Yleistä keskustelua sähköautoista

Onhan autoissa pitkään aikaan olleet taustapeilit varusteina (ja ID4:ssa jopa ihan käyttökelpoisen kokoiset muuten!).
No eipä niistä kauheasti taakse vaikka vasemmalle kääntyessä näe katsoa tuleeko tien suuntaisella pyörätiellä pyöriä samaan suuntaan. Eli kyllä tuo näkyvyys joka suuntaan on paikoin rajallinen hyvin monissa nykyautoissa. Myös peilien hyöty/toimivyys yms ovat paikoin todella heittelevä asia merkistä ja mallista riippuen. Tesla 3:ssa esim taustapeili on about hyödytön mutta taas sivupeileistä näkee paremmin kuin monista aiemmista vaikkakin tummentuvat ehkä aavistuksen liian herkästi.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko sanoa, on tää pirun outo fiilis varata autolle pientä huoltotoimenpidettä ovipahvin räminään bassojen tahdissa ja tuloksena että Teslan huoltokaveri tulee työpaikalle o_O. Joo tiesin tuosta mutta on tuo silti aika uhm... erilainen meno kuin tottunut. Se tosin sanottava että tuo ohjelman kautta ajanvaraaminen on itsellä ainakin mahdotonta. Alku menee nätisti mutta ei hyväksy mitään kokeilemaani puhelinnumeroa vaan valittaa invalid number. Joutui soittamaan huoltoon.
Eiks sulla siis toimi puhelin apin kautta se huoltopyyntö ?
 
No eipä niistä kauheasti taakse vaikka vasemmalle kääntyessä näe katsoa tuleeko tien suuntaisella pyörätiellä pyöriä samaan suuntaan. Eli kyllä tuo näkyvyys joka suuntaan on paikoin rajallinen hyvin monissa nykyautoissa. Myös peilien hyöty/toimivyys yms ovat paikoin todella heittelevä asia merkistä ja mallista riippuen. Tesla 3:ssa esim taustapeili on about hyödytön mutta taas sivupeileistä näkee paremmin kuin monista aiemmista vaikkakin tummentuvat ehkä aavistuksen liian herkästi.
Tää turvallisuuden takia heikentynyt näkyvyys on vähä ärsyttävää kyllä uusissa autoissa. Tai no ollu varmaa jo yli 10v surkeaa.

Toista oli 89 vuoden preludessa, kaikki pilarit ohuita ku mehupillit :D
 
Nope. As said, ei salli laittaa numeroa vaan valittaa "Invalid number" vaikka löisi minkä puhelinnumeron.

Hullua, siis meillä ei pyydä mitää noroa.
Asennettiin vaan teslan softa puhelimeen, sit siihen kirjauduttiin samoilla tunnareilla millä netissä teslatili tehty.
Siitä sitten vaan service valikosta tekee pyynnön.

Pystytkö lisää netissä sen oman noron sinne profiiliin?
 
Jutussa ei kerrota onko auton omistaja ladannut akkua täyteen ennen matkaa. Se on aika oleellinen tieto.

Yön yli sukosta, mutta lähtötasoa ei ollut mainittu. Kaikesta päätellen ollut melko tyhjä. Mainittiin myäs että häiriöiden vuoksi lataus ei ollut toiminut kunnolla
 
Hullua, siis meillä ei pyydä mitää noroa.
Asennettiin vaan teslan softa puhelimeen, sit siihen kirjauduttiin samoilla tunnareilla millä netissä teslatili tehty.
Siitä sitten vaan service valikosta tekee pyynnön.

Pystytkö lisää netissä sen oman noron sinne profiiliin?
Hah... kiitoksia tuosta. Tarkistin numeron tuolla profiilissa netistä ja yksi numero heitti. Todennäköisesti tuosta kiinni.
 
Tämä muuten ihmetyttää itseä, mitä ne C-pilarit haittaa? Ymmärrän että isot A-pilarit häiritsee kuskia.
Näkyvyyttä takaviistoon ne haittaa tietysti.

Tottakai niiden kanssa voi elää, mutta saa kuikuilla enemmän kuollutta kulmaa, esim. kun esim. kääntyy oikealle pyörätienjatkeen yli.
 
Yön yli sukosta, mutta lähtötasoa ei ollut mainittu. Kaikesta päätellen ollut melko tyhjä. Mainittiin myäs että häiriöiden vuoksi lataus ei ollut toiminut kunnolla
Tainnut tulla kunnon combo uuden sähköautoilijan yllätyksiä kerralla. Yhteen suuntaa tuolla 45 kWh reaaliakulla olisi pitänyt päästä. Pisti silmään, että jossain psa-konsernin autossa luki kommentti, että 130 km/h vauhdilla täytyy range jakaa ilmoitetusta kahdella. Oli vähän outo tekstinpätkä, mut tämä tapaus selittäisi…
 
Tainnut tulla kunnon combo uuden sähköautoilijan yllätyksiä kerralla. Yhteen suuntaa tuolla 45 kWh reaaliakulla olisi pitänyt päästä. Pisti silmään, että jossain psa-konsernin autossa luki kommentti, että 130 km/h vauhdilla täytyy range jakaa ilmoitetusta kahdella. Oli vähän outo tekstinpätkä, mut tämä tapaus selittäisi…
jos kapaa ois vaikka vain tuo 45kw ni sais silti olla kova kulutus että ei pääse ku 100km.
Joku jutussa on varmaa pielessä.
Kyl jopa kylmässä luulis menevän täydellä akulla yli 100km , ois muute kyl aika susi vehe :D
 
Tuntuu siltä että nämä autonvalmistajien "lupaukset" toimintasääteestä ovat kuin nettioperaattorin lupaukset netin nopeudesta.
Tavan tallaaja olettaa sen mitä myyjä kertoo tai jättää kertomatta täyssähköauton ostajalle

On kyllä omituista tietoa, koska auto on korkea (iso kulutus) ja akku on pieni.

Pösön hinnastossa GT mallin ajomatka on kumminkin 318km. Siis parhaimmillaan sopivan lämpimässä ja riittävän hiljaa ajamalla.

"Ostaja sai myyjältä ennen kaupan solmimista tiedon, jonka mukaan ranskalaisen auton toimintamatka olisi 350 kilometriä ja talvellakin 310 kilometriä. Maahantuojan verkkosivuilta selvisi, että virtaa riittäisi parhaimmillaan jopa 380–430 kilometrin matkalle."
 
Näkyvyyttä takaviistoon ne haittaa tietysti.

Tottakai niiden kanssa voi elää, mutta saa kuikuilla enemmän kuollutta kulmaa, esim. kun esim. kääntyy oikealle pyörätienjatkeen yli.
Aaaa, itse ajanut varmaan niin paljon kuorma-autoja/pakuja että en kyllä päätä käännä paljoakaan ajaessa :hmm: Ei olisi tullut mieleenkään.
 
Hihi, 100km maksimimatka, jos autoa ei ole esilämmitetty ja ajetaan moottoritienopeuksilla. Ja tämä silloin kun autossa ei ole mitään vikaa. Kuulostaa todella huonolta vitsiltä, vaikka kuinka yrittäisi kaupunkiautoilijan lasein asiaa ajatella.
Noo, kaik on mahdollista, jos lähtee uudella ja oudolla autolla ajamaan vajaalla akulla ylinopeutta viileään säähän, ja sitten alkaa panikoimaan, kun SoC on 20 %.

Täydellä akulla highway@-10 C ja lämmitys päällä range on EV-Databasen mukaan 175 km.

En rupea laskemaan, mutta lonkalta Pökötin 45 kWh nettokapan tyhjennys 90 km matkalla ei välttämättä onnistu edes kaasu pohjassa ja 5 kW lämppäriteholla. Huiput ovat 150 km/h ja tehonkulutus pitäisi saada 45 / 0,9 = 50 kW:iin. Normikorilla jää taatusti alle, mutta toisaalta Pökö on niin muhku, että täpärälle menee. Jos siis ei ajanut 155 km/h mittarinopeutta, niin akku oli lähtiessä vajaa ja/tai se ei ollut lopussa tyhjä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211112-151216.png
    Screenshot_20211112-151216.png
    258,1 KB · Luettu: 14
Hihi, 100km maksimimatka, jos autoa ei ole esilämmitetty ja ajetaan moottoritienopeuksilla. Ja tämä silloin kun autossa ei ole mitään vikaa. Kuulostaa todella huonolta vitsiltä, vaikka kuinka yrittäisi kaupunkiautoilijan lasein asiaa ajatella.
Siis eihön tuota ollut ilmeisesti edes ladattu täyteen (yön yli kotipistokkeesta, kun täyteen vaatisi pari vuorokautta), eikä akku ollut nollissa kun mentiin lataustaolle.

Eihän tämä nyt eroa mitenkään siitä, että valittaisi että 1000 km rangella varustetulla dieselillä pääse kuin 10 % luvatusta ennen tankkausta, jos tankki on lähtiessä puolillaan, ajaa ylinopeutta pakkasella ja peräkärrryn kanssa ja menee tankille kun tankissa on kolmasa jäljellä.
 
120km/h nopeudella. Suomessa talvirajoituksilla ei ajeta 120km/h, joten jo tiputtaminen -> 100km/h nostaa rangea reippaasti. Tuossahan oli avg jossain ~27kWh/100km.
Aa joo, skippailin vaan videon loppuun toimintamatkaa etsiessä. 26,1 kWh/100 km taitaa tuossa videolla arvioida. Kai tuossa on lämpöpumppu?
 
Kokonaisuutena pökön jättäsin kauppaan. Samalla rahalla saanee jonku vähemmä juopon/isompi akkusen auton
Kyllä. Käytetty Kona 64kWh olisi samaa hintaluokkaa. Pösö on silti kooltaan vähän isompi.


Mokka-e on sama auto kuin 2008. 29 390€ hinta Opelissa, eli on tuo käytetty Kona aavistuksen kalliimpi. Mutta luultavasti Konalla olisi jo matka sujunut :)
 
Kokonaisuutena pökön jättäsin kauppaan. Samalla rahalla saanee jonku vähemmä juopon/isompi akkusen auton

Jep, tuo akkuhan se on suurin ongelma e-2008:ssa, kun se on samankokoinen (45kW netto) kuin mitoiltaan ja painoltaan pienemmässä e-208:ssa. e-2008 kuitenkin luonnehditaan jo perheautoksi, niin sillä olisi kyllä hyvä päästä vähän pidempi siivu matka-ajossa. Oma e-208 GT on nyt nollakeleillä kuluttanut vähän alle 20kW/100km kun se kesäkeleillä meni parhaimmillaan ~15,5kW/100km. Lämppäri säädetty kokoajan AC 20C. Ajotyyli "ronski", eli en himmaile tai yritä ajaa kovinkaan ecologisesti. Tuo e-2008 vaatisi sen ~65kW akun että olisi kilpailukykyisempi vastaaviin nähden.
 
Tuli koeajettua Kia EV6. Kaiken sen hypettamisen jälkeen, jotenkin olisin odottanut enemmän. Sisältä aika karu, infotainment kuin 90-luvulta (jopa parjattu VAGin näkemys on 1000 kertaa toimivampi), mitään infoa mistään ei oikein saa lukuunottamatta jäätävää "KOSKE RATTIIN!" varoitusta, joka tuntui tulevan miten milloinkin. Eri drive modet oli Eco - ei liiku senkään vertaa, normal - nuhainen Mii ja Sport - suditan takarenkaat sileäksi. Kulutus 6C kelillä ~60km/h nopeudessa n. 22kW/h mikä mielestäni on ihan hiton korkea. Ajoasento oli mitä oli ja penkint säädöt melko huonot. En tiedä mikä tässä mahtoi olla, mutta kaipa tämä jollekin Ceedin omistajalle menee ihan miten päin vaan, mutta jos tuon hintaluokan autossa etsii edes jotain järkevää, niin ei kyllä EV6 rahoille anna vastinetta ID4:n vertaa. Tiedä sitten millainen se "kaikki mahdollinen ja 70ke" malli mahtaa olla.
 
Eipä kuulosta kovin mairittelevalta ev6 kun olen lexus is:stä siirtymässä saman hintaluokan sähköautoon tässä jossain vaiheessa.
 
Eipä kuulosta kovin mairittelevalta ev6 kun olen lexus is:stä siirtymässä saman hintaluokan sähköautoon tässä jossain vaiheessa.
Ei se hintaluokka ole se point, autot on niin erilaisia. Mutta ajatuksella (toimii) varmaan tehty molemmat kun sieltä idätä muttei Kiinasta.
 
On kyllä omituista tietoa, koska auto on korkea (iso kulutus) ja akku on pieni.

Pösön hinnastossa GT mallin ajomatka on kumminkin 318km. Siis parhaimmillaan sopivan lämpimässä ja riittävän hiljaa ajamalla.

"Ostaja sai myyjältä ennen kaupan solmimista tiedon, jonka mukaan ranskalaisen auton toimintamatka olisi 350 kilometriä ja talvellakin 310 kilometriä. Maahantuojan verkkosivuilta selvisi, että virtaa riittäisi parhaimmillaan jopa 380–430 kilometrin matkalle."

Tätä ihmettelen myös, en mistään ole löytänyt väitteitä, että e2008 pääsisi 380-430km. Itse kun ko. auton ostin niin varauduin siihen, että jos 200km pääsen lataamatta niin olen tyytyväinen. Tampere - Helsinki välin olen jo henkisesti varautunut ajamaan talvella niin, että pysähtyy jossain välissä pikalataamaan. Taaperon kanssa joka tapauksessa varmaan tulisi pysähdyttyä. Ja tuo matka tulee ehkä max pari kolme kertaa ajettua talvessa.

Mutta noin muuten pitää sanoa että nyt kun pari viikkoa olen tuolla e2008 ajellut, niin olen kyllä äärimmäisen tyytyväinen.
 
Tätä ihmettelen myös, en mistään ole löytänyt väitteitä, että e2008 pääsisi 380-430km. Itse kun ko. auton ostin niin varauduin siihen, että jos 200km pääsen lataamatta niin olen tyytyväinen. Tampere - Helsinki välin olen jo henkisesti varautunut ajamaan talvella niin, että pysähtyy jossain välissä pikalataamaan. Taaperon kanssa joka tapauksessa varmaan tulisi pysähdyttyä. Ja tuo matka tulee ehkä max pari kolme kertaa ajettua talvessa.

Mutta noin muuten pitää sanoa että nyt kun pari viikkoa olen tuolla e2008 ajellut, niin olen kyllä äärimmäisen tyytyväinen.
e2008 oli kyllä kiva ja hiljainen auto koeajolla. Lisäksi hienon näköinen ulkoa ja sisältä. Hintaerokin taitaa olla aika olematon huomattavasti pienempään e208, jota en ole ajanutkaan.
 
Miksi?

Kunnon sähkiksen akku latautuu tyhjästä täyteen alle puolessa tunnissa. Kovassakin kelissä pääsee sen +200km ennen ekaa taukoa.
Vastasit itse kommenttiini, " pääsee sen +200km ennen ekaa taukoa. " Polttomoottorilla ajan kevyesti sen 800km tankkaamatta. Hybridi pienentää kokonaiskulutustani riittävästi.
 
Vastasit itse kommenttiini, " pääsee sen +200km ennen ekaa taukoa. " Polttomoottorilla ajan kevyesti sen 800km tankkaamatta. Hybridi pienentää kokonaiskulutustani riittävästi.
Riippunee autosta, itse ajan n. 400-450km, ja bensavalo palaa punasella. Käytännössä paremmat sähköautot riittää jo samaan.
 
Tuli koeajettua Kia EV6. Kaiken sen hypettamisen jälkeen, jotenkin olisin odottanut enemmän. Sisältä aika karu, infotainment kuin 90-luvulta (jopa parjattu VAGin näkemys on 1000 kertaa toimivampi), mitään infoa mistään ei oikein saa lukuunottamatta jäätävää "KOSKE RATTIIN!" varoitusta, joka tuntui tulevan miten milloinkin. Eri drive modet oli Eco - ei liiku senkään vertaa, normal - nuhainen Mii ja Sport - suditan takarenkaat sileäksi. Kulutus 6C kelillä ~60km/h nopeudessa n. 22kW/h mikä mielestäni on ihan hiton korkea. Ajoasento oli mitä oli ja penkint säädöt melko huonot. En tiedä mikä tässä mahtoi olla, mutta kaipa tämä jollekin Ceedin omistajalle menee ihan miten päin vaan, mutta jos tuon hintaluokan autossa etsii edes jotain järkevää, niin ei kyllä EV6 rahoille anna vastinetta ID4:n vertaa. Tiedä sitten millainen se "kaikki mahdollinen ja 70ke" malli mahtaa olla.
Koeajoin kanssa EV6 eilen. Oli vaan jo pimeää, niin sisätiloja ei niin tarkasti nähnyt. Kaistavahti oli tosiaan huono, mutta ratin napista sen sai pois, niin ohjaus oli sen jälkeen normaalin tuntuinen. Ratin piti myös säätää aika ylös, että mittaristo ei peittynyt.

Sisustan nappulat tosiaan. En itsekään osannut niitä käyttää :) Luultavasti id.3 tasoa tai sitten tosiaan huonommat? Käytin vain Sport asentoa, mutta nelivetohan se olisi kivempi. Ja talvirenkaat (kitkat) ei pidä kovin hyvin kesärenkaisiin verrattuna. Ratissa on ne läpyskät, josta sai muistaakseni i-pedal jutun, että auto pysähtyy itsestään, kun päästää "kaasun" pois.

Koeajo pelissä oli lisävarusteena paketti, johon kuului sähköpenkki ja jotkut valot ohjaamoon. Omasta mielestä penkki kyllä menetteli aivan hyvin.

Aston Martin dbx auton perän tyyli on melko sama Kia EV6 autossa myös. Eli erikoinen :) Ei kumminkaan ole suoraan kopioitu Kiaan.
 
Tuli koeajettua Kia EV6. Kaiken sen hypettamisen jälkeen, jotenkin olisin odottanut enemmän. Sisältä aika karu, infotainment kuin 90-luvulta (jopa parjattu VAGin näkemys on 1000 kertaa toimivampi), mitään infoa mistään ei oikein saa lukuunottamatta jäätävää "KOSKE RATTIIN!" varoitusta, joka tuntui tulevan miten milloinkin. Eri drive modet oli Eco - ei liiku senkään vertaa, normal - nuhainen Mii ja Sport - suditan takarenkaat sileäksi. Kulutus 6C kelillä ~60km/h nopeudessa n. 22kW/h mikä mielestäni on ihan hiton korkea. Ajoasento oli mitä oli ja penkint säädöt melko huonot. En tiedä mikä tässä mahtoi olla, mutta kaipa tämä jollekin Ceedin omistajalle menee ihan miten päin vaan, mutta jos tuon hintaluokan autossa etsii edes jotain järkevää, niin ei kyllä EV6 rahoille anna vastinetta ID4:n vertaa. Tiedä sitten millainen se "kaikki mahdollinen ja 70ke" malli mahtaa olla.
Olis kiva tietää minkä mallin ajoit. Esim. tuo penkki ihmetyttää, sisarauto ioniqissa säätöä ainakin löytyy ihan pirusti. Sama infotainment, 90-luku ja kädet rattiin kuulostaa oudolta. Auton kiihtyvyydestä osittain samaa mieltä, mutta vain tuntuman osalta, kyllä se kiihtyy vaikka siltä ei ehkä tunnu. Tämä siis taas massiivisen ioniq osalta. Jännä nähdä miltä vaikuttaa, kun pääsee kokeilemaan.
 
Sähköautot kulkee sinänsä pitkälle, jos ajonopeutta pudottaa reilusti. Mutta tietysti tulee ongelmaksi, jos tyhjäakkuinen joutuu moottoritien reunaa ajelemaan hitaammin. Nykyisin ei ole ongelma, mutta miten 2035 jälkeen, kun kaikki opiskelijat ajelee sähköautoilla?
 
Koeajoin kanssa EV6 eilen. Oli vaan jo pimeää, niin sisätiloja ei niin tarkasti nähnyt. Kaistavahti oli tosiaan huono, mutta ratin napista sen sai pois, niin ohjaus oli sen jälkeen normaalin tuntuinen. Ratin piti myös säätää aika ylös, että mittaristo ei peittynyt.

Sisustan nappulat tosiaan. En itsekään osannut niitä käyttää :) Luultavasti id.3 tasoa tai sitten tosiaan huonommat? Käytin vain Sport asentoa, mutta nelivetohan se olisi kivempi. Ja talvirenkaat (kitkat) ei pidä kovin hyvin kesärenkaisiin verrattuna. Ratissa on ne läpyskät, josta sai muistaakseni i-pedal jutun, että auto pysähtyy itsestään, kun päästää "kaasun" pois.

Koeajo pelissä oli lisävarusteena paketti, johon kuului sähköpenkki ja jotkut valot ohjaamoon. Omasta mielestä penkki kyllä menetteli aivan hyvin.

Aston Martin dbx auton perän tyyli on melko sama Kia EV6 autossa myös. Eli erikoinen :) Ei kumminkaan ole suoraan kopioitu Kiaan.

Jooh, tämä oli ns. kulimalli eli se mitä ehkä menee eniten(?) Suomessa, koska saa sen hankintatuen. Kaistavahti oli ihan "ok", mutta ilman sitä oli selkeästi parempi ajofiilis. Propsit kuitenkin siitä, ettei se esim. liittymissä pakottanut jonnekin väärälle kaistalle. Kaupungissa se toimi mielestäni hyvin ja sitten taas yllättäen motarilla se oli aika hektinen. Lieneekö tähän tulossa jotain softapäivitystä tms. mutta esim. Ioniqissa se oli PALJON fiksumpi. Tässä oli lattapenkki eessä, vain manuaalisäädöillä. Mitään reisitukea ei ollut, en osannut (tai ei ollut) säätää ristiselän tukea joka on itselleni aika must. Rattia tosiaan piti pistää ihan maksimiasentoon ylös, jotta sen takana oleva mittaristo näkyi fiksusti. Itse en edes ole iso ihminen, vaan about 185/86 normimiäs.

Olis kiva tietää minkä mallin ajoit. Esim. tuo penkki ihmetyttää, sisarauto ioniqissa säätöä ainakin löytyy ihan pirusti. Sama infotainment, 90-luku ja kädet rattiin kuulostaa oudolta. Auton kiihtyvyydestä osittain samaa mieltä, mutta vain tuntuman osalta, kyllä se kiihtyy vaikka siltä ei ehkä tunnu. Tämä siis taas massiivisen ioniq osalta. Jännä nähdä miltä vaikuttaa, kun pääsee kokeilemaan.

Ioniqiin nähden suurimpia eroja kulimallin EV6:ssa oli; penkki, ratti, näkymä, infotainmentin yleinen toiminta (en tiedä käyttävätkö samaa softaa pohjalla vai mikä, mutta tää EV6 oli laginen osassa toiminnoista). Koeajamani versio oli tämä 170hv takapotku, jossa kyllä sport -moodissa ajellessa ei ihan riitä paukut motarilla mihinkään sujuvaan ajamiseen - mielestäni. Esim. 90km/h nopeuksissa kun heittää tallan pohjaan jotta pääsisi rekasta ohi, ei se vaan lähde mihinkään. Oma silmäteräni 150hv Fiatti on paljon responsiivisempi tuossa kohdin ja kerää nopeutta ihan eri tavalla kuin EV6. Mielestäni se vauhti ei myöskään ollut yhtä lineaarista, kuin Ioniqissa vaan jotenkin... heikkoa(?).

Ioniqin infotainment oli omaan silmään ja kokeiluun paljon enemmän nykypäivää. Kiassa tuli mieleen ekat touchsreenit autoissa -tason kokeilu. Ei ehkä iso detalji tämä, mutta jos Infotainmentin ruudussa ei näy edes omaa autoaa (tällä tarkoitan sitä, että kun katsot esim. akkuvarausta tms. siinä näkyy joku Rio/hatchback, eikä sitä EV6 autoa, niin on kyllä saamari säästetty - pieni asia toki tämä graafisesti, mutta nää kumuloituu kun samaa lapsuutta on about jokaisessa alatoiminnossa). Penkki on kulimallissa kuin Dacian Sanderossa mitä tulee säätöihin ja siitä ei kyllä voi antaa mitään propsia mihinkään suuntaan.

Eniten kuitenkin tuossa härnäsi laitteen ergonomiapuute, tehottomuus ja "bare minimum" -fiilis, jota ei todellakaan tule Ioniqissa, ID4:ssa tai edes ID3:ssa. Itsellä on seuraavaksi hankintalistalla sähköauto ja tämän kokeilun perusteella Kian näkemys siitä kyllä tipahti samantien pois. Jos kahdesta pitäisi valita, niin tuo Ioniq antaa paremmat sisätilat, paremmat tilat, paremmat säädöt ja kokonaisuus on mielestäni paljon paremmin hallussa, kuin tässä EV6:ssa. Ehkä sen nelivetomalli ja reilu 200 heppaa tuo sitten sen suurimman eron, mutta perus EV6 jättää kylmemmäksi kuin Mii.
 
Miten Ioniq5 vs. EV6 takaboksin osalta, kuvien perustella sanoisin että Kia edellä mutta käytännössä? Saako lastenrattaat heittämällä?

Meneekö muuten mihinkään moderniin sähkikseen kolmet turvaistuimet vierekkäin, ei taida? Tästä taisi olla puhetta aikaisemmin mutta korean ihmeiden osalta en ole nähnyt kommentteja.
 
EV6 RWD 77 kWh 229 hv. Tuo olisi parempi, koska siinä on huomattavasti suurempi akku ja riittävästi tehoa. Hinta kyllä 52k€, eli ioniq 5 olisi varmaan se fiksumpi ostos.
 
Mikäs hybridi kulkee kovassa talvikelissä kevyesti 800km? Ainakaan Auris/Corolla ei tuosta suoriudu, saati sitten Rav4.

On tuo 800 km kova saavutus minitankilla varustetulle hybridille. Eittämättä Mersun dieselhybridit tuon menee. Itsellänkin nykyisin Skoda Superb hybridi ja ajotietokonee lupailema 750 km ajomatka tuntuu ärsyttävän lyhyeltä kun aiemmin oli autona 80l tankilla varustettu E mallin diesel mersu jolla pääsi yhdellä tankilla 1500 kilometriä ja tankkausväli oli noin 2 viikkoa.
 
Mikäs hybridi kulkee kovassa talvikelissä kevyesti 800km? Ainakaan Auris/Corolla ei tuosta suoriudu, saati sitten Rav4.
Auris TS hybrid '16. Ajettiin perheen kanssa Espoo-Tahko-Espoo laskettelemaan. Tankkasin lähtiessä ja matkaa kertyi 929 km. Menin kyllä kotiin palattuamme aika vikkelään pumpulle. :D Tankki on 45 l...

Menomatkalla oli räntää ja loskaa, niin piti ohjata tarkasti, ettei tullut liikaa vastusta loskasta. Muutama päivä myöhemmin kotimatkalla olikin narskuva -20 C.

Mut joo, 800 km on kevyttä kauraa, mutta 900 km talvella on harvinaista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211112-222429.png
    Screenshot_20211112-222429.png
    155,3 KB · Luettu: 73
Eli keksit omasta päästäsi tuon 800km kun itse heitin hyvinkin alhaisen arvion 200km sähköautolle. Aika tyypillinen argumentti polttonesteillä ajelevilta. Autothan ei kuluta käytännössä juuri mitään (yleensä alle 5l/100km kelissä kuin kelissä vaikka kyseessä olisi Nissan Sunny) ja huoltojakaan ei tarvitse tehdä juuri koskaan.
Niin, tarkoitin siis hybridiautoa. Sähköautoon ja niiden lupaamiin kilometreihin ei ole vielä luottamista. Harvoin suomessa ajellaan optimi olosuhteissa ja vain sillä tehtaan ilmoittamalla nopeudella.
 
Mulla oli 14 Auris ja siinä pääse nitistämällä alle viiden mutta moottoriteitä höylätessä kelissä kuin kelissä oli aina yli 5l/100km

14 Auris ei-plugari taisi olla todella pienellä akulla?

18 Plugin Priuksella sai oikeasti yrittää jos yritti päästä yli 5 litran kulutuksen normiajossa, sohjossa 120kmh motarilla ei tosin tullut kokeiltua. Alle viiteen pääsee rauhallisella maantieajolola talvellakin.
 
Mikä se sellainen kunnon sähkis sitten on, joka latailee yli 2 C latausvirralla tyhjästä täyteen kylmää akkua? Taitaa jäädä 10-60 % lämpimälläkin akulla haaveeksi.
Vaikkapa Ioniq 5 lataisi 10-60 % lämpimällä akulla yli 2C (<15 min.), koska +15-asteinen akku latautui tuon välin 12:15.

Normaali sähköauton matka-ajon täyslataus 10-80 % kesti 18:26. Jos akku olisi ollut ihanteellinen 25-30 asteinen, niin lataus olisi ollut vielä nopeampi. Nyt täysi 225 kW saavutettiin vasta 30 % kohdalla.




Keskikulutus tuolla perusteella räntäsateessa ja -20'c pakkasella pääosin moottori ja valtatiellä 4,63l /100km. Tiedän Toyotan hybrideillä ajavia, jotka ei koskaan pääse alle viiteen.

Mulla oli 14 Auris ja siinä pääse nitistämällä alle viiden mutta moottoriteitä höylätessä kelissä kuin kelissä oli aina yli 5l/100km
Spritmonitorissa lukee 4,65. Laskinkin näyttää samaa.

Räntäsateessa porukka ajoi kasikymppiä pitkät pätkät, enkä ohitellut. Eikä se -20 C kauan kestänyt, vaan etelää ja rannikkoa kohti lauhtui. Kesällä matka-ajossa ei pienene kuin pari desiä, koska nopeudet ovat suuremmat.

Ympärivuotinen 68 kk ajalta on kuitenkin korkeampi, 4,97 l/100 km. Sitä nostaa (etenkin talvella) hidas nurkka-ajo, jossa tankillisten keskarit yleensä 30-40 km/h, jos ei ole mökkireissua. Spritin ka. vastaaville on 5,34, eli olen ajanut vain 0,37 pienemmällä kuin ka. Kärkinelikko ajaa 3,66-3,94. Siinä ei ole ollenkaan varaa pakkasiin ja pätkäajoon/motariin.


Edit. Onhan Ioniq 5:n 10-80 %:kin reilusti yli 2C (2,28C), koska 18:26 < 21:00.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa "itselataavissa" akku on tasaisessa maantieajossa lähinnä painolastia. Ehkä juuri ja juuri saa energiaa sen verran kerättyä että kompensoi pienestä akusta tulevan lisäpainon.
höpö höpö. Paino ei käytännössä merkkaa mitään maantieajossa ja tuon akun+sähkömoottorin ansiosta siellä moottorissa voidaan käyttää atkinsonsykliä.
 
höpö höpö. Paino ei käytännössä merkkaa mitään maantieajossa ja tuon akun+sähkömoottorin ansiosta siellä moottorissa voidaan käyttää atkinsonsykliä.

On se kohtalaisen pieniruokainen maanteilläkin, mutta ei nyt mitenkään ihmeellisesti vähempää kuin pieniruokaisissa tavallisissa polttiksissa. Ja ilman latausmahdollisuutta isomman akun lisäarvo maantieajossa olisi kyllä lähinnä lisääntynyt paino, joten pieni akku ei maantierangen selitykseksi käy. Kaupunkiliikenteessä olisi isommalla akkukapasiteetilla jotain arvoa ollutkin, silloin kun Toyotan ikiliikkujalla ajelin. Sen takia näiden vehkeiden "range" ei nyt mitään tajuntaa räjäyttävää ole, mutta eihän sillä polttiksilla niin merkitystä olekaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 741
Viestejä
4 494 494
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom