieltämättä surkeaa, että auto ei esim. siinä latausnäytössä kerro, että "latausnopeus rajoitettu akun lämpötilan takia, lämmityslaitteen / ilmastoinnin pois kytkeminen voi nopeuttaa latausta".
 
Harva istuu autossa tuollaisen pikalatauksen aikana, yleensä mennään käymään vessassa tai hakemaan kahvia/ruokaa tms.

Huonompi asia tietty silloin, jos se auton käynnissä oleminen on hämärtynyt käsite autoilijalle esim. start/stop -painikkeen tai ready-valon/indikaattorin puuttuessa.
 
Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy
Kyllähän näitten patteri autojen kanssa toiminta enemmän ja vähemmän tuntuu jonkinlaiselta harrastus toiminnalta, tarvii tutkia missä saa autoa ladata ja toimiiko laturit ja laitanko OBD lukijan kiinni että näen viimeiset kilsat rangesta talvella tms. Sanoisin että on jollakin kierolla tavalla jopa ihan mielekästä....joku bensalenkkari voisi olla asiasta eri mieltä :D

Eikö muuten löydy edes Hyundain OHJEKIRJASTA tai what ever tiedostosta tietoa tuosta että jos lämmittää kabiinia latauksen aikana niin ei saa täysiä jerkkuja laturilta?? :rolleyes:
 
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.

Tietysti sähköauto on vähän häilyvä tuon osalta, mutta toisaalta jokaisen pitäisi tietää ettei perinteistä autoa pidetä tankatessa käynnissä -> pitää ymmärtää ottaa asiasta selvää sen sähköauton osalta vastaavassa tilanteessa.

Ja jos ihmistä ei kiinnosta ottaa asioista selvää, niin se nyt on vaan oma syy, tietysti auton olisi hyvä ilmoittaa että lämmitys tms hidastaa latausta, jos niin ei vielä ole. Mutta se on vaan extraa ja kyllä käyttäjällä on vastuu.

Muutenhan homma menee melkein samaan sarjaan kuin "en tiennyt että kissa kuolee mikrossa kuvaamiseen!" Siis siihen, että ihmiset ei ota itsestään ja toimistaan vastuuta, nykyään asioiden selvitys netin avulla on kuitenkin hyvin nopeaa, joten jos siihen ei oikeasti kykene, ei melko varmasti ole kykenevä myöskään autolla ajamaan, onhan se nyt paljon monimutkaisempi prosessi :D

Tietysti autoja ammatikseen arvostelevilla pitäisi olla vielä suurempi vastuu olla perillä asioista
 
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.
Millä tavalla polttisauton tankkaus liittyy Ioniqin hidastuneeseen lataukseen? Hidastuuko polttisauton tankkaus merkittävästi, jos se olisi käynnissä tankkauksen ajan, seisotaanko tankilla pahimmillaan puolisen tuntia?

Edit. Eihän logiikka voi olla, että käyttäytymisen ei tule muuttua polttis->sähkö siirtymässä, tai muuten kukaan ei lataisi kotona ja pikalaturilla oltaessa seisotaan piuhan vieressä koko latauksen ajan. :whistling:
 
Millä tavalla polttisauton tankkaus liittyy Ioniqin hidastuneeseen lataukseen? Hidastuuko polttisauton tankkaus merkittävästi, jos se olisi käynnissä tankkauksen ajan, seisotaanko tankilla pahimmillaan puolisen tuntia?

Liittyy aihealueen defensseihin, hieman kuin Tesla forumeilla. Joku mainitsee ettei Teslassa automaattipyyhkijät toimi kunnolla, niin toinen tulee ulisemaan ettei ne mun polttisautossa n vuodelta -85 toimineet myöskään.

Itse olen istunut Teslassani monesti lämmitys päällä ja kuunnellut musiikkia kun lataan pikalaturissa. Ei ole kiinnostanut hakea aina mäkkäri/ABC tason tavaraa, eikä ihan joka kerta ole kusettanutkaan tarpeeksi mennä sisälle noihin paikkoihin. Kyllähän tuo on Ioniqissa selvä ongelma.
 
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.

Tietysti sähköauto on vähän häilyvä tuon osalta, mutta toisaalta jokaisen pitäisi tietää ettei perinteistä autoa pidetä tankatessa käynnissä -> pitää ymmärtää ottaa asiasta selvää sen sähköauton osalta vastaavassa tilanteessa.

Ja jos ihmistä ei kiinnosta ottaa asioista selvää, niin se nyt on vaan oma syy, tietysti auton olisi hyvä ilmoittaa että lämmitys tms hidastaa latausta, jos niin ei vielä ole. Mutta se on vaan extraa ja kyllä käyttäjällä on vastuu.

Muutenhan homma menee melkein samaan sarjaan kuin "en tiennyt että kissa kuolee mikrossa kuvaamiseen!" Siis siihen, että ihmiset ei ota itsestään ja toimistaan vastuuta, nykyään asioiden selvitys netin avulla on kuitenkin hyvin nopeaa, joten jos siihen ei oikeasti kykene, ei melko varmasti ole kykenevä myöskään autolla ajamaan, onhan se nyt paljon monimutkaisempi prosessi :D

Tietysti autoja ammatikseen arvostelevilla pitäisi olla vielä suurempi vastuu olla perillä asioista
Onhan se tietysti selvää että se auto lataa hitaammin sen lämmityksen verran. Mutta kun se tässä tapauksessa lataa huomattavasti hitaammin koska akkua ei pystytä lämmittämään, niin ei tuo nyt millään voi kuulua kaikkien tietämykseen tasolla "kissa kuolee mikrossa". Eipä tuo näyttänyt olevat itsestään selvää edes henkilöille jotka ammatikseen arvostelevat sähköautoja, joten tuon googlaaminenkaan ei ole mikään selvä pikkujuttu.
 
Koen lämmitys/jäähdytysmahdollisuuden erittäin tärkeänä latauksen aikana. Usein pidemmillä matkoilla koira mukana autossa, eikä sitä voi autoon jättää olosuhteiden armoille, vaikka itse menisikin kahville. Toki osa paussista menee koiran kusetukseenkin, mutta ei sekään aina pelasta.
 
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
 
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
Kuulostaa että sähköauto voisi todellakin toimia sinulla. Mikäli siis tarvitset autoa arkiajoihisi. Lataamisen kannalta se että olet pääasiassa kotosalla on kaikkein parhain vaihtoehto. Sähkö on halvinta ja auto lataa itseään kun olet kotona, eli pääasiassa aina. Ei tarvitse pyöriä ympäriinsä kuin sohvalla.
 
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
Ei tuo autossa istuminen latauksen aikana varsinaisesti kuulu ihan niihin peruskäyttötapauksiin. Jossain rautaperseajossa ehkä tarpeen tai juurikin autotoimittajilla / tubettajilla. Toki hölmö homma silti ja erityisesti se että auto ei osaa viestiä käyttäjälle mitään tuosta.

Koen lämmitys/jäähdytysmahdollisuuden erittäin tärkeänä latauksen aikana. Usein pidemmillä matkoilla koira mukana autossa, eikä sitä voi autoon jättää olosuhteiden armoille, vaikka itse menisikin kahville. Toki osa paussista menee koiran kusetukseenkin, mutta ei sekään aina pelasta.

Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
 
Ei tuo autossa istuminen latauksen aikana varsinaisesti kuulu ihan niihin peruskäyttötapauksiin. Jossain rautaperseajossa ehkä tarpeen tai juurikin autotoimittajilla / tubettajilla. Toki hölmö homma silti ja erityisesti se että auto ei osaa viestiä käyttäjälle mitään tuosta.



Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
Ite taas kuvittelisin tuon olevan ihan perushomma lämmitellä autoa nimenomaan suurteholatureilla. Se lämmityksen viemä teho on häviävän pieni siitä lataustehosta ja usein joku kusitauon mittainen 10 minuuttia ja matka jatkuu riittää. Juuri silloin itellä tulis mieleen jättää suoraan auto lämpiämään pakkaseen koko latauksen ajaksi.
 
En huomannut, että olisi tätä Moottorin artikkelia vielä linkattu tänne, mutta aika paljon näyttää laskevan latausteho lämpötilan laskiessa Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta

Kesä:
1638427818889.png


Talvi:
1638427831258.png
Talven käyrästä minulle tulee mieleen, että toimittaja on testannut asiaa itselleen helpolla tavalla, mutta mikä ei kuitenkaan vastaa sähköauton omistajan todellisuutta.


Arvaus:

Toimittaja ei ole sähköauton omistaja, joten hän suhailee erilaisilla laina-autoilla ilman kotilatausta julkisten pikalaturien varassa. Toimittaja on katsonut työpäivän alussa lämpötilaksi -2 C, joten hän päättää tehdä talvisen pikalataustestin. Auto ei ole ollut ennen lähtöä latauksessa. Toimittaja ajaa lähimmälle pikalaturille ja kytkee piuhan. Lataus kylmään akkuun on aluksi odotetun hidasta, 60-70 kW. Noin 40 %:n kohdalla akku alkaa olla lataamisesta sen verran lämmennyt, että nopeus nousee 100-125 kW:iin. Noin 50 %:n jälkeen ero kesäkeliin alkaa olla kohtuullisen pieni. Sitten vaan käyrä äkkiä julki klikkailevien ihmisten hämmästeltäväksi. Kuhinaa ja mainosrahaa.


Ioniq 5:n omistajan todellisuus:

Arkiajot sujuvat pelkän kotilatauksen turvin talvellakin kätevästi ja edullisesti. Julkisille latureille ei tule tarvetta mennä erikseen. Toki jos kohdalle osuu kotia edullisempi/maksuton pyton, niin mikä jottei. Sitten tulee se yli 300-400 km sukulaisreissu joulua viettämään, mikä vaatii julkisen aseman käyttöä.

Kuljettaja on lähtöpäivää edellisenä iltana tökännyt kotilatauksen kaapelin normaaliin tapaan. Sitten hän on kotona avannut kännykän, ja asettanut halutun lähtöajan profiililla "100 %, ilmastoitu 21 C". Lähtöhetken koittaessa auto on juuri ladattu täyteen ja matkustamo on valmiiksi lämmin. Akun täyteen lataaminen on lämmittänyt sitä. Autolla ajetaan putkeen esim. kolme tuntia, jonka jälkeen mennään pikalaturille. Öisen latauksen lisäksi tuo kolmen tunnin ajomatka on tuottanut hukkalämpöä akussa. Näiden seikkojen ansiosta akku latautuu talvellakin sutjakkaasti.


Toimittaja tuskin on simuloinut tälläistä oikeaa käyttötapausta. Jos hänellä olisikin sattumalta ollut kotilatausmahdollisuus, ja hän olisi ennen lähtöä ladannut akun täyteen, niin hänenhän olisi pitänyt ajaa ensin se kolme tuntia, jotta akku olisi riittävän tyhjä testiä varten. Siinä kuluisi paljon kallista työaikaa.
 
Talven käyrästä minulle tulee mieleen, että toimittaja on testannut asiaa itselleen helpolla tavalla, mutta mikä ei kuitenkaan vastaa sähköauton omistajan todellisuutta.


Arvaus:

Toimittaja ei ole sähköauton omistaja, joten hän suhailee erilaisilla laina-autoilla ilman kotilatausta julkisten pikalaturien varassa. Toimittaja on katsonut työpäivän alussa lämpötilaksi -2 C, joten hän päättää tehdä talvisen pikalataustestin. Auto ei ole ollut ennen lähtöä latauksessa. Toimittaja ajaa lähimmälle pikalaturille ja kytkee piuhan. Lataus kylmään akkuun on aluksi odotetun hidasta, 60-70 kW. Noin 40 %:n kohdalla akku alkaa olla lataamisesta sen verran lämmennyt, että nopeus nousee 100-125 kW:iin. Noin 50 %:n jälkeen ero kesäkeliin alkaa olla kohtuullisen pieni. Sitten vaan käyrä äkkiä julki klikkailevien ihmisten hämmästeltäväksi. Kuhinaa ja mainosrahaa.


Ioniq 5:n omistajan todellisuus:

Arkiajot sujuvat pelkän kotilatauksen turvin talvellakin kätevästi ja edullisesti. Julkisille latureille ei tule tarvetta mennä erikseen. Toki jos kohdalle osuu kotia edullisempi/maksuton pyton, niin mikä jottei. Sitten tulee se yli 300-400 km sukulaisreissu joulua viettämään, mikä vaatii julkisen aseman käyttöä.

Kuljettaja on lähtöpäivää edellisenä iltana tökännyt kotilatauksen kaapelin normaaliin tapaan. Sitten hän on kotona avannut kännykän, ja asettanut halutun lähtöajan profiililla "100 %, ilmastoitu 21 C". Lähtöhetken koittaessa auto on juuri ladattu täyteen ja matkustamo on valmiiksi lämmin. Akun täyteen lataaminen on lämmittänyt sitä. Autolla ajetaan putkeen esim. kolme tuntia, jonka jälkeen mennään pikalaturille. Öisen latauksen lisäksi tuo kolmen tunnin ajomatka on tuottanut hukkalämpöä akussa. Näiden seikkojen ansiosta akku latautuu talvellakin sutjakkaasti.


Toimittaja tuskin on simuloinut tälläistä oikeaa käyttötapausta. Jos hänellä olisikin sattumalta ollut kotilatausmahdollisuus, ja hän olisi ennen lähtöä ladannut akun täyteen, niin hänenhän olisi pitänyt ajaa ensin se kolme tuntia, jotta akku olisi riittävän tyhjä testiä varten. Siinä kuluisi paljon kallista työaikaa.
Paitsi että ioniq 5 imee lämpöpumpulla akun kylmäksi ajon aikana ja akku on 0-10 asteinen pikalaturille saavuttaessa koska esilämmitys-ominaisuus ei toimi -> pikaltaus on hidasta.
Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
Kyllä - Björnin kesällä tekemässä Ioniq 1000km testissä auto rapid-gatetti ja rajoitti latausnopeutta akun ylikuumetessa. Todennäköisesti koska hän istui latauksen aikana autossa ilmastointi päällä ja akku ylikuumenee, koska auto ei pysty yhtä aikaa jäähdyttämään sekä akkua, että kabiinia.
 
Paitsi että ioniq 5 imee lämpöpumpulla akun kylmäksi ajon aikana ja akku on 0-10 asteinen pikalaturille saavuttaessa koska esilämmitys-ominaisuus ei toimi -> pikaltaus on hidasta.
.
.
En näe.

Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.

Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille

B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille

Saa olla eri mieltä. :)
 

Liitteet

  • Screenshot_20211202-175039.png
    Screenshot_20211202-175039.png
    1,6 MB · Luettu: 84
  • Screenshot_20211202-175113.png
    Screenshot_20211202-175113.png
    1,4 MB · Luettu: 84
  • Screenshot_20211202-175246.png
    Screenshot_20211202-175246.png
    1,5 MB · Luettu: 83
  • Screenshot_20211202-175307.png
    Screenshot_20211202-175307.png
    919,2 KB · Luettu: 79

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 499 160
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom