Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö kaikki Jyskälän yläpuolella ole jo napapiiriä? :joy:
 
Tuli tuosta kirjoituksesta mieleen, että kuinkas moni esim. täältä käyttää OBD2-lukijaa sähköautossaan? Eihän tuo montaa markkaa maksaisi, jos sitten voisi kaikkea lisäinfoja katsella. Peugeot vähän liikaa piilottelee noita tietoja, mites muilla merkeillä?

Itselläni ollut pian noin vuoden käytössä OBDLink LX lukija Leafissa. Tuota samaa käyttää Björnikin :) Tuo maksaa sitten jo vähän enemmän markkoja mutta hyvä se on ollut vaikka ei niitä tiukkoja paikkoja eteen ole juuri tullut etteikö range riittäisi. Tämän kanssa saisi ne Leafin mittarin 0km jälkeen ajotkin suoritettua mutta en ole "uskaltanut" tuota kokeilla :D
 
Seuraava projekti on sähköauton latausasema kotiin mutta mikä pömpeli olisi absoluuttisesti paras? Useassa taitaa johto roikkua vapaasti, mikä on turn-off -ominaisuus. Onko joku laturi missä olisi sisäänvetäytyvä johto?
Tesla, wall-e tuttuja, onko jostain muista hyviä/huonoja omakohtaisia kokemuksia?
 
Tuli tuosta kirjoituksesta mieleen, että kuinkas moni esim. täältä käyttää OBD2-lukijaa sähköautossaan? Eihän tuo montaa markkaa maksaisi, jos sitten voisi kaikkea lisäinfoja katsella. Peugeot vähän liikaa piilottelee noita tietoja, mites muilla merkeillä?
Ilomielin käyttäisin mutta eipä ole moista Teslassa. Pitäisi rakennella jos haluaisi. Tosin, en rehellisesti tiedä onko tuota Teslan systeemiä liikaa vielä päästy tutkimaan että saataisiin muutakin kuin perus dataa. Mieluusti sitä löisi ei aktivoituja lisäosia aktiiviseksi, disabloisi toisia tai parhaassa tapauksessa esim muuttelisi ajomoodien asetuksia (enemmän takavetoiseksi nelikoksi) :P.
 
Ilomielin käyttäisin mutta eipä ole moista Teslassa. Pitäisi rakennella jos haluaisi. Tosin, en rehellisesti tiedä onko tuota Teslan systeemiä liikaa vielä päästy tutkimaan että saataisiin muutakin kuin perus dataa. Mieluusti sitä löisi ei aktivoituja lisäosia aktiiviseksi, disabloisi toisia tai parhaassa tapauksessa esim muuttelisi ajomoodien asetuksia (enemmän takavetoiseksi nelikoksi) :p.
Kyllä tuo OBDLink LX pitäisi käydä Tesla Model 3:kin mutta tarvitsee jonkun OBD2 adapterin väliin. Onhan Björnillä montakin videota jossa se käyttää OBD lukijaa TM Spy apin tms kanssa :thumbsup:
 
Kyllä tuo OBDLink LX pitäisi käydä Tesla Model 3:kin mutta tarvitsee jonkun OBD2 adapterin väliin. Onhan Björnillä montakin videota jossa se käyttää OBD lukijaa TM Spy apin tms kanssa :thumbsup:
Hmm.... Pitääkin tutkia mitä dataa tuosta saisi irti. Tuskin onnistuu kuten esim VAG kulkineissa joissa voi aktivoida asioita :D. 10ke autopilot aktivointi obd palikalla olisi jo laillinen ryöstö :D. En siis yhtään kaverin videota ole katsellut. Olen vain ajellut ja nautiskellut. Katsoin ennen ostoa perus arvostelut ja karkeat paikat mitä tietää ja loput löin koeajon ja oman vaiston varaan. Tähän mennessä ei ole pettänyt, vaikka en taaskaan saa prkl tehtyä huoltopyyntöä/tikettiä Telsalle että tulisivat tutkimaan miksi takakontin avaus pysähtyy puoleen väliin randomilla.
 
Hmm.... Pitääkin tutkia mitä dataa tuosta saisi irti. Tuskin onnistuu kuten esim VAG kulkineissa joissa voi aktivoida asioita :D. 10ke autopilot aktivointi obd palikalla olisi jo laillinen ryöstö :D. En siis yhtään kaverin videota ole katsellut. Olen vain ajellut ja nautiskellut. Katsoin ennen ostoa perus arvostelut ja karkeat paikat mitä tietää ja loput löin koeajon ja oman vaiston varaan. Tähän mennessä ei ole pettänyt, vaikka en taaskaan saa prkl tehtyä huoltopyyntöä/tikettiä Telsalle että tulisivat tutkimaan miksi takakontin avaus pysähtyy puoleen väliin randomilla.
 
Piru kun näille ei ole kivijalkaputiikkia josta hakea PK-seudulla. Kiinnostaisi kunnon kaukalomatot, kassikoukut yms yms mutta ei viitsi sokkona ostaa ja takuunalaiseen autoon ei viitsi alkaa purkamaan noita konsoleitakaan kun ei yhtään tiedä miten hyvin kiinnikkeet kestävät yms (toki, mekaanikko käytti paikoin aika rajuakin voimaa ovipaneelin irroituksessa kun korjasi oven resonaatio ongelman lisäämällä vaimennusmateriaalia ja paneelin kiinnikkeet kestivät nätisti) mutta...
 
Ensimmäisen sähköauton hankita mielessä.. wltp sais olla mielellään lähellä 500km. Ioniq 5 saisi ilmeisesti kaikkein nopeiten, mutta model 3 kiinnostaisi kanssa. Vaatimuksena koukku, mutta saako teslaan enää koukkua? ID4 karsean näköinen. Enyaq ois hieno, mutta toimitus 8kk:redface:
 
Ensimmäisen sähköauton hankita mielessä.. wltp sais olla mielellään lähellä 500km. Ioniq 5 saisi ilmeisesti kaikkein nopeiten, mutta model 3 kiinnostaisi kanssa. Vaatimuksena koukku, mutta saako teslaan enää koukkua? ID4 karsean näköinen. Enyaq ois hieno, mutta toimitus 8kk:redface:
Saa koukun kun soittaa ja pyytää. Myyvät ns. tiskin alta.
Model 3 halvin malli menee koukun kanssa vähän yli 50k€, eli tukea ei saa. Ilmeisesti ei pysty tinkimään auton hinnasta. Mutta koukkun kyllä saa, kun tilauksen aikaan kyselee myyjältä.

Jälkikäteen koukkua ei pysty enää lisäämään.
 
Model 3 halvin malli menee koukun kanssa vähän yli 50k€, eli tukea ei saa. Ilmeisesti ei pysty tinkimään auton hinnasta. Mutta koukkun kyllä saa, kun tilauksen aikaan kyselee myyjältä.

Jälkikäteen koukkua ei pysty enää lisäämään.

Koukun pystyy lisäämään jälkikäteen. Mutta vetomassa on 0. Eli käyttö jää silloin polkupyörätelineeseen tai vastaavaan.
 
Tosta Pyrreksen keissistä ei kyllä menee omaan jakeluun nyt nämä meriselitykset. eli autoa kyllä ladataan, mutta koska se on saatu sepitettyä "tää latausteho menee lämmittämiseen, niin tää ei ole lataamista". Eli autossa on kiiinni laturin johto, jossa palaa laturin latauksesta kertova merkkivalo, jolla auto lataa akkua, mutta alhaisen tulovirran vuoksi menee käytännössä auton lataus lämmitystehon saamiseen. Ymmärtäisin jos Teslassa olisi defan lämppäri, mutta onhan tuo nyt täysin pelleilyä väittää, ettei tuo ole latausta vaan lämmitystä. Itseään tuossa lähinnä huijaa. Ehkei ne naapurit niin tyhmiä ole, jos autossa on latausportissa kiinni latausjohto joka menee laturiin ja sitten joku väittää, että vain lämmityksestä on kyse.
 
Tosta Pyrreksen keissistä ei kyllä menee omaan jakeluun nyt nämä meriselitykset. eli autoa kyllä ladataan, mutta koska se on saatu sepitettyä "tää latausteho menee lämmittämiseen, niin tää ei ole lataamista". Eli autossa on kiiinni laturin johto, jossa palaa laturin latauksesta kertova merkkivalo, jolla auto lataa akkua, mutta alhaisen tulovirran vuoksi menee käytännössä auton lataus lämmitystehon saamiseen. Ymmärtäisin jos Teslassa olisi defan lämppäri, mutta onhan tuo nyt täysin pelleilyä väittää, ettei tuo ole latausta vaan lämmitystä. Itseään tuossa lähinnä huijaa. Ehkei ne naapurit niin tyhmiä ole, jos autossa on latausportissa kiinni latausjohto joka menee laturiin ja sitten joku väittää, että vain lämmityksestä on kyse.
Paitsi että tuon latauksen saa ajastettua pois ihan kännykästä tai autosta niin ettei lataa kuin määritettynä kellonaikana. Eli ottaa vain virran lämmitykseen.
 
Paitsi että tuon latauksen saa ajastettua pois ihan kännykästä tai autosta niin ettei lataa kuin määritettynä kellonaikana. Eli ottaa vain virran lämmitykseen.
Kysehän ei ole siitä mitä teet, vaan miltä se näyttää. Menee turhan paljon aikaa ihmisillä asian kanssa taajomiseen. Itse olet moittinut renkaiden taittumisesta alle, joka käytännössä johtuu kovista nopeuksista TIELIIKENTEESSÄ(ts. Liikenteen vaarantaminen). Miten se korkea moraali yhtäkkiä hyppää esille, kun lämmität autoa? Ei tarvitse ihmetellä, jos Tesla-kuskit saavat kusipään maineen(tyyliin: ei meitä mitkään säännöt koske).
 
Onhan tuo tolppakyttääminen ihan naurettavaa touhua. Jos tolpissa on kellokytkimet niin kaikilla on yhdenvertaisesti mahdollisuus ottaa siitä tolpasta sähköä sen mitä sulakkeet antaa myöten. Ihan sama mikä auton käyttövoima on.

Itse olet moittinut renkaiden taittumisesta alle, joka käytännössä johtuu kovista nopeuksista TIELIIKENTEESSÄ(ts. Liikenteen vaarantaminen).
Löysät talvirenkaat saa kyllä taittumaan alla autolla kun autolla jo ihan jossain liittymärampissa vaikka ajaisi alle rajoituksen :facepalm:
 
Kysehän ei ole siitä mitä teet, vaan miltä se näyttää. Menee turhan paljon aikaa ihmisillä asian kanssa taajomiseen. Itse olet moittinut renkaiden taittumisesta alle, joka käytännössä johtuu kovista nopeuksista TIELIIKENTEESSÄ(ts. Liikenteen vaarantaminen). Miten se korkea moraali yhtäkkiä hyppää esille, kun lämmität autoa? Ei tarvitse ihmetellä, jos Tesla-kuskit saavat kusipään maineen(tyyliin: ei meitä mitkään säännöt koske).
Senpä takia tuossa yrittänytkin opastaa isännöitsijää ja hallitusta edes asian suhteen ja näyttänyt ihan käytännössä miten homma toimii ja parhaimmillaan ihan yhdelle hallituksen jäsenelle näytin sikarilla ollessa kun tuli kyselemään että näin yllätys "auditoinnissa" oli auto kiltisti kuten piti vain lämmityksessä. Ihan näin jo että on pohjatietoa kun sähköjä tulee lisää. Ja olen myös avoimesti kertonut että kaikissa autoissa ja latureissa tuo latauksen esto ei onnistu.

Siinä olet toki ehdottomasti oikeassa että kaikki näin eivät toimi, kaikki eivät pelaa sääntöjen mukaan mutta siksi tässä yrittääkin itse olla läpinäkyvä. Enemmän vituttaa tuo ihmisten kyyläys. Ensimmäinen yö tolpassa toi jo valitukset vaikka laturin valo ei ollut edes päällä koska lämmitys oli ajastettu myöhemmäksi ja ensimmäinen valitus tuli jo ennen tuota lämmityksen alkua.

Ja renkaat tosiaan saa taittumaan alle todella pienissä nopeuksissa. Tosin nyt kun keli viilentynyt niin renkaan jäykkyys on onneksi parantunut jonkinverran.
 
Lämmittääkös Model 3 sisätilan lämmityksen lisäksi myös akkua? Ja vaatisiko yli 8A latauksen, että lämmittäisi täysillä?
 
Lämmittääkös Model 3 sisätilan lämmityksen lisäksi myös akkua? Ja vaatisiko yli 8A latauksen, että lämmittäisi täysillä?
Lämmittää akkua. Ja vie virtaa 8A asetuksella niin paljon että syö auton kantamaa koska tarvitsee auton omaa akustoa auttamaan.

EDIT: Ja keino millä saisin väärinkäyttetyä tuota sovittua järjestelyä olisi nakuttaa virtarajat tappiin ja käydä 2h välein juoksemassa kellokytkin taas päälle. Saisin sillä vähän yli 15km (13A toisi vielä jokusen kilsan muttei kovin monta) verran lisää rangea tunnissa.
 
Kiva että jälkikäteen tulee lisää syitä olla tyytyväinen 3-vaihe laturin hankintaan
Juu kunhan saa tehtyä päätöksen tuosta kämpän joko myynnistä tai pitämisestä ja jos päätän pitää kämpän niin alkaa mietintä miten saisi tolpan tarvitsemat muutoksen tai nopeamman laturin tai kaksi taloyhtiöön että saisi luvan kanssa ladata ja maksaa sitten latauksen mukaan.
 
saisi luvan kanssa ladata ja maksaa sitten latauksen mukaan
Vähän vielä tästä, eikö tuo koko lysti maksaisi tyyliin maksimissaan 500euroa asennettuna ja sitte saisi ladata 8A/16A:ta? Mielestäni tuon kannattaisi joka tapauksessa tehdä koska voihan tuon ajatella olevan ns. sijoitus jos tuo kämppäsi kerta on omasi. Ehkä houkuttelee ostajia enemmän jos voi ilmoituksessa mainita että myös sähköauton lataus mahdollista :thumbsup: Sitten tulee bonarina naapuri sopu ja voit ladata kaikessa rauhassa ja tai lämmittää autoasi eikä tarvitse pelätä Teslan potkijoita :)
 
Vähän vielä tästä, eikö tuo koko lysti maksaisi tyyliin maksimissaan 500euroa asennettuna ja sitte saisi ladata 8A/16A:ta? Mielestäni tuon kannattaisi joka tapauksessa tehdä koska voihan tuon ajatella olevan ns. sijoitus jos tuo kämppäsi kerta on omasi. Ehkä houkuttelee ostajia enemmän jos voi ilmoituksessa mainita että myös sähköauton lataus mahdollista :thumbsup: Sitten tulee bonarina naapuri sopu ja voit ladata kaikessa rauhassa ja tai lämmittää autoasi eikä tarvitse pelätä Teslan potkijoita :)
Olen tuota yhden tai kahden latauspisteen asennusta ehdottanut juurikin asuntojen arvon nousua ajatellen ja ns pilottikokeiluna. Itse en tuota aio maksaa koska se vaatisi sitten sen että pitäisi maksaa asioita mistä taloyhtiö hyötyy. 500e saa kuitenkin jo aika paljon sähköä ja hinta tuskin on niin paljon halvempaa kuin latauspisteellä että ehtisi kuolettaa itseään kuukaudessa parissa. Ja en ole pykäliin tutustunut mutta eikös tuossa joku maininnut että tarkottaisi että muidenkin moista haluavien pitäisi maksaa ne jatkossa itse tms vai luinko pikalukuna ihan päin persettä.
 
Viimeksi muokattu:
Taloyhtiölatauksista voisi jatkaa keskustelua siihen tarkoitetussa ketjussa, sieltä löytyy muutakin tietoa aiheesta.
Sanottakoon sen verran, että riippuen taloyhtiön olemassa olevasta sähköinfrasta, saattaa tarvita myös kuormanhallinnan asennuttamista. Sinälläänhän latausta ei tarvi kerralla kaikille (etukäteen) rakentaa, tasavertaisuusperiaate ei tarkoita sitä. Meillä tehtiin reilun 20 paikan parkkikselle kaapelointi valmiiksi neljään ruutuun ja lisäksi kahteen Garon latausasema.
Yhdenvertaisuuden mukaisesti, jos nuo meidän paikat eivät riitä ennen jokusen vuoden päästä tulevaa parkkiremonttia, pitää järjestellä lisää latauspaikkoja tai sopia latausaikatauluista.
 
Olen tuota yhden tai kahden latauspisteen asennusta ehdottanut juurikin asuntojen arvon nousua ajatellen ja ns pilottikokeiluna. Itse en tuota aio maksaa koska se vaatisi sitten sen että pitäisi maksaa asioita mistä taloyhtiö hyötyy. 500e saa kuitenkin jo aika paljon sähköä ja hinta tuskin on niin paljon halvempaa kuin latauspisteellä että ehtisi kuolettaa itseään kuukaudessa parissa. Ja en ole pykäliin tutustunut mutta eikös tuossa joku maininnut että tarkottaisi että muidenkin moista haluavien pitäisi maksaa ne jatkossa itse tms vai luinko pikalukuna ihan päin persettä.

Tietämättä mitään sähköautojen latauspisteistä taloyhtiöissä, niin jos niitä ei maksa itse, niin sitten kaikki muutkin asukkaat osallistuu talkoisiin. Siinä onkin sitten sopua kerrakseen.
 
Model 3 halvin malli menee koukun kanssa vähän yli 50k€, eli tukea ei saa. Ilmeisesti ei pysty tinkimään auton hinnasta. Mutta koukkun kyllä saa, kun tilauksen aikaan kyselee myyjältä.

Jälkikäteen koukkua ei pysty enää lisäämään.

Hyndailla lukee näin:
Lisäksi autosta jonka kokonaishinta on enintään 50 000 € voi vähentää valtion hankintatuen 2000 € kun kauppasopimus on tehty 30.11.2021 mennessä. Kokonaishinta on tilaus- ja kauppasopimukselle määritettävä alennukset sisältävä myyntihinta (ei ovh. hinta). Tarvikkeita ja autoliikkeessä jälkiasennettavia autoverottomia varusteita (esim. talvirenkaat, vetokoukku) ja toimituskuluja ei lasketa kokonaishintaan. Autovero tulee vielä loka-joulukuussa laskea täyssähköautojen kokonaishintaan, kun määritellään täyssähköauton hankintatukikelpoisuutta. Katso tarkat sähköauton hankintatuen ehdot: Sähköauton hankintatuki | Traficom

Tuleeko Teslaan koukku jo tehtaalla jos kerran vaikuttaa hankintatukeen?
 
Koukun pystyy lisäämään jälkikäteen. Mutta vetomassa on 0. Eli käyttö jää silloin polkupyörätelineeseen tai vastaavaan.

Onko jossain mustaa valkosella tästä, mä ainakin olen ollut käsityksessä että tehtaalta pitää täpätä koukku jos haluaa, jälkikäteen ei enää onnistu ja uusiin 3siin ei sais enää ku ei oo Tesla sivuillakaan valittavissa.

Mikä ihmeen 0 vetomassa, 0 kiloa vai? Kiinnitetäänkö se koukku muovipuskuriin vai onko se vaan koriste :D Hämärä juttu silti tämä Tessukoiden koukku juttu...
Tuleeko Teslaan koukku jo tehtaalla jos kerran vaikuttaa hankintatukeen?

Nii jotenkin noin...
 
Onko jossain mustaa valkosella tästä, mä ainakin olen ollut käsityksessä että tehtaalta pitää täpätä koukku jos haluaa, jälkikäteen ei enää onnistu ja uusiin 3siin ei sais enää ku ei oo Tesla sivuillakaan valittavissa.

Mikä ihmeen 0 vetomassa, 0 kiloa vai? Kiinnitetäänkö se koukku muovipuskuriin vai onko se vaan koriste :D Hämärä juttu silti tämä Tessukoiden koukku juttu...

Vetomassa kertoo kuinka painavaa kärryä autolla saa vetää. 750kg vetomassalla voi hinata 750kg kärryä. Tässä on sitten vielä jarrulliset ja jarruttomat massat jne mutta periaate on tuo. Ja nimenomaan SAA HINATA, ei VOI HINATA. Kyse on vain ja ainoastaan byrokratiasta. Sama runko niissä on, asennetaan se koukku tehtaalla vai ei. Ja se tehtaalla asennettu koukku on ihan samanlainen kolmannen osapuolen tekemä koukku kuin mitä voi asentaa jälkikäteen.
 
Vetomassa kertoo kuinka painavaa kärryä autolla saa vetää. 750kg vetomassalla voi hinata 750kg kärryä. Tässä on sitten vielä jarrulliset ja jarruttomat massat j
Kyl mä nyt nuo tiedän mut en oo kuullu 0 vetomassasta.
Jaa et saa asentaa kolmanne osapuole koukun jälkeenpäin. Sit o ollu mis infoa jossain mist oon lukenu. No, aiva sama, Poniin saa ainakin :thumbsup:
 
Vetomassa kertoo kuinka painavaa kärryä autolla saa vetää. 750kg vetomassalla voi hinata 750kg kärryä. Tässä on sitten vielä jarrulliset ja jarruttomat massat jne mutta periaate on tuo. Ja nimenomaan SAA HINATA, ei VOI HINATA. Kyse on vain ja ainoastaan byrokratiasta. Sama runko niissä on, asennetaan se koukku tehtaalla vai ei. Ja se tehtaalla asennettu koukku on ihan samanlainen kolmannen osapuolen tekemä koukku kuin mitä voi asentaa jälkikäteen.
Eikö muihin autoihin kuitenkin voi laittaa jälkikäteen koukun niin että sillä saa ihan laillisesti vetää kärryä? Miksi teslaan ei saa, onko se teslasta johtuvaa vai jostain muusta tahosta johtuvaa?
 
Eikö muihin autoihin kuitenkin voi laittaa jälkikäteen koukun niin että sillä saa ihan laillisesti vetää kärryä? Miksi teslaan ei saa, onko se teslasta johtuvaa vai jostain muusta tahosta johtuvaa?

Johtuu byrokratiasta. En nyt osaa käyttää oikeita termejä, mutta Tesla ei ole hyväksyttänyt koukuttomalle mallille vetomassaa. Ainakaan euroopassa.
 
Eihän montaa Hyundain sähkistäkään saa käyttää vetämiseen. Ilmeisesti sitten noita samoja malleja Saksassa siihen kuitenkin saa käyttää. Mysteerisiä juttuja. Pelkän koukun nyt tietty saa asentaa mihin vaan, mutta ei se vetokyky siinä lisäänny ellei papereissa siihen lupaa ole.
 
Löysät talvirenkaat saa kyllä taittumaan alla autolla kun autolla jo ihan jossain liittymärampissa vaikka ajaisi alle rajoituksen :facepalm:
Kyllä: hinnat alkaen malleilla ja vanhoilla loppuun ajetuilla lirpuilla, sekä vajailla paineilla(lisäksi vääränlaisella rengastuksella esim. Kantavuus/profiili jne.). Teslan kohdalla puhutaan käytettynäkin melko kalliista hankinnasta ja sitten siihen ei osteta kunnon renkaita? Erikoinen tyyli talviajoon, jos renkaat saa taittumaan alle, kun nuo mainitsemani asiat on otettu huomioon. Ehkä ajon sopeuttaminen auton/renkaan ominaisuuksiin olisi paikallaan. Ihme hinku hakea auton/renkaan rajoja liikenteessä. Radalle kyllä saa aikoja, missä voi ottaa kaikki irti, mitä vehkeistä lähtee(ilman että aiheuttaa vaaraa muille liikkujille). Mitä enemmän ikää tulee sen vähemmän on tarvetta hakemalla hakea jännitystä elämään tien päällä. Ilmeisesti näin ei ole kaikille...
 
Kyllä: hinnat alkaen malleilla ja vanhoilla loppuun ajetuilla lirpuilla, sekä vajailla paineilla(lisäksi vääränlaisella rengastuksella esim. Kantavuus/profiili jne.). Teslan kohdalla puhutaan käytettynäkin melko kalliista hankinnasta ja sitten siihen ei osteta kunnon renkaita? Erikoinen tyyli talviajoon, jos renkaat saa taittumaan alle, kun nuo mainitsemani asiat on otettu huomioon. Ehkä ajon sopeuttaminen auton/renkaan ominaisuuksiin olisi paikallaan. Ihme hinku hakea auton/renkaan rajoja liikenteessä. Radalle kyllä saa aikoja, missä voi ottaa kaikki irti, mitä vehkeistä lähtee(ilman että aiheuttaa vaaraa muille liikkujille). Mitä enemmän ikää tulee sen vähemmän on tarvetta hakemalla hakea jännitystä elämään tien päällä. Ilmeisesti näin ei ole kaikille...
:facepalm: Jotkut renkaat eivät vain toimi plussakeleillä. Nuokin Nokialaiset alkavat toimia kunnolla vasta -5c. Nyt tuntuvat jopa renkailta.
 
:facepalm: Jotkut renkaat eivät vain toimi plussakeleillä. Nuokin Nokialaiset alkavat toimia kunnolla vasta -5c. Nyt tuntuvat jopa renkailta.
Lähes yhtä kylmät/lämpimät ne renkaat ovat parin asteen plussakelillä kuin -5c "pakkasessa", ainakin jos renkaalla ajetaan yli puoli tuntia kerrallaan ja puhutaan nimenomaan normaaliin liikenteeseen sopivasta ajotyylistä.
Tuollainen olematon renkaan lämpötilanvaihtelu ei voi välittyä etenkään Teslan alustan kautta, rata-autot erikseen.
Edit: vai onko Teslan alusta niin jäykkä "kylmällä" kelillä että rengaskin alkaa tuntumaan jämäkämmältä?
 
Aivan yhtä lämpimät ne renkaat ovat parin asteen plussakelillä kuin -5c "pakkasessa", ainakin jos renkaalla ajetaan yli puoli tuntia kerrallaan ja puhutaan nimenomaan normaaliin liikenteeseen sopivasta asjotyylistä.
Tuollainen olematon renkaan lämpötilanvaihtelu ei voi välittyä etenkään Teslan alustan kautta, rata-autot erikseen.
Edit: vai onko Teslan alusta niin jäykkä "kylmällä" kelillä että rengaskin alkaa tuntumaan jämäkämmältä?
Renkaan lämpötila, alustan luontainen liukkaus (vaikka olisi puhdasta asfalttia) ja rengaspaineiden muuttuminen tekevät yhdessä isoa eroa. Ja Telsan paino ja painopisteen mataluus tuovat nuo asiat hyvin esiin. Ja Performancessa on jämäkämpi alusta muttei toki mikään kivireki. Kaikki tuo yhdessä kuitenkin asia mikä nopean ohjauksen (kaksi kierrosta lukosta lukkoon) kanssa tuovat tuon etenkin suunnanvaihdoissa hyvin esiin. Käännät rattia ja joudut odottamaan hetken että ratin kääntö tekee mitään ja siihen sitten tuo "taittuminen" alle eli tuntuu että rengas muljuu siellä alla vs että auto kulkisi nätisti kitkapinnalla.
 
Lähes yhtä kylmät/lämpimät ne renkaat ovat parin asteen plussakelillä kuin -5c "pakkasessa", ainakin jos renkaalla ajetaan yli puoli tuntia kerrallaan ja puhutaan nimenomaan normaaliin liikenteeseen sopivasta ajotyylistä.
Tuollainen olematon renkaan lämpötilanvaihtelu ei voi välittyä etenkään Teslan alustan kautta, rata-autot erikseen.
Edit: vai onko Teslan alusta niin jäykkä "kylmällä" kelillä että rengaskin alkaa tuntumaan jämäkämmältä?
Mitä olen SR mallista M3sta kokeillut kitkarenkailla talvella niin kyllä se melkonen kivireki oli....Tosta Performancesta puhumattakaan.
 
Mitä olen SR mallista M3sta kokeillut kitkarenkailla talvella niin kyllä se melkonen kivireki oli....Tosta Performancesta puhumattakaan.
Nää on näitä mihin tottuu :D. Fiesta ST:n jälkeen tuo on kuin laivalla ajaisi ja vaikka MK8 ST:n jousitus oli huomattavasti MK7:aa pehmeämpi niin oli se aika raju vs M3 Perfomancen joka on varsin mieto sporttimallien mittakaavassa.
 
Nää on näitä mihin tottuu :D. Fiesta ST:n jälkeen tuo on kuin laivalla ajaisi ja vaikka MK8 ST:n jousitus oli huomattavasti MK7:aa pehmeämpi niin oli se aika raju vs M3 Perfomancen joka on varsin mieto sporttimallien mittakaavassa.
Niinkai, itelle käy oikeastaan molemmat, pehmeä tai kova alusta, ehkä siltä väliltä paras. Ei ole enää niin paljon lapsettanut että tarvisi pakosti rata autoa. Mitä M3seen tulee niin oli se sellaista räminää ja resonointia ja tuntui siltä että lasikatto tippuu justiinsa eli ei kauhean kiva. Muutenkaan en suurta arvoa anna pano(d)raama katolle, ponistakin jätin pois, ennemmin musta/tumman värinen :) :thumbsup:
 
Renkaan lämpötila, alustan luontainen liukkaus (vaikka olisi puhdasta asfalttia) ja rengaspaineiden muuttuminen tekevät yhdessä isoa eroa. Ja Telsan paino ja painopisteen mataluus tuovat nuo asiat hyvin esiin. Ja Performancessa on jämäkämpi alusta muttei toki mikään kivireki. Kaikki tuo yhdessä kuitenkin asia mikä nopean ohjauksen (kaksi kierrosta lukosta lukkoon) kanssa tuovat tuon etenkin suunnanvaihdoissa hyvin esiin. Käännät rattia ja joudut odottamaan hetken että ratin kääntö tekee mitään ja siihen sitten tuo "taittuminen" alle eli tuntuu että rengas muljuu siellä alla vs että auto kulkisi nätisti kitkapinnalla.
Ok, eli toisinsanoen "vika" on autossa eikä renkaissa. Toki on olemassa vähemmän huonoja renkaita mutta lähtökohta talviajoon on huono renkaista riipumatta.
Lumella/jäällä ei toimi kovan puolella oleva alusta, sen tietää ne ketkä ovat harrastaneet rallia.
 
Niinkai, itelle käy oikeastaan molemmat, pehmeä tai kova alusta, ehkä siltä väliltä paras. Ei ole enää niin paljon lapsettanut että tarvisi pakosti rata autoa. Mitä M3seen tulee niin oli se sellaista räminää ja resonointia ja tuntui siltä että lasikatto tippuu justiinsa eli ei kauhean kiva. Muutenkaan en suurta arvoa anna pano(d)raama katolle, ponistakin jätin pois, ennemmin musta/tumman värinen :) :thumbsup:
Oliko minkä vuotinen mitä koeajoit? Itse ajanut vain tätä MY2021:stä ja ei rämise eikä resonoi. Kuitenkin tuossa laadussa oli iso hyppy tässä vuosimallissa. Ja itselle taas tuon alustan pitää olla mallia sohva tai puhdas sportti :D. Välimuodoissa tuntuu että auto menee hukkaan. Ja tuon M3:n lasken omassa skaalassani sohvaksi, jopa Performancen alustalla.

@Jonaz on tuosta Nokialaisten lötköydestä kokemusta ihan "normi" ei performance autoistakin parinkin auton verran noista vanhemmista Nokian malleista. Mutta juu ei tuo auton luonne myöskään asiaa helpota. Tosin se on pakko sanoa että syystä x y z niin heti pakkasilla tuo tuntuu paljon paremmalta vaikka olisi se kuiva asfalttikin alla. Melkein +10c ja ihan eri meno. Kokeilin myös pidon rajoja tuossa tutulla alueella mihin pääsen aidatulle alueelle joka on suljettu portein miten tuo kulkee jäällä ja lumella ja track modessa ai jumalauta että menee nätisti ja loogisesti. Juu oli tuossa paljon sitä että oli jo unohtanut miten hyvältä tuntuu viedä nelikkoa kulmassa mutta myös ihan rehtiä faktaa että auto toimii kuten sen odottaa toimivan ja käyttäytyvän. Pito lähtee loogisesti, lineaarisesti ja kaasulla saa todella nätisti säädeltyä kulmaa ja tuo sähkömoottorin tuoma välitön kaasunvaste on aivan naurettavan paljon helpottava asia. Huomioi vaan tuon auton painon ja ai saakeli että oli hauskaa.
 
Osaako joku täällä kertoa, onko veloittaako Virta tuon 1 euron minimimaksun vaikka ei olisi koko kuun aikana lataillut ollenkaan? "Rekisteröityneen asiakkaan minimilaskutus on 1€ / kk. " lukee heidän sivuillaan.

Olen nyt yli kuukauden pärjännyt pelkästään K-Latauksella ja Plugitilla, mutta viikonloppuna otan suunnaksi Länsisataman, jossa näyttää olevan Virran laturit, eli pitänee sekin nyt ladata. On muuten tähän mennessä typerin lataussofta, kun ensin pitää ladata saldoa tuonne palveluun. Mikseiköhän kortilta veloittaminen ole mahdollista niin kuin muilla.
 
Osaako joku täällä kertoa, onko veloittaako Virta tuon 1 euron minimimaksun vaikka ei olisi koko kuun aikana lataillut ollenkaan? "Rekisteröityneen asiakkaan minimilaskutus on 1€ / kk. " lukee heidän sivuillaan.

Olen nyt yli kuukauden pärjännyt pelkästään K-Latauksella ja Plugitilla, mutta viikonloppuna otan suunnaksi Länsisataman, jossa näyttää olevan Virran laturit, eli pitänee sekin nyt ladata. On muuten tähän mennessä typerin lataussofta, kun ensin pitää ladata saldoa tuonne palveluun. Mikseiköhän kortilta veloittaminen ole mahdollista niin kuin muilla.
Veloittaa jos et käytä.
Tee tätä kautta tunnus, niin ei tarvii lataa saldoa tai mene ylimääräisiä maksuja. Muista samalla tilaa tagit, ne saa vain tuossa alussa ilmaiseksi.
 
Osaako joku täällä kertoa, onko veloittaako Virta tuon 1 euron minimimaksun vaikka ei olisi koko kuun aikana lataillut ollenkaan? "Rekisteröityneen asiakkaan minimilaskutus on 1€ / kk. " lukee heidän sivuillaan.

Olen nyt yli kuukauden pärjännyt pelkästään K-Latauksella ja Plugitilla, mutta viikonloppuna otan suunnaksi Länsisataman, jossa näyttää olevan Virran laturit, eli pitänee sekin nyt ladata. On muuten tähän mennessä typerin lataussofta, kun ensin pitää ladata saldoa tuonne palveluun. Mikseiköhän kortilta veloittaminen ole mahdollista niin kuin muilla.

Rekisteröidyt Helenin kautta niin ei tule kuukausimaksuja.
 
Veloittaa jos et käytä.

No onpas todella hölmöä.

Tee tätä kautta tunnus, niin ei tarvii lataa saldoa tai mene ylimääräisiä maksuja. Muista samalla tilaa tagit, ne saa vain tuossa alussa ilmaiseksi.

Rekisteröidyt Helenin kautta niin ei tule kuukausimaksuja.

Kiitän vinkistä molemmille!

EDIT: No nyt on Virta sovelluskin. :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä: hinnat alkaen malleilla ja vanhoilla loppuun ajetuilla lirpuilla, sekä vajailla paineilla(lisäksi vääränlaisella rengastuksella esim. Kantavuus/profiili jne.). Teslan kohdalla puhutaan käytettynäkin melko kalliista hankinnasta ja sitten siihen ei osteta kunnon renkaita? Erikoinen tyyli talviajoon, jos renkaat saa taittumaan alle, kun nuo mainitsemani asiat on otettu huomioon. Ehkä ajon sopeuttaminen auton/renkaan ominaisuuksiin olisi paikallaan. Ihme hinku hakea auton/renkaan rajoja liikenteessä. Radalle kyllä saa aikoja, missä voi ottaa kaikki irti, mitä vehkeistä lähtee(ilman että aiheuttaa vaaraa muille liikkujille). Mitä enemmän ikää tulee sen vähemmän on tarvetta hakemalla hakea jännitystä elämään tien päällä. Ilmeisesti näin ei ole kaikille...
Meneppä kokeilemaan jotain Nokian kitkoja vähintään 225/55 profiililla niin tiedät mistä on kyse.
 
Enemmän vituttaa tuo ihmisten kyyläys. Ensimmäinen yö tolpassa toi jo valitukset vaikka laturin valo ei ollut edes päällä koska lämmitys oli ajastettu myöhemmäksi ja ensimmäinen valitus tuli jo ennen tuota lämmityksen alkua.

Remppa vai muutto? Muutto! Joskus ysärillä sahasin polkupyörän lukkoa (avain hävisi) kerrostalon pihalla ja aina kun käänsin pään ikkunoita kohti verhot heilahtivat. Ihme etteivät mummot soittaneet poliiseja.

Tuntuu että sähköauto on pahempi kateuden kohde kuin urheiluauto.
 
Remppa vai muutto? Muutto! Joskus ysärillä sahasin polkupyörän lukkoa (avain hävisi) kerrostalon pihalla ja aina kun käänsin pään ikkunoita kohti verhot heilahtivat. Ihme etteivät mummot soittaneet poliiseja.

Tuntuu että sähköauto on pahempi kateuden kohde kuin urheiluauto.
Remppa+muutto (pitäähän ne voitot maksimoida jotta saa mukavasti velatonta kämppää missä asustella). Löin juuri tuossa pari h sitten päätöksen lukkoon että myyntiin menee kun pintaremppa tehty. Aika vaihtaa maisemaa. Johan sitä on tällä samalla kadulla tullut 10v asusteltua.

Ja kyllä. Tuo "Ai sitä on Tesla ostettu, ollaan oikein rahamiehiä!" ottaa kummasti päähän etenkin jos tulee tyypeiltä joilla on kalliimmat autot kuin tuo oma ja kuvitellaan vain että kippo on joku 100ke+ kippo. Prkl hinnat alkaen malli josta otettu vain se tehomalli, ei mitään muuta. "Normi" kulkine prkl.
 
Ei se ihme ole kun voi "tankata" kotona lähes ilmaseksi kun 98:a tankkaava maksaa 2e/litralta :D No joo, on tuo kyllä outoa käytöstä :thumbsdown:
Se ihana fiilis kun pari päivää ST:n myynnistä ja katseli bensanhintoja... Ei muuten vituttanut yhtään :D. 98:a 7.5l/100km imevä kippo vs tuo sähkökippo. Hintaa perkeleesti enemmän kuin tuossa aiemmassa mutta kk kulut mukavasti pienemmät :D.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 242
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom